abonnement Unibet Coolblue
pi_198009811
Hoi allemaal,

Onze koekenpannen zijn weer aan vervanging toe. Wat zijn anno 2021 goede koekenpannen voor dagelijks gebruik?

Liefst makkelijk schoon te maken, duurzaam (lang meegaan), geschikt voor gas, en voor verschillende dingen zoals aardappeltjes of vlees. Hoeven niet in de oven te kunnen.
pi_198010069
Ik heb al jaren twee rvs pannen van de ikea en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Onverwoestbaar en ze bakken perfect, met natuurlijke anti aanbak zonder teflon, je kan er zelfs eieren in bakken zonder dat ze aanbakken. Wel goed heet laten worden.

https://www.ikea.com/nl/n(...)taal-grijs-60324544/
  zondag 14 februari 2021 @ 23:52:16 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198011100
Ik gebruik gietijzeren koekenpannen.
Niet kapot te krijgen.

Je mag ze alleen niet in een sop wassen of in de afwasmachine doen. Je moet ze met warm water spoelen of eventueel met wat keukenzout schoonmaken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_198011245
Ik gebruik plaatstaal pannen en gietijzer. Gietijzer is vooral fijn voor oven gerechten, maar voor gasfornuis zaken gebruik ik plaatstaat. Ik ga niet meer terug naar pannen met een coating.

Verder wat Harvest89 zegt geld zowel voor gietijzer als plaatstaal.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_198011566
Van die degelijke BeKa-pannen met een putjesbodem.

Geen idee of ze nog te koop zijn; die pannen van mij zijn alweer 50 jaar oud. Wel is er tien jaar geleden een nieuwe steel aangezet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_198014547
Hi allemaal,

dank je voor de input! Die RVS pannen van de IKEA lijken al een goede keus!

Qua plaatstaal of gietijzer, zijn dat van die pannen die je eerst moet inbranden en die daarna vanzelf een soort antiaanbaklaag krijgen? Zijn die niet loodzwaar? Voor mij niet per se een probleem, maar m'n vrouw moet er ook een beetje mee uit de voeten kunnen.

Zijn er (als die genoemd mogen worden) goede merken die jullie aanraden?

Het schoonmaken is niet echt een probleem, onze 'groene pannen' (totaal geen aanrader trouwens) wassen we ook met de hand af, zonder schoonmaakmiddel.

Wat we er vooral mee doen is simpele stukken vlees bakken, denk aan kipfilet of een hamburgertje. Daarnaast veel gebakken aardappelen.
pi_198014781
Die ikea pannen zijn ook flink aan het gewicht, op zich is dat natuurlijk een voordeel, meer gewicht zorgt voor een betere warmteverdeling. Dunne/lichte pannen branden sneller aan.
pi_198014915
Sinds vorig jaar 2 IKEA 365+ pannen in gebruik. Die bevallen wel goed :Y
Nog beetje lastig te zeggen hoe lang ze meegaan.

Hangt het er ook niet vanaf wát je bakt? Hier vooral vegetarisch, dus groenten en vleesvervangers. Is weinig vet en eiwitrijk, dat gaat niet in alle soorten pannen lekker.
pi_198018375
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 23:52 schreef Harvest89 het volgende:
Ik gebruik gietijzeren koekenpannen.
Niet kapot te krijgen.

Je mag ze alleen niet in een sop wassen of in de afwasmachine doen. Je moet ze met warm water spoelen of eventueel met wat keukenzout schoonmaken.
dit is het beste antwoord. ga naar de makro of sligro en haal 2 horeca gietijzeren pannen. Onverwoestbaar.
pi_198029863
Zojuist via Amazon een setje met 3 gietijzeren pannen besteld.

Kost minder dan 1 Tefal en ze worden vandaag al bezorgd. Benieuwd hoe dat bevalt :)

We hebben ooit een hapjespan gehad van blauwstaal, (De Buyer blue force?) en dat was een ramp ivm het gewicht en het formaat.

Misschien ook een plaatstalen erbij, en dan eens kijken!
pi_198048604
Wanneer je ook voor staal wilt gaan kan ik je Turk pannen adviseren... Is oud Duits merk, mooie pannen, betaalbaar en super kwaliteit... Vind je wel op Amazon...

En ja die moet je net als gietijzer inbranden... Sommige zijn al pre seasoned, dus al ingebrand af fabriek. :) Dat moet je dus even checken. Zijn ze dat niet zoals de Turk dan zit er af fabriek een waslaag op die je eerst moet afwassen.

Daarna inbranden...

Over dat inbranden wordt vaak moeilijk gedaan maar dat is het niet. Neem dan bv. druivenpit olie, dat is goedkoop, kan hoge temperatuur aan en stinkt niet zo... Gooi dun laagje olie in de pan en stook het op tot het begint te roken. Dan gooi je er stukjes rauwe aardappel in tot de hele boden bedekt is en een eetlepel zout. Bak de aardappels goed door en door bruin en gaar op hoog vuur en gooi ze regelmatig om. Daarna flikker je ze weg of als je van bruine zoute aardappel houd vreet je het op. Laat de pan afkoelen en was af met heet water. En je bent eigenlijk al klaar, de pan is ingebrand. Wrijf 'm weer in met doekje olie en zet op droge plek weg. Hang ze ergens op..

En telkens wanneer je hem gebruikt wordt ie alleen maar beter. Alleen maar met heet water wassen. Staal en Gietijzer gebruik je alleen voor gerechten die hoge temperatuur nodig hebben of aankunnen met name vleesgerechten. Het is dan ook meestal een te lage temperatuur dat het gaat kleven en daarna aanbakken. Is de pan heet genoeg dan pas vlees er in en laten liggen totdat het vanzelf loslaat. Even met de pan bewegen, plakt het nog aan de bodem niet aankomen en nog even door bakken. Kun je met de pan bewegen het vlees over de bodem schuiven dan pas omdraaien. En een eitje bakken in een stalen of gietijzeren pan is leuk, maar een beetje over de top en energie verspillen. Zo'n pan staat gemiddeld wat langer op het vuur om heet genoeg te worden. Eitje bakken doe het gemakkelijkst lekker snel in een Tefal pannetje.

Bij gietijzer en staal valt en staat alles door met vuur te spelen en temperatuur leren beheersen... Niet heet genoeg of te heet is soms een dun rood lijntje. Dus je moet je pitjes, de vlammetjes en de pan leren kennen. Heb je dat eenmaal door dan wil je nooit meer terug en van het gewicht krijg je alleen maar spierballen en meer honger. :P
pi_198056478
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 00:00 schreef Watuntrik het volgende:
En een eitje bakken in een stalen of gietijzeren pan is leuk, maar een beetje over de top en energie verspillen. Zo'n pan staat gemiddeld wat langer op het vuur om heet genoeg te worden. Eitje bakken doe het gemakkelijkst lekker snel in een Tefal pannetje.
Vandaag toch in mijn 6" preseasoned Kichly cast iron skillet een eitje gebakken. Ging vlekkeloos, maarja, eerste gebruik... Setje van 3, maar die maten zijn wel wat bedrieglijk, want in zo'n 6" kan niet meer dan 1 ei, en in de 10" zie ik me ook nog niet echt voor het gezin iets anders bakken dan 2 biefstukjes oid. Afwachten of ik die twee kleinste er een beetje inhou.

Wat voor formaat raden jullie aan qua pannen? Van de antiaanbakpannen had ik altijd een set van 24, 26 en 28/30 geloof ik.
pi_198057213
Het beste is dat de maat van de pan past bij de hoeveelheid die je erin gooit. :) Dus verschillende maten ontkom je bijna niet aan.

Je moet het zo zien, wil je fatsoenlijk de temperatuur controleren moet je de maat pan nemen zodat het grootste gedeelte van de bodem van de pan bedekt is. Bv. bij 1 biefstuk heb je met genoeg ruimte voor 1 grote lepel tussen rand en bief om deze te kunnen arroseren is groot zat. Is de pan groter, te groot, dan moet je er ook veel meer en eigenlijk teveel boter, vet of olie in gooien. Das niet bepaald zuinig en daar waar niets op de bodem ligt wordt dit te heet en kan verbranden, vooral boter is daar erg gevoelig voor.

Ikzelf heb een smeedijzeren Turk van 20cm en 28cm en 2 gietijzer Biol ook 28cm daar kom ik redelijk mee uit de voeten met koken voor hooguit mijzelf of maximaal 3 personen. 4 afhankelijk van de maat bief bv. gaat ook nog wel met de 28cm. Maar voor dikke grote biefstukken boven de 200 gram gaat bij mij sowieso zomer of winter de BBQ aan. Dan blijft indirect garen toch nog de beste optie en dan af grillen. Maar 1 stuk van +/- 1 kilo voorgaren in de oven en rondom afbakken in de pan gaat ook wel in de 28cm. Dat scheelt weer benodigd oppervlakte. En dan trancheren we dat daarna gewoon aan tafel. :9 Dus er is altijd wel een mouwtje aan te passen.

De Turk pannen gaan tot 36cm...
https://www.amazon.de/gp/(...)04_s00?ie=UTF8&psc=1

De Biol tot 28cm,ook fijne pan want de steel kan er vanaf en das heel fijn voor in de oven.
https://www.amazon.de/gp/(...)03_s00?ie=UTF8&psc=1

^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')