abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197586416
Nu komt er weer een grootschalig evenement, de verkiezingen, aan. Die kunnen nog steeds niet digitaal en moeten nog steeds op de ouderwetse manier. Dit is een nachtmerrie voor epidemiologen. Dat wordt dus in Maart een grootschalige besmettingsbron als 14 miljoen mensen op één plek komen. De overheid neemt dus een groot risico als de verkiezingen in deze pandemie tijd nog doorgaan. Het lijkt alsof bureaucratie belangrijker is dan de veiligheid van de bevolking.
Gewoon criminele nalatigheid of hoopt minister Ollongren dat de ouderen niet meer durven te stemmen en wegblijven? Ze zouden wel per post hun stem kunnen uitbrengen maar dat is net als in de VS erg omslachtig.

Een aantal Limburgse burgemeesters waaronder burgemeester Jos Hessels van Echt-Susteren willen de verkiezingen uitstellen en pas verkiezingen als iedereen gevaccineerd is, dit vanwege de veiligheid en omdat deze nu oneerlijk zouden zijn: Een deel van de kiezers zou uit angst voor besmetting niet gaan stemmen. pas verkiezingen als iedereen gevaccineerd is.
Hessels beweert: 'Ik wil de komende tijd geen andere campagne horen dan de vaccinatiecampagne'

Ook het democratische aspect speelt een rol. Volgens Hessels kan onder deze omstandigheden niet goed campagne worden gevoerd. Debatten kunnen alleen online

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-verkiezingen-uitstellen-er-wordt-zelfs-aan-de-potloden-gedacht-om-dat-voorkomen~b797ba60/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-ollongren-verkiezingen-moeten-doorgaan-onder-bijna-alle-omstandigheden~bddad52a/

https://www.vn.nl/verkiezingen-uitstellen/
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197586456
Kan gewoon doorgaan.

twitter
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:02:03 #3
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_197586480
Een demissionair kabinet dat de verkiezingen uitstelt maakt geen goede indruk natuurlijk. De verkiezingen moeten gewoon zo snel mogelijk worden georganiseerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door PiyeReloaded op 23-01-2021 10:08:22 ]
pi_197586481
Ze willen de verkiezingen niet uitstellen, juist omdat ze democratie hoog in het vaandel hebben staan. Dit heeft dus niks met bureaucratie te maken.

En ik zou niet weten waarom stemmen minder veilig is dan boodschappen doen. Je kunt van elk stembureau perfect eenrichtingsverkeer maken, dus het lijkt me stukken veiliger dan een supermarkt (ik ben trouwens nog nooit andere stemmers tegengekomen in een stembureau, voor zover ik me kan herinneren).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197586507
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:02 schreef Hanca het volgende:
Ze willen de verkiezingen niet uitstellen, juist omdat ze democratie hoog in het vaandel hebben staan. Dit heeft dus niks met bureaucratie te maken.

🤣🤣🤣
pi_197586842
Meer stemlokalen, langer de tijd geven om te stemmen, dan komt het helemaal goed.
pi_197587172
14 miljoen mensen op 1 plek?

Je bedoelt 10 miljoen mensen op 10.000 stembureaus verspreid over de gehele dag voor de duur van 5 minuten? Volmachten nog niet meegerekend.
Niet serieus te nemen deze TS.
pi_197587231
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:36 schreef Dejannn het volgende:
Meer stemlokalen, langer de tijd geven om te stemmen, dan komt het helemaal goed.
Dit. Zo moeilijk is het inderdaad niet. Netjes op anderhalve meter afstand, maar door extra stemlokalen en slimme doorloop is 't allemaal prima te doen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_197587283
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:02 schreef Hanca het volgende:
Ze willen de verkiezingen niet uitstellen, juist omdat ze democratie hoog in het vaandel hebben staan. Dit heeft dus niks met bureaucratie te maken.
Verkiezingen die een enorm risico op een nieuwe besmettingsgolf geven met mogelijk duizenden extra doden tot gevolg en waar tevens veel mensen van wegblijven noem ik geen democratie.

quote:
En ik zou niet weten waarom stemmen minder veilig is dan boodschappen doen. Je kunt van elk stembureau perfect eenrichtingsverkeer maken, dus het lijkt me stukken veiliger dan een supermarkt
Onjuist ga geen onzin uitkramen. Bij verkiezingen komen grote aantallen burgers op één plek samen ( wel op verschillende tijden, maar dat maakt NIET uit voor de verspreiding, zie de casus van de liftbesmetting met 60 besmettingen door één persoon)
Eén besmette stemmer besmet dan honderd anderen die na hem in dat stemlokaal komen. De stemlokalen zijn wel wat groter dan een lift maar ook in grote kerkgebouwen zijn zulke massa verspreidingen voorgekomen.
Het is gewoon spelen met mensenlevens. Stel ze uit tot in de zomer dan is het virus minder actief, zijn er meer mensen gevaccineerd en kunnen verkiezingen zelfs buiten gehouden worden
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197587339
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:02 schreef archito het volgende:
14 miljoen mensen op 1 plek?

Je bedoelt 10 miljoen mensen op 10.000 stembureaus verspreid over de gehele dag voor de duur van 5 minuten? Volmachten nog niet meegerekend.
Niet serieus te nemen deze TS.
Ik bedoelde het niet letterlijk maar als je dat wel doet:
Per stemdistrict wordt een stembureau ingericht. Een stemdistrict bestaat doorgaans uit 1000 à 2000 kiesgerechtigden. Maar dat zijn dus 1000 mensen die wel na elkaar in één en dezelfde ruimte komen. Dit is voor epidemiologen een nachtmerrie. De lucht in zo'n ruimte is op het laatst propvol met virusdeeltjes als er geen grote luchtfilter installatie staat.

Dat een overheid zijn burgers aan zulke risico's bloot wil stellen is gewoon absurd.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197587348
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:02 schreef archito het volgende:
14 miljoen mensen op 1 plek?

Je bedoelt 10 miljoen mensen op 10.000 stembureaus verspreid over de gehele dag voor de duur van 5 minuten? Volmachten nog niet meegerekend.
Niet serieus te nemen deze TS.
Verspreid over drie dagen zelfs dit jaar.
pi_197587382
Wie heeft er nou toch moeite mee om de verkiezingen tot in de zomer uit te stellen? Dat is veel veiliger
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197587390
Er is echt geen enkele valide reden om de verkiezingen uit te stellen, als we naar de supermarkt gaan kunnen we ook stemmen. Zeker als het uitgesmeerd wordt over meerdere dagen.
pi_197587398
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:17 schreef paulgo het volgende:
Wie heeft er nou toch moeite mee om de verkiezingen tot in de zomer uit te stellen? Dat is veel veiliger
Ik heb er moeite mee.
Van uitstel komt afstel. Gewoon niet doen.
pi_197587434
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:17 schreef paulgo het volgende:
Wie heeft er nou toch moeite mee om de verkiezingen tot in de zomer uit te stellen? Dat is veel veiliger
Veel veiliger dan het nu gaat zul je in de zomer ook niet kunnen doen, en de kosten (in de breedste zin van het woord) van uitstellen zijn nou eenmaal een stuk hoger dan dat de baten.
pi_197587451
Ze zouden gewoon eens met veilige online verkiezingen in combinatie met Digid of zo moeten komen. Dan had je deze toestanden niet. Digitale stemmachines hebben ze indertijd geprobeerd, maar die bleken onveilig in dit land van digibeten. Het zou een goede innovatie zijn als er wel veilige digitale stemmethoden zouden worden ontwikkeld
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197587603
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:23 schreef paulgo het volgende:
Ze zouden gewoon eens met veilige online verkiezingen in combinatie met Digid of zo moeten komen. Dan had je deze toestanden niet. Digitale stemmachines hebben ze indertijd geprobeerd, maar die bleken onveilig in dit land van digibeten. Het zou een goede innovatie zijn als er wel veilige digitale stemmethoden zouden worden ontwikkeld
Online verkiezingen, je hebt geen idee wat voor problemen je daarmee op de hals haalt. Bedenk je bijvoorbeeld dat 1. veel mensen geen digid hebben 2. mensen niet weten hoe het werkt 3. anonimiteit garanderen van je stem heel erg lastig wordt (en niet meer te controleren is) 4. je kan niet controleren of mensen niet beinvloed worden (daarom mag er ook niemand met je mee het stemhokje in) 5. het blijft heel gevoelig voor hacken; niet alleen op het gebied van fraude, manipulatie, of "afluisteren" van stemmen, maar ook basaler: met een goede DDoS aanval kun je het hele verkiezingsproces stilleggen en saboteren.

Ook fysieke digitale stemcomputers hebben heel veel haken en ogen, zoals hackbaarheid, gebrek aan openheid, controleerbaarheid en betrouwbaarheid van alle code en algoritmes, ontbreken van goede betrouwbare paper trails, etc. En natuurlijk zouden digitale stemcomputers in dit geval niks doen tegen corona-risico's.
pi_197587682
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb er moeite mee.
Van uitstel komt afstel. Gewoon niet doen.
Dat lijkt me ook onzin hoor. We zijn een door en door democratisch land, dus dat is niet aan de orde.
Maar het is gewoon niet nodig. Verkiezingen zijn prima veilig en verantwoord te organiseren in deze omstandigheden. Het is wat meer gedoe en daardoor ook wat duurder maar een logische keuze.
pi_197587795
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook onzin hoor. We zijn een door en door democratisch land, dus dat is niet aan de orde.
Maar het is gewoon niet nodig. Verkiezingen zijn prima veilig en verantwoord te organiseren in deze omstandigheden. Het is wat meer gedoe en daardoor ook wat duurder maar een logische keuze.
Afstel is misschien overdreven, maar nu uitstellen is wel een gevaarlijke glijdende schaal, want het schept een precedent. Als we het nu uitstellen wegens te onveilig, waarom zou het in de zomer dan wel opeens veilig zijn? Misschien is er dan een nog besmettelijkere variant van corona die het ook goed doet in de zomer, ik noem maar wat.
  Redactie Frontpage zaterdag 23 januari 2021 @ 12:13:33 #20
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_197588285
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:56 schreef paulgo het volgende:
Dat wordt dus in Maart een grootschalige besmettingsbron als 14 miljoen mensen op één plek komen.
Dat lijkt me inderdaad verre van ideaal.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 12:25:16 #21
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197588478
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:17 schreef paulgo het volgende:
Wie heeft er nou toch moeite mee om de verkiezingen tot in de zomer uit te stellen? Dat is veel veiliger
Iedereen. Dit is een democratie en zonder urgente noodzaak waardoor het niet mogelijk is om te stemmen kan je niet gaan tornen aan een wettelijke termijn voor nieuwe verkiezingen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 23 januari 2021 @ 12:28:36 #22
206731 Mortaxx
Doomer
pi_197588527
Het is natuurlijk wel vreemd als aan de ene kant zoveel niet mag en dan wel zo'n massa bijeenkomst organiseren

Goed alternatief is de uitslag van een peiling over te nemen
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_197588824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:13 schreef paulgo het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet letterlijk maar als je dat wel doet:
Per stemdistrict wordt een stembureau ingericht. Een stemdistrict bestaat doorgaans uit 1000 à 2000 kiesgerechtigden. Maar dat zijn dus 1000 mensen die wel na elkaar in één en dezelfde ruimte komen. Dit is voor epidemiologen een nachtmerrie. De lucht in zo'n ruimte is op het laatst propvol met virusdeeltjes als er geen grote luchtfilter installatie staat.

Dat een overheid zijn burgers aan zulke risico's bloot wil stellen is gewoon absurd.
In een supermarkt komen echt veel en veel meer mensen, toch zijn er geen massabesmettingen via supermarkten bekend. En desnoods gaan we stemmen in tenten, dan komt er frisse lucht genoeg. Maar verkiezingen uitstellen is gewoon niet nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197588885
De 70-plussers mogen per brief stemmen. Ik denk ook dat ze dat massaal gaan doen, dus dat is goed nieuws voor traditionele partijen en 50Plus.



De rest van de bevolking krijgt 3 dagen om te stemmen, dus het lijkt mij veiliger dan naar de supermarkt gaan.
pi_197589342
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:23 schreef paulgo het volgende:
Ze zouden gewoon eens met veilige online verkiezingen in combinatie met Digid of zo moeten komen. Dan had je deze toestanden niet. Digitale stemmachines hebben ze indertijd geprobeerd, maar die bleken onveilig in dit land van digibeten. Het zou een goede innovatie zijn als er wel veilige digitale stemmethoden zouden worden ontwikkeld
never nooit met digid
dan ga ik net zo liever niet stemmen
alles wat online gedaan word is te achterhalen en ik weiger naast mij bsn een vinkje te zien welk partij ik heb gestemd. als dat gehacked word dan zijn de rapen echt gaar.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:52 schreef Jojoke het volgende:
De 70-plussers mogen per brief stemmen. Ik denk ook dat ze dat massaal gaan doen, dus dat is goed nieuws voor traditionele partijen en 50Plus.

[ afbeelding ]

De rest van de bevolking krijgt 3 dagen om te stemmen, dus het lijkt mij veiliger dan naar de supermarkt gaan.
die brieven raken zoek, belanden in de sloot, brievenbussen worden in de fik gezet
tja en dan ? duizenden stemmen zoek of kwijt of te laat
dus doe maar niet
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 13:28:25 #26
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197589428
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:28 schreef Mortaxx het volgende:
Het is natuurlijk wel vreemd als aan de ene kant zoveel niet mag en dan wel zo'n massa bijeenkomst organiseren

Goed alternatief is de uitslag van een peiling over te nemen
Het is geen massa bijeenkomst. En peilingen zijn niet betrouwbaar, zelfs de beste hebben minimaal 5% foutmarge.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197589456
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:52 schreef Jojoke het volgende:
De 70-plussers mogen per brief stemmen. Ik denk ook dat ze dat massaal gaan doen, dus dat is goed nieuws voor traditionele partijen en 50Plus.

[ afbeelding ]

De rest van de bevolking krijgt 3 dagen om te stemmen, dus het lijkt mij veiliger dan naar de supermarkt gaan.
Die andere twee dagen zijn meestal wel op maar een heel beperkt aantal plekken in de gemeente maar dan nog. Ze bieden goede alternatieven en de mogelijkheid om meer te spreiden. Heb er wel vertrouwen in.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:09:06 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197590924
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:23 schreef paulgo het volgende:
Ze zouden gewoon eens met veilige online verkiezingen in combinatie met Digid of zo moeten komen. Dan had je deze toestanden niet. Digitale stemmachines hebben ze indertijd geprobeerd, maar die bleken onveilig in dit land van digibeten. Het zou een goede innovatie zijn als er wel veilige digitale stemmethoden zouden worden ontwikkeld
Probleem is dat die veilige digitale stemmethoden niet bestaan. Je zal dan een keuze moeten maken tussen stemgeheim en controleerbaarheid. Welke van de twee kunnen we op de helling zetten wat jou betreft?
pi_197591060
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:28 schreef Mortaxx het volgende:
Het is natuurlijk wel vreemd als aan de ene kant zoveel niet mag en dan wel zo'n massa bijeenkomst organiseren

Goed alternatief is de uitslag van een peiling over te nemen
Niet gevaarlijker dan boodschappen doen. Hier in het dorp zijn veel meer stemlokalen dan supermarkten. Bovendien volmachten, poststemmen en verspreid over drie dagen. Het tellen lijkt me wel lastiger te organiseren.

Goed plan om Maurice de Hond te laten bepalen welke regering we krijgen. (NOT)
pi_197591332
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
die brieven raken zoek, belanden in de sloot, brievenbussen worden in de fik gezet
tja en dan ? duizenden stemmen zoek of kwijt of te laat
dus doe maar niet
Er kan eens een enkele briefstem kwijt raken. Misschien wordt er ook wel eens een brievenbus in de fik gestoken hoewel ik daar nooit iets over hoor. Maar het poststemmen gaat over vele dagen en nog veel meer brievenbussen. Een poststem mag je ook nog af (laten) geven op een stemburo. Er moeten dus al heel erg veel incidenten zijn wil het invloed hebben. Eens op het gemeentehuis (of stemburo) zijn procedures zo strak dat er dan niets mis meer kan gaan.

Ik denk dus niet dat vandalisme en incidentiele fouten van een postbeambte veel invloed gaat hebben. Maar goed, een half jaar terug had ik dat ook niet geloofd dat de president van de USA het postbedrijf zou afbreken om stemmen te saboteren.
pi_197592118
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:23 schreef paulgo het volgende:
Ze zouden gewoon eens met veilige online verkiezingen in combinatie met Digid of zo moeten komen. Dan had je deze toestanden niet. Digitale stemmachines hebben ze indertijd geprobeerd, maar die bleken onveilig in dit land van digibeten. Het zou een goede innovatie zijn als er wel veilige digitale stemmethoden zouden worden ontwikkeld
Mensen die online verkiezingen en DigiD roepen hebben het echt niet begrepen. Ten eerste weet de overheid dan precies wat jij hebt gestemd en ten tweede is er totaal geen controle door onafhankelijke waarnemers mogelijk. En dan nog niet eens gehad over de mogelijkheden tot digitale fraude.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_197593073
Als het goed is ben ik voorzitter van een stembureau bij de verkiezingen. Voor mijzelf denk ik dus dat het wel veilig kan. Toch snap ik dat de discussie hierover wel gevoerd wordt. En die is breder dan alleen de vraag of het veilig is of niet.

Er zijn in een aantal andere landen al verkiezingen geweest in corona tijd. Daar valt vast van te leren. Zowel qua veiligheid als het voeren van een campagne en zorgen voor een fatsoenlijke opkomst. Als een significant deel niet durft, dan kan je je afvragen welke mandaat de verkiezingen dan geven. En dat dit 4 jaar lang terugkerend element kan zijn om overheidsbeleid te ondermijnen. Met alle gevolgen van dien.
De vraag is niet of het veilig is, de vraag is of het veilig genoeg wordt gezien voor een fatsoenlijke opkomst.

Een goede campagne is ook van belang maar zie ik als minder cruciaal. Als je als partij alleen jezelf profileert rond verkiezingen doe je misschien sowieso iets niet goed. Voor nieuwkomers is het wel extra lastig om er nu tussen te komen.

Als je tot begin maart in lockdown/avondklok zit vraag ik mij af of je met goed fatsoen een normale opkomst kan verwachten. Verkiezingen uitstellen is uitzonderlijk, maar dat is een avondklok ook.

Als je het maar goed kan uitleggen en alles er aan hebt gedaan om het toch door te kunnen laten gaan. In die zin snap ik niet dat niet de hele bevolking per post kan stemmen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_197593115
Stemhokjes buiten neerzetten.
pi_197593820
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 17:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Als je het maar goed kan uitleggen en alles er aan hebt gedaan om het toch door te kunnen laten gaan. In die zin snap ik niet dat niet de hele bevolking per post kan stemmen.
Het tellen van poststemmen kost gewoon heel veel meer tijd en moeite. Daarnaast is het stemgeheim iets minder gewaarborgd.
pi_197599521
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 17:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Als het goed is ben ik voorzitter van een stembureau bij de verkiezingen. Voor mijzelf denk ik dus dat het wel veilig kan. Toch snap ik dat de discussie hierover wel gevoerd wordt. En die is breder dan alleen de vraag of het veilig is of niet.

ls een significant deel niet durft, dan kan je je afvragen welke mandaat de verkiezingen dan geven. En dat dit 4 jaar lang terugkerend element kan zijn om overheidsbeleid te ondermijnen. Met alle gevolgen van dien.
De vraag is niet of het veilig is, de vraag is of het veilig genoeg wordt gezien voor een fatsoenlijke opkomst.

Als je tot begin maart in lockdown/avondklok zit vraag ik mij af of je met goed fatsoen een normale opkomst kan verwachten. Verkiezingen uitstellen is uitzonderlijk, maar dat is een avondklok ook.

Helemaal mee eens. Verkiezingen onder zulke omstandigheden zijn gewoon een farce en oneerlijk. Mensen met een zwakke gezondheid zullen in grote aantallen deze verkiezingen mijden en dan is het eerlijker om de verkiezingen, zeg drie maanden uit te stellen. Als In juni is het warmer en dan kunnen we gewoon veilig buiten stemmen in tenten.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197599566
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:09 schreef freako het volgende:

[..]

Probleem is dat die veilige digitale stemmethoden niet bestaan. Je zal dan een keuze moeten maken tussen stemgeheim en controleerbaarheid. Welke van de twee kunnen we op de helling zetten wat jou betreft?
Maar die veilige digitale stemmethoden zouden wel ontwikkeld kunnen worden. Een mooie innovatie zou dat zijn
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197599747
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:25 schreef paulgo het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Verkiezingen onder zulke omstandigheden zijn gewoon een farce en oneerlijk. Mensen met een zwakke gezondheid zullen in grote aantallen deze verkiezingen mijden en dan is het eerlijker om de verkiezingen, zeg drie maanden uit te stellen. Als In juni is het warmer en dan kunnen we gewoon veilig buiten stemmen in tenten.
Zwakkere mensen mogen per post stemmen of een machtiging afgeven.
Dat is gewoon netjes geregeld.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 22:56:37 #38
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_197600301
Er kunnen voldoende maatregelen genomen worden. Verkiezingen moet je hiervoor niet uitstellen. Wat een gejank zeg.
pi_197600388
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:02 schreef Hanca het volgende:
Ze willen de verkiezingen niet uitstellen, juist omdat ze democratie hoog in het vaandel hebben staan. Dit heeft dus niks met bureaucratie te maken.

En ik zou niet weten waarom stemmen minder veilig is dan boodschappen doen. Je kunt van elk stembureau perfect eenrichtingsverkeer maken, dus het lijkt me stukken veiliger dan een supermarkt (ik ben trouwens nog nooit andere stemmers tegengekomen in een stembureau, voor zover ik me kan herinneren).
Nou hier in het gemeentehuis lukt dat eenrichtingsverkeer absoluut niet, alle keren dat ik heb mogen stemmen was het ook redelijk druk. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197600460
Ja precies, lekker de verkiezingen uitstellen. Langzaam weer een stapje dichterbij een complete dictatuur vanwege een dom virus.
pi_197601005
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:56 schreef detaris het volgende:
Er kunnen voldoende maatregelen genomen worden. Verkiezingen moet je hiervoor niet uitstellen. Wat een gejank zeg.
Lariekoek met zo'n beleid zijn verkiezingen straks niet meer nodig want dan ligt half Nederland onder de zoden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:02 schreef Sapstengel het volgende:
Ja precies, lekker de verkiezingen uitstellen. Langzaam weer een stapje dichterbij een complete dictatuur vanwege een dom virus.
Verkiezingen zijn ook een extra belasting voor het kabinet , dat nu toch al zwaar overbelast is door het vele extra werk met de corona epidemie. Laat Marc Rutte gewoon zijn karwei afmaken en zich alleen concentreren in de coronabestrijding.
Trouwens over een dictatuur gesproken: Die passen ook altijd avondklokken en lockdowns toe. Dat vind ik veel enger en mensonvriendelijker dan de verkiezingen pas in de zomer veilig uitvoeren
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 januari 2021 @ 23:48:54 #42
408813 crew  trein2000
pi_197601346
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:09 schreef freako het volgende:

[..]

Probleem is dat die veilige digitale stemmethoden niet bestaan. Je zal dan een keuze moeten maken tussen stemgeheim en controleerbaarheid. Welke van de twee kunnen we op de helling zetten wat jou betreft?
Dat kan korter: “bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!”
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197601447
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 18:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Het tellen van poststemmen kost gewoon heel veel meer tijd en moeite. Daarnaast is het stemgeheim iets minder gewaarborgd.
Bij volwachten, waar de mogelijkheid toe wordt uitgebreid, is dat nog veel meer. Maar terecht punt.

En klopt, het duurt wat langer. Dat zag je ook in de VS, maar het kon prima. Ik ben zelf ook vrijwilliger tot het tellen klaar is. Vast nachtwerk maar dat zie ik dan wel weer. Klein offer als er daardoor meer mensen hun stem uitbrengen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  zondag 24 januari 2021 @ 07:44:18 #44
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_197603260
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:28 schreef paulgo het volgende:

[..]

Lariekoek met zo'n beleid zijn verkiezingen straks niet meer nodig want dan ligt half Nederland onder de zoden.
[..]

Verkiezingen zijn ook een extra belasting voor het kabinet , dat nu toch al zwaar overbelast is door het vele extra werk met de corona epidemie. Laat Marc Rutte gewoon zijn karwei afmaken en zich alleen concentreren in de coronabestrijding.
Trouwens over een dictatuur gesproken: Die passen ook altijd avondklokken en lockdowns toe. Dat vind ik veel enger en mensonvriendelijker dan de verkiezingen pas in de zomer veilig uitvoeren
Wat een onzin. Alsof heel Nederland bibberend achter de voordeur zit en risico loopt om elke moment ter aarde te storten. Je loopt even langs het stembureau, mondkapje op, 1.5 meter afstand, desinfecteer je handen en klaar.

Er is in ieder geval genoeg voor burgers om zich over uit te spreken. Bijvoorbeeld over falend overheidsbeleid dat gecamoufleerd moet worden met een avondklok en steeds ingrijpendere coronamaatregelen. Stuur Mark Rutte maar naar huis. :W
pi_197603406
quote:
16s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou hier in het gemeentehuis lukt dat eenrichtingsverkeer absoluut niet, alle keren dat ik heb mogen stemmen was het ook redelijk druk. :{
Als het gemeentehuis geen twee deuren heeft, is het dit jaar geen geschikt stembureau. Dan moeten ze andere plekken zoeken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen tweede (nood)deur is eigenlijk. En anders moet je in kerken en scholen (geef de kinderen een dag vrij) gaan stemmen, die hebben altijd meerdere deuren en dus kun je een looprichting aanhouden.

Dat ik nooit iemand tegen kom is omdat ik altijd tussen 10 een 11 stem. Met thuiswerken hebben vast meer mensen die ruimte om even overdag te gaan stemmen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 24-01-2021 08:41:55 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197603413
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:28 schreef paulgo het volgende:

[..]

Lariekoek met zo'n beleid zijn verkiezingen straks niet meer nodig want dan ligt half Nederland onder de zoden.
[..]
Denk jij echt dat verkiezingen gevaarlijker zijn dan boodschappen doen? Of doe jij momenteel ook geen boodschappen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197603751
Gek dat niemand hier reageert op een belangrijk argument tegen verkiezingen juist nu in corona tijd, dat ik eerder hier noemde:
Verkiezingen vormen namelijk een extra belasting voor het kabinet , dat nu toch al zwaar overbelast is door het vele extra werk met de corona epidemie. De coalitiepartners gaan nu meer tegen elkaar strijden i.p.v. samenwerken. Laat Marc Rutte gewoon zijn karwei afmaken en zich alleen concentreren op de coronabestrijding.
Iets kwalijks dat je ook altijd vlak voor de verkiezingen ziet is dat de regeringspartijen de kiezer willen paaien met allemaal leuke cadeautjes en dat het beleid volledig verslapt. Zeker in een crisis als de corona pandemie kan dat fataal aflopen. Reken met die knoeiers af, als dat gebeurt!
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197603792
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:24 schreef paulgo het volgende:
Gek dat niemand hier reageert op een belangrijk argument tegen verkiezingen juist nu in corona tijd, dat ik eerder hier noemde:
Verkiezingen vormen namelijk een extra belasting voor het kabinet , dat nu toch al zwaar overbelast is door het vele extra werk met de corona epidemie. De coalitiepartners gaan nu meer tegen elkaar strijden i.p.v. samenwerken. Laat Marc Rutte gewoon zijn karwei afmaken en zich alleen concentreren op de coronabestrijding.
Iets kwalijks dat je ook altijd vlak voor de verkiezingen ziet is dat de regeringspartijen de kiezer willen paaien met allemaal leuke cadeautjes en dat het beleid volledig verslapt. Zeker in een crisis als de corona pandemie kan dat fataal aflopen. Reken met die knoeiers af, als dat gebeurt!
Ze gaan op corona echt niet verslappen. En het huidige beleid wordt zeer breed gesteund in de kamer, ook PvdA, GL en SP stemmen met zo goed als elke maatregel in. Dus je hoeft zelfs als Rutte weg wordt gestemd (waar het niet op lijkt) op corona-gebied geen grote veranderingen te verwachten. Verder is dit kabinet natuurlijk niet na 17 maart weg, vorige keer duurde de formatie van 15 maart t/m 26 oktober. Dat zal nu alleen veel sneller gaan als ze met dezelfde partijen verder kunnen, waarschijnlijk.


Wat mij op valt is dat jij niet reageert op het argument dat boodschappen doen gevaarlijker is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197604501
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Denk jij echt dat verkiezingen gevaarlijker zijn dan boodschappen doen? Of doe jij momenteel ook geen boodschappen?
Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat boodschappen doen gevaarlijker is dan gaan stemmen of omgekeerd.
Wat mij opvalt is dat in supermarkten ze gewoon achterlijk bezig zijn met die winkelkarretjes en dat er geen enkele luchtzuivering daar is. Iedereen moet zo?n winkelmandje dragen. Ze worden wel vluchtig schoon gemaakt maar als je iedereen dezelfde dingen laat aanraken is dat het juist de beste wijze om nieuwe besmettingen te veroorzaken. Geregeld merk ik dat klanten, met een mondkapje op, hoestend en proestend voorbij lopen, dan sla ik snel een ander gangpad in die supermarkt op. Ik denk dat dat in stemlokalen de bescherming ook net zo slecht geregeld is. Het maakt gewoon weinig uit. De huidige corona maatregelen zijn gewoon onwerkzaam of in ieder geval te weinig effectief om de pandemie echt te stoppen.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_197604862
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 10:30 schreef paulgo het volgende:

[..]

Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat boodschappen doen gevaarlijker is dan gaan stemmen of omgekeerd.
Wat mij opvalt is dat in supermarkten ze gewoon achterlijk bezig zijn met die winkelkarretjes en dat er geen enkele luchtzuivering daar is. Iedereen moet zo?n winkelmandje dragen. Ze worden wel vluchtig schoon gemaakt maar als je iedereen dezelfde dingen laat aanraken is dat het juist de beste wijze om nieuwe besmettingen te veroorzaken. Geregeld merk ik dat klanten, met een mondkapje op, hoestend en proestend voorbij lopen, dan sla ik snel een ander gangpad in die supermarkt op. Ik denk dat dat in stemlokalen de bescherming ook net zo slecht geregeld is. Het maakt gewoon weinig uit. De huidige corona maatregelen zijn gewoon onwerkzaam of in ieder geval te weinig effectief om de pandemie echt te stoppen.
Dat winkelkarretje moet je niet overdrijven, de kans op besmetting via een winkelkarretje is nihil:
https://www.volkskrant.nl(...)nergens-op~b183cdef/
Dan zijn de bakken met kledingstukken in Action/Wibra/Zeeman waarin iedereen grabbelt nog gevaarlijker. Ook zijn de kartonnen dozen, waar een virus langer kan leven, gevaarlijker dan de winkelkarretjes.

Maar sowieso: een supermarkt kun je niet effectief eenrichtingsverkeer maken (als men halverwege ontdekt dat je de melk vergeten bent, moet je terug kunnen lopen). Je kunt ook veel slechter maar weinig mensen binnen laten dan bij een stembureau. Een stembureau kan desnoods als hij slecht eenrichtingsverkeer is te maken op dezelfde manier als de Gamma momenteel: daar kan meestal maar 1 persoon tegelijk naar binnen. Wachtrij is buiten.

Dat is gewoon 100% zeker ongevaarlijker dan winkelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 24-01-2021 10:58:09 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')