abonnement Unibet Coolblue
pi_197545890
quote:
Axelle, Philippe, Olivier, Timmy, Romina, Corwin, Nathan en Laetitia: het zijn de namen van acht Belgische kinderen en jongeren die de afgelopen jaren om het leven kwamen nadat ze waren aangereden door een beschonken chauffeur. Vanaf dit weekend krijgen automobilisten die bij een alcoholcontrole in België worden betrapt op rijden met te veel drank op een sleutelhanger met de naam van een van de jonge slachtoffers.

De actie hoort bij een campagne van de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen en het Belgische instituut voor verkeersveiligheid Vias. Met de sleutelhangers, die er hetzelfde uitzien als de bekende gele Bob-exemplaren, willen zij waarschuwen voor de gevolgen van alcohol achter het stuur. Automobilisten die een sleutelhanger krijgen met de naam van een verongelukt kind, kunnen die inleveren voor een Vias-cursus over de gevolgen van alcohol op het rijgedrag.

Extra veel drankcontroles
De eerste sleutelhangers zijn in de kerstvakantie al uitgedeeld, de rest volgt vanaf morgenavond. Dan begint in België het 'weekend zonder alcohol achter het stuur', een jaarlijks terugkerend initiatief waarbij de politie extra veel drankcontroles uitvoert.

Volgens verkeersinstituut Vias hebben bestuurders die betrokken zijn bij een letselongeval gemiddeld 1,7 promille alcohol in hun bloed. Ter vergelijking: ervaren automobilisten mogen met meer dan 0,5 promille in hun bloed de weg niet op. Dat komt neer op ongeveer twee glazen alcohol.

Onder invloed van drugs
In België daalde het aantal ongelukken waarbij drank in het spel was de afgelopen tien jaar met ongeveer 20 procent. Toch veroorzaakten automobilisten die te veel hadden gedronken in 2019 nog 4106 ongelukken, zegt Vias.

In Nederland nam het aantal dodelijke slachtoffers door alcohol in het verkeer tussen 2016 en 2019 flink toe. Er gebeurden in die periode ook meer ongelukken waarbij drank in het spel was: in 2018 ging het om 2731 ongevallen. De politie noemde die toename opvallend, omdat de tendens in de jaren daarvoor juist was dat er minder alcohol in het verkeer was.

Ook het aantal bekeurde automobilisten die onder invloed waren van drugs heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Begin 2020 werden iedere maand zo'n duizend 'drugsrijders' staande gehouden, bijna net zo veel als het aantal automobilisten dat wordt betrapt onder invloed van drank.


Bron
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:29 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_197546098
Ik heb nog een 'Bob'.. arme jongen ;(

Maar goed, interessant idee, ben benieuwd of het wat zoden aan de dijk zet.
  donderdag 21 januari 2021 @ 11:08:58 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197546944
De bedoeling is natuurlijk goed, maar ik ben er geen voorstander van agenten als campagnemedewerkers in te zetten. De politie die sleutelhangers met namen van dode kinderen uitdeelt heeft ook iets ongemakkelijks en ondergraaft een beetje de autoriteit van een agent. Ik kan me voorstellen dat degene die aangehouden wordt soms zelfs wat lacherig hierop kan reageren.

Beter is het de voorlichting via andere kanalen over te brengen en de politie gewoon zijn werk laten doen.
pi_197547032
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:08 schreef BasEnAad het volgende:
De bedoeling is natuurlijk goed, maar ik ben er geen voorstander van agenten als campagnemedewerkers in te zetten. De politie die sleutelhangers met namen van dode kinderen uitdeelt heeft ook iets ongemakkelijks en ondergraaft een beetje de autoriteit van een agent. Ik kan me voorstellen dat degene die aangehouden wordt soms zelfs wat lacherig hierop kan reageren.

Beter is het de voorlichting via andere kanalen over te brengen en de politie gewoon zijn werk laten doen.
Het ligt er een beetje aan hoe de agent het brengt. Ik kan me ook voorstellen dat het juist indrukwekkend kan zijn.

Hoe dan ook, het is weer eens een andere manier om het aan te vliegen. Ik vind trouwens dat mensen die met alcohol op achter het stuur worden gepakt de rest van hun leven met een alcoholslot geconfronteerd mogen worden. En als ze daarmee frauderen door een ander te laten starten of weet ik veel, dan allebei een rij ontzegging voor het leven.

Er zijn weinig dingen in het verkeer moreel verwerpelijker dan bezopen achter het stuur kruipen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 11:15:32 #5
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197547051
Beter tatoeëren ze de naam op hun lichaam
Drankrijders :r
Ik ben inmiddels overleden
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 januari 2021 @ 12:43:27 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197548804
Een sleutelhanger met een foto van het lijk is effectiever. Net als de pakjes sigaretten
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:43:59 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197548815
quote:
84s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:43 schreef Starhopper het volgende:
Een sleutelhanger met een foto van het lijk is effectiever. Net als de pakjes sigaretten
Foto van voor of na de aanrijding door de dronkaard?
So we just called him Fred
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 21 januari 2021 @ 12:45:23 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197548836
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:43 schreef Fred het volgende:

[..]

Foto van voor of na de aanrijding door de dronkaard?
Voordat degene is aangereden is er nog geen lijk :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197549417
Collecters item.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')