abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 januari 2021 @ 17:02:31 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197653565
Op 14 oktober 1943 komt een groep gevangenen in vernietigingskamp Sobibor in opstand tegen de SS-bewakers. Veertig jaar later interviewt de Nederlander Jules Schelvis, zelf overlevende van Sobibor, twaalf mannen en vrouwen die bij de opstand betrokken waren. Schelvis legde de gesprekken vast met een van de eerste consumentencamera’s.

Dit unieke historische materiaal (achttien uur lang) vormt de basis van de documentaire ‘De Sobibor Tapes’ die de EO uitzendt in het kader van de ‘Internationale Herdenkingsdag van de Slachtoffers van de Holocaust’ op woensdag 27 januari.

De unieke beelden zijn het enige levende bewijs van de opstand in het vernietigingskamp Sobibor. Indrukwekkende getuigenissen van overlevenden over de onmenselijke gebeurtenissen binnen de afrastering van het kamp. Getuigen die tijdens de gesprekken opnieuw beleven hoe ze zich voelden in het kamp waar moord en vernietiging ‘gewoon’ was. De interviews met de getuigen worden afgewisseld door verhalen van onder meer Jetje Manheim en Johannes Houwink ten Cate die aan de hand van brieven, foto’s en kranten artikelen vertellen over Jules’ jarenlange inspanning om de opstand in Sobibor wereldkundig te maken. Het resultaat is een uniek verslag van hoe de Joodse revolte in Sobibor van minuut tot minuut heeft plaatsgevonden.

Jules Schelvis zag het als zijn levenstaak om het verhaal van de Opstand van Sobibor openbaar te maken. Begin jaren ’80 documenteert hij samen met de slaviste Dunya Breur, het getuigenis van Sacha Pechersky, de Russische opstandelingenleider en elf andere direct betrokkenen.

Het idee was om met het materiaal een documentaire te maken, jaren voordat Claude Lanzmann en Steven Spielberg begonnen aan hun ‘oral history’-projecten over de Holocaust. Tot grote teleurstelling van Jules Schelvis is zijn documentaire over de opstand van Sobibor er nooit gekomen. Vijf jaar na zijn overlijden is zijn levenswerk nu gerealiseerd door filmmaker Piet de Blaauw en cameraman Jan Pieter Tuinstra.

Woensdag, 27-1-2021. NPO2 20:25 uur.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 januari 2021 @ 13:57:59 #2
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_197668264
Zoveel bewondering voor Jules Schelvis. Heb hem 1 keer mogen aanhoren.

Ga het zeker kijken vanavond.
If you can dream it, you can do it...
  woensdag 27 januari 2021 @ 21:18:42 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197675418
Ik kijk het nu. Ben benieuwd. -O-
  woensdag 27 januari 2021 @ 21:28:02 #4
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197675568
Bedankt Jules.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_197675932
Ik heb zijn boek Vernietigingskamp Sobibor, met de volledige geschiedenis en de transportlijsten, waarin ook mijn familileden staan, al tientallen jaren in mijn boekenkast staan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 januari 2021 @ 21:42:26 #6
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197675973
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 21:40 schreef golfer het volgende:
Ik heb zijn boek Vernietigingskamp Sobibor, met de volledige geschiedenis en de transportlijsten, waarin ook mijn familileden staan, al tientallen jaren in mijn boekenkast staan.
[ afbeelding ]
Welke familieleden zijn er omgekomen als ik vragen mag? :@

Overigens krijg ik altijd weer een intense haat richting Duitsers als ik dit zie. Totaal onterecht natuurlijk. :{
pi_197676402
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2021 21:42 schreef Zwansen het volgende:


Welke familieleden zijn er omgekomen als ik vragen mag?
Behalve mijn moeder alle anderen van haar kant.
Dus mijn opa en oma, mijn tante, alle oud- neven en -nichten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 januari 2021 @ 22:06:44 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197676581
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2021 21:59 schreef golfer het volgende:

[..]

Behalve mijn moeder alle anderen van haar kant.
Dus mijn opa en oma, mijn tante, alle oud- neven en -nichten.
Wow, wat heftig. :{

Heeft je moeder dat ooit enigszins kunnen verwerken en er over kunnen praten?
pi_197676691
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2021 22:06 schreef Zwansen het volgende:

Wow, wat heftig. :{

Heeft je moeder dat ooit enigszins kunnen verwerken en er over kunnen praten?
Mijn moeder is niet in Sobibor geweest. Die heeft 'alleen maar' Theresiënstadt, Auschwitz en nog 2 andere kampen overleefd.
En nee, dat heeft ze nooit kunnen verwerken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 28 januari 2021 @ 09:12:55 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197680630
-knip-

[ Bericht 33% gewijzigd door Megumi op 28-01-2021 22:07:24 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')