abonnement Unibet Coolblue
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 13:45:14 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197589715
Hulp gevraagd of mijn keuze uit de weelderige pc-oerwoud een goed genoege is (goed genoeg, perfect hoeft niet en heb ik de middelen gewoon even niet voor :))

Ik loop aan een poosje rond te struinen op allerlei sites, van alles te vergelijken en zo goed en kwaad als dat kan met mijn nul-ICT hoofd mezelf op de hoogte te brengen van wat er binnen mijn budget wel of niet verstandig is.
Ik heb een budget van 1.000, en dat is wel echt stretched to the max. In mijn beleving voor wat ik doe met de pc, moet daar echt wel iets fatsoenlijks voor te krijgen zijn.
Maar ik kom er hopeloos toch niet helemaal uit :') Dus ik vraag even meedenk hulp, nu ik iets op het oog heb.

Wat doe ik nu: vooral veel dingen tegelijkertijd. Ik heb 2 beeldschermen, en terwijl netflix of ziggo streamt, ben ik nog van alles aan het doen en dan draai ik (en laat ik open staan wanneer ik wat anders doe) de volgende apps tegelijkertijd:
- Office 365 (vooral ppt en xls gebruik ik dan)
- Corel paintshop pro X7
- netflix via chrome
- chrome nog meer tabs open
- games, maar niet te spannend, via harde schijf (zoals HOMM) en via steam / GOG (COD, maar alleen solo, is het zwaarste)

Wat ik op mijn huidige pc merk is dat hij soms lang moet nadenken om iets te openen. Is het eenmaal open, dan draait het doorgaans wel, maar met name grafische dingen doen (combi ppt met Corel) vind hij niet altijd leuk en hoe langere sessie dat ik heb, hoe minder leuk dat hij het vindt.

Wat heb ik nu: (verschil vetgedrukt)
- W10
- i5-3570k; 4cpu's
- chipset Intel® Z77
- 8 MB RAM
- NVIDIA GTX 660 (dus niet 1660 ;))
- Grafisch geheugen: 6069; gedeeld 4070
- géén bleutooth (loop nu te klooien met een usb dingetje)
- SSD 120GB
- HDD 1TB
- wifi nee
kostte 5jr terug ong.: 1.300,-

wat heb ik op het oog:
- W10
- i7 9700F 8cpu (als dat dus processorkernen zijn)
- chipset Intel® H370
- 8 MB RAM
- NVIDIA GTX GTX 1660 Ti
- Grafisch geheugen 6GB (gedeeld geen idee)
- bleutooth 4.2
- SSD 256GB
- HDD 1TB
- wifi ja
kost nu ong 850,-

Volstaat deze pc voor wat ik wil?
lolwut
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 13:52:47 #2
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_197589814
Iets met 16 GB ram en een terabyte SSD zou ik aanraden in dit geval.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 13:54:56 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197589830
ik mezelf ook, maar mijn budget staat dat niet toe :P
Vanwaar mijn vraag of de pc die ik op het oog heb, een redelijk significante verbetering is, of beter gezegd wellicht: dat dit zo lijkt maar eigenlijk flink tegen valt?
lolwut
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 14:02:00 #4
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_197589911
Het is denk ik wel een verbetering, dankzij die CPU. Je kan eventueel later nog geheugen erbij installeren, en een terabyte ssd. Die twee kosten respectievelijk rond de 80 en 100 euro, iets buiten je budget.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Eindredactie Games zaterdag 23 januari 2021 @ 14:09:20 #5
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_197590005
8MB RAM was zo rond 1995 ongeveer de standaard :P 8GB bedoel je waarschijnlijk. Dat is wel erg zuinig voor een nieuwe pc, wat Chevy zegt lijkt me inderdaad wel minimaal aan te raden, vooral omdat dat juist helpt bij de multi-task dingen die je noemt. Geheugen is niet zo duur. Verder bedoel je meerdere cores (CPU met vier cores, niet vier CPU's). Videokaart is wel prima voor wat je op het oog hebt qua games. Vanwaar die nadruk op bluetooth?
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:23:47 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_197590233
Dat je huidige pc traag wordt is waarschijnlijk vooral door het gebrek aan ram en de trage hard-disk.

Als je die dingen tegelijk wilt doen waarover je spreekt dan gaat je nieuwe pc ook traag worden met maar 8gb. 16gb is minimaal, al zal dat dan ook de eerste bottle neck worden waar je tegenaan gaat lopen. 24gb zou een mooie hoeveelheid zijn, 16gb is imho echt minimaal in jouw situatie en dan zou ik aanraden om volgend jaar te kijken of je niet tegen die bottle neck aan loopt en dan eventueel nog 8gb erbij kopen of 16gb.

Je merkt overigens niet dat je te weinig ram hebt door naar de Windows task manager te kijken. Windows begint namelijk al ram gebruik te beperken als je bijv 6 van de 8gb hebt gebruikt. Je merkt dat dan doordat je pc begint te 'haken' met dingen openen.

[ Bericht 12% gewijzigd door embedguy op 23-01-2021 14:29:23 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 14:32:53 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197590381
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
Het is denk ik wel een verbetering, dankzij die CPU. Je kan eventueel later nog geheugen erbij installeren, en een terabyte ssd. Die twee kosten respectievelijk rond de 80 en 100 euro, iets buiten je budget.
Ah dat is inderdaad een goede. Dat kan ik zeker doen.
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:09 schreef 2dope het volgende:
8MB RAM was zo rond 1995 ongeveer de standaard :P 8GB bedoel je waarschijnlijk. Dat is wel erg zuinig voor een nieuwe pc, wat Chevy zegt lijkt me inderdaad wel minimaal aan te raden, vooral omdat dat juist helpt bij de multi-task dingen die je noemt. Geheugen is niet zo duur. Verder bedoel je meerdere cores (CPU met vier cores, niet vier CPU's). Videokaart is wel prima voor wat je op het oog hebt qua games. Vanwaar die nadruk op bluetooth?
_O- oeps ja dat bedoel ik idd :')
Ik heb nu 2 verschillende bleutooth usb-dinkies gehad omdat mijn pc geen bleutooth heeft. En elke keer is het gezeik dat hij ofwel niet goed/meteen verbindt, ofwel dat ik gewoon opnieuw moet installeren omdat ik het onmogelijk nog aan de praat krijg -O-. Dus ik wil het met een onboard doen (als ik alles moet geloven ( :+ ) zou dat stabieler moeten zijn.
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:23 schreef embedguy het volgende:
Dat je huidige pc traag wordt is waarschijnlijk vooral door het gebrek aan ram en de trage hard-disk.

Als je die dingen tegelijk wilt doen waarover je spreekt dan gaat je nieuwe pc ook traag worden met maar 8gb. 16gb is minimaal, al zal dat dan ook de eerste bottle neck worden waar je tegenaan gaat lopen. 24gb zou een mooie hoeveelheid zijn, 16gb is imho echt minimaal in jouw situatie en dan zou ik aanraden om volgend jaar te kijken of je niet tegen die bottle neck aan loopt en dan eventueel nog 8gb erbij kopen of 16gb.

Je merkt overigens niet dat je te weinig ram hebt door naar de Windows task manager te kijken. Windows begint namelijk al ram gebruik te beperken als je bijv 6 van de 8gb hebt gebruikt. Je merkt dat dan doordat je pc begint te 'haken' met dingen openen.
ja ik snap dat ik mezelf uitdaag.
Mijn gedachte was zo:
- Corel straks installeren op de SDD ipv HDD (nu kon dat niet qua ruimte), nu een i7 ipv i5 scheelt, meerdere processoren scheelt, en een stuk betere videokaart.

Slotsom:
ik bestel hem, en zodra mn dak gefixed is ga ik hem uitbreiden vooral met geheugen. Als ik jullie zo goed begrijp zou het al in ieder geval een verbetering moeten zijn.

Dank voor het meedenken in ieder geval, erg fijn O+
lolwut
pi_197590402
Kun je niet ff doorsparen tot 1400 ofzo
Ik zwaai naar dieren.
pi_197590448
Zet je de HD over in de Nieuwe?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197590511
Zou je RAM kunnen zijn die volvloopt en page swaps aan maakt, kan je zien in je control alt dellet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197590923
Aangezien je andere moederbord neemt, zou ik ook andere geheugen nemen. Snellere, betere en meer ram. Dus 16 gb met minste ddr 4 (type).
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:33:58 #12
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197591328
Ik denk het wel. Ik heb het volgende net aangeschaft voor ongeveer hetzelfde bedrag:
i5 10400
ASUS TUF Gaming B460M-PLUS (wifi)
Kast + CPU koeler
32 GB RAM
Kingston A2000 1TB SSD
MSI GeForce GTX 1660 SUPER AERO ITX OC
Voeding

Windows 10 licentie online kost ongeveer ¤10.

Ik ben erg tevreden mee. Ik kan een CPU tot i9 er in kwijt en tot 128 GB RAM en kan dus nog even vooruit. Ik heb alleen een op maat gekochte voeding genomen en dat betekent dat als ik een snellere videokaart zou willen of een erg zware CPU ik ook een andere voeding moet kopen. Verder is het razendsnel en ben ik erg tevreden.

Ik gebruik het voornamelijk voor internetten, films en wat spelletjes zoals Satisfactory en dat draai op de hoogste settings op 1440.

Volgens mij komt jouw systeem aardig overeen of beter.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_197591423
Ga nooit besparen op je SSD. Die is het moeilijkst te vervangen. Te weinig RAM is geen enkel probleem: super simpel om toe te voegen. Die SSD+HDD moeten eruit, en in plaats daarvan een 1 TB SSD.
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 15:40:46 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197591444
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:34 schreef Geerd het volgende:
Kun je niet ff doorsparen tot 1400 ofzo
Alles kan, maar dit is wat ik nu wil doen. Ik vind de uitbreidingstips goed, daar ga ik mezelf heel goed mee redden.
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:36 schreef halfway het volgende:
Zet je de HD over in de Nieuwe?
Waarschijnlijk wel. Ik heb aan mijn huidige 1TB meer dan genoeg, dus met de nieuwe gaan in 1e instantie vooral bestanden mee over.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
Aangezien je andere moederbord neemt, zou ik ook andere geheugen nemen. Snellere, betere en meer ram. Dus 16 gb met minste ddr 4 (type).
ik kijk waar ik de komende maanden wel of niet tegen aan loop in het gebruik, en ga dan kijken naar uitbreiding.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:33 schreef Herkauwer het volgende:
Ik denk het wel. Ik heb het volgende net aangeschaft voor ongeveer hetzelfde bedrag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij komt jouw systeem aardig overeen of beter.
Ziet er goed uit! Dank je voor je aanvulling!
lolwut
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 15:43:10 #15
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197591480
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:39 schreef oheng het volgende:
Ga nooit besparen op je SSD. Die is het moeilijkst te vervangen. Te weinig RAM is geen enkel probleem: super simpel om toe te voegen. Die SSD+HDD moeten eruit, en in plaats daarvan een 1 TB SSD.
PC is geen custommade, dus de 250GB SSD om 1TB HDD is wat het is.
lolwut
pi_197591539
quote:
19s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:43 schreef BrandX het volgende:

[..]

PC is geen custommade, dus de 250GB SSD om 1TB HDD is wat het is.
Hdd zal in mijn optiek de langzaamste schakel worden. Iedereen het met mij eens?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Boks-Chick zaterdag 23 januari 2021 @ 15:49:38 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_197591581
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:47 schreef halfway het volgende:

[..]

Hdd zal in mijn optiek de langzaamste schakel worden. Iedereen het met mij eens?
dat weet ik, maar past gewoon niet in mijn budget. Daarbij is de nieuwe 2x zo groot waardoor ik office en corel er makkelijk op kan installeren. Dat gaat al veel schelen.
lolwut
pi_197593957
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:23 schreef embedguy het volgende:
Dat je huidige pc traag wordt is waarschijnlijk vooral door het gebrek aan ram en de trage hard-disk.

Als je die dingen tegelijk wilt doen waarover je spreekt dan gaat je nieuwe pc ook traag worden met maar 8gb. 16gb is minimaal, al zal dat dan ook de eerste bottle neck worden waar je tegenaan gaat lopen. 24gb zou een mooie hoeveelheid zijn, 16gb is imho echt minimaal in jouw situatie en dan zou ik aanraden om volgend jaar te kijken of je niet tegen die bottle neck aan loopt en dan eventueel nog 8gb erbij kopen of 16gb.

Je merkt overigens niet dat je te weinig ram hebt door naar de Windows task manager te kijken. Windows begint namelijk al ram gebruik te beperken als je bijv 6 van de 8gb hebt gebruikt. Je merkt dat dan doordat je pc begint te 'haken' met dingen openen.
24Gb voor haar situatie?

Ik wil cyberpunk kunnen spelen op een systeem met 16gb(laptop) en terug kunnen alt-tabben naar windows met chrome tabbladen open, wat raad je mij dan aan??
Ich hock in meinem Bonker
pi_197594054
bleutooth :')
Gino ♥
pi_197596774
quote:
19s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:43 schreef BrandX het volgende:

[..]

PC is geen custommade, dus de 250GB SSD om 1TB HDD is wat het is.
Ugh.

2e poging: verpats the SSD en HDD, en koop een 1TB SSD van 80 euro. Bespaart je ook wat stroom en geluid.

:P
pi_197604849
https://azerty.nl/product(...)-home-13-6l-raven-bk

is dat niet beter en binnen budget, als je toch (perse?) voor OEM spul wil gaan?

hardware is nu gewoon reteduur..
pi_197605155
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 10:51 schreef mschol het volgende:
https://azerty.nl/product(...)-home-13-6l-raven-bk

is dat niet beter en binnen budget, als je toch (perse?) voor OEM spul wil gaan?

hardware is nu gewoon reteduur..
idd een goede keus, zou nu ook ver weg blijven van intel. amd heeft veel beter upgrade pad als je laag instapt. Zeker als er een redelijk moederbord in zit.
pi_197612560
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:23 schreef embedguy het volgende:
Dat je huidige pc traag wordt is waarschijnlijk vooral door het gebrek aan ram en de trage hard-disk.

Als je die dingen tegelijk wilt doen waarover je spreekt dan gaat je nieuwe pc ook traag worden met maar 8gb. 16gb is minimaal, al zal dat dan ook de eerste bottle neck worden waar je tegenaan gaat lopen. 24gb zou een mooie hoeveelheid zijn, 16gb is imho echt minimaal in jouw situatie en dan zou ik aanraden om volgend jaar te kijken of je niet tegen die bottle neck aan loopt en dan eventueel nog 8gb erbij kopen of 16gb.

Je merkt overigens niet dat je te weinig ram hebt door naar de Windows task manager te kijken. Windows begint namelijk al ram gebruik te beperken als je bijv 6 van de 8gb hebt gebruikt. Je merkt dat dan doordat je pc begint te 'haken' met dingen openen.
In haar situatie zou ik het gewoon op dual channel houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2021 16:54:30 ]
  zondag 24 januari 2021 @ 20:57:19 #24
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_197619462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 18:39 schreef Blaadjes het volgende:

[..]

24Gb voor haar situatie?

Ik wil cyberpunk kunnen spelen op een systeem met 16gb(laptop) en terug kunnen alt-tabben naar windows met chrome tabbladen open, wat raad je mij dan aan??
16gb lijkt me in jouw situatie voldoende. Ts schrijft dat hij/zij meer tegelijk wilt kunnen en dan lijkt mij 16gb wat krap.

Enfin, ik ben zelf misschien gewoon wat te veel verzot op RAM :+ maar alsnog is 8gb gewoon heel weinig voor wat ts wilt en een upgrade van 8 naar 16gb zou 10x merkbaarder zijn dan een upgrade van i5 naar i7. 24gb is wellicht niet nodig.

[ Bericht 9% gewijzigd door embedguy op 24-01-2021 21:13:15 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_197620312
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:57 schreef embedguy het volgende:

[..]

16gb lijkt me in jouw situatie voldoende. Ts schrijft dat hij/zij meer tegelijk wilt kunnen en dan lijkt mij 16gb wat krap.

Enfin, ik ben zelf misschien gewoon wat te veel verzot op RAM :+ maar alsnog is 8gb gewoon heel weinig voor wat ts wilt en een upgrade van 8 naar 16gb zou 10x merkbaarder zijn dan een upgrade van i5 naar i7. 24gb is wellicht niet nodig.
mooi antwoord. :)
Ich hock in meinem Bonker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')