FOK!forum / Televisie / Top 25 beste Nederlandse series
Also-von-Odervrijdag 12 februari 2021 @ 01:11
De Veronica Gids heeft de 25 beste Nederlandse series (in hun ogen) gepubliceerd. Deze gids kun je nog kopen tot en met maandag... om je een beeld te vormen van deze series.

Ik meld dit even omdat veel Fok!kers kotsen op Nederlandse series. Okay, bij Gooise vrouwen loop ik ook niet warm, maar soit.

Nederland werd beschreven als een solide middenmoter op het seriegebied.
Eerst kwam de USA, daarna het V.K. Daarna kwamen Frankrijk, Duitsland, Spanje, gevolgd door de Scandinaviërs.

En daarna kwam Nederland, mede door de goede internationale doorverkopen van de Nederlandse series vielen wij op.
Misschien toch eens tijd voor veel Fok!kers nog eens goed naar de Nederlandse series te kijken. En ja, we hebben een relatief kleine groep acteurs om uit te kiezen. Maar hey, hoeveel films met Stallone, Schwarzenegger, Cameron Diaz, Adam Sandler, Dwayne Johnson, Julia Roberts etcetera komen er wel niet uit Hollywood?

Hallo, hoezo is dat anders dan in Nederland? Ik kijk ook graag Duitse crimi's. Dan is het ook leuk wat bekende gezichten te zien als niet-Duitser.
Op youtube volg ik ook enkele Amerikaanse vrouwen die met veel flair vertellen over de verschillen tussen Nederland en Amerika (en ja meestal positief). En als ze over Nederlandse TV spreken vinden ze het juist fijn om vaker sommige zelfde acteurs te zien.

Kortom, kunnen wij nu niet eindelijk ophouden te zeiken over diezelfde acteurs in onze films of series? Dat maakt onze films niet slechter. En zeker niet voor buitenlanders (expats)!

Jullie schamen jezelf ten onrechte voor de Nederlandse film/ serie industrie. Alles maar invullen voor de rest van de wereld, dat ons land kut is. En niet zelden uitgesproken door "onze nationalisten." Die vinden Stallone geweldig, terwijl Stallone in een top 15 van vechtjassen staat! Need I say more (ja in het Engels, want in het Nederlands klinkt alles slecht volgens de nationalisten.

Je zou je toch bijna afvragen waar die nationalisten vandaan komen?
leolinedancevrijdag 12 februari 2021 @ 01:14
Flodder natuurlijk.
Fargovrijdag 12 februari 2021 @ 08:47
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
tong80zaterdag 20 februari 2021 @ 13:32
Wim T. Schippers. _O_

:T
Snowsquallzaterdag 20 februari 2021 @ 13:36
Q en Q angstaanjagend spannend
tong80zaterdag 20 februari 2021 @ 14:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef Snowsquall het volgende:
Q en Q angstaanjagend spannend
Op 1 bij mij. Maar het gaat over humor dacht ik.

:T
tong80zaterdag 20 februari 2021 @ 14:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Die neuken gewoon met hun mede acteurs of kinderen.

:T
tong80zaterdag 20 februari 2021 @ 14:05
Floris _O_

:T
Snowsquallzaterdag 20 februari 2021 @ 18:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:03 schreef tong80 het volgende:

[..]

Op 1 bij mij. Maar het gaat over humor dacht ik.

:T
Ohh? Ik lees dit: Top 25 beste Nederlandse series dus niks over comedy of humor *)
Lord_Vetinarizaterdag 20 februari 2021 @ 18:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Kom op zeg. Voor elke Jo de Meyere krijg je een cast van F.C de Kampioenen terug.
tong80zaterdag 20 februari 2021 @ 18:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kom op zeg. Voor elke Jo de Meyere krijg je een cast van F.C de Kampioenen terug.
Held Ha ha ha _O_

:T
sp3czaterdag 20 februari 2021 @ 18:52
Welke series staan er in die lijst dan?

Vliegende Hollanders vond ik top maar verder uit mijn hoofd... niets

edit: en Heer en Meester :Y

maar ik ben dus wel benieuwd eigenlijk

[ Bericht 44% gewijzigd door sp3c op 20-02-2021 18:58:02 ]
Also-von-Oderzondag 21 februari 2021 @ 00:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Vind je? Is het niet eerder dat je onze taal niet mooi vind (of zo alledaags) dat je daarom onze acteurs niets vind?
Ik bedoel maar Thekla Reuten, Michiel Huisman, Rutger Hauer, Carice van Houten, Derek de Lint, Yorick van Wageningen, Jeroen Krabbe, Famke Jansen, Gaite Jansen, Katja Herbers etcetera etcetera.
Ook allemaal succesvol in Amerika.
Also-von-Oderzondag 21 februari 2021 @ 00:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:52 schreef sp3c het volgende:
Welke series staan er in die lijst dan?

Vliegende Hollanders vond ik top maar verder uit mijn hoofd... niets

edit: en Heer en Meester :Y

maar ik ben dus wel benieuwd eigenlijk
Het gaat om series vanaf het jaar 2.000 tot nu. Aan hoeveel landen deze series zijn verkocht maakt ook belangrijk deel uit van de selectiecriteria

Penoza, Hollands Hoop, A'dam E.v.a., Klem, Undercover, Hendrik Groen, Ramses, Overspel, Mocro Maffia, De Zaak Menten, Judas, Bloedverwanten, Feuten, Moeder ik wil bij de Revue, In therapie, Bernhard Schavuit van Oranje, Van God los, Zwarte Tulp, Oogappels, Stanley H, De 12 van Oldenheim, Meiden van de Wit en Vliegende Hollanders.

En ja Gooise vrouwen en Divorce stonden helaas ook in deze top 25, maar ik vermeld ze toch maar.
sp3czondag 21 februari 2021 @ 10:07
Staan wel mooie titels tussen idd

Probleem is denk dat het 1 of 2 keer uitgezonden is en we daarna weer terugvallen op herhalingen van the Ateam en BN'ers die onzin uitkramen

Onbekend maakt onbemind
PeterKelderzondag 21 februari 2021 @ 12:25
Het probleem is ook dat de zenders in Nederland goede dramaseries niet lijken te willen omarmen, op een paar uitzonderingen (Klem, Overspel) na. Baggerproducties als Flikken Maastricht seizoen 734 of Oogappels worden klakkeloos op primetime gezet, terwijl vaak de ietwat a-typische series als Hollands Hoop of Smeris ergens worden weggestopt op het kleinere NPO 2 en 3. En nu met streaming worden sterke titels als De 12 van Oldenheim/Schouwendam of Mocro Maffia enkel op Videoland getoond, waardoor het toch wat onzichtbaar blijft voor de grote massa. Brussel, of Fenix? Goede titels, maar in eerste instantie alleen op KPN Presenteert, dus zet het geen zoden aan de dijk.

Inhoudelijk gezien is het probleem zelfs nóg vervelender: we zitten met te weinig goede creatieve mensen op de juiste plaats. Scenarioschrijven is hier een wat onbemind beroep, het is bijna een uit de hand gelopen hobby te noemen voor de meesten - tenzij je voor een almaar doorlopende soap/serie werkt. Dat heeft als gevolg dat series hier vaak maar door één, soms twee maar hooguit drie scenaristen geschreven worden. Natuurlijk, er zijn scenaristen die dat moeiteloos kunnen: Frank Ketelaar (Vuurzee, Overspel, Klem) heeft bewezen dat zijn werk bijna uniek is. Lex Passchier (Moordvrouw, De 12 van Oldenheim/Schouwendam) is eveneens iemand die met 'gemak' een hele reeks in zijn eentje kan schrijven. Maar dat zijn de uitzonderingen; andere schrijvers vallen erbij om: een reeks van 10 afleveringen a 40 minuten? Dat gaat toch algauw een jaar, misschien twee duren. Nu staan er langzaamaan wat schrijverscollectieven op (Winchester McFly als voornaamste voorbeeld), maar op dat vlak lopen we lichtjaren achter op andere landen. En nee, niet alleen Amerika, waar de writersrooms een standaard zijn, maar ook bij onze Ooster- en Zuiderburen is dit inmiddels een ingeburgerd begrip, wat zorgt voor een grotere mate van creativiteit in de scenario's - en dus betere series. Evenals de creative director die de lijn van een serie bewaakt. Hier in Nederland is dat nog vaak genoeg de regisseur die dat er eventjes bij doet.

Dat we qua acteurs uit een beperkte vijver vissen hoeft op zich geen probleem te zijn, het enige probleem is wel dat de meeste acteurs uit ons land maar één type kunnen spelen. En dan gaat het mis, zeker als ze dan ineens een heel ander type moeten spelen. En het gaat ook mis als een producent of regisseur telkens weer met dezelfde acteurs blijft werken, waardoor het een bijna incestueus ons-kent-ons wereldje blijft voor de buitenwereld. Zeker de tandem Linda de Mol en Will Koopman van Talpa Fictie komt nooit verder dan Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger en Beppie Melissen. En ze spelen altijd hetzelfde flauwe type personage.

En dat lijstje uit Veronica Magazine? Leuk, maar als In Therapie daar tussen staat kan ik het al moeilijk serieus nemen; dat is immers een remake van een Israëlische serie. En ga je dat lijstje leggen naast een overzicht van fictiereeksen van onze Zuiderburen de laatste jaren, dan is het bijna pijnlijk. De laatste jaren zijn daar al tal van sterke reeksen voorbijgekomen, die bijna allemaal ook hoge ogen gooiden in het buitenland: Over Water, De Twaalf, Beau Sejour, Tabula Rasa, Blackout, Cordon, De Bunker, Fair Trade, De Bende van Jan de Lichte, De Dag, 13 Geboden, Salamander, Crimi Clowns, Studio Tarara, Gevoel voor Tumor, Eigen Kweek, Professor T., GR5... En het grote verschil? Dat zijn eigenlijk allemaal fictiereeksen voor een groot publiek, die ook een groot publiek bereik(t)en. Zender Eén kwam in januari zelfs met het project Gemaakt in 2020: vier series van elk vier afleveringen, gemaakt in coronatijd. En nee, niet elke serie was even geslaagd, maar het liet toch al zien hoe innovatief en creatief ze daar kunnen zijn. Kunnen we hier nog echt wat van leren.
Fargomaandag 22 februari 2021 @ 16:06
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:23 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Vind je? Is het niet eerder dat je onze taal niet mooi vind (of zo alledaags) dat je daarom onze acteurs niets vind?
Ik bedoel maar Thekla Reuten, Michiel Huisman, Rutger Hauer, Carice van Houten, Derek de Lint, Yorick van Wageningen, Jeroen Krabbe, Famke Jansen, Gaite Jansen, Katja Herbers etcetera etcetera.
Ook allemaal succesvol in Amerika.
Absoluut eens. Maar dan heb je de kwaliteitsacteurs en -actrices wel zowat allemaal opgenoemd. Het blijft behelpen, vind ik. Zelf vind ik dat we niet kunnen tippen aan de Belgen wat acteren betreft, laat staan hun producties. Maar het klopt, uitzonderingen hebben we zeker.
Fargomaandag 22 februari 2021 @ 16:08
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:25 schreef PeterKelder het volgende:
Het probleem is ook dat de zenders in Nederland goede dramaseries niet lijken te willen omarmen, op een paar uitzonderingen (Klem, Overspel) na. Baggerproducties als Flikken Maastricht seizoen 734 of Oogappels worden klakkeloos op primetime gezet, terwijl vaak de ietwat a-typische series als Hollands Hoop of Smeris ergens worden weggestopt op het kleinere NPO 2 en 3. En nu met streaming worden sterke titels als De 12 van Oldenheim/Schouwendam of Mocro Maffia enkel op Videoland getoond, waardoor het toch wat onzichtbaar blijft voor de grote massa. Brussel, of Fenix? Goede titels, maar in eerste instantie alleen op KPN Presenteert, dus zet het geen zoden aan de dijk.

Inhoudelijk gezien is het probleem zelfs nóg vervelender: we zitten met te weinig goede creatieve mensen op de juiste plaats. Scenarioschrijven is hier een wat onbemind beroep, het is bijna een uit de hand gelopen hobby te noemen voor de meesten - tenzij je voor een almaar doorlopende soap/serie werkt. Dat heeft als gevolg dat series hier vaak maar door één, soms twee maar hooguit drie scenaristen geschreven worden. Natuurlijk, er zijn scenaristen die dat moeiteloos kunnen: Frank Ketelaar (Vuurzee, Overspel, Klem) heeft bewezen dat zijn werk bijna uniek is. Lex Passchier (Moordvrouw, De 12 van Oldenheim/Schouwendam) is eveneens iemand die met 'gemak' een hele reeks in zijn eentje kan schrijven. Maar dat zijn de uitzonderingen; andere schrijvers vallen erbij om: een reeks van 10 afleveringen a 40 minuten? Dat gaat toch algauw een jaar, misschien twee duren. Nu staan er langzaamaan wat schrijverscollectieven op (Winchester McFly als voornaamste voorbeeld), maar op dat vlak lopen we lichtjaren achter op andere landen. En nee, niet alleen Amerika, waar de writersrooms een standaard zijn, maar ook bij onze Ooster- en Zuiderburen is dit inmiddels een ingeburgerd begrip, wat zorgt voor een grotere mate van creativiteit in de scenario's - en dus betere series. Evenals de creative director die de lijn van een serie bewaakt. Hier in Nederland is dat nog vaak genoeg de regisseur die dat er eventjes bij doet.

Dat we qua acteurs uit een beperkte vijver vissen hoeft op zich geen probleem te zijn, het enige probleem is wel dat de meeste acteurs uit ons land maar één type kunnen spelen. En dan gaat het mis, zeker als ze dan ineens een heel ander type moeten spelen. En het gaat ook mis als een producent of regisseur telkens weer met dezelfde acteurs blijft werken, waardoor het een bijna incestueus ons-kent-ons wereldje blijft voor de buitenwereld. Zeker de tandem Linda de Mol en Will Koopman van Talpa Fictie komt nooit verder dan Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger en Beppie Melissen. En ze spelen altijd hetzelfde flauwe type personage.

En dat lijstje uit Veronica Magazine? Leuk, maar als In Therapie daar tussen staat kan ik het al moeilijk serieus nemen; dat is immers een remake van een Israëlische serie. En ga je dat lijstje leggen naast een overzicht van fictiereeksen van onze Zuiderburen de laatste jaren, dan is het bijna pijnlijk. De laatste jaren zijn daar al tal van sterke reeksen voorbijgekomen, die bijna allemaal ook hoge ogen gooiden in het buitenland: Over Water, De Twaalf, Beau Sejour, Tabula Rasa, Blackout, Cordon, De Bunker, Fair Trade, De Bende van Jan de Lichte, De Dag, 13 Geboden, Salamander, Crimi Clowns, Studio Tarara, Gevoel voor Tumor, Eigen Kweek, Professor T., GR5... En het grote verschil? Dat zijn eigenlijk allemaal fictiereeksen voor een groot publiek, die ook een groot publiek bereik(t)en. Zender Eén kwam in januari zelfs met het project Gemaakt in 2020: vier series van elk vier afleveringen, gemaakt in coronatijd. En nee, niet elke serie was even geslaagd, maar het liet toch al zien hoe innovatief en creatief ze daar kunnen zijn. Kunnen we hier nog echt wat van leren.
Volledig eens. Goed geschreven.
Also-von-Odermaandag 22 februari 2021 @ 23:48
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:07 schreef sp3c het volgende:
Staan wel mooie titels tussen idd

Probleem is denk dat het 1 of 2 keer uitgezonden is en we daarna weer terugvallen op herhalingen van the Ateam en BN'ers die onzin uitkramen

Onbekend maakt onbemind
Het merendeel is gewoon uitgezonden op de publieke omroepen, sommige van die series hebben nog een aantal vervolg reeksen gekregen. Zoals vuurzee, A'dam E.v.a. Penoza al helemaal... etc.
Maar inderdaad van de SBS groep moeten we het zeker niet hebben.
En RTL... dat zijn meestal ook niet de sterkste series (naar mijn smaak).
Also-von-Oderdinsdag 23 februari 2021 @ 00:24
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:25 schreef PeterKelder het volgende:
Het probleem is ook dat de zenders in Nederland goede dramaseries niet lijken te willen omarmen, op een paar uitzonderingen (Klem, Overspel) na. Baggerproducties als Flikken Maastricht seizoen 734 of Oogappels worden klakkeloos op primetime gezet, terwijl vaak de ietwat a-typische series als Hollands Hoop of Smeris ergens worden weggestopt op het kleinere NPO 2 en 3. En nu met streaming worden sterke titels als De 12 van Oldenheim/Schouwendam of Mocro Maffia enkel op Videoland getoond, waardoor het toch wat onzichtbaar blijft voor de grote massa. Brussel, of Fenix? Goede titels, maar in eerste instantie alleen op KPN Presenteert, dus zet het geen zoden aan de dijk.

Inhoudelijk gezien is het probleem zelfs nóg vervelender: we zitten met te weinig goede creatieve mensen op de juiste plaats. Scenarioschrijven is hier een wat onbemind beroep, het is bijna een uit de hand gelopen hobby te noemen voor de meesten - tenzij je voor een almaar doorlopende soap/serie werkt. Dat heeft als gevolg dat series hier vaak maar door één, soms twee maar hooguit drie scenaristen geschreven worden. Natuurlijk, er zijn scenaristen die dat moeiteloos kunnen: Frank Ketelaar (Vuurzee, Overspel, Klem) heeft bewezen dat zijn werk bijna uniek is. Lex Passchier (Moordvrouw, De 12 van Oldenheim/Schouwendam) is eveneens iemand die met 'gemak' een hele reeks in zijn eentje kan schrijven. Maar dat zijn de uitzonderingen; andere schrijvers vallen erbij om: een reeks van 10 afleveringen a 40 minuten? Dat gaat toch algauw een jaar, misschien twee duren. Nu staan er langzaamaan wat schrijverscollectieven op (Winchester McFly als voornaamste voorbeeld), maar op dat vlak lopen we lichtjaren achter op andere landen. En nee, niet alleen Amerika, waar de writersrooms een standaard zijn, maar ook bij onze Ooster- en Zuiderburen is dit inmiddels een ingeburgerd begrip, wat zorgt voor een grotere mate van creativiteit in de scenario's - en dus betere series. Evenals de creative director die de lijn van een serie bewaakt. Hier in Nederland is dat nog vaak genoeg de regisseur die dat er eventjes bij doet.

Dat we qua acteurs uit een beperkte vijver vissen hoeft op zich geen probleem te zijn, het enige probleem is wel dat de meeste acteurs uit ons land maar één type kunnen spelen. En dan gaat het mis, zeker als ze dan ineens een heel ander type moeten spelen. En het gaat ook mis als een producent of regisseur telkens weer met dezelfde acteurs blijft werken, waardoor het een bijna incestueus ons-kent-ons wereldje blijft voor de buitenwereld. Zeker de tandem Linda de Mol en Will Koopman van Talpa Fictie komt nooit verder dan Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger en Beppie Melissen. En ze spelen altijd hetzelfde flauwe type personage.

En dat lijstje uit Veronica Magazine? Leuk, maar als In Therapie daar tussen staat kan ik het al moeilijk serieus nemen; dat is immers een remake van een Israëlische serie. En ga je dat lijstje leggen naast een overzicht van fictiereeksen van onze Zuiderburen de laatste jaren, dan is het bijna pijnlijk. De laatste jaren zijn daar al tal van sterke reeksen voorbijgekomen, die bijna allemaal ook hoge ogen gooiden in het buitenland: Over Water, De Twaalf, Beau Sejour, Tabula Rasa, Blackout, Cordon, De Bunker, Fair Trade, De Bende van Jan de Lichte, De Dag, 13 Geboden, Salamander, Crimi Clowns, Studio Tarara, Gevoel voor Tumor, Eigen Kweek, Professor T., GR5... En het grote verschil? Dat zijn eigenlijk allemaal fictiereeksen voor een groot publiek, die ook een groot publiek bereik(t)en. Zender Eén kwam in januari zelfs met het project Gemaakt in 2020: vier series van elk vier afleveringen, gemaakt in coronatijd. En nee, niet elke serie was even geslaagd, maar het liet toch al zien hoe innovatief en creatief ze daar kunnen zijn. Kunnen we hier nog echt wat van leren.
Allereerst is de 12 van Oldenheim het eerst op de NPO vertoont. Het grote probleem is wat dat betreft dat veel mensen niet meer TV kijken maar voornamelijk streamen en dat een groot deel van de politiek rechtse kijkers niet meer naar de NPO kijkt. Sowieso kijken veel mensen voornamelijk nog naar Amerikaanse films (zelfs de 12 of 25 herhaling kijken ze liever op SBS, Veronica, RTL dan kwaliteitsdrama.

Amerika vind ik geen geweldig voorbeeld hoe het wel moet. Uit Hollywood komt relatief weinig creatiefs meer. Mijn favoriete Amerikaanse regisseur is niet voor niets al meer dan 30 jaar David Lynch. En natuurlijk zijn er nog wel goede regisseurs en scenarioschrijvers. Maar als je je nu bedenkt dat je met een origineel idee tegenwoordig al 1 miljoen dollar (misschien wel veel meer) kunt krijgen. En dan heb je alleen nog maar een A-4 tje vol getypt en heb je maar gemiddeld 30 seconden om het idee te pitchen.
En als ze jouw idee kopen, dan komen dezelfde scenarioschrijvers weer aankakken om dat idee uit te werken. Nee, de creativiteit van Hollywood is in vergelijking met het 20 keer kleinere Nederland zwaar beroerd.

Trouwens je zegt dat veel acteurs maar een soort rol kunnen spelen. Denk je dat dit werkelijk zo is, of zou het komen omdat ze getypecast worden? Iets van we weten dat Marieke die ene rol goed speelde. Deze nieuwe rol lijkt op haar vorige rol, dus laten we Marieke maar nemen.

Ik ken niet alle series die in de top 25 staan, want veel series die op de commerciële TV worden uitgezonden bekijk ik niet. Reclame tussendoor vergalt mijn kijkplezier.

Naar de Belgen kijk ik ook graag (de publieke zenders), een aantal van die series heb ik ook gezien, net als de Duitse TV. Ja de Belgen maken ook goede series. De Duitsers hebben ook leuke series, vooral crimi's (als je de Soko's er tussen uit haalt) want dan kijk ik liever naar Flikken Maastricht. ;)
Ja Crimi clowns was ook zeer vermakelijk, wel een co-productie met Nederland trouwens.
Also-von-Oderdinsdag 23 februari 2021 @ 00:31
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:06 schreef Fargo het volgende:

[..]

Absoluut eens. Maar dan heb je de kwaliteitsacteurs en -actrices wel zowat allemaal opgenoemd. Het blijft behelpen, vind ik. Zelf vind ik dat we niet kunnen tippen aan de Belgen wat acteren betreft, laat staan hun producties. Maar het klopt, uitzonderingen hebben we zeker.
En de lijst met uitzonderingen is nog groter... ik heb alleen de acteurs die het in Hollywood hebben gemaakt genoemd. Maar ook in Engeland, Duitsland etc. hebben onze acteurs mooie dingen gedaan om bijvoorbeeld een Barry Atsma maar te noemen.
Maar ik heb Sylvia Kristel er wel bewust buiten gelaten, hahaha, die was om een heel andere reden populair in Amerika. ;)
sp3cdinsdag 23 februari 2021 @ 04:43
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 23:48 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Het merendeel is gewoon uitgezonden op de publieke omroepen, sommige van die series hebben nog een aantal vervolg reeksen gekregen. Zoals vuurzee, A'dam E.v.a. Penoza al helemaal... etc.
Maar inderdaad van de SBS groep moeten we het zeker niet hebben.
En RTL... dat zijn meestal ook niet de sterkste series (naar mijn smaak).
ja maar hoevaak worden ze herhaald?
hoe zichtbaar is het allemaal?

het is niet dat ik als 'nationalist' niet naar Nederlandse films en series wil kijken, men maakt het me alleen zo enorm moeilijk tenzij ik van romantische komedies begin te houden en dat zie ik niet gebeuren
Also-von-Oderdinsdag 23 februari 2021 @ 23:18
quote:
83s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 04:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar hoevaak worden ze herhaald?
hoe zichtbaar is het allemaal?

het is niet dat ik als 'nationalist' niet naar Nederlandse films en series wil kijken, men maakt het me alleen zo enorm moeilijk tenzij ik van romantische komedies begin te houden en dat zie ik niet gebeuren
Nee echt vaak zul je ze niet zien in de herhaling. Dat doet de NPO sowieso niet vaak series herhalen. Ja nu in coronatijd wel wat oubollige series voor de oudere doelgroepen.
En ja Lubach wordt nog dezelfde week herhaalt.
En nee romantische komedies zijn aan mij ook niet echt besteed.
sp3czondag 28 maart 2021 @ 12:01
Sneekweek
soort Scream in de polder maar dan in Friesland en tijdens de Sneekweek en het is gierend kut
de kids zijn super oninteressant en er komen steeds kids bij die dood gaan zonder reden en zonder dat je ze kent en om de 5 minuten is Ferry Doedels in beeld zonder dat hij wat toevoegt en als aan het einde van de film het boefje bekend is boeit het eigenlijk niemand meer :')

totaal mislukt

de 7 Wrekers

soort Hatefull 8 in bezet Nederland
ik vond het wel goed!
nadeel is dat de hele film in de schuur afspeelt terwijl zeker de flashback eigenlijk op een andere locatie gefilmd hadden moeten worden voor de duidelijkheid en de raid in kwestie is helemaal niet in beeld gebracht, zal met het budget te maken hebben maar het is wel een beetje een gemis hoor, die hadden beter kunnen wachten op iets meer centjes maar toch ... topshow ^O^

Als de Dijken breken
serie over een fictieve watersnoodramp
niks mis mee, doet een beetje denken aan de Noorse serie Occupied maar dan ipv een Russische invasie gaat het dus over een watersnoodramp

gewoon goed _O_

alleen het einde een beetje matig/afgeraffeld

wat moet ik nog meer zien?
iets recents dus geen soldaat van Oranje ofzo
sp3czondag 28 maart 2021 @ 12:13
en is de Videoland stream nu echt goed met Nederlandse dingen want ik kijk nu op Netflix en het is niet heel veel
als Videoland dan ook niet heel veel heeft dan voegt dat voor mij niet zoveel toe

maar ik mis wel bv Mocromaffia en de 12 van Oldenzaal en die schijnen wel goed te zijn
spleehzondag 28 maart 2021 @ 12:51
Mijn haat op Nederlandse actrices komt voornamelijk voornamelijk door het gevoel dat ze doen alsof ze acteren hebben uitgevonden.
sp3cdonderdag 1 april 2021 @ 20:15
ben nu hier aan begonnen @ Netflix


so far so good ^O^
JohnDDDzaterdag 25 juni 2022 @ 18:48
Q&Q

Zwarte Sneeuw vond ik ook fantastisch. Recentelijk nog eens teruggekeken, wat goed zeg! Tamar <3
spapaarszaterdag 25 juni 2022 @ 20:56
Wat is goed?
Wat toen goed was is nu bijna amateuristisch.
TweedeKlumzaterdag 25 juni 2022 @ 21:45
Unit 13.
TLCzaterdag 25 juni 2022 @ 23:52
Dagboek van een Herdershond en Medisch Centrum West staan bij mij op 1 en 2 :s)
Op 3 Bassie & Adriaan en de Plaaggeest _O_
Coppizondag 26 juni 2022 @ 00:48
Ik vond Babes ook een van de beste Nederlandse series. Helaas nog nooit iemand tegengekomen die deze mening deelde. Had een topcast met Cees Geel en Angela Schijf.
Japepkzondag 26 juni 2022 @ 11:44
Ik vind dus juist al die Nederlandse 'topacteurs' echt om te janken. Carice van Houten op één, die heb ik werkelijk nog nooit enige emotie in een dialoog horen leggen. Ze gaat makkelijk uit de kleren, daardoor heeft ze goed carrière gemaakt. Jeroen Spitzberger is er ook zo een, die kan inderdaad alleen maar hetzelfde type spelen. Fedja van Huêt is daarin een betere tegenpool, die heeft al veel diverseiteit laten zien.

Je merkt het ook een beetje aan de tijdsgeest. Eerst waren het comedys met een vleugje drama, toen werd misdaad populair en nu wordt het historische genre hot. En in dat laatste is Nederland ook best goed, doordat we zelf best een rijke historie hebben denk ik. Veel aansprekende thema's. Van Welkom in... tot het jaar van Fortuyn, zeg maar.