abonnement Unibet Coolblue
pi_197536349
Yowww autokenners,

Ik hou het kort. Twee leuke nieuwe auto's gespot, beide voorraadmodellen van zelfde merk, type en uitvoering. Uitrusting ook helemaal hetzelfde alleen auto van dealer 2 heeft DSG, dus heeft mijn voorkeur daar ze in prijs niet veel verschillen.

Nu moppert dealer 1 een beetje toen ik hem daarmee confronteerde dat die auto al in december op kenteken is gezet en daardoor dus goedkoper is "want hij is nu al een jaar oud en dus reeds een jaar onderweg in z'n afschrijving". De non-DSG voorraadbak bij hem wordt pas bij aflevering op kenteken gezet en zou dus een heuse "2021 auto" zijn.

Wat is hier van waar? Is het echt zo dat het verschil in december > februari op kenteken zetten invloed heeft op bv de latere waarde omdat de ene auto nou eenmaal in 2020 op kenteken is gezet en de branche niet naar maanden kijkt?
pi_197536474
Ja dat klopt. Veel leasemaatschappijen leveren daarom vanaf eind November ook geen auto's meer uit tot januari.
pi_197536514
Klopt inderdaad. Er zijn altijd overdadig veel auto’s die in januari op kenteken zijn gezet, itt november/december.
Alius aliud dicit
pi_197536675
Is dat verschil zo groot dat het dat verschil teniet doet tussen wel/geen DSG, ze zijn nu nl echt vrijwel gelijk in prijs, normaal kost een DSG automaat je al snel 2/3k extra
pi_197536769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:30 schreef TheAngryDutchman het volgende:
Is dat verschil zo groot dat het dat verschil teniet doet tussen wel/geen DSG, ze zijn nu nl echt vrijwel gelijk in prijs, normaal kost een DSG automaat je al snel 2/3k extra
Dat ligt aan de berekening die de leasemaatschappij/dealer erop los laat, lastig in te schatten.
pi_197537549
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:34 schreef Vanillekwarktas het volgende:

[..]

Dat ligt aan de berekening die de leasemaatschappij/dealer erop los laat, lastig in te schatten.
Dealer. En dealer 2 geeft meer korting op de auto, maar wat minder inruil. Dealer 1 meer inruil, maar minder korting. Uiteindelijk komt het er dus alsnog op neer dat die DSG van dealer 2 even duur is als een identieke auto, maar zonder DSG, van dealer 1.
pi_197537747
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:01 schreef TheAngryDutchman het volgende:

[..]

Dealer. En dealer 2 geeft meer korting op de auto, maar wat minder inruil. Dealer 1 meer inruil, maar minder korting. Uiteindelijk komt het er dus alsnog op neer dat die DSG van dealer 2 even duur is als een identieke auto, maar zonder DSG, van dealer 1.
Het gaat om wat je bij moet betalen he?

Verschilt dat bedrag? Hoe dealers schuiven met posten vind ik gewoonlijk niet interessant, het is dat wat onderaan de streep staat wat telt.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_197538264
Als je zelf een tweedehands zoekt, kijk je ook naar bouwjaar (en maand). Of filter je er zelfs op. Dus ja, dat heeft wel invloed op de restwaarde.
pi_197539322
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:07 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Het gaat om wat je bij moet betalen he?

Verschilt dat bedrag? Hoe dealers schuiven met posten vind ik gewoonlijk niet interessant, het is dat wat onderaan de streep staat wat telt.
Welgeteld 20¤ euro meer voor een auto mét DSG tov een verder identieke wagen zonder DSG, enige verdere verschil is dus dat die DSG-bak in 12/20 op kenteken is gezet.

Als je de auto nu door de configurator gooit is de meerprijs van DSG 2k.

Hamvraag is dus; is dat verschil is op kenteken zetten ¤1980 waard? :P
pi_197540065
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je er mee wil rijden. Wil je ‘m in 2022 verkopen dan heb je liever een kenteken uit 2021. Wil je ‘m in 2050 verkopen zal het waarschijnlijk niks uitmaken ;)
pi_197540177
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je er mee wil rijden. Wil je ‘m in 2022 verkopen dan heb je liever een kenteken uit 2021. Wil je ‘m in 2050 verkopen zal het waarschijnlijk niks uitmaken ;)
Met m'n huidige auto vier jaar gedaan, wil hier toch wel minstens 6-8 mee doen. Moet ook wel lukken denk ik gezien echt iedere mogelijke optie er op zit en dan eventueel nog DSG.
  woensdag 20 januari 2021 @ 21:44:10 #12
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_197540305
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:10 schreef TheAngryDutchman het volgende:

[..]

Welgeteld 20¤ euro meer voor een auto mét DSG tov een verder identieke wagen zonder DSG, enige verdere verschil is dus dat die DSG-bak in 12/20 op kenteken is gezet.

Als je de auto nu door de configurator gooit is de meerprijs van DSG 2k.

Hamvraag is dus; is dat verschil is op kenteken zetten ¤1980 waard? :P
Ik zou persoonlijk geen 2k meer betalen voor een auto omdat ie een jaar 'jonger' is/lijkt.
pi_197540360
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:39 schreef TheAngryDutchman het volgende:

[..]

Met m'n huidige auto vier jaar gedaan, wil hier toch wel minstens 6-8 mee doen. Moet ook wel lukken denk ik gezien echt iedere mogelijke optie er op zit en dan eventueel nog DSG.
Dan is -jouw- vraag of je een verschil van ¤247,50 per jaar bij de doorverkoop/inruil belangrijker vindt dan 8 jaar in de auto rijden die je graag wil.
pi_197540366
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:39 schreef TheAngryDutchman het volgende:

[..]

Met m'n huidige auto vier jaar gedaan, wil hier toch wel minstens 6-8 mee doen. Moet ook wel lukken denk ik gezien echt iedere mogelijke optie er op zit en dan eventueel nog DSG.
Als je heel graag een DSG wil zou ik daar gewoon lekker voor gaan en de komende 6-8 jaar genieten en niet aan de afschrijving denken. En anders nog even wachten, komt vast nog wel een DSG dit jaar op kenteken (maar zal weer duurder zijn denk ik).
Je kunt ook nog proberen je huidige auto zelf te verkopen. Dealer wil nog weleens wat meer korting geven als je niks inruilt en je krijgt er waarschijnlijk meer voor dan wat de dealer geeft. Maar kost wel wat moeite uiteraard.
pi_197540500
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Als je heel graag een DSG wil zou ik daar gewoon lekker voor gaan en de komende 6-8 jaar genieten en niet aan de afschrijving denken. En anders nog even wachten, komt vast nog wel een DSG dit jaar op kenteken (maar zal weer duurder zijn denk ik).
Je kunt ook nog proberen je huidige auto zelf te verkopen. Dealer wil nog weleens wat meer korting geven als je niks inruilt en je krijgt er waarschijnlijk meer voor dan wat de dealer geeft. Maar kost wel wat moeite uiteraard.
Ook een goede suggestie ja, niet echt iets voor mij daar ik wat meer van het gemak ben :P

Dank voor alle reacties, ik ga eens kijken of ik de logistiek rond kan krijgen voor die DSG. Dealer 1 is m'n vaste dealer uit de buurt en beweert dat zij hem dus niet meer kunnen leveren omdat ie al op kenteken staat (normaliter kan je voorraadwagens bij iedere dealer laten afleveren). Dealer 2 zit zo'n 150km verderop, en ik wil hem toch graag wel even zien en in een soortgelijk model proefrijden. Mogelijk nog een uitdaging in deze coronatijd.
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:26:51 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197542420
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:10 schreef TheAngryDutchman het volgende:
Hamvraag is dus; is dat verschil is op kenteken zetten ¤1980 waard? :P
De BPM die per 1 januari gewijzigd is.

Door de auto in december al op kenteken te zetten is nog gebruik gemaakt van de gunstigere 2020 berekening.
So we just called him Fred
pi_197544335
Wordt tegenwoordig juist heel vaak gedaan, omdat hij anders duurder wordt door nieuwe belastingregels.
.
pi_197544812
Ah ik zie het ja, met ingang van dit jaar betaal je ook BTW over de BPM, die dus effectief 21% duurder wordt. Nog een argument voor die '2020 wagen'. Denk dat de voordelen voor mij persoonlijk wel opwegen tegen de eventuele nadelen.
pi_197588752
Update: volgens de dealer is alleen kenteken 1A is afgegeven, niet 1B, dat gebeurt pas bij levering, dus het zou alsnog een '2021 auto' zijn aldus hem.
pi_197588850
Wanneer je inruilt maakt het wel uit, bij koop niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')