abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197532068
Eén van mijn grootste irritatiepunten in deze coronacrisis is de macht die werkgevers krijgen. De overheid mag winkels sluiten, maar de werkgever mag vervolgens bepalen dat heel het personeel toch moet komen opdraven. En nu met de avondklok ook weer. Feitelijk mag je alleen nog buiten tussen 20.30 en 4.30 wanneer je hond of je baas zijn schijt niet kan ophouden, of wanneer er iets heel ergs aan de hand is.

Ik weet dat er een hoop goede werkgevers zijn die hun zorgtaak serieus nemen. Maar iedereen weet ook dat er eveneens heel veel werkgevers zijn waarvan je de karakters in stereotype managementstijltjes kunt googelen. Als werknemer kun je jezelf niet tot nauwelijks verweren tegen een onverantwoordelijke werkgever. Thuiswerken is een advies maar je hebt er geen recht op. Melding doen van overtredingen van coronaregels bij de Inspectie SZW leidt tot niets, want de Inspectie inspecteert al sinds maart 2020 niet ter plaatse.

Enfin, stelling: werkgevers krijgen teveel macht in de coronacrisis. Er zou een thuiswerkplicht moeten komen voor op z'n minst bepaalde beroepen, en winkelpersoneel moet betaald verlof krijgen.
pi_197532174
Sowieso zou het gehele leven staatsgestuurd moeten zijn
  woensdag 20 januari 2021 @ 16:09:43 #3
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_197532175
Ik vind ook dat werkgevers te veel macht hebben. Het is absurd dat ze je nu kunnen dwingen je eigen huis ter beschikking te stellen en in te richten om het werk, waarvoor je nooit overeen gekomen bent dat thuis te beoefenen, uit te voeren. Ze moeten zorgen voor een veilige werkplek waar je je werkt kunt uitvoeren in een door hen gefaciliteerde omgeving, zonder allerlei concessies te doen op het gebied van kosten, veiligheid en ergonomie.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_197532300
Werkgevers horen voor een veilige werkplek te zorgen. Het zou fijn zijn dat de inspectie wel komt kijken na een covid brandhaard op een werkplek. Daar zouden werkgevers gewoon op aangesproken moeten worden lijkt mij.

Maar nee, werkgevers hebben het al zo moeilijk dus die mogen allerlei regels aan de kant schuiven.
pi_197532384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:04 schreef Randier het volgende:
Eén van mijn grootste irritatiepunten in deze coronacrisis is de macht die werkgevers krijgen. De overheid mag winkels sluiten, maar de werkgever mag vervolgens bepalen dat heel het personeel toch moet komen opdraven.
Wie betaalt, bepaalt. Je mag blij zijn als je nu uberhaupt nog een baan hebt. Er zij heel veel mensen die nu werkloos zijn omdat hun werkgever failliet is gegaan en er blij mee zouden zijn als ze weer aan het werk konden gaan, dus die hoor je echt niet klagen als ze naar het werk moeten gaan en niet kunnen thuiswerken. Als jij het er niet mee eens bent, dan voor jou 10 anderen. Ikzelf zou juist blij zijn als ik kan werken, zelfs als dat betekent dat ik dan naar mijn werk moet komen...

quote:
Als werknemer kun je jezelf niet tot nauwelijks verweren tegen een onverantwoordelijke werkgever. Thuiswerken is een advies maar je hebt er geen recht op.
Wanneer ben je dan een onverantwoordelijke werkgever volgens jou? Als hij vind dat je gewoon naar je werk moet komen? Daar zal hij dan wel zijn redenen voor hebben. Je mag er toch wel van uitgaan dat het doel van een werkgever niet is om zijn personeel zoveel mogelijk te pesten...

quote:
Enfin, stelling: werkgevers krijgen teveel macht in de coronacrisis. Er zou een thuiswerkplicht moeten komen voor op z'n minst bepaalde beroepen, en winkelpersoneel moet betaald verlof krijgen.
En wie moet dat gaan verplichten dan? De overheid? De situatie voor elke werkgever is anders, dat moet je per geval bekijken, je kunt niet alle werkgevers over 1 kam scheren. En voor welke beroepen zou er volgens jou een thuiswerkplicht moeten komen dan? Kantoorpersoneel? Lijkt me in bepaalde situaties onmogelijk/onrechtvaardig t.o.v. anderen...
pi_197532423
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:22 schreef chatlander het volgende:

[..]

Je mag blij zijn als je nu uberhaupt nog een baan hebt.
Ok.
pi_197532671
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:22 schreef chatlander het volgende:
werkgever failliet is gegaan
Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
pi_197532845
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
Precies.

En waarom houden we geen rekening met verschillen tussen verschillende verzorgingshuizen en moet praktisch ieder kind thuisblijven van school, maar moeten we nu ineens wél rekening gaan houden met werkgevers en hun individuele situaties?
pi_197533160
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
Eigenlijk zouden we gewoon permanent de geldpers onbeperkt moeten laten draaien.

pi_197533212
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:00 schreef Grems het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden we gewoon permanent de geldpers onbeperkt moeten laten draaien.

[ afbeelding ]
Dat zeg ik duidelijk niet. Maar als er verkeerde feiten gebruikt worden in een discussie krijg ik last van mijn (reeds veel te lange) nekharen.

BTW: Dat plaatje lijkt meer op witwassen
pi_197533828
Dat werkgevers teveel macht hebben is omdat zij zich wel verenigen in allerlei belangenclubjes zoals VNO/NCW die een machtige lobby in Den Haag hebben. En over werknemers hebben ze veel macht omdat werknemers zich niet verenigen. Bijna niemand is tegenwoordig nog lid van een vakbond bijvoorbeeld. Met een sterke vakbond met veel leden was die zorgplicht voor werkgevers wel makkelijker af te dwingen, nu is het lastig om een vuist te maken omdat veel werknemers te bang voor hun hachje zijn, en dus doen ze maar braaf alles wat de werkgever ze opdraagt.
pi_197533917
In feite komt het erop neer, dat iemand essentieel is als de manager zijn bonus dreigt mis te lopen.
.
pi_197534099
Waarom zou je je hier druk om maken? Maak je eerder druk over de overheid die veel macht naar zich toe trekt onder het mom van de volksgezondheid.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 20 januari 2021 @ 17:46:35 #14
186611 Haags
pi_197534138
Wie betaalt, bepaalt.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 20 januari 2021 @ 17:49:44 #15
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_197534235
Maar is het je persoonlijke ervaring dat je werkgever niet in alle redelijkheid jou laat thuiswerken?

Ik kan me toch niet voorstellen dat als ik met een goed verhaal op het werk aan kom, dat er niet naar geluisterd wordt. Of ik nu zou bepleiten thuis te willen werken of juist op kantoor. Vaak is er wel een en ander mogelijk als je het beperkt tot jouw specifieke situatie en een goede reden hebt. Daarnaast helpt het als je concreet kunt aangegeven op welke manier jij jouw werk thuis kunt uitvoeren en daarbij afspraken kunt maken, mogelijk ondersteund met een wederzijdse evaluatiemoment na enkele weken.

Als jouw werkgever daar in het geheel niet voor open staat, dan is het wellicht een goed idee naar een betere plek te zoeken.

Als je echter de zaak afstormt met we moeten nu per direct allemaal naar huis, hoe je de bedrijfsprocessen op locatie borgt zoek je maar uit en wat moeten we thuis precies doen want dat weten we niet, behalve dat ik per direct een dure computer nodig heb, dan zal het niet snel tot succes leiden.

Een werknemer is geen slaaf; Als het goed is voeg je meer dan genoeg waarde toe. Vanuit dat oogpunt is de werkgever ongetwijfeld blij met jou en zodoende heb je een prima onderhandelingspositie om hier uit te komen.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  Redactie Sport woensdag 20 januari 2021 @ 18:04:09 #16
274204 crew  Mexicanobakker
pi_197534616
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:46 schreef Haags het volgende:
Wie betaalt, bepaalt.
De vvd wordt geregeerd door belangenclubjes.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_197536163
Mijn werkgever maakt alleen ons salaris over, voor de rest zijn wij zelfsturend.
Vrijheid blijheid.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197536247
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:22 schreef chatlander het volgende:

[..]

Wie betaalt, bepaalt. Je mag blij zijn als je nu uberhaupt nog een baan hebt. Er zij heel veel mensen die nu werkloos zijn omdat hun werkgever failliet is gegaan en er blij mee zouden zijn als ze weer aan het werk konden gaan, dus die hoor je echt niet klagen als ze naar het werk moeten gaan en niet kunnen thuiswerken. Als jij het er niet mee eens bent, dan voor jou 10 anderen. Ikzelf zou juist blij zijn als ik kan werken, zelfs als dat betekent dat ik dan naar mijn werk moet komen...
[..]

Wanneer ben je dan een onverantwoordelijke werkgever volgens jou? Als hij vind dat je gewoon naar je werk moet komen? Daar zal hij dan wel zijn redenen voor hebben. Je mag er toch wel van uitgaan dat het doel van een werkgever niet is om zijn personeel zoveel mogelijk te pesten...
[..]

En wie moet dat gaan verplichten dan? De overheid? De situatie voor elke werkgever is anders, dat moet je per geval bekijken, je kunt niet alle werkgevers over 1 kam scheren. En voor welke beroepen zou er volgens jou een thuiswerkplicht moeten komen dan? Kantoorpersoneel? Lijkt me in bepaalde situaties onmogelijk/onrechtvaardig t.o.v. anderen...
Lulkoek, zelfs als er een tekort aan werk was geeft dat niet dat je alles maar moet slikken.


lulkoek
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197536274
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:10 schreef halfway het volgende:
Mijn werkgever maakt alleen ons salaris over, voor de rest zijn wij zelfsturend.
Vrijheid blijheid.
Bij ons gaat vrijwel alles in overleg, helemaal tevreden mee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197536424
quote:
16s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:15 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Bij ons gaat vrijwel alles in overleg, helemaal tevreden mee.
Super!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197538830
Bij ons op het werk zijn er weinig problemen, alles kan in overleg.
pi_197539959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:49 schreef GemMagic het volgende:
Maar is het je persoonlijke ervaring dat je werkgever niet in alle redelijkheid jou laat thuiswerken?

Ik kan me toch niet voorstellen dat als ik met een goed verhaal op het werk aan kom, dat er niet naar geluisterd wordt. Of ik nu zou bepleiten thuis te willen werken of juist op kantoor. Vaak is er wel een en ander mogelijk als je het beperkt tot jouw specifieke situatie en een goede reden hebt. Daarnaast helpt het als je concreet kunt aangegeven op welke manier jij jouw werk thuis kunt uitvoeren en daarbij afspraken kunt maken, mogelijk ondersteund met een wederzijdse evaluatiemoment na enkele weken.

Als jouw werkgever daar in het geheel niet voor open staat, dan is het wellicht een goed idee naar een betere plek te zoeken.

Als je echter de zaak afstormt met we moeten nu per direct allemaal naar huis, hoe je de bedrijfsprocessen op locatie borgt zoek je maar uit en wat moeten we thuis precies doen want dat weten we niet, behalve dat ik per direct een dure computer nodig heb, dan zal het niet snel tot succes leiden.

Een werknemer is geen slaaf; Als het goed is voeg je meer dan genoeg waarde toe. Vanuit dat oogpunt is de werkgever ongetwijfeld blij met jou en zodoende heb je een prima onderhandelingspositie om hier uit te komen.
Een werknemer in de detailhandel is weldegelijk een soort moderne slaaf, blijkt nu. Ga eens kijken bij de plaatselijke Wibra. Geen enkele reden waarom daar het licht brandt en verkoopsters aanwezig zijn, anders dan 'ik betaal ervoor dus ze komen maar gewoon opdagen.' Het is toch niet te verkopen dat gesloten winkels vol met personeel zitten op dit moment?
  woensdag 20 januari 2021 @ 21:47:28 #23
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_197540372
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
Failliet gaan is anders dan stoppen omdat je je rekeningen niet meer kan betalen. Bij eenmanszaken(met personeel) en VOF's zijn geen faillisementen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_197542375
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:49 schreef GemMagic het volgende:
Maar is het je persoonlijke ervaring dat je werkgever niet in alle redelijkheid jou laat thuiswerken?

Ik kan me toch niet voorstellen dat als ik met een goed verhaal op het werk aan kom, dat er niet naar geluisterd wordt. Of ik nu zou bepleiten thuis te willen werken of juist op kantoor. Vaak is er wel een en ander mogelijk als je het beperkt tot jouw specifieke situatie en een goede reden hebt. Daarnaast helpt het als je concreet kunt aangegeven op welke manier jij jouw werk thuis kunt uitvoeren en daarbij afspraken kunt maken, mogelijk ondersteund met een wederzijdse evaluatiemoment na enkele weken.

Als jouw werkgever daar in het geheel niet voor open staat, dan is het wellicht een goed idee naar een betere plek te zoeken.

Als je echter de zaak afstormt met we moeten nu per direct allemaal naar huis, hoe je de bedrijfsprocessen op locatie borgt zoek je maar uit en wat moeten we thuis precies doen want dat weten we niet, behalve dat ik per direct een dure computer nodig heb, dan zal het niet snel tot succes leiden.

Een werknemer is geen slaaf; Als het goed is voeg je meer dan genoeg waarde toe. Vanuit dat oogpunt is de werkgever ongetwijfeld blij met jou en zodoende heb je een prima onderhandelingspositie om hier uit te komen.
In welke spookjeswereld leef jij?

Ik weet dat er ook fatsoenlijke werkgevers zijn, maar de meeste dga's van succesvolle mkb's zijn gewoon klootzakken (wellicht verklaart dat het succes).

Dus genoeg mensen die niet uit kunnen gaan van de redelijkheid van hun werkgever en gewoon dagelijks moeten opdraven op kantoor omdat hun baas geen vertrouwen heeft in thuiswerken.
Eerst denken, dan typen
pi_197542548
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
Nog even en de pro lockdowners gaan roepen dat de sluiting van de winkels een zegen is voor de ondernemers. :')
pi_197542638
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020.
Er is ook nog nooit zo’n vermogen tegenaan gesmeten als in 2020 om faillissementen voorkomen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 00:05:06 #27
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197542865
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:49 schreef GemMagic het volgende:
Maar is het je persoonlijke ervaring dat je werkgever niet in alle redelijkheid jou laat thuiswerken?

Ik kan me toch niet voorstellen dat als ik met een goed verhaal op het werk aan kom, dat er niet naar geluisterd wordt. Of ik nu zou bepleiten thuis te willen werken of juist op kantoor. Vaak is er wel een en ander mogelijk als je het beperkt tot jouw specifieke situatie en een goede reden hebt. Daarnaast helpt het als je concreet kunt aangegeven op welke manier jij jouw werk thuis kunt uitvoeren en daarbij afspraken kunt maken, mogelijk ondersteund met een wederzijdse evaluatiemoment na enkele weken.

Als jouw werkgever daar in het geheel niet voor open staat, dan is het wellicht een goed idee naar een betere plek te zoeken.

Als je echter de zaak afstormt met we moeten nu per direct allemaal naar huis, hoe je de bedrijfsprocessen op locatie borgt zoek je maar uit en wat moeten we thuis precies doen want dat weten we niet, behalve dat ik per direct een dure computer nodig heb, dan zal het niet snel tot succes leiden.

Een werknemer is geen slaaf; Als het goed is voeg je meer dan genoeg waarde toe. Vanuit dat oogpunt is de werkgever ongetwijfeld blij met jou en zodoende heb je een prima onderhandelingspositie om hier uit te komen.
Een transportbedrijf uit Spijkenisse heeft een medewerkster die bang was voor corona op de werkvloer ten onrechte ontslagen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)vergoeding~a31100d4/

Ergens 9 jaar werken maar nu gewoon op straat staan. Dit gaat sowieso tegen haar werken bij sollicitaties ook al stelt de rechter de werkgever in het ongelijk. Ik ben tegen de cancel culture maar in dit soort gevallen zie ik graag de naam van de werkgever genoemd worden in zo'n artikel. Als waarschuwing richting sollicitanten maar ook omdat deze werkgever lak aan de volksgezondheid heeft met z'n/haar lompe gedrag
pi_197543147
Als je zo'n hekel hebt aan werkgevers werk je toch lekker niet voor een werkgever. Kan je of lekker broke as een motherfucker zijn of zelf ondernemer worden. Het laatste Lijkt me niet iets wat jij aankunt gezien je houding. Dus wees maar gewoon dankbaar dat je in leven gehouden wordt door iemand die 100x waardevoller in de maatschappij is dan jij.
pi_197543845
Sowieso moet je niet willen werken voor dat soort kortzichtige micromanagers. Voor dat soort prutsers 10 anderen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 08:21:13 #30
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_197544687
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:24 schreef Piger het volgende:

[..]

In welke spookjeswereld leef jij?

Ik weet dat er ook fatsoenlijke werkgevers zijn, maar de meeste dga's van succesvolle mkb's zijn gewoon klootzakken (wellicht verklaart dat het succes).

Dus genoeg mensen die niet uit kunnen gaan van de redelijkheid van hun werkgever en gewoon dagelijks moeten opdraven op kantoor omdat hun baas geen vertrouwen heeft in thuiswerken.
Ik leef in dezelfde wereld als ieder ander; Dit stukje is op basis van mijn ervaring, maar dat doet zeker niet af aan mensen die in een andere situatie zitten. Mijn punt blijft wel dat je toch eigenlijk niet voor zo'n baas of bedrijf wilt werken als dit soort zaken niet serieus besproken kunnen worden.

Er mag best worden opgetreden tegen werkgevers die echt niet mee willen werken, maar er is een kans dat je sneller meer bereikt als je er in alle redelijkheid over in gesprek gaat, dan wanneer je gaat wachten op dwingend beleid van de overheid. Dat is nl vrij complex en als je baas echt niet wil meewerken, dan verzint ie wel wat.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_197544954
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 00:29 schreef Sammeyzes het volgende:
Als je zo'n hekel hebt aan werkgevers werk je toch lekker niet voor een werkgever. Kan je of lekker broke as een motherfucker zijn of zelf ondernemer worden. Het laatste Lijkt me niet iets wat jij aankunt gezien je houding. Dus wees maar gewoon dankbaar dat je in leven gehouden wordt door iemand die 100x waardevoller in de maatschappij is dan jij.
Manager gespot
pi_197545578
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 08:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Manager gespot
Nope
pi_197545618
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 00:29 schreef Sammeyzes het volgende:
Als je zo'n hekel hebt aan werkgevers werk je toch lekker niet voor een werkgever. Kan je of lekker broke as een motherfucker zijn of zelf ondernemer worden. Het laatste Lijkt me niet iets wat jij aankunt gezien je houding. Dus wees maar gewoon dankbaar dat je in leven gehouden wordt door iemand die 100x waardevoller in de maatschappij is dan jij.
Ja, maak het lekker persoonlijk, alsof dat de issue hier is. Ik ben liever broke as a motherfucker dan dat ik werk voor iemand die er zo'n mentaliteit op na houdt als jij hoor. Gezien het merendeel van de ondernemers nu aan de tiet van moeder overheid hangt om te kunnen overleven zou er juist een shit happens-inzicht moeten ontstaan bij ondernemers die dit soort minachting voor werknemers wegneemt. Maar helaas. Overigens zijn de vitale beroepen, de essentiele krachten, de frontlinie-mensen, vrijwel allemaal in loondienst, dus laten we vooral de ondernemer overschatten.

Gelukkig komt grootmoed altijd voor de val.
pi_197548621
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:35 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Nog even en de pro lockdowners gaan roepen dat de sluiting van de winkels een zegen is voor de ondernemers. :')
Voor zover ik weet zit de pijn voornamelijk in de horeca en wat andere takken. Een heleboel bedrijven als supermarkten, bouwmarkten en winkels in de recreatieve en sport sector hebben een recordjaar gemaakt in 2020.

En ja, de staatschuld is groot maar dat kost geen rente. Ja, het zal ooit afbetaald moeten worden net zo als de februaristorm van 1953. Daar hebben een aantal bedrijven uiteindelijk ook heel veel baat bij gehad ondanks dat het wel degelijk een grote ramp voor ons land was.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')