Dat misverstand is écht hardnekkig. Bonussen, overuren, vrije dagen laten uitbetalen, alles wordt extra belast volgens de meestenquote:Op donderdag 28 januari 2021 23:26 schreef tombolafan het volgende:
Reken je niet te rijk met de vakantiedagen van dit jaar, dat is wel naar rato
Weet niet hoeveel dagen je normaal jaarlijks krijgt? Daar krijg je nu maar een deel van.
Overigens is dat zwaarder belast ook niet waar, dat blijkt een hardnekkig misverstand te zijn ;7
Dan is het de keuze of je vrij wil of meer geld. In het geval van meer geld, dit belasten ze niet zwaarderquote:Op donderdag 28 januari 2021 23:31 schreef Noisecontrollers het volgende:
Goed punt inderdaad, dan zal ik nog zo'n 23 dagen overhouden (14 van vorig jaar + 1/3*29).
Er wordt inderdaad mogelijk teveel belasting ingehouden, de kans is echter groot dat je daar nog een deel van terug kan vragen bij je belastingaangifte over 2021.quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:23 schreef Noisecontrollers het volgende:
Overgebleven vakantiedagen zullen ongetwijfeld worden uitbetaald, maar volgens mij gaat daar ontzettend veel belasting van af als je het in 1x laat uitbetalen.
[..]
Stel dit zou kunnen en ik zou tijdens mijn "vakantie" al bij mijn nieuwe baan beginnen, hoe gaat dat dan belastingtechnisch? Ik denk omdat ik dan nog bij de 1e werkgever loonheffingskorting krijg dat ik alsnog veel belasting betaal over het salaris van mijn 2e baan.
Ik acht die kans niet zo groot. Meestal ga je alleen geld terug krijgen als door dit uitbetalen een deel van je loon in een hogere schijf terecht komt.quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:36 schreef Fred het volgende:
[..]
Er wordt inderdaad mogelijk teveel belasting ingehouden, de kans is echter groot dat je daar nog een deel van terug kan vragen bij je belastingaangifte over 2021.
Ja is dat zo kun je zomaar aan je nieuwe baan beginnen?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 11:10 schreef Essebes het volgende:
Jazeker kun je al een nieuwe baan beginnen als je oude dienstverband formeel nog loopt en je daar je vakantiedagen opneemt. Het is alleen wel verstanding om je Loo heffingskorting in die overlap periode niet bij beiden aan te laten staan.
Je zult inderdaad met je huidige werkgever moeten bespreken hoe je de vakantiedagen afwikkelt. Formeel mag jouw aanvraag tot opname van alle geweigerd worden, maar dan moet alles wel uitbetaald worden. Schuiven met einde contract datum zou in jouw geval wellicht een goede oplossing daarvoor zijn.
Succes.
Je krijgt juist geld als je níét in een hogere schijf komtquote:Op vrijdag 29 januari 2021 12:00 schreef Sovieto het volgende:
Ik acht die kans niet zo groot. Meestal ga je alleen geld terug krijgen als door dit uitbetalen een deel van je loon in een hogere schijf terecht komt.
Nee niet dus. Tussen de 35k en 68k betaal je 49% belasting. En dat zal waarschijnlijk het bijzondere tarief zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 14:21 schreef Fred het volgende:
[..]
Je krijgt juist geld als je níét in een hogere schijf komt
Op dit soort eenmalige uitkeringen wordt vaak zo'n 49% belasting ingehouden. Als je totale inkomen onder de 68k blijft val je in het lagere belastingtarief en kan je dus het verschil terug vragen via de belastingaangifte.
quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:49 schreef Sovieto het volgende:
Nee niet dus. Tussen de 35k en 68k betaal je 49% belasting. En dat zal waarschijnlijk het bijzondere tarief zijn.
quote:Het basistarief in de inkomstenbelasting daalt in 2021 van 37,35% naar 37,10%. Dit tarief geldt voor inkomens tot ¤ 68.507
Je moet ook nog even kijken naar de stukken over de afbouw van de algemene heffingskorting en die van de arbeidskorting. Dat geeft nog zo’n 12% extra belastingdruk.quote:
In de meeste contracten staat dat je naast je huidige baan alleen een nevenfunctie mag doen wanneer je toestemming krijgt van de werkgever. Ook wanneer je je dienstverband opzegt blijft die bepaling gewoon gelden. Je kan formeel daarom alleen eerder beginnen bij de nieuwe werkgever, wanneer de oude werkgever daar ook mee instemt. Zelfs wanneer je dit probeert te realiseren door het opnemen van vakantiedagen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 11:10 schreef Essebes het volgende:
Jazeker kun je al een nieuwe baan beginnen als je oude dienstverband formeel nog loopt en je daar je vakantiedagen opneemt. Het is alleen wel verstanding om je Loo heffingskorting in die overlap periode niet bij beiden aan te laten staan.
Je zult inderdaad met je huidige werkgever moeten bespreken hoe je de vakantiedagen afwikkelt. Formeel mag jouw aanvraag tot opname van alle geweigerd worden, maar dan moet alles wel uitbetaald worden. Schuiven met einde contract datum zou in jouw geval wellicht een goede oplossing daarvoor zijn.
Succes.
Er is zelfs een wettelijke bepaling, die je het recht geeft de vakantiedagen van je vorige werkgever (deels) mee te nemen naar je nieuwe werkgever. In de praktijk nog nooit gezien, maar het kan wel.quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:23 schreef Noisecontrollers het volgende:
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt mijn baan op te zeggen en ben al wat praktische zaken aan het onderzoeken.
Zo heb ik nog 8,5 week aan vakantiedagen over (over van vorig jaar + de nieuwe voor 2021).
Opzegtermijn bij deze werkgever is 2 maanden.
Stel ik zeg ergens in februari op, dan zou ik dus per 1 mei ergens anders aan de slag kunnen.
Overgebleven vakantiedagen zullen ongetwijfeld worden uitbetaald, maar volgens mij gaat daar ontzettend veel belasting van af als je het in 1x laat uitbetalen.
Het liefst neem ik dus gewoon die dagen nog op als dat kan.
Mijn ontslag viel verkeerd bij mijn leidinggevende mijn geplande vakantie kon opeens niet meer doorgaan en nog meer gezeur, nou dan is dit nu accuut mijn laatste werkdag. mijn nieuwe werkgever zat te springen om mensen dus ik kon zo beginnen. Nou directeur van huis gehaald en werd een ruzie tussen hem en leidinggevende ik ben weggelopen en naar huis. Directeur belde dat alles kon zoals ik wilde. moest daarna nog een week (werken hahaha)quote:Op vrijdag 29 januari 2021 12:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen ik ooit bij een baan opzegde werd me verteld dat mijn vakantie-uren niet uitbetaald gingen worden, dan zou ik ze dus kwijt zijn. Toen heb ik gezegd dat ik dan op papier een maand langer in dienst ging blijven en zo mijn vakantiedagen alsnog wilde gebruiken. Ik heb uiteindelijk dus een maand overlap gehad, want ik was al op een nieuwe plek begonnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |