abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197695689
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt mijn baan op te zeggen en ben al wat praktische zaken aan het onderzoeken.
Zo heb ik nog 8,5 week aan vakantiedagen over (over van vorig jaar + de nieuwe voor 2021).
Opzegtermijn bij deze werkgever is 2 maanden.
Stel ik zeg ergens in februari op, dan zou ik dus per 1 mei ergens anders aan de slag kunnen.
Overgebleven vakantiedagen zullen ongetwijfeld worden uitbetaald, maar volgens mij gaat daar ontzettend veel belasting van af als je het in 1x laat uitbetalen.
Het liefst neem ik dus gewoon die dagen nog op als dat kan.

In theorie zou ik dus mijn hele opzegtermijn vakantie kunnen nemen, maar dat zal logischerwijs niet zo werken ivm inwerken nieuwe collega en overdracht.
Zou ik daarom met mijn werkgever af kunnen spreken om mijn dienstverband 2 maanden langer te laten duren zodat ik nog die 2 maanden vakantie kan nemen en dus per 1 juli aan de nieuwe baan begin?
Stel dit zou kunnen en ik zou tijdens mijn "vakantie" al bij mijn nieuwe baan beginnen, hoe gaat dat dan belastingtechnisch? Ik denk omdat ik dan nog bij de 1e werkgever loonheffingskorting krijg dat ik alsnog veel belasting betaal over het salaris van mijn 2e baan.

Ik kan het ook bij HR vragen, maar dan krijg ik waarschijnlijk het antwoord dat het meest gunstig voor het bedrijf is, dus vandaar mijn vraag hier.
Iemand ervaring met deze situatie?
pi_197695749
Reken je niet te rijk met de vakantiedagen van dit jaar, dat is wel naar rato ;)
Weet niet hoeveel dagen je normaal jaarlijks krijgt? Daar krijg je nu maar een deel van.

Overigens is dat zwaarder belast ook niet waar, dat blijkt een hardnekkig misverstand te zijn :7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  donderdag 28 januari 2021 @ 23:28:29 #3
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_197695799
Heb je zoveel vrije dagen over? Voor de zekerheid: als je t/m april werkt heb je recht op 1/3 van je vrije dagen voor 2021.

Qua inkomstenbelasting, uitbetalen van vrije dagen of een dubbele baan wordt niet extra belast, bij je belastingaangifte wordt alles op een hoop gegooid en de teveel betaalde belasting terugbetaald aan jou
  donderdag 28 januari 2021 @ 23:29:52 #4
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_197695820
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:26 schreef tombolafan het volgende:
Reken je niet te rijk met de vakantiedagen van dit jaar, dat is wel naar rato ;)
Weet niet hoeveel dagen je normaal jaarlijks krijgt? Daar krijg je nu maar een deel van.

Overigens is dat zwaarder belast ook niet waar, dat blijkt een hardnekkig misverstand te zijn ;7
Dat misverstand is écht hardnekkig. Bonussen, overuren, vrije dagen laten uitbetalen, alles wordt extra belast volgens de meesten
pi_197695842
Goed punt inderdaad, dan zal ik nog zo'n 23 dagen overhouden (14 van vorig jaar + 1/3*29).
pi_197695923
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:31 schreef Noisecontrollers het volgende:
Goed punt inderdaad, dan zal ik nog zo'n 23 dagen overhouden (14 van vorig jaar + 1/3*29).
Dan is het de keuze of je vrij wil of meer geld. In het geval van meer geld, dit belasten ze niet zwaarder
  donderdag 28 januari 2021 @ 23:36:38 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197695945
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:23 schreef Noisecontrollers het volgende:
Overgebleven vakantiedagen zullen ongetwijfeld worden uitbetaald, maar volgens mij gaat daar ontzettend veel belasting van af als je het in 1x laat uitbetalen.
[..]
Stel dit zou kunnen en ik zou tijdens mijn "vakantie" al bij mijn nieuwe baan beginnen, hoe gaat dat dan belastingtechnisch? Ik denk omdat ik dan nog bij de 1e werkgever loonheffingskorting krijg dat ik alsnog veel belasting betaal over het salaris van mijn 2e baan.
Er wordt inderdaad mogelijk teveel belasting ingehouden, de kans is echter groot dat je daar nog een deel van terug kan vragen bij je belastingaangifte over 2021.
So we just called him Fred
pi_197699300
Een dag aan vakantie laten uitbetalen kost evenveel belasting als dat bedrag in salarisverhoging over een jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197700964
Jazeker kun je al een nieuwe baan beginnen als je oude dienstverband formeel nog loopt en je daar je vakantiedagen opneemt. Het is alleen wel verstanding om je Loo heffingskorting in die overlap periode niet bij beiden aan te laten staan.

Je zult inderdaad met je huidige werkgever moeten bespreken hoe je de vakantiedagen afwikkelt. Formeel mag jouw aanvraag tot opname van alle geweigerd worden, maar dan moet alles wel uitbetaald worden. Schuiven met einde contract datum zou in jouw geval wellicht een goede oplossing daarvoor zijn.

Succes.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_197701696
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:36 schreef Fred het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad mogelijk teveel belasting ingehouden, de kans is echter groot dat je daar nog een deel van terug kan vragen bij je belastingaangifte over 2021.
Ik acht die kans niet zo groot. Meestal ga je alleen geld terug krijgen als door dit uitbetalen een deel van je loon in een hogere schijf terecht komt.
pi_197701836
Toen ik ooit bij een baan opzegde werd me verteld dat mijn vakantie-uren niet uitbetaald gingen worden, dan zou ik ze dus kwijt zijn. Toen heb ik gezegd dat ik dan op papier een maand langer in dienst ging blijven en zo mijn vakantiedagen alsnog wilde gebruiken. Ik heb uiteindelijk dus een maand overlap gehad, want ik was al op een nieuwe plek begonnen.
pi_197703327
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 11:10 schreef Essebes het volgende:
Jazeker kun je al een nieuwe baan beginnen als je oude dienstverband formeel nog loopt en je daar je vakantiedagen opneemt. Het is alleen wel verstanding om je Loo heffingskorting in die overlap periode niet bij beiden aan te laten staan.

Je zult inderdaad met je huidige werkgever moeten bespreken hoe je de vakantiedagen afwikkelt. Formeel mag jouw aanvraag tot opname van alle geweigerd worden, maar dan moet alles wel uitbetaald worden. Schuiven met einde contract datum zou in jouw geval wellicht een goede oplossing daarvoor zijn.

Succes.
Ja is dat zo kun je zomaar aan je nieuwe baan beginnen?

Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch als je bijvoorbeel een arbeidsongeval krijgt?

Of als je in die overlap langdurig ziek wordt? Dan lijkt me de oude werkgever ook nog aansprakelijk voor de ziektewet?
Of is dat ergens afgdekt?
No bitch to me
  vrijdag 29 januari 2021 @ 14:21:50 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197703779
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:00 schreef Sovieto het volgende:
Ik acht die kans niet zo groot. Meestal ga je alleen geld terug krijgen als door dit uitbetalen een deel van je loon in een hogere schijf terecht komt.
Je krijgt juist geld als je níét in een hogere schijf komt ;)

Op dit soort eenmalige uitkeringen wordt vaak zo'n 49% belasting ingehouden. Als je totale inkomen onder de 68k blijft val je in het lagere belastingtarief en kan je dus het verschil terug vragen via de belastingaangifte.
pi_197712741
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Je krijgt juist geld als je níét in een hogere schijf komt ;)

Op dit soort eenmalige uitkeringen wordt vaak zo'n 49% belasting ingehouden. Als je totale inkomen onder de 68k blijft val je in het lagere belastingtarief en kan je dus het verschil terug vragen via de belastingaangifte.
Nee niet dus. Tussen de 35k en 68k betaal je 49% belasting. En dat zal waarschijnlijk het bijzondere tarief zijn.

Juist als je door de extra uitkering boven de 68k gaat verdienen zal er een bijzonder tarief van 55% worden ingehouden. Daarmee maak je kans op geld terug als je een deel in 49% tarief moet betalen.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 12:19:29 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197720768
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:49 schreef Sovieto het volgende:
Nee niet dus. Tussen de 35k en 68k betaal je 49% belasting. En dat zal waarschijnlijk het bijzondere tarief zijn.
:?

Ik lees hier dit:
quote:
Het basistarief in de inkomstenbelasting daalt in 2021 van 37,35% naar 37,10%. Dit tarief geldt voor inkomens tot ¤ 68.507
pi_197723923
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 12:19 schreef Fred het volgende:

[..]

:?

Ik lees hier dit:
[..]

Je moet ook nog even kijken naar de stukken over de afbouw van de algemene heffingskorting en die van de arbeidskorting. Dat geeft nog zo’n 12% extra belastingdruk.
pi_197724142
Als je aangeeft dat je je vakantiedagen wilt opnemen aan 1 stuk bij het indienen van je ontslag en ze reageren niet afwijzend binnen 2 weken, dan geldt de wens van de medewerker. Zo heb ik ooit ook een maand vakantiedagen opgenomen toen ze dat op het laatst afwezen _O_
Wakadoodle!
pi_197726979
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 11:10 schreef Essebes het volgende:

Succes.
In de meeste contracten staat dat je naast je huidige baan alleen een nevenfunctie mag doen wanneer je toestemming krijgt van de werkgever. Ook wanneer je je dienstverband opzegt blijft die bepaling gewoon gelden. Je kan formeel daarom alleen eerder beginnen bij de nieuwe werkgever, wanneer de oude werkgever daar ook mee instemt. Zelfs wanneer je dit probeert te realiseren door het opnemen van vakantiedagen.

De kans is natuurlijk zeker aanwezig dat men er nooit achter komt, maar dat is een ander verhaal. In de meeste gevallen mag het dus gewoon niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:23 schreef Noisecontrollers het volgende:
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt mijn baan op te zeggen en ben al wat praktische zaken aan het onderzoeken.
Zo heb ik nog 8,5 week aan vakantiedagen over (over van vorig jaar + de nieuwe voor 2021).
Opzegtermijn bij deze werkgever is 2 maanden.
Stel ik zeg ergens in februari op, dan zou ik dus per 1 mei ergens anders aan de slag kunnen.
Het liefst neem ik dus gewoon die dagen nog op als dat kan.
Er is zelfs een wettelijke bepaling, die je het recht geeft de vakantiedagen van je vorige werkgever (deels) mee te nemen naar je nieuwe werkgever. In de praktijk nog nooit gezien, maar het kan wel.
Hou er dan wel rekening mee dat je die dagen dus tegen je oude salaris laat uitbetalen bij je vorige werkgever, en daarna weer moet inkopen tegen je nieuwe salaris bij je nieuwe werkgever.
  zondag 31 januari 2021 @ 16:49:46 #19
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_197747724
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen ik ooit bij een baan opzegde werd me verteld dat mijn vakantie-uren niet uitbetaald gingen worden, dan zou ik ze dus kwijt zijn. Toen heb ik gezegd dat ik dan op papier een maand langer in dienst ging blijven en zo mijn vakantiedagen alsnog wilde gebruiken. Ik heb uiteindelijk dus een maand overlap gehad, want ik was al op een nieuwe plek begonnen.
Mijn ontslag viel verkeerd bij mijn leidinggevende mijn geplande vakantie kon opeens niet meer doorgaan en nog meer gezeur, nou dan is dit nu accuut mijn laatste werkdag. mijn nieuwe werkgever zat te springen om mensen dus ik kon zo beginnen. Nou directeur van huis gehaald en werd een ruzie tussen hem en leidinggevende ik ben weggelopen en naar huis. Directeur belde dat alles kon zoals ik wilde. moest daarna nog een week (werken hahaha)
  zondag 31 januari 2021 @ 16:56:52 #20
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_197747862
TS

je gaat toch weg??? dan doen ze het zoals jij het wilt zo niet dan accuut weg, (afspraak wel vast laten leggen).
En let op fiscaal maakt het allemaal niets uit dat is nu wel vaak genoeg gezegd. Ging uit dienst met een vastellings overeenkomst, men wilde bedrag in termijnen uitbetalen, en ik wilde het in een keer. Hun argument maar er gaat veel belasting vanaf, ja opdat moment, kreeg het jaar erop 3000E terug en later door middeling nog eens 2500E, dus laat je dat niet hinderen in je beslissing
pi_197755051
Bedankt allemaal voor de adviezen, hier kan ik zeker wat mee!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')