abonnement Unibet Coolblue
pi_197578956
Ik heb het idee dat de maatregelen voornamelijk gericht zijn om niet lichamelijk ziek te worden maar dat daarmee ook de psychische gesteldheid van mensen uit het oog wordt verloren. Steeds meer jongeren raken depressief en als ik verschillende verhalen mag geloven denken ook steeds meer jongeren aan zelfmoord.

Lichaam en geest staan met elkaar in verband. Sterker nog als je psychisch niet lekker in je vel zit ben je vatbaarder voor ziektes. Het is fijn als je lichamelijk gezond bent maar als je psychisch in de knoop zit heb je daar niet zo heel veel aan.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:45:02 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197579088
https://nos.nl/artikel/23(...)meer-zelfdoding.html
niet meer zelfmoorden dan normaal dus.

Ik ben psychisch ook niet helemaal in orde, maar alleen met maatregelen houden we corona onder controle. De overheid heeft juist wel een afweging gemaakt. Zo mag je nog steeds mensen zien. Zo mag je nog steeds alleen sporten, wordt zelfs aangemoedigd etc. etc. Er zijn landen waar dit niet kan.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197579358
Denk dat het wel meevalt.
Al ben ik het ook wel erg beu, vooral avondklok morgen.

Het scheelt wel dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.

[ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2021 20:55:05 ]
pi_197579408
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:41 schreef elisexxx het volgende:
Het is fijn als je lichamelijk gezond bent maar als je psychisch in de knoop zit heb je daar niet zo heel veel aan.
.
Het gaat dan ook niet om jou (of mij, of je moeder). Het gaat om de mensen die je aansteekt en die ook weer anderen aansteken en die nog meer anderen en uiteindelijk de 10.000 anderen die straks zuurstof nodig hebben om niet te stikken
Wie dit leest is gek
pi_197579553
Ik denk dat dat wel klopt inderdaad. Het blijkt uit alles dat lichamelijke gezondheid nog steeds belangrijker wordt gevonden dan psychische gezondheid. Gaat nog wel een eeuwtje duren aleer men psychische gezondheid net zo belangrijk gaat vinden als fysieke gezondheid. Dat is het nl. ook.

Neemt niet weg dat ik mij in de meeste maatregelen tegen covid kan vinden.
pi_197579882
quote:
89s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:45 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)meer-zelfdoding.html
niet meer zelfmoorden dan normaal dus.

Ik ben psychisch ook niet helemaal in orde, maar alleen met maatregelen houden we corona onder controle. De overheid heeft juist wel een afweging gemaakt. Zo mag je nog steeds mensen zien. Zo mag je nog steeds alleen sporten, wordt zelfs aangemoedigd etc. etc. Er zijn landen waar dit niet kan.
De link in je nieuwsbericht gaat over 2019. Ze weten nog niks over het huidige jaar behalve hoeveel telefoontjes ze hebben gehad. Misschien zijn er wel meer mensen die gewoon zelfmoord plegen zonder hen te bellen omdat ze snappen dat het uitzichtloos is. Ik gooi maar een balletje op hoor. Laten we maar de officiële cijfers afwachten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2021 21:17:30 ]
pi_197580218
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:54 schreef Hamzoef het volgende:
Denk dat het wel meevalt.
Al ben ik het ook wel erg beu, vooral avondklok morgen.

Het scheelt wel dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.
Hoe vaak ik jou dat is wel niet heb horen roepen hoe erg dat wel niet meevalt. Corona dat valt mee. Alleen voor bejaarden en vetzakken. Die krijgen nu eindelijk door dat hun viesdik leventje een keerzijde kent.
pi_197580333
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:23 schreef CR7 het volgende:

[..]

Hoe vaak ik jou dat is wel niet heb horen roepen hoe erg dat wel niet meevalt. Corona dat valt mee. Alleen voor bejaarden en vetzakken. Die krijgen nu eindelijk door dat hun viesdik leventje een keerzijde kent.
Dat met die zelfmoord bedoelde ik, dat blijkt ook uit de cijfers trouwens.
En hoe zou je het vinden als er daar van psychisch dor hout gesproken zou worden?
pi_197580335
Alle effecten worden meegewogen. Dat de bestrijding van het virus bij bepaalde zaken belangrijker wordt geacht wil niet zeggen dat het kabinet bij de nadelige effecten nooit stilstaat

Als de regering de psychologische effecten van de huidige maatregelen niet belangrijk zou vinden dan hadden ze in oktober wel een volledige lockdown, scholen dicht, avondklok enz. ingevoerd.
pi_197580493
Op zich ben ik het wel met je eens dat lichaam en psyche met elkaar samenhangen, maar je wordt niet vatbaarder voor corona als je psychisch in de shit zit (als dat is wat je suggereert).

Verder vind ik wel dat we ook best wel mentale begeleiding kunnen gebruiken. Soort van nazorg. En dat zit m ook in persconferenties. Meer dan de huidige standaardzinnetjes die er nu in zitten. Compassie zou een hele persconferentie moeten ademen. En ook in de pers.

Sterkte.
Somebody that I used to know
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 22 januari 2021 @ 21:38:52 #11
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197580650
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Alle effecten worden meegewogen. Dat de bestrijding van het virus bij bepaalde zaken belangrijker wordt geacht wil niet zeggen dat het kabinet bij de nadelige effecten nooit stilstaat

Als de regering de psychologische effecten van de huidige maatregelen niet belangrijk zou vinden dan hadden ze in oktober wel een volledige lockdown, scholen dicht, avondklok enz. ingevoerd.
Onzin, er wordt alleen maar fappend gekeken naar de besmettingen- en dodenteller. De economische impact, psychische impact, impact op het kwaliteit van leven wordt simpelweg niet meegenomen.
Je maintiendrai -XOXO-
pi_197580668
quote:
Verder vind ik wel dat we ook best wel mentale begeleiding kunnen gebruiken. Soort van nazorg. En dat zit m ook in persconferenties. Meer dan de huidige standaardzinnetjes die er nu in zitten. Compassie zou een hele persconferentie moeten ademen. En ook in de pers.
Misschien kunnen we Jomanda dan weer eens vragen om naast gebarentolk Irma Sluis te gaan staan en ons mentaal wat aardgolven in te stralen... ^O^
pi_197580673
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:32 schreef Postbus100 het volgende:
Op zich ben ik het wel met je eens dat lichaam en psyche met elkaar samenhangen, maar je wordt niet vatbaarder voor corona als je psychisch in de shit zit (als dat is wat je suggereert).

Verder vind ik wel dat we ook best wel mentale begeleiding kunnen gebruiken. Soort van nazorg. En dat zit m ook in persconferenties. Meer dan de huidige standaardzinnetjes die er nu in zitten. Compassie zou een hele persconferentie moeten ademen. En ook in de pers.

Sterkte.
Dit is gewoon gelogen ook weer. Als je depressief bent leef je gemiddeld gesproken minder gezond. Je bent dan vatbaarder voor nieuwe ziektes. Betekent niet dat je alsnog dood zou gaan op den duur vanwege je levensstijl, maar wat je hier zegt is gewoon niet waar. Over leeftijd niet eens gesproken terwijl dat een belangrijkste factor is

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2021 21:42:44 ]
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 22 januari 2021 @ 21:40:52 #14
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197580710
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:32 schreef Postbus100 het volgende:
Op zich ben ik het wel met je eens dat lichaam en psyche met elkaar samenhangen, maar je wordt niet vatbaarder voor corona als je psychisch in de shit zit (als dat is wat je suggereert).

Verder vind ik wel dat we ook best wel mentale begeleiding kunnen gebruiken. Soort van nazorg. En dat zit m ook in persconferenties. Meer dan de huidige standaardzinnetjes die er nu in zitten. Compassie zou een hele persconferentie moeten ademen. En ook in de pers.

Sterkte.
Stel je bent 90 zijn je laatste twee jaren in lockdown dan meer waard dan nog één jaar met je geliefden en vrienden en familie?

Mensen kwijnen op het moment gewoon letterlijk weg in verzorgingstehuizen.
Je maintiendrai -XOXO-
  vrijdag 22 januari 2021 @ 21:55:49 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197581034
Zelfmoordneigingen zijn als drankgebruik. Bij degenen die het hardst roepen dat ze echt zo dronken zijn, valt het allemaal wel mee.

Die verhalen zou ik dus met een korreltje zout nemen. Sowieso hoor ik die verhalen alleen maar in deze context, mensen die zeggen hoe erg het wel niet is en dat ze veel verhalen horen, maar nooit mensen die die verhalen uit eerste hand hebben.
Laffe huichelaar
pi_197581126
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:39 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dit is gewoon gelogen ook weer. Als je depressief bent leef je gemiddeld gesproken minder gezond.
dat is niet de depressie maar dat is de uitwerking van de depressie. Als mensen gezond voor je koken en je fruit voorschotelen, dan leeft een depressief persoon net zo gezond als een niet-depressief persoon.
quote:
Je bent dan vatbaarder voor nieuwe ziektes. Betekent niet dat je alsnog dood zou gaan op den duur vanwege je levensstijl, maar wat je hier zegt is gewoon niet waar. Over leeftijd niet eens gesproken terwijl dat een belangrijkste factor is
Wat is gelogen? Een virus pakt je of het pakt je niet. Je raakt besmet of je raakt het niet. Bij mijn weten heeft dat niets te maken met je weerstand. (die hevig is aangetast bij een depressie, idd)
Somebody that I used to know
pi_197581172
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:40 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Stel je bent 90 zijn je laatste twee jaren in lockdown dan meer waard dan nog één jaar met je geliefden en vrienden en familie?

Mensen kwijnen op het moment gewoon letterlijk weg in verzorgingstehuizen.
Het is ook godsgruwelijk moeilijk. Ik weet ook niet of ik iemand corona zou willen aandoen in ruil voor quality time met familie (want dat is uiteindelijk de afweging).
Somebody that I used to know
pi_197581178
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:00 schreef Postbus100 het volgende:
dan leeft een depressief persoon net zo gezond als een niet-depressief persoon.
Oke hoor

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2021 22:03:35 ]
pi_197581254
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:55 schreef timmmmm het volgende:
Zelfmoordneigingen zijn als drankgebruik. Bij degenen die het hardst roepen dat ze echt zo dronken zijn, valt het allemaal wel mee.

Die verhalen zou ik dus met een korreltje zout nemen. Sowieso hoor ik die verhalen alleen maar in deze context, mensen die zeggen hoe erg het wel niet is en dat ze veel verhalen horen, maar nooit mensen die die verhalen uit eerste hand hebben.
De statistieken hebben het over mensen die echt zelfmoord pleegden, niet over wie er over praten ofzo. Je hele post lijkt raar voor mij, wat wil je nou eigenlijk zeggen?
pi_197582029
Ik ken iemand die werkt bij de crisisdienst en ze zegt dat ze nu steeds meer nieuwe mensen ziet. Mensen met blanco geschiedenis in de psychiatrie die in crisis verkeren en mensen die voor covid bijna niet dronken maar nu alcoholist zijn. Zelfmoord is niet het enige wat laat zien dat mensen het niet meer trekken.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_197582217
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:38 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Onzin, er wordt alleen maar fappend gekeken naar de besmettingen- en dodenteller. De economische impact, psychische impact, impact op het kwaliteit van leven wordt simpelweg niet meegenomen.
Ok wappie
pi_197582281
Zag deze toevallig voorbijkomen: https://www.omropfryslan.(...)-viel-weg-voor-alisa

Het is natuurlijk positief dat er niet meer suïcides gemeld zijn, maar dat is niet het enige aspect van de psychische situatie. Het is niet alsof je óf al het grootste deel van het jaar lekker thuis zit te genieten, óf jezelf van kant maakt. Ook zonder zelfmoord te plegen kun je er nog steeds langdurige gevolgen aan overhouden.

Mensen die nu zelfmoord overwegen komen niet in de statistieken voor suïcide voor, maar zijn dus al wel psychisch op het punt gekomen dat ze eraan denken er een eind aan te maken. Dan is het aannemelijk dat ze er al zo ver doorheen zitten dat ze daar nog last van hebben. Terwijl ze vóór corona misschien geen enkele historie van psychische klachten hadden. Dat is gewoon schade, of je nu de maatregelen de schuld geeft of het als een onvermijdelijk gevolg van corona ziet.

Het meest herkenbare van het artikel is dat je het zicht op mensen kwijtraakt. Ik heb zelf voor de kerst weer eens contact gezocht met mensen die ik wat uit het oog was verloren en die maakten het gelukkig allemaal nog goed. Maar je hebt geen zicht op mensen die je anders regelmatig ziet. Je weet het niet altijd. Of iemand misschien al maanden thuis zit uit angst voor corona. Of iemand al een paar weken dood in z'n appartement ligt onder een omgevallen voorraadkast vol gasmaskers en ruimtevoedsel. Of juist in de complotten is gedoken.

Wat je er als overheid aan kunt doen is beperkt (los van maatregelen versoepelen) maar het is wel raar hoe weinig oog er voor is. Het blijkt dat veel mensen zich zelfs bij een positieve test niet aan quarantaine houden en daar wordt meer aan gedaan. Maar je mentale gezondheid is gewoon je eigen verantwoordelijkheid, hou vol, let een beetje op elkaar... De overheid zit in de typische management-fuik dat als je een probleem benoemt, jouw taak volbracht is en je verder niks meer hoeft te doen.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 22 januari 2021 @ 23:04:37 #23
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197582353
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:58 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Ok wappie
Te makkelijk :O
Je maintiendrai -XOXO-
pi_197582375
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:04 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Te makkelijk :O
Jij maakte het zo makkelijk :+
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 22 januari 2021 @ 23:09:39 #25
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197582438
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:05 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jij maakte het zo makkelijk :+
Niet echt. Het was een helder punt.
Je maintiendrai -XOXO-
pi_197582487
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:47 schreef sweetlady-o het volgende:
Ik ken iemand die werkt bij de crisisdienst en ze zegt dat ze nu steeds meer nieuwe mensen ziet. Mensen met blanco geschiedenis in de psychiatrie die in crisis verkeren en mensen die voor covid bijna niet dronken maar nu alcoholist zijn. Zelfmoord is niet het enige wat laat zien dat mensen het niet meer trekken.
:o

En toch verbaast het me niet.
Somebody that I used to know
  vrijdag 22 januari 2021 @ 23:39:12 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197582970
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:06 schreef phoenyx het volgende:

[..]

De statistieken hebben het over mensen die echt zelfmoord pleegden, niet over wie er over praten ofzo. Je hele post lijkt raar voor mij, wat wil je nou eigenlijk zeggen?
De statistieken hebben het over mensen die echt zelfmoord pleegden, maar de OP heeft het niet noodzakelijk over mensen die zelfmoord plegen, maar over psychische problemen. Ik reageer specifiek op 'Steeds meer jongeren raken depressief en als ik verschillende verhalen mag geloven denken ook steeds meer jongeren aan zelfmoord'
Laffe huichelaar
  vrijdag 22 januari 2021 @ 23:48:08 #28
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197583149
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:41 schreef elisexxx het volgende:
Ik heb het idee dat de maatregelen voornamelijk gericht zijn om niet lichamelijk ziek te worden maar dat daarmee ook de psychische gesteldheid van mensen uit het oog wordt verloren. Steeds meer jongeren raken depressief en als ik verschillende verhalen mag geloven denken ook steeds meer jongeren aan zelfmoord.
Lang leven lijkt in deze crisis inderdaad een grote voorsprong te hebben genomen op leuk leven.

Niet alleen voor jongeren, we laten nu ook menig 80+er in eenzaamheid wachten op de dood. 12 maanden in eenzaamheid wachten op de dood lijkt meer waard te zijn dan 11 maanden met familie en vrienden samenleven en een maandje eerder doodgaan.
So we just called him Fred
pi_197585091
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:39 schreef timmmmm het volgende:

[..]

De statistieken hebben het over mensen die echt zelfmoord pleegden, maar de OP heeft het niet noodzakelijk over mensen die zelfmoord plegen, maar over psychische problemen. Ik reageer specifiek op 'Steeds meer jongeren raken depressief en als ik verschillende verhalen mag geloven denken ook steeds meer jongeren aan zelfmoord'
Goed om te weten. Mocht een naaste van mij ooit bij komen en aangeven dat die zelfmoordneigingen heeft dan zal ik hem eens goed uitlachen.
pi_197585559
Bij Covid schrikken we van 10k besmetting, waarvan 9.5k eigenlijk niks meer heeft dan een licht griepje.

Als het om psychic klachten gaat krijg je te horen "Ja maar check die zelfmoorden dan, die zijn laag, niks aan de hand."

:')

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 23-01-2021 08:30:33 ]
  zaterdag 23 januari 2021 @ 08:36:44 #31
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197585667
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 04:46 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Goed om te weten. Mocht een naaste van mij ooit bij komen en aangeven dat die zelfmoordneigingen heeft dan zal ik hem eens goed uitlachen.
Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Vat het niet op als de opvatting dat wanneer mensen erover willen praten, ze nog een uitweg zien en niet tot handelen over gaan. Jij mag ze gewoon keihard uitlachen
Laffe huichelaar
pi_197585735
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 08:36 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Vat het niet op als de opvatting dat wanneer mensen erover willen praten, ze nog een uitweg zien en niet tot handelen over gaan. Jij mag ze gewoon keihard uitlachen
Natuurlijk heb je mensen die eigenlijk nooit zelfmoord willen plegen. Een vriend van mij daarentegen werd behandeld tegen zelfmoord en heeft de daad bij het woord gevoegd. Vind het heel jammer dat je over covid heel weinig nuance mag aanbrengen maar dat er nog steeds weinig begrip is voor psychische klachten
  zaterdag 23 januari 2021 @ 08:49:34 #33
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197585749
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 08:47 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je mensen die eigenlijk nooit zelfmoord willen plegen. Een vriend van mij daarentegen werd behandeld tegen zelfmoord en heeft de daad bij het woord gevoegd. Vind het heel jammer dat je over covid heel weinig nuance mag aanbrengen maar dat er nog steeds weinig begrip is voor psychische klachten
Dan praat je met de verkeerde mensen, het is totaal niet mijn ervaring dat je weinig nuance mag aanbrengen over covid en ook niet dat er weinig begrip is voor psychische klachten
Laffe huichelaar
pi_197586196
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:48 schreef Fred het volgende:

[..]

Lang leven lijkt in deze crisis inderdaad een grote voorsprong te hebben genomen op leuk leven.

Niet alleen voor jongeren, we laten nu ook menig 80+er in eenzaamheid wachten op de dood. 12 maanden in eenzaamheid wachten op de dood lijkt meer waard te zijn dan 11 maanden met familie en vrienden samenleven en een maandje eerder doodgaan.
Ik werk zelf in de ouderenzorg en herken mij heel erg in het bovenstaande. Maar de vraag is vooral; wat moet je dan? Alles weer loslaten en grote sterfzalen ofzo creëren, iedere 80 plussen met Corona die in het ziekenhuis komt euthanaseren?
pi_197586883
Ik heb het idee dat psychologisch welzijn wel degelijk wordt meegewogen, zo gaan bejaardentehuizen niet opnieuw dicht. Er is ook overwogen om mensen elkaar helemaal niet meer te laten bezoeken, maar we hebben avondklok + 1 persoon. Je kunt hem ook omdraaien en zeggen dat je in het weekend voor 9 uur 's avond bij iemand op bezoek mag. In de UK bleken singles een uitzonderingspositie te hebben op het bezoekverbod, ze mochten 1 huishouden bezoeken.

Het wrange is alleen wel dat de virusbestrijding er echt heel weinig ruimte voor laat.
pi_197589915
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:32 schreef Postbus100 het volgende:
Op zich ben ik het wel met je eens dat lichaam en psyche met elkaar samenhangen, maar je wordt niet vatbaarder voor corona als je psychisch in de shit zit (als dat is wat je suggereert).

Verder vind ik wel dat we ook best wel mentale begeleiding kunnen gebruiken. Soort van nazorg. En dat zit m ook in persconferenties. Meer dan de huidige standaardzinnetjes die er nu in zitten. Compassie zou een hele persconferentie moeten ademen. En ook in de pers.

Sterkte.
Ik snap wat je bedoeld hoewel ik niet per se bedoel dat je dan vatbaarder bent voor corona. Als ik bijvoorbeeld 2 weken stress heb of onrustig ben, dan krijg ik altijd vlekken op mijn gezicht en borst. Daarom ook verband tussen lichaam en geest
pi_197589939
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:55 schreef timmmmm het volgende:
Zelfmoordneigingen zijn als drankgebruik. Bij degenen die het hardst roepen dat ze echt zo dronken zijn, valt het allemaal wel mee.

Die verhalen zou ik dus met een korreltje zout nemen. Sowieso hoor ik die verhalen alleen maar in deze context, mensen die zeggen hoe erg het wel niet is en dat ze veel verhalen horen, maar nooit mensen die die verhalen uit eerste hand hebben.
Zelfmoordgedachten zou je naar mijn mening nooit moeten bagetaliseren, ondanks dat het een roep om aandacht is of niet
pi_197589956
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:01 schreef Vasilevski het volgende:
Zag deze toevallig voorbijkomen: https://www.omropfryslan.(...)-viel-weg-voor-alisa

Het is natuurlijk positief dat er niet meer suïcides gemeld zijn, maar dat is niet het enige aspect van de psychische situatie. Het is niet alsof je óf al het grootste deel van het jaar lekker thuis zit te genieten, óf jezelf van kant maakt. Ook zonder zelfmoord te plegen kun je er nog steeds langdurige gevolgen aan overhouden.

Mensen die nu zelfmoord overwegen komen niet in de statistieken voor suïcide voor, maar zijn dus al wel psychisch op het punt gekomen dat ze eraan denken er een eind aan te maken. Dan is het aannemelijk dat ze er al zo ver doorheen zitten dat ze daar nog last van hebben. Terwijl ze vóór corona misschien geen enkele historie van psychische klachten hadden. Dat is gewoon schade, of je nu de maatregelen de schuld geeft of het als een onvermijdelijk gevolg van corona ziet.

Het meest herkenbare van het artikel is dat je het zicht op mensen kwijtraakt. Ik heb zelf voor de kerst weer eens contact gezocht met mensen die ik wat uit het oog was verloren en die maakten het gelukkig allemaal nog goed. Maar je hebt geen zicht op mensen die je anders regelmatig ziet. Je weet het niet altijd. Of iemand misschien al maanden thuis zit uit angst voor corona. Of iemand al een paar weken dood in z'n appartement ligt onder een omgevallen voorraadkast vol gasmaskers en ruimtevoedsel. Of juist in de complotten is gedoken.

Wat je er als overheid aan kunt doen is beperkt (los van maatregelen versoepelen) maar het is wel raar hoe weinig oog er voor is. Het blijkt dat veel mensen zich zelfs bij een positieve test niet aan quarantaine houden en daar wordt meer aan gedaan. Maar je mentale gezondheid is gewoon je eigen verantwoordelijkheid, hou vol, let een beetje op elkaar... De overheid zit in de typische management-fuik dat als je een probleem benoemt, jouw taak volbracht is en je verder niks meer hoeft te doen.
Heel heftig verhaal in de link
pi_197590040
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:39 schreef Daboman het volgende:
Ik heb het idee dat psychologisch welzijn wel degelijk wordt meegewogen, zo gaan bejaardentehuizen niet opnieuw dicht. Er is ook overwogen om mensen elkaar helemaal niet meer te laten bezoeken, maar we hebben avondklok + 1 persoon. Je kunt hem ook omdraaien en zeggen dat je in het weekend voor 9 uur 's avond bij iemand op bezoek mag. In de UK bleken singles een uitzonderingspositie te hebben op het bezoekverbod, ze mochten 1 huishouden bezoeken.

Het wrange is alleen wel dat de virusbestrijding er echt heel weinig ruimte voor laat.
Ik vind een avondklok om geen bezoek te voorkomen enigzins tegenstrijdig. Meeste mensen werken overdag en in het weekend hebben ze andere verplichtingen. Maakt afspreken nagenoeg onmogelijk. Creëert helaas wel een hoop eenzaamheid.
pi_197590053
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:11 schreef Michie_ het volgende:
Maakt afspreken nagenoeg onmogelijk.
dat is ook de gehele bedoeling van die maatregel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197590248
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:39 schreef timmmmm het volgende:

[..]

De statistieken hebben het over mensen die echt zelfmoord pleegden, maar de OP heeft het niet noodzakelijk over mensen die zelfmoord plegen, maar over psychische problemen. Ik reageer specifiek op 'Steeds meer jongeren raken depressief en als ik verschillende verhalen mag geloven denken ook steeds meer jongeren aan zelfmoord'
Ik bedoel dit niet als aanval maar even los van de statistieken hoeveel zelfmoorden er zijn. Je kan toch niet ontkennen dat deze crisis enorme (negatieve) invloed heeft op het psychisch welzijn van veel jongeren? Er wordt van jongeren gevraagd solidair te zijn. Tegelijkertijd wordt er niks voor jongeren gedaan en worden ze alsmaar verder beperkt in hun vrijheid
pi_197590378
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is ook de gehele bedoeling van die maatregel.
En daarom is de maatregel buitenproportioneel zwaar. Het is makkelijk(er) voor mensen die samenwonen of overdag werken te oordelen dat geen bezoek in de avond niet zo'n probleem is.

Maar voor een grote groep mensen geldt dat niet. Oudere, werklozen, mensen die zijn afgekeurd, mensen in de aow, wajong ect. Voor hun is afspreken in de avond min of meer de enige manier om niet helemaal in een sociaal isolement te geraken.

Zeker voor mensen die al psychische problemen hebben kan dat heel zwaar zijn.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:43:58 #43
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197590584
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:24 schreef elisexxx het volgende:

[..]

Ik bedoel dit niet als aanval maar even los van de statistieken hoeveel zelfmoorden er zijn. Je kan toch niet ontkennen dat deze crisis enorme (negatieve) invloed heeft op het psychisch welzijn van veel jongeren? Er wordt van jongeren gevraagd solidair te zijn. Tegelijkertijd wordt er niks voor jongeren gedaan en worden ze alsmaar verder beperkt in hun vrijheid
Ja dat heeft uiteraard grote gevolgen voor het welzijn. Van ons allemaal want voor jou en mij wordt evengoed niks gedaan als voor jongeren. Hoewel ik wellicht technisch gezien nog een jongere ben, ik weet niet wat de leeftijdsgrens is.

Waar je het tegen af moet zetten is de impact op het welzijn als de ziekenhuizen vollopen. Niks doen is geen optie, want de impact op jouw welzijn is beduidend groter als je zo de straat oversteekt, halfdood gereden wordt en je vervolgens uren in de file voor het ziekenhuis staat.

Ik begrijp heel goed dat je niet van iedereen kan verwachten dat ze dit begrijpen, daarom wordt het opgelegd. En dat is niet leuk, dat heeft negatieve impact op het welzijn en ja daar raakt men psychisch van in de knoop. Jammer maar helaas, het alternatief is erger.

Je wil het niet, maar er zijn mensen altijd depressief en er zijn altijd mensen die zelfmoordpogingen doen. In coronatijd misschien wel meer dan daarvoor, hoewel de cijfers iets anders uitwijzen.

Stel je voor dat de pogingen wel met 20% toenemen. Je laat de maatregelen grotendeels varen en die toename is er niet. Als resultaat krijg je files als in Engeland. De mensen die alsnog pogingen doen kunnen niet geholpen worden, magen worden te laat leeggepompt, bloedingen te laat verholpen en gaan er meer mensen dood.

Wat is dan beter? Ik durfhet niet te zeggen, we mogen blij zijn dat we die keuzes niet hoeven te maken. Langs de zijlijn dan kritiek hebben is makkelijk
Laffe huichelaar
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:45:32 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197590609
Iedereen wordt gevraagd solidair te zijn en we worden allemaal beperkt in onze vrijheid. En daar hebben sommigen psychisch last van.

Niet alleen jongeren.

Maar het is beter dan het alternatief
Laffe huichelaar
pi_197590775
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:32 schreef Michie_ het volgende:

[..]

En daarom is de maatregel buitenproportioneel zwaar. Het is makkelijk(er) voor mensen die samenwonen of overdag werken te oordelen dat geen bezoek in de avond niet zo'n probleem is.

Maar voor een grote groep mensen geldt dat niet. Oudere, werklozen, mensen die zijn afgekeurd, mensen in de aow, wajong ect. Voor hun is afspreken in de avond min of meer de enige manier om niet helemaal in een sociaal isolement te geraken.

Zeker voor mensen die al psychische problemen hebben kan dat heel zwaar zijn.
je noemt mensen in een groep die meestal niet 5 dagen 40 uur per week werken en dus overdag contacten kunnen hebben, hetgeen je schreef in je eerste reactie dat dat niet kon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197591017
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:24 schreef elisexxx het volgende:

[..]

Ik bedoel dit niet als aanval maar even los van de statistieken hoeveel zelfmoorden er zijn. Je kan toch niet ontkennen dat deze crisis enorme (negatieve) invloed heeft op het psychisch welzijn van veel jongeren? Er wordt van jongeren gevraagd solidair te zijn. Tegelijkertijd wordt er niks voor jongeren gedaan en worden ze alsmaar verder beperkt in hun vrijheid
Wie moet dan iets doen voor jongeren? De gepensioneerden met een klein pensioen kunnen dat niet, en de overheden willen dat niet.
pi_197591039
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je noemt mensen in een groep die meestal niet 5 dagen 40 uur per week werken en dus overdag contacten kunnen hebben, hetgeen je schreef in je eerste reactie dat dat niet kon.
Je hebt voor bezoek twee partijen nodig natuurlijk.

Bob (voorbeeld) die een chronische depressie/autisme heeft moet het hebben van zijn paar vrienden. Helaas werken die gewoon en hebben in het weekend verplichtingen. Dat is tot 9 februari vol te houden maar de kans is aanzienlijk dat deze maatregel verlengt gaat worden.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:22:33 #48
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197591153
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:16 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Je hebt voor bezoek twee partijen nodig natuurlijk.

Bob (voorbeeld) die een chronische depressie/autisme heeft moet het hebben van zijn paar vrienden. Helaas werken die gewoon en hebben in het weekend verplichtingen. Dat is tot 9 februari vol te houden maar de kans is aanzienlijk dat deze maatregel verlengt gaat worden.
Dan heeft Bob even pech. Jammer maar helaas.
Laffe huichelaar
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:23:43 #49
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197591166
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 08:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Bij Covid schrikken we van 10k besmetting, waarvan 9.5k eigenlijk niks meer heeft dan een licht griepje.

Als het om psychic klachten gaat krijg je te horen "Ja maar check die zelfmoorden dan, die zijn laag, niks aan de hand."

:')
EeN LiChT gRiEpJe
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_197591367
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:45 schreef timmmmm het volgende:
Iedereen wordt gevraagd solidair te zijn en we worden allemaal beperkt in onze vrijheid. En daar hebben sommigen psychisch last van.

Niet alleen jongeren.

Maar het is beter dan het alternatief
Wat is het alternatief dan?
pi_197591370
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan heeft Bob even pech. Jammer maar helaas.
Maar zeg je dat ook over oom Henk op de IC?

Ik wil covid absoluut niet bagatelliseren en heel veel maatregelen zijn terecht maar een avondklok creëert in mijn optiek teveel neveschade terwijl het effect marginaal/onduidelijk is
pi_197591383
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:15 schreef torentje het volgende:

[..]

Wie moet dan iets doen voor jongeren? De gepensioneerden met een klein pensioen kunnen dat niet, en de overheden willen dat niet.
Het gaat niet om geld, als dat is wat je bedoelt. Het gaat om jongeren zodat ze vrij kunnen bewegen en uiteindelijk leven.
pi_197591417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan heeft Bob even pech. Jammer maar helaas.
Ik vind jou heel bot. Maar goed
  zaterdag 23 januari 2021 @ 16:10:36 #54
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197591878
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:35 schreef elisexxx het volgende:

[..]

Wat is het alternatief dan?
Dat schetst ik in de post erboven, dit was slechts ter aanvulling
Laffe huichelaar
pi_197592084
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:23 schreef Dven het volgende:

[..]

EeN LiChT gRiEpJe
Zijn er meer dan 500 opnames per dag bij 10k besmettingen?
Dus doei, licht griepje. :W
pi_197592860
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:36 schreef elisexxx het volgende:

[..]

Het gaat niet om geld, als dat is wat je bedoelt. Het gaat om jongeren zodat ze vrij kunnen bewegen en uiteindelijk leven.
Ik gaf slechts aan waar de jongeren niet hoeven te zijn met klachten over restricties.
pi_197593848
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:48 schreef Fred het volgende:

[..]

Lang leven lijkt in deze crisis inderdaad een grote voorsprong te hebben genomen op leuk leven.

Niet alleen voor jongeren, we laten nu ook menig 80+er in eenzaamheid wachten op de dood. 12 maanden in eenzaamheid wachten op de dood lijkt meer waard te zijn dan 11 maanden met familie en vrienden samenleven en een maandje eerder doodgaan.
Dat vind ik een valse tegenstelling. Het is niet alleen maar een maandje eerder doodgaan, het is acuut doodgaan en eventueel nog mensen meetrekken in je graf. Of het is gruwelijk lijden (een aanzienlijk aantal mensen hebben nog steeds klachten na een besmetting van een half jaar terug. Heel weinig conditie, ademhalingsproblemen, ze zijn echt heftig). Die zou ik echt niet willen hebben in ruil voor een 'leuk leven'.
Er is ook nog een tussenweg : proberen om te overleven en ondertussen binnen de beperkingen nog wat van het leven proberen te maken.
Somebody that I used to know
pi_197594311
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:11 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Ik vind een avondklok om geen bezoek te voorkomen enigzins tegenstrijdig. Meeste mensen werken overdag en in het weekend hebben ze andere verplichtingen. Maakt afspreken nagenoeg onmogelijk. Creëert helaas wel een hoop eenzaamheid.
welke verplichtingen heb je het dan over? Alles is dicht. Ik had pre corona een volle agenda in het weekend, nu al langere tijd niet meer. En verplichtingen m.b.t. huishouding kan je altijd na 9 uur doen.
pi_197595146
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:39 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Ik werk zelf in de ouderenzorg en herken mij heel erg in het bovenstaande. Maar de vraag is vooral; wat moet je dan? Alles weer loslaten en grote sterfzalen ofzo creëren, iedere 80 plussen met Corona die in het ziekenhuis komt euthanaseren?
Of zo doorgaan en 15 miljoen mensen 5 levensjaren afnemen ? Want dat effect ga je wel krijgen.
pi_197595412
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:24 schreef elisexxx het volgende:

[..]

Ik bedoel dit niet als aanval maar even los van de statistieken hoeveel zelfmoorden er zijn. Je kan toch niet ontkennen dat deze crisis enorme (negatieve) invloed heeft op het psychisch welzijn van veel jongeren? Er wordt van jongeren gevraagd solidair te zijn. Tegelijkertijd wordt er niks voor jongeren gedaan en worden ze alsmaar verder beperkt in hun vrijheid
En na de crisis mogen ze, ondanks de gedaalde gemiddelde levensverwachting, tot hun 78e blijven werken om de door de coronacrisis veroorzaakte schuldenberg weg te werken, hebben ze zelf tienduizenden euro's studieschulden omdat de risicogroep niet zo veel op heeft met solidariteit en kunnen ze vaste arbeidscontracten en betaalbaar wonen wel op hun buik schrijven. Mooie solidariteit is dat...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 20:11:03 #61
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197595603
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 18:31 schreef Postbus100 het volgende:
Dat vind ik een valse tegenstelling. Het is niet alleen maar een maandje eerder doodgaan, het is acuut doodgaan en eventueel nog mensen meetrekken in je graf. Of het is gruwelijk lijden (een aanzienlijk aantal mensen hebben nog steeds klachten na een besmetting van een half jaar terug. Heel weinig conditie, ademhalingsproblemen, ze zijn echt heftig). Die zou ik echt niet willen hebben in ruil voor een 'leuk leven'.
Je neemt die 11 vs 12 maanden wel héél letterlijk.
quote:
Er is ook nog een tussenweg : proberen om te overleven en ondertussen binnen de beperkingen nog wat van het leven proberen te maken.
Das toch gewoon de "lang leven" optie? Je zorgt er immers voor dat het zolang mogelijk volhoudt zonder dood te gaan.

Wat we nu doen is de "lang leven" optie: zoveel mogelijk doden voorkomen.

De "leuk leven" optie is het opheffen van alle maatregelen en als je corona krijgt is het je eigen lichaam dat je beter moet maken.

Een tussenoptie zou betekenen dat we minder maatregelen doen, maar dan wel accepteren dat er meer doden vallen of bepaalde zorgverlening niet beschikbaar is.
So we just called him Fred
pi_197596054
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:50 schreef macca728 het volgende:

[..]

Of zo doorgaan en 15 miljoen mensen 5 levensjaren afnemen ? Want dat effect ga je wel krijgen.
Hoe zie je het voor je dan?
pi_197596314
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:30 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Hoe zie je het voor je dan?
door het geestelijk effect van de lockdowns gaan er veel gezonde levensjaren verloren, veel meer dan er gewonnen zijn.

Het lange termijn effect zal ws ook zijn dat er nog meer levensjaren verloren gaan, denk aan mensen die failliet zijn gegaan, geen opleiding hebben kunnen volgen e.d.

De economische schade ga je ook nog jaren voelen, ga je vrijheden nog terugkrijgen e.d.
pi_197596494
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

door het geestelijk effect van de lockdowns gaan er veel gezonde levensjaren verloren, veel meer dan er gewonnen zijn.

Het lange termijn effect zal ws ook zijn dat er nog meer levensjaren verloren gaan, denk aan mensen die failliet zijn gegaan, geen opleiding hebben kunnen volgen e.d.

De economische schade ga je ook nog jaren voelen, ga je vrijheden nog terugkrijgen e.d.
Ja ik snap je punt wel maar hoe zou het anders moeten volgens jou dan?
pi_197596806
Minder ingrijpende maatregelen (waar het effect ook nog discutabel is) en meer handhaven van maatregelen zoals 1,5 afstand, minder klanten in winkels, meer thuiswerken (waar weinig controle op is/lijkt)

Dus geen lockdown, geen mondkapjesplicht, geen avondklok bv, geen winkelsluiting.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')