abonnement Unibet Coolblue
pi_197829659
Hé Fotofokkers,

Ik ben op zoek naar fotografen hier die fotoshoots doen en die me een paar tips kunnen geven. Met name over de afspraken rondom de shoot (prijs, wat lever je, hoe bepaal je dat)?

Tot nu toe heb ik alleen maar voor vrienden, familie en bekenden fotoshoots gedaan. De ene wat simpeler (gewoon buiten, alleen met camera), de andere wat professioneler opgezet (lichtstatieven, visagie, outfits, etc.). Alles altijd een beetje zo op mondelinge TFP basis.

Mijn doel op zich is om dit uiteindelijk verder te ontwikkelen naar een professionelere setting, om een klein zakcentje te verdienen om deze mooie hobby verder te financieren.

Nou ja, een vriendin van van me kwam er gisteren mee dat een collega van haar een fotoshoot wil doen. Dit is dus geen bekende of vriendin van mij meer en daarom zie ik het ook niet meer als vriendendienst. En de fotograaf die het eigenlijk zou doen is afgehaakt maar zou ¤200 hebben verlangd, dus dan denk ik, waarom zou ik het voor nop doen. Maar aan de andere kant heb ik echt ook 0 idee over wat ik zou kunnen vragen - 200 euro lijkt me een beetje veel voor mij (geen pro).

Dus, iemand hier die de stap van hobby TFP fotograaf naar Profi al heeft gemaakt en hier wat tips heeft m.b.t. "afspraken" rondom the shoot? Ik ben niet op zoek naar precieze prijzen, want die vind je genoeg op het web en dat bepaalt natuurlijk ieder voor zich. Maar wel naar hoe je tot zo'n bedrag bent gekomen.

Tips en tricks welkom! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 februari 2021 @ 23:18:27 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197844195
Waar je volgens mij mee moet beginnen is bepalen wat je aan je klant gaat opleveren en wat dat precies als kostprijs heeft. Dat moet je er minimaal uit weten te halen.
Voor de tevredenheid van je klant is het ook zaak om daar hele goeie afspraken over te maken zodat jij weet wat je gaat leveren en je klant weet wat ie krijgt voor zijn geld.

Dan voor de sessie zelf want dat is het lastigste om een prijskaartje aan te hangen. Ook daar is weer een 'handigste' en dat is kijken hoeveel tijd je voor een sessie denkt nodig te hebben en dat kun je eigenlijk alleen zelf inschatten.

Dan nog de vraag of je hoog of laag moet gaan zitten. Belangrijk daarbij is dat je niet te laag gaat zitten. Voor je er erg in hebt heb je een reputatie te pakken van 'spotgoedkope fotograaf' en van dat label kom je eigenlijk nooit meer af. Liever wat hoger in de boom gaan zitten waarmee je ook weet dat mensen voor jou als fotograaf kiezen en niet omdat je nou eenmaal de goedkoopste van de buurt bent.

Voor je exacte prijspeil is het toch zaak om even om je heen te kijken wat de rest vraagt en voor jezelf eens na te gaan hoeveel zo'n fotograaf daar aan over zou houden.
en kijk dan ook wat ze voor dat geld leveren. Kun je gelijk zien hoe je kwaliteitsgewijs in het gebouw te vinden bent.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_197874832
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 23:18 schreef Ouwesok het volgende:
Waar je volgens mij mee moet beginnen is bepalen wat je aan je klant gaat opleveren en wat dat precies als kostprijs heeft. Dat moet je er minimaal uit weten te halen.
Voor de tevredenheid van je klant is het ook zaak om daar hele goeie afspraken over te maken zodat jij weet wat je gaat leveren en je klant weet wat ie krijgt voor zijn geld.

Dan voor de sessie zelf want dat is het lastigste om een prijskaartje aan te hangen. Ook daar is weer een 'handigste' en dat is kijken hoeveel tijd je voor een sessie denkt nodig te hebben en dat kun je eigenlijk alleen zelf inschatten.

Dan nog de vraag of je hoog of laag moet gaan zitten. Belangrijk daarbij is dat je niet te laag gaat zitten. Voor je er erg in hebt heb je een reputatie te pakken van 'spotgoedkope fotograaf' en van dat label kom je eigenlijk nooit meer af. Liever wat hoger in de boom gaan zitten waarmee je ook weet dat mensen voor jou als fotograaf kiezen en niet omdat je nou eenmaal de goedkoopste van de buurt bent.

Voor je exacte prijspeil is het toch zaak om even om je heen te kijken wat de rest vraagt en voor jezelf eens na te gaan hoeveel zo'n fotograaf daar aan over zou houden.
en kijk dan ook wat ze voor dat geld leveren. Kun je gelijk zien hoe je kwaliteitsgewijs in het gebouw te vinden bent.
Dankje, Ouwesok! Goede tips!

Ik heb gisteren met de persoon gesproken en nu vastgelegd wat ik ga leveren en wat ik ervoor verlang. Ik denk dat ik misschien wel ietsje laag geprijsd zit, maar ik heb er wel ook rekening mee gehouden dat ik geen pro ben, en dit ook de eerste keer zal zijn dat ik een babybuik het onderwerp is. :D

In ieder geval al een vooruitgang (voor mezelf) dat ik vooraf vastleg wat er geleverd wordt. Tijdje terug nog een shoot gedaan waarbij eigenlijk niks was vastgelegd, en waar ik, weliswaar voor vrienden, toch wel in totaal 4-5 uur mee bezig ben geweest. Dat wil ik dus ook in de toekomst voorkomen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')