abonnement Unibet Coolblue
pi_197574257
Eerste wat ze me vroegen trouwens was of de cv op druk was en of we die vaak.moesten bijvullen, dus denk niet dat ze van je vraag opkijken.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  vrijdag 22 januari 2021 @ 17:00:34 #27
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_197574364
Ik zou zeggen verzekeringswerk.... Ik had een huis gekocht, alles netjes geschilderd en de dag voor verhuizen knapte de kraan voor het bijvullen van de CV. 20.000 euro schade, maar wel keurig gedekt. Denk inderdaad bellen en de situatie uitleggen. Lijkt me beter dan wachten op vocht plekken.
Wakadoodle!
pi_197574805
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 16:40 schreef namliam het volgende:

[..]

Zucht, nee... dat vat hoort juist NOOIT vol te komen. Daar zit een soort rubberen zak ik die een overspanning op kan vangen zodat je leidingen niet onder (te) hoge druk komen te staan bij het opwarmen van een reeds vol systeem.

Als het systeem opwarmt zet deze zak uit en bij het afkoelen krimpt deze weer. In principe zou deze altijd leeg moeten zijn, en zeker niet na 2 of 3 keer vullen vol moeten zitten....
Joh, je meent het.

Als het vat van binnen lek raakt, dan loopt het vat helemaal vol en werkt het niet meer. Dat kan je vaststellen door te kloppen. Als het vat lek is, daalt je druk en moet er meer water in het systeem. Na een keer of 2 a 3 vullen zit het vat dan helemaal vol water en heb je geen groot drukverlies meer. Als je meermaals moet vullen en het vat zit vol of is niet defect, dan heb je ergens een lekkage.
pi_197593405
Als het expansievat vol zit na lekkage, waar gaat het overtollige water dan heen als de cv aanspringt en het water opwarmt? Ik ben geen cv-monteur maar ik kan me voorstellen dat er ergens een overdrukventiel zit met een overloop naar het riool? Dus verwarming springt aan, water warmt op en zet uit en door overdruk loopt deel van het water weg in het riool. Huis opgewarmd, cv springt weer in standby, water koelt af en krimpt en druk valt weg waardoor cv in storing valt.
pi_197603458
Bij mij varieert de druk van 1.1 bar (kachel uit) naar 2.5 bar (kachel heet)
Zo raar klinken jouw waarden niet voor mij
pi_197603677
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Joh, je meent het.

Als het vat van binnen lek raakt, dan loopt het vat helemaal vol en werkt het niet meer. Dat kan je vaststellen door te kloppen. Als het vat lek is, daalt je druk en moet er meer water in het systeem. Na een keer of 2 a 3 vullen zit het vat dan helemaal vol water en heb je geen groot drukverlies meer. Als je meermaals moet vullen en het vat zit vol of is niet defect, dan heb je ergens een lekkage.
ts heeft al minimaal 4x bijgevuld hè

[ Bericht 0% gewijzigd door tombolafan op 24-01-2021 09:18:45 ]
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197603760
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Joh, je meent het.

Als het vat van binnen lek raakt, dan loopt het vat helemaal vol en werkt het niet meer. Dat kan je vaststellen door te kloppen. Als het vat lek is, daalt je druk en moet er meer water in het systeem. Na een keer of 2 a 3 vullen zit het vat dan helemaal vol water en heb je geen groot drukverlies meer. Als je meermaals moet vullen en het vat zit vol of is niet defect, dan heb je ergens een lekkage.
Expansievat is om het overschot warm water op te vangen, vat vol gaat het gewoon via de overstort het riool in en is je druk te laag

Maar als ik ts was zou ik de CV leidingen zoveel mogelijk volgen, meeste huizen zit er niks onder de begane grond vloer, en zou je het moeten zien lekken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_197604256
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:26 schreef densmee het volgende:

[..]

Expansievat is om het overschot warm water op te vangen, vat vol gaat het gewoon via de overstort het riool in en is je druk te laag

Waarmee je het ‘lek’ dus gevonden hebt, als dit zo is.

Als het expansievat goed is en er verdwijnt water bij een lage druk, dan gaat het niet de overstort in en heb je dus ergens een lek.
pi_197604260
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:11 schreef tombolafan het volgende:

[..]

ts heeft al minimaal 4x bijgevuld hè
?
  maandag 25 januari 2021 @ 09:45:35 #35
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197627141
Tja, opstalverzekering dekt de vervolgschade maar niet de reparatie, gek genoeg. Reparatie valt onder regulier onderhoud maar de schade en lekdetectie, die werden wel gedekt, minus het eigen risico. Ik had ook een lek in mijn verwarming 2 jaar geleden, maar na 2 x bijvullen kwam het water in de badkamer tevoorschijn. Was een laatste stukje leiding wat ingemetseld was gesprongen.

Punten van aandacht hier:
Bel je opstalverzekeraar. Die hebben mogelijk als voorwaarde dat ze alleen lekdetectie via hun betalen.
Opstalverzekering zal ws een eigen risico hebben. Dat betaal je eerst, ook in geval van lekdetectie
Opstalverzekeing dekt meestal (bij ons iig) alleen de vervolgschade, niet de reparatie. Reparatie valt mogelijk (voor de verzekering) onder het soor onderhoud een huiseigenaar zich niet voor kan verzekeren.

Als je dus geen geconstateerde schade hebt tot nu, dat is tricky. Heb je mazzel, dan loopt het ergens weg waar het geen schade maakt. Maar wat als het nu wel schade maakt, maar je weet niet waar? Ik zeg nu bellen met de verzekering.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197631539
Kijk eens goed naar je overdrukventiel. Als je expansievat niet goed is, dan loopt het water bij het opwarmen daar eruit. Het overdrukventiel mag (voor zover ik weet) niet lopen bij normaal gebruik. Geen kalkafzetting.

Verlies je ook druk als de ketel uit staat? Lastig nu, dat snap ik.

Met wat geluk is het een knelkoppeling of een aansluiting bij een radiator. In de muur zouden geen knelkoppelingen mogen zitten. Alles goed navoelen als de verwarming koud is. Als het nat is: Bingo. Bij een warme leiding merk je een kleine lekkage niet zo op omdat het water verdampt.
  maandag 25 januari 2021 @ 16:00:55 #37
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197633163
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 14:24 schreef noutie het volgende:
Kijk eens goed naar je overdrukventiel. Als je expansievat niet goed is, dan loopt het water bij het opwarmen daar eruit. Het overdrukventiel mag (voor zover ik weet) niet lopen bij normaal gebruik. Geen kalkafzetting.

Verlies je ook druk als de ketel uit staat? Lastig nu, dat snap ik.

Met wat geluk is het een knelkoppeling of een aansluiting bij een radiator. In de muur zouden geen knelkoppelingen mogen zitten. Alles goed navoelen als de verwarming koud is. Als het nat is: Bingo. Bij een warme leiding merk je een kleine lekkage niet zo op omdat het water verdampt.
Even een update. Uiteindelijk bleek dit het inderdaad (waarschijnlijk) wel te zijn. Dat laatste is de key: overdag hebben we geen zichtbare lekkage, maar we kwamen erachter dat 's nachts wél water in de kelder lekt (bij inderdaad: een kraantje). Dit water verdampt overdag weer (of trekt in de planken eronder). Omdat we daar nooit kwamen/komen hadden we dat niet gezien. Ik heb nu 3 nachten lang een maatbeker onder de boosdoener gezet en daar lekt elke nacht ongeveer 120 ml water in. Waarschijnlijk/hopelijk is dat genoeg om het drukverlies te verklaren. Dit gaan we nu eerst laten fixen en dan hopen dat het opgelost is.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197635938
Ik zit hier in een relatief oud huis maar hoef eigenlijk nooit bij te vullen, nieuwe CV ketel overigens dat wel, maar voorheen was het niet anders.

Met een goed gesloten systeem zal je zelden moet bijvullen, ja na 2 á 3 jaar ofzo weer een beetje erbij.

Maw het klinkt niet helemaal normaal dat je zo vaak per jaar moet bijvullen naar mijn mening.
Maar als er sprake van een lek zou zijn.. ik bedoel er gaat toch nog aardig wat water door die leidingen door je huis heen, je zou allang ergens iets moeten zien lijkt mij.

Klinkt erg raar in ieder geval, maar inderdaad : geen schade? Geen claim.

Edit : en ik mis je laatste post dus eigenlijk voor niks getypt. :+
  dinsdag 26 januari 2021 @ 13:25:54 #39
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197649555
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 16:00 schreef JeOma het volgende:

[..]

Even een update. Uiteindelijk bleek dit het inderdaad (waarschijnlijk) wel te zijn. Dat laatste is de key: overdag hebben we geen zichtbare lekkage, maar we kwamen erachter dat 's nachts wél water in de kelder lekt (bij inderdaad: een kraantje). Dit water verdampt overdag weer (of trekt in de planken eronder). Omdat we daar nooit kwamen/komen hadden we dat niet gezien. Ik heb nu 3 nachten lang een maatbeker onder de boosdoener gezet en daar lekt elke nacht ongeveer 120 ml water in. Waarschijnlijk/hopelijk is dat genoeg om het drukverlies te verklaren. Dit gaan we nu eerst laten fixen en dan hopen dat het opgelost is.
Goed gedaan Sherlock. En ws een relatief kleine reparatie.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 29 januari 2021 @ 10:06:24 #40
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197700000
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 13:25 schreef HMS het volgende:

[..]

Goed gedaan Sherlock. En ws een relatief kleine reparatie.
Loodgieter was inderdaad snel klaar. De ellende is wel dat nu (2 dagen later) de druk alweer gedaald is van 2.2 naar 1.9 bar. }:| }:| }:| }:| }:|
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197700510
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 10:06 schreef JeOma het volgende:

[..]

Loodgieter was inderdaad snel klaar. De ellende is wel dat nu (2 dagen later) de druk alweer gedaald is van 2.2 naar 1.9 bar. }:| }:| }:| }:| }:|
Dat kan gewoon gebeuren na het vullen. Ik zou eventjes aankijken.
pi_197701131
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 10:39 schreef skrn het volgende:

[..]

Dat kan gewoon gebeuren na het vullen. Ik zou eventjes aankijken.
Precies. Zeker als het hele systeem leeg is geweest zal je waarschijnlijk nog wel paar keer moeten bijvullen.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 22:37:20 #43
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197734452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 11:22 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Precies. Zeker als het hele systeem leeg is geweest zal je waarschijnlijk nog wel paar keer moeten bijvullen.
Heb je een idee hoe vaak? Wat is normaal? Mijn druk blijft zakken, maar ontluchten geeft geen lucht, alleen water. Klopt dat?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197739467
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:37 schreef JeOma het volgende:

[..]

Heb je een idee hoe vaak? Wat is normaal? Mijn druk blijft zakken, maar ontluchten geeft geen lucht, alleen water. Klopt dat?
Dat kan.

Lucht kan ook op andere plaatsen in het systeem zitten dan bij het ontluchtingsventiel.

Je schrijft dat de cv-ketel nog vrij nieuw is. Er is dan een redelijk kans dat de ketel is voorzien van een automatische ontluchter.

De luchtbellen die na legen+vullen van het systeem achterblijven, zullen zich door het cv-circuit verplaatsen wanneer de verwarming aan staat. Als de cv-ketel dan op zolder staat, zal een groot deel van die lucht uiteindelijk bij de automatische ontluchter terecht komen en uit het systeem verdwijnen, waardoor de waterdruk daalt.

Dit proces kun je versnellen door de circulatiepomp een paar dagen op 100% te zetten. In een woonhuis draait de circulatiepomp vaak maar op 30 tot 50%, waardoor de lucht uit 'moeilijke hoekjes' niet zo makkelijk met de waterstroom mee gaat richting de (automatische) ontluchter.
  zondag 31 januari 2021 @ 12:34:07 #45
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197741714
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat kan.

Lucht kan ook op andere plaatsen in het systeem zitten dan bij het ontluchtingsventiel.

Je schrijft dat de cv-ketel nog vrij nieuw is. Er is dan een redelijk kans dat de ketel is voorzien van een automatische ontluchter.

De luchtbellen die na legen+vullen van het systeem achterblijven, zullen zich door het cv-circuit verplaatsen wanneer de verwarming aan staat. Als de cv-ketel dan op zolder staat, zal een groot deel van die lucht uiteindelijk bij de automatische ontluchter terecht komen en uit het systeem verdwijnen, waardoor de waterdruk daalt.

Dit proces kun je versnellen door de circulatiepomp een paar dagen op 100% te zetten. In een woonhuis draait de circulatiepomp vaak maar op 30 tot 50%, waardoor de lucht uit 'moeilijke hoekjes' niet zo makkelijk met de waterstroom mee gaat richting de (automatische) ontluchter.
Tof, dank voor je uitgebreide uitleg! Wordt erg gewaardeerd.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197750666
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:32 schreef hhornee het volgende:
Bij mij varieert de druk van 1.1 bar (kachel uit) naar 2.5 bar (kachel heet)
Zo raar klinken jouw waarden niet voor mij
Dan is er iets mis met je expansievat of is deze veel te klein, ik ga van 1.8 naar nog geen 2 als ik de boel goed opstook. De druk hoort niet zo extreem te variëren.
pi_197751222
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 16:00 schreef JeOma het volgende:

[..]

Even een update. Uiteindelijk bleek dit het inderdaad (waarschijnlijk) wel te zijn. Dat laatste is de key: overdag hebben we geen zichtbare lekkage, maar we kwamen erachter dat 's nachts wél water in de kelder lekt (bij inderdaad: een kraantje). Dit water verdampt overdag weer (of trekt in de planken eronder). Omdat we daar nooit kwamen/komen hadden we dat niet gezien. Ik heb nu 3 nachten lang een maatbeker onder de boosdoener gezet en daar lekt elke nacht ongeveer 120 ml water in. Waarschijnlijk/hopelijk is dat genoeg om het drukverlies te verklaren. Dit gaan we nu eerst laten fixen en dan hopen dat het opgelost is.
Check even op schade in of bij de planken. Iets met verzekeringswerk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')