abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197721554
Ik zou wel een watertank of watermuur in de tuin hebben alleen kun je er een sproeislang erop aansluiten? :@
pi_197721589
Dan moet je een pomp hebben.

Waterdruk uit het aftapkraantje van zo'n ton is natuurlijk niet genoeg om mee te sproeien.
pi_197721731
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 13:14 schreef XanderH het volgende:
Dan moet je een pomp hebben.

Waterdruk uit het aftapkraantje van zo'n ton is natuurlijk niet genoeg om mee te sproeien.
Is het dan wel rendabel om het draaiende te houden? :+
pi_197721897
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 13:23 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Vaak staat een regenton op een verhoging, zodat je je gieter er kunt vullen. Echt sproeien gaat er niet mee.
dag
  zaterdag 30 januari 2021 @ 13:37:03 #5
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_197721954
quote:

[..]

zo'n watertank is natuurlijk zo leeg wanneer je er je hele tuin mee gaat sproeien. Wellicht leuk voor de bordertjes met een gieter. Voor een wat grotere ton kan het rendabel zijn om een simpel pompje te kopen, je hebt van die hele goedkope die je met een boormachine kunt laten draaien voor < ¤10,-. Maar zelfs dan zou ik dat alleen bij tonnen doen waar minstens 1000 liter in zit anders is het echt onzin. die dingen zijn veel te snel leeg, zelfs met alleen een gieter.
pi_197722739
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 13:37 schreef ralfie het volgende:

[..]

zo'n watertank is natuurlijk zo leeg wanneer je er je hele tuin mee gaat sproeien. Wellicht leuk voor de bordertjes met een gieter. Voor een wat grotere ton kan het rendabel zijn om een simpel pompje te kopen, je hebt van die hele goedkope die je met een boormachine kunt laten draaien voor < ¤10,-. Maar zelfs dan zou ik dat alleen bij tonnen doen waar minstens 1000 liter in zit anders is het echt onzin. die dingen zijn veel te snel leeg, zelfs met alleen een gieter.
Mag je zo'n watertank van zeg 3000 liter zo maar ingraven in je tuin? :@
  Moderator zaterdag 30 januari 2021 @ 14:33:01 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197722808
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:29 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Zelfs al mag dat, dan ben je er nog niet want je hebt dan een pomp nodig om te kunnen sproeien. Doe je dat om water te besparen die je dus anders zelf moet tappen uit je kraan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_197722891
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zelfs al mag dat, dan ben je er nog niet want je hebt dan een pomp nodig om te kunnen sproeien. Doe je dat om water te besparen die je dus anders zelf moet tappen uit je kraan?
Jup :+
pi_197723042
quote:

[..]

Dat ligt er aan hoeveel je sproeit en hoe veel het regent. :+
pi_197723049
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:36 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Jup :+
financieel komt dat in ieder geval niet uit

Het zal me niks verbazen als de stroomkosten van je pomp per liter al meer kost dan een liter tapwater uit de kraan.

Tapwater kost rond de euro per 1000 liter
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 14:47:22 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197723072
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:29 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Heb je gezien hoe duur een watertank van 3000 liter is?
En hoe duur een kuub water is?

En besef je dat bij lange droogte als je wil gaan sproeien die tank met 2 keer sproeien leeg is, en het dan best ff kan duren voordat het weer een keer regent?

Het is goedkoper om een put te slaan en daar water uit op te pompen. En dat is pas financieel aantrekkelijk bij een tuin van meer dan 1500m2.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 14:48:35 #12
36431 bleiblei
pi_197723099
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

financieel komt dat in ieder geval niet uit

Het zal me niks verbazen als de stroomkosten van je pomp per liter al meer kost dan een liter tapwater uit de kraan.

Tapwater kost rond de euro per 1000 liter
Neuh, dat is overdreven :D .
Dat de stroomkosten van een pomp duurder is dan de het kraanwater wat je bespaart.
pi_197723158
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Neuh, dat is overdreven :D .
Dat de stroomkosten van een pomp duurder is dan de het kraanwater wat je bespaart.
1 liter kost 0,001 eur, of 0,1 c per liter
1 kwh kost 24 cent

reken maar uit
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197723227
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb je gezien hoe duur een watertank van 3000 liter is?
En hoe duur een kuub water is?

En besef je dat bij lange droogte als je wil gaan sproeien die tank met 2 keer sproeien leeg is, en het dan best ff kan duren voordat het weer een keer regent?

Het is goedkoper om een put te slaan en daar water uit op te pompen. En dat is pas financieel aantrekkelijk bij een tuin van meer dan 1500m2.
daarnaast als die 3000 L vat vol is dan regent het voor niks.... dus het gaat niet om de hoeveelheid regen, maar om de verdeling gedurende het jaar en juist dat gaat hard achteruit met de droge zomers en de stortbuien.
  Moderator zaterdag 30 januari 2021 @ 15:14:56 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197723615
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, nou, dan moet je dus een tank kopen, die moet je ingraven dan wel laten ingraven, dan heb je een pomp nodig, die heeft iets van energie nodig om te werken, dus of stroom of een op brandstof of weet ik veel wat, en midden in de zomer ga je daar, afgaande op de laatste jaren niet heel veel aan hebben, want dan is het erg heet en kurkdroog en dan valt er nauwelijks regen, op het moment dat je tuin dat water het hardste nodig heeft.

Als je kosten van hierboven kunt uitzoeken, en je telt dat bij elkaar op en zet dat af tegen je waterverbruik, waarbij je alleen dat deel van je waterverbruik dat je voor de tuin gebruikt neemt natuurlijk, denk je dan dat die besparing opweegt tegen de kosten die je moet maken om daar te komen waar je zegt dat je wil zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:51:48 #16
36431 bleiblei
pi_197724464
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1 liter kost 0,001 eur, of 0,1 c per liter
1 kwh kost 24 cent

reken maar uit
Een willekeurige waterpomp bedoeld voor tuinberegening vreet 600w en verplaatst 3600 liter per uur.

Reken maar uit ;) .

Edit. Maar ik ben niet te beroerd vandaag.
1 uur pompen kost je 15 cent elektriciteit en je verplaatst 3 euro en 60 cent aan kraanwater.

Das wel een verschillende zeg maar. Laat ik natuurlijk de 1000 euro (afhankelijk van diepte) voor het slaan van een put, 200 euro voor een pomp, plm.100 euro voor overig materiaal (excl. beregening installatie) achterwege.

Maar jouw stelling was dat een pomp aan elektriciteit meer verbruikt dan het verpompte water uit de kraan zou kosten.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 16:24:47 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197725171
Heb een 5M3 reservoir ingegraven in de tuin.
Wordt geleegd bij, grote, bomen. 2 uur pompen met dompelpomp en besproeiingspomp in serie. Probeer het reservoir te legen als ik weet dat er weer regen aankomt.
Ding was al aanwezig, dus kosten zijn er nauwelijks. Vind het nogal zonde/aso om drinkwater te gebruiken voor de, grote, tuin. Vooral tijdens droogtes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 30-01-2021 16:30:21 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197725736
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:51 schreef bleiblei het volgende:
Een willekeurige waterpomp bedoeld voor tuinberegening vreet 600w en verplaatst 3600 liter per uur.
zoveel nog, dan heb ik weer wat geleerd....
pi_197725776
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 16:24 schreef Hyperdude het volgende:
Heb een 5M3 reservoir ingegraven in de tuin.
Wordt geleegd bij, grote, bomen. 2 uur pompen met dompelpomp en besproeiingspomp in serie. Probeer het reservoir te legen als ik weet dat er weer regen aankomt.
Ding was al aanwezig, dus kosten zijn er nauwelijks. Vind het nogal zonde/aso om drinkwater te gebruiken voor de, grote, tuin. Vooral tijdens droogtes.
Ik besproei mijn tuin in principe nooit... hoe droger het is, hoe dieper de wortelen gaan en hoe steviger en gezonder de bomen/planten worden.

Oppervlakkige begroeing zoals gras, maar ook bodembedekkers, die kunnen dood gaan bij lange droogtes, maar lang niet altijd. Gelukkig kosten die geen drol om ze te vervangen.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 17:38:58 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197726817
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik besproei mijn tuin in principe nooit... hoe droger het is, hoe dieper de wortelen gaan en hoe steviger en gezonder de bomen/planten worden.
...
Staan hier joekels van bomen uit 1850-1870. Die krijgen de laatste jaren constant te weinig neerslag.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197734140
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Oppervlakkige begroeing zoals gras, maar ook bodembedekkers, die kunnen dood gaan bij lange droogtes, maar lang niet altijd. Gelukkig kosten die geen drol om ze te vervangen.
Oke weer wat geleerd planten dus wat minder water geven :s)
  zaterdag 30 januari 2021 @ 23:23:26 #22
36431 bleiblei
pi_197735901
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:27 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Oke weer wat geleerd planten dus wat minder water geven :s)
Ligt eraan. Planten hebben het met de zomers van tegenwoordig wel echt moeilijk. En een beetje vaste plant wortelt een cm of 50max diep? Dan gaan ze het niet redden met zo een zomer als afgelopen jaar. Maar inderdaad, niet gelijk gaan sproeien als het een paar dagen warm is, is niet verkeerd voor planten.

Verder moet het ook je ding zijn, elk jaar je grasmat rooien en een nieuwe inzaaien ;) (al zal dat wel meevallen, want gras droogt helemaal uit maar herstelt na een een tijdje. Tis net onkruid ;) . Je zit alleen wel 3 maanden tegen een dorre grasmat aan te kijken).
pi_197736933
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 23:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ligt eraan. Planten hebben het met de zomers van tegenwoordig wel echt moeilijk. En een beetje vaste plant wortelt een cm of 50max diep? Dan gaan ze het niet redden met zo een zomer als afgelopen jaar. Maar inderdaad, niet gelijk gaan sproeien als het een paar dagen warm is, is niet verkeerd voor planten.

Verder moet het ook je ding zijn, elk jaar je grasmat rooien en een nieuwe inzaaien ;) (al zal dat wel meevallen, want gras droogt helemaal uit maar herstelt na een een tijdje. Tis net onkruid ;) . Je zit alleen wel 3 maanden tegen een dorre grasmat aan te kijken).
We hebben idd gras voor en achter :o
pi_197739328
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 23:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen 2 zomers niet bewatert en geen plant struik of boom is doodgegaan
pi_197739423
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen 2 zomers niet bewatert en geen plant struik of boom is doodgegaan
En je woont in een gebied waar het grondwater op 50 cm begint, dan hoeft dat idd niet. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')