abonnement Unibet Coolblue
pi_197599029
Fokkers!

Geen idee of ik hiervoor een topic mag openen, maar kon zo snel geen bestaand topic vinden...

Ik ben normaal een console-gamer en nu blijkt weer de reden waarom. Wilde Anno1404 eens spelen en dacht dat mij dat wel ging lukken. Steam geinstalleerd, spel gekocht en daarna ging het fout.. het spel start dus niet.

Nu heb ik zelf het idee dat het aan de videokaart ligt, maar ik heb daar dus de ballen verstand van! In mijn laptop zit (wat ik heb kunnen vinden) een AMD Radeon 6800M videokaart en heb volgens de specificaties minimaal een AMD R7 265 nodig. Is dit waarom mijn spel bij opstarten al crasht? Nogmaals.. ik ben een totale PC n00b, dus naast mij belachelijk maken hoop ik dat iemand mij kan helpen!

BVD!
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
pi_197600449
Videokaart zou geen probleem moeten zijn met de minimale instellingen.

https://www.systemrequire(...)istory-edition/20214

'Can you run it' knop klikken

Detection.exe uitvoeren en dan krijg je te zien of je voldoende hebt of niet
pi_197601456
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:02 schreef phoenyx het volgende:
Videokaart zou geen probleem moeten zijn met de minimale instellingen.

https://www.systemrequire(...)istory-edition/20214

'Can you run it' knop klikken

Detection.exe uitvoeren en dan krijg je te zien of je voldoende hebt of niet
Dank je! Ga ik even mee aan de slag!

Mocht dat het niet zijn, enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen? De laptop is best oud maar was best wel goed qua specs toentertijd en zou nog steeds redelijk goed mee moeten kunnen.
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
pi_197603786
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:55 schreef Leer2eK het volgende:

[..]

Dank je! Ga ik even mee aan de slag!

Mocht dat het niet zijn, enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen? De laptop is best oud maar was best wel goed qua specs toentertijd en zou nog steeds redelijk goed mee moeten kunnen.
Ik zou het dan niet echt weten (misschien als je wat meer info geeft dat anderen je kunnen helpen, gebeurt er gewoon helemaal niks bijvoorbeeld als je op de snelkoppeling klikt op je bureaublad? Open je vanuit steam? Krijg je wel een foutmelding?). Je klikt erop en hij start gewoon helemaal niet op (ook niet na 5 minuten wachten)?

Als iets niet werkt probeer ik het ook als administrator uit te voeren (rechts klikken op een snelkoppeling en dan 'als administrator uitvoeren'). Misschien het spel deinstalleren, windows update uitvoeren, controleren of o.a. je grafische kaart driver up-to-date is en dan windows herstarten en het spel weer installeren. Voor iemand die niet met een pc werkt niet echt gemakkelijk te doen maar ja in dat soort zaken zou ik het in eerste instantie zoeken. Wat was de uitslag van detection.exe?

Voor drivers heb ik wel de gratis versie van 'driver booster' gebruikt. Kan je 2 drivers per dag mee updaten dus als je er niet voor wil betalen heb je na misschien 10 dagen al je drivers geüpdatet. Heb er meestal wel goede ervaringen mee, laatst toevallig 1 keer een negatieve omdat hij een driver pakte die niet gebruikt kon worden (kon de touchpad van de laptop daardoor niet meer gebruiken). Maar dat is ook het enige negatieve in jaren wat ik met dat programma meegemaakt heb.
pi_197604350
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:30 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ik zou het dan niet echt weten (misschien als je wat meer info geeft dat anderen je kunnen helpen, gebeurt er gewoon helemaal niks bijvoorbeeld als je op de snelkoppeling klikt op je bureaublad? Open je vanuit steam? Krijg je wel een foutmelding?). Je klikt erop en hij start gewoon helemaal niet op (ook niet na 5 minuten wachten)?

Als iets niet werkt probeer ik het ook als administrator uit te voeren (rechts klikken op een snelkoppeling en dan 'als administrator uitvoeren'). Misschien het spel deinstalleren, windows update uitvoeren, controleren of o.a. je grafische kaart driver up-to-date is en dan windows herstarten en het spel weer installeren. Voor iemand die niet met een pc werkt niet echt gemakkelijk te doen maar ja in dat soort zaken zou ik het in eerste instantie zoeken. Wat was de uitslag van detection.exe?

Voor drivers heb ik wel de gratis versie van 'driver booster' gebruikt. Kan je 2 drivers per dag mee updaten dus als je er niet voor wil betalen heb je na misschien 10 dagen al je drivers geüpdatet. Heb er meestal wel goede ervaringen mee, laatst toevallig 1 keer een negatieve omdat hij een driver pakte die niet gebruikt kon worden (kon de touchpad van de laptop daardoor niet meer gebruiken). Maar dat is ook het enige negatieve in jaren wat ik met dat programma meegemaakt heb.
niet de rommel als "driver booster" gebruiken, dit levert nagenoeg altijd meer problemen op dan dat het verhelpt..

ALS het al een driver probleem is kan TS gewoon bij de fabrikant een schone installatie van de videokaartdriver downloaden en installeren
https://www.amd.com/en/support
die detecteren zelf gewoon welke driver(s) er nodig zijn en installeren deze.

@Leer2eK:

Anno1404 hierzo

staat mogelijk een oplossing: (als het geen driver issue is)

quote:
In summary:

Step 1:
You need to go to C://Computer/users/(yourusername)/Appdata/roaming/ubisoft/Anno1404/config

Step 2:
Edit the Engine.ini file with note pad, find the line

<directXversion>0</directXversion>

and change the 0 to a 9; ubisoft were so foolish to set the default value of the direct x version to 0, this creates memory allocation problems even if you have enough memory for direct x 0 doesn't utilize available memory and isn't a directx driver at all.

so it the line should read

<directXversion>9</directXversion>

Step 3:
Save the file and reload anno1404


Kind regards


[ Bericht 10% gewijzigd door mschol op 24-01-2021 10:28:06 ]
pi_197604429
Net even de test gedaan die je suggereerde en die geeft dus aan dat de videokaart "out-of-date" is.

Dat zal het probleem dan wel zijn.

Verder ging het installeren allemaal prima, alleen bij het opstarten van Anno komt het game-zandlopertje in beeld en daarna crasht hij en sluit het zichzelf af.

Wat betreft updates etc, die zouden niet nodig moeten zijn. Onlangs is de laptop in onderhoud geweest en is Windows 10 erop gezet en alles opnieuw geïnstalleerd.
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
pi_197609140
Ik wil nu kijken of Anno1701 (ouder spel) het wel doet. Kan iemand mij vooraf al aangegeven of dit moet lukken? Ik zie deze namelijk niet in die lijst bij "canyourunit".

Mijn specs zijn:
I7-2630 CPU @ 2.00Ghz
8GB Ram
Windows 10 64-bit
AMD Radeon 6800M

Hopelijk genoeg info maar anders hoor ik het graag!
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
pi_197610633
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 10:21 schreef mschol het volgende:

[..]

niet de rommel als "driver booster" gebruiken, dit levert nagenoeg altijd meer problemen op dan dat het verhelpt..

ALS het al een driver probleem is kan TS gewoon bij de fabrikant een schone installatie van de videokaartdriver downloaden en installeren
https://www.amd.com/en/support
die detecteren zelf gewoon welke driver(s) er nodig zijn en installeren deze.

@:Leer2eK:

Anno1404 hierzo

staat mogelijk een oplossing: (als het geen driver issue is)
[..]

Dank je voor je toevoeging!
Heb de file aangepast en er lijkt inderdaad verandering in te zitten qua opstarten, maar met verandering naar 9 laadt hij toch uiteindelijk niet.
Ook 12 geprobeerd omdat dat mijn versie van directx is, maar nog steeds niks. Ik geef het op!
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
pi_197612192
het kan zijn dat de pc de iGPU gebruikt en niet je Radeon kaart. Dit kan een probleem zijn voor je.

https://www.amd.com/en/su(...)chable-Graphics-Menu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')