Ik heb de finale wel gekeken maar dit dan even gemist.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 22:27 schreef Meridiaan het volgende:
Barbara zong vandaag haar lied bij de uitreiking van de prijzen bij de damesfinale van Roland Garros.
https://wiwibloggs.com/20(...)presentation/265730/
quote:U werd tweede op geringe afstand van winnaar Italië. Was u teleurgesteld?
Ze lacht. ,,Nee, zeg. Helemaal niet. Heb je mij zien huilen? Ik was hartstikke blij voor de Italianen, en ook heel blij dat ik zelf niet won. De tweede plaats is echt de beste uitkomst die er is. Je hebt na afloop geen verplichtingen, maar blijkbaar voelden wel heel veel mensen wat ik bedoelde. Dat is toch het enige dat een artiest nodig heeft, een publiek.''
Was dat uw doel toen u besloot mee te doen aan het festival?
,,Ik had geen verwachtingen en ik voelde ook geen druk toen de bookmakers me tot favoriet uitriepen. Ik kende het Songfestival wel, maar wist niet goed welk effect het op je carrière kon hebben. Dat zie ik nu wel, ja. Ineens heb ik een uitverkochte Europese tournee en spreken mensen me op straat aan. Ik blijf me afvragen of dit allemaal wel echt gebeurt.''
In de hitlijsten domineren momenteel hiphop, elektropop en EDM. Op het Songfestival eindigden Italiaanse glamrock en traditioneel Frans chanson met afstand bovenaan. Wat zegt u dat?
,,Dat de macht van de radio en televisie ontzettend groot is. Mensen luisteren naar wat hun wordt geserveerd. Zeker in Frankrijk bepaalt de radio wat mensen mooi vinden. De stations zenden allemaal dezelfde muziek uit. Het Franse chanson is, helaas ook na dit Songfestival, bijna nergens te horen. Terwijl dit festival bewijst dat als je mensen iets anders aanbiedt, ze zeker openstaan voor mee gevarieerde muziek. Dat is het mooie van het Songfestival, de mensen kiezen zelf. Ook artiesten die de radio buitensluit, krijgen een eerlijke kans. Zo moeten we doorgaan.''
Dat antwoord op de laatste vraag: spijker, kop. Ook in Nederland geldt dit duidelijk.quote:
Oh mooi hadden ze van mij wel mogen houdenquote:Op maandag 21 juni 2021 13:40 schreef molloot200 het volgende:
Het vogel shot was tijdens de stand in nog heel anders
Om Julien Clerc, Patrick Bruel en Patricia Kaas in één zin te noemen als de laatste Franse golf is wat vreemd. Ik zie die drie toch echt als mensen uit verschillende decenniaquote:Italiaanse glamrock en een Frans chanson eindigden dit jaar boven de rest van de concurrentie op het Eurovisie Songfestival. Het liedjesfestijn weerspiegelt doorgaans de stand van zaken in de hitlijsten, maar de daarin dominante elektropop legde het in Rotterdam ruimschoots af tegen de eyelinerrock van Måneskin en de pianoballade Voila van Barbara Pravi.
Twee allerminst vernieuwende songs, maar de makers zagen er toch een bescheiden revolutie in. Zeker omdat ze beiden na het festival opvallend warm werden omarmd door Europese radiostations. Måneskin signaleerde een wederopstanding van de onversneden rock-’n-roll en Pravi dacht aan een nieuwe impuls voor het chanson.
Knap geconstrueerd
Waar Måneskin zijn bestaande songcatalogus promoot, kiest Pravi (28) voor nieuw werk. Ze anticipeerde op een goed resultaat op het festival in Ahoy en was in mei al halverwege het opnemen van On n’enferme pas les oiseaux. In plaats van rond te reizen met Voila perfectioneerde ze deze zomer haar tweede volledige plaat.
Voila is daarvan de imponerende opening. Hoewel Pravi in deze krant vertelde hoe blij ze was dat ze juist niet had gewonnen, maar tweede werd, blijft het ergens schuren dat haar chanson de zege misliep. Wat een knap geconstrueerd liedje is het en wat zingt Pravi de tekst over het onverbloemd durven zijn wie je bent indringend.
De grootste prestatie van Pravi op het Songfestival was hoe ze haar publiek, dat vermoedelijk lang niet alles van de Franse tekst meekreeg, liet voelen waarover de muziek gaat. Het is een kwaliteit die ze op dit album optimaal benut. Voila blijkt daarbij het conventioneelste chanson. Alleen het eveneens meeslepende L’homme et l’oiseau – over een liefde die zich niet laat kooien – blijft volledig in het idioom van Edith Piaf en Charles Aznavour, de grootheden van het genre, maar elders slaat Pravi muzikaal kleine, maar verfrissende zijwegen in. Saute flirt met invloeden uit het Midden-Oosten en Le jour se lève is een intieme, jazzy ballade. Ook op het levenslustige Je l’aime, je l’aime, je l’aime wisselt Pravi fluisterzang af met – op het Songfestival ook altijd geliefde – modulaties.
Brug naar de moderne tijd
De zangeres schreef alle songs op dit fraai gebalanceerde en toegankelijke album grotendeels zelf. Haar stijl: pakkende luisterliedjes, die niet lang uitweiden en altijd cirkelen rondom een melodieus refrein.
Pravi was niet voor niets in 2020 als componiste al winnares van de juniorversie van het Songfestival. Zangeres Valentina won toen met J’imagine, ook al een nummer dat een brug sloeg tussen traditie en moderne tijd.
Breekt er – decennia na de laatste golf met Julien Clerc, Patrick Bruel en Patricia Kaas – met de doorbraak van Pravi inderdaad een nieuwe Franse chansonrevolutie uit? Pravi, begin volgend jaar met een uitgebreide tournee in ons land en op 22 maart in de Melkweg, heeft er zonder meer de kwaliteiten voor.
26 November in de gaten houden.quote:J’ai le BONHEUR de vous annoncer la sortie du volume 2 DES PRIÈRES !!!!
Il s’appelle « Racines », et sera dispo partout le 26 NOVEMBRE + en édition ultra limitée de 1000 VINYLES !!!!!! 🌸🧿💥💎☀️🌹🕊♥️
✨Ouverture de la précommande des vinyles le 26 novembre également !
C’est un petit disque de 6 chansons, comme le premier volume, mais cette fois, 5 voix merveilleuses se sont glissées avec la mienne...
Je vous laisse deviner et me dire en commentaires qui sont, à votre avis, les folies qui partage ce disque avec moi...
Ohlala, je l’ai taillé comme une pierre précieuse celui là, je peux vous le dire !
✨LES PRIÈRES - RACINES- ✨
— cry —laugh— cry— re-cry —
« les Prieres » volume 2 will be out on 26th of November everyyywherrre in the world, and a special edition ultra limited of 1000 vinyles will be in preorder at the same time for my most lucky birds !! ✨
6 songs, 5 duets, only love, freedom and chic !!
You can’t imagine my joy right now.
https://www.facebook.com/barbarapravimusic/posts/447589273428048
Het hele nieuwe album staat spotifyquote:
BarbaraGodinquote:Op vrijdag 3 december 2021 12:46 schreef molloot200 het volgende:
Volgens Jeroen KidV die de statistieken benoemt van de Top 2000 steeds, heeft Barbara Pravi de Top 2000 al wel bijna zeker gehaald!
Ik zag ook buiten ESF best wat stemmen voorbij komen op Barbaraquote:Op vrijdag 3 december 2021 12:46 schreef molloot200 het volgende:
Volgens Jeroen KidV die de statistieken benoemt van de Top 2000 steeds, heeft Barbara Pravi de Top 2000 al wel bijna zeker gehaald!
Tof! Ik heb er ook op gestemd.quote:Op vrijdag 3 december 2021 12:46 schreef molloot200 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |