abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_198013400
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:48 schreef knoopie het volgende:

[..]

Wat voor een balans-ventilatiesysteem? Of beter gezegd, wat voor een warmtewisselaar? Mocht je een duurzame oplossing willen, dat zijn er warmtewisselaars te krijgen die niet alleen de warmte maar ook de luchtvochtigheid van de uitgaande lucht aan de inkomende lucht afgeven. Zogenaamde rotatie-warmtewisselaars.
Deze zijn in NL niet zo bekend, maar in landen waar het wat vaker en langer koud is wel.

[ afbeelding ]
Dat zou natuurlijk de perfecte oplossing zijn, veel beter dan nieuwe apparaten kopen om de lucht te bevochtigen...
pi_198013402
Ik stop 10l water per dag in mijn luchtbevochtiger en dat is niet genoeg om de 60% te halen
pi_198013526
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:55 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk de perfecte oplossing zijn, veel beter dan nieuwe apparaten kopen om de lucht te bevochtigen...
Het is ook niet voor niets dat dat vaker gebruikt wordt in Skandinavië, Oostenrijk en Zwitserland.

Maar, zoals een bekend filosoof ooit al eens vertelde: "elk nadeel heb zijn voordeel" Bij een rotatiewarmtewisselaar worden eventuele geurtjes in de uitgaande lucht ook minimaal afgegeven aan de ingaande lucht. In praktijk zal je dat nauwelijks merken, aangezien die geurtjes uit je eigen woning komen en het echt minimaal is. Als je het in één woning inzet is dat geen probleem, maar het is daardoor niet geschikt voor meerdere huishoudens tegelijkertijd.
  maandag 15 februari 2021 @ 10:14:43 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198013651
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2021 09:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat heeft 0,0% effect. Je kan ook je schoen opeten dat heeft hetzelfde effect.
Nou dat heb ik idd. gedaan en ik moet zeggen: het hielp ;)
pi_198013687
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2021 10:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou dat heb ik idd. gedaan en ik moet zeggen: het hielp ;)
Dan heeft iets anders ervoor gezorgd dat de luchtvochtigheid omhoog ging.
pi_198016508
Crosspost:

quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 13:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is ook wel heel koud geweest, waardoor de verwarming meer aan staat en de lucht droger wordt. In ons huis was de luchtvochtigheid voor de spouwmuurisolatie aan de hoge kant (60-70%). Sinds de spouwmuurisolatie is de luchtvochtigheid keurig, gemiddeld 50%. De laatste tijd zitten we aan de lage kant, tussen 30-40%. Vorig jaar overwogen we rond deze tijd een apparaat voor luchtbevochtiging te kopen. Ik ben blij dat we dat niet hebben gedaan. Allereerst was het veel geld geweest om een korte periode te overbruggen. Bovendien zouden we in elke ruimte van het huis zo'n ding neer moeten zetten, want overal in huis is de luchtvochtigheid aan de lage kant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Hoofdredactie Fotografie maandag 15 februari 2021 @ 14:12:00 #32
95752 crew  Chell
Kluns
pi_198017433
Wij hebben in ons nieuwbouw appartement met wtw ook echt heel veel last van een droge lucht. De afgelopen week met de vorst hebben we de wtw uitgezet want met dat ding aan kun je vocht inbrengen tot je een ons weegt.

Wij hebben in de slaapkamer standaard een luchtbevochtiger, die we nu overdag in de woonkamer zetten + regelmatig een pan water op het fornuis. Zonder de wtw aan krijgen we het dan tegen de 40%. Als hij aan staat was het rond de 20%.
pi_198019863
Wat ervaar je precies als oncomfortabel? Ofwel: wat zijn je klachten?

Ik heb toevallig een tijdje geleden (toen de kou begon) hier ook naar zitten zoeken. De luchtvochtigheid was laag, kreeg een beetje hoofdpijn. Ik had het idee dat dat samen hing met de lage luchtvochtigheid.

Na wat internetonderzoek kwam ik op het verhaal dat de meeste klachten over te droge lucht veelal niet worden veroorzaakt door droge lucht, maar door een slechte luchtkwaliteit.

Als je het hele verhaal wil lezen, kijk dan hier: https://www.utwente.nl/en(...)te-workplace?lang=nl

Daar schrijven ze ook dat waterbakjes op de verwarming bronnen zijn van schimmels en bacteriën, die de klachten juist verergeren.

Ik heb toen ook zitten zoeken naar zo´n bevochtiger. Daar heb je verschillende types in, elk met hun voor- en nadelen. Einde van het verhaal was dat die dingen vrij duur zijn voor wat ze doen, áls ze al wat doen. En als je het verhaal van de UT leest dan lost dat ook niet de echte oorzaak van het probleem op.

Voor mij kwam het hele verhaal neer op vaker verse lucht aanvoeren en niet te veel letten op de luchtvochtigheidsmeter. Twee keer kwartier luchten per dag en als 't echt erg wordt de roosters open in de kamer. Als het te koud wordt even een thermobroek- en shirt aan. Sindsdien minder last van hoofdpijn. :-)
pi_198020353
Ik heb een luchtbevochtiger voor de meubels en het parket maar die kon er niet tegenop werken.
Dus accepteren is het antwoord. Of een Enthalpie module voor je WTW kopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198021509
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 16:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een luchtbevochtiger voor de meubels en het parket maar die kon er niet tegenop werken.
Dus accepteren is het antwoord. Of een Enthalpie module voor je WTW kopen.
Die van mij kan er ook niet tegenop, terwijl volgens de specs deze 2x te groot is voor de ruimte.
Ik blijf ook maar bijvullen met een reservoir van 2L.
pi_198021538
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 16:17 schreef ciewy het volgende:
Wat ervaar je precies als oncomfortabel? Ofwel: wat zijn je klachten?

Ik heb toevallig een tijdje geleden (toen de kou begon) hier ook naar zitten zoeken. De luchtvochtigheid was laag, kreeg een beetje hoofdpijn. Ik had het idee dat dat samen hing met de lage luchtvochtigheid.

Na wat internetonderzoek kwam ik op het verhaal dat de meeste klachten over te droge lucht veelal niet worden veroorzaakt door droge lucht, maar door een slechte luchtkwaliteit.

Als je het hele verhaal wil lezen, kijk dan hier: https://www.utwente.nl/en(...)te-workplace?lang=nl

Daar schrijven ze ook dat waterbakjes op de verwarming bronnen zijn van schimmels en bacteriën, die de klachten juist verergeren.

Ik heb toen ook zitten zoeken naar zo´n bevochtiger. Daar heb je verschillende types in, elk met hun voor- en nadelen. Einde van het verhaal was dat die dingen vrij duur zijn voor wat ze doen, áls ze al wat doen. En als je het verhaal van de UT leest dan lost dat ook niet de echte oorzaak van het probleem op.

Voor mij kwam het hele verhaal neer op vaker verse lucht aanvoeren en niet te veel letten op de luchtvochtigheidsmeter. Twee keer kwartier luchten per dag en als 't echt erg wordt de roosters open in de kamer. Als het te koud wordt even een thermobroek- en shirt aan. Sindsdien minder last van hoofdpijn. :-)
quote:
Gevolgen van een lage luchtvochtigheid

Droge lucht in huis komt in Nederland over het algemeen alleen voor in de winter. De verwarming staat dan grote delen van de dag aan en zorgt voor verdamping van het vocht in de lucht. Droge lucht in huis heeft als bijkomend effect dat stof eerder vrijkomt en gaat zweven. Deze vervuiling kan ook allerlei klachten veroorzaken en is met name vervelend voor mensen met allergische klachten (hooikoorts, huisstofmijt), huidklachten en contactlenzen.

Droge lucht in huis kan leiden tot de volgende klachten:

Uitdrogen van de slijmvliezen
Droge hoest en prikkelhoest
Schilferen van de huid
Droge en soms barstende lippen
Droge ogen
Verminderen van de concentratie
Vermoeidheid
Hoofdpijn
Irritatie aan de luchtwegen
Verminderen van de zuurstofopname
http://www.luchtvochtigheid.net/luchtvochtigheid-in-huis/

De echte oorzaak is gewoon natuurkunde.
Koude lucht met 70% luchtvochtigheid, zoals het vorige week gemiddeld buiten was, wordt ca. 10% als je dezelfde lucht in je huis verwarmd. Dit is gewoon natuurkunde en is net zoals zwaartekracht, het is gewoon zo.
Waterdamp toevoegen is de enige oplossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-02-2021 18:11:29 ]
pi_198021982
Ik zou een 2 in 1 luchtfilter met bevochtiging neerzetten. Moet je als het koud is elke dag bijvullen, maar het helpt wel. Daarnaast is zo’n wtw balans ventilator niet altijd even schoon, dus een goede lucht wasser neerzetten met ionisatie maakt het klimaat binnnen een stuk fijner.

Sowieso die balans ventilatie regelmatig schoonmaken en filters vervangen.
Whatever...
pi_198021999
Een open aquarium is ook een oplossing trouwens 😊
Whatever...
pi_198161340
Ik heb al jaren een Venta luchtreiniger. Is tevens een bevochtiger.
Is een best wel slim systeem met draaiende schijven.
Ik vul hem regelmatig bij met gewoon leidingwater. Prima lucht hier in het huis van een roker :P
https://www.google.com/se(...)QBA&biw=1920&bih=978
pi_198173411
Enthalpie wisselaar is je vriend.
  woensdag 24 februari 2021 @ 10:45:45 #41
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198178337
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 18:33 schreef Spanky78 het volgende:
Een open aquarium is ook een oplossing trouwens 😊
:D Ik wilde deze voorstellen, werkt echt super en is leuker dan een lelijk apparaat!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')