abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zaterdag 23 januari 2021 @ 12:39:39 #1
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_197588696
Dag allen,

Ben me een beetje aan het oriënteren op hypotheken voor het volgende koophuis. Ik zit er over te denken om op het volgende huis een hypotheek met variabele rente te nemen. Het doel is z.s.m. boetevrij aflossen. Dit lijkt mij goedkoper dan een overbruggingshypotheek nemen op vriends overwaarde omdat op overbruggingshypotheken de rente een stuk hoger ligt. Denk ik verkeerd of is het zo echt goedkoper?

Situatie op moment aankoop:
eigen middelen ca. 150.000
overwaarde vriends huis: ca. 150.000
aankoopprijs woning: 300.000
eigen middelen vriend voor buffer/k.k.: 20.000
hypotheek op mijn inkomen met variabele rente: 150.000
zodra vriends overwaarde vrijkomt bij verkoop kunnen we dat hele bedrag in 1 keer aflossen want variabel en zijn we hypotheekvrij.

Huis zal via huwelijkse voorwaarden in gemeenschap komen te vallen als dat bij aankoop nog niet lukt.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
pi_197588779
Het klopt dat een gewone hypotheek(deel) met variabele rente die je aflost bij verkoop van het oude huis doorgaans in totaal goedkoper is dan een overbruggingshypotheek. Echter, je moet wel voldoende inkomen hebben om de normale hypotheek van het volledige aankoopbedrag van het nieuwe huis te kunnen krijgen. Als je dat niet hebt, dan is de overbruggingshypotheek juist een oplossing om je overwaarde in te kunnen zetten, daarom zijn die kosten ook iets hoger.

Hopelijk heb ik dit duidelijk uitgelegd, ondanks de lange zinnen. :')
gr gr
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:02:57 #3
138876 Andromache
pi_197589048
Het inkomen is het probleem niet. In ons geval kan dit dus voordelig zijn. Dank.
pi_197589145
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:39 schreef Andromache het volgende:
Ik zit er over te denken om op het volgende huis een hypotheek met variabele rente te nemen. Het doel is z.s.m. boetevrij aflossen. Dit lijkt mij goedkoper dan een overbruggingshypotheek nemen op vriends overwaarde omdat op overbruggingshypotheken de rente een stuk hoger ligt. Denk ik verkeerd of is het zo echt goedkoper?
Niet dat ik er verstand van heb, maar de keren dat ik een overbruggingshypotheek nam, was dat verplicht de variabele rente, juist met het oog op de directe en eenmalige aflossing bij verkoop vorige pand.

Dus informeer eerst bij de bank wat ze hebben qua overbruggingssmaken en aflossingswijzen.
pi_197590561
In mijn geval (eerste kwartaal 2020 overdracht) was de rente van de overbruggingshypotheek minder dan één procent hoger dan de rente op mijn gewone hypotheek en deze stond wel voor 2 jaar vast (kan natuurlijk per kredietverstrekker verschillen). Mijn oude woning was snel verkocht en dan is het verschil wat je aan winst hebt als je vergelijkt met een "gewone" hypotheek volgens mij nihil. Ik vraag me zelfs af of als je die "gewone" hypotheek boetevrij in één keer af mag lossen (zoals een overbruggingshypotheek dus) of het dan überhaupt wel goedkoper is.
pi_197590807
Welke banken bieden een variabele (lagere) rente (dan overbrugging) en 100% boetevrije aflossing tegelijk?
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
#Haags
pi_197590840
Bij Florius mag je bv. altijd boetevrij aflossen met eigen geld.
pi_197594131
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Bij Florius mag je bv. altijd boetevrij aflossen met eigen geld.
Precies, en daarnaast heb je nog Vista. Dan heb je dus geen variabele rente nodig, maar kun je gewoon een vaste rente kiezen
pi_197594273
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:00 schreef Peter het volgende:
Welke banken bieden een variabele (lagere) rente (dan overbrugging) en 100% boetevrije aflossing tegelijk?
ABN-AMRO. Bij ING kan ik geen variabele rente ontdekken, de kortste is daar 1 jr RVP.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 19:50:53 #10
138876 Andromache
pi_197595143
Ik zie bij wat overbruggingshypotheken op de diverse vergelijkingssites gauw een procentpunt hogere rente. Naast dat je zit met 90% MW. We gaan het zien t.z.t.
pi_197598323
Je hebt naast de rente van je overbruggingskrediet nog wat kosten.

Taxatie eigen huis (tenzij je je WOZ-waarde kan gebruiken maar zitten voorwaarden vaak aan). Toch weer 400 euro. Ook nog additionele kosten bij notaris. Moet je wel meenemen in je kostenplaatje.
pi_197599416
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 21:47 schreef skrn het volgende:
Je hebt naast de rente van je overbruggingskrediet nog wat kosten.

Taxatie eigen huis (tenzij je je WOZ-waarde kan gebruiken maar zitten voorwaarden vaak aan). Toch weer 400 euro. Ook nog additionele kosten bij notaris. Moet je wel meenemen in je kostenplaatje.
Bij onze overbruggingshypotheek hoefde we geen taxatie, maar was een calcasa-rapport van 3 tientjes voldoende...
PM
#Haags
pi_197606290
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:20 schreef Peter het volgende:

[..]

Bij onze overbruggingshypotheek hoefde we geen taxatie, maar was een calcasa-rapport van 3 tientjes voldoende...
Oh beter.

Kreeg je dan tot die taxatie-waarde overbrugd?
pi_197606643
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 12:15 schreef skrn het volgende:

[..]

Oh beter.

Kreeg je dan tot die taxatie-waarde overbrugd?
Oorspronkelijk maximaal 70 of 80% van de overwaarde, maar onze verkoop was uiteindelijk al definitief (zonder voorbehoud) voordat de definitieve offerte er was, dus werd 100% meegenomen. Aangezien dat een zekerheid is geworden.

Anders was tot 80% van de verwachte overwaarde meegenomen.
PM
#Haags
pi_197607030
Sowieso kun je geen losse overbruggingshypotheek afsluiten volgens mij, in elk geval bij Florius en ING is dat niet mogelijk. Dus dan heb je ook nog een (kleine) hypotheek op het nieuwe huis nodig, met de bijbehorende notariskosten.
Als het vanwege je inkomen kan, dan lekker die overbruggingshypotheek vermijden
pi_197610408
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 13:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Sowieso kun je geen losse overbruggingshypotheek afsluiten volgens mij, in elk geval bij Florius en ING is dat niet mogelijk.
?? Een overbruggingshypotheek is toch altijd een "los geval", zodat ie kan worden afgelost bij verkoop oude woning.
pi_197613413
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 15:43 schreef blomke het volgende:

[..]

?? Een overbruggingshypotheek is toch altijd een "los geval", zodat ie kan worden afgelost bij verkoop oude woning.
Nope, het is alleen een apart leningdeel met eigen voorwaarden
pi_197613420
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 15:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij ons is die onderdeel van de overeenkomst met daarin ook de hypotheek op de nieuwe woning. Maar dan als 2e hypotheek op de oude woning. Maar wel in 1 offerte en 1 akte.
PM
#Haags
pi_197613524
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:18 schreef Peter het volgende:

[..]

Bij ons is die onderdeel van de overeenkomst met daarin ook de hypotheek op de nieuwe woning. Maar dan als 2e hypotheek op de oude woning. Maar wel in 1 offerte en 1 akte.
Dus aparte hypotheek, die in één moeite gepasseerd wordt.
pi_197613732
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoek het zelf maar op bij de voorwaarden, dan zie je bij ING en Florius (en Rabobank) dat een overbruggingslening alleen af te sluiten is als je bij die bank ook de hypotheek van je nieuwe huis afsluit. Ik gok dat dat dat bij andere banken ook geldt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bij Florius bestaat de hypotheek uit verschillende delen en een ervan is het leningdeel met de naam ‘overbruggingslening’.
pi_197614066
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar zonder hele aparte advieskosten, aktekosten en apart alle spullen aanleveren ter beoordeling.
PM
#Haags
pi_197627245
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Maar zonder hele aparte advieskosten, aktekosten en apart alle spullen aanleveren ter beoordeling.
Prima toch!!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')