quote:Pieter Lakeman: ;Na zaak tegen Ralph Hamers is Gerrit Zalm aan de beurt
Door BERNARD VOGELSANG
steren, 17:14
Gisteren, 17:13 in FINANCIEEL
De strafrechtelijke vervolging van voormalig ING-topman Ralph Hamers is het hoogtepunt in de loopbaan van Pieter Lakeman. De bedrijvenonderzoeker denkt dat zijn werk bijdraagt aan een cultuurverandering, waardoor ook andere bankiers ter verantwoording worden geroepen als zij ernstige fouten maken.
Pieter Lakeman: Mijn ouders waren arts, maar deden niet aan een avondklok
Bij een kop koffie en een warm stuk appelgebak vertelt Lakeman over zijn juridische huzarenstukje, dat internationaal veel aandacht krijgt.
Lakeman slaagde er via een beroepsprocedure in om Hamers alsnog vervolgd te krijgen voor een zaak die ING in 2018 voor ¤775 miljoen schikte met het Openbaar Ministerie (OM).
Die draaide erom dat de bank onvoldoende controle had uitgeoefend op witwaspraktijken door klanten. „
Ik vond het te gek voor woorden dat de bank werd beboet, de aandeelhouders voor de schade opdraaiden en de verantwoordelijke bankiers vrijuit gingen, terwijl zij jarenlang extra bonussen hadden opgestreken.
Ik denk ook dat het nu is afgelopen met dit soort schikkingen.”
quote:Voormalig ING-topman Hamers rekent op vrijspraak
Hamers heeft gezegd dat hij rekent op vrijspraak. Wat denkt u?
„Ik verwacht dat hij veroordeeld wordt en een boete plus een voorwaardelijke gevangenisstraf krijgt opgelegd. Hamers heeft in het onderzoek steeds gezegd dat hij van niets wist.
Maar dat is onmogelijk.
Er waren waarschuwingen van De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank.
Het gerechtshof heeft ook gesteld dat het ongeloofwaardig is dat Hamers niet op de hoogte zou zijn geweest.”
Hamers is inmiddels de hoogste baas van de Zwitserse bank UBS. Bij een veroordeling zal hij daar ten val komen.
„Ik verwacht stellig dat Hamers daar moet vertrekken.
Als hij er bij UBS uitgebonjourd wordt, zal hij zo’n ¤35 miljoen meekrijgen. Wij gaan de rechter dan ook vragen om hem niet een zielige boete van ¤1 of 2 miljoen op te leggen
quote:Gaat u uw pijlen ook richten op de pensioensector?
Ja, ik ga me er vanaf februari in verdiepen.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat die kunstmatig lage rekenrente waarmee pensioenfondsen op last van De Nederlandsche Bank te maken hebben, een absurditeit is.
Ik vind juist dat pensioenfondsen hun verplichtingen moeten verdisconteren tegen het rendement dat ze de komende tientallen jaren redelijkerwijs kunnen behalen.
En dat ligt vaak veel hoger dan 0% of 1% waarvan nu wordt uitgegaan.
Pensioenfondsen staan er dus veel beter voor dan men wil doen geloven.
quote:,,Kamerleden Pieter Omtzigt en Renske Leijten hebben er fantastisch werk geleverd.
Daar hoef ik niets meer aan te doen.
Ik voer nog wel steeds rechtszaken tegen ABN Amro en Rabobank vanwege de verkoop van renteswaps aan mkb-ondernemers.
Door deze krankzinnige contracten zijn veel ondernemers failliet gegaan, terwijl beide banken er volgens mijn berekeningen ¤11 miljard aan hebben verdiend."
Pieter is al 79 jaar hequote:
Jij kan dit ook vragen aan je werkgever hoorquote:Op vrijdag 29 januari 2021 11:04 schreef JannekeC5 het volgende:
Je wordt ontslagen en krijgt dan alsnog ¤35 miljoen mee, ik werk duidelijk in de verkeerde sector.
Zo'n witteboorden crimineel kan gewoon zijn gang gaan en er heel vet voor betaald worden.
quote:Het pensioenstelsel maakt mensen soms woedend.
Martin Visser en Herman Stam staan in de podcast Kwestie van Centen uitgebreid stil bij de voor- en nadelen van het huidige en nieuwe pensioenstelsel.
Volgens Visser is de teleurstelling begrijpelijk als mensen hun pensioenen zien afnemen: ,,
De pensioenpotten zitten vol, de prijzen stijgen en toch zien veel mensen dat hun pensioen niet wordt verhoogd.
Dat begrijpen ze niet en maakt mensen woedend."
Visser stelt dat dit een van de belangrijkste redenen is waarom we overgaan op een nieuw stelsel, maar hij waarschuwt dat mensen niet moeten denken dat dit zonder risico's is.
Verder mogen in de podcast luisteraars hun pensioenvragen op Visser afvuren.
Hij legt uit wat het nieuwe pensioenstelsel betekent per generatie en waarom het terecht is dat er grote pensioenzorgen zijn bij zzp'ers en flexwerkers.
quote:Voormalig topman Gerrit Zalm mogelijk vervolgd
Witwasboete van ¤480 miljoen voor ABN Amro
Door RUBEN EG
Updated 19 min geleden
2 uur geleden in FINANCIEEL
ABN AMRO BANK N.V.10.8581.65%
AMSTERDAM - ABN Amro is met het Openbaar Ministerie (OM) een schikking overeengekomen voor jarenlange tekortkomingen met witwascontrole.
De staatsbank betaalt een boete van ¤480 miloen.
Drie oud-bestuursleden, onder wie oud-ceo Gerrit Zalm, worden mogelijk vervolgd.
quote:Aannemelijk dat er aanzienlijk wat geld is witgewassen bij ABN Amro"
Gelet op het aantal klanten van ABN Amro en de hoeveelheid verrichte transacties noemt het OM het 'aannemelijk' dat het van 2014 tot en met 2020 bij de bank witgewassen geld 'zeer aanzienlijk moet zijn geweest'. ,,
Op basis van het onderzoek is het vermoeden gerechtvaardigd dat sprake is geweest van een groot aantal ongebruikelijke transacties dat door ABN Amro niet (tijdig) is onderkend."
De schikking is wel lager dan die het OM in 2018 met ING Nederland trof voor witwasproblemen. ING betaalde toen ¤775 miljoen voor eveneens zes jaar aan tekortkomingen, van 2010 tot en met 2016.
Het OM stelt dat bij de schikking met ABN Amro rekening is gehouden met een al lopend herstelplan. ,,
Gelet op deze omstandigheden is een transactie volgens het OM effectiever dan een rechtsgang."
Vervolging
In een verklaring stelt het OM dat 'drie natuurlijke personen' zijn aangemerkt als verdachte van het feitelijk leidinggeven aan het overtreden van de Wwft door ABN Amro. ,,
Het betreft leden van de voormalige raad van bestuur."
Bronnen rondom de zaak meldden dat het gaat om voormalig ceo Gerrit Zalm plus Joop Wijn en Chris Vogelzang, de respectievelijk oud-directeuren van de zakenbank en particuliere bank.
BEKIJK OOK:
OM verdenkt ABN Amro van schuldwitwassen
Gerrit Zalm in 2015 bij ABN Amro.
Zalm en Vogelzang vertrekken bij Danske Bank, zo maakten zij maandag bekend.
Vogelzang is daar sinds enige tijd ceo, terwijl Zalm in de raad van commissarissen zitting heeft. In de verklaring laat Vogelzang weten dat hij uit eigen beweging zijn werk in Denemarken neerlegt, maar zegt 'zeer verrast te zijn' door het besluit van het Nederlandse OM:
,,Ik ben vier jaar geleden bij ABN Amro vertrokken in de wetenschap dat ik mijn managementverantwoordelijkheden met integriteit en toewijding heb gedaan."
Vogelzang zegt echter te vertrekken om de eerder met een eigen witwasschandaal geteisterde Dankse Bank niet te schaden.
Wijn trad onlangs toe tot de rvc van verzekeraar ASR en de Haagse zakenbank NIBC. Hoewel al langer rondzong dat hij vervolgd kon worden, gaf toezichthouder
De Nederlandsche Bank (DNB) voor de benoemingen toch een verklaring van geen bezwaar af. ASR laat desgevraagd weten dat Wijn op zijn post blijft als commissaris.
Over de mogelijke vervolging zegt het OM in een verklaring dat zij 'vermoedelijk als feitelijk leidinggevende betrokken zijn geweest bij het overtreden van de Wwft door ABN Amro'.
Maar tegelijk moet het OM dit nog onderzoeken: ,,
Dit betekent nog niet dat zij ook vervolgd zullen gaan worden door het OM. Als dat onderzoek is afgerond, zal een beslissing over de bewijsbaarheid en de afdoening volgen."
Zeker. Maar ik hoop wel dat er ook iemand is die het stokje over kan nemen. Just in case.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Pieter is al 79 jaar he
maar hij gaat stug door
quote:Gerrit Zalm: 'Dit is onnodig beschadigend'
Updated 13 min geleden
56 min geleden in FINANCIEEL
ABN AMRO BANK N.V.10.8321.4%
AMSTERDAM - Gerrit Zalm reageert teleurgesteld op de beslissing van het Openbaar Ministerie om hem samen met twee van zijn ex-collega's als verdachte aan te merken in het witwasonderzoek bij ABN Amro.
De advocaat van de oud-topman noemt het besluit 'onnodig beschadigend'.
quote:Onaangenaam verrast
De advocaat is net als Zalm zelf ,,onaangenaam verrast" door het besluit van het OM om hem samen met zijn voormalige medebestuurders Joop Wijn en Chris Vogelzang aan te merken als verdachte van het feitelijk leidinggeven aan het overtreden van de Wwft door ABN Amro, en noemt het ,,onnodig beschadigend voor zijn reputatie."
Volgens de raadsman is Zalm eerder al gehoord als getuige in het onderzoek, en is hem ,,daarbij of anderszins geen enkel feit of omstandigheid gebleken die het rechtvaardigen dat hij nu als verdachte wordt aangemerkt."
BEKIJK OOK:
OM verdenkt ABN Amro van schuldwitwassen
Andere krachten
Volgens hem kan niet worden uitgesloten dat het besluit van het OM dan ook door andere krachten is veroorzaakt.
,,Bij mij komt de gedachte boven dat het Openbaar Ministerie hen als verdachten beschouwt in hoge mate te maken heeft met de eerdere beschikking van het Haags gerechtshof om Hamers te vervolgen en het feit dat de voorzitter van de toetsingscommissie hoge transacties vooraf heeft laten weten dat wat hem betreft natuurlijke personen geen onderdeel mogen uitmaken van de schikking met de bank", aldus Verbruggen.
Zalm reageerde volgens hem ,,teleurgesteld" op het nieuws, aangezien zijn reputatie nu tegen het eind van zijn carrière ,,onverhoeds" wordt beschadigd.
BEKIJK OOK:
Aast justitie nu ook op vervolging Zalm? 5 vragen
Danske Bank
Zalm en Vogelzang vertrekken door het onderzoek bij Danske Bank, zo maakten zij maandag bekend.
Vogelzang is daar sinds enige tijd ceo, terwijl Zalm in de raad van commissarissen zitting heeft.
Chris Vogelzang laat in een verklaring weten dat hij uit eigen beweging zijn werk in Denemarken neerlegt, maar zegt 'zeer verrast' te zijn door het besluit van het Nederlandse OM: ,,
Ik ben vier jaar geleden bij ABN Amro vertrokken in de wetenschap dat ik mijn managementverantwoordelijkheden met integriteit en toewijding heb gedaan."
Vogelzang zegt echter te vertrekken om de eerder met een eigen witwasschandaal geteisterde Danske Bank niet te schaden.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |