Ik zit met een probleempje in Excel. Daar heb ik een lijst van wedstrijden, met de resultaten (posities aan de finish) van de maximaal drie beste deelnemers per land. Zie hieronder:
![bnRMlVr.png]()
Zo heeft Rusland in de eerste wedstrijd een 9e, 13e en 28e plek behaald, bijvoorbeeld. De wedstrijden kennen meestal grofweg tussen de 40 en 70 deelnemers, een enkele keer eens wat meer.
Enfin, die posities moet ik omzetten naar een aantal punten, zodat ik die handig bij elkaar op kan gaan tellen. Dat gaat aan de hand van deze lijst (die uiteraard nog verder naar beneden door blijft lopen, maar dat is niet van belang voor mijn vraag):
![RlTLKBN.png]()
Zo moet elke cel met daarin alleen een 1 dus omget worden in een cel met daarin 200, want 200 punten. En elke cel met een 14 moet worden omgezet in 125, etc. Dat is geen probleem, het probleem komt vanaf positie 20-30 ongeveer: daar kom je namelijk op een puntenaantal dat lager kan zijn dan het aantal deelnemers, met een vervelend gevolg. Je zou in theorie bijvoorbeeld elke 37 (positie) om kunnen zetten in een 64 (het aantal punten dat plek 37 oplevert), maar later kom je dan bij positie 64...en dan ga je ook de cellen waar al 64 punten staan weer omzetten in een ander puntenaantal als je replace all gebruikt (en dat is verkeerd).
Vage uitleg, maar de vraag is vrij simpel: is er een andere manier dan Replace All om alle getallen die voor een positie staan in één klap om te zetten naar een ander getal, corresponderend met de lijst (positie - punten) die aangeeft hoeveel punten elke positie waard is?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval