abonnement Unibet Coolblue
pi_197687244
https://www.demorgen.be/n(...)ld-ii-laan~b7120e9e/

quote:
Zeven maanden nadat het stadsbestuur het standbeeld van Koning Leopold II liet verwijderen uit het Zuidpark, is beslist om ook de naam Koning Leopold II-laan te schrappen. Dat is één van de 30 adviezen van de werkgroep dekolonisering waar de stad onmiddellijk op ingaat. De bewoners van die laan krijgen een compensatie voor de administratieve rompslomp die bij de naamswijziging komt kijken.

SVD21 januari 2021, 22:15

Na Sint-Niklaas, Kortrijk en Dendermonde schrapt nu ook Gent de naam ‘Koning Leopold II-laan’. Zo wordt komaf gemaakt met wat gepercipieerd wordt als ‘de verheerlijking van het koloniale verleden’. Nadat de buste van deze koning, die bloed van vele Afrikanen aan zijn handen had, al ettelijke malen beklad werd en nadat de druk werd opgevoerd, haalde de stad in juni ook al dat beeld weg.

In april 2019 werd al een werkgroep dekolonialisering opgericht in Gent. Het schrappen van de Koning Leopold II-laan is een van de 30 aanbevelingen die de werkgroep in een rapport aanstipt.

VERGOEDING
Burgemeester Mathias De Clercq zal op de gemeenteraad een voorstel doen voor een nieuwe naam voor de straat, die tussen de stadsring en de Kortrijksesteenweg naast het Citadelpark loopt. “De naam zal refereren aan de lokale geschiedenis of de nabijgelegen erfgoedsite, het Citadelpark dus”, zegt hij. “Het wijzigen van een straatnaam heeft uiteraard een serieuze impact op de bewoners van die straat. Daarom hebben we beslist om hen een forfaitaire vergoeding toe te kennen. Alle bewoners die in de straat gedomicilieerd zijn, krijgen 50 euro, de eenmanszaken 250 euro en de vennootschappen 1.000 euro. Dat moet de kosten voor de straatnaamwijziging dekken. Bovendien gaan we er alles aan doen om de bewoners te ‘ontzorgen’. Zo zal het mobiel dienstencentrum langskomen voor de aanpassing van hun identiteitskaart.”
In Duitsland kennen ze ook geen straten meer die genoemd zijn naar..... ach kom ..... hoe heet ie ook al weer.

Tsja zo gaat dat.....

Maar nu moet ik weg. Want misschien is er wel een file bij de Coentunnel.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:21:11 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_197687264
Terecht, die gast was zelfs voor het tijdperk ongekend wreed. :r
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_197687336
quote:
14s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:21 schreef leeell het volgende:
Terecht, die gast was zelfs voor het tijdperk ongekend wreed. :r
Ja, gelukkig zijn wij Nederlanders heel anders. Maar ik moet echt zo weg. Anders heb ik een file op de Coen-tunnel. En kom ik te laat in de Colijnstraat. En die neem ik altijd via het "van Heutszplein".
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:49:58 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197687708
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:

In Duitsland kennen ze ook geen straten meer die genoemd zijn naar..... ach kom ..... hoe heet ie ook al weer.

Nietsche?
Bach?
Goethe?
  Moderator donderdag 28 januari 2021 @ 16:55:05 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197687802
Wil he het nu over Coen hebben f over Belgie en Leopold2

Want over Coen loopt al een topic
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:56:34 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197687830
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:55 schreef sp3c het volgende:
Wil he het nu over Coen hebben f over Belgie en Leopold2

Want over Coen loopt al een topic
Het wachten is op de eerste 'Cancel-culture' opmerking....
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Moderator donderdag 28 januari 2021 @ 16:57:23 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197687847
quote:
8s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het wachten is op de eerste 'Cancel-culture' opmerking....
nu niet meer dan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197688096
Coronation street bestaat ook nog altijd.
Cindy De Vuyst
pi_197688120
quote:
8s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het wachten is op de eerste 'Cancel-culture' opmerking....
Daar was je me dan toch echt zelf mee voor. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_197688864
Ik neem aan dat het nu de Rue Lumumba wordt?
pi_197689270
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 18:02 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik neem aan dat het nu de Rue Lumumba wordt?
Robert Mugabe-laan.
pi_197689272
Idiote gek was dat. Mooi zo.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_197689556
Het grappige is natuurlijk dat Belgie dat standbeelden en straatnamenoffensief ingezet heeft nadat ze Congo-Vrijstaat tot Belgische kolonie hadden moeten maken vanwege de wantoestanden. Een beetje ter compensatie voor zijn nagedachtenis of zo?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 28 januari 2021 @ 18:48:31 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197689560
Leopold II was niet helemaal hetzelfde als Coen natuurlijk.
We have always been at war with Eastasia.
pi_197689819
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 18:48 schreef -XOR- het volgende:
Leopold II was niet helemaal hetzelfde als Coen natuurlijk.
Het zijn gewoon weer de usual suspects die het topic weer een bepaalde kant op willen sturen.
pi_197690012
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 18:48 schreef -XOR- het volgende:
Leopold II was niet helemaal hetzelfde als Coen natuurlijk.
Coen Swijnenberg.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:30:11 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197690293
Voor wie meer toeristisch is ingesteld; Gent is een absolute aanrader en het Lam Gods is er te zien.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:41:28 #19
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197690521
Goede actie ,nu is er geen racisme meer
Ik ben inmiddels overleden
pi_197694238
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 18:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wilhelm?
Hindenburg?
Bismarck?
von Papen?
Ja die Bismarck was zo'n vreselijk vent. Och wat racistisch was hij. Snel alles verwijderen wat met Bismarck te maken heeft. ;)
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:34 #21
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_197694307
Maar straks als de boel weer opengaat wel heel hypocriet op vakantie naar Italië willem om het colosseum te bekijken. _O-
pi_197694804
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:32 schreef YoungDriller het volgende:
Maar straks als de boel weer opengaat wel heel hypocriet op vakantie naar Italië willem om het colosseum te bekijken. _O-
Ja of lekker naar Dubai vliegen om daar van al het pracht en praal te genieten gebouwd door slaven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 28 januari 2021 @ 22:53:27 #23
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_197694871
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:50 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja of lekker naar Dubai vliegen om daar van al het pracht en praal te genieten gebouwd door slaven.
M.a.w. men moet dan ook hun mond houden wanneer bijv. IS half Palmyra opblaast. Ik moet namelijk altijd een beetje aan die radicale haatbaarden denken door dat constante gehuil om wat standbeelden. :Y

Edit: :@

[ Bericht 3% gewijzigd door YoungDriller op 28-01-2021 23:07:05 ]
pi_197694970
Zeker niet naar Berlijn gaan. Daar is veel opgebouwd door nazi's.
Cindy De Vuyst
  donderdag 28 januari 2021 @ 23:04:50 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197695246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:53 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

M.a.w. men moet dan ook hun mond houden wanneer bijv. IS half Palmyra opblaast. Ik moet namelijk altijd een beetje aan die radicale haatbaarden denken door dat constante gehuil om wat stambeelden. :Y
Stambeelden? Wat benne dat?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 28 januari 2021 @ 23:05:49 #26
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_197695269
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Stambeelden? Wat benne dat?
Maaruh, hoehet? :(

Standbeeld uiteraard :Y
pi_197708256
Enkele activisten besmeuren standbeelden en krijgen zo hun zin. Ik kan moeilijk achter zulk beleid staan.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 20:58:05 #28
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_197711064
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:05 schreef Vigilant88 het volgende:
Enkele activisten besmeuren standbeelden en krijgen zo hun zin. Ik kan moeilijk achter zulk beleid staan.
Van mij mag het grootste deel van die cancel culture achterwege blijven, maar deze klootzak verdient geen straat. Misschien zou een stuk riool, slachthuis of een hondenuitlaatstrook.wel op zijn plaats zijn.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_197712564
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:58 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Van mij mag het grootste deel van die cancel culture achterwege blijven, maar deze klootzak verdient geen straat. Misschien zou een stuk riool, slachthuis of een hondenuitlaatstrook.wel op zijn plaats zijn.
Wat is het verschil? Ik weet wel een verschil. Leopold is een Belg en maakt deel uit van de Belgische koloniale geschiedenis.
Waarom is er een verschil met Coen, Colijn en van Heutsz?
Voelen wij Nederlanders ons te goed om naar onze eigen geschiedenis te kijken, maar wel de maat nemen met "onze buren"?
Veel landen hebben koloniale oorlogen gevoerd in de geschiedenis.
Geen enkel land heeft daar ooit eufemistisch een "politionele actie" van gemaakt.
Dat geeft al wel aan dat we negatieve feiten waar we zelf verantwoordelijk voor zijn willen verbloemen.
Nederland wil zich graag zien als een "door God gezonden volk" dat als een dominee de wereld de les moet lezen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197717624
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat is het verschil? Ik weet wel een verschil. Leopold is een Belg en maakt deel uit van de Belgische koloniale geschiedenis.
Waarom is er een verschil met Coen, Colijn en van Heutsz?
Voelen wij Nederlanders ons te goed om naar onze eigen geschiedenis te kijken, maar wel de maat nemen met "onze buren"?
Veel landen hebben koloniale oorlogen gevoerd in de geschiedenis.
Geen enkel land heeft daar ooit eufemistisch een "politionele actie" van gemaakt.
Dat geeft al wel aan dat we negatieve feiten waar we zelf verantwoordelijk voor zijn willen verbloemen.
Nederland wil zich graag zien als een "door God gezonden volk" dat als een dominee de wereld de les moet lezen.

Ieder volk doet dat op het moment dat je naar een ander wijst maar weigert in de spiegel te kijken.

Zo ook slavernij, waar blanken misbruik van maakte, op zeer beperkte schaal overigens economisch gesproken, maar waar bepaald volk weigert te erkennen dat hun eigen volk toch echt degene is geweest als verkoper.. verrrr voor de boze blanke man op het toneel kwam.

Verder komt er niets goed uit Afrika, ja grondstoffen wellicht.

Dat die Belg geen standbeeld verdient is overigens logisch.
Onze eigen misdadigers en helden moeten ook herzien worden, maar het hoeft niet perse weg.
Dat is aan ons nederlanders om te bepalen, goed of fout, en de Belgen doen dat maar lekker over hun eigen geschiedkundige goed en foutdoeners.
pi_197717930
Vraag is waarom de standbeeld juist daar gestaan heeft .

Wat vroeger een held was is nu de ergste misdadiger .

Tja laten we gelijk de koningshuis de deur uittrappen dan.
Geld genoeg verdient aan de slaven en handel via veroveringen .
Gelijk onze land ook maar anders noemen.

Ik stel voor Nederland om te dopen naar woke .


Word met de dag erger van zwanke gekke die geboren worden.
pi_197717951
quote:
14s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:21 schreef leeell het volgende:
Terecht, die gast was zelfs voor het tijdperk ongekend wreed. :r
En waarom zou een straat niet naar een wrede man worden genoemd?

Het domste wat je kan doen is wrede mannen uit de geschiedenis wissen.
pi_197722305
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 06:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ieder volk doet dat op het moment dat je naar een ander wijst maar weigert in de spiegel te kijken.

Zo ook slavernij, waar blanken misbruik van maakte, op zeer beperkte schaal overigens economisch gesproken, maar waar bepaald volk weigert te erkennen dat hun eigen volk toch echt degene is geweest als verkoper.. verrrr voor de boze blanke man op het toneel kwam.

Verder komt er niets goed uit Afrika, ja grondstoffen wellicht.

Dat die Belg geen standbeeld verdient is overigens logisch.
Onze eigen misdadigers en helden moeten ook herzien worden, maar het hoeft niet perse weg.
Dat is aan ons nederlanders om te bepalen, goed of fout, en de Belgen doen dat maar lekker over hun eigen geschiedkundige goed en foutdoeners.
quote:
Verder komt er niets goed uit Afrika, ja grondstoffen wellicht.
Waarom heeft het westen dat Afrika gekolonialiseerd en het krachtigste deel van de bevolking weggehaald.
En: de piramides komen ook uit Afrika, weet je wel. Ons allereerste voorouders kwamen ook uit Afrika. Uiteindelijk hebben we flink van Afrika geprofiteerd.

In Duitsland heeft men straatnamen van een politicus met een snorretje uit het verleden weggebannen.

Lees dit eens:
https://www.oktober44.nl/duitsers-diep-door-het-stof
Onder druk van de Nederlanders heeft een Duitse plaats in Noord Duitsland een straatnaam veranderd.

Menige Nederlander vindt dit allemaal logisch. Want we zijn zelf slachtoffer geweest van deze lieden uit het Oosten.

En dat de Belgen die Leopold II niet meer eren met een straatnaam is ook terecht.

Maar onze "helden" van weleer. Tsja, toen waren we dader en geen slachtoffer. Da's natuurlijk heel wat anders.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197722397
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 07:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
Vraag is waarom de standbeeld juist daar gestaan heeft .

Wat vroeger een held was is nu de ergste misdadiger .

Tja laten we gelijk de koningshuis de deur uittrappen dan.
Geld genoeg verdient aan de slaven en handel via veroveringen .
Gelijk onze land ook maar anders noemen.

Ik stel voor Nederland om te dopen naar woke .

Word met de dag erger van zwanke gekke die geboren worden.
Ik heb helemaal niks over standbeelden gezegd. Daar heb ik al vaker een mening over gegeven. Verplaats ze in een museum. Daar blijven ze goed geconserveerd. Itt op een plein waar weer en wind heerst en de gemeente enorme kosten moet maken om ze steeds weer meeuwenpoep vrij te maken (Heb je Michiel de Ruyter wel eens gezien onder de meeuwenpoep).
Da's punt één.
Ons Koningshuis:
Welnu de zeggenschap van de Monarch is al aan banden gelegd in de 19e eeuw.
Een prima zaak.
Verder mag de zeggenschap verder teruggedrongen worden (naar Zweeds model) als de Koning eens iets geks zegt (bv over Videla) of iets geks doet (op vakantie naar Griekenland) hoeft Mark Rutte zich niet in allerlei bochten te wringen om het uit te leggen. Dan kan hij zijn tijd besteden aan ontelbare andere nuttige dingen.

Ik heb nog nooit van "Zwanke Gekke" gehoord. Is daar ook een straat naar vernoemd?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197722807
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

[..]

Waarom heeft het westen dat Afrika gekolonialiseerd en het krachtigste deel van de bevolking weggehaald.
En: de piramides komen ook uit Afrika, weet je wel. Ons allereerste voorouders kwamen ook uit Afrika. Uiteindelijk hebben we flink van Afrika geprofiteerd.

In Duitsland heeft men straatnamen van een politicus met een snorretje uit het verleden weggebannen.

Lees dit eens:
https://www.oktober44.nl/duitsers-diep-door-het-stof
Onder druk van de Nederlanders heeft een Duitse plaats in Noord Duitsland een straatnaam veranderd.

Menige Nederlander vindt dit allemaal logisch. Want we zijn zelf slachtoffer geweest van deze lieden uit het Oosten.

En dat de Belgen die Leopold II niet meer eren met een straatnaam is ook terecht.

Maar onze "helden" van weleer. Tsja, toen waren we dader en geen slachtoffer. Da's natuurlijk heel wat anders.
Die theorie van “iedereen komt uit Afrika” staan inmiddels vraagtekens bij.
De piramides stammen van verder terug en is niet gebouwd door afrikanen.

Wij koloniseerde de boel vanwege land/grondstoffen/rijkdom, voor iedereen behalve de plebs.
Zo moeilijk is het niet.
pi_197723325
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

De piramides stammen van verder terug en is niet gebouwd door afrikanen.

Hoe definieer je "Afrikanen".
De piramides staan op het Afrikaans continent.
Zijn de hunebedden niet gebouwd door "Drenten"?
Wellicht kwamen ze oorspronkelijk van elders.
En zijn de oorspronkelijke bewoners op het grondgebied dat we nu "Drente" noemen naar elders vertrokken.
Bestaat er zoiets als een Almerenaar (cq inwoner van Almere).

Het geeft gewoon de waanzin weer van het begrip "Afrikanen".
Een blanke Zuid-Afrikaan is ook een Afrikaner.
Hoe definieer je een volk of een ras?

Feit is dat onze rijkdom (West Europa) te danken is aan het feit dat we honderden jaren geleden onze spullen uit Afrika haalden. Daardoor is Rijk en Arm een beetje uit elkaar gegroeid.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:12:56 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197723572
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Feit is dat onze rijkdom (West Europa) te danken is aan het feit dat we honderden jaren geleden onze spullen uit Afrika haalden. Daardoor is Rijk en Arm een beetje uit elkaar gegroeid.
Oh het is je om herstelbetalingen te doen, zeg dat dan meteen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_197723971
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hoe definieer je "Afrikanen".
De piramides staan op het Afrikaans continent.
Zijn de hunebedden niet gebouwd door "Drenten"?
Wellicht kwamen ze oorspronkelijk van elders.
En zijn de oorspronkelijke bewoners op het grondgebied dat we nu "Drente" noemen naar elders vertrokken.
Bestaat er zoiets als een Almerenaar (cq inwoner van Almere).

Het geeft gewoon de waanzin weer van het begrip "Afrikanen".
Een blanke Zuid-Afrikaan is ook een Afrikaner.
Hoe definieer je een volk of een ras?

Feit is dat onze rijkdom (West Europa) te danken is aan het feit dat we honderden jaren geleden onze spullen uit Afrika haalden. Daardoor is Rijk en Arm een beetje uit elkaar gegroeid.
Ja we haalde daar onze spullen vandaan en we zijn er rijk mee geworden

Ondertussen waren die landen ook weergeholpen met uitvindingen van onze kant uit.
Alles twee weg systeem .
Als we daar niet geweest zijn was het vermoedelijk nog steeds een apen land geweest .

Zie de zandbakken zooi hoe lang hun al achterlopen terwijl de westen genoeg technologie spul hebben om een Sahara om te zetten naar vrachtvaart grond.
Nee oorlog voeren uit een boekje wat ooit eens is verzonnen.

Dat is het verschil door de eeuwen heen .
En als we Afrika niet geholpen had waren ze al lang uitgestorven geweest.
Maar ja de witte blanke man.
Alles wat we daar hebben opgebouwt is gesloopt of door heb zucht aangepast voor eigen gewin.

Nee muur er om heen en dood laten vallen.
En over een eeuw eens kijken wat er van overblijft
pi_197724044
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hoe definieer je "Afrikanen".
De piramides staan op het Afrikaans continent.
Zijn de hunebedden niet gebouwd door "Drenten"?
Wellicht kwamen ze oorspronkelijk van elders.
En zijn de oorspronkelijke bewoners op het grondgebied dat we nu "Drente" noemen naar elders vertrokken.
Bestaat er zoiets als een Almerenaar (cq inwoner van Almere).

Het geeft gewoon de waanzin weer van het begrip "Afrikanen".
Een blanke Zuid-Afrikaan is ook een Afrikaner.
Hoe definieer je een volk of een ras?

Feit is dat onze rijkdom (West Europa) te danken is aan het feit dat we honderden jaren geleden onze spullen uit Afrika haalden. Daardoor is Rijk en Arm een beetje uit elkaar gegroeid.
De afrikaan deed zelf niets met de grondstoffen, nog steeds niet trouwens.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:37:12 #40
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197724129
Wie verkochten eigenlijk die slaven aan de Grote Boze Blanke Man ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_197724173
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oh het is je om herstelbetalingen te doen, zeg dat dan meteen.
Waar zeg ik dat?
De topic begon met het nuchtere nieuwsfeit dat bij onze Zuiderburen de "Leopoldstraat" van naam verandert.
Omdat onze Zuiderburen beseffen dat deze meneer Leopold in het verleden een kwalijke rol heeft gespeeld elders in de wereld. En dat onze Zuiderburen anno 2021 vinden dat ze deze meneer niet langer willen eren met een straatnaambord.
Onze Zuiderburen zijn niet bezig met de vraag of er herstelbetalingen moeten worden verricht.
Hetzelfde geldt ook voor onze Oosterburen. Die hebben in het verleden ook wat lieden vereerd met een straatnaambord die later weer vervangen zijn.
De herstelbetalingen van de Oosterburen zijn ook niet meer onderdeel van een discussie.
In ons eigen land staan ook een aantal straatnaamborden ter discussie.
Wat is de reden dat we het van onze buren logisch vinden dat straatnaamborden worden vervangen, maar dat we gelijkertijd zelf vinden dat dat niet voor ons geldt.
Ik heb het dus niet over herstelbetalingen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197724237
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:37 schreef Scorpie het volgende:
Wie verkochten eigenlijk die slaven aan de Grote Boze Blanke Man ?
Onder meer plaatselijke lieden die door "de Grote Boze Blanke Man" werden betaald.
Net zoals vroeger mensen in Nederland werden betaald als ze doorgaven aan "Grote Boze Blanke Oosterburen" als "Grote Boze Blanke Oosterburen" sommige mensen naar elders wouden transporteren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197724283
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:37 schreef Scorpie het volgende:
Wie verkochten eigenlijk die slaven aan de Grote Boze Blanke Man ?
Afrikaanse slavenhandelaren waren ook geen lieverdjes inderdaad. Maar wat is het punt wat je wil maken hiermee?
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:50:31 #44
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197724439
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:44 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Afrikaanse slavenhandelaren waren ook geen lieverdjes inderdaad. Maar wat is het punt wat je wil maken hiermee?
Dat ik me danig gekrenkt voel in mijn waarde en geld wil zien. Ga jij me betalen ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_197724471
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat ik me danig gekrenkt voel in mijn waarde en geld wil zien. Ga jij me betalen ?
:? Je slaat wartaal uit.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:52:16 #46
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197724472
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Wat is de reden dat we het van onze buren logisch vinden dat straatnaamborden worden vervangen, maar dat we gelijkertijd zelf vinden dat dat niet voor ons geldt.
Ik heb het dus niet over herstelbetalingen.
Ik vind het helemaal niet logisch dat onze zuiderburen dit doen dus wil je alsjeblieft heel erg snel stoppen met je leugenachtige valse stellingen te verspreiden? Je bent aan het framen en dat is zo doorzichtig als wat. Stop ermee.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:53:04 #47
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197724484
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:52 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

:? Je slaat wartaal uit.
Betalen zal je.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_197725894
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet logisch dat onze zuiderburen dit doen dus wil je alsjeblieft heel erg snel stoppen met je leugenachtige valse stellingen te verspreiden? Je bent aan het framen en dat is zo doorzichtig als wat. Stop ermee.
Veel deelnemers op dit forum vonden het wel logisch dat Leopold II niet langer met een straatnaam wordt geëerd.
Maar goed.... We hebben ook nog onze Oosterburen. Die hebben ook een periode gekend van straatnaamwijzigingen. Hoe denk jij daarover.
Wat is er mis met een discussie over straatnamen? Wat heeft dat met framing te maken?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197726148
Ik ben zelf geen voorstander om met terugwerkende kracht allerlei historische figuren de maat te nemen, maar in het geval van Leopold II kan ik me wel wat in vinden, zelfs voor de tijdgeest is de man ongekend wreed, bruut en egoistisch.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197727142
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 17:03 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zelf geen voorstander om met terugwerkende kracht allerlei historische figuren de maat te nemen, maar in het geval van Leopold II kan ik me wel wat in vinden, zelfs voor de tijdgeest is de man ongekend wreed, bruut en egoistisch.
Het feit dat je het wél logisch vindt dat onze Zuiderburen hun historische wreedaards de maat moeten nemen, is toch opmerkelijk. Veel Nederlanders denken zo. Terwijl men helemaal verbaasd is wanneer wordt geopperd om onze eigen houwdegens van weleer ter discussie stellen wanneer het om straatnaamborden gaat.
Waarom zou de moord op de Banda-eilanden wél kunnen en de daden van Leopold niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197727214
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 17:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het feit dat je het wél logisch vindt dat onze Zuiderburen hun historische wreedaards de maat moeten nemen, is toch opmerkelijk. Veel Nederlanders denken zo. Terwijl men helemaal verbaasd is wanneer wordt geopperd om onze eigen houwdegens van weleer ter discussie stellen wanneer het om straatnaamborden gaat.
Waarom zou de moord op de Banda-eilanden wél kunnen en de daden van Leopold niet.
Dat van de Banda Eilanden was niet helemaal fraai, maar daar was nog enigszins sprake van een bepaalde strijd/oorlog. Leopold ging wel even een stukje verder.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197727371
Dit is dus dat fucking cultuurmarxisme. Echt een bah-beweging. :r

Linksen, geïnspireerd door het marxisme die het nu niet, zoals bij het oude communisme, via het economisch model aanpakken (de Arbeider vs. de Kapitalist/Bourgeoisie), maar via de culturele weg, van binnenuit. Dus van binnenuit de boel proberen cultureel kapot te maken. Nu is het duale vijandsbeeld: De Blanke Onderdrukker vs. De Onderdrukten. Een ander Trojaans Paard, naast het Islamisme. We staan als Westerse cultuur flink onder druk.

Je herkent ze dus aan dit soort bewegingen. Het is echt geen natuurlijke ontwikkeling of 'gewoon' de moderne, hedendaagse tijdsgeest. Maar gewoon een schadelijke en imo belachelijke ideologie. Hoog tijd dat zooitje te gaan ontmaskeren.
Eens kijken
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:23:34 #53
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197727691
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:04 schreef Maharski het volgende:
Dit is dus dat fucking cultuurmarxisme. Echt een bah-beweging. :r

Linksen, geïnspireerd door het marxisme die het nu niet, zoals bij het oude communisme, via het economisch model aanpakken (de Arbeider vs. de Kapitalist/Bourgeoisie), maar via de culturele weg, van binnenuit. Dus van binnenuit de boel proberen cultureel kapot te maken. Nu is het duale vijandsbeeld: De Blanke Onderdrukker vs. De Onderdrukten. Een ander Trojaans Paard, naast het Islamisme. We staan als Westerse cultuur flink onder druk.

Je herkent ze dus aan dit soort bewegingen. Het is echt geen natuurlijke ontwikkeling of 'gewoon' de moderne, hedendaagse tijdsgeest. Maar gewoon een schadelijke en imo belachelijke ideologie. Hoog tijd dat zooitje te gaan ontmaskeren.
Och gut, er moet weer een labeltje aan gehangen worden. ‘Voortschrijdend inzicht’ is te moeilijk voor je? Of mag dat niet van Geert en Thierry?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:25:37 #54
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197727728
Wel een mooie gelegenheid om er de Donald Trumplaan van te maken
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:27:14 #55
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197727763
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:25 schreef the-eye het volgende:
Wel een mooie gelegenheid om er gelijk de Donald Trumplaan van te maken
Als die straat in de ‘misdadigers tegen de menselijkheid’ wijk ligt, is dat een goed idee.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_197727803
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:25 schreef the-eye het volgende:
Wel een mooie gelegenheid om er de Donald Trumplaan van te maken
In Amsterdam hadden we vroeger de Stalin Laan, en in Westaan had je de Winnie en Nelson Mandela straat, dat Winnie hebben er af gesloopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197727875
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Och gut, er moet weer een labeltje aan gehangen worden. ‘Voortschrijdend inzicht’ is te moeilijk voor je? Of mag dat niet van Geert en Thierry?
Och gut, moet er weer een hokje voor bedacht worden: 'Geert' of 'Thierry'?

Ik zie al jaren deze vreemde maatschappelijke tendens, ver voordat ik Thierry of Geert (praat die daar over)?) hun gedachtegoed kende.

Nu begrijp ik dat die Leopold inderdaad wel erg veel bloed aan zijn handen heeft. Maar wat mij betreft bevindt dit stukje zich in een grotere context.
Eens kijken
pi_197728008
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, gelukkig zijn wij Nederlanders heel anders. Maar ik moet echt zo weg. Anders heb ik een file op de Coen-tunnel. En kom ik te laat in de Colijnstraat. En die neem ik altijd via het "van Heutszplein".
Die Leopold en J Pz Coen zijn echt van volledig andere niveaus. Lees je eerst eens een beetje in voordat je gaat deugen. Dan lukt het misschien een overtuigende case te maken

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2021 18:42:03 ]
pi_197728012
Het is wel opmerkelijk dat iets wat in de wetenschap (bv gezondheidszorg) zo logisch is als wat, bij de geschiedschrijving zo veel emoties met zich meebrengt.

Niemand die nu nog "aderlating" als een geneeskundige zegen ziet.
Dat is toch ook geen reden om de middeleeuwse geneeskunde met de grond gelijk te maken. Het is logisch dat de mensen in vorige eeuwen met de beste bedoelingen dit hebben toegepast. Niks doen is ook geen optie. Als daarna blijkt dat het toch niet zo'n goed idee is, probeer je wat anders. Je eigen beslissingen op gezette tijden ter discussie stellen. Daar is niks mis mee.

Bv de stoommachine. Ooit een prima middel voor het in gang zetten van een wiel of machine. Daarvoor hadden we daarvoor paarden of menskracht. Ook niks mis mee.
Maar op een gegeven moment blijkt een brandstofmotor beter te functioneren. Daarmee wordt de uitvinding van de stoommachine niet als iets verderfelijks gezien. Zo'n stoommachine kan dan plaatsnemen in een museum en verdient een rustige oude dag.
Ik maak maar niet de vergelijking met standbeelden, want dan ga ik zelf het moeras van de off-topic polemiek tegemoet.

Iedereen vindt het logisch om op te merken dat "we" (als Nederlanders) mbt het vaccinatie-gebeuren onder aan de lijst bungelen, en dat we daarvoor moeten vinden dat we het niet goed doen. Ons beleid wordt beoordeeld tov andere Europese landen.
Dan is het toch ook logisch om op te merken dat onze buren (oost en west) de afgelopen 80 jaar plaatsnaamborden van landgenoten hebben weggehaald, en dat wij Nederlanders dat niet hebben gedaan.

En ik krijg antwoorden als: "O, dus jij pleit voor herstelbetalingen" of "de Afrikanen hebben niet de piramides gebouwd". Volgens maakt Egypte deel uit van Afrika, en waren de inwoners derhalve "Afrikanen".
Kortom, de meest vreemdsoortige opmerkingen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197728043
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:04 schreef Maharski het volgende:
Dit is dus dat fucking cultuurmarxisme. Echt een bah-beweging. :r
Cultuurmarxisme bestaat niet . Dat is een uitvinding van bekrompen rechts.

quote:
uit. Dus van binnenuit de boel proberen cultureel kapot te maken.
Deze doelstelling van "links" in het algemeen bestaat ook niet, Het is een uitvinding van bekrompen geesten
quote:
Nu is het duale vijandsbeeld
Idd... je hebt een naar vijandsbeeld.

Niet een roofmoordenaar op een voetstuk zetten is een normale menselijke bezigheid.
Maar dat humane denken is nier voor jou te begrijpen ?
pi_197728110
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:43 schreef Bluesdude het volgende:
Cultuurmarxisme bestaat niet . Dat is een uitvinding van bekrompen rechts.
Joh, er zijn zelfs mensen die zichzelf cultuurmarxist noemen..

Boekentip waarin je dat o.a. kunt lezen:

Daag jezelf eens uit en ga het lezen. Heel goed boek namelijk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:43 schreef Bluesdude het volgende:
Deze doelstelling van "links" in het algemeen bestaat ook niet, Het is een uitvinding van bekrompen geesten
Ik zeg ook niet dat dit 'de doelstelling van links in het algemeen is'. Cultuurmarxisme zie ik vooral als een ideologie in linkse kringen.

Kijktip:
Eens kijken
pi_197728129
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:41 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Die Leopold en J Pz Coen zijn echt van volledig andere niveaus.
Klopt! Leopold is iemand uit het "buitenland". Daar mogen wij ons Nederlandse vingertje naar wijzen. En J Pz Coen is Nederlands. En wij zijn nu eenmaal een uitverkoren, door God gezonden, volk. O wee als iemand daar kritiek op duft te uiten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:49:00 #63
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197728158
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:46 schreef Maharski het volgende:

[..]

Joh, er zijn zelfs mensen die zichzelf cultuurmarxist noemen..

Boekentip waarin je dat o.a. kunt lezen: [ afbeelding ]

Daag jezelf eens uit en ga het lezen. Heel goed boek namelijk.
[..]

Ik zeg ook niet dat dit 'de doelstelling van links in het algemeen is'. Cultuurmarxisme zie ik vooral als een ideologie in linkse kringen.
Ja, we geloven vooral wat een antisemiet beweert over andere stromingen....
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_197728200
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, we geloven vooral wat een antisemiet beweert over andere stromingen....
Lekker makkelijk hè: zie een naam, je hersenen scharen de naam meteen in 'hokje x' en klaar is kees.
Zo werkt de welbekende plaat voor de kop en het luie filterende brein. Efficiënt: ja. Maar je wordt er niet echt een wijzer mens van.
Eens kijken
  Moderator zaterdag 30 januari 2021 @ 18:55:27 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197728264
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Klopt! Leopold is iemand uit het "buitenland". Daar mogen wij ons Nederlandse vingertje naar wijzen. En J Pz Coen is Nederlands. En wij zijn nu eenmaal een uitverkoren, door God gezonden, volk. O wee als iemand daar kritiek op duft te uiten.
In welk land woon jij in godsnaam dan?

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197728268
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:46 schreef Maharski het volgende:

Boekentip waarin je dat o.a. kunt lezen: [ afbeelding

ah Cliteur ..!! Je geeft een mooi voorbeeld van een bekrompen geest.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:50 schreef Maharski het volgende:

Lekker makkelijk hè: zie een naam, je hersenen scharen de naam meteen in 'hokje x' en klaar is kees.
Zo werkt de welbekende plaat voor de kop en het luie filterende brein. Efficiënt: ja. Maar je wordt er niet echt een wijzer mens van.
pluimpje voor jou
Mooi vertoon van zelfkennis
pi_197728310
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:55 schreef Bluesdude het volgende:
ah Cliteur ..!! Je geeft een mooi voorbeeld van een bekrompen geest.

quote:

Op zaterdag 30 januari 2021 18:50 schreef Maharski het volgende:

Lekker makkelijk hè: zie een naam, je hersenen scharen de naam meteen in 'hokje x' en klaar is kees.
Zo werkt de welbekende plaat voor de kop en het luie filterende brein. Efficiënt: ja. Maar je wordt er niet echt een wijzer mens van.
pluimpje voor jou
Mooi vertoon van zelfkennis
Ben echt niet geïnteresseerd in deze stijl van discussiëren. Gelijk hebben of krijgen, of discussie 'winnen' interesseert me echt geen moer. Dan draag ik liever mijn steentje bij aan mensen bewust maken van dingen, en leugenarij bestrijden. Oftewel: doeg.
Eens kijken
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:58:36 #68
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197728320
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:50 schreef Maharski het volgende:

[..]

Lekker makkelijk hè: zie een naam, je hersenen scharen de naam meteen in 'hokje x' en klaar is kees.
Zo werkt de welbekende plaat voor de kop en het luie filterende brein. Efficiënt: ja. Maar je wordt er niet echt een wijzer mens van.
In tegenstelling tot domweg elk boek geloven dat een vooringenomen idee bevestigt, ongeacht wie de auteur is? Sorry, ik heb een opleiding gedaan waar ons geleerd is, bronnen kritisch te bekijken.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_197728751
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Klopt! Leopold is iemand uit het "buitenland". Daar mogen wij ons Nederlandse vingertje naar wijzen. En J Pz Coen is Nederlands. En wij zijn nu eenmaal een uitverkoren, door God gezonden, volk. O wee als iemand daar kritiek op duft te uiten.
Alsof dat dezelfde categorie is. Normen en waarden hebben zich in grote lijn positief ontwikkeld door de eeuwen heen, met een enrome bijdrage door Nederland. Congo-Vrijstaat is bijna 300 jaar na Coen en slechts iets meer dan een eeuw geleden. Daarnaast zijn ze qua gruwel en schaal niet eens vergelijkbaar. Coen was geen lieverdje maar zijn grootste misdaad was een massaslachting van 1200 doden als een militaire reactie op een aanval.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het is wel opmerkelijk dat iets wat in de wetenschap (bv gezondheidszorg) zo logisch is als wat, bij de geschiedschrijving zo veel emoties met zich meebrengt.

Niemand die nu nog "aderlating" als een geneeskundige zegen ziet.
Dat is toch ook geen reden om de middeleeuwse geneeskunde met de grond gelijk te maken. Het is logisch dat de mensen in vorige eeuwen met de beste bedoelingen dit hebben toegepast. Niks doen is ook geen optie. Als daarna blijkt dat het toch niet zo'n goed idee is, probeer je wat anders. Je eigen beslissingen op gezette tijden ter discussie stellen. Daar is niks mis mee.
Beetje raar dan dat je die vooruitgang in moreel opzicht dan weer ontkent en doet alsof het Nederlands koloniaal verleden in zijn tijd geplaatst niet deugde. Dat deed het deels ook niet (Coen), maar dat kwam omdat Nederland zijn tijd ver vooruit was.

quote:
Bv de stoommachine. Ooit een prima middel voor het in gang zetten van een wiel of machine. Daarvoor hadden we daarvoor paarden of menskracht. Ook niks mis mee.
Wij hadden dan weer windmolens. Een belangrijke proto-industrialisatie die de wereld veel goeds gebracht heeft.

quote:
Maar op een gegeven moment blijkt een brandstofmotor beter te functioneren. Daarmee wordt de uitvinding van de stoommachine niet als iets verderfelijks gezien. Zo'n stoommachine kan dan plaatsnemen in een museum en verdient een rustige oude dag.
Ik maak maar niet de vergelijking met standbeelden, want dan ga ik zelf het moeras van de off-topic polemiek tegemoet.

Iedereen vindt het logisch om op te merken dat "we" (als Nederlanders) mbt het vaccinatie-gebeuren onder aan de lijst bungelen, en dat we daarvoor moeten vinden dat we het niet goed doen. Ons beleid wordt beoordeeld tov andere Europese landen.
Dan is het toch ook logisch om op te merken dat onze buren (oost en west) de afgelopen 80 jaar plaatsnaamborden van landgenoten hebben weggehaald, en dat wij Nederlanders dat niet hebben gedaan.
Dat is natuurlijk inconsequent als je dan ook niet de Nederlandse geschiedenis spiegelt aan die van andere landen. Even los van de amusementswaarde, welk land heeft eigenlijk een 'betere' geschiedenis, of meer precies, een betere 17e eeuw? Welke natie deed het beter met zijn macht? Ik kan je alvast verklappen dat daar niet zoveel buren bijzitten en laten we het over Afrika en Azie maar helemaal niet hebben.

quote:
En ik krijg antwoorden als: "O, dus jij pleit voor herstelbetalingen" of "de Afrikanen hebben niet de piramides gebouwd". Volgens maakt Egypte deel uit van Afrika, en waren de inwoners derhalve "Afrikanen".
Kortom, de meest vreemdsoortige opmerkingen.
Er zit natuurlijk weldegelijk een agenda achter. Door die zelfkastijding en geschiedvervalsing heb je nu al dat bijvoorbeeld Afrikanen of Jamaicanen het recht claimen om hier te zijn en onze rijkdom te genieten omdat het met het bloed van hun voorvaderen opgebouwd zou zijn. Onzin natuurlijk. Die hele VOC stelde al weinig voor en was het meeste nog reguliere eerlijke handel ook en de WIC was een financieel drama. De Europese handel en Nederlandse industrie brachten de welvaart.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_197728856
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:58 schreef Maharski het volgende:

[..]

Ben echt niet geïnteresseerd in deze stijl van discussiëren. Gelijk hebben of krijgen, of discussie 'winnen' interesseert me echt geen moer. Dan draag ik liever mijn steentje bij aan mensen bewust maken van dingen, en leugenarij bestrijden. Oftewel: doeg.
Nou ja... jij begint met dat verzinsel cultuurmarxisme, wat ook vaak wordt gebruikt als synoniem voor "links" .
En het zijn booswichten die de cultuur willen vernietigen, zo suggereer je.
Dat is geen stijl van discussiëren die je begint.

ontopic.. hoezo is het veranderen van een straatnaam van Leopold het vernietigen van de Belgische cultuur .
Onzinbeschuldiging van je.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 30-01-2021 22:45:25 ]
pi_197729350
Sowieso zou Afrika nog verder achterop hinken op wereldvlak zonder kolonisaties.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 20:14:33 #72
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197730083
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In tegenstelling tot domweg elk boek geloven dat een vooringenomen idee bevestigt, ongeacht wie de auteur is? Sorry, ik heb een opleiding gedaan waar ons geleerd is, bronnen kritisch te bekijken.
Door op de auteur af te gaan? Heb je het überhaupt gelezen ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 20:33:47 #73
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197730569
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Door op de auteur af te gaan? Heb je het überhaupt gelezen ?
Minn goede smaak belet me boeken van bevestigde antisemieten te lezen, zeker als het over zogenaamde bedreigingen van het westen gaat. I’ heb Untergang des Abendlandes en Mein Kampf al gelezen, dus ik heb wel enig idee wat voor doem dit “boek” verspreiden wil en welke trucjes hij gebruikt.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 30 januari 2021 @ 21:36:32 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197732500
Prima, ik neem aan dat ze in Duitland ook geen Adolf Hitler-laan willen
  zaterdag 30 januari 2021 @ 21:45:09 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197732746
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 17:03 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zelf geen voorstander om met terugwerkende kracht allerlei historische figuren de maat te nemen, maar in het geval van Leopold II kan ik me wel wat in vinden, zelfs voor de tijdgeest is de man ongekend wreed, bruut en egoistisch.
Inderdaad, totaal niet vergelijkbaar met die oude zeeschuimers die honderden jaren eerder leefden. Het is vergelijkbaar met alsof je hier een Seys-Inquart-laan zou neerleggen.
pi_197738680
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Inderdaad, totaal niet vergelijkbaar met die oude zeeschuimers die honderden jaren eerder leefden. Het is vergelijkbaar met alsof je hier een Seys-Inquart-laan zou neerleggen.
van Heutsz en Colijn zijn geen "oude zeeschuimers". Coen wellicht iets van oudere tijd. Maar het is wel weer typisch dat men Seyss Inquart wél weer weet als fouterik uit het verleden (geen Nederlander), maar iemand wiens schrikbewind "we" als Nederlanders zelf aan den lijve hebben ervaren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_197738735
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Klopt! Leopold is iemand uit het "buitenland". Daar mogen wij ons Nederlandse vingertje naar wijzen. En J Pz Coen is Nederlands. En wij zijn nu eenmaal een uitverkoren, door God gezonden, volk. O wee als iemand daar kritiek op duft te uiten.
:N
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')