abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197575506
Ik heb een huis op het oog. Starterswoning met een vraagprijs van 200k. Het betreft een type woning waar veel vraag naar is, in een populair dorp. Ik verwacht dat boven de vraagprijs geboden moet worden.

Ik ben het huis van buiten al gaan bekijken. De officiële bezichtiging met makelaar is aankomende week. Op basis van de foto's zou je zeggen dat vrijwel niks aan het huis hoeft te gebeuren. Eventueel een nieuw toilet, maar hoeft ook niet per se direct. Het betreft een woning uit 1999 waardoor ik dit huis wel zonder technische keuring durf te kopen.

Ik heb een vast contract en kan op mijn inkomen 170k hypotheek krijgen. Ouders willen belastingvrije schenking van 6k doen. Zelf heb ik +/- 54k aan eigen geld. Ik heb het voorrecht dat ik heel weinig kosten koper betaal. Zoals voor alle starters onder de 35 geldt betaal ik geen overdrachtsbelasting, maar daarnaast hoef ik ook geen advieskosten voor hypotheek te betalen (scheelt 1500 euro). Voor een huis als dit verwacht ik voor minder dan 4k aan kosten koper klaar te zijn. Er vanuit gaande dat op het huis fors overboden wordt en ik het voor 210k zou kunnen krijgen, dan zou mij dit huis 214k kosten.

Mij hebben ze altijd gezegd: zolang je alleen een hypotheek en eigen geld nodig hebt, dan kun je het huis betalen. Heb je ook nog een starterslening van de gemeente nodig, dan weet je dat het huis eigenlijk te duur is voor jou. Op basis van het geld dat ik kan lenen, een schenking en eigen geld kan ik dit huis zeker betalen. De vraag is echter of ik dit wil betalen. Meubels en dergelijke hoef ik niet meer te kopen. Die neem ik gewoon mee vanuit mijn huurappartement. Wellicht wel nog een nieuwe droger en wasmachine, maar dat is het dan ook. Als ik al het eigen geld dat ik nodig zou hebben meetel, dan zou ik na aankoop van woning (uitgaande van koopsom 210k k.k.) en eventueel apparatuur nog zo'n 18k aan eigen geld over hebben. Nog steeds een mooie buffer, maar op een of andere manier voelt het toch als inleveren, al realiseer ik mij ook dat ik dan wel een eigen huis heb. Daarnaast betreft dit een huis in een plaats waarvan ik al jaren zeg dat ik daar graag wil wonen.

Op basis van zowel de financiële aspecten als de niet-financiële aspecten, wat zouden jullie dan doen? Natuurlijk moet ik nog officieel gaan bezichtigen, maar op basis van foto's en de buitenkant in real life ben ik wel al heel enthousiast.
pi_197575599
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:14 schreef X2 het volgende:
Ik heb een huis op het oog. Starterswoning met een vraagprijs van 200k. Het betreft een type woning waar veel vraag naar is, in een populair dorp. Ik verwacht dat boven de vraagprijs geboden moet worden.

Ik ben het huis van buiten al gaan bekijken. De officiële bezichtiging met makelaar is aankomende week. Op basis van de foto's zou je zeggen dat vrijwel niks aan het huis hoeft te gebeuren. Eventueel een nieuw toilet, maar hoeft ook niet per se direct. Het betreft een woning uit 1999 waardoor ik dit huis wel zonder technische keuring durf te kopen.

Ik heb een vast contract en kan op mijn inkomen 170k hypotheek krijgen. Ouders willen belastingvrije schenking van 6k doen. Zelf heb ik +/- 54k aan eigen geld. Ik heb het voorrecht dat ik heel weinig kosten koper betaal. Zoals voor alle starters onder de 35 geldt betaal ik geen overdrachtsbelasting, maar daarnaast hoef ik ook geen advieskosten voor hypotheek te betalen (scheelt 1500 euro). Voor een huis als dit verwacht ik voor minder dan 4k aan kosten koper klaar te zijn. Er vanuit gaande dat op het huis fors overboden wordt en ik het voor 210k zou kunnen krijgen, dan zou mij dit huis 214k kosten.

Mij hebben ze altijd gezegd: zolang je alleen een hypotheek en eigen geld nodig hebt, dan kun je het huis betalen. Heb je ook nog een starterslening van de gemeente nodig, dan weet je dat het huis eigenlijk te duur is voor jou. Op basis van het geld dat ik kan lenen, een schenking en eigen geld kan ik dit huis zeker betalen. De vraag is echter of ik dit wil betalen. Meubels en dergelijke hoef ik niet meer te kopen. Die neem ik gewoon mee vanuit mijn huurappartement. Wellicht wel nog een nieuwe droger en wasmachine, maar dat is het dan ook. Als ik al het eigen geld dat ik nodig zou hebben meetel, dan zou ik na aankoop van woning (uitgaande van koopsom 210k k.k.) en eventueel apparatuur nog zo'n 18k aan eigen geld over hebben. Nog steeds een mooie buffer, maar op een of andere manier voelt het toch als inleveren, al realiseer ik mij ook dat ik dan wel een eigen huis heb. Daarnaast betreft dit een huis in een plaats waarvan ik al jaren zeg dat ik daar graag wil wonen.

Op basis van zowel de financiële aspecten als de niet-financiële aspecten, wat zouden jullie dan doen? Natuurlijk moet ik nog officieel gaan bezichtigen, maar op basis van foto's en de buitenkant in real life ben ik wel al heel enthousiast.
Gefeliciteerd, je bent in de val van de spaarder getrapt. Je hebt met een reden gespaard, namelijk je koopwoning. Je buffer is groot genoeg. Koop hem, geniet.
pi_197575673
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:14 schreef X2 het volgende:
Ik heb een huis op het oog. Starterswoning met een vraagprijs van 200k. Het betreft een type woning waar veel vraag naar is, in een populair dorp. Ik verwacht dat boven de vraagprijs geboden moet worden.

Ik ben het huis van buiten al gaan bekijken. De officiële bezichtiging met makelaar is aankomende week. Op basis van de foto's zou je zeggen dat vrijwel niks aan het huis hoeft te gebeuren. Eventueel een nieuw toilet, maar hoeft ook niet per se direct. Het betreft een woning uit 1999 waardoor ik dit huis wel zonder technische keuring durf te kopen.

Ik heb een vast contract en kan op mijn inkomen 170k hypotheek krijgen. Ouders willen belastingvrije schenking van 6k doen. Zelf heb ik +/- 54k aan eigen geld. Ik heb het voorrecht dat ik heel weinig kosten koper betaal. Zoals voor alle starters onder de 35 geldt betaal ik geen overdrachtsbelasting, maar daarnaast hoef ik ook geen advieskosten voor hypotheek te betalen (scheelt 1500 euro). Voor een huis als dit verwacht ik voor minder dan 4k aan kosten koper klaar te zijn. Er vanuit gaande dat op het huis fors overboden wordt en ik het voor 210k zou kunnen krijgen, dan zou mij dit huis 214k kosten.

Mij hebben ze altijd gezegd: zolang je alleen een hypotheek en eigen geld nodig hebt, dan kun je het huis betalen. Heb je ook nog een starterslening van de gemeente nodig, dan weet je dat het huis eigenlijk te duur is voor jou. Op basis van het geld dat ik kan lenen, een schenking en eigen geld kan ik dit huis zeker betalen. De vraag is echter of ik dit wil betalen. Meubels en dergelijke hoef ik niet meer te kopen. Die neem ik gewoon mee vanuit mijn huurappartement. Wellicht wel nog een nieuwe droger en wasmachine, maar dat is het dan ook. Als ik al het eigen geld dat ik nodig zou hebben meetel, dan zou ik na aankoop van woning (uitgaande van koopsom 210k k.k.) en eventueel apparatuur nog zo'n 18k aan eigen geld over hebben. Nog steeds een mooie buffer, maar op een of andere manier voelt het toch als inleveren, al realiseer ik mij ook dat ik dan wel een eigen huis heb. Daarnaast betreft dit een huis in een plaats waarvan ik al jaren zeg dat ik daar graag wil wonen.

Op basis van zowel de financiële aspecten als de niet-financiële aspecten, wat zouden jullie dan doen? Natuurlijk moet ik nog officieel gaan bezichtigen, maar op basis van foto's en de buitenkant in real life ben ik wel al heel enthousiast.
Je opsomming is al behoorlijk compleet, maar nog een aantal punten:

1) Wat worden de maandlasten, bestaande uit hypotheek, GWL, Gem. belasting, Waterschap, Reinigingsheffing, EWF, onderhoud, verzekeringen, etc.
2) Wat zijn je huidige maanlasten
3) Hoeveel scheelt het??

Bedenk dat veel kosten voor een grondgebonden eigen woning, hoger zijn dan bij een appartement.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 22-01-2021 18:31:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197575689
Je vind het huis leuk, het staat op de plek waar je wil wonen en je hebt het geld ervoor.
Ik zou zeggen;”Doen” ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_197575776
Gewoon doen. Vergeet alleen niet dat verhuizen bedstro kost. Of te wel reken op een paar duizend euro aan schroefjes en dergelijke die je niet hebt voorzien. Schroefjes moet je dan wel heel ruim zien in dit geval.

Alle lichten staan op groen.
pi_197575777
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Je opsomming is al behoorlijk compleet, maar nog een aantal punten:

1) Wat worden de maandlasten, bestaande uit hypotheek, GWL, Gem. belasting, Waterschap, Reinigingsheffing, EWF, onderhoud, etc.
2) Wat zijn je huidige maanlasten
3) Hoeveel scheelt het??

Bedenk dat veel kosten voor een grondgebonden eigen woning, hoger zijn dan bij een appartement.
Uiteraard heb ik dat ook al uitgerekend. De maandlasten zijn niet te vergelijken met wat ik nu betaal. Ik woon nu op basis van antikraak. Ik betaal nu 250 incl g/w/l. Mede door die lage woonlasten heb ik de afgelopen 2 jaar zo'n 1200 euro per maand kunnen sparen. Als ik naar een huis als dit zou verhuizen, dan verwacht ik nog altijd 600 per maand over te houden.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 18:33:27 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197575790
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:14 schreef X2 het volgende:
Er vanuit gaande dat op het huis fors overboden wordt en ik het voor 210k zou kunnen krijgen
10k (5%) overbieden is toch niet "fors" overbieden? Dat zijn peanuts in de huidige markt.
Het verschilt natuurlijk wel per regio, maar ik heb toch wel het idee dat makelaars er nu wel vanuit gaan dat er zeker 10% overboden wordt in de gebieden waar veel vraag naar woningen is.

Ik ben bang dat je jezelf (te) rijk rekent.
So we just called him Fred
pi_197575806
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:32 schreef X2 het volgende:

Uiteraard heb ik dat ook al uitgerekend. De maandlasten zijn niet te vergelijken met wat ik nu betaal. Ik woon nu op basis van antikraak. Ik betaal nu 250 incl g/w
Wat worden dan de totale lasten bij aankoop van het huis??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197575813


[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 22-01-2021 20:03:21 ]
pi_197575835
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:34 schreef peterc het volgende:
Kopen, als je zeker bent vd staat van de hut, Kopen, Kopen en nogmaals kopen.

Je hebt na koop als ik mag aannemen lagere lasten dan huur, dus lagere lasten is in beginsel meer spaarpotentieel. Huurlasten stijgen, hypotheeklasten voorlopig niet meer, waarde huis stijgt (dus ook vermogens opbouw)..
Als je nou even leest wat ie schrijft over z'n huidige maanlasten…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197575939
@Fred: misschien had ik moeten vermelden dat we praten over een dorp ver buiten de Randstad. Hier is het overbieden niet hetzelfde als overbieden in Amsterdam of Utrecht. Hier in de regio gaat de helft nog steeds op of onder de vraagprijs weg.

@blomke: op basis van 170k hypotheek zijn mijn maandlasten 590 euro per maand aan hypotheek (volledig annuitair dalend). Daarnaast nog g/w/l. Tel daar voor het gemak 150 euro per maand voor (huis heeft energielabel B). Dan zouden de maandlasten 740 zijn exclusief gemeentelijke lasten.
pi_197575958
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je nou even leest wat ie schrijft over z'n huidige maanlasten…..


[ Bericht 14% gewijzigd door peterc op 22-01-2021 20:04:39 ]
pi_197576015
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:34 schreef peterc het volgende:
Kijk ook naar spreiding, ETF, aandelen, deposito's , spaarfondsen met laag risico, crowdfunding (zie ook de div WGR forums hierover ) 18k buffer nadat, is ook nog oke en zie het als een nieuwe start.

De man (of vrouw) gaat een huis kopen. Daarmee en met inrichting en gewenste aanpassingen is het geld vast wel even op. Een spaarrekening lijkt me dan even handiger dan te lopen geilen op allerlei risico houdende vormen van je geld stallen.
pi_197576084
Nog 1 vraag die ik mezelf zou stellen: zie je jezelf er voor langere tijd wonen? Als je binnen 5 jaar alweer weggaat omdat het te klein is zijn de kosten bij aanschaf misschien zonde van het geld.
Alhoewel ik niet zeker weet hoeveel je nu betaald met de gewijzigde regels.

Als het antwoord ja is dan zou ik het zeker kopen.
No bitch to me
pi_197576117
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De man (of vrouw) gaat een huis kopen. Daarmee en met inrichting en gewenste aanpassingen is het geld vast wel even op. Een spaarrekening lijkt me dan even handiger dan te lopen geilen op allerlei risico houdende vormen van je geld stallen.


[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 22-01-2021 20:05:13 ]
pi_197576126
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:42 schreef X2 het volgende:

@:Blomke: op basis van 170k hypotheek zijn mijn maandlasten 590 euro per maand aan hypotheek (volledig annuitair dalend). Daarnaast nog g/w/l. Tel daar voor het gemak 150 euro per maand voor (huis heeft energielabel B). Dan zouden de maandlasten 740 zijn exclusief gemeentelijke lasten.
Daarvoor kan je niet huren, denk ik. Dus zou dat een n extra punt zijn om het aan te kopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197576164
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je nou even leest wat ie schrijft over z'n huidige maanlasten…..
Anti kraak is amper huur te noemen.
pi_197576226
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De man (of vrouw) gaat een huis kopen. Daarmee en met inrichting en gewenste aanpassingen is het geld vast wel even op. Een spaarrekening lijkt me dan even handiger dan te lopen geilen op allerlei risico houdende vormen van je geld stallen.
En toch kan je het beste zo snel mogelijk weer beginnen met allerlei geile risicohoudende vormen van geld stallen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:49 schreef TornadoDK het volgende:
Nog 1 vraag die ik mezelf zou stellen: zie je jezelf er voor langere tijd wonen? Als je binnen 5 jaar alweer weggaat omdat het te klein is zijn de kosten bij aanschaf misschien zonde van het geld.
Alhoewel ik niet zeker weet hoeveel je nu betaald met de gewijzigde regels.

Als het antwoord ja is dan zou ik het zeker kopen.
Nouja, 5 jaar is ruim lang genoeg om de basiskosten er uit te krijgen.
pi_197576641
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:53 schreef datismijnmening het volgende:
Gelijk naar een oogarts gaan :{w
_O_ _O_
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:42:03 #20
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_197578988
10k fors overbieden noemen :')

Zo te horen heb je het prima voor elkaar, genoeg eigen geld, weinig vaste lasten, een vast contract.

Waarom zou je wachten? Huren is duurder (behalve antikraak natuurlijk)
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_197579562
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:14 schreef X2 het volgende:
Ik heb een huis op het oog. Starterswoning met een vraagprijs van 200k.

Er vanuit gaande dat op het huis fors overboden wordt en ik het voor 210k zou kunnen krijgen, dan zou mij dit huis 214k kosten.
Hier gaat iets mis. 5% overbieden is niet fors. Als je denkt dat er fors wordt overboden moet je eerder denken aan 230k.
pi_197580224
@TS je weet vast wel wat de prijsvorming in de buurt is in de afgelopen jaren en hoeveel woningen staan er nog te koop in het dorp tov een jaar geleden. Als er al een flinke stijging is geweest dan zou ik denken dat 208/212k (dus evt net even tactisch boven de 210) genoeg moet zijn. Is dat niet het geval .. tsja probeer je goed te informeren en als het echt een buitenkans is dan zul je toch echt alles uit de kast moeten trekken. Misschien bij de verkopende partij een beetje sympathie kweken door aan te geven dat je zo graag hier wilt wonen als starter en dat je best wat meer dan vraagprijs wilt betalen en dat je je grens echt al bereikt hebt met bijv 214k. Als je geluk hebt gunnen ze het jou ipv iemand die 216 ofzo bied.
pi_197580570
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:54 schreef investeerdertje het volgende:
En toch kan je het beste zo snel mogelijk weer beginnen met allerlei geile risicohoudende vormen van geld stallen.

Je kan natuurlijk ook gewoon een leuk leven met leuke hobby hebben in plaats van alles oppotten voor je erfgenamen. Maar ook dat is een beetje off topic hier.
pi_197582306
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 21:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook gewoon een leuk leven met leuke hobby hebben in plaats van alles oppotten voor je erfgenamen. Maar ook dat is een beetje off topic hier.
Misschien off-topic, maar wel een punt als iedereen roept dat je weer in de meest exotische beleggingen moet stappen vanwege de het "geile risico".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197582518
Koop gewoon joh geniet van je centen
gr gr
pi_197583347
Je zegt dat er veel vraag naar deze woning/ prijsklasse is en veel wordt overboden, maar jij denkt dat je 'm voor 210k krijgt?
  zaterdag 23 januari 2021 @ 00:10:43 #27
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_197583484
Gewoon doen. Als er één moment is waarop je echt iets hebt aan je spaargeld is het wel in zulke gevallen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Daarvoor kan je niet huren, denk ik. Dus zou dat een n extra punt zijn om het aan te kopen.
Een huis uit 1999 heeft ook onderhoud nodig. Ik zou ¤2000 voor onderhoud per jaar reserveren. Dat moet je wel meenemen.
2000 light years from home
pi_197583610
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Je zegt dat er veel vraag naar deze woning/ prijsklasse is en veel wordt overboden, maar jij denkt dat je 'm voor 210k krijgt?
Ik hoorde van een makelaar die ik ken dat een vergelijkbaar huis in dezelfde straat een maand geleden voor 10k boven de vraagprijs is verkocht. Ik denk dat dat wel een goed beeld geeft van wat me te wachten staat wat betreft bieden. En zoals in een eerdere post al gezegd: we hebben het niet over Amsterdam he :). We praten over een dorp ver buiten de Randstad. Het overbieden is hier nog niet zo extreem als in de Randstad.
pi_197584034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien off-topic, maar wel een punt als iedereen roept dat je weer in de meest exotische beleggingen moet stappen vanwege de het "geile risico".
Exotisch, etf... Ach

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:20 schreef X2 het volgende:

[..]

Ik hoorde van een makelaar die ik ken dat een vergelijkbaar huis in dezelfde straat een maand geleden voor 10k boven de vraagprijs is verkocht. Ik denk dat dat wel een goed beeld geeft van wat me te wachten staat wat betreft bieden. En zoals in een eerdere post al gezegd: we hebben het niet over Amsterdam he :). We praten over een dorp ver buiten de Randstad. Het overbieden is hier nog niet zo extreem als in de Randstad.
Ik blijf er bij, ik zou het niet laten
pi_197586146
kopen nu het nog kan
Er zijn alleen maar voordelen aan een huis bezitten.
Arrr!
pi_197586464
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:10 schreef Merkie het volgende:
Gewoon doen. Als er één moment is waarop je echt iets hebt aan je spaargeld is het wel in zulke gevallen.
[..]

Een huis uit 1999 heeft ook onderhoud nodig. Ik zou ¤2000 voor onderhoud per jaar reserveren. Dat moet je wel meenemen.
¤2000,- per jaar voor een zgan huis? Moet er een gouden dak op of zo?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197586757
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]

¤2000,- per jaar voor een zgan huis? Moet er een gouden dak op of zo?
1999 is zo goed als nieuw?

2000 euro is helemaal niet zo heel gek. Als je twintig jaar met een keuken en badkamer doet ben je de helft van je gereserveerde centen daar al aan kwijt.
pi_197586760
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:20 schreef X2 het volgende:

[..]

Ik hoorde van een makelaar die ik ken dat een vergelijkbaar huis in dezelfde straat een maand geleden voor 10k boven de vraagprijs is verkocht. Ik denk dat dat wel een goed beeld geeft van wat me te wachten staat wat betreft bieden. En zoals in een eerdere post al gezegd: we hebben het niet over Amsterdam he :). We praten over een dorp ver buiten de Randstad. Het overbieden is hier nog niet zo extreem als in de Randstad.
Dan zou ik in jouw geval die makelaar inschakelen als aankoopmakelaar
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:35:39 #34
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_197586834
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]

¤2000,- per jaar voor een zgan huis? Moet er een gouden dak op of zo?
20 jaar is net de periode dat de CV-kerel, keuken en badkamer eventueel aan vervanging toe zijn. Of de tuin opnieuw aangepakt moet worden. Kozijnen kunnen versleten zijn. Etc.
2000 light years from home
pi_197586926
Kan je niet gelijk een bod doen voor de vraagprijs. Dan ben je gelijk in onderhandeling. Als je eerste ben met een bod heb je misschien de meeste kans op de woning.
pi_197587249
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:35 schreef Merkie het volgende:

[..]

20 jaar is net de periode dat de CV-kerel, keuken en badkamer eventueel aan vervanging toe zijn. Of de tuin opnieuw aangepakt moet worden. Kozijnen kunnen versleten zijn. Etc.
De CV ketel is meestal al eerder afgeschreven. Maar je hebt wel helemaal gelijk. Mensen vergeten vaak dat de grootste kosten echt wel gaan komen
pi_197587531
We wonen nu >19 jaar in ons 100 jaar oude huis. Keuken was veruit de grootste onkostenpost, daarna twee kozijnen vervangen en isoleren. Als ik alle kosten van onderhoud optel in die 20 jaar, denk ik op een ruikme ¤10.000 uit te komen en bij lange na geen ¤2000 per jaar. Voor een oud, destijds veel achterstallig onderhouden huis.

Een huis van plm het bouwjaar 2000 heeft veel betere kwaliteit, is beter geisoleerd en vergt veel minder onderhoud.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 11:31:41 #38
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197587565
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]

¤2000,- per jaar voor een zgan huis? Moet er een gouden dak op of zo?
De eerste jaren veel geld reserveren, zodat het potje goed vol is. Tegen de tijd dat er weer schilderwerk of een nieuwe keuken, badkamer, etc eraan komt heb je een volle buffer. Kan je ook de kleine klusjes laten doen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_197587761
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:29 schreef blomke het volgende:
We wonen nu >19 jaar in ons 100 jaar oude huis. Keuken was veruit de grootste onkostenpost, daarna twee kozijnen vervangen en isoleren. Als ik alle kosten van onderhoud optel in die 20 jaar, denk ik op een ruikme ¤10.000 uit te komen en bij lange na geen ¤2000 per jaar. Voor een oud, destijds veel achterstallig onderhouden huis.

Een huis van plm het bouwjaar 2000 heeft veel betere kwaliteit, is beter geisoleerd en vergt veel minder onderhoud.
Mijn woning uit 1990 heeft bij de renovatie vloerverwarming, een nieuwe keuken, nieuw stucwerk en verf gekregen. Ik weet niet wat voor een woningbouwkeuken jij gekozen hebt, maar als je een beetje van koken houd ben je je al snel kwijt.
pi_197587782
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:43 schreef investeerdertje het volgende:
Mijn woning uit 1990 heeft bij de renovatie vloerverwarming, een nieuwe keuken, nieuw stucwerk en verf gekregen. Ik weet niet wat voor een woningbouwkeuken jij gekozen hebt, maar als je een beetje van koken houd ben je je al snel kwijt.
Poggenpohl.
https://www.marktplaats.nl/q/poggenpohl/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197587831
quote:
En dan rechtstreeks van marktplaats?
pi_197588711
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mijn woning uit 1990 heeft bij de renovatie vloerverwarming, een nieuwe keuken, nieuw stucwerk en verf gekregen. Ik weet niet wat voor een woningbouwkeuken jij gekozen hebt, maar als je een beetje van koken houd ben je je al snel kwijt.
Vloerverwarming plaatsen is geen onderhoud natuurlijk. Dat is woningverbetering.

Een keuken kan je zo duur maken als je wilt. Als je gaat huren dan kost die keuken nog geen 1000 euro heb ik ooit begrepen. Dus praat je dan ook niet over onderhoud maar over verbetering.

Als je schilderen zelf doet is het met twee tot driehonderd euro ook wel weer klaar.

En eh, de mooiste sprookjes zijn met een stompje potlood geschrevenen en niet met een gouden vulpen.
Bij een keuken betaal je de hoofdprijs voor uiterlijk, niet voor functionaliteit. Daar is niets op tegen maar je moet dus niet verfraaiing van je woning gaan verwarren met onderhoud.

Zo goedkoop als @blomke ga ik ook niet redden maar in mijn nieuwbouwhuis van 1990 heb ik toch echt geen 30k weg getimmerd en gelakt.

grootste kosten
1000 keuken upgrade (2000) dhz
1500 ketel vervangen (2010)
1000 aanpassen badkamer (2015) dhz
500 diverse schilder beurten dhz
4000 keuken vervangen en verplaatsen (2020) dhz
500 hang/sluitwerk dhz
3000 diversen (schatting) dhz

Oh, die schatting van Blomke is dus niet eens zo gek.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 12:50:13 #43
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_197588851
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vloerverwarming plaatsen is geen onderhoud natuurlijk. Dat is woningverbetering.

Een keuken kan je zo duur maken als je wilt. Als je gaat huren dan kost die keuken nog geen 1000 euro heb ik ooit begrepen. Dus praat je dan ook niet over onderhoud maar over verbetering.

Als je schilderen zelf doet is het met twee tot driehonderd euro ook wel weer klaar.

En eh, de mooiste sprookjes zijn met een stompje potlood geschrevenen en niet met een gouden vulpen.
Bij een keuken betaal je de hoofdprijs voor uiterlijk, niet voor functionaliteit. Daar is niets op tegen maar je moet dus niet verfraaiing van je woning gaan verwarren met onderhoud.

Zo goedkoop als @:Blomke ga ik ook niet redden maar in mijn nieuwbouwhuis van 1990 heb ik toch echt geen 30k weg getimmerd en gelakt.

grootste kosten
1000 keuken upgrade (2000) dhz
1500 ketel vervangen (2010)
1000 aanpassen badkamer (2015) dhz
500 diverse schilder beurten dhz
4000 keuken vervangen en verplaatsen (2020) dhz
500 hang/sluitwerk dhz
3000 diversen (schatting) dhz

Oh, die schatting van Blomke is dus niet eens zo gek.
Het is maar net hoeveel je wilt uitgeven. Het kan vast ook met 10k, maar afhankelijk van smaak en wensen kunnen de kosten van een badkamer of keuken natuurlijk erg verschillen. Better safe than sorry toch? Het is niet dat het geld weg is als je het opzij zet en niet gebruikt. Zinloze discussie wat mij betreft. Dan zet je toch lekker ¤1000 per jaar apart, ook prima.
2000 light years from home
pi_197588915
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vloerverwarming plaatsen is geen onderhoud natuurlijk. Dat is woningverbetering.
daar heb je een punt, als.je niet richting gasloos moest. Maar als dat geen onderhoud is, hoor ik je wel als ze je gas gaan afsluiten
quote:
Een keuken kan je zo duur maken als je wilt. Als je gaat huren dan kost die keuken nog geen 1000 euro heb ik ooit begrepen. Dus praat je dan ook niet over onderhoud maar over verbetering.
klopt, een paar kastjes haal je daar wel van. Je apparaten moeten vervangen niet. L
quote:
Als je schilderen zelf doet is het met twee tot driehonderd euro ook wel weer klaar.
twee tot driehonderd euro mag je rekenen als je je uren niet anders kan monetariseren.
quote:
En eh, de mooiste sprookjes zijn met een stompje potlood geschrevenen en niet met een gouden vulpen.
Bij een keuken betaal je de hoofdprijs voor uiterlijk, niet voor functionaliteit. Daar is niets op tegen maar je moet dus niet verfraaiing van je woning gaan verwarren met onderhoud.
en ik maar denken dat het duurste aan een keuken de apparatuur is, maar zal het wel fout hebben. Of hoef je die nooit te onderhouden? Of te vervangen. Oh wacht vervanging is vast geen onderhoud.
quote:
Zo goedkoop als @:Blomke ga ik ook niet redden maar in mijn nieuwbouwhuis van 1990 heb ik toch echt geen 30k weg getimmerd en gelakt.

grootste kosten
1000 keuken upgrade (2000) dhz
1500 ketel vervangen (2010)
1000 aanpassen badkamer (2015) dhz
500 diverse schilder beurten dhz
4000 keuken vervangen en verplaatsen (2020) dhz
500 hang/sluitwerk dhz
3000 diversen (schatting) dhz

Oh, die schatting van Blomke is dus niet eens zo gek.
Alles doe het zelf. En dan kom je terug op het standaard verhaal: "doe het zelf" is geen mogelijkheid om een richtlijn of een bedrag op te pinnen in de macro.

Leuk dat jij kan dhz'en, niet iedereen kan dat. Ook is het niet voor iedereen goedkoper om te gaan dhz'en.

Maar verder ga ik wel weer ontopic
pi_197589016
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vloerverwarming plaatsen is geen onderhoud natuurlijk. Dat is woningverbetering.

Een keuken kan je zo duur maken als je wilt. Als je gaat huren dan kost die keuken nog geen 1000 euro heb ik ooit begrepen. Dus praat je dan ook niet over onderhoud maar over verbetering.

Als je schilderen zelf doet is het met twee tot driehonderd euro ook wel weer klaar.

En eh, de mooiste sprookjes zijn met een stompje potlood geschrevenen en niet met een gouden vulpen.
Bij een keuken betaal je de hoofdprijs voor uiterlijk, niet voor functionaliteit. Daar is niets op tegen maar je moet dus niet verfraaiing van je woning gaan verwarren met onderhoud.

Zo goedkoop als @:Blomke ga ik ook niet redden maar in mijn nieuwbouwhuis van 1990 heb ik toch echt geen 30k weg getimmerd en gelakt.

grootste kosten
1000 keuken upgrade (2000) dhz
1500 ketel vervangen (2010)
1000 aanpassen badkamer (2015) dhz
500 diverse schilder beurten dhz
4000 keuken vervangen en verplaatsen (2020) dhz
500 hang/sluitwerk dhz
3000 diversen (schatting) dhz

Oh, die schatting van Blomke is dus niet eens zo gek.
Deze man weet!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:02:50 #46
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_197589045
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Deze man weet!!
Je kan natuurlijk op de goedkoopste manier het minimale onderhoud doen, maar ik denk dat mensen met een eigen huis vaak onderhoud ook aangrijpen om het huis op te knappen, en dan red je het niet met het minimale.
2000 light years from home
pi_197589070
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:02 schreef Merkie het volgende:
Je kan natuurlijk op de goedkoopste manier het minimale onderhoud doen, maar ik denk dat mensen met een eigen huis vaak onderhoud ook aangrijpen om het huis op te knappen, en dan red je het niet met het minimale.
O, daar heb je helemaal gelijk aan. Wat ik nog wil toevoegen (maar da's maar een mening) is de lol die ik heb aan het DHZ-en. Laat ik een schilder of installateur komen, heb ik na 1 dag toch slaande ruzie met zo'n vakman/vrouw. Doen het niet zoals ik wil en al helemaal niet zo netjes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197589185
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:02 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk op de goedkoopste manier het minimale onderhoud doen, maar ik denk dat mensen met een eigen huis vaak onderhoud ook aangrijpen om het huis op te knappen, en dan red je het niet met het minimale.
Dat klopt als een bus. Maar daarmee is het niet noodzakelijk onderhoud geworden. De vergelijk met een huurhuis gaat daarop mank want dan gaat wel alles budget.

Of te wel is een koophuis vaak meer mogelijk kwaliteit opbouwen dan dat je gaat huren. Dat maakt kopen dus mogelijk duurder omdat je dus meer kwaliteit toevoegt.

Dat je koophuis meer waarde gaat vertegenwoordigen is ook geen zekerheid. De komende tien a vijftien jaar gaan de babyboomers naar hun laatste rustplaats dus zal er weer ruimte op de woonmarkt komen. Dat kun je dus ook niet voorspellen.

Kopen moet je doen omdat je een leuk huis ziet waar je langere tijd wilt gaan wonen. Dat kost een minimum bedrag maar je kunt het naar believen upgraden en persoonlijker maken. Met huur heb je die keus veel minder.
pi_197589234
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:12 schreef qajariaq het volgende:

Of te wel is een koophuis vaak meer mogelijk kwaliteit opbouwen dan dat je gaat huren. Dat maakt kopen dus mogelijk duurder omdat je dus meer kwaliteit toevoegt.

En ook meer woongenot.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197589849
Ik zou niet echt beren op de weg zien, zou nog wel even kijken of er mogelijk sprake kan zijn van erfpacht nu of in de toekomst.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')