abonnement Unibet Coolblue
pi_197667279
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2021 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Na een beurscrash stijgen de koersen wel weer. Enkele incidenten daargelaten en dat is dan je risico, maar voor mij weegt dat niet op tegen het waardeloze rendement van de netto hypotheekrente.
Ieder zijn ding, het is goed dat ts ook iets anders hoor dan het risicovermijdende nederlandse gedrag.

Voor mij is het nu genoeg. Ik heb gezegd wat ik wou zeggen.
Het punt is dat jij uit gaat van "een huis kopen versus beleggen". En als je een belegger bent en goed slaapt als je wat risico neemt en de markt inzakt is dat misschien wel een ding.

Maar als TS, ondanks zijn 400k vermogen, tot op heden niet belegd heeft, zou ik niet weten waarom hij vanaf het moment dat hij een huis koopt dat risico ineens wél zou nemen.

Misschien vergis ik me en belegt TS al jaren, maar dat heeft hij iig niet gemeld.

Uitgaande van een TS die nu niet belegt en ook niet wil gaan beleggen vanwege de risico's, blijf ik bij het advies om z'n woning zo af te tikken en dan lekker te genieten van de lage woonlasten.
En van wat hij overhoudt kan hij dan best weer sparen of... beleggen... als het misgaat hoef hij z'n huis iig niet uit.
pi_197667749
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 20:15 schreef DiegoG92 het volgende:
Goedenavond,

Ik ga voor het eerst een huis kopen. Ben 28 jaar en heb ¤400.000 cash (huis rond de ¤350.000), maar vraag mij af wat verstandig is. Direct huis afbetalen of gewoon tegen lage rente hypotheek en de rest beleggen. Schuld hebben spreekt mij niet echt aan.

Mensen ervaring met direct afbetalen van een huis die wat tips hebben hoe ik het beste dat kan aanpakken?
Ik heb in 2017 een huis gekocht voor 450.000 Euro zonder hypotheek. Ik heb daar tot de dag van vandaag spijt van een hypotheek op je huis is 1% of nog minder. Je huis kost maar 3500 euro aan rente per jaar als je op de beurs laat beleggen zit je al snel op 6% 21000 euro per jaar. Je bent daarom 17500 beter af elk jaar als je een lening hebt op je huis en het geld in de markt stopt.
Arrr!
  woensdag 27 januari 2021 @ 14:28:39 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197668720
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 10:54 schreef namliam het volgende:

[..]

Een casus voor het timen van de markt... is al tig keer aangetoond dat het timen van de markt niet heel goed mogelijk is en dat tijd IN de markt > timen van de markt.

De sleutel ligt volgens mij heel simpel zoals TS zegt " Schuld hebben spreekt mij niet echt aan."
Als dat zo is, dan geldt dat ook voor een hypotheek, dus lekker cash afrekenen en klaar er mee.
Klopt, het timen van de markt is lastig, maar een crash is vaak prima te zien als hij gaande is cq net gebeurd is, dat je dan niet exact het dieptepunt kunt inschatten is niet zo'n probleem, het gaat erom dat er na een crash weer een stijging komt, als de prijzen weer beginnen te stijgen na een crash zit je dus net voorbij het dieptepunt, wat alsnog een prima moment is om in te stappen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197668803
Hypotheek nemen en Bitcoin/Ethereum kopen van de cash.
pi_197669016
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 14:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, het timen van de markt is lastig, maar een crash is vaak prima te zien als hij gaande is cq net gebeurd is, dat je dan niet exact het dieptepunt kunt inschatten is niet zo'n probleem, het gaat erom dat er na een crash weer een stijging komt, als de prijzen weer beginnen te stijgen na een crash zit je dus net voorbij het dieptepunt, wat alsnog een prima moment is om in te stappen.
Klopt eind maart kocht ik en juli verkocht met ca 40% rendement.
Ik heb niet op het dieptepunt gekocht en verkocht toen ik het wou.
Nu is mijn portefeuille gering ivm de hoge koersen. Zogauw die zakken stap ik weer in.

Elk fatsoenlijk boek zegt dat je bij een daling moet kopen, ook als het daarna nog verder daalt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197669038
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 13:19 schreef longasleep het volgende:

[..]

Ik heb in 2017 een huis gekocht voor 450.000 Euro zonder hypotheek. Ik heb daar tot de dag van vandaag spijt van een hypotheek op je huis is 1% of nog minder. Je huis kost maar 3500 euro aan rente per jaar als je op de beurs laat beleggen zit je al snel op 6% 21000 euro per jaar. Je bent daarom 17500 beter af elk jaar als je een lening hebt op je huis en het geld in de markt stopt.
Beste advies tot nu toe
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197669465
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 20:34 schreef LXIV het volgende:
Oh, je kunt het geld bij aankoop gewoon overboeken naar de notaris. Via telebankieren
Moet je wel een ontheffing vragen bij de bank.
Daar liep ik tegenaan toen ik een groot deel van mijn huis cash wilde kopen. Er zijn limieten aan wat je kan overboeken als particulier.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197669729
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Moet je wel een ontheffing vragen bij de bank.
Daar liep ik tegenaan toen ik een groot deel van mijn huis cash wilde kopen. Er zijn limieten aan wat je kan overboeken als particulier.
Bij Rabo was het 50k per keer. Maar dat kan wel meerdere keren achter elkaar.
pi_197670412
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Moet je wel een ontheffing vragen bij de bank.
Daar liep ik tegenaan toen ik een groot deel van mijn huis cash wilde kopen. Er zijn limieten aan wat je kan overboeken als particulier.
Cash overboeken is sowieso lastig :X
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197671088
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 16:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Cash overboeken is sowieso lastig :X
Ach dan ga je toch met je koffertje zwart geld naar de notaris
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 27 januari 2021 @ 17:43:57 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197671272
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 16:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Cash overboeken is sowieso lastig :X
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197671829
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Moet je wel een ontheffing vragen bij de bank.
Daar liep ik tegenaan toen ik een groot deel van mijn huis cash wilde kopen. Er zijn limieten aan wat je kan overboeken als particulier.
Klopt, mijn bank stond toe de limiet eenmalig te verhogen. Heb ze wel ff uitgelegd wat ik ging doen. :D
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_197671866
Ik hoop dat rentes snel stijgen (al ben ik er bang voor). Dat bedrijven graag lenen om sneller te groeien accepteer ik, maar dat een significant deel van de inwoners van Nederland graag liever een hypotheek afsluiten dan cash betalen vind ik een slechte ontwikkeling.

Zitten we straks weer met kredietcrisis te kijken.
Allemaal mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, maar liever hun beleggingen niet verkopen omdat de beurs net gecrasht is.
Eerst denken, dan typen
pi_197672954
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 14:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, het timen van de markt is lastig, maar een crash is vaak prima te zien als hij gaande is cq net gebeurd is, dat je dan niet exact het dieptepunt kunt inschatten is niet zo'n probleem,

Zie je hier ergens een mooi koop moment?
FYI, tussen de top en de bodem hier zichtbaar zit ruim 2500 punten op de DJIA
  woensdag 27 januari 2021 @ 19:47:51 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197673370
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:28 schreef namliam het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Zie je hier ergens een mooi koop moment?
FYI, tussen de top en de bodem hier zichtbaar zit ruim 2500 punten op de DJIA
Op ongeveer 4/5 daar waar de rode lijn de het rode trappetje naar beneden kruist? Of iets daarna nog.

Maar goed, als je zometeen komt met een uitsnede waaruit blijkt dat de werkelijke daling pas na het plaatje kwam is het ook vrij nutteloos natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197675159
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op ongeveer 4/5 daar waar de rode lijn de het rode trappetje naar beneden kruist? Of iets daarna nog.

Maar goed, als je zometeen komt met een uitsnede waaruit blijkt dat de werkelijke daling pas na het plaatje kwam is het ook vrij nutteloos natuurlijk.
In de werkelijkheid kan je ook niet vooruit kijken, in werkelijkheid gaat de DJIA hier nog 6000 punten omlaag... en duurt het nog bijna 3 jaar wachten voordat de koersen weer terug op jou instap punt terug komen, laat staan voordat je winst gaat maken.

Het instap punt bepalen is buitengewoon moeilijk, is het echt de bodem, of slechts een pauze voor meer?

En dan nog het omgekeerde, dit soort crashes zoals o.a. van dit jaar de Corona crash zijn geen maandelijks fenomeen. Je kan dus lang moeten wachten voor een goede kans en dan loop je al die tijd rendement mis.
De combi, "de markt valt niet te timen" en "eenmaal gemaakt rendement pakken ze je niet meer af" (bijvoorbeeld dividend) maakt het derde "tijd in de markt is beter dan timing de markt"
pi_197675302
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:28 schreef namliam het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Zie je hier ergens een mooi koop moment?
FYI, tussen de top en de bodem hier zichtbaar zit ruim 2500 punten op de DJIA
Als ik het me goed kan herinneren, zijn die 3 rood-wit-blauw lijnen zgn. Moving Averages berkend uit verschillende periode's. Daar waar de 3 MA's elkaar kruisen, ontstaat een zgn. "Golden Cross" en dat is een sterk koopmoment.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 27-01-2021 21:20:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197675323
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 18:16 schreef Piger het volgende:
Ik hoop dat rentes snel stijgen (al ben ik er bang voor). Dat bedrijven graag lenen om sneller te groeien accepteer ik, maar dat een significant deel van de inwoners van Nederland graag liever een hypotheek afsluiten dan cash betalen vind ik een slechte ontwikkeling.

Zitten we straks weer met kredietcrisis te kijken.
Allemaal mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, maar liever hun beleggingen niet verkopen omdat de beurs net gecrasht is.
Ach, ach jongen toch. Zeg dat maar niet tegen de deskundige, onafhankelijke hypotheekadviseur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197675705
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 21:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik het me goed kan herinneren, zijn die 3 rood-wit-blauw lijnen zgn. Moving Averages berkend uit verschillende periode's. Daar waar de 3 MA's elkaar kruisen, ontstaat een zgn. "Golden Cross" en dat is een sterk koopmoment.
Die lijnen kunnen van alles zijn, maar zijn in dit geval i.d.d. een meebewegende gemiddelden (moving averages) en dan hangt het wel heel erg van de gemiddelde af.

Punt was, is, timing moeilijk, heel moeilijk. Zelfs als je "golden gross" zoekt is deze hier verre van HET instap moment.
pi_197680344
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 18:16 schreef Piger het volgende:
Ik hoop dat rentes snel stijgen (al ben ik er bang voor). Dat bedrijven graag lenen om sneller te groeien accepteer ik, maar dat een significant deel van de inwoners van Nederland graag liever een hypotheek afsluiten dan cash betalen vind ik een slechte ontwikkeling.

Zitten we straks weer met kredietcrisis te kijken.
Allemaal mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, maar liever hun beleggingen niet verkopen omdat de beurs net gecrasht is.
Ik zie het probleem niet zo behalve dat de lage rente eerder een vloek is dan een zegen voor particulieren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197680876
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Ach, ach jongen toch. Zeg dat maar niet tegen de deskundige, onafhankelijke hypotheekadviseur.
Wat bedoel je daar mee te zeggen?

Ben overigens over algemeen niet zo onder de indruk van hypotheekadviseurs. Komt natuurlijk omdat de goede gewoon doorstromen naar hogere/beter betaalde functie/diensten.
Eerst denken, dan typen
pi_197680907
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet zo behalve dat de lage rente eerder een vloek is dan een zegen voor particulieren
Laat het zo maar blijven dan. Mocht de rente wel significant krijgen gaan we een gigantische beurscrash krijgen die je niet in paar jaartjes inloopt.
Eerst denken, dan typen
pi_197681211
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 09:32 schreef Piger het volgende:
Ben overigens over algemeen niet zo onder de indruk van hypotheekadviseurs.
Dat wil ik daarmee zeggen!!

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-01-2021 10:07:06 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197681333
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 09:35 schreef Piger het volgende:
Mocht de rente wel significant krijgen gaan we een gigantische beurscrash krijgen die je niet in paar jaartjes inloopt.
Die crash is nu al gaande: Alfen -8%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197681439
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 09:35 schreef Piger het volgende:

[..]

Laat het zo maar blijven dan. Mocht de rente wel significant krijgen gaan we een gigantische beurscrash krijgen die je niet in paar jaartjes inloopt.
ING heeft de hypotheekrentes vandaag weer verlaagd. Da's de tweede keer deze maand!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197682529
Hoop dat het nog blijft dalen aangezien volgend jaar de 10 jaar periode van onze hypotheek er op zit en wij echt een belachelijk hoog rente% betalen.
pi_197683474
Zet de hypotheek in box 3. Netto betaal je dan minder hypotheekrente dan het belastingvoordeel wat je in box3 behaald.
pi_197683682
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 12:27 schreef kareldekikker455 het volgende:
Zet de hypotheek in box 3. Netto betaal je dan minder hypotheekrente dan het belastingvoordeel wat je in box3 behaald.
Goed idee bij nieuwe hypotheek! Maar bij een bestaand eis dat zowat katsonmogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-01-2021 14:48:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 januari 2021 @ 14:42:22 #79
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197685669
Maar, laat je niet gek makken. De stunt-tarieven die je ziet onder de 1%, die zijn op basis van NHG. Kan NHG niet, dan wordt het snel 0,1 of 0,15 meer. Kies je dan voor aflossingvrij, nog een opslag. Oftewel, reken maar op iets meer, afhankelijk van de keuzes.

Maar blijf bij mijn advies. Je huis voor net onder de 50% een hypotheek, en met de rest een mooi rendement met verschillende belegging proberen te maken, als je dat leuk vindt. Vind je beleggen eng of niets, dan gewoon je huis aftikken en lekker elke maand genieten van je salaris en leuke dingen doen of vet sparen voor wat anders moois.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197685765
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 14:42 schreef HMS het volgende:

Maar blijf bij mijn advies. Je huis voor net onder de 50% een hypotheek, en met de rest een mooi rendement met verschillende belegging proberen te maken, als je dat leuk vindt.
Met als bijkomend voordeel, dat je bij non-NHG hypotheken, een flinke korting op de rente ontvangt. Scheelt uiteindelijk soms maar weinig met NHG-hypotheek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197685963
Geld lenen om een huis te kopen en je opgepotte geld investeren in een (paar) risicovolle investering(en).

(What can go wrong? :') )

Rondpompen dat geld, zo zien de echte rijken het graag! (En ook het leger aan adviseurs die graag een graantje mee willen pikken, en die met jouw geld de hypotheek inlossen.)

Beter koop je het huis cash, en met het geld wat je normaal gesproken zou moeten betalen aan aflossing en rente investeer je wat hier en daar.

Geld lenen kost geld.
pi_197687865
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:04 schreef PieterCornelis het volgende:

Geld lenen kost geld.
Ik ken er nog 1

Geld verdienen doe je met geld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197688680
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik ken er nog 1

Geld verdienen doe je met geld
Je verdient geen geld wanneer je het van het de ene investering naar de andere blijft pompen, je hebt alleen letters en cijfers op je afschrift staan of anders nullen en enen op een webpagina.

Maar wanneer jij daar gelukkig van wordt en bij mij niet komt vragen om een boterham, of onderdak, wanneer voor jou de verkeerde bubbel klapt: Gewoon doen, doe ik het niet. ^O^
pi_197691262
Lijkt me dat het er vanaf hangt hoe je nu woont en wat je woonlasten zijn. Wat zijn je woonwensen.

Ik zou zelf even wachten op de corona crisis als het om woningen gaat.

Maar nog beter is kijken naar bedrijfsgrond en daar een loods op zetten. Kijk maar naar die garagebox parken.

Bedrijfsleven is nu al aan de crisis begonnen. Dus komende tijd een stuk bedrijfsgrond kopen. Dat kan je dan tot in lengte van dagen verhuren. Redelijk safe. Investeren doe je als er koopjes zijn. Die tijd gaat binnenkort beginnen.

Tja wil je meer risico dan zijn er legio opties.

Een huis hebben wil niet zeggen je leven lang gratis wonen. Als je in de bijstand komt zul je er een hypotheek op moeten nemen of het moeten verkopen.

Maar als je huur vangt uit bedrijfsgrond kan je daarvan altijd nog een kamer gaan huren en sober van leven.

Een huis is slechts een besparing op huur. Een bedrijfspand is een renderende investering. Blijvende cashflow. Mijn baas heeft een bedrijf EN flink een paar bedrijfspanden. Hij werkt 60u per week in het bedrijf. Maar met verhuren harkt 'net zoveel binnen als met het bedrijf.

Nederland wordt ook steeds liberaler en rechtser. Maar ondertussen zal prive bezit meer en meer belast worden. Terwijl bedrijven meestal gematst worden en allerlei voordelen hebben. Vandaar dat ik een groot bedrag altijd in iets zakelijks zou stoppen met bijna geen risico.

Je kan dan zelfs in een sociale huurwoning gaan wonen met huursubsidie en bijv. 1400 per maand passief inkomen (huur)pakken op je bedrijfspand.

Woning verhuren kan ook maar een zakelijke huurder heeft net zoveel rechten als jij geeft in het contract. Een woning huurder dat is heel andere koek.
  donderdag 28 januari 2021 @ 22:28:41 #85
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_197694237
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 13:19 schreef longasleep het volgende:

[..]

Ik heb in 2017 een huis gekocht voor 450.000 Euro zonder hypotheek. Ik heb daar tot de dag van vandaag spijt van een hypotheek op je huis is 1% of nog minder. Je huis kost maar 3500 euro aan rente per jaar als je op de beurs laat beleggen zit je al snel op 6% 21000 euro per jaar. Je bent daarom 17500 beter af elk jaar als je een lening hebt op je huis en het geld in de markt stopt.
Goeie input... Heb je toen wel overwogen om (een deel van) het bedrag te beleggen? Of achteraf pas tot dit inzicht gekomen?

Ik heb zelf samen met mijn broer een grote beleggingsportefeuille geërfd lang geleden (die goed rendeert). Als het vermogensbewind klaar is zijn we beiden van plan het te gebruiken om een huis mee te financieren. Oftewel de hele boel verkopen en lage woonlasten ervoor terugkrijgen. Maar als ik hier na jouw post nog eens naar kijk is dat eigenlijk niet persé de slimste keuze. Temeer omdat we los hiervan er ook al best wat contanten in kunnen steken om de woonlasten te drukken.

Ga dit zeker bespreken met de vermogensbeheerder, top :)
pi_197694783
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:49 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Je verdient geen geld wanneer je het van het de ene investering naar de andere blijft pompen, je hebt alleen letters en cijfers op je afschrift staan of anders nullen en enen op een webpagina.

Maar wanneer jij daar gelukkig van wordt en bij mij niet komt vragen om een boterham, of onderdak, wanneer voor jou de verkeerde bubbel klapt: Gewoon doen, doe ik het niet. ^O^
Hmm nagenoeg elke ondernemer doet wat jij omschrijft, zelfs jouw werkgever waarschijnlijk
pi_197698528
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:28 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]
Ga dit zeker bespreken met de vermogensbeheerder, top :)
Niks ten nadele van de beste man (of vrouw) maar vermogensbeheerder, pft, die zal vast zijn geld waard zijn en een "goed rendement" maken... toch wel een hele 5%?
pi_197699101
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hmm nagenoeg elke ondernemer doet wat jij omschrijft, zelfs jouw werkgever waarschijnlijk
Ook nagenoeg elke particulier
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197699121
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:03 schreef namliam het volgende:

[..]

Niks ten nadele van de beste man (of vrouw) maar vermogensbeheerder, pft, die zal vast zijn geld waard zijn en een "goed rendement" maken... toch wel een hele 5%?
Die 5% is dan neem ik aan in de afgelopen 29 dagen, anders zou ik hem eruit schoppen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197699160
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:08 schreef tstile het volgende:
Lijkt me dat het er vanaf hangt hoe je nu woont en wat je woonlasten zijn. Wat zijn je woonwensen.

Ik zou zelf even wachten op de corona crisis als het om woningen gaat.

Maar nog beter is kijken naar bedrijfsgrond en daar een loods op zetten. Kijk maar naar die garagebox parken.

Bedrijfsleven is nu al aan de crisis begonnen. Dus komende tijd een stuk bedrijfsgrond kopen. Dat kan je dan tot in lengte van dagen verhuren. Redelijk safe. Investeren doe je als er koopjes zijn. Die tijd gaat binnenkort beginnen.

Tja wil je meer risico dan zijn er legio opties.

Een huis hebben wil niet zeggen je leven lang gratis wonen. Als je in de bijstand komt zul je er een hypotheek op moeten nemen of het moeten verkopen.

Maar als je huur vangt uit bedrijfsgrond kan je daarvan altijd nog een kamer gaan huren en sober van leven.

Een huis is slechts een besparing op huur. Een bedrijfspand is een renderende investering. Blijvende cashflow. Mijn baas heeft een bedrijf EN flink een paar bedrijfspanden. Hij werkt 60u per week in het bedrijf. Maar met verhuren harkt 'net zoveel binnen als met het bedrijf.

Nederland wordt ook steeds liberaler en rechtser. Maar ondertussen zal prive bezit meer en meer belast worden. Terwijl bedrijven meestal gematst worden en allerlei voordelen hebben. Vandaar dat ik een groot bedrag altijd in iets zakelijks zou stoppen met bijna geen risico.

Je kan dan zelfs in een sociale huurwoning gaan wonen met huursubsidie en bijv. 1400 per maand passief inkomen (huur)pakken op je bedrijfspand.

Woning verhuren kan ook maar een zakelijke huurder heeft net zoveel rechten als jij geeft in het contract. Een woning huurder dat is heel andere koek.
Les 1 is spreiden, in vastgoed is dat heel moeilijk. Les 2 is spreiden, in fondsen spreid je over 3000 bedrijven met 1 knop. Les 3 is spreiden en les 4 is les 1 en verder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 09:28:02 #91
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197699533
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2021 09:35 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik heb in 7 jaar tijd met een hypotheek van 152k een bedrag van 260k gemaakt. Is dat een waardeloos rendement? Noem mij een belegging die dat benadert.

Dogecoin. Als je die gisteren had gekocht voor je 152k en vanmorgen had verkocht had je nu minstens 6 ton. Maar goed, ik snap je punt. :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197715217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 20:35 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]

Dit zou mij niks verbazen inderdaad. Je ziet ook proefballonetjes om overwaarde te belasten
Wat raar. Je hebt die overwaarde toch niet in handen? Je kan hem ook niet gebruiken
pi_197716246
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 23:44 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Wat raar. Je hebt die overwaarde toch niet in handen? Je kan hem ook niet gebruiken
Het is een oneerlijk voordeel volgens sommigen over de mensen die huren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')