Is het dan wel rendabel om het draaiende te houden?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:14 schreef XanderH het volgende:
Dan moet je een pomp hebben.
Waterdruk uit het aftapkraantje van zo'n ton is natuurlijk niet genoeg om mee te sproeien.
Vaak staat een regenton op een verhoging, zodat je je gieter er kunt vullen. Echt sproeien gaat er niet mee.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:23 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Is het dan wel rendabel om het draaiende te houden?
zo'n watertank is natuurlijk zo leeg wanneer je er je hele tuin mee gaat sproeien. Wellicht leuk voor de bordertjes met een gieter. Voor een wat grotere ton kan het rendabel zijn om een simpel pompje te kopen, je hebt van die hele goedkope die je met een boormachine kunt laten draaien voor < ¤10,-. Maar zelfs dan zou ik dat alleen bij tonnen doen waar minstens 1000 liter in zit anders is het echt onzin. die dingen zijn veel te snel leeg, zelfs met alleen een gieter.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:23 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Mag je zo'n watertank van zeg 3000 liter zo maar ingraven in je tuin?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:37 schreef ralfie het volgende:
[..]
zo'n watertank is natuurlijk zo leeg wanneer je er je hele tuin mee gaat sproeien. Wellicht leuk voor de bordertjes met een gieter. Voor een wat grotere ton kan het rendabel zijn om een simpel pompje te kopen, je hebt van die hele goedkope die je met een boormachine kunt laten draaien voor < ¤10,-. Maar zelfs dan zou ik dat alleen bij tonnen doen waar minstens 1000 liter in zit anders is het echt onzin. die dingen zijn veel te snel leeg, zelfs met alleen een gieter.
Zelfs al mag dat, dan ben je er nog niet want je hebt dan een pomp nodig om te kunnen sproeien. Doe je dat om water te besparen die je dus anders zelf moet tappen uit je kraan?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:29 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Mag je zo'n watertank van zeg 3000 liter zo maar ingraven in je tuin?
Jupquote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zelfs al mag dat, dan ben je er nog niet want je hebt dan een pomp nodig om te kunnen sproeien. Doe je dat om water te besparen die je dus anders zelf moet tappen uit je kraan?
Dat ligt er aan hoeveel je sproeit en hoe veel het regent.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:23 schreef ManianMan het volgende:
[..]
financieel komt dat in ieder geval niet uitquote:
Heb je gezien hoe duur een watertank van 3000 liter is?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:29 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Mag je zo'n watertank van zeg 3000 liter zo maar ingraven in je tuin?
Neuh, dat is overdrevenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
financieel komt dat in ieder geval niet uit
Het zal me niks verbazen als de stroomkosten van je pomp per liter al meer kost dan een liter tapwater uit de kraan.
Tapwater kost rond de euro per 1000 liter
1 liter kost 0,001 eur, of 0,1 c per literquote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neuh, dat is overdreven.
Dat de stroomkosten van een pomp duurder is dan de het kraanwater wat je bespaart.
daarnaast als die 3000 L vat vol is dan regent het voor niks.... dus het gaat niet om de hoeveelheid regen, maar om de verdeling gedurende het jaar en juist dat gaat hard achteruit met de droge zomers en de stortbuien.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb je gezien hoe duur een watertank van 3000 liter is?
En hoe duur een kuub water is?
En besef je dat bij lange droogte als je wil gaan sproeien die tank met 2 keer sproeien leeg is, en het dan best ff kan duren voordat het weer een keer regent?
Het is goedkoper om een put te slaan en daar water uit op te pompen. En dat is pas financieel aantrekkelijk bij een tuin van meer dan 1500m2.
Ja, nou, dan moet je dus een tank kopen, die moet je ingraven dan wel laten ingraven, dan heb je een pomp nodig, die heeft iets van energie nodig om te werken, dus of stroom of een op brandstof of weet ik veel wat, en midden in de zomer ga je daar, afgaande op de laatste jaren niet heel veel aan hebben, want dan is het erg heet en kurkdroog en dan valt er nauwelijks regen, op het moment dat je tuin dat water het hardste nodig heeft.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zelfs al mag dat, dan ben je er nog niet want je hebt dan een pomp nodig om te kunnen sproeien. Doe je dat om water te besparen die je dus anders zelf moet tappen uit je kraan?
Een willekeurige waterpomp bedoeld voor tuinberegening vreet 600w en verplaatst 3600 liter per uur.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1 liter kost 0,001 eur, of 0,1 c per liter
1 kwh kost 24 cent
reken maar uit
zoveel nog, dan heb ik weer wat geleerd....quote:Op zaterdag 30 januari 2021 15:51 schreef bleiblei het volgende:
Een willekeurige waterpomp bedoeld voor tuinberegening vreet 600w en verplaatst 3600 liter per uur.
Ik besproei mijn tuin in principe nooit... hoe droger het is, hoe dieper de wortelen gaan en hoe steviger en gezonder de bomen/planten worden.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:24 schreef Hyperdude het volgende:
Heb een 5M3 reservoir ingegraven in de tuin.
Wordt geleegd bij, grote, bomen. 2 uur pompen met dompelpomp en besproeiingspomp in serie. Probeer het reservoir te legen als ik weet dat er weer regen aankomt.
Ding was al aanwezig, dus kosten zijn er nauwelijks. Vind het nogal zonde/aso om drinkwater te gebruiken voor de, grote, tuin. Vooral tijdens droogtes.
Staan hier joekels van bomen uit 1850-1870. Die krijgen de laatste jaren constant te weinig neerslag.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik besproei mijn tuin in principe nooit... hoe droger het is, hoe dieper de wortelen gaan en hoe steviger en gezonder de bomen/planten worden.
...
Oke weer wat geleerd planten dus wat minder water gevenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik besproei mijn tuin in principe nooit... hoe droger het is, hoe dieper de wortelen gaan en hoe steviger en gezonder de bomen/planten worden.
Oppervlakkige begroeing zoals gras, maar ook bodembedekkers, die kunnen dood gaan bij lange droogtes, maar lang niet altijd. Gelukkig kosten die geen drol om ze te vervangen.
Ligt eraan. Planten hebben het met de zomers van tegenwoordig wel echt moeilijk. En een beetje vaste plant wortelt een cm of 50max diep? Dan gaan ze het niet redden met zo een zomer als afgelopen jaar. Maar inderdaad, niet gelijk gaan sproeien als het een paar dagen warm is, is niet verkeerd voor planten.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 22:27 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Oke weer wat geleerd planten dus wat minder water geven
We hebben idd gras voor en achterquote:Op zaterdag 30 januari 2021 23:23 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ligt eraan. Planten hebben het met de zomers van tegenwoordig wel echt moeilijk. En een beetje vaste plant wortelt een cm of 50max diep? Dan gaan ze het niet redden met zo een zomer als afgelopen jaar. Maar inderdaad, niet gelijk gaan sproeien als het een paar dagen warm is, is niet verkeerd voor planten.
Verder moet het ook je ding zijn, elk jaar je grasmat rooien en een nieuwe inzaaien(al zal dat wel meevallen, want gras droogt helemaal uit maar herstelt na een een tijdje. Tis net onkruid
. Je zit alleen wel 3 maanden tegen een dorre grasmat aan te kijken).
Ik heb de afgelopen 2 zomers niet bewatert en geen plant struik of boom is doodgegaanquote:Op zaterdag 30 januari 2021 23:23 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ligt eraan. Planten hebben het met de zomers van tegenwoordig wel echt moeilijk. En een beetje vaste plant wortelt een cm of 50max diep? Dan gaan ze het niet redden met zo een zomer als afgelopen jaar. Maar inderdaad, niet gelijk gaan sproeien als het een paar dagen warm is, is niet verkeerd voor planten.
Verder moet het ook je ding zijn, elk jaar je grasmat rooien en een nieuwe inzaaien(al zal dat wel meevallen, want gras droogt helemaal uit maar herstelt na een een tijdje. Tis net onkruid
. Je zit alleen wel 3 maanden tegen een dorre grasmat aan te kijken).
En je woont in een gebied waar het grondwater op 50 cm begint, dan hoeft dat idd niet.quote:Op zondag 31 januari 2021 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb de afgelopen 2 zomers niet bewatert en geen plant struik of boom is doodgegaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |