Dit vat het aardig samen, ja. Een leven lang leren, zeg maar. In elk geval voor geschoolde arbeid.quote:Op zondag 24 januari 2021 21:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Je moet dus meeveranderen of je wordt overbodig.
bij multinationals zijn ze er nog steeds maar de naam is wat luxer geworden. Dat moet ook wel, want het klootjesvolk krijgt amper salarisverhogingen en de managers moeten daarom elke paar jaar een nieuwe functienaam krijgen om meer salaris te krijgen.quote:Op maandag 25 januari 2021 18:43 schreef Fer het volgende:
Vroeger had je baantjes als manager postkamer en magazijnbeheerder die goed betaald werden, maar niet zoveel voorstelden. Die zijn nu allemaal wel wegbezuinigd.
Voor een beetje fatsoenlijk salaris moet je ook wel af en toe wisselen. Werk je er al 10 jaar dan mag je blij zijn me 1-2% salaris erbij per jaar, vraag je meer dan is daar de deur. Een nieuwe persoon die wordt aangenomen betalen ze echter wel dat bedrag wat jij wilt voor dezelfde functie...quote:Op zondag 24 januari 2021 23:25 schreef Kalebatz het volgende:
Vroeger begon je na je opleiding (als je die al had) met werken voor een baas en in veel gevallen ging je daar ook met pensioen. Ik heb het idee dat mensen minder snel tevreden zijn (heeft ook met de consumptiemaatschappij te maken) en daardoor vaker wisselen van baan. Echter is dit ook in de huidige tijd stukken gemakkelijker.
Manager postkamer zal inderdaad niet zo vaak meer voorkomen, maar magazijn beheerders zijn er nog zat volgens mij. Ik heb er in ieder geval 1, en die heeft nog een assistent ook, en die positie wegbezuinigen zou me toch een boel problemen opleveren (die me veel meer kosten als dat ik zou besparen op salaris).quote:Op maandag 25 januari 2021 18:43 schreef Fer het volgende:
Vroeger had je baantjes als manager postkamer en magazijnbeheerder die goed betaald werden, maar niet zoveel voorstelden. Die zijn nu allemaal wel wegbezuinigd.
Een stapje verder terug, en dan zou ik toch automatisering zeggen, waar internet met al zijn "vertakkingen" onderdeel vanuit maakt.quote:Op maandag 25 januari 2021 22:03 schreef Niz het volgende:
Leuk topic; interessante vraag.
Ik denk dat vooral internet veel heeft veranderd. Bij heel veel beroepen zat de kennis vroeger in mensen: wie ergens voor doorgeleerd had, had aanzien en gezag/autoriteit op grond van zijn vakkennis.
Sinds internet zit veel kennis in systemen en is de mens (de persoon van de functiehouder) van veel minder belang dan vroeger.
Volgens mij valt dat switchen van werkgever ook wel mee, naarmate men ouder begint te worden. Ik ben zelf wel een boerenlul van begin 50 en zie om mij heen toch wel, dat men wat honkvaster begint te worden. Een beetje op "het laatste moment" nog wat senioriteit in dienstjaren inbouwen.quote:Op maandag 25 januari 2021 23:56 schreef Hexagon het volgende:
Overigens heb je nog altijd mensen die tientallen jaren ergens werken. Maar het is inderdaad minder normaal omdat mensen ook zelf meer durven te wisselen van baan. Er zijn daar ook veel meer kansen voor tegenwoordig.
Klopt, als je ouder word heb je meer behoefte aan stabiliteit. Dat heb ik ook. Ik zou ook niet zo snel meer een andere werkgever zoeken omdat ik momenteel erg op mijn plek zit. Al werk ik in de internetbranche, een sector waar wel een bepaalde onzekerheid in zit.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 05:06 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat switchen van werkgever ook wel mee, naarmate men ouder begint te worden. Ik ben zelf wel een boerenlul van begin 50 en zie om mij heen toch wel, dat men wat honkvaster begint te worden. Een beetje op "het laatste moment" nog wat senioriteit in dienstjaren inbouwen.
Wat mijn ouders en grootouders vroeger zouden zeggen als je bijvoorbeeld een baan bemachtigde bij een bedrijf als Philips "nou zit je goed voor de rest van je leven" is Inderdaad wel voorbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |