abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197909293
"De Duitse regering heeft vorig jaar
samen met verschillende wetenschappers
aan een strategie gewerkt om de angst
voor corona te vergroten,om zo begrip
voor ingrijpende coronamaatregelen te
kweken.Dat meldt de krant Die Welt.

Uit mailwisselingen van maart en april
2020 blijkt dat wetenschappers werd
gevraagd om 'worstcasescenario's'.Ook
werd "onderhandeld" over het mogelijke
dodental dat genoemd zou kunnen worden.

Er kwamen volop suggesties "om angst en
volgzaamheid" op de agenda te zetten,
bijvoorbeeld een campagne met beelden
van mensen die in ademnood sterven
omdat er geen IC-bed beschikbaar was."

Bron: NOS Teletekst

Je verwacht het niet. :T

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 09-02-2021 17:03:19 ]
pi_197909643
No shit.
pi_197909655
Zijn die Duitsers wel goed in.
pi_197909692
Ze proberen al sinds het begin van die uitbraak een angst beeld te creëren dat het voor iedereen levensgevaarlijk is terwijl eigenlijk alleen 70+'ers of mensen met tig andere aandoeningen een reëel risico lopen.

Maakt mij overigens niet een tegenstander van de genomen maatregelen m.u.v. de totaal niet effectieve avondklok.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_197909765
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:47 schreef franske19 het volgende:
de totaal niet effectieve avondklok.
Bron?
  dinsdag 9 februari 2021 @ 16:55:45 #6
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_197909842
Dat klinkt nu heel cru natuurlijk, maar de verantwoordelijkheid op iedereen behalve jezelf afschuiven, om je baantje voor de volgende kabinetsperiode te beschermen is ook cru. Het Berlijnse plan verenigt de bevolking tenminste.
pi_197909976
Waarom staat dit tussen aanhalingstekens?

Hier past een uitroepteken.
pi_197909992
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:02 schreef Za het volgende:
Waarom staat dit tussen aanhalingstekens?

Hier past een uitroepteken.
PI aan OP toegevoegd.
pi_197910010
Duits ministerie schakelde wetenschappers in om corona-angst op te wekken'

Judith van de Hulsbeek
Correspondent Duitsland
Ga naar het Twitter account van Judith van de HulsbeekStuur een email naar Judith van de Hulsbeek
Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft begin vorig jaar samen met verschillende wetenschappers aan een strategie gewerkt om de angst voor corona te vergroten, om zo begrip voor ingrijpende coronamaatregelen te kweken. Dat meldt de krant Die Welt op basis van een uitgelekte mailwisseling.

Minister van Binnenlandse Zaken Seehofer en ook de betrokken wetenschappers hebben tot nu toe niet gereageerd. Oppositiepartijen eisen opheldering.

De e-mails dateren van maart en april 2020, toen Duitsland in de eerste lockdown zat. Seehofer maakte zich zorgen over te snelle versoepelingen en gaf zijn staatssecretaris Markus Kerber de opdracht om met een plan te komen om draagvlak te creëren voor strengere maatregelen.

Kerber stuurde aan verschillende wetenschappers, universiteiten en onderzoeksinstituten een e-mail waarin onder meer werd gevraagd om een worstcasescenario om "mentaal en planmatig" grip op de situatie te krijgen. Dat zou helpen om "maatregelen van preventieve en repressieve aard" te kunnen plannen.

De wetenschappers leverden volop suggesties, ook voorstellen om "angst en volgzaamheid bij de bevolking" op de agenda te zetten, schrijft Die Welt. Daarvoor zouden bijvoorbeeld campagnes kunnen worden ingezet met beelden van mensen die in ademnood sterven omdat er geen IC-bedden beschikbaar zijn.

Waarschuwingen voor miljoenen doden
Ernstig is dat wetenschappers onderling "onderhandelden" over het mogelijke dodental dat genoemd zou moeten worden. Het RKI, het Duitse RIVM, stelde voor met hun inschatting te werken van 0,56 procent van de besmette personen, maar een medewerker van het RWI, een invloedrijk economisch onderzoeksinstituut, pleitte voor het sterftepercentage van 1,2 procent.

Hij schreef dat ze "vanuit het doel van het model" moesten denken, namelijk "een grote druk om te handelen" te benadrukken en daarom de cijfers "beter slechter dan te goed" moesten voorstellen.

In het uiteindelijke strategiedocument van het ministerie zijn beide sterftepercentages opgenomen. Voor het worstcasescenario gebruikten ze het percentage dat het RWI voorstelde. Als de regering niet ingrijpt zou 70 procent van de bevolking besmet kunnen raken en de dodentallen in de miljoenen kunnen lopen, waarschuwde Seehofer destijds meermaals.

Het was de bedoeling dat de e-mails geheim zouden blijven. Ze werden vrijgegeven na maandenlange procedures van een Berlijnse groep juristen, die ze doorstuurde naar Die Welt. In de e-mails zijn namen van wetenschappers onleesbaar gemaakt. Wel duidelijk is dat Lothar Wieler, de baas van het RKI, in de mailwisseling betrokken was. Het RKI wil er niks over zeggen, omdat het om een "intern discussiestuk" zou gaan.

'Meningen op bestelling'
Staatssecretaris Kerber heeft al wel gereageerd op het artikel in Die Welt. De e-mails moeten niet gezien worden als een "allesomvattende theoretische verhandeling", zegt hij in Die Welt. Hij zegt dat ze "voor de opgave stonden om een worstcasescenario te verhinderen".

De oppositie eist opheldering van Seehofer. Het kan niet zo zijn dat de politiek "meningen op bestelling" van de wetenschap krijgt, zegt fractievoorzitter van Die Linke Dietmar Bartsch in Die Welt. Daarmee bewijzen de politiek en de wetenschap elkaar volgens hem een slechte dienst, omdat het vertrouwen in de wetenschap wordt beschadigd.

De liberale partij FDP wil morgen in de commissie binnenland van de Bondsdag toelichting van het ministerie. FDP-lid Konstantin Kuhle schrijft op Twitter dat het normaal is dat de wetenschap en de politiek ideeën uitwisselen, maar het kan niet zo zijn dat er "op maat gesneden" resultaten worden gepresenteerd, vindt hij.


https://nos.nl/artikel/23(...)st-op-te-wekken.html
pi_197910240
Heb ik al eens eerder aangehaald maar men geloofde mij niet! @Tijger_m @capricia
En zie nu hier?!

Maar dit doet men ook in Nederland...
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 17:18:22 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197910261
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:17 schreef Bocaj het volgende:
Heb ik al eens eerder aangehaald maar men geloofde mij niet! @:Tijger_m @:capricia
En zie nu hier?!

Maar dit doet men ook in Nederland...
En net als toen gold dat het nooit in de praktijk gebracht is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197910330
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:18 schreef Tijger_m het volgende:

En net als toen gold dat het nooit in de praktijk gebracht is.
Zeker wel, Merkel heeft die 70% die besmet zou raken letterlijk genoemd.
pi_197910406
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En net als toen gold dat het nooit in de praktijk gebracht is.
8)7 Dus jij denkt dat in Duitsland en ook in andere Landen bangmakerij geen rol gespeeld heeft?
pi_197910437
Rekening houden met worst case scenario's is natuurlijk helemaal geen slechte zaak, zo lang maar wel wordt gecommuniceerd dat het een worst case scenario betreft.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 17:31:23 #15
236264 crew  capricia
pi_197910555
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:26 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Rekening houden met worst case scenario's is natuurlijk helemaal geen slechte zaak, zo lang maar wel wordt gecommuniceerd dat het een worst case scenario betreft.
Zo is het bij mijn weten toen ook gepresenteerd. Het NOS artikel verwijst naar dit artikel uit maart 2020;
quote:
"Het ergste geval verbergen is geen optie"

- heel verhaal over opschalen testcapaciteit-

Volgens de rapporten gaan de wetenschappers ervan uit dat in dit meest positieve scenario ongeveer een miljoen mensen besmet zouden raken en ongeveer 12.000 zouden sterven. De strikte procedure zou twee maanden moeten worden gehandhaafd. Daarna "zou voortdurend hoge waakzaamheid moeten worden gehandhaafd" omdat de populatie slechts in geringe mate tegen het virus zou worden geïmmuniseerd.

..

In het ergste geval, als de staat weinig doet, verwachten de wetenschappers dat 70 procent van de bevolking binnenkort besmet zal zijn. Meer dan 80 procent van de mensen die een intensive care-behandeling nodig hebben, zou dan uit de ziekenhuizen moeten worden geweigerd. Het dodental zou het miljoen overschrijden.

https://www.welt.de/polit(...)ilfunk-Tracking.html
Definitely not CIA
pi_197911260
Wel goed dat dit naar buiten komt, ook dit is weer vernietigend voor het draagvlak en het vertrouwen in de overheid. Ook dit helpt dus daarmee weer sneller maatregelen versoepeld te krijgen. :)

Hoe meer druk op overheden komt te staan om echt zsm flink te versoepelen hoe beter natuurlijk.

Extra mooi dat als een wetenschapper nu z'n mond opentrekt en zegt dat versoepelen écht nog niet kan want dan dreigt code Zwart, dat heel NL (en duitsland) nu dan dus zal denken "denkt die dat acht of zegt die dat op commando? Het zal wel~". Goede actie van die krant om het zo naar buiten te brengen, en goed van de NOS om er ook over te schrijven hier.

Verder ook goed dat de oppositie daar er een groot punt van maakt, dan gaat het er nog even over, ook hier waarschijnlijk, zodat lekker veel mensen ook in NL het horen~
#WeesGeenWhales
  dinsdag 9 februari 2021 @ 18:34:10 #17
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_197911621
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:12 schreef eragon2890 het volgende:
Wel goed dat dit naar buiten komt, ook dit is weer vernietigend voor het draagvlak en het vertrouwen in de overheid. Ook dit helpt dus daarmee weer sneller maatregelen versoepeld te krijgen. :)

Hoe meer druk op overheden komt te staan om echt zsm flink te versoepelen hoe beter natuurlijk.

Extra mooi dat als een wetenschapper nu z'n mond opentrekt en zegt dat versoepelen écht nog niet kan want dan dreigt code Zwart, dat heel NL (en duitsland) nu dan dus zal denken "denkt die dat acht of zegt die dat op commando? Het zal wel~". Goede actie van die krant om het zo naar buiten te brengen, en goed van de NOS om er ook over te schrijven hier.

Verder ook goed dat de oppositie daar er een groot punt van maakt, dan gaat het er nog even over, ook hier waarschijnlijk, zodat lekker veel mensen ook in NL het horen~
Dat het goed is dat het naar buiten komt is waar, maar niet per se om die reden. Uiteraard neemt het draagvlak af, maar het is eerder een (zoveelste) signaal van een compleet van de realiteit onttrokken overheid. Man en paard benoemen maakt je impopulair (kost stemmen) en derhalve gaan we voor de status quo waarbij we vooral onze eigen politieke waarheid fixen.

Als ik politicus was zou ik me serieus zorgen maken. Dergelijke tactieken in combinatie met een steeds snellere nieuwsgaring door nieuwe media maken het dat je ziet dat die anti-overheidgroepjes (steevast 'die ene groep schreeuwers' genoemd) steeds groter worden. Het zou mij niks verbazen als 50% allang een afkeer tegen de overheid heeft. Ik dacht dat zoiets alleen in bananenrepublieken en knoflookstaten kon. Valt vies tegen zo blijkt.
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
pi_197911681
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:34 schreef Kleurplaatje het volgende:

[..]

Dat het goed is dat het naar buiten komt is waar, maar niet per se om die reden. Uiteraard neemt het draagvlak af, maar het is eerder een (zoveelste) signaal van een compleet van de realiteit onttrokken overheid. Man en paard benoemen maakt je impopulair (kost stemmen) en derhalve gaan we voor de status quo waarbij we vooral onze eigen politieke waarheid fixen.

Als ik politicus was zou ik me serieus zorgen maken. Dergelijke tactieken in combinatie met een steeds snellere nieuwsgaring door nieuwe media maken het dat je ziet dat die anti-overheidgroepjes (steevast 'die ene groep schreeuwers' genoemd) steeds groter worden. Het zou mij niks verbazen als 50% allang een afkeer tegen de overheid heeft. Ik dacht dat zoiets alleen in bananenrepublieken en knoflookstaten kon. Valt vies tegen zo blijkt.
Knoflookstaat? Die ken ik nog niet, waar komt dat vandaan? XD
#WeesGeenWhales
pi_197911711
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:34 schreef Kleurplaatje het volgende:

[..]

Dat het goed is dat het naar buiten komt is waar, maar niet per se om die reden. Uiteraard neemt het draagvlak af, maar het is eerder een (zoveelste) signaal van een compleet van de realiteit onttrokken overheid. Man en paard benoemen maakt je impopulair (kost stemmen) en derhalve gaan we voor de status quo waarbij we vooral onze eigen politieke waarheid fixen.

Als ik politicus was zou ik me serieus zorgen maken. Dergelijke tactieken in combinatie met een steeds snellere nieuwsgaring door nieuwe media maken het dat je ziet dat die anti-overheidgroepjes (steevast 'die ene groep schreeuwers' genoemd) steeds groter worden. Het zou mij niks verbazen als 50% allang een afkeer tegen de overheid heeft. Ik dacht dat zoiets alleen in bananenrepublieken en knoflookstaten kon. Valt vies tegen zo blijkt.
Nee joh, nog 10%. Het zijn voornamelijk mensen die zichzelf en hun groepje constant gek maken. Dat fenomeen zie je ook hier op fok en zelfs in dit topic.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 18:40:45 #20
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_197911760
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:38 schreef Document1 het volgende:

[..]

Nee joh, nog 10%. Het zijn voornamelijk mensen die zichzelf en hun groepje constant gek maken. Dat fenomeen zie je ook hier op fok en zelfs in dit topic.
Ik vraag me dat af. Zo onderhand voel ik mij meer en meer politiek verweesd. Te meer daar de politiek keer op keer blijk geeft te zijn verworden tot een gigantisch moloch vol tegenstrijdige belangen. Nu voel ik me daardoor niet gelijk een schreeuwer, maar ik heb wel ernstige bedenksels bij hoe de Nederlandse overheid het pad gaat plaveien voor de komende jaren. En dan niet die vierjarenvisie, maar meer voor de langere termijn. In woord denken we graag voorbij 2050, maar als het even kan doen we onze beloftes slechts tot de volgende stembusgang.
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
pi_197911812
Dus de vraag om een worst case scenario uit te werken om de ernst van de situatie duidelijk te maken en daardoor meer begrip te kweken voor zware maatregelen is angst kweken?

Zoals ik in BNW al zei wordt de meeste angst gezaaid door al die debiele complottheorieën.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 18:47:44 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197911898
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:42 schreef MatthijsDJ het volgende:
Dus de vraag om een worst case scenario uit te werken om de ernst van de situatie duidelijk te maken en daardoor meer begrip te kweken voor zware maatregelen is angst kweken?

Zoals ik in BNW al zei wordt de meeste angst gezaaid door al die debiele complottheorieën.
Oh, niet alleen in BNW, hoor.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 18:50:16 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197911946
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:12 schreef eragon2890 het volgende:
Wel goed dat dit naar buiten komt, ook dit is weer vernietigend voor het draagvlak en het vertrouwen in de overheid. Ook dit helpt dus daarmee weer sneller maatregelen versoepeld te krijgen. :)

Hoe meer druk op overheden komt te staan om echt zsm flink te versoepelen hoe beter natuurlijk.

Extra mooi dat als een wetenschapper nu z'n mond opentrekt en zegt dat versoepelen écht nog niet kan want dan dreigt code Zwart, dat heel NL (en duitsland) nu dan dus zal denken "denkt die dat acht of zegt die dat op commando? Het zal wel~". Goede actie van die krant om het zo naar buiten te brengen, en goed van de NOS om er ook over te schrijven hier.

Verder ook goed dat de oppositie daar er een groot punt van maakt, dan gaat het er nog even over, ook hier waarschijnlijk, zodat lekker veel mensen ook in NL het horen~
Dit gaat over maart 2020 en een beleid wat nooit in de praktijk is gebracht en heeft dus werkelijk niets te maken met de realiteit van vandaag.

En dit verhaal is vorig jaar al in de Duitse media en hier op FOK! besproken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 9 februari 2021 @ 18:57:15 #24
408813 crew  trein2000
pi_197912067
Wat was hun voorspellingen? 170.000 besmettingen per dag?

Nee zonder dollen. Grof schandaal.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197912146
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dit gaat over maart 2020 en een beleid wat nooit in de praktijk is gebracht en heeft dus werkelijk niets te maken met de realiteit van vandaag.

En dit verhaal is vorig jaar al in de Duitse media en hier op FOK! besproken.
Dus dit bericht uit maart 2020 had niets met dit beleid te maken ?


quote:
Merkel slaat alarm: ‘60 miljoen Duitsers krijgen coronavirus als situatie zo blijft’

De Duitse bondskanselier Angela Merkel zegt dat 60 tot 70 procent van de Duitse bevolking besmet kan raken met het coronavirus. Dat komt neer op bijna zestig miljoen mensen. De bondskanselier roept op tot solidariteit en gezond verstand om de uitbraak van het coronavirus in te dammen, nu ook een derde persoon in Duitsland aan het coronavirus is overleden. De Tsjechische premier Andrej Babis waarschuwt dat de uitspraak van Merkel voor paniek kan zorgen.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-zo-blijft~ae605463/
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')