abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage woensdag 24 februari 2021 @ 17:58:56 #101
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198183866
bazbo cd0908: Glass Hammer - Double Live



Aan het eind van 2015 komt Glass Hammer met een livealbum. Dat hadden we nog niet. De band speelt op 3 mei 2015 in The Majestic Theatre in Gettysburg, Pennsylvania ter gelegenheid van het RosFest-festival. Anderhalf uur krijgt de band om zeven stukken te spelen, waaronder drie van het dan recente album The Breaking Of The World. Ik koop de Deluxe Edition, een dubbelcd met een dvd van het optreden. Leuk om de band eens live aan het werk te zien. Steve Babb op gitaar, Fred Schendel bij vlagen onnavolgbaar op toetsen en vooral zijn orgelwerk is gaaf, Kamran Alan Shikoh is schitterend op gitaar en de 'stevige' Aaron Roulston drumt de complexe partijen of het niets is. Carl Groves en Susie Bogdanowitcz zingen. De band doet een goede poging om de ingewikkelde muziek live tot leven te wekken. Vaak lukt het, maar er zijn ook momenten dat het wat kaal en dunnetjes klinkt. De stemmen staan wat zacht in de mix en dat is jammer, want zo komen hun stemmen niet goed over. Zo is het lange The Knight Of The North wat wisselvallig: de zang van Carl Groves is slecht te horen en daardoor wat saai, maar daar staat tegenover dat het toetsenwerk en vooral de Hammondsolo's zeer indrukwekkend zijn. Third Floor en If The Stars zijn hoogtepunten en ook afsluiter Time Marches On dwingt respect af. Mooie set. Ik kocht 'm op 8 oktober 2015.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 07:16:05 #102
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198192010
bazbo cd0909: Glass Hammer - Valkyrie



Glass Hammer waagt zich met dit album uit 2016 maar weer eens aan een conceptalbum. Verhaal gaat over een soldaat die thuis komt van de oorlog en zich opnieuw moet verhouden tot de wereld en zijn meisje. Zanger Carl Groves is foetsie, dus kernleden Fred Schendel en Steve Babb vertolken de mannelijke rollen. Susie Bogdanowicz speelt natuurlijk de vrouw en daarmee is ze inmiddels een belangrijke troef voor de band. De muziek is nagenoeg onveranderd: op het eerste gehoor vrij toegankelijke retroprog, maar bij nadere beluistering blijkt de complexheid. Veel ruimte voor toetsen- en gitaarsolo's. Gitarist Alan Shikoh mag ook op deze plaat weer schitteren. Dit is een sterke plaat in het grote oeuvre van de band en ik kocht hem op 4 oktober 2016.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 08:22:46 #103
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198192409
bazbo cd0910: Glass Hammer - Untold Tales - Rare And Previously Unreleased Studio And Live Recordings From 1993-2017



Ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan brengt Glass Hammer in 2017 deze verzameling van nooit eerder verschenen studio- en liveopnames uit. Ik heb de eerste tien jaar en dus ook de eerste elf albums van de band gemist; die eerste albums zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar. Het is een interessante en zeer afwisselende collectie geworden. Instrumentaaltjes en lyrisch gezongen stukken wisselen elkaar af. Het is geen spul dat 'niet voor niets op de plank is blijven liggen'. Nee, dit is sterk materiaal en geeft een mooi overzicht van hoe de band heeft geklonken in de loop van de jaren. Twee covers staan erop: Hold Your Head Up (bekend van Argent) en It's All Too Much (van George Harrison, maar hier meer in de stijl zoals Steve Hillage op zijn elpee L het speelde). Verder vinden we een bewerking van een cantate van Bach, een lied uit de samenwerking met zangeres Tracy Cloud, een mooie liveversie van No Man's Land van het meest recente album Valkyrie en ga zo maar door. Onderhoudend plaatje dat ik kocht op 30 oktober 2017. Niks van te vinden op YT, behalve een trailer.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 09:36:39 #104
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198193161
LP312



De laatste LP van zeeuwse troubadour en "prentenknipper" broeder dieleman. Vond hem in het voorprogramma van daniel higgs wel sympathiek en de liedjes erg leuk dat was toen samen met baby dee. Het is dus zeeuwse muziek en ik als ras oosterling/sallander vind het eigenlijk wel grappig hoeveel overeenkomsten er zijn met de zuidwestelijkse puntje nederland, veel meer dan met het "westen". Dit is een heel aangenaam plaatje :Y moois van nederlands bodem. Dat prentenknippen heeft hij trouwens van jan de prenteknipper en hij neemt soort van het werk van die 19de (?) eeuwse kunstenaar over ^O^ tof! En zo zit al zijn muziek volledig ingebakken met zijn persoon en geboortegrond, hele persoonlijke muziek!



[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 25-02-2021 12:19:24 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 10:15:35 #105
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198193792
bazbo cd0911: Glass Hammer - Chronometree



Oeps, daar ga ik met mijn chronologie. Chronometree kwam al in 2000 uit, maar een remaster ervan verscheen in 2018. Ik kocht die remaster op 15 oktober 2018. Fred Schendel en Steve Babb krijgen hier hulp van Walter Moore en Terry Clouse op gitaar en zelfs meneer Arjan Lucassen speelt wat mee. Ene Brad Marler neemt de vocalen voor zijn rekening en die vind ik niet sterk, een beetje zeurderig. Dat doet het verder uitstekende songmateriaal geen goed. Instrumentaal klinkt het als een klok: de fijne gitaar- en Hammondsolo's knallen je om je oren. Chronometree is een conceptalbum met een getikt soort verhaal over een jongeman Tom die meent dat buitenaardse wezens met hem communiceren via grammofoonplaten uit de jaren zeventig. Eigenlijk is het een heerlijke ode aan het muziekgeluid uit die tijd. Geheel in lijn met de vaak uitbundige conceptplaten van destijds openen en sluiten twee lange songsuites (All In Good Time) het originele album, met twee kortere stukken ertussenin. Voor deze remaster is het geluid opgepoetst, een op de eerste versie uit 2000 'onzichtbare' track (van één minuut en elf seconden) is nu gewoon een apart nummer en daarnaast horen we een extra stuk: het Chronotheme live. Niks van te vinden op YT.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 11:02:06 #106
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198194529
bazbo cd0912: Glass Hammer - Chronomonaut



Chronomonaut is het vervolg op Chronometree. Ik kocht het album op 15 oktober 2018, toen het album verscheen. Het verhaal over Tom Timely gaat verder en vertelt over hoe hij worstelt om zijn progrockband The Elf King succesvol te laten zijn in de jaren tachtig. Gitarist Kamran Alan Shikoh is vertrokken; de weinige gitaarpartijen neemt toetseneur Fred Schendel voor zijn rekening. Aaron Raulston is er nog op drums. Zangeres Susie Bogdanowicz heeft concurrentie van Matthew Parmenter; dat krijg je als je een man de hoofdpersoon van je satirische verhaal maakt. De stem van Parmenter springt niet echt eruit; dan zijn de stukken met Susie toch wat fijner en typisch Glass Hammer. Qua atmosfeer ademt deze plaat weer zeer de jaren zeventig, al klinkt het geluid modern en naar deze tijd. Fijne toetsensolo's. Halverwege 2020 kwam er een nieuw album van Glass Hammer uit. Ik heb Dreaming City nog niet te pakken kunnen krijgen of beluisterd. Inmiddels is de band alweer bezig met het volgende project. Einde van mijn rijtje Glass Hammer.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 12:30:14 #107
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198196055
bazbo cd0913: Goat - Requiem



Jaaaaa! Als je houdt van bizarre 'tribal', opzwepende muziek om fijn bij rond je kookpot te stormen, dan is dit een bijzonder leuke plaat. Geen idee meer hoe ik hierbij kwam; ik denk dat ik een recensie las ergens en ik was benieuwd. Moet in 2016 zijn geweest, want ik kocht de cd op 10 oktober 2016, vlak na het verschijnen ervan. Vreemd dat ik 'm zo weinig uit de kast trek, want dit is echt grandioos. Goat is een Zweeds collectief muzikanten die graag anoniem willen blijven. De kern van de groep bestaat uit zo'n drie of vier muzikanten die elkaar al kent vanaf de basisschool en altijd samen muziek is blijven maken; voor liveoptredens zijn er nog eens drie of vier muzikanten die op het podium komen helpen. Naast de imboorlingenritmes horen we koortjes van vrouwenstemmen, Afrikaanse gitaarfiguren, Zuidamerikaanse fluiten; kortom, een allegaartje aan stijlen gemixt tot een psychedelisch en hallucinerend feest. Ik vind het heerlijk.





:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 25-02-2021 15:08:30 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 25 februari 2021 @ 15:01:15 #108
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198198137
bazbo cd0914: Godley & Creme - Consequences



In 1976 starten Lol Creme en Kevin Godley een projectje buiten hun band 10CC om. Ze willen iets gaan doen met hun eigen uitvinding de gizmotron, een apparaatje waarmee je via je gitaar allerlei geluiden kunt maken en bewerken. Hun eerste plaat als duo moet een demonstratie ervan zijn. Na een paar maanden ermee bezig te zijn, moeten ze constateren dat hun projectje ietwat uit de hand loopt. Uiteindelijk komt het werkstuk in 1977 op de markt, zij het niet na de nodige onenigheid met platenmaatschappij. Het werkstuk is namelijk uitgegroeid tot een driedubbelelpee. Op de eerste plaat klinken wat losse, instrumentale werken (waarvan The Flood wel het absolute hoogtepunt van het hele project is - het stuk begint met gedruppel en uiteindelijk uitmondt in een waterval van geluid), vanaf de tweede plaat horen we ook liedjes en zijn de muziekstukken afgewisseld met afleveringen van een hoorspel: een bizar verhaal waarin Peter Cook alle personages vertolkt en Sarah Vaughan alle zang voor haar rekening neemt. De derde plaat eindigt met een absurd muziekstuk dat meer wegheeft van musique concrête. De plaat flopte gruwelijk, ook het uittreksel ervan op een enkele elpee (1977) en een tweede uittreksel (1979) ook. De platenmaatschappij werd er allemaal niet vrolijk van, maar Godley en Creme waren ervan overtuigd dat hun samenwerking als duo een enorm succes was en besloten om definitief uit 10CC te stappen en samen verder te gaan. De plaat verdween in de obscuriteit. In 2019 verscheen de driedubbelelpee en de twee uittreksels in de vorm van een vijf cd's tellend doosje, dat ik kocht op 12 augustus 2019. Het geeft een prachtig overzicht van dit compleet gestoorde werkstuk, dat bij vlagen ondoorgrondelijk is en bij andere vlagen van genialiteit uiteen spat. Ik ben weer even zoet.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 25-02-2021 15:07:51 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 26 februari 2021 @ 09:53:10 #109
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198213341
bazbo cd0915: Godley & Creme - Body Of Work 1978-1988



Na Consequences verlaten Kevin Godley en Lol Creme dus definitief 10CC en richten zich op een solocarrière. Die carrière was niet zo succesvol in verkoopcijfers, maar in termen van artisticiteit het tegendeel. Wat een grandioos, heerlijk Brits tongue-in-cheek, geestig, grensverleggend en amusant oeuvre hebben de heren in de tien jaar daarna op zes albums weten neer te zetten. Het gehele oeuvre na Consequences is vastgelegd op deze doos, die verscheen in 2017 en die ik kocht op 11 september van dat jaar. Eerst drie plaatjes met daarop de vijf albums L, Freeze Frame, Ismism, Birds Of Prey en History Mix Volume 1. De gizmotron viert nog hoogtij op de eerste paar platen, her en der horen we een hitje en er valt vooral veel, heel veel te grinniken. Op het vierde plaatje staat het zesde album Goodbye Blue Sky, een ode aan de mondharmonica (!) en het vijfde plaatje bevat bonusspul zoals singleversies, B-kantjes en een extended mix afkomstig van een 12". Na 1988 legde het duo zich vooral toe op produceren van anderen en het maken van videoclips. (De clipjes voor hun eigen liedjes mochten er ook al zijn.) Fenomenale doos.






:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 26 februari 2021 @ 15:46:09 #110
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198219050
bazbo cd0916: Godley & Creme - A Little Piece Of Heaven



Dit was de eerste single van het album Goodbye Blue Sky uit 1988. Op deze plaat zet het duo geen gitaren of al te veel toetsen in, maar twee mondharmonicaspelers, die het geluid bepalen. Gaaf concept, het hele album is bijzonder vermakelijk. Op deze cd single (die ik op 5 oktober 1989 uit een uitverkoopbak pikte) staat A Little Piece Of Heaven in een extended en korte singlemix. Daarnaast Bits Of Blue Sky, een uittreksel van het album in vijfenhalve minuut, plus Rhino Rhino, de b-kant van de vinylsingle. Al deze drie extraatjes staan ook op de doos Body Of Work.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 26 februari 2021 @ 15:53:06 #111
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198219145
bazbo cd0917: Godley & Creme - 10,000 Angels



Dit is de tweede single van het album Goodbye Blue Sky uit 1988 en dit keer pikte ik de single op 11 september 1989 uit een uitverkoopbak ergens. Naast het titellied horen we twee stukken die niet op het album staan: Hidden Heartbeat en Can't Sleep. Het toetje is Cry, de hit uit 1985. Alles van deze single is ook te vinden op de Body Of Work-doos.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 26 februari 2021 @ 16:27:48 #112
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198219604
bazbo cd0918: Andrew Gold - Thank You For Being A Friend - The Best Of Andrew Gold



Het veertienjarige bazbojochie vond het liedje Never Let Her Slip Away van Andrew Gold bij Toppop erg mooi en kocht in november 1979 zijn elpee All This And Heaven Too. Een jaar later was hij met andere muziekjes bezig (Emerson Lake & Palmer zetten zijn wereld op de kop), maar af en toe kwam de elpee nog eens uit de kast. Toen eind jaren tachtig de cd's gemeengoed werden, stapte hij daarop over en sindsdien beluisterde hij zijn vinyl zelden of nooit. Tot hij maandag 6 juni iets in de krant las en daarover moest schrijven. Tweeënhalve week later, op 25 juni 2011 vond en kocht hij deze verzamelaar uit 1997, waarop veel van All This And Heaven Too staat (waaronder het titellied van deze cd dat later ook de herkenningsmelodie van de bekende Amerikaanse comedyserie Golden Girls werd), maar ook andere hits. Lonely Boy, bijvoorbeeld. Het is lichtvoetige, maar kunstig in elkaar gezette pop/rock. De man wist als geen ander pakkende melodieën en liederen te smeden die zich onherroepelijk in het geheugen nestelen. Nostalgie, warme nostalgie. Het veertienjarige bazbojochie is weer even terug.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 27 februari 2021 @ 16:49:55 #113
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198235254
bazbo cd0919: Andrew Gold - Andrew Gold + What's Wrong With This Picture + All This And Heaven Too + Whirlwind ... Plus



Op 1 mei 2014 heb ik mijn elpee All This And Heaven Too krasvrij. Ik koop dan deze set van drie cd's uit 2013. Genoemde elpee is de derde soloplaat die erop staat. Op ieder plaatje twee elpees en op het derde plaatje allerlei outtakes, demo's en liveversies. Mooi overzicht. Het laat prachtig horen waar Gold mee bezig was in 1975, 1976, 1978 en 1980, toen deze vier albums verschenen. Op het eerste gehoor zeer lichtvoetig, bij nadere beluistering zit het ontzettend knap in elkaar. Gold was een meester in de pakkende songs en prachtige arrangementen. Daarnaast was hij ook nog eens een begenadigd multi-instrumentalist en beschikte hij over een warme en prettige stem. Veel hoogtepunten op deze vier elpees. Niet verwonderlijk dat hij samenwerkte met de grootsten van de popmuziek uit die tijd: Linda Ronstadt, The Eagles, Brock Walsh, Kenny Edwards, Waddy Wachtel, noem maar op.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 27 februari 2021 @ 16:59:16 #114
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198235386
bazbo cd0920: Andrew Gold - The Late Show - Live 1978



Deze cd stond al tijden in de plaatselijke platenwinkel en op 29 juli 2019 nam ik hem pas mee. Het plaatje verscheen in 2015 en het is de weergave van een concert dat Andrew Gold gaf op 22 april 1978 in het Roxy Theatre, Hollywood. Het was het laatste concert van de tour uit 1978. Zijn dan recente elpee All This And Heaven Too staat centraal. We horen prachtig uitgevoerde versies van een aantal stukken van de plaat, maar ook eerder materiaal. Lonely Boy is natuurlijk van de partij, net als I'm A Gambler en Endless Flight. Twee covers zijn er ook: Roll Over Beethoven en Doctor Robert en daarmee is ook gelijk duidelijk dat Gold een Beatlefan was. De band om hem heen is fenomenaal, met daarin een hoofdrol voor Brock Walsh, vaste compaan van Gold en net als hijzelf een multi-instrumentalist. Natuurlijk, het is allemaal heel netjes en gelikt en braaf, maar wat is het allemachtig goed.






:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 27-02-2021 19:59:44 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zaterdag 27 februari 2021 @ 18:29:26 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198236673
LP313




Nog een Broeder Dieleman deze komt met een heel boekwerk vol met zeeuwse kreekjes. Een ode aan het landschap op banjo en accordion (o.a.) Nederlandser wordt het niet en daarom onnederlands :)

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 08:31:28 #116
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198244919
bazbo cd0921: Gong - Camembert Electrique



Gong. Collectief geflipte muzikanten, gestart onder leiding van de waanzinnige en briljante Daevid Allen. Dit is hun tweede album, uit 1971. Eerste elpee Magick Brother staat hoog op het verlanglijstje. Alle ingrediënten voor wat hierna zou komen en gezien wordt als hun algeheel meesterwerk (de Radio Gnome Trilogy) zijn al aanwezig: zweverige gitaartonen, malle liedjes, bizarre teksten en verwijzingen naar middelen die je in andere sferen kunnen brengen. Psychadelica, spacerock, triprock van de betere soort dus. Ik kocht de remaster uit 2015 op 4 mei 2015. Heel fijn.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 08:59:59 #117
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198245082
bazbo cd0922: Gong - Flying Teapot



Daar is-ie dan, het eerste deel in de Radio Gnome Trilogy. Flying Teapot verscheen in 1973 en de band was inmiddels uitgebreid. Naast Daevid Allen en zijn partner Gilly Smyth horen we veel lui, waaronder Didier Malherbe op saxofoons, Tim Blake op synthesizers en Steve Hillage op gitaar. Het verhaal van de trilogie is een getikt soort legende over een groep mensen die een ruimtereis maken, al dan niet onder invloed van thee. De muziek is weer een perfecte mix van psychedelica, spacerock en bizarre liederen. Ik kocht een remaster uit 2019 op 5 augustus 2019. Hij is uitgegeven op het Charly-label; al snel bleek dat het bedrijf van de band niet achter deze uitgave stond omdat niet de juiste masters zijn gebruikt. Nou ja. De muziek klinkt in mijn oren goed en de plaat zelf blijft legendarisch.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 09:54:27 #118
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198245554
bazbo cd0923: Gong - High Above The Suberrania Club 2000



We maken even een sprongetje naar 6 april 2000. (Wees gerust: we komen terug op de Radio Gnome Trilogy.) Een zoveelste hernieuwde versie van Gong speelt een concert in de Subterania Club in London ter gelegenheid van de uitgave van de cd Zero 2 Infinity. Ik heb Gong in 2009 live mogen zien spelen tijdens het grote Zappafestival in Noordoost-Duitschland (waar de band in de klassieke lineup speelt met Allen, Smyth, Malherbe, Hillage en Miquette, met Dave Sturt en Theo Travis) en ben benieuwd naar livewerk van de band. Van de oude bezetting zijn in 2000 Allen, Smyth en Malherbe er nog, verder is de band nieuw. Theo Travis is er op sax en fluit. De band put uit materiaal van het voorafgaande oeuvre en allerlei klassiekers komen voorbij. Er is een mooie rol voor Gilly Smyth, die haar Yoko Ono-achtige spacewhispers mag inzetten. De absolute ster echter is en blijft Daevid Allen met zijn 'glissando guitar', verkleedpartijen en onnavolgbare teksten. In 2015 verschijnt een registratie van het concert en dat koop ik op 20 augustus van dat jaar. Leuke aan deze set is dat het complete concert op een meegeleverde dvd staat; op de cd staat vijf kwartier materiaal. Gelukkig staat het fenomenale Master Builder op de setlijst. Leuk concert, mooie mix van klassiek spul en 'modernere' spaceliedjes.





:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 28-02-2021 10:57:39 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 10:57:03 #119
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198246402
bazbo cd0924: Gong - I See You



I See You verschijnt in 2014. Het is de laatste studioplaat die Gilli Smyth en Daevid Allen met Gong maken. Smyth overlijdt op 22 augustus 2016 en Allen verlaat ons op 13 maart 2015. Op deze cd krijgen ze hulp van Dave Sturt (op bas) en Kavus Torabi (op gitaar); Ian East is er op saxofoon, Fabio Galfetti speelt gitaren en Orlando Allen zit achter de drums. Het album bevat typische psychedelische spaceliederen; sommige zijn toegankelijk en liggen gemakkelijk in het gehoor, andere zijn complexer en zweveriger. Opvallend is dat zo goed als alle bandleden bijdragen aan de composities. Allen speelt nog wel een hoofdrol, maar er duidelijk meer inbreng van de jongere garde in de band. Ik koop I See You op 21 januari 2015. Fijne plaat, wel.





:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 28-02-2021 11:35:07 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 11:50:39 #120
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198247195
LP314



12'' voor de patton collectie, lost weekend is een nummer van the qemist waar mike patton op zingt. Het is een soort gitaar edm een beetje richting de breakcore drum n bass.. op het ninja tune label. Leuk singletje.

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 12:04:12 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198247429
LP315



De derde plaat van mondo generator recent opnieuw uitgebracht bij Heavy psych records :) Zeg maar de ruwe ruige kant van kyuss en qotsa nick oliveri en die komen die zelf een eigen band heeft samengesteld waar hij zijn quirky punky kant kan combineren met stoner achtige tonen. :Y

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 15:36:51 #122
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198251037
bazbo cd0925: Gong - Rejoice! I'm Dead!



Na het overlijden van Allen en Smyth gaat de nieuwe generatie Gong verder. Kavus Torabi is nu de spil, samen met Dave Sturt. Ian East, Fabio Golfetti en Cheb Nettles maken het nieuwe quintet compleeet. Op Rejoice! I'm Dead! uit 2016 staan vier plaatkanten (in nog geen uur) psychedelische spaceprog, eigenlijk zoals we van Gong gewend zijn. Natuurlijk missen we Daevid Allen als algeheel coördinator, tekstschrijver en vertolker van de glissandogitaar, maar de band blijft vrij trouw aan de oergedachte van hoe de muziek moet klinken. Om dat idee te versterken komt Steve Hillage helpen in het titelnummer en is het stuk Kapital nog (mede) van de hand van Allen (net als de teksten van drie stukken). Ik was erg benieuwd naar hoe de nieuwe Gong zou zijn, dus kocht ik de cd op 19 september 2016 en in vind hem niet tegenvallen; integendeel, bij vlagen is dit ijzersterk. Op YT bijna niks van de plaat, behalve de opener en een 'mix'.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 28 februari 2021 @ 16:25:54 #123
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198252144
bazbo cd0926: Gong - The Universe Also Collapses



Tweede album van de nieuwe generatie Gong. Verscheen in 2019 en ik kocht 'm gelijk op 13 mei van dat jaar. En wat een puike plaat is het! Forever Reoccurring hakt er gelijk goed in: plaatkant lang, allerlei malle ritmes en tegenritmes, de ideale psychespaceprog voor als u ervan houdt. Daarna op plaatkant twee nog drie stukskes die misschien beter behapbaar zijn. Hoewel, luister eens naar My Sawtooth Wake: allahmachtig. Voor mijn part kan het niet gek genoeg als het Gong aangaat. Kavus Torabi is hier aardig aan de leiding en ik zou de band graag een keer live aan het werk zien. Heb hun tour van 2019 (met Steve Hillage) helaas gemist en hopelijk komt er nog een herkansing.




:Y

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 28-02-2021 17:31:35 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 1 maart 2021 @ 07:43:48 #124
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198262736
bazbo cd0927: Gong - Love From The Planet Gong - The Virgin Years 1973-1975



Zoals beloofd kom ik terug op de Radio Gnome Trilogy. Wat wil het geval? In 2019 verschijnt deze kloeke doos met daarin vier 'klassieke' Gongplaten op cd, geremastered (door Simon Heyworth) en al, onder toeziend oog van Steve Hillage. Dit keer zijn de oorspronkelijke mastertapes gebruikt en daardoor klinkt het allemaal anders/beter dan de heruitgaven die op Charly verschenen. Niet alleen de drie elpees van de trilogie zitten erin (Flying Teapot, Angels Egg en You, maar ook Shamal uit 1975. Die was ook uitgebracht op het Virginlabel, maar Gong was toen een heel andere band geworden. Daevid Allen, Gilli Smyth, Tim Blake en Steve Hillage waren vertrokken en drummer Pierre Moerlen stond nu aan het roer. Hillage komt nog wel een gastrol vervullen op twee stukken. De plaat bevat een aanstekelijk soort jazzrock. De Radio Gnome Trilogy vormt het centrum van de doos; de drie klassiekers vertellen het maffe verhaal van een groep lui die een ruimtereis maken en op de planeet Gong het geluk vinden of zoeken of wat dan ook. Flying Teapot is de basis, met daarop vooral psychedelisch werk; Angels Egg vormt een mooie overgang naar het indrukwekkende You. In twee jaar tijd is het materiaal verschoven van psychedelica naar een soort spaceprog waarin vreemde ritmes en lange instrumentale passages eerder norm dan uitzondering zijn. Ondertussen komen klassieke stukken als Oily Way, I Never Glid Before, Master Builder en You Never Blow Your Trip Forever voorbij. Alle vier de studioplaten zijn aangevuld met bonusmateriaal (lees: andere mixen, singleversies en b-kantjes) en daarnaast bevat de doos een schat aan livemateriaal: maar liefst acht cd's. Drie hele concerten, een BBC-sessie en een deel van het roemruchte optreden in Hyde Park op 28 juni 1974. Als je alle liveopnamen van 1973 t/m 1975 beluistert, dan hoor je hoe de band zich live ontwikkelt. Daevid Allen is de centrale figuur met zijn glissandogitaar en maffe teksten, maar er is veel ruimte voor de instrumentale spacereizen. Zelf vind ik het fijn om Hillage te horen. Het laatste concert in de doos is van de Marquee Club in september 1975. Daevid Allen en Gilli Smyth waren toen al vertrokken en Hillage was de aangewezen figuur om de bandleider te zijn, nogal tegen zijn zin. Het resultaat is dat veel van de typische Allenstukken zijn vervangen door materiaal dat Hillage op dat moment aan het schrijven was voor zijn soloplaat Fish Rising en dat zijn lange stukken waarin hij op gitaar en Tim Blake op synthesizer mogen excelleren. Heel fijn. Een dertiende schijf is een dvd, met daarop een quadmix van You (die ik nog niet beluisterd heb). De prachtdoos kocht ik op 26 september 2019 toen hij verscheen en ik draai hier vaak spul van.






:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 01-03-2021 07:56:03 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 08:45:55 #125
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198263241
Heb Gong live gezien op Roadburn en dat was een feestje *O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:48 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198301795
LP316


Vers bij de post de nieuwe melvins, die ik dus nog niet helemaal gehoord heb. Hij begint met een cover van I get around maar dan in de I fuck around versie. Verder hoor ik nu het tweede nummer dat klassiek melvins is. Dit is weer eens de melvins in de oude '83 line-up met mike dillard op drums en voice. Verder natuurlijk dale en buzz de eerste op drums en bass, en de tweede op gitaar en gadgets. Die gadgets zitten in de eerste paar nummers er al lekker in, wat dit een wat meer noisy melvins maakt daar hou ik wel van O+. Tot nu to geen miskoop (inmiddels op nummer drie)... :D

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage woensdag 3 maart 2021 @ 19:49:29 #127
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198306933
bazbo cd0928: Steve Gorn, Tony Levin & Jerry Marotta - From The Caves Of The Iron Mountain



Dit album uit 1997 is opgenomen in de Widow Jane Mine, die je kunt vinden in de Catskill Mountains in de staat New York in de Verenigde Staten van Amerika. Bansuri-, clarinet- en ocarinaspeler Steve Gorn, bassist en stickman Tony Levin en trommelaar Jerry Marotta zijn er een keer geweest en waren zo onder de indruk van de akoestiek, dat een studio geen optie was. Hun muziek past dan ook goed in deze grot; het lijkt wel prehistorisch samenspel. Veel dynamiek en open ruimtes en daardoor is de ambiance van de grot een extra instrument. Tschad Blake leidde deze opnames en hij maakte gebruik van de zogenaamde 'binaural' techniek: de microfoons zaten in zijn oren en terwijl de band speelde, liep hij in de grot rond. Het effect is geweldig, zeker als je de plaat op een hoofdtelefoon hoort. Ergens hoor je zelfs op de achtergrond de eenden op het water. De muziek zelf lijkt spontaan of geïmproviseerd ontstaan, zonder dat het gepiel wordt. Integendeel, de heren weten wanneer ze wel en niet moeten spelen. Er is een 'enhanced' gedeelte met een korte documentaire over hoe de plaat tot stand is gekomen. Ik kocht het album op 25 oktober 1997. Tijden niet gehoord. Prachtplaat.



:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 03-03-2021 21:17:04 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 4 maart 2021 @ 07:51:23 #128
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198313806
bazbo cd0929: Gov't Mule - The Deep End Volume 1 & Volume 2 - Hidden Treasures



Heel veel heb ik niet met en van Gov't Mule. Vrienden van mij zijn helemaal lijp van deze bluesrockjamband en reizen al jaren de wereld rond om de band maar zo veel mogelijk te zien spelen. Ik vind het leuk iets van ze te hebben. Deze driedubbelcd, bijvoorbeeld. Toen van het trio bassist Allen Woody overleed (ergens in 2000, meen ik), wilden de achtergebleven gitarist Warren Hayes en drummer Matt Abs er eigenlijk mee kappen, maar het duo besloot toch om de studiotijd te benutten door opnames te maken met ingehuurde bassisten. Voor ieder lied een ander en niet de minste. Zo komen bijvoorbeeld Jack Bruce, Bootsy Collins, John Entwistle, Roger Glover, Willy Weeks en Chris Wood voorbij. Eigen stukken en covers (James Brown, Creedence Clearwater Revival, Deep Purple, Almann Brothers, Grand Funk Railroad) wisselen elkaar af. Zo ontstond The Deep End Volume 1, dat in 2001 verscheen. Opener Fool's Moon was een van de eerste stukken van de band die ik ooit hoorde en dat vind ik nog steeds een zeer gaaf stuk. Ook indrukwekkend is de lijst met verdere gastmuzikanten: Gregg Allman, Randall Bramblett, John Scofield, Bernie Worrell, om er maar een paar te noemen. Een jaar later verscheen Volume 2: hetzelfde concept, tikkie pittiger. De gastbassisten mogen er weer zijn: Les Claypool, Phil Lesh, Tony Levin, Meshell Ndegeocello, Chris Squire, bijvoorbeeld. Dit keer meer eigen nummers en slechts twee covers (The Staple Singers en Tower Of Power). Ook hier weer een zwik interessante gastmuzikanten: Gary Lucas, John Medeski, John Scofield, Bernie Worrell. Volume 2 kent een tweede cd met bijna twintig minuten extra (live, een remix). Beide albums werden gebundeld in 2002 en er was ook een speciale editie waarop de derde cd Hidden Treasures nog eens wat uitgebreider is. Die kocht ik op juni 2015. Lange zit weer, maar het afwisseling in het materiaal en de muzikanten/speelstijl maken dit een superinteressant project.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 4 maart 2021 @ 10:56:40 #129
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198315999
bazbo cd0930: Gov't Mule - The Deepest End - Live In Concert



Op 3 maart 2003 organiseert Warren Hayes naar aanleiding van het Deep End-project (een eerbetoon aan de overleden bassist Allen Woody) een concert, waarbij hij allerlei gasten uitnodigt, die hem en drummer Matt Abs komen bijstaan op het podium. Al snel loopt het tijdens de voorbereidingen en tijdens het concert zlef volledig uit de hand, maar dat schijnt wel bij de band te passen. Een verslag van de avond is te vinden op deze set, die bestaat uit twee cd's (dik 150 minuten) en een dvd (nog eens drieënhalf uur). Het was een komen en gaan op het podium aan bassisten (Les Claypool, Jack Cassady, Roger Glover, enzovoorts enzovoorts) en andere muzikanten (Bernie Worrell, David Hidalgo, The Dirty Dozen Brass Band, Bèla Flack, enzovoorts enzovoorts). Op de setlijst eigen werk en heel veel covers (Deep Purple, Cream, Hendrix, Eagles, Black Sabbath, Robert Johnson, enzovoorts enzovoorts). De twee cd's bevatten voornamelijk het eigen werk en op de dvd ligt de nadruk meer op de covers. Weinig, slechts enkele stukken staan zowel op de cd als de dvd. Tot mijn grote schande moet ik zeggen dat ik de dvd nog nooit bekeken heb, terwijl ik (ook) deze set in huis heb sinds 8 juni 2015). De cd's klinken in ieder geval zeer goed, het gebodene is zeer sterk en gezien het geïmproviseerde karakter van de avond toont dat de gruwelijk goede kwaliteit en professionaliteit van de band. southernbluesrock van de betere soort, dit!





:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 04-03-2021 12:08:15 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 4 maart 2021 @ 15:02:20 #130
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198319476
bazbo cd0931: Gov't Mule - Mulennium



De oudejaarsshows van Gov't Mule zijn altijd bijzonder. Ten eerste zijn het lange concerten en ten tweede wijken de setlijsten af van het gewone, doordat de band veel covers speelt, al dan niet met allerlei speciale gasten op het podium. Op 31 december 1999 is het sowieso bijzonder, omdat die avond om 24.00 uur niet alleen een jaar-, maar ook een eeuw- en milleniumwisseling plaatsvindt. Het concert vindt plaats in het Roxy Theatre in Atlanta. De band bestaat op dat moment (nog) uit Warren Hayes (g), Allen Woody (b) en Matt Abts (d), maar krijgt na middernacht assistentie van Audley Freed, Robert Kearns, Little Milton en nog een paar anderen. Dan komen ook de covers aan de beurt: Dazed And Confused (in het arrangement van Led Zeppelin), We're Not Gonna Take It (The Who), Helter Skelter (The Beatles), Sometime Salvation (Black Crowes), I Shall Be Released (Dylan), enzovoorts enzovoorts. Een buitengewoon energiek concert. Deze driedubbelcdset verscheen pas in 2010 en kocht ik eveneens op 8 juni 2016, voornamelijk vanwege de coverversies. Tijdens de Countdown Jam gaat de band aftellen en volgt dan met een grandioze uitvoering van ... precies: 21st Century Schizoid Man (King Crimson). Het aftellen en de inzet van het nummer alleen al is de aanschaf van dit album meer dan waard. Kippenvel.






:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 05-03-2021 06:39:52 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 5 maart 2021 @ 08:37:54 #131
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198331999
bazbo cd0932: Gov't Mule - Dark Side Of The Mule



Dit verschijnt in 2014. Er is een versie van een enkele cd, maar ik heb hier de Deluxe Edition van drie cd's en een dvd. Het is het verslag van het Halloween-concert in Boston in 2008. Warren Hayes en Matt Abts zijn er, toetsenist Danny Louis is dan al tijden in vaste dienst, het is het tweede concert van Jorgen Carlsson op bas met de band, Ron Holloway speelt voor de gelegenheid sax en er zijn drie achtergrondzangeressen, waaronder de legendarische Durga McBroom. In de eerste set speelt de band hun eigen spul (enkele cover); dik vijf kwartier lang het bekende southernbluesrockjamspul. En dan gaat het loos. Meer dan anderhalf uur Pink Floyd en hoe. Het begint met One Of These Days en Fearless en gaat dan via grote delen van Dark Side Of The Moon naar het leeuwendeel van Wish You Were Here. Ik kocht deze set (natuurlijk vanwege het Pink Floydmateriaal) op 29 april 2015. Draai het niet vaak, maar het is hoogst vermakelijk en zeer goed vertolkt allemaal. De bijgevoegde dvd heb ik nog nooit bekeken. Toch eens doen, binnenkort.





:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 05-03-2021 20:32:19 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 5 maart 2021 @ 15:28:19 #132
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198338409
bazbo cd0933: GPS - Two Seasons - Live in Japan Volume 1



Ik wist van het bestaan van deze band GPS niet af, tot ik in een plaatselijke platenwinkel deze set zag staan. Het duurde nog een boel maanden tot ik hem eindelijk eens meenam. 20 mei 2015, was dat. GPS is de afkorting van Govan Payne Schellen. De band bestaat namelijk uit gitarist Guthrie Govan (Aristocrats, Asia, Steven Wilson, ea), bassist en zanger John Payne (Asia) en drummer Jay Schellen (Circa, World Trade, Yes). Tijdens een tour in Japan in 2007 kregen ze assistentie van toetsenist Ryo Okumoto (Spock's Beard). De band heeft maar liefst één album gemaakt in 2006 en die deed het alleen in Japan aardig. Vandaar dat ik van het bestaan van de band niet wist. Van de tour in 2007 zijn er opnames van 14 oktober van dat jaar en die zijn terechtgekomen op deze set. Veel zo niet alle stukken van dat enkele album en daarnaast solo's van Govan, Schellen en Okumoto en - omdat Govan en Payne beiden deel ervan uitmaakten - een vijftal stukken van Asia. Het geluid van de band is dan ook vergelijkbaar met dat van Asia, zij het dat het niet kan tippen aan dat van de 'klassieke' oerbezetting (Howe-Wetton-Downes-Palmer). Slecht is de band zeker niet; daarvoor zijn het te goede muzikanten. Het concert is zowel te beluisteren op twee cd's als te bekijken op dvd. De cd's klinken beroerd. Het is alsof ik naar een publieksopname zit te luisteren en daar ben ik er nogal van wat gewend, maar deze is echt niet goed: dof, geen laag, nauwelijks details. Het zal de reden zijn dat ik de bijgevoegde dvd nooit heb bekeken. Ik heb ook nooit overwogen om Volume 2 aan te schaffen; dat is een akoestisch concert met alleen Govan en Payne.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2021 @ 07:36:19 #133
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198350783
bazbo cd0934: Grand Funk Railroad - Good Singin' Good Playin'



Omdat Frank Zappa in 1975/1976 niet zo gek veel om handen had (opnames voor vier eigen platen, rechtszaak tegen de Royal Albert Hall, tien uur per dag repeteren met twee bands, non-stop toeren), besloot hij in te gaan op het verzoek van Grand Funk Railroad om hun nieuwe album te produceren. Heel erg veel van zijn invloed hoor je niet op Good Singin' Good Playin' uit 1976. Het is een rechttoerechtaanrockplaat, beetje mix van hardrock en glamrock. Het klinkt goed en de muzikanten zijn begenadigde spelers, maar echt spetterend of kippenvel kan ik het niet noemen. Voor veel fans is het een vreemde eend in de Zappabijt, dit soort muziek paste toch helemaal niet bij hem? Toch, in latere interviews zei Zappa dat hij de muziek van de band echt goed vond. Enige waar we Zappa in herkennen is de gitaarsolo in Out To Get You en de achtergrondzang in Rubberneck (het bonuslied op de remaster uit 1999 die ik kocht op 3 oktober 2005). Tijdje niet gedraaid, leuke plaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2021 @ 13:53:32 #134
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198355109
bazbo cd0935: The Grand Wazoo - Promo



Op 7 augustus 2005 speelt The Grand Wazoo op het grote Zappanale-festival in Noordoost-Duitschland. De Italiaanse band vertolkt het werk van Frank Zappa en dan voornamelijk in een wat jazzachtige omgeving die toch dicht bij het origineel ligt. Tijdens hun optreden krijgen ze hulp van Napoleon Murphy Brock, de zanger/saxofonist die in 1974/1975 (en later nog incidenteel) in Zappa's band speelde. Na afloop raak ik met bandleden in gesprek en ik krijg hun promopolaatje, een eenendertig minuten durend minialbum met zes stukken erop. Dat is natuurlijk veel te kort, maar ik moet het ermee doen. Leuke band, later niet veel meer van gehoord. Niks van deze promo te vinden op YT, daarom maar wat stukjes van hun optreden op 7 augustus 2005 en twee van mijn foto's daarvan.







:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2021 @ 14:08:37 #135
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198355295
bazbo cd0936: The Grandmothers - Dreams On Long Play



Na The Mothers en zijn eigen band Geronimo Black zit de carrière van Zappadrummer Jimmy Carl Black in het slop. Af en toe mag hij bij Zappa (op het podium of op een elpee) een gastoptredentje doen, maar daar blijft het dan bij. Om zijn gezin te onderhouden begint hij een schilders- en behangbedrijf (samen met ene Arthur Brown, jaja). In 1990 besluit hij om toch weer een bandje te beginnen. Onder de naam The Grandmothers gaat hij samen met Bunk Gardner (ook ex-Mothers) het oer-Zappamateriaal spelen, zeer tegen de zin van meneer Zappa zelf. Na een jaar of twee houdt Gardner het weer voor gezien (en pakt hij zijn studie en baan van chefkok weer op); Black gaat alleen verder en met een groep nieuwe muzikanten maakt hij in 1993dit album Dreams On Long Play. Geen Zappamuziek deze keer, maar alleen eigen stukken. Roland St. Germain is centrale figuur: gitarist, toetsenist en schrijver van de meeste songs. Daarnaast horen we Ener Bladezipper (een Hollander) op bas, Linda Valdmets op viool en Gerald Smith op sax. Jimmy Carl Black drumt en zingt en brengt twee (al wat oudere) stukken in: Trail Of Tears en The Great White Buffalo, beide over de onderdrukking van de Indianen in de Verenigde Staten. De rest van de stukken zijn veel lichtvoetiger, bij vlagen op het melige af. Alles bij elkaar is dit een bijzonder aardige, gemakkelijk in het gehoor liggende plaat. Geen hoogvlieger, maar uiterst vermakelijk. Ik kocht 'm op 19 mei 1994.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2021 @ 15:06:40 #136
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198356132
bazbo cd0937: The Grandmothers - Who Could Imagine?



In 1994 zien The Grandmothers er enigszins anders uit. Jimmy Carl Black ziet zijn oude maatje Bunk Gardner weer terug in de band. En hij niet alleen: Don Preston is ook van de partij. Van de vorige Grandmothers is alleen Ener Bladezipper er nog. Ten slotte heeft ene Sandro Oliva zich aangesloten, een Italiaanse gitarist die veel Zappa's in zich heeft. De band legt zich dan ook grotendeels toe op het vertolken van het oermateriaal van Frank Zappa. Op deze plaat uit 1994 horen we The Grandmothers deels live, deels in de studio, deels bezig met het Zappaspul en deels met eigen werk (voornamelijk dat van Don Preston). Het betere knip- en plakwerk, is het. Hoogst vermakelijk album, dat ik vond op 2 januari 1995 in mijn plaatselijke platenwinkel. Opvallend zijn bijvoorbeeld Willie The Pimp waarin Captain Beefhearts Neon Meat Dream Of An Octafish verwerkt zit, Prestons pretentieuze eerbetoon aan Lamonte Young Lamont's Lament en Lonely Lonely Nights van Johnny Guitar Watson, dat de oerMothers in 1969 op het podium speelden. Vanwege de afwisseling, de keuze van stukken en de degelijke uitvoeringen is dit misschien wel de leukste Grandmothersplaat die er is.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 06-03-2021 15:48:11 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2021 @ 15:47:17 #137
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198356896
bazbo cd0938: The Grandmothers - Eating The Astoria



Op 13 maart 1998 spelen The Grandmothers in het Astoria Theatre in Londen als onderdeel van hun grote Europese toer van dat jaar. Opnames daarvan verschijnen later in het jaar op cd en die cd koop ik op 31 mei 2002, als The Muffin Men met Jimmy Carl Black in Gigant in Apeldoorn spelen. Meneer Jimmy Carl Black signeert mijn plaatje. Op de cd een leuke lijst van Zappastukken met hier en daar een eigen stukje (niet veel). De twee Blackstukken Trail Of Tears en Great White Buffalo zijn er ook weer. Grappig om te horen dat de band ook muziek van Zappa speelt waar ze zelf op de originelen niet mee doen. Zo opent het concert bijvoorbeeld met Peaches En Regalia. Bijzonder onderhoudende plaat.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 7 maart 2021 @ 14:24:03 #138
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198375014
bazbo cd0939: The Grandmothers - 20 Year Anthology - Volume 1 & Volume 2



Op 31 mei 2002 spelen The Muffin Men in Gigant in ons zo majestueuze Apeldoorn. De beste Zappacoverband die er is. Dat jaar toert de groep met Jimmy Carl Black, de oerdrummer van Zappa's Mothers. Black bemant de merchandisestand en heeft zeer veel aandacht voor zijn fans en weet ze veel te verkopen. Tot hij de cd gesigneerd heeft en het geld in zijn handen heeft; daarna keurt hij je geen blik meer waardig, haha. Hij weet me - naast een paar andere cd's - deze dubbelcd aan te praten: een bundeling van twee eerdere Grandmothersverzamelingen. Als ik thuis kom en de cd's beluister en bekijk, ontdek ik dat het zelf gebrande exemplaren betreft. Het Inkanesh-label lijkt heel wat, maar is gewoon het eigen bedrijfje van meneer Black. Hahaha, hij stond bij The Mothers al bekend als nogal op de centen, omdat hij een gezin met vijf kinderen moest onderhouden. Zappa heeft een paar van zijn monologen over zijn eeuwige geldtekort destijds gebruikt op Mothersplaten. Toch is dit dubbele overzicht niet heel erg verkeerd. Er staat veel spul op dat ik al heb en had en dat op de vorige cd's staat, maar het geeft een mooi beeld van wat Black met The Grandmothers heeft gedaan van 1980-2000. Zo staat er wat materiaal op dat hij begin jaren tachtig maakte met een allereerste incarnatie van de groep en waarop zelfs Elliot Ingber (o.a. band van Beefheart in 1972) nog wat mee doet. Nu, na al die jaren begint de cdr wat kuren te vertonen en her en der over te springen of te blijven hangen, maar het meeste is nog goed te draaien.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 7 maart 2021 @ 14:41:43 #139
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198375355
bazbo cd0940: The Grandmothers & THe Chamber Orchestra Of Invention - A Grandmothers Night At The Gewandhaus



In 2002 weten veel oud-Zappabandleden elkaar weer te vinden. Het grote reünieconcert vindt plaats tijdens Zappanale, het festival in Noordoost-Duitschland. Ik ben er getuige van (en daarover later meer). Don Preston, Bunk Gardner, Jimmy Carl Black en Roy Estrada op een podium, het lijkt wel een tijdmachine. De laatste keer dat deze heren samen speelden, was in 1969. Napoleon Murphy Brock (en Bob Harris) zijn er ook en het is Brock die vanaf dan de scepter zwaait. Vanaf 2002 heeft hij zeker vijftien jaar The Grandmothers geleid en bepaald. Grappig detail is dat Brock nooit eerder samen met (een van) de anderen op een podium had gestaan. Op 27 maart 2003 spelen Brock, Preston, Gardner en Estrada samen met drummer Chris Garcia en gitarist Ken Rosser in het Gewandhaus in Leipzig. Op sommige stukken doet ook een twaalftal plaatselijke strijkers mee dat voor de gelegenheid is gedoopt tot Chamber Orchestra Of Invention. Deze cd is een verslag daarvan. Het materiaal is een mix van 'klassieke' Zappastukken en enkele nieuwe composities. Zo opent het concert met Hungry Freaks, Daddy, het allereerste nummer van de allereerste Zappaelpee Freak Out!. Daarna volgt een reis door de tijd: stukken van We're Only In It For The Money en Roxy & Elsewhere, afgewisseld met Amsterdam en Peace For All, twee stukken van Brock, en Lamonts Lament en Immaculate Deception, twee stukken van Preston. Ik moet zeggen: dit klinkt allemaal zeer goed. Van Brock z'n geitengillerij word ik af en toe wat moe (ik heb die man zo'n 12.354 keer zien en horen optreden), maar dit is een uitstekend livealbum. Ik kocht 'm overigens op 26 juli 2003 en tijdens een later concert van The Grandmothers heb ik hem laten signeren door Preston, Estrada, Gardner, Brock en Garcia. Zo goed als niks van te vinden op YT, behalve een (slecht) concertfilmpje van Preston zelf!


:Y

[ Bericht 4% gewijzigd door bazbo op 07-03-2021 15:06:11 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 7 maart 2021 @ 16:18:31 #140
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198377269
bazbo cd0941: The Grandmothers - It Happened Here - Legendary Grandmothers Reunion 28.07.2002 Zappanale 13



Dat The Grandmothers reünieconcert dat plaatsvond tijdens de dertiende editie van het Zappanalefestival, verscheen zeven jaar later op cd. Nou ja, het is een dubbele cdr met een wat knullig gekopieerd papiertje als inlay en boekje, onofficieel uitgebracht, onduidelijk door wie, als een soort eerbetoon aan Jimmy Carl Black, de oerdrummer van Zappa die overleed op 1 november 2008. Ik kan me herinneren dat ik hem via internet ergens heb besteld (maar geen idee meer waar) en maanden later (ergens in september 2009) kwam hij met de post. Het geluid is niet eens heel gek, maar echt goed klinkt het niet. Beetje dof, ver weg, maar ik heb beroerder klinkende (publieks)opnames gehoord en in huis. De band klinkt zwaar ondergerepeteerd: Don Preston, Bunk Gardner, Roy Estrada, Napoleon Murphy Brock, Bob Harris en Andre Cholmondeley en Glenn Leonard (beiden van Zappacoverband Project/Object) hadden slechts een dag of twee om zich samen voor te bereiden op dit concert. Dat dit dan toch nog het resultaat is, zegt wel iets over de professionaliteit van de muzikanten. Veel oermateriaal van de oude Mothers, wat spul van Roxy & Elsewhere, Jimmy Carl Black is te gast op twee liedjes en mag zijn Lonesome Cowboy Burt doen, Preston zingt zijn The Eternal Question (over de vele vragen van interviewers over Zappa) en zeer zeer leuk is Roy Estrada die In The Sky zingt. Dat nummer staat op geen enkele officiële Zappaplaat, maar The Mothers speelden het veel in 1967/1968 en is dus te vinden op publieksopnames of bootlegs. Ik herinner me dat ik alleen maar heb staan lachen toen Estrada het zong tijdens dit concert. Ik stond samen met vriendje Tim en Graham Davis (van de band Gabba Zappa Hey! die Zappa speelt in punkrockstijl) vooraan met onze ellebogen op het podium. Toen Preston aankondigde dat Jimmy Carl Black Lonesome Cowboy Burt ging doen, riepen we gedrieën in koor: 'Jimmy Carl Black!' waarop Graham heel luid erachteraan riep: 'Yeah! Right! It's Jimmy Carl Black! Now fuck off!' Minstens net zo legendarisch als het concert. Aan het eind van het concert horen we nog wat extra's: de oerMothers krijgen het erelidmaatschap van de Arf Society, de organisatie die het festival jaarlijks organiseert. En dan komt Ike Willis (ook een ex-Zappa-bandlid) het podium op en met zijn imposante stem en uiterlijk neemt hij het helemaal over. Love Of My Life begint veelbelovend, maar verzandt in een vals en slecht gezongen versie. Nogal tenenkrommend. Ik herinner me dat toen het concert echt voorbij was en daarmee ook het festival, ik van het festivalterrein liep naar de camping. Plots liep er iemand naast mij en het was deze grote zwarte zanger. Ik zei tegen hem (op zijn bekende manier van de elpee Thing-Fish): 'Mr. Willis, whodda fuck gwine on here?' Hij lachte en zei met zijn zware stem: 'Yeah, whadda fúck gwine on?' De aarde schudde op zijn grondvesten. Onbetaalbaar. Deze dubbelcd een keer beluisterd, daarna nooit meer. Heerlijk voor de heb en als souvenir, dat wel. Natuurlijk niks van te vinden op YT, behalve een enkel publieksfilmpje.



'Jimmy Carl Black! Now fuck off!' (foto: bazbo)

:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 07-03-2021 20:01:01 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 9 maart 2021 @ 08:16:53 #141
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198405235
bazbo cd0942: The Grandmothers - Happy Mother's Day



Don Preston, Napoleon Murphy Brock en Chris Garcia toeren in 2012 met The Grandmothers door Europa. Ik zie ze op 16 november hier in Gigant in het zo majestueuze Apeldoorn. Het is een energiek en gaaf concert van onze oudjes. Ze krijgen hulp van Mike Miller (!) op gitaar en Dave Johnsen op bas en daardoor blijft het allemaal goed overeind. Op de setlijst weer allerlei klassiek Mothersspul uit de jaren zestig, maar ook veel Roxy-materiaal. Een leuk hoogtepunt is de iPhonesolo van Don Preston tijdens Holiday In Berlin; tijdens die solo 'ontploft' de Phone in zijn handen. Het was eigenlijk het laatste echt goede concert van The Grandmothers; hierna stopte Brock ermee, denk toch te veel ego en zo. Preston ging verder met Garcia en vroeg Bunk Gardner er weer bij en wat zij later deden was allemaal heel aardig en vermakelijk, maar miste nu net dat sprankelende en energieke. Ik vind Brock een vreselijke vent, maar het is wel een professionele rasperformer. Na afloop van het concert kocht ik dit cd'tje dat in een uur aardig weergeeft hoe het concert klonk; het is live opgenomen in Rendsburg in Duitsland in mei 2012. De cd was dus heel vers. Daarnaast klinkt het zeer goed. Vooral de suite van Echidna's Arf (Of You) en Don't You Ever Wash That Thing? zijn ijzersterk. De band signeerde mijn cd'tje, Brock zette zijn handtekening nog maar eens op mijn rubber kip en ik ging tevreden naar huis. Formeel niks te vinden op YT van dit album, maar ik heb mijn filmpjes van het concert nog.



Met vanaf 06.30 de iPhonesolo:


Twee geweldige foto's tijdens het concert door Pedro Steneker:



En eentje van mijzelf na afloop:


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 9 maart 2021 @ 12:31:45 #142
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198408689
bazbo cd0943: Grice - Propeller



Achter de wat mysterieuze naam Grice gaat de Britse multi-instrumentalist Jim Peters schuil. In 2012 maakte hij dit album. Ik maakte kennis met zijn muziek in 2015 en ging toen in de geschiedenis en pikte dit eerste soloalbum op 25 februari 2019 op. Het staat vol melancholieke songs, deels elektronisch, maar vooral met echte instrumenten. Een warm klankenpalet, pakkende melodieën en intrigerende ritmes. Het doet allemaal wat denken aan de latere Japan, Jansen/Barbieri/Karn, het solowerk van David Sylvian, Jon Hassell, Arve Henriksen en noem al die heerlijke muziek maar eens op. Je kunt er bij wegzweven, maar als je goed luistert is er vooral veel te beleven. Grice krijgt hulp van Markus Reuter, BJ Cole, O5ric, Steve Bingham en nog een paar lui. Hij is nog ietwat zoekende naar zijn vaste vorm, maar dit album van Grice gaat al heel erg de schone kant op.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 08:03:55 #143
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198421746
bazbo cd0944: Grice - Alexandrine



Het moet in september 2015 zijn geweest dat ik een recensie las van dit album dat net was verschenen. Zonder dat ik ook maar een noot ervan had gehoord kocht ik het op 5 oktober 2015. Namen als Hossam Ramzy, Steve Jansen, Richard Barbieri, BJ Cole en Steve Bingham die meespelen, zeiden me genoeg. Dit moest ik hebben. En inderdaad: vanaf opener en titelnummer Alexandrine bevind ik mij in die atmosferische poprock die ik zo graag hoor. Zo is Eclipse een goed voorbeeld. Het is niet alleen maar spul in de stijl van de latere Japan, JBK, David Sylvian en aanverwanten; her en der klinkt een wat meer uptempo en rockachtiger stuk à la Incomplete. O en dan is er ook nog de schitterende trompet van Luca Calabrese, bijvoorbeeld in Frozen Water. Prachtplaat die ik zeer geregeld beluister.






:Y

[ Bericht 9% gewijzigd door bazbo op 10-03-2021 08:17:19 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 08:34:32 #144
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198422031
bazbo cd0945: Grice - The Grey Of Granite Stone



Dit is een vijf stukken tellend minialbum uit 2017 als opmaat voor de volledige plaat waar Grice mee bezig was. Opnieuw de namen Jansen, Barbieri en Ramzy (in Cry); verder doet de multi-instrumentalist alles zelf. Zijn eigen stemgeluid doet hier wat denken aan dat van Steve Hogarth (van Marillion), vooral in opener Change My World. Mooi tussendoortje, dat ik kocht op 25 februari 2019 en naar meer smaakt.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 08:58:37 #145
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198422317
Plank vijftien en kast één gedraaid. Een jaar over gedaan. Op naar plank zestien en kast twee.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 09:18:09 #146
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198422543
bazbo cd0946: Grice - One Thousand Birds



Gelukkig komt in 2019 One Thousand Birds uit. Op dit album doet Grice weer veel zelf, al hebben Richard Barbieri, drummer Marco Maggiore, trompettist Luca Calabrese en een enkele andere bijgedragen. Steve Jansen horen we in één enkel nummer terug. De stijl is onveranderd, al lijkt het allemaal nog zorgvuldiger, verdiept en beter in elkaar. Veel open ruimte, de bij vlagen huilerige stem van Grice, de atmosferische inkleuring, de enkele solo, de toetsentapijten, de prachttrompet, dit type meanderende muziek bevalt me wel. Ik koop het album bij het verschijnen op 15 april 2019.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 12:08:56 #147
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198425232
bazbo cd0947: Gryphon - Raindances - The Transatlantic Years 1973-1975



Gryphon! Wie kent ze (nog)? Deze band maakte een viertal prachtige albums vol middeleeuws klinkende folkprog voor het label Transatlantic tussen 1973 en 1975. Jaren niet meer verkrijgbaar geweest. Gelukkig verscheen deze dubbelcd in 2018 die de vier platen bevat. Tweeënhalf uur genieten geblazen. Het eerste album Gryphon bevat nog echte folk, veelal traditionele stukken uitgevoerd op bijna middeleeuwse minstreelwijze. Het gebruik van traditionele instrumenten, fluit, 'crumhorn' en fagot draagt zeker bij aan het historische geluid van de groep. Destijds mocht Gryphon het voorprogramma verzorgen van grote rockbands en het zal je niet verbazen dat ze nogal eens onbegrepen van het podium af gefloten werden. De plaat Midnight Mushrumps bevat niet alleen louter eigen materiaal, maar ook meer bas- en elektrische gitaar en drums, waardoor het al wat moderner klinkt. Het plaatkantlange titelnummer is een klassieker in het genre. Red Queen To Gryphon Tree is een conceptalbum met vier composities, losjes gebaseerd op het schaakspel. Raindance ten slotte was de laatste plaat in de oerbezetting en bevat - zeer ongebruikelijk voor de band - een cover (Mother Nature's Son van de Beatles). Na 1975 werd de band op straat gezet door de platenmaatschappij en er volgde nog een enkel album Treason in 1977, dat in alle opzichten zo teleurstellend was, dat de band besloot om zichzelf op te heffen. In 2015 kwam de band weer bij elkaar voor een korte tournee en na wat bandwisselingen ging de groep in 2018 de studio in voor opnamen voor een nieuwe plaat. Deze dubbelcd geeft een prachtig overzicht van de prachtmuziek die de band in die eerste drie jaar wist te maken. Ik kocht 'm op 27 augustus 2018 en beluister hem regelmatig.







:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2021 @ 15:51:49 #148
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198428769
bazbo cd0948: Gryphon - Reinvention



In 2018 vindt Gryphon zichzelf weer uit. Of er geen vijfenveertig jaar tussen zitten, komt de band gewoon met een plaat zoals ze die halverwege de jaren zeventig ook hadden kunnen maken. Tijdloos. Wel is er wat nieuw bloed in de bezetting, maar het leeuwendeel van de oerGryphon is er nog. Ik koop Reinvention op 24 september 2018 als de plaat net uit is. Echt verrassend is het natuurlijk niet met al die middeleeuwse folkprog van eigen makelij en de fagot en fluiten en viool naast de bas, drum en gitaar, maar hoogst aangenaam is het allemaal wel. Afgelopen najaar kwam er nog een vervolg uit ook, maar die heb ik (nog) niet.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 11 maart 2021 @ 11:39:57 #149
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198442834
bazbo cd0949: Andrew Gorczyca - Reflections - An Act Of Glass - The Music Of Andrew Gorczyca



Ik heb geen flauw idee wie Andrew Gorczyca is als ik op 18 juli 2014 deze cd aantref in een bak van een kraampje tijdens het grote Zappafestival in Noordoost-Duitschland. Maar op de cd zit een handgeschreven briefje met daarop enkele namen die mij wel iets zeggen. 'mit Mike Keneally, Adrian Belew, Bryan Beller, Nick d'Virgilio, Rick Musallam, Marc Ziegenhagen,' zegt het briefje. Kijk, dan is mijn interesse wel gewekt. Wat blijkt? Gorczyca was een Amerikaans muzikant, die een kluizenaarsbestaan leidde, heel veel materiaal schreef, maar daar nooit enige ruchtbaarheid aan gaf. Hij overleed in 2004 op veertigjarige leeftijd en op dit album uit 2009 is zijn muzikale erfenis te horen. Naast genoemde personen op het briefje, horen we nog meer gasten uit de progwereld: Dave Meros, Ryu Okumoto, Randy George, Ted Leonard, Rich Mouser en nog wat anderen. Ene Chris G, de drummende broer van Gorczyca, is het project begonnen en hij heeft de sterrenbezettig bijeen gebracht. In tweeënveertig minuten horen we een achttal prettige progachtige rocksongs, waarin de nadruk op de gitaar ligt. Redelijk gemakkelijk in het gehoor en vrij aanstekelijk ook. De mallotige solo van Keneally in From This Day Forward en natuurlijk Belew's fratsen zijn retegaaf en daar was het me ook om te doen. Af en toe ook een de bocht uit gierende toetsensolo. Jammer dat er niet meer van meneer Gorczyca te vinden is, want dit is muziek van hoge kwaliteit; hij had grotere bekendheid verdiend.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 11 maart 2021 @ 14:29:01 #150
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198445216
bazbo cd0950: GTO's - Permanent Damage



In 1968 woont Frank Zappa in een grote blokhut in een buitenwijk van Laurel Canyon, Los Angeles. Hij niet alleen, er is een hele entourage om hem heen. Behalve zijn vrouw en eerste dochter slaapt de halve band The Mothers en, allerlei crewleden er. Te pas en te onpas komen er allerlei (buitenissige) figuren op de halve commune af. In dat jaar maakt Zappa kennis met zes jongedames die met elkaar een groepje vormen dat allerlei concerten af gaat en in contact probeert te komen met de muzikanten. Miss Christine, Miss Mercy, Miss Cinderella, Miss Pamela, Miss Sandra en Miss Sparky voegen zich ook al snel bij de ploeg mensen die regelmatig in Zappa's blokhut vertoeven. Ze dossen zich uit met bijzondere en uitzinnige zelfgemaakte kleding en maken indruk op Zappa. Hij ziet hun talent, noemt ze GTO's (Girls Together Outrageously) en besluit dat hij een plaat met ze gaat maken. Veel talent voor muziek hebben de dames niet, maar met wat ondersteuning (van mensen als Jeff Beck, Craig Doerge, Lowell George en het merendeel van de toenmalige Mothers) lukt het een aanvaardbaar product samen te stellen. Permanent Damage duurt krap een half uur en staat vol met gesproken teksten, dialoog en liedjes. Zappa bracht de plaat in 1969 uit op zijn Straight label, hij is jarenlang niet te verkrijgen geweest en verkreeg daardoor nogal cultstatus. Ik vond een cd-versie, een remaster uit 2017 op 21 juli 2018 in de kraam van Uli tijdens het Zappafestival in Noordoost-Duitschland. Ik had hem nog nooit gehoord en toen ik hem thuis beluisterde, viel hij me eerlijk gezegd nogal tegen. Het geeft een mooi tijdsbeeld en het is leuk om een keer te horen, maar daar blijft het dan bij. Later zou Miss Lucy zich nog bij de GTO's voegen en zij werd samen met Miss Christine de babysitter van Moon en Dweezil Zappa. Miss Pamela werd een beroemdheid met haar boek I'm With The Band over het leven als groupie. De meeste dames zijn inmiddels overleden; alleen Pamela des Barres is nog onder ons.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')