abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197952885
Normaal ben ik één van de eerste die complot theorieën te debunken. Maar nu ben ik op een verhaal gestuit waarvan ik denk dat er meer aan de hand is dan dat ze ons willen laten geloven.

Op Discovery Plus kan je momenteel de documentaire reeks "Estonia" bekijken, de ramptoerist in mij is gek op documentaires over rampen. Ik had dus wat te doen tijdens de Lockdown ;-).

Hieronder in de spoiler tag een samenvatting van de docu:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vragen na de documentaire en wat "research"

Waarom worden de lichamen niet geborgen ondanks dat duikers aangeven dat dit goed te doen is?
Waarom het wrak niet bergen? Te duur of..?
Waarom beton op het wrak willen storten?
Waarom puin en stenen storten op het wrak?
Waarom duiken verbieden?
Waarom niet de suggestie van een tweede lek (gat) onderzoeken?
Waarom kan een simpele "journalist" dat tweede lek (gat) wel vinden?
Waarom zo lang liegen over de militaire ladingen die vervoerd werden met de Estonia?

Ik denk zelf dat onmogelijk proberen te maken van het wrak te onderzoeken door duiken te verbieden en stenen op het wrak te gooien een indicatie is dat er iets in dat schip is wat niet gevonden mag worden.

Het tweede gat is denk ik veroorzaakt door een Zweedse duikboot die per ongeluk tegen het schip is gevaren tijdens een missie om de Russen weg te houden van het schip. Een Russische onderzeeër lijkt me niet logisch, het westen doet graag aan vinger wijzen naar de Russen.

Waarom de boegklep los sloeg? Denk dat het officiële rapport daar wel klopt en dat de Zweedse onderzeeër hoorde dat er iets mis was (er was een mayday uitgegaan) en bij het "komen kijken" te dicht bij kwam en het tweede lek veroorzaakte.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_197956052
Ik zie wel wat debunkmogelijkheden.
1. De relatie Zweden-Estland is goed, maar was indertijd militair niet op het niveau van een alliantie.
2. Dat moet wel een heel frontale aanvaring zijn geweest, beetje onwaarschijnlijk.
3. Het bergen van het wrak moet te moeilijk zijn geweest. Die zee daar is in de zomer al onstuimig, weet ik uit eigen ervaring. Met de naderende winter, begin oktober, zou je dan moeten wachten tot ergens medio 1995, voor je kon gaan bergen. Ontbinding van alle verdronken lichamen was dan al in een ver stadium geweest, dat het buiten herbegraven geen nut had om nog verder te gaan bergen.
4. Het afdekken van het wrak past wel in het ethisch verantwoord handelen van noordelijke landen.

De officiële lezing van de losgeslagen boegklep, klinkt me plausibel in de oren. Het schip heeft de laatste jaren gevaren onder Estse vlag. Over de mate van onderhoud heb ik mijn twijfels. De zee was onstuimig die avond. Alleen het gat aan de zijkant valt niet te verklaren, maar de bereidwilligheid van Zweden om de wetgeving te veranderen, pleit voor een normale gang van zaken.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 11:33:25 #3
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_197962124
quote:
5s.gif Op donderdag 11 februari 2021 20:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Normaal ben ik één van de eerste die complot theorieën te debunken. Maar nu ben ik op een verhaal gestuit waarvan ik denk dat er meer aan de hand is dan dat ze ons willen laten geloven.

Op Discovery Plus kan je momenteel de documentaire reeks "Estonia" bekijken, de ramptoerist in mij is gek op documentaires over rampen. Ik had dus wat te doen tijdens de Lockdown ;-).

Hieronder in de spoiler tag een samenvatting van de docu:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vragen na de documentaire en wat "research"

Waarom worden de lichamen niet geborgen ondanks dat duikers aangeven dat dit goed te doen is?
Waarom het wrak niet bergen? Te duur of..?
Waarom beton op het wrak willen storten?
Waarom puin en stenen storten op het wrak?
Waarom duiken verbieden?
Waarom niet de suggestie van een tweede lek (gat) onderzoeken?
Waarom kan een simpele "journalist" dat tweede lek (gat) wel vinden?
Waarom zo lang liegen over de militaire ladingen die vervoerd werden met de Estonia?

Ik denk zelf dat onmogelijk proberen te maken van het wrak te onderzoeken door duiken te verbieden en stenen op het wrak te gooien een indicatie is dat er iets in dat schip is wat niet gevonden mag worden.

Het tweede gat is denk ik veroorzaakt door een Zweedse duikboot die per ongeluk tegen het schip is gevaren tijdens een missie om de Russen weg te houden van het schip. Een Russische onderzeeër lijkt me niet logisch, het westen doet graag aan vinger wijzen naar de Russen.

Waarom de boegklep los sloeg? Denk dat het officiële rapport daar wel klopt en dat de Zweedse onderzeeër hoorde dat er iets mis was (er was een mayday uitgegaan) en bij het "komen kijken" te dicht bij kwam en het tweede lek veroorzaakte.
Oeh dit lijkt me erg interessant om eens te gaan bekijken.
Had seconds from disaster niet ook een Estonia versie?
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_197981058
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 22:54 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik zie wel wat debunkmogelijkheden.
1. De relatie Zweden-Estland is goed, maar was indertijd militair niet op het niveau van een alliantie.
Ik kon niet alles daarover in de docu volgen want de ondertiteling viel weg tijdens bepaalde stukken en ik spreek geen Zweeds. Maar er waren wat personen die "particulier" aan het handelen waren in dat materieel. Ook lijkt het dat MI6 aan via Estland aan het smokkelen waren. Minstens één oud MI6 spion claimde dat hij hier vanaf weet. Maar goed hoe zeker kunnen we zijn dat ie echt MI6 spion is geweest.

quote:
2. Dat moet wel een heel frontale aanvaring zijn geweest, beetje onwaarschijnlijk
Er zijn wel meer schepen stuurloos op een ander schip geknald.

quote:
3. Het bergen van het wrak moet te moeilijk zijn geweest. Die zee daar is in de zomer al onstuimig, weet ik uit eigen ervaring. Met de naderende winter, begin oktober, zou je dan moeten wachten tot ergens medio 1995, voor je kon gaan bergen. Ontbinding van alle verdronken lichamen was dan al in een ver stadium geweest, dat het buiten herbegraven geen nut had om nog verder te gaan bergen.
Rockwater gaf aan dat het wel degelijk mogelijk was alleen de kosten wel flink waren. Ook Smit Tak geeft aan dat het te doen is, overigens wel met de opmerking dat ze wel een paar maanden voorbereiding nodig gingen hebben.
Met betrekking de lijken waren de duikers van Rockwater gefrustreerd dat ze tijdens de verkenning geen lijken mochten bergen. Graag hadden ze in ieder geval de lijken die vrij makkelijk te bergen waren naar boven gebracht. Het geeft de nabestaanden dan ook niet het gevoel dat alles is gedaan om zoveel mogelijk lichamen te bergen en een graf te geven dat tastbaar is voor ze.

Ik snap wel dat de lichamen waar men niet makkelijk bij kan dan inderdaad bij het bergen van het schip (maanden later) te ver heen zijn om nog wat mee te kunnen. Dan snap ik ook dat men zegt van laat het wrak, maar liggen als zeemans- graf. Maar nu is het algemene gevoel dat men te weinig heeft gedaan m.b.t. het bergen van de lichamen.

quote:
4. Het afdekken van het wrak past wel in het ethisch verantwoord handelen van noordelijke landen.
Toch waren er felle protesten van de nabestaanden over het storten van beton rond het wrak. Ze vonden het niet getuigen van respect dat hun dierbaren werden bedekt onder een laag beton.

quote:
De officiële lezing van de losgeslagen boegklep, klinkt me plausibel in de oren. Het schip heeft de laatste jaren gevaren onder Estse vlag. Over de mate van onderhoud heb ik mijn twijfels. De zee was onstuimig die avond. Alleen het gat aan de zijkant valt niet te verklaren, maar de bereidwilligheid van Zweden om de wetgeving te veranderen, pleit voor een normale gang van zaken.
Daar ben ik van overtuigd dat door slecht onderhoud en ontwerp die klep er af is geschoten. Ik ga er dan ook vanuit dat wat er ook echt gebeurd is een ongeval was. Maar dat men niet helemaal eerlijk is over wat er precies is gebeurd en dat er mogelijk iets in het wrak lag wat niet iedereen mocht weten. Een Zweedse politicus denkt zelfs dat wat er ook in het schip zat; al geborgen is door het leger/de geheime dienst. De relingen van de brugklep zijn namelijk los geslagen.. Maar dat kan ook gewoon door de immense druk komen gok ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 11:33 schreef theguyver het volgende:

[..]

Oeh dit lijkt me erg interessant om eens te gaan bekijken.
Had seconds from disaster niet ook een Estonia versie?
Jup geloof van wel. Ik denk ook dat er best wat "experts" aan het woord komen in die documentaire zoals we dat nu hebben met Covid 19. Maar dat tweede gat is opvallend te noemen op zijn minst.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_197991697
Tja, veel van deze heftige gebeurtenissen hebben alternatieve lezingen. Sommige blijken waar te zijn, maar vaak verzandt het in het moeras van wilde gedachtespinsels en bijzonder vergezochte bijzaken (zelfs horoscopen), waardoor bepaalde redeneringen een eigen leven gaan leiden. Indertijd was er zo’n club vreemde vogels die met ‘heelheidswetenschap’ de geschiedenis op een eigen manier ging uitleggen. Als je dat zou doen bij de Estonia, krijg je dit:
- het schip is uitgevaren op 27 september. 2 en 7 is de negende maand, een dag met een rekensom (dit is in die gedachtegang dus al een reden tot verdenking van allerlei duistere machten).
- Finland en Zweden hebben een kruis in de vlag -> zou het Vaticaan erachter zitten?
- de ramp gebeurde onder het sterrenbeeld weegschaal, balans -> economisch motief?
- [insert iets over de Chinese horoscoop]
Waarna de conclusie is dat het Vaticaan en een paar bilderbergers, om de Chinezen te pleasen, iemand hebben omgekocht om dat schip lek te prikken.

Maar dat er een aantal bijzaken verzwegen zijn, dat gebeurt vaker. Juist als je buiten de box denkt, moet je met je beide benen op de grond kunnen blijven staan.
pi_198110937
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:30 schreef Magister_Artium het volgende:
Tja, veel van deze heftige gebeurtenissen hebben alternatieve lezingen. Sommige blijken waar te zijn, maar vaak verzandt het in het moeras van wilde gedachtespinsels en bijzonder vergezochte bijzaken (zelfs horoscopen), waardoor bepaalde redeneringen een eigen leven gaan leiden. Indertijd was er zo’n club vreemde vogels die met ‘heelheidswetenschap’ de geschiedenis op een eigen manier ging uitleggen. Als je dat zou doen bij de Estonia, krijg je dit:
- het schip is uitgevaren op 27 september. 2 en 7 is de negende maand, een dag met een rekensom (dit is in die gedachtegang dus al een reden tot verdenking van allerlei duistere machten).
- Finland en Zweden hebben een kruis in de vlag -> zou het Vaticaan erachter zitten?
- de ramp gebeurde onder het sterrenbeeld weegschaal, balans -> economisch motief?
- [insert iets over de Chinese horoscoop]
Waarna de conclusie is dat het Vaticaan en een paar bilderbergers, om de Chinezen te pleasen, iemand hebben omgekocht om dat schip lek te prikken.

Maar dat er een aantal bijzaken verzwegen zijn, dat gebeurt vaker. Juist als je buiten de box denkt, moet je met je beide benen op de grond kunnen blijven staan.
"Bijzaken" dat tweedè`gat is niet even een bijzaak en had al bekeken moeten worden toen flink wat experts claimde dat er een tweede gat/lek moest zijn waardoor het schip zo snel is gezonken.

Plus dat er toegegeven is dat er geheime transporten gedaan werden en meerde getuigen claimen militaire activiteit gezien te hebben.

Wat ik zei, normaal ben ik van het debunken maar hier heb ik het gevoel dat er iets niet klopt aan het hele verhaal.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_200111951
Topic kick:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ramp-in-oostzee.html

Ben toch benieuwd wat dit onderzoek gaat opleveren.. Zou voor overlevenden en nabestaanden toch wat meer voldoening geven als hun vragen beantwoord worden.. Zeker voor die overlevenden die zeggen rare dingen gezien en gehoord te hebben..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_200138702
Gokje:
De deur van het shcip bleef nog even drijven nadat deze was afgebroken en vervolgens is het schip daar tegenaan geknalt. Vandaar het gat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_200139232
quote:
2s.gif Op woensdag 30 juni 2021 10:42 schreef xpompompomx het volgende:
Gokje:
De deur van het shcip bleef nog even drijven nadat deze was afgebroken en vervolgens is het schip daar tegenaan geknalt. Vandaar het gat.
Zou ook kunnen inderdaad, maar die expert gaf wel aan dat het met een flinke snelheid gebeurd moet zijn.

Anyway het is goed dat het onderzocht gaat worden. Ik acht een fuck-up met een onderzeeër mogelijk. Alleen waarom geeft niemand dat toe.. De Amerikanen hebben ook toegegeven dat ze een passagiers vliegtuig perongeluk uit de lucht geknald hebben.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  Moderator woensdag 30 juni 2021 @ 13:21:25 #10
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_200140753
Niet op de man! Ontopic blijven!
A child is born with no state of mind.
pi_200140962
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 11:26 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Zou ook kunnen inderdaad, maar die expert gaf wel aan dat het met een flinke snelheid gebeurd moet zijn.

Anyway het is goed dat het onderzocht gaat worden. Ik acht een fuck-up met een onderzeeër mogelijk. Alleen waarom geeft niemand dat toe.. De Amerikanen hebben ook toegegeven dat ze een passagiers vliegtuig perongeluk uit de lucht geknald hebben.
Hm, maar een onderzeeer, zelfs de grootste, zou er vrijwel zeker slechter vanaf komen dan een ferry bij zo'n botsing en er is geen melding van een gezonken of zwaar beschadigd vaartuig in die periode van een Westerse natie.

En nee, dat kunnen ze in de VS niet geheim houden. De Russen kunnen dat tegenwoordig al niet eens meer.

Als het een Westerse onderzeeer was is er geen reden om het geheim te houden, die wateren vallen binnen NAVO gebied.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2021 13:35:09 ]
pi_200147099
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 13:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hm, maar een onderzeeer, zelfs de grootste, zou er vrijwel zeker slechter vanaf komen dan een ferry bij zo'n botsing en er is geen melding van een gezonken of zwaar beschadigd vaartuig in die periode van een Westerse natie.

En nee, dat kunnen ze in de VS niet geheim houden. De Russen kunnen dat tegenwoordig al niet eens meer.

Als het een Westerse onderzeeer was is er geen reden om het geheim te houden, die wateren vallen binnen NAVO gebied.
Goed punt.. in de documentaire gaan ze in op eventueel Russische betrokkenheid. De Estonia werd namelijk gebruikt voor het vervoeren van Russisch materieel dat uit ex-sovjet landen gesmokkeld werd.

Echter (als ik met het goed herinner) was dat niet het geval op de dag van de ramp en betrokkenen leek het zeer onwaarschijnlijk dat de Russen er maar ook iets om gaven.. Interesse was er eerder van de Westerse overheden i.v.m. wapensmokkel.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')