SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat is dus maar een kleintje vergeleken met een carrier van de Nimitz klasse .
We hebben al een schop dat heli's aan boord kan hebben toch? Of kunnen ze daarin alleen vervoerd worden en niet opstijgen en landen?quote:Op donderdag 4 februari 2021 14:44 schreef Loei het volgende:
Zou tof zijn, maar we missen:
-Vliegtuigen geschikt voor landen op een vliegdekschip
-Escorte schepen
-Manschappen
Zelfs een heli-carrier zie ik al niet gebeuren, ook al zou zo'n ding ook voor humanitaire missies super handig zijn (bijvoorbeeld na een orkaan of tsunami). Als bovenstaande punten al niet misten, dan mist nog steeds de politieke en sociale wil.
quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:00 schreef bleiblei het volgende:
Enig idee hoeveel dit ding de Fransen gekost heeft?lijtk me nog steeds teveel van het goedeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat is dus maar een kleintje vergeleken met een carrier van de Nimitz klasse .
voor Nederland moet je aan zoiets denken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Garibaldi_(C_551)
ik ben op zich wel voor maar op het moment hebben we grotere/belangrijkere gaten te dichten
[ Bericht 5% gewijzigd door sp3c op 04-02-2021 17:38:30 ]Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Cool ding. Heeft mn vader op gevaren.quote:Op donderdag 4 februari 2021 14:22 schreef polderturk het volgende:
Grootste Nederlandse marineschip ooit.
Moeten we weer een vliegdekschip aanschaffen?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Karel_Doorman_(1944)
Is het gebruikelijk dat het Nederlandse vlaggenschip de naam Karel Doorman krijgt?quote:Op donderdag 4 februari 2021 18:10 schreef sp3c het volgende:
overigens is de huidige Doorman het grootste Nederlandse marineschip ooit iirc
[ afbeelding ]
Cool.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:23 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Cool ding. Heeft mn vader op gevaren.
thx, Vond ik ook. Hij diende op de Karel Doorman van 1949 tot 1951. Helaas heeft hij daar niet veel foto's van nagelaten. Maar deze is wel cool: De Karel Doorman aangemeerd in Valencia in 1950:quote:
geen ideequote:Op vrijdag 5 februari 2021 02:36 schreef polderturk het volgende:
[..]
Is het gebruikelijk dat het Nederlandse vlaggenschip de naam Karel Doorman krijgt?
quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:00 schreef bleiblei het volgende:
Enig idee hoeveel dit ding de Fransen gekost heeft?We hebben afgelopen jaar al 68 miljard extra geleend. Doe daar nog tien procent bij en je kunt de komende decennia naar hartelust wereldwijd dictators en warlords in hun kont plassen. Koopje lijkt me.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat is dus maar een kleintje vergeleken met een carrier van de Nimitz klasse .
Jawel, is geen probleem.quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:22 schreef Peter het volgende:
[..]
We hebben al een schop dat heli's aan boord kan hebben toch? Of kunnen ze daarin alleen vervoerd worden en niet opstijgen en landen?
https://www.noordhollands(...)e&utm_medium=organic
Je kan ook drones en loitering munition vanaf een een vliegdekschip lanceren.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 21:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Liever een Galaxy C-5 en daaruit drones danwel loitering munition uit lanceren.
De vooruitgang gaat rap op dit gebied en dit lijkt een veel efficintere aanwending van de schaarse middelen.
Dat klopt, maar een vliegdekschip en escorts etc is ongelooflijk prijzig.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 22:52 schreef polderturk het volgende:
[..]
Je kan ook drones en loitering munition vanaf een een vliegdekschip lanceren.
De VS was ooit van plan een nucleair vliegtuig te bouwen dat 300 meter breed is en weken achter elkaar zou kunnen vliegen. Het zou een vliegende aircraft carrier worden dat meerdere straaljagers en duizenden troepen kon verplaatsen. Jammer dat ze het niet gebouwd hebben.
Een Galaxy C-5 heeft een bereik van max 17.000 km. Een F-16 heeft een bereik van max 2000 km. Ze kunnen dus niet lang samenvliegen.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 22:56 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat klopt, maar een vliegdekschip en escorts etc is ongelooflijk prijzig.
Daarnaast is die ook nog behoorlijk kwetsbaar.
Een Galaxy C-5 kan je in principe beschermen met de straaljagers die wij al hebben, daarnaast ben je dan ook niet afhankelijk van de zee.
https://www.google.com/am(...)warfare-104822%3fampquote:Op vrijdag 5 februari 2021 21:10 schreef Sabata het volgende:
Is de Karel Doorman niet later aan de Argentijnen verkocht als Venticinco di Mayo? Staat me iets van bij dat ze in 82 nog in de Falklands zou worden ingezet, maar dat de Argentijnen haar terugtrokken omdat de Belgrano tot zinken was gebracht.
Met bijtanken kan je vanuit Utrecht prima boven Barcelona de drones loslaten voor strikes op Catalaanse rebellen op Ibiza of die oprukken naar Madridquote:Op zaterdag 6 februari 2021 00:06 schreef polderturk het volgende:
[..]
Een Galaxy C-5 heeft een bereik van max 17.000 km. Een F-16 heeft een bereik van max 2000 km. Ze kunnen dus niet lang samenvliegen.
Een vliegdekschip kan je beschermen met de schepen die we al hebben.
Zr.Ms. Rotterdamquote:Deelname aan acties
Zr. Ms. Rotterdam heeft in 1999 meegedaan aan de operatie Allied Harbour voor de kust van Albani en deed in 2000 mee aan de VN-operatie UNMEE voor de kust van Eritrea. Op 5 november 2003 voer het uit voor het ondersteunen van de VN-vredesoperatie UNMIL in Liberia. Vanaf 26 december heeft het schip zich, binnen enkele dagen, gereed gemaakt voor hulp aan de slachtoffers van de tsunami in Indonesi, maar werd uiteindelijk niet uitgezonden. In 2012 is de Rotterdam actief voor de kust van Somali voor de bestrijding van piraterij. Op 24 oktober werd het beschoten vanaf een visserschip met aan boord piraten. De Rotterdam beantwoordde het vuur en bracht het visserschip tot zinken.
De JSF wel. Het door Nederland aangekochte type niet.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 13:46 schreef Peter het volgende:
Kan de JSF verticaal opstijgen en landen op een schip?
Zitten we daarmee weer op de 2% defensieuitgaven en stimuleren we daarmee NL-bedrijven?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 14:14 schreef sp3c het volgende:
wel de meest voor de hand liggende keuze om daar gewoon een stuk of 12 van aan te schaffen
het eskader is dan 1 carrier, 2x Mfregat (of opvolger) tegen onderzeeboten en 1x LCF tegen luchtdoelen ... gewoon doen, gewoon gaan
dat laatste ongetwijfeld maar ik geloof niet dat we ooit die 2% gaan halenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 14:44 schreef Peter het volgende:
[..]
Zitten we daarmee weer op de 2% defensieuitgaven en stimuleren we daarmee NL-bedrijven?
Je lijkt er nu vanuit te gaan dat vlaggenschip gelijk staat aan het grootste schip. Volgens mij heeft de marine niet zoiets als een vlaggenschip.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 02:36 schreef polderturk het volgende:
[..]
Is het gebruikelijk dat het Nederlandse vlaggenschip de naam Karel Doorman krijgt?
Waarom heeft Italie eigenlijk zoveel van de heli stovl carriers?quote:Op woensdag 10 maart 2021 10:49 schreef sp3c het volgende:
Italie laat nummer 3 te water
[ afbeelding ]
L9890 Trieste
[ afbeelding ]
C551 Garibaldi en C550 Cavour
Cavour vervangt Garibaldi en Trieste vervangt de San Giorgio klasse LHD's volgens mijquote:Op woensdag 10 maart 2021 12:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom heeft Italie eigenlijk zoveel van de heli stovl carriers?
Ze hebben er net zoveel als Frankrijk en meer dan Engeland.
Wat doen ze daar allemaal mee? De fransen willen namelijk nog wel eens avonturieren in Afrika en heeft kolonin. Maar Italie heeft dat allemaal niet.
Ongelooflijk! en wij maar betalen aan Zuid-Europa...quote:Op woensdag 10 maart 2021 10:49 schreef sp3c het volgende:
Italie laat nummer 3 te water
[ afbeelding ]
L9890 Trieste
[ afbeelding ]
C551 Garibaldi en C550 Cavour
Ja vreuselijkquote:Op maandag 29 maart 2021 01:31 schreef Watashiwa het volgende:
[..]
Ongelooflijk! en wij maar betalen aan Zuid-Europa...
is toch geen onbekend figuur, zo ondertekende hij bv ook namens Nederland voor de capitulatie van Japanquote:Op dinsdag 30 maart 2021 20:18 schreef polderturk het volgende:
Ontzettend leuke video over de Nederlandse strijd tegen Japan tijdens WO II. De Nederlandse admiraal Conrad Helfrich had in de eerste 54 dagen 54 Japanse schepen tot zinken gebracht met zijn onderzeers. Waarom weten we niks van deze man? De naam klinkt trouwens niet Nederlands.
Doorman besloot trouwens met zijn schip ten onder te gaan, terwijl hij de kans had gered te worden. Zijn vloot was in de pan gehakt door de Japanners. Ik snap niet waarom ze besloten de veel sterkere Japanse vloot aan te vallen. Ze hadden met onderzers stiekem moeten blijven aanvallen.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 20:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
is toch geen onbekend figuur, zo ondertekende hij bv ook namens Nederland voor de capitulatie van Japan
[ afbeelding ]
tweede man op de foto is de Amerikaan Douglas macArthur met wie hij goede vrienden was
maar als we onze Carrier weer Doorman noemen dan noemen we de jager Helfrich, dat lijkt me hoogste tijd sowieso dus anders 1 van de ASWfregatten
het was een vertragend gevecht, niet per se om te winnenquote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:02 schreef polderturk het volgende:
[..]
Doorman besloot trouwens met zijn schip ten onder te gaan, terwijl hij de kans had gered te worden. Zijn vloot was in de pan gehakt door de Japanners. Ik snap niet waarom ze besloten de veel sterkere Japanse vloot aan te vallen.
dat ging gewoon door natuurlijkquote:Ze hadden met onderzers stiekem moeten blijven aanvallen.
Het was dus een zelfmoord missie.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
het was een vertragend gevecht, niet per se om te winnen
bovendien zou er nog een carrier bij het eskader komen maar die is getorpedeerd volgens mij
[..]
dat ging gewoon door natuurlijk
beetjequote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het was dus een zelfmoord missie.
Admiraal de Ruyter had het beter aangepakt. Hij kende de zeen waarop gevochten werd heel goed. Hij maakte gebruik van ep en vloed. Liet tegenstanders op zandbanken vastlopen etc. Hij zou de Japanners in de val gelokt hebben. Wat snelle boten zouden beschietingen uitvoeren en vluchten. Jappanners zouden wat schepen erop afsturen, terwijl wat onderzeers hen opwachten. Hij zou de vloot splijten etc.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
beetje
de Japanners moesten zoveel en zovaak mogelijk aangevallen worden onderweg naar Australie
Helfrich zegt ook ergens in zijn memoires dat de situatie in de West er een stuk beter uit had gezien als we niet zulke machtige bondgenoten hadden gehad
de Ruyter verloor ook wel eens wat hoorquote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:36 schreef polderturk het volgende:
[..]
Admiraal de Ruyter had het beter aangepakt. Hij kende de zeen waarop gevochten werd heel goed. Hij maakte gebruik van ep en vloed. Liet tegenstanders op zandbanken vastlopen etc. Hij zou de Japanners in de val gelokt hebben. Wat snelle boten zouden beschietingen uitvoeren en vluchten. Jappanners zouden wat schepen erop afsturen, terwijl wat onderzeers hen opwachten. Hij zou de vloot splijten etc.
Alsof iemand zich in 2021 nog zou laten pakken door eb en vloedquote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
de Ruyter verloor ook wel eens wat hoor
er waren gewoon geen goede opties op dat moment
Vieze haterquote:Op dinsdag 30 maart 2021 20:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
is toch geen onbekend figuur, zo ondertekende hij bv ook namens Nederland voor de capitulatie van Japan
[ afbeelding ]
tweede man op de foto is de Amerikaan Douglas macArthur met wie hij goede vrienden was
maar als we onze Carrier weer Doorman noemen dan noemen we de jager Helfrich, dat lijkt me hoogste tijd sowieso dus anders 1 van de ASWfregatten
?quote:
de Ruyter gebruikte het om de Thames op te varen, ik gok dat hij daar op doeldequote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:47 schreef Fcu030 het volgende:
[..]
Alsof iemand zich in 2021 nog zou laten pakken door eb en vloed
Doorman was een pussyquote:
Gok maar niet meerquote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
de Ruyter gebruikte het om de Thames op te varen, ik gok dat hij daar op doelde
want?quote:
okquote:[..]
Gok maar niet meer
Doe je het toch wel weer?! Jammer maat.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 21:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
want?
[..]
ok
hij doelde op de Ruyter die gebruik maakte van de getijden bij zijn tocht naar Chatham
nee is geen gokquote:Op dinsdag 30 maart 2021 22:04 schreef Fcu030 het volgende:
[..]
Doe je het toch wel weer?! Jammer maat.
Zie deze scene. Slag bij Texel. De Ruyter laat de tegenstander bij eb op zandbanken varen. Zie vanaf 3:50.quote:
MARPAT is lelijke shit voor de Marine.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 01:03 schreef sp3c het volgende:
Och ze hebben nu ook al helikopters
En MARPAT moet ook weer in ere hersteld worden
En het derde mariniersbataljon
En etc. en daarna vliegkampschip
Idd niks lelijks aan. Ik dacht dat je die lelijke uniformen bedoelde.quote:Op vrijdag 9 april 2021 19:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
MARPAT is groep MARitieme PATrouillevliegtuigen
[ afbeelding ]
niks lelijks aan volgens mij hoor
zijn ook al oud, het gaat me meer om de dienst zelfquote:Op zaterdag 10 april 2021 20:23 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Idd niks lelijks aan. Ik dacht dat je die lelijke uniformen bedoelde.
Daar kunnen ze je vast wel blij mee maken, maar deze dingen gaan zeker niet terugkomen. Keen keld.
Deze Orion's hadden wel nette paintjobs.
Oud maar nog in gebruik bij andere landen.quote:Op zaterdag 10 april 2021 20:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
zijn ook al oud, het gaat me meer om de dienst zelf
en technisch gezien zijn ze al terug he
[ afbeelding ]
alleen te weinig en bij de kustwacht
yp408 ook maar die gaan we ook niet terughalenquote:Op zaterdag 10 april 2021 20:47 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Oud maar nog in gebruik bij andere landen.
Kustwacht heeft ook de Dornier.
Ik heb het dan ook niet over terughalen. Maar de dienst sluiten was gewoon een slechte zet.quote:Op zaterdag 10 april 2021 20:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
yp408 ook maar die gaan we ook niet terughalen
ja daarom zeg ik dat het in ere hersteld moet worden hequote:Op zaterdag 10 april 2021 20:49 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over terughalen. Maar de dienst sluiten was gewoon een slechte zet.
Aan carriers moeten we zelfs helemaal niet denken. Weggegooid geld.quote:Op zaterdag 10 april 2021 20:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja daarom zeg ik dat het in ere hersteld moet worden he
voor we aan carriers enzo gaan denken
nee dat niet, we hebben nu een vrij robuuste amphibische capaciteit incl. seabasing en we missen alleen nog de carrier om de boel te verdedigenquote:Op zaterdag 10 april 2021 20:51 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Aan carriers moeten we zelfs helemaal niet denken. Weggegooid geld.
Een VTOL kampschip zou geldverspilling zijn aangezien er geen toestel is die er gebruik van kan maken op wat heli's na.quote:Op zaterdag 10 april 2021 20:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat niet, we hebben nu een vrij robuuste amphibische capaciteit incl. seabasing en we missen alleen nog de carrier om de boel te verdedigen
voor mij is een (klein) vliegkampschip het logische eindstation hier
er moet sowieso over nagedacht worden imo
STOVL natuurlijk, dan heb je 2 opties, AV8B Harrier en F35 B Lightning IIquote:Op zaterdag 10 april 2021 21:01 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Een VTOL kampschip zou geldverspilling zijn aangezien er geen toestel is die er gebruik van kan maken op wat heli's na.
Een conventioneel kampschip loopt gauw in de papieren.
er komen gewoon nieuwe moderne diesel electrische subs, ik pleit er ook niet voor om die niet te kopen hequote:Zou het geld liever steken in moderne diesel electrische subs.
Heeft nadat het over was daar een carriere switch gemaakt naar U-boot kapitein bij de Kriegsmarinequote:Op dinsdag 30 maart 2021 20:18 schreef polderturk het volgende:
Ontzettend leuke video over de Nederlandse strijd tegen Japan tijdens WO II. De Nederlandse admiraal Conrad Helfrich had in de eerste 54 dagen 54 Japanse schepen tot zinken gebracht met zijn onderzeers. Waarom weten we niks van deze man? De naam klinkt trouwens niet Nederlands.
ja, dat nietquote:Op zondag 11 april 2021 18:16 schreef kibo het volgende:
[..]
Heeft nadat het over was daar een carriere switch gemaakt naar U-boot kapitein bij de Kriegsmarine
Hahaha.quote:
Ik zeg toch er is geen toestel dat gebruik zou kunnen maken van een VSTOL kampschip. Was een deel van de bestelling een F35B geweest, dan was de financile overlap milder. Nu moet je een VSTOL schip en vliegtuigen ervoor kopen. Dure grap, gaat nooit gebeuren.quote:Op zondag 11 april 2021 11:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
STOVL natuurlijk, dan heb je 2 opties, AV8B Harrier en F35 B Lightning II
de eerste zal in overvloede beschikbaar zijn op de tweedehandsmarkt en dus niet zo heel duur maar onderhoud is mogelijk een probleem omdat er geen onderdelen meer gemaakt worden
F35 is gewoon duur, dan denk ik dat een conventioneel schip zelfs goedkoper is als je met bv Gripen of zelfs trainers/lichte jagers zoals mb339 gaat vliegen al zal je die wel op eigen kosten door moeten ontwikkelen
STOL kan in theorie ook maar dan praat je over helikopters en evt V22 of AW609 tiltrotor toestellen maar dat vind ik niet zo heel interessant al kun je er wel 2 of zelfs 3 kopen
[..]
er komen gewoon nieuwe moderne diesel electrische subs, ik pleit er ook niet voor om die niet te kopen he
ik pleit ervoor om Rotterdam straks te vervangen met een wat nuttiger schip
Nooit bij de gay parade geweest zekerquote:Op donderdag 4 februari 2021 14:44 schreef Loei het volgende:
Zou tof zijn, maar we missen:
-Vliegtuigen geschikt voor landen op een vliegdekschip
-Escorte schepen
-Manschappen
Zelfs een heli-carrier zie ik al niet gebeuren, ook al zou zo'n ding ook voor humanitaire missies super handig zijn (bijvoorbeeld na een orkaan of tsunami). Als bovenstaande punten al niet misten, dan mist nog steeds de politieke en sociale wil.
nee duhquote:Op zondag 11 april 2021 22:18 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik zeg toch er is geen toestel dat gebruik zou kunnen maken van een VSTOL kampschip. Was een deel van de bestelling een F35B geweest, dan was de financile overlap milder. Nu moet je een VSTOL schip en vliegtuigen ervoor kopen. Dure grap, gaat nooit gebeuren.
we hebben nooit een modern vliegkampschip gehad dus de vraag of Gripen of F35 wel of niet goed genoeg was is nooit gesteld en het is ook nooit beantwoordquote:Een Gripen was niet goed genoeg, waarom zou dat dan opeens wel het geval moeten zijn voor een kampschip? Dan ga je tegen alles in wat je beweerde om de aanschaf van de F35 te rechtvaardigen. MB339 gaat het volk niet achter staan na het fiasco met de Italianen. Sws oud ding. Neem dan een 346.
Dat kan ook met een luchtverdedigingsfregat.quote:
In theory wel ja, maar als je het toestel gaat beladen met munitie en voldoende brandstof ben je toch echt een korte baan nodig voor het opstijgen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 13:46 schreef Peter het volgende:
Kan de JSF verticaal opstijgen en landen op een schip?
de fascinatie zit in het ontplooien en ondersteunen van een missie als Uruzgan of Irak met de basis veilig, steeds verder weg, op zeequote:Op dinsdag 13 april 2021 00:52 schreef Youaintseennothingyet het volgende:
[..]
In theory wel ja, maar als je het toestel gaat beladen met munitie en voldoende brandstof ben je toch echt een korte baan nodig voor het opstijgen.
Btw. Ik snap die fascinatie niet voor n groot schip, is het niet veel verstandiger om het aantal onderzeeboten en fregaten uit te breiden ?
dit gebeurt al natuurlijk, de nieuwe mijnenjagers zitten straks als het goed is vol onbemande voertuigjes en dat ga je idd steeds minder maar het probleem met drones is dat mensen ze snel als wondermiddel willen zien en dat is het nietquote:En de amfibische transportschepen te voorzien van kleinere vaartuigen met beperkte range om deze in het missiegebied in te zetten. Ik denk hier bij dan aan kleinere variant van de skjold class of type 22 missile boat.
Het helicopter dek kan perfect worden gebruikt voor vtol drones.
Sowieso lijkt het mij dat we in de toekomst veel meer kleinere drone vaartuigen gaan zien, perfect te combineren met een amfibisch transportschip ?
het is nooit een heel veilig idee geweest om bommenwerpers op een schip te plaatsen maar daar heb je je escortes voor natuurlijk en de zelfverdediging maakt ook stappen, bij schepen die nu op de tekentafel liggen houden ze echt wel rekening met het (later) plaatsen van laserwapens enzo ... dat gaan we nog wel meemakenquote:Op maandag 12 april 2021 05:02 schreef Gehrman het volgende:
Wat ik me afvraag is zo'n vliegdekschip tegenwoordig niet ontzettend kwetsbaar voor raketaanvallen? Raketten worden steeds geavanceerder en sneller (hypersonisch) waardoor ze niet zijn te onderscheppen.
Zo'n vliegkampschip zou om de overzeese gebieden te beschermen nutteloos zijn. Zou binnen de kortste keren op de zeebodem liggen.quote:Op zondag 11 april 2021 22:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee duh
natuurlijk gaat het niet gebeuren, de politieke wil is er totaal niet
de vraag is ook niet wat denk je dat er gaat gebeuren maar wat vind jij dat er zou moeten gebeuren
Duh. Ik had het er dan ook over in het geval de marine die wens had gehad. Dan had daar bij de aankoop van een nieuw multirole toestel rekening mee gehouden kunnen worden. De F35B voor de zeestrijdkrachten en de F-16 Block 60/70 of de Gripen voor de KLu.quote:Op zondag 11 april 2021 22:34 schreef sp3c het volgende:
we hebben nooit een modern vliegkampschip gehad dus de vraag of Gripen of F35 wel of niet goed genoeg was is nooit gesteld en het is ook nooit beantwoord
zijn echt twee hele verschillende dingen
het is ook niet dat het korps Mariniers CV90 aan gaat schaffen omdat de landmacht besloot dat dat het beste voertuig is om infanterie mee te verplaatsen want de mariniers hebben hele andere eisen en mogelijkheden
wie gaat dat regelen dan, de machtige Armada Bolivariana de Venezuela?quote:Op dinsdag 13 april 2021 21:26 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Zo'n vliegkampschip zou om de overzeese gebieden te beschermen nutteloos zijn. Zou binnen de kortste keren op de zeebodem liggen.
Geen vliegkampschip iig. wat mij betreft.
ik ben het punt ff kwijt hierquote:Duh. Ik had het er dan ook over in het geval de marine die wens had gehad. Dan had daar bij de aankoop van een nieuw multirole toestel rekening mee gehouden kunnen worden. De F35B voor de zeestrijdkrachten en de F-16 Block 60/70 of de Gripen voor de KLu.
Doorman dacht over de situatie zoals Jan Pieterszoon Coen in de Gouden Eeuw, toen Indi voor de eerste keer in Engels bezit kwam. De vloot was niet sterk genoeg, dus wegwezen en krachten opbouwen om de vijand later terug te slaan. Helfrich zal het onofficieel met hem eens zijn geweest, maar hij moest het standpunt van de geallieerden uitdragen en standhouden "tot het einde". Er ging ook wel aardig wat mis in die confrontatie (wegvaren vd Japanse transport vloot IPV aanvallen, schieten op luchtverkenners die eigenlijk kwamen assisteren). Maar toen ws de situatie al onhoudbaar omdat Engeland heel lang weigerde in te zien dat Singapore ook via land aangevallen kon wordenquote:Op zondag 11 april 2021 22:18 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hahaha.
Wie was de betere admiraal? Doorman of Helfrich?
Die Doorman had zich moeten laten redden. Dan had hij nog een zeeslag kunnen leiden.
In een grote cruiseschip kan je 7000 mensen huisvesten.quote:Op woensdag 14 april 2021 13:16 schreef polderturk het volgende:
Nederland is historisch gezien een macht op zee geweest. Niet een macht op land.
Onze marine moet daarom de centrale macht worden, en de andere machten moeten een ondersteunende rol hebben.
De commandant der strijdkrachten zou altijd een admiraal moeten zijn.
Onze landmacht zou snel met schepen verplaatst moeten kunnen worden en daarna met drones en kruisraketten die vanaf schepen afgevuurd worden ondersteund moeten kunnen worden.
Misschien moeten we als volk meer de zee op. Zou mooi zijn als we ons meer verbinden met zee. Kantoren op schepen, scholen op schepen, fabrieken op schepen, ziekenhuizen op schepen etc.
Zou vet zijn als mini onderzeers en speedboats onze nieuwe auto's worden.
Ik denk dat zo een levenswijze Nederlanders goed zal liggen. Het zal ons helpen nieuwe technologien te ontwikkelen.
Wat pas echt cool is is zo'n vliegtuig waarmee je dan duikboten kunt lanceren. Een duikdekvlieg. Dan leg je binnen 10 uur een duikboot in ieder binnenwaterquote:Op vrijdag 5 februari 2021 22:52 schreef polderturk het volgende:
[..]
Je kan ook drones en loitering munition vanaf een een vliegdekschip lanceren.
De VS was ooit van plan een nucleair vliegtuig te bouwen dat 300 meter breed is en weken achter elkaar zou kunnen vliegen. Het zou een vliegende aircraft carrier worden dat meerdere straaljagers en duizenden troepen kon verplaatsen. Jammer dat ze het niet gebouwd hebben.
Sowieso kunnen we -als we richting een vliegkampschip denken- misschien wat toekomstgerichter denken. Want wat doen wij nu eigenlijk met onze kisten? CAS en bombarderen. Dus ipv Harriers of F35B's kunnen we er ook reaperdrones en later de eerste beste dog-fight drone variant op parkeren. Die kun je gewoon vanuit schubbekutteveen aansturen, dus los van de vierkante meters ruimte scheelt het ook weer pax aan boord.quote:Op zondag 11 april 2021 11:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
STOVL natuurlijk, dan heb je 2 opties, AV8B Harrier en F35 B Lightning II
de eerste zal in overvloede beschikbaar zijn op de tweedehandsmarkt en dus niet zo heel duur maar onderhoud is mogelijk een probleem omdat er geen onderdelen meer gemaakt worden
F35 is gewoon duur, dan denk ik dat een conventioneel schip zelfs goedkoper is als je met bv Gripen of zelfs trainers/lichte jagers zoals mb339 gaat vliegen al zal je die wel op eigen kosten door moeten ontwikkelen
STOL kan in theorie ook maar dan praat je over helikopters en evt V22 of AW609 tiltrotor toestellen maar dat vind ik niet zo heel interessant al kun je er wel 2 of zelfs 3 kopen
[..]
jammer dat je het onderhoud niet vanuit schubbekutteveen kunt doen, dat zou een stuk meer meters schelen dan die paar vliegersquote:Op donderdag 15 april 2021 10:07 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Sowieso kunnen we -als we richting een vliegkampschip denken- misschien wat toekomstgerichter denken. Want wat doen wij nu eigenlijk met onze kisten? CAS en bombarderen. Dus ipv Harriers of F35B's kunnen we er ook reaperdrones en later de eerste beste dog-fight drone variant op parkeren. Die kun je gewoon vanuit schubbekutteveen aansturen, dus los van de vierkante meters ruimte scheelt het ook weer pax aan boord.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
De Italianen hebben dus zelfs nog de F-35 B versie, dat hebben wij niet eens.quote:F35 op de Italiaanse Carrier Cavour
Mooie tijden, vaak langs de baan gestaan en ook over zien komen.quote:Op vrijdag 9 april 2021 19:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
MARPAT is groep MARitieme PATrouillevliegtuigen
[ afbeelding ]
niks lelijks aan volgens mij hoor
ja manquote:Op vrijdag 16 april 2021 11:45 schreef Patrick2274 het volgende:
[..]
Mooie tijden, vaak langs de baan gestaan en ook over zien komen.
Als dit oud vliegveld Valkenburg is, tussen Wassenaar en Katwijk?
https://marineschepen.nl/(...)ansturen-200521.htmlquote:Zr.Ms. Evertsen over bijzondere reis: 'Ook wij zullen F-35's gaan aansturen'
Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 21-05-2021 | Laatst aangepast: 22-05-2021
Selecteer een taal
Mogelijk gemaakt door Google TranslateTranslate
Zaterdag begint Zr.Ms. Evertsen aan een voor Nederlandse begrippen bijzondere reis. Bijzonder vanwege de afstand en de geplande havens, maar ook omdat het Nederlandse fregat een onderdeel zal zijn van de eerste Britse Carrier Strike Group met een nieuwe generatie vliegkampschip en een nieuwe generatie vliegtuigen.
Zr.Ms. Evertsen en Zr.Ms. Van Speijk liggen gezamenlijk aan een plotseling zonovergoten steiger in Den Helder, maar waar op het dek van het M-fregat de nodige activiteit waar te nemen is, lijkt het op de Evertsen een stuk rustiger. Toch staat juist de Evertsen op het punt van vertrek.
Van grote drukte aan boord van het LCF is echter ook geen sprake. "Er is een lange voorbereiding aan vooraf gegaan, maar we zijn nu zo goed als klaar voor vertrek", zegt commandant KLTZ George Pastoor in de kajuit.
De bemanning keerde afgelopen maandag terug van vervroegd zomerverlof en zet nu de laatste puntjes op de 'i' voor het vertrek van aanstaande zaterdag. Eerste officier LTZ1 Alex. Vult aan: "Nadat we uit het dok in Amsterdam zijn gekomen hebben we munitie aan boord genomen. Inmiddels hebben we ook brandstof geladen en zijn we nu op het laatste moment met voeding bezig om dat zo vers mogelijk aan boord te hebben. Ook is het gros van de opleidingen de afgelopen weken afgerond en hebben we missievoorbereidingen gedaan zoals voorlichting aan de bemanning geven over andere culturen waar we mee te maken krijgen en voorlichtingen over drugs en alcohol."
Niet alleen maar meevaren
De voorbereidingen zijn niet anders dan bij andere reizen, toch voelt iedereen dat dit een bijzondere reis is en dat heeft alles te maken met het internationale reisgezelschap. "Ik vroeg de bakker vanochtend of hij zin heeft in de reis, toen antwoordde hij: 'Ja, zelfs als havenbezoeken niet door zouden gaan door COVID. Ik vind het tof dat we hier onderdeel van kunnen zijn", zegt Alex.
Pastoor: "We gaan namelijk niet alleen maar meevaren met een Brits vliegkampschip. We worden een integraal onderdeel van de taakgroep. Wij vormen een beschermingsring om de high value unit [in dit geval HMS Queen Elizabeth, JK], maar we gaan ook zelf opereren met vijfde generatie vliegtuigen. Dat is echt anders dan werken met oudere toestellen, bijvoorbeeld vanwege de data die we via die vliegtuigen zullen ontvangen en moeten verwerken."
"Onze fighter controllers gaan vanuit de commandocentrale van de Evertsen vliegtuigen dirigeren. Natuurlijk wordt dat in principe vanuit de carrier gedaan, maar wij kunnen dat ook en voor de taakgroep is het belangrijk dat schepen die rol over kunnen nemen. Dat kan niet iedereen", zegt Alex. "We zijn dus trots onderdeel van de Carrier Strike Group."
Doe maar niet. Aanschafbedrag is niet zo'n bezwaar maar we zijn nog niet eens in staat om genoeg personeel voor een handvol fregatten te werven en te houden, laat staan voor zo'n schip.quote:Op donderdag 4 februari 2021 14:22 schreef polderturk het volgende:
Grootste Nederlandse marineschip ooit.
Moeten we weer een vliegdekschip aanschaffen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |