abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197995135
Ik heb een baan waarbij de lease auto ter beschikking wordt gesteld op basis van functieniveau. Ik rij namelijk minder dan 10% van de kilometers (buiten woon-werk in normale tijden) zakelijk.

Nu kan ik over een paar maanden mijn lease vernieuwen, maar wil ik dat nog wel?

Ik sprak een bevriende arbeidsjurist en die gaf aan dat het voor het gerecht stand houden zal wanneer een werkgever de lease auto besluit in te trekken en er een afbouw regeling van een paar honderd euro tegenover zet voor 2/3 jaar.

Nu zit ik zelf hoog in de boom en zie ik het niet 1-2-3 gebeuren dat ons bedrijf dit besluit neemt, maar je weet het nooit in deze gekke tijden.

Ik heb een budget van ¤1750 (EU tankpas en geen max aan privé km). Een auto van ¤75.000 cat waarde. Als ik het lease budget bruto erbij zou nemen, en de bijtelling niet meer heb ga ik er netto grofweg ¤1.500 op vooruit. Daar rij ik niet dezelfde soort auto voor als je alle kosten meeneemt.

Echter als ik nu een nieuwe lease neem, en het bedrijf besluit alsnog de leasewagens in te nemen en een paar honderd euro te vergoeden, ga ik er helemaal flink op achteruit. Daar ben ik niet zo'n fan van. Nu is het zo dat je mag kiezen en het budget dus als salaris mag omzetten. Het afnemen van salaris gaat nooit gebeuren. Een minder toffe 'afpak regel' kun je niet uitsluiten.

Jullie ideeën hierover?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2021 08:27:11 ]
pi_197995251
Zelf een kleinere auto nemen en de rest van die 1500 in je zak steken.
En hoe hoger in de boom des te harder kun je vallen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197995255
Ik zie het niet zo snel gebeuren.

Aan goede managers op dat niveau is altijd te kort en ze moeten die leasecontracten dan ook afkopen of nu al extra betalen voor een kortere looptijd.

Je kan wel kijken of je je nieuwe auto tzt zou willen overnemen. Dan heb je een knappe privé auto, als leaseregeling stopt.
.
pi_198072861
Heb ervoor gekozen om de lease gewoon te vernieuwen. Ik acht het risico na diverse gesprekken voor mezelf bijzonder laag dat dit ooit terug gedraaid gaat worden.

De luxe die de lease-auto me brengt (ondanks dat het met gewoon ¤1.500 per maand kost eigenlijk) is me meer waard.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 09:17:32 #5
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198090068
Het terugdraaien van dit soort extra voorzieningen, dat doet een werkgever niet snel. het voelt ook bijna als een loonverlaging voor de meeste en werkgevers zijn bang om de werknemrs weg te jagen en tevens ook om onbetrouwbaar te boek te komen. Dus het gebeurt gewoon niet zo snel.

Tja. 1500 is wel een hoop geld. Ikzelf zit iets lager (zo 1100 of zo zijn) maar heb ook een fijne grote leasebak.

Wat ik wel doe is kritisch kijken naar prijs-kwaliteit. Aangezien ik het niet-gebruikte leasebedrag als extra bruto krijg, is dat zeker de moeite waard vind ik. Ik heb vele merken zakelijk gereden (Renault, Ford, Alfa, BMW, VW, Audi) maar de primium merken voegen niet heel erg veel toe heb ik gemerkt. Want met de BMW had ik binnen 2 jaar een gebroken talie in de moter en met de Audi had ik slecht wiellagers. Afijn, rij nu een VW Passat, dat is ook een grote bak, met veel luxe erin geconfigureerd. Bied mij meer ruimte en zelfde comfort dan een Audi of BMW, is goedkoper in de aanschaf (= minder bijtelling) en meer extra van het leasebudget. Is gewoon bijna 200 euries elke maand in mijn zak, netto (helft van mijn budget, helft van de belastingdienst). Anders rij ik een A4 met dezelfde opties of een A6 met minder luxe....Die Passat is misschien niet zo een showbak, maar verder prima. Dit is nu mijn 2e Passat, naar volle tevredenheid
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198090147
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 09:17 schreef HMS het volgende:
Het terugdraaien van dit soort extra voorzieningen, dat doet een werkgever niet snel. het voelt ook bijna als een loonverlaging voor de meeste en werkgevers zijn bang om de werknemrs weg te jagen en tevens ook om onbetrouwbaar te boek te komen. Dus het gebeurt gewoon niet zo snel.

Tja. 1500 is wel een hoop geld. Ikzelf zit iets lager (zo 1100 of zo zijn) maar heb ook een fijne grote leasebak.

Wat ik wel doe is kritisch kijken naar prijs-kwaliteit. Aangezien ik het niet-gebruikte leasebedrag als extra bruto krijg, is dat zeker de moeite waard vind ik. Ik heb vele merken zakelijk gereden (Renault, Ford, Alfa, BMW, VW, Audi) maar de primium merken voegen niet heel erg veel toe heb ik gemerkt. Want met de BMW had ik binnen 2 jaar een gebroken talie in de moter en met de Audi had ik slecht wiellagers. Afijn, rij nu een VW Passat, dat is ook een grote bak, met veel luxe erin geconfigureerd. Bied mij meer ruimte en zelfde comfort dan een Audi of BMW, is goedkoper in de aanschaf (= minder bijtelling) en meer extra van het leasebudget. Is gewoon bijna 200 euries elke maand in mijn zak, netto (helft van mijn budget, helft van de belastingdienst). Anders rij ik een A4 met dezelfde opties of een A6 met minder luxe....Die Passat is misschien niet zo een showbak, maar verder prima. Dit is nu mijn 2e Passat, naar volle tevredenheid
Ja, het is heel persoonlijk natuurlijk welke auto je gaat kiezen. Ik rij inmiddels 8 jaar Mercedes, en heb geen reden om er deze keer vanaf te stappen. Ik kan verschillende kanten op. Een standaard E, een C met potente motor, een (CL)A AMG, GLC... Er past een hele hoop in het budget, en heb binnen het merk altijd wel iets wat me bevalt. Ik kijk met een schuin oog wel eens naar wat anders, maar er is niks wat me beter kan bekoren.
pi_198092997
De auto’s in de klasse waarin je shopt schrijven extreem af. Als je een wagen koopt van 3-4 jaar oud en zelf gaat rijden ben je veel voordeliger uit dan 1500 per maand. Of je moet 60.000 km per jaar rijden die je dan niet kan declareren.

Ik lease nu een auto van 40k en zelfs dat vind ik eigenlijk overdreven. Alles boven een C segmenter is pure luxe. Ik wil er niet aan wennen, volgend jaar loopt mijn leasecontract af en ik denk dat ik het uit laat keren of een voordelig elektrisch hok ga rijden en van het geld dat ik overhoudt voor andere dingen ga gebruiken, zoals vakanties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')