abonnement Unibet Coolblue
pi_197506032
Hoi.

In ben bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning in de Randstad.

De woning is onderdeel van een ontwikkeling met in totaal zo'n 150 woningen. Een groot deel bestaat uit appartementen; enkele woningen zijn eengezinswoningen. Ik ben van plan 1 van deze eengezinswoningen te knopen.

In de verkoopstukken valt mij op dat de woning wordt uitgegeven als appartementsrecht. Dit terwijl we een eigen ingang op de begane grond hebben en een tuintje. Dit betekent dat de grond niet onze eigendom wordt, maar eigendom van de VVE. Wij hebben dan wel het appartementsrecht en een aandeel in de VVE dat gelijk is aan de oppervlakte van de grond van ons huis.

Volgens de ontwikkelaar is hiervoor gekozen omdat we een eigen berging hebben in een ander gebouw. Daarom hebben ze ons rijtje woningen niet uitgegeven in eigendom maar binnen de splitsingsakte.

Gevoelsmatig is uitgifte als appartementsrecht een nadeel. Al was het maar omdat we de grond niet op papier in eigendom hebben. In praktijk verwacht ik echter geen verschil met het in eigendom hebben van de grond. Voordeel (of mogelijk nadeel) is dat de VVE er voor zorgt dat het gebied netjes, mooi en onderhouden blijft. Nadeel is dat de VVE zich kan bemoeien met bv. ons schilderwerk.


Mijn vraag: is het gangbaar dat eengezinswoningen uitgegeven kunnen worden als appartementsrecht? Waar moet ik rekening mee houden in deze situatie qua bemoeizucht van de VVE? Wat zijn de gevolgen bij een eventuele verkoop, dit lijkt me minder aantrekkelijk dan een woning in eigendom, toch?

Dank voor jullie gedachten.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197506197
Misschien moest dit in K&W.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197506253
Zitten er woningen boven je?
pi_197506351
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:37 schreef investeerdertje het volgende:
Zitten er woningen boven je?
Nee. Het is een klein blok van een paar rijtjeswoningen. Links en rechts buren dus. Voordeur aan de straat, achterdeur aan de tuin. Ook geen gemeenschappelijke ingang.

We zijn overigens ook zelf verantwoordelijk voor alle beheer en onderhoud aan de woning. Daar betalen we ook niet voor aan de VVE. Wel betalen we de vvee een kleine bijdrage voor gezamenlijke inpandige parkeerplaatsen en onderhoud berging.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197506380
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:41 schreef Skv het volgende:

[..]

Nee. Het is een klein blok van een paar rijtjeswoningen. Links en rechts buren dus. Voordeur aan de straat, achterdeur aan de tuin. Ook geen gemeenschappelijke ingang.

We zijn overigens ook zelf verantwoordelijk voor alle beheer en onderhoud. Daar betalen we ook niet voor aan de VVE.
Waar is de VvE dan wel van?
pi_197506394
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zou hie zelf niet op zitten te wachten. Groot verschil is dat je bij een gezonde VvE niet zelf hoeft te sparen voor onderhouden, nadeel is... Zoveel mensen zoveel wensen.
Waar zou je niet op zitten wachten?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197506415
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:44 schreef Skv het volgende:

[..]

Waar zou je niet op zitten wachten?
De waardeloze vergadering die ik verplicht door moet worstellen met mensen van verschillend allooi. Been there, done that. Nooit weer.

Maar waar is de VvE wel van?

En sorry voor de ninja
pi_197506426
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waar is de VvE dan wel van?
Voor iedereen in de appartementen: onderhoud aan zonnepanelen en gemeenschappelijke ruimtes. Daar betalen wij niet aan mee Voor ons zit er de opstalverzekering in, en een kleine bijdrage voor onderhoud aan de berging en parkeerplaatsen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197506482
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De waardeloze vergadering die ik verplicht door moet worstellen met mensen van verschillend allooi. Been there, done that. Nooit weer.

Maar waar is de VvE wel van?

En sorry voor de ninja
Het is wel een chill huis. En erg duur. Er zijn nauwelijks alternatieven op de markt. Dus ik ben geneigd het wel te doen. Vraag me alleen af hoe groot het nadeel van appartemensrecht nu daadwerkelijk is. Daarbij kijk in naar de periode dat ik er woon (voordelen? Nadelen?) en bij verkoop.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 14:55:13 #10
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_197506656
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:45 schreef Skv het volgende:

[..]

Voor iedereen in de appartementen: onderhoud aan zonnepanelen en gemeenschappelijke ruimtes. Daar betalen wij niet aan mee Voor ons zit er de opstalverzekering in, en een kleine bijdrage voor onderhoud aan de berging en parkeerplaatsen.
Wat kost t.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 14:58:19 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197506731
Hoezo zou de VvE zich gaan bemoeien met het onderhoud van jullie huis? Daar hebben ze toch niets over te zeggen? Grond is van de VvE. Huis niet.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:01:34 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197506809
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:58 schreef bleiblei het volgende:
Hoezo zou de VvE zich gaan bemoeien met het onderhoud van jullie huis? Daar hebben ze toch niets over te zeggen? Grond is van de VvE. Huis niet.
Euh? VVE kan toch eisen dat je de kozijnen groen verft? omdat dat dat zo afgesproken is?
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:02:34 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197506840
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:01 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Euh? VVE kan toch eisen dat je de kozijnen groen verft? omdat dat dat zo afgesproken is?
Hangt van de regels van de VvE af. Maar daar hebben ze statuten voor waar dat in staat. Maar dat is echt niet altijd zo.
pi_197506877
Op je woning rust denk ik geen appartementsrecht , alleen op de berging, die maakt immers onderdeel uit van een gezamenlijk gebouw. En dat gebouw moet onderhouden worden en (opstal) verzekerd zijn voor brand ed. Bedrag zal dan ook minimaal zijn, ik denk een tientje per maand ?

Lijkt mij niet dat de opstal ook voor je woning geldt, dus die zou je apart moeten afsluiten.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:03:49 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197506888
Rare constructie als je het mij vraagt. En onwenselijk, net als wat @investeerdertje zegt; been there, done that.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:04:36 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197506926
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Op je woning rust denk ik geen appartementsrecht , alleen op de berging, die maakt immers onderdeel uit van een gezamenlijk gebouw. En dat gebouw moet onderhouden worden en (opstal) verzekerd zijn voor brand ed. Bedrag zal dan ook minimaal zijn, ik denk een tientje per maand ?

Lijkt mij niet dat de opstal ook voor je woning geldt, dus die zou je apart moeten afsluiten.
Dan zou je mee betalen naar rato van de oppervlakte van je berging. Dat zou iets logischer zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197507014
Waarom moet de grond van de VVE blijven? Is het huis nu goedkoper omdat je de grond niet betaald? Of betaal je deze wel? indien ja, zou ik nooit met deze constructie akkoord gaan. Trammelant over plaatsen van airco's, verfkleuren, plaatsen van schuttingen, ballotage van toekomstige kopers zijn maar een paar dingen waar ik aan denk.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_197507035
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dan zou je mee betalen naar rato van de oppervlakte van je berging. Dat zou iets logischer zijn.
Klopt, ik verwacht dat ze de totale begroting van het gebouw van de berging naar rato verdelen (per m2).
Je hoeft dus niet mee te betalen aan onderhoud van de appartementen, en hebt daar vermoedelijk ook geen stemrecht.

Wellicht kun je de berging (gebruikersrechten) verkopen en een schuurtje in je tuin zetten, dan ben je ervan af.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:12:50 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197507168
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Klopt, ik verwacht dat ze de totale begroting van het gebouw van de berging naar rato verdelen (per m2).
Je hoeft dus niet mee te betalen aan onderhoud van de appartementen, en hebt daar vermoedelijk ook geen stemrecht.
Waarom hoef je niet mee te betalen aan het onderhoud van de appartementen? Volgens de (normale?) verdeelsleutel dan wel. En dus ook als extra bijdrages gevraagd worden, voor wat dan ook. Nu zal dat niet zoveel zijn (immers kleine opp) maar je gaat er nooit iets van terugzien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:17:48 #20
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197507302
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:27 schreef Skv het volgende:
Hoi.

In ben bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning in de Randstad.

De woning is onderdeel van een ontwikkeling met in totaal zo'n 150 woningen. Een groot deel bestaat uit appartementen; enkele woningen zijn eengezinswoningen. Ik ben van plan 1 van deze eengezinswoningen te knopen.

In de verkoopstukken valt mij op dat de woning wordt uitgegeven als appartementsrecht. Dit terwijl we een eigen ingang op de begane grond hebben en een tuintje. Dit betekent dat de grond niet onze eigendom wordt, maar eigendom van de VVE. Wij hebben dan wel het appartementsrecht en een aandeel in de VVE dat gelijk is aan de oppervlakte van de grond van ons huis.

Volgens de ontwikkelaar is hiervoor gekozen omdat we een eigen berging hebben in een ander gebouw. Daarom hebben ze ons rijtje woningen niet uitgegeven in eigendom maar binnen de splitsingsakte.

Gevoelsmatig is uitgifte als appartementsrecht een nadeel. Al was het maar omdat we de grond niet op papier in eigendom hebben. In praktijk verwacht ik echter geen verschil met het in eigendom hebben van de grond. Voordeel (of mogelijk nadeel) is dat de VVE er voor zorgt dat het gebied netjes, mooi en onderhouden blijft. Nadeel is dat de VVE zich kan bemoeien met bv. ons schilderwerk.

Mijn vraag: is het gangbaar dat eengezinswoningen uitgegeven kunnen worden als appartementsrecht? Waar moet ik rekening mee houden in deze situatie qua bemoeizucht van de VVE? Wat zijn de gevolgen bij een eventuele verkoop, dit lijkt me minder aantrekkelijk dan een woning in eigendom, toch?

Dank voor jullie gedachten.
Mijn vorige huis was dit ook. Let op bij de splitsingsakte dat je niet betaald voor zaken waar je geen gebruik van maakt zoals de hal en liften.

De constructie klopt wel, bij ons wat het gebouw een U vorm en 1 van de 2 poten waren dus 2 huizen. En die huizen hadden verder niets te maken met de overige appartementen maar wel een onderdeel van de VVE. Wij betaalden ook een stuk minder dan de overige appartementen en mijn huis stond te boek als maisonnette.

Bij de verkoop moet je opletten dat het geld wat in de VVE zit namens jouw huis apart wordt afgetikt. Als jij je huis te koop zet moet je wel aangeven of dat inclusief of exclusief VVE geld is. Verder kan het een nadeel zijn als je VVE een MJOP heeft want dat merk je in de maandelijkse kosten. Voordeel is dat je niet voor grote financiële verrassingen komt te staan m.b.t. onderhoud.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_197507480
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:45 schreef Skv het volgende:
Voor iedereen in de appartementen: onderhoud aan zonnepanelen en gemeenschappelijke ruimtes. Daar betalen wij niet aan mee Voor ons zit er de opstalverzekering in, en een kleine bijdrage voor onderhoud aan de berging en parkeerplaatsen.
Met je eigen huis mag je dus doen en laten wat je wilt qua onderhoud? Wat ga je dan betalen aan de VvE en wat krijg je ervoor terug??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:29:37 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197507595
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Met je eigen huis mag je dus doen en laten wat je wilt qua onderhoud? Wat ga je dan betalen aan de VvE en wat krijg je ervoor terug??
Ja en nee, jij bent onderdeel van de VVE en de VVE bepaald wat er wordt betaald. De meerderheid bepaalt, dat is een beetje een voordeel en nadeel. Ligt er maar net aan hoe je dit bekijkt.

Wat je er voor terug krijgt is een spaarpot en planning voor onderhoud of heel weinig, dat ligt aan de VVE en hoe actief ze zijn en waar de leden wel en niet voor hebben gestemd.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 19 januari 2021 @ 16:36:38 #23
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197509073
Ik zeg wel heel goed de splitsingsakte lezen over wat nu van jou is en wat van de VVE en het zelfde voor een HR van de VVE. Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet dat de VVE mag eisen. Ja, kleine lettertjes, maar kan best belangrijk zijn voor je woongenot. Aangezien het nu nieuwbouw is zal er een HR worden opgesteld. Zorg dat je met 1 van de woning-eigenaren wel in de groep zit die dat opstelt en dat diegene goed oplet. Want als het HR eenmaal is opgesteld en aangenomen, dan is wijzigen vaak veel lastiger. Zeker met veel echte appartementen en weinig huizen kan dat lastig worden.

Ongewoon ja, komt echter wel vaker voor. En als jij dus een berging krijgt in 1 van de andere gebouwen dan zit er in deze wel een soort van logica achter.

En is al vaker gezegd. VVE ben je zelf ook. Dus wordt actief in de VVE als je kan. En ja, ga naar vergaderingen als je kan, want de notulen zijn vaak maar een samenvatting van de werkelijke discussies. En daar wil je je stem laten horen.

En als je bang bent dat het toch een "slechte" VVE gaat worden - neem die RBV. Dan kan je altijd nog procederen als ze er een potje van maken (zonder teveel kosten)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197509613
Wij hebben dezelfde constructie, maar hier is het zo dat de parkeerkelder zich bevindt onder het gehele complex, dus ook onder de eengezinswoningen (en de achtertuinen daarvan). Op straatniveau merk je er niks van, maar die huizen staan dus niet op (eigen) grond en maken daarom deel uit van de VvE. Het leidt er ook toe dat de tuinen bepaalde beperkingen kennen; je kunt er bijv. geen vijver gaan graven of zo. :P

Verder is het hier zo dat er weliswaar één VvE bestaat voor het hele complex, maar dat er in alles wel een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de woningen en de appartementen. De eigenaren van de woningen betalen bijv. wel mee aan de onderhoudsreserveringen voor de parkeergarage, maar niet voor de liften in het appartementendeel.

Wat betreft sommige dingen kunnen de eigenaren van de woningen zelfs kiezen of ze mee willen doen met de appartementen of niet. De VvE laat bijv. het buitenschilderwerk van de appartementen doen. De eigenaren van de woningen kunnen er voor kiezen om zelf het schilderwerk van hun woningen te onderhouden, maar ze kunnen er ook voor kiezen om dat mee te laten nemen als de schilder komt voor de appartementen. Door die schilder laten doen kost dan natuurlijk wel meer dan wanneer je het zelf doet, maar het kost weer een heel stuk minder dan wanneer je zelf een schilder zou laten komen voor jouw ene woninkje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2021 16:59:51 ]
pi_197509654
dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2021 16:59:33 ]
pi_197509707
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:36 schreef HMS het volgende:
Ik zeg wel heel goed de splitsingsakte lezen over wat nu van jou is en wat van de VVE en het zelfde voor een HR van de VVE. Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet dat de VVE mag eisen. Ja, kleine lettertjes, maar kan best belangrijk zijn voor je woongenot. Aangezien het nu nieuwbouw is zal er een HR worden opgesteld. Zorg dat je met 1 van de woning-eigenaren wel in de groep zit die dat opstelt en dat diegene goed oplet. Want als het HR eenmaal is opgesteld en aangenomen, dan is wijzigen vaak veel lastiger. Zeker met veel echte appartementen en weinig huizen kan dat lastig worden.

Ongewoon ja, komt echter wel vaker voor. En als jij dus een berging krijgt in 1 van de andere gebouwen dan zit er in deze wel een soort van logica achter.

En is al vaker gezegd. VVE ben je zelf ook. Dus wordt actief in de VVE als je kan. En ja, ga naar vergaderingen als je kan, want de notulen zijn vaak maar een samenvatting van de werkelijke discussies. En daar wil je je stem laten horen.

En als je bang bent dat het toch een "slechte" VVE gaat worden - neem die RBV. Dan kan je altijd nog procederen als ze er een potje van maken (zonder teveel kosten)
Alleen de VvE uit m'n vorige complex heeft de kosten van m'n RbV gedurende die periode gedekt. Het is zeker een aanrader
  dinsdag 19 januari 2021 @ 17:02:30 #27
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_197509732
Lees de splitsingsakte goed! Met en appartementsrecht is het dak meestal van de VVE, niet van de bewoner eronder. Zonnepanelen neerleggen of een dakkapel kan dus niet zomaar.

Verder worden VVEs meestal pas duur als er tegenslagen zijn of groot onderhoud aankomt: de eerste 10 jaar zullen de kosten best meevallen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_197509928
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:02 schreef Clupea het volgende:
Lees de splitsingsakte goed! Met en appartementsrecht is het dak meestal van de VVE, niet van de bewoner eronder. Zonnepanelen neerleggen of een dakkapel kan dus niet zomaar.

Verder worden VVEs meestal pas duur als er tegenslagen zijn of groot onderhoud aankomt: de eerste 10 jaar zullen de kosten best meevallen.
Er zijn voor- en nadelen. Het leidt er inderdaad toe dat jij bepaalde dingen waarschijnlijk niet mag, maar het leidt er ook toe dat je buren die dingen evenmin mogen. Dus er verschijnt niet ineens een dakkapel met uitzicht op jouw tuin, of een schotelantenne, of dat je opeens merkt dat de hut naast je wordt verhuurd via AirBnB of zo.

En als er een goed onderhoudsplan is gemaakt betaal je vanaf het begin een bedrag dat niet veel zal stijgen of dalen, aangezien groot onderhoud goed te plannen is en de planning hopelijk redelijk conservatief is, zodat je ook een incidentele tegenvaller op kunt vangen. Als er de eerste jaren écht een grote tegenvaller is, dan leidt dat waarschijnlijk eerder tot een claim van de VvE bij de aannemer dan tot een hogere bijdrage.
pi_197510097
En je moet het ook een beetje treffen met de VvE. Zeker bij nieuwbouw kun je van tevoren lastig inschatten hoe dat uit gaat pakken.

In het appartementendeel van ons complex wonen bijv. een paar bejaarde mannetjes, die van klussen houden en die geregeld een rondje lopen door alle gemeenschappelijke ruimtes. Alle kleine gebreken pakken ze meteen aan. Ik heb in de tien jaar dat ik hier woon zodoende nog nooit een kapot lampje in een gemeenschappelijke ruimte gezien. Ook is de VvE hier streng op het stallen van fietsen, zodat je je niet een weg hoeft te banen tussen her en der neergepleurde fietsen als je naar de parkeerkelder wilt (iets wat ik bij aangrenzende complexen wel zie gebeuren).

Dat werkt hier dus allemaal best aardig, maar als je een woning nieuw koopt kun je niet voorspellen wie je medebewoners gaan zijn.
pi_197510154
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:55 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Wat kost t.
Duur.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:58 schreef bleiblei het volgende:
Hoezo zou de VvE zich gaan bemoeien met het onderhoud van jullie huis? Daar hebben ze toch niets over te zeggen? Grond is van de VvE. Huis niet.
In de splitsingsakte zijn formuleringen opgenomen over het minimale kwaliteitsniveau van onderhoud en behoud van uitstraling.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510268
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Op je woning rust denk ik geen appartementsrecht , alleen op de berging, die maakt immers onderdeel uit van een gezamenlijk gebouw. En dat gebouw moet onderhouden worden en (opstal) verzekerd zijn voor brand ed. Bedrag zal dan ook minimaal zijn, ik denk een tientje per maand ?

Lijkt mij niet dat de opstal ook voor je woning geldt, dus die zou je apart moeten afsluiten.
De woning wordt door de complexiteit van de verschillende gebouwen, berging in ander gebouw, gezamenlijk parkeren etc. uitgegeven als appartementsrecht.

Dat betekent dat de grond in bezit is van de VVE en wij het gebruiksrecht hebben van het bouwnummer. Je wordt mede-eigenaar van de gronden die in totaal in bezit zijn van de VVE.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510388
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:17 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Mijn vorige huis was dit ook. Let op bij de splitsingsakte dat je niet betaald voor zaken waar je geen gebruik van maakt zoals de hal en liften.

De constructie klopt wel, bij ons wat het gebouw een U vorm en 1 van de 2 poten waren dus 2 huizen. En die huizen hadden verder niets te maken met de overige appartementen maar wel een onderdeel van de VVE. Wij betaalden ook een stuk minder dan de overige appartementen en mijn huis stond te boek als maisonnette.

Bij de verkoop moet je opletten dat het geld wat in de VVE zit namens jouw huis apart wordt afgetikt. Als jij je huis te koop zet moet je wel aangeven of dat inclusief of exclusief VVE geld is. Verder kan het een nadeel zijn als je VVE een MJOP heeft want dat merk je in de maandelijkse kosten. Voordeel is dat je niet voor grote financiële verrassingen komt te staan m.b.t. onderhoud.

Wij betalen flink minder bijdrage aan de VVE dan de eigenaren van de appartementen. De kosten die horen bij de appartementen (gemeenschappelijke ruimtes, onderhoud aan zonnepanelen etc) worden alleen omgeslagen over de woningen die hier gebruik van maken.

Onze VVE-bijdrage is 60E per maand oid, en dat is inclusief opstalverzekering, onderhoud van de berging en onderhoud aan de gemeenschappelijke inpandige parkeerplaatsen.

De constructie klinkt inderdaad vergelijkbaar met die van jou. Wat is jouw ervaring met de VVE? Leverde dit gezeik op? En hoe keken kopers hiernaar bij verkoop?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510399
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom hoef je niet mee te betalen aan het onderhoud van de appartementen? Volgens de (normale?) verdeelsleutel dan wel. En dus ook als extra bijdrages gevraagd worden, voor wat dan ook. Nu zal dat niet zoveel zijn (immers kleine opp) maar je gaat er nooit iets van terugzien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hoeven niet mee te betalen aan onderhoud van andere woningen of aan onderhoud van gemeenschappelijke ruimten waarvan wij geen gebruik maken.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510446
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:36 schreef HMS het volgende:
Ik zeg wel heel goed de splitsingsakte lezen over wat nu van jou is en wat van de VVE en het zelfde voor een HR van de VVE. Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet dat de VVE mag eisen. Ja, kleine lettertjes, maar kan best belangrijk zijn voor je woongenot. Aangezien het nu nieuwbouw is zal er een HR worden opgesteld. Zorg dat je met 1 van de woning-eigenaren wel in de groep zit die dat opstelt en dat diegene goed oplet. Want als het HR eenmaal is opgesteld en aangenomen, dan is wijzigen vaak veel lastiger. Zeker met veel echte appartementen en weinig huizen kan dat lastig worden.

Ongewoon ja, komt echter wel vaker voor. En als jij dus een berging krijgt in 1 van de andere gebouwen dan zit er in deze wel een soort van logica achter.

En is al vaker gezegd. VVE ben je zelf ook. Dus wordt actief in de VVE als je kan. En ja, ga naar vergaderingen als je kan, want de notulen zijn vaak maar een samenvatting van de werkelijke discussies. En daar wil je je stem laten horen.

En als je bang bent dat het toch een "slechte" VVE gaat worden - neem die RBV. Dan kan je altijd nog procederen als ze er een potje van maken (zonder teveel kosten)
Er gaat inderdaad een Huishoudelijk Reglement worden opgesteld. Echter in de splitsingakte staat al een aantal bepalingen opgenomen. Onder andere dat bij het plaatsen van een dakkapel je qua stijl aan moet sluiten bij wat de architect heeft bedacht, je geen bordeel/casino oid mag runnen, je je woning niet mag onderverhuren voor AIrBNB en dat je verantwoordelijk bent voor het behouden van de beeldkwaliteit door onderhoud.

Op zich geen dingen waar ik me druk om maak. Sterker nog, op deze manier is de kwaliteit van het gebied wel geborgd op de lange termijn.

Waar ik niet op zit te wachten is een VVE die bestaat voor 80% uit appartementeigenaren die zich gaan zitten bemoeien met wat ik in mijn tuin doe. Enige optie is dan zelf actief deel te gaan nemen aan de VVE vrees ik. Maar ik denk dat ik dat wel kan.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510453
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:36 schreef HMS het volgende:
Ik zeg wel heel goed de splitsingsakte lezen over wat nu van jou is en wat van de VVE en het zelfde voor een HR van de VVE. Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet dat de VVE mag eisen. Ja, kleine lettertjes, maar kan best belangrijk zijn voor je woongenot. Aangezien het nu nieuwbouw is zal er een HR worden opgesteld. Zorg dat je met 1 van de woning-eigenaren wel in de groep zit die dat opstelt en dat diegene goed oplet. Want als het HR eenmaal is opgesteld en aangenomen, dan is wijzigen vaak veel lastiger. Zeker met veel echte appartementen en weinig huizen kan dat lastig worden.

Ongewoon ja, komt echter wel vaker voor. En als jij dus een berging krijgt in 1 van de andere gebouwen dan zit er in deze wel een soort van logica achter.

En is al vaker gezegd. VVE ben je zelf ook. Dus wordt actief in de VVE als je kan. En ja, ga naar vergaderingen als je kan, want de notulen zijn vaak maar een samenvatting van de werkelijke discussies. En daar wil je je stem laten horen.

En als je bang bent dat het toch een "slechte" VVE gaat worden - neem die RBV. Dan kan je altijd nog procederen als ze er een potje van maken (zonder teveel kosten)
Rechtsbijstand met woondekking hebben we.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510477
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:57 schreef Sodemieters het volgende:
Wij hebben dezelfde constructie, maar hier is het zo dat de parkeerkelder zich bevindt onder het gehele complex, dus ook onder de eengezinswoningen (en de achtertuinen daarvan). Op straatniveau merk je er niks van, maar die huizen staan dus niet op (eigen) grond en maken daarom deel uit van de VvE. Het leidt er ook toe dat de tuinen bepaalde beperkingen kennen; je kunt er bijv. geen vijver gaan graven of zo. :P

Verder is het hier zo dat er weliswaar één VvE bestaat voor het hele complex, maar dat er in alles wel een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de woningen en de appartementen. De eigenaren van de woningen betalen bijv. wel mee aan de onderhoudsreserveringen voor de parkeergarage, maar niet voor de liften in het appartementendeel.

Wat betreft sommige dingen kunnen de eigenaren van de woningen zelfs kiezen of ze mee willen doen met de appartementen of niet. De VvE laat bijv. het buitenschilderwerk van de appartementen doen. De eigenaren van de woningen kunnen er voor kiezen om zelf het schilderwerk van hun woningen te onderhouden, maar ze kunnen er ook voor kiezen om dat mee te laten nemen als de schilder komt voor de appartementen. Door die schilder laten doen kost dan natuurlijk wel meer dan wanneer je het zelf doet, maar het kost weer een heel stuk minder dan wanneer je zelf een schilder zou laten komen voor jouw ene woninkje.
Goed punt. We hóeven inderdaad volgens de splitsingakte niet mee te doen in het onderhoudspotje van de appartementen en zijn formeel verantwoordelijk voor ons eigen onderhoud. Ik had er nog niet aan gedacht dat dit ook een voordeel op kan leveren, dat wij gewoon 'bijpotten' en ons onderhoud mee laten nemen als dit gebeurt bij de appartementen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510501
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:02 schreef Clupea het volgende:
Lees de splitsingsakte goed! Met en appartementsrecht is het dak meestal van de VVE, niet van de bewoner eronder. Zonnepanelen neerleggen of een dakkapel kan dus niet zomaar.

In de splitsingakte staat dat wij zonder toestemming van de VVE een dakkapel mogen plaatsen. Mits deze overeenkomt met de dakkapel die is ontworpen door de architect. Ik lees niks over zonnepanelen, maar de ontwikkelaar liet al wel weten dat ik de panelen die standaard worden geleverd ook uit kan breiden. Dus daar maak ik mee geen zorgen over.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510560
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:16 schreef Sodemieters het volgende:
En je moet het ook een beetje treffen met de VvE. Zeker bij nieuwbouw kun je van tevoren lastig inschatten hoe dat uit gaat pakken.

In het appartementendeel van ons complex wonen bijv. een paar bejaarde mannetjes, die van klussen houden en die geregeld een rondje lopen door alle gemeenschappelijke ruimtes. Alle kleine gebreken pakken ze meteen aan. Ik heb in de tien jaar dat ik hier woon zodoende nog nooit een kapot lampje in een gemeenschappelijke ruimte gezien. Ook is de VvE hier streng op het stallen van fietsen, zodat je je niet een weg hoeft te banen tussen her en der neergepleurde fietsen als je naar de parkeerkelder wilt (iets wat ik bij aangrenzende complexen wel zie gebeuren).

Dat werkt hier dus allemaal best aardig, maar als je een woning nieuw koopt kun je niet voorspellen wie je medebewoners gaan zijn.
Yes. Dat is een belangrijk onderdeel van de vraag. Ik heb inmiddels begrepen dat het niet mogelijk is om de grond toch in eigendom te krijgen. Het is dus VVE en appartementsrecht of geen aankoop. Op basis van o.a. de reacties in dit topic probeer ik een beeld te krijgen van de voor- en nadelen. Zodat ik kan beslissen of het een dealbreaker is of niet.

Vooralsnog lijkt het nog geen dealbreaker: je levert wat vrijheid in maar krijgt er zekerheid van een goed onderhouden en 'mooi' gebied op de lange termijn voor terug. De kosten zullen het 'm niet doen, want ik betaal niks mee aan de appartementen.

Enige risico's die ik zie zijn dat de VVE pietluttig is en zich gaat bemoeien met wat ik in m'n tuin doe. Hoewel ik ook daar niks geks van plan ben. En dat het kopers af zou kunnen schrikken bij een eventuele verkoop. Net als dat het bij mij nu twijfels oproept.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197510883
Nieuwbouw eengezinswoning uitgeven als appartement is een beetje een trend geworden, zodra er "iets" -hoe klein ook- gemeenschappelijk is in het bouwproject. Het scheelt de ontwikkelaar ook duizenden euro's aan notariskosten wanneer hij de eengezinswoningen meeneemt in de vve.
Wat veel belangrijker is dan de vraag wel/geen vve is dit: betreft het alleen koopappartementen of zit er ook huur tussen. De combinatie huur/koop da's nml. ook zo'n trend en vaak een voorwaarde van de gemeente bij het verlenen van de omgevingsvergunning. Persoonlijk zou ik nooit in of nabij zo'n huur/koop complex willen wonen of je moet dol zijn op al dan niet exotische sociale huurders.

[ Bericht 0% gewijzigd door paardendokter op 19-01-2021 18:05:18 ]
pi_197512163
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:38 schreef Skv het volgende:
Enige risico's die ik zie zijn dat de VVE pietluttig is en zich gaat bemoeien met wat ik in m'n tuin doe. Hoewel ik ook daar niks geks van plan ben. En dat het kopers af zou kunnen schrikken bij een eventuele verkoop. Net als dat het bij mij nu twijfels oproept.
Dus de grond valt ook onder de VvE??? Kan je dan wel bestraten wat je wilt, evt. je schuur vervangen door een klimaatbestendig exemplaar??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197512267
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:38 schreef Skv het volgende:

[..]

Yes. Dat is een belangrijk onderdeel van de vraag. Ik heb inmiddels begrepen dat het niet mogelijk is om de grond toch in eigendom te krijgen. Het is dus VVE en appartementsrecht of geen aankoop. Op basis van o.a. de reacties in dit topic probeer ik een beeld te krijgen van de voor- en nadelen. Zodat ik kan beslissen of het een dealbreaker is of niet.

Vooralsnog lijkt het nog geen dealbreaker: je levert wat vrijheid in maar krijgt er zekerheid van een goed onderhouden en 'mooi' gebied op de lange termijn voor terug. De kosten zullen het 'm niet doen, want ik betaal niks mee aan de appartementen.

Enige risico's die ik zie zijn dat de VVE pietluttig is en zich gaat bemoeien met wat ik in m'n tuin doe. Hoewel ik ook daar niks geks van plan ben. En dat het kopers af zou kunnen schrikken bij een eventuele verkoop. Net als dat het bij mij nu twijfels oproept.
Totdat je de rekening ziet van de hovenier die langs komt. Dan ben je minder blij gok ik. Was ik wel tenminste, en dat voor die paar plantjes.

quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:35 schreef Skv het volgende:

[..]

In de splitsingakte staat dat wij zonder toestemming van de VVE een dakkapel mogen plaatsen. Mits deze overeenkomt met de dakkapel die is ontworpen door de architect. Ik lees niks over zonnepanelen, maar de ontwikkelaar liet al wel weten dat ik de panelen die standaard worden geleverd ook uit kan breiden. Dus daar maak ik mee geen zorgen over.
De ontwikkelaar heb je niets meer mee te maken nadien, dat het technisch kan betekend niet dat het van de akten mag. Als t dak van de VvE is, dan is het gewoon niet vanzelfsprekend dat je mag uitbreiden. Dat zul je echt goed moeten lezen.
pi_197512687
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:57 schreef Sodemieters het volgende:
Wat betreft sommige dingen kunnen de eigenaren van de woningen zelfs kiezen of ze mee willen doen met de appartementen of niet. De VvE laat bijv. het buitenschilderwerk van de appartementen doen. De eigenaren van de woningen kunnen er voor kiezen om zelf het schilderwerk van hun woningen te onderhouden, maar ze kunnen er ook voor kiezen om dat mee te laten nemen als de schilder komt voor de appartementen. Door die schilder laten doen kost dan natuurlijk wel meer dan wanneer je het zelf doet, maar het kost weer een heel stuk minder dan wanneer je zelf een schilder zou laten komen voor jouw ene woninkje.
Kijk daar heb je wat aan! Gewoon eigen keuze of je mee wilt doen of niet. Idem de tuin??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197512725
Of je eigen schilder meer kost zou ik ook niet zo hard roepen overigens
  dinsdag 19 januari 2021 @ 19:57:16 #45
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_197513588
VVE op een rijtjes woning ...

Afhankelijk van hoe serieus je bent over kopen kan je denk ik dit het beste langs een specialist (notaris, advocaat) gooien.

Niet de grond onder je huis in bezit hebben, een VVE die zeggenschap heeft over je tuin ... je moet het allemaal maar willen.
Dum de dum
pi_197514054
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:56 schreef paardendokter het volgende:
Nieuwbouw eengezinswoning uitgeven als appartement is een beetje een trend geworden, zodra er "iets" -hoe klein ook- gemeenschappelijk is in het bouwproject. Het scheelt de ontwikkelaar ook duizenden euro's aan notariskosten wanneer hij de eengezinswoningen meeneemt in de vve.
Wat veel belangrijker is dan de vraag wel/geen vve is dit: betreft het alleen koopappartementen of zit er ook huur tussen. De combinatie huur/koop da's nml. ook zo'n trend en vaak een voorwaarde van de gemeente bij het verlenen van de omgevingsvergunning. Persoonlijk zou ik nooit in of nabij zo'n huur/koop complex willen wonen of je moet dol zijn op al dan niet exotische sociale huurders.
Goed punt! Het betreft alleen koopappartementen en -eengezinswoningen. Er komt in het project wel 'iets' aan sociale huur, maar dat komt niet bij ons in de splitsing-VVE.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197514069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus de grond valt ook onder de VvE??? Kan je dan wel bestraten wat je wilt, evt. je schuur vervangen door een klimaatbestendig exemplaar??
De tuin is 15 m2 dus dat is niet echt een issue. :')
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197514212
Volgens mij heb je je keuze al min of meer gemaakt ;). Ik begrijp dat er niet echt een alternatief is in de omgeving.
Enige wat nog niet gezegd is en wellicht vervelend kan zijn is als je over 10-15 jaar een (bodem) warmtepomp wil installeren, de VVE besluit geen toestemming te geven.

Welk project is het?
pi_197514255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Totdat je de rekening ziet van de hovenier die langs komt. Dan ben je minder blij gok ik. Was ik wel tenminste, en dat voor die paar plantjes.
[..]

De ontwikkelaar heb je niets meer mee te maken nadien, dat het technisch kan betekend niet dat het van de akten mag. Als t dak van de VvE is, dan is het gewoon niet vanzelfsprekend dat je mag uitbreiden. Dat zul je echt goed moeten lezen.
Er staat niks over het dak in de splitsingsakte:

het (onder)appartementsrecht, rechtgevende op het uitsluitend gebruik van de woning met buitenruimte gelegen op de begane grond, de eerste, tweede en derde verdieping van het gebouw X, met afzonderlijke berging op de begane grond van het gebouw X, uitmakende het X/X(X/X) onverdeeld aandeel in de gemeenschap, omvattende het Hoofdappartementsrecht.

De splitsingstekening is per niveau van de woning en daar staat het dak wel in. Ik vermoed dat het dak dus niet van de VVE is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Skv op 19-01-2021 20:34:19 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197514266
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:16 schreef Sport_Life het volgende:
Volgens mij heb je je keuze al min of meer gemaakt ;).
Enige wat nog niet gezegd is en wellicht vervelend kan zijn is als je over 10-15 jaar een (bodem) warmtepomp wil installeren, de VVE besluit geen toestemming te geven.

Welk project is het?
Die zit er al standaard in (warmte en koudepomp), met opstalrecht voor de warmtepompboer in de woning.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197514289
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:18 schreef Skv het volgende:

[..]

Die zit er al standaard in (warmte en koudepomp), met opstalrecht voor de warmtepompboer in de woning.
Ah dus je huurt dat ding? Of is ie ook in eigendom van de VVE?
pi_197514472
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ah dus je huurt dat ding? Of is ie ook in eigendom van de VVE?
Die huur je individueel van de warmte- en koudeleverancier.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197515321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:26 schreef investeerdertje het volgende:
Of je eigen schilder meer kost zou ik ook niet zo hard roepen overigens
Ik wel. De offerte via de VvE is veel gunstiger.
pi_197515344
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Kijk daar heb je wat aan! Gewoon eigen keuze of je mee wilt doen of niet. Idem de tuin??
Nee natuurlijk niet. Ieder zorgt voor z'n eigen tuin.
pi_197515461
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:18 schreef Skv het volgende:

[..]

Er staat niks over het dak in de splitsingsakte:

het (onder)appartementsrecht, rechtgevende op het uitsluitend gebruik van de woning met buitenruimte gelegen op de begane grond, de eerste, tweede en derde verdieping van het gebouw X, met afzonderlijke berging op de begane grond van het gebouw X, uitmakende het X/X(X/X) onverdeeld aandeel in de gemeenschap, omvattende het Hoofdappartementsrecht.

De splitsingstekening is per niveau van de woning en daar staat het dak wel in. Ik vermoed dat het dak dus niet van de VVE is.
Jawel, en niet alleen het dak. Het hele huis is van de VvE. Jij koopt het exclusieve recht om het te mogen gebruiken.
pi_197517376
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Ik wel. De offerte via de VvE is veel gunstiger.
Dat is geheel afhankelijk van de VvE.
pi_197521468
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Ik wel. De offerte via de VvE is veel gunstiger.
Ligt er aan. Privé kan je nog wel een schilder vinden die 21% niet op de rekening zet. Bij de VvE kan je dan vergeten en zit je vast aan grotere bedrijven. Als de VvE vervolgens de eerste de beste offerte accepteert en niet onderhandelt met meerdere bedrijven over de prijs kan het een hele dure opdracht zijn.
pi_197522004
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Ligt er aan. Privé kan je nog wel een schilder vinden die 21% niet op de rekening zet. Bij de VvE kan je dan vergeten en zit je vast aan grotere bedrijven. Als de VvE vervolgens de eerste de beste offerte accepteert en niet onderhandelt met meerdere bedrijven over de prijs kan het een hele dure opdracht zijn.
:Y :Y
Vooral als het een contract via een MJOP is afgesloten. Dan weet je dat ze elkaar de bal toespelen.

Ik heb geen ervaring met VvE's, maar wat ik in m'n omgeving hoor en op 't internet lees…. 8)7 .

Zelfs de speeltoestellen voor de jeugd worden vanuit het VvE budget betaald.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 januari 2021 @ 08:34:38 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197522152
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 08:19 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y
Vooral als het een contract via een MJOP is afgesloten. Dan weet je dat ze elkaar de bal toespelen.

Ik heb geen ervaring met VvE's, maar wat ik in m'n omgeving hoor en op 't internet lees…. 8)7 .

Zelfs de speeltoestellen voor de jeugd worden vanuit het VvE budget betaald.
Bij onze VvE ging dat niet zo, mensen uit de flat hebben het bestuur in handen genomen en een andere VvE firma ondersteunde met de financieën en administratie. Het bestuur vroeg meerdere offertes op en zette deze tijdens de ALV uiteen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197523336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 08:19 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y
Vooral als het een contract via een MJOP is afgesloten. Dan weet je dat ze elkaar de bal toespelen.

Ik heb geen ervaring met VvE's, maar wat ik in m'n omgeving hoor en op 't internet lees…. 8)7 .

Zelfs de speeltoestellen voor de jeugd worden vanuit het VvE budget betaald.
Het is inderdaad duidelijk dat je er geen ervaring mee hebt. Het is niet verplicht om hier te reageren hè?

Je doet net alsof de VvE een of ander monster is waar je aan overgeleverd bent en dat er genoegen in schept om jou veel te veel te laten betalen voor allerlei onzinnige werkzaamheden.

De VvE is echter niet iets dat zich buiten jou afspeelt. Jij bent onderdeel van de VvE, net zoals de andere eigenaren. En die andere eigenaren zitten er ook niet op te wachten om meer te betalen dan nodig is. Als jij denkt dat dingen niet nodig zijn, of slimmer aangepakt kunnen worden, dan meld je dat tijdens de vergadering. En als je een goed verhaal hebt, dan kun je de andere eigenaren daar vast van overtuigen. Desnoods ga je zelf actief deelnemen aan de VvE, in het bestuur of een commissie.
pi_197523391
Je zou ook kunnen afzien van de berging in een ander gebouw, tenzij die berging echt heel specifiek bij het gekochte hoort.

Maar dan nog moet daar wel iets aan te morrelen zijn lijkt mij.
pi_197523533
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:15 schreef investeerdertje het volgende:
Dat is geheel afhankelijk van de VvE.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Ligt er aan. Privé kan je nog wel een schilder vinden die 21% niet op de rekening zet. Bij de VvE kan je dan vergeten en zit je vast aan grotere bedrijven. Als de VvE vervolgens de eerste de beste offerte accepteert en niet onderhandelt met meerdere bedrijven over de prijs kan het een hele dure opdracht zijn.
Ja ja, als dit, als dat, bla bla. Ik gaf alleen aan hoe het hier gaat. Als voorbeeld. Natuurlijk werkt niet elke VvE op dezelfde manier. Hier gaat het echter op de manier die @daNpy ook aangeeft.

En ik ga er inderdaad van uit dat je een nette burger bent en geen fraude pleegt.
pi_197523595
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je zou ook kunnen afzien van de berging in een ander gebouw, tenzij die berging echt heel specifiek bij het gekochte hoort.

Maar dan nog moet daar wel iets aan te morrelen zijn lijkt mij.
Tuurlijk niet. Dit is hoe de ontwikkelaar het aanbiedt. Dat kun je accepteren of niet.
pi_197523975
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:21 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Dit is hoe de ontwikkelaar het aanbiedt. Dat kun je accepteren of niet.
Aan elk contract kan gemorreld worden is mijn ervaring.
Geld is geld.
pi_197524045
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Op je woning rust denk ik geen appartementsrecht , alleen op de berging, die maakt immers onderdeel uit van een gezamenlijk gebouw. En dat gebouw moet onderhouden worden en (opstal) verzekerd zijn voor brand ed. Bedrag zal dan ook minimaal zijn, ik denk een tientje per maand ?

Lijkt mij niet dat de opstal ook voor je woning geldt, dus die zou je apart moeten afsluiten.
Dit denk ik idd.

En een VVE zou ik echt nooit aan beginnen, alleen maar gezeur.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 20 januari 2021 @ 10:52:53 #66
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197524248
Wat je nu vertelt is dat de splitsingsakte op zich prima mee te leven valt. Dus nu opleeten met het HR. Alhoewel, ik woonde in een flatcomplex waar ze in het HR hadden opgenomen dat de balkons een bepaalde kleur moesten zijn. En toch hadden er 3 bewoners gewoon een andere kleur. Toen is er wel 5 vergaderingen over gesteggeld over wat dan wel en niet. Uitkomst - er gebeurde niets. Bestuur had de beowners verzocht het te veranderen, de betreffende bewoners zeiden nee, en toen was het klaar. Een rechtzaak zag men als weggegooid geld van de VVE.

Dus, zo een HR is ook maar wat ermee gedaan wordt. Ook een leuke is - HR is opgesteld, en een paar van de nieuwe bewoners zijn het ergens niet mee eens en blijven dwarsliggen. Wat dan?

Afijn, veel woonplezier, en laat je niet verassen door een HR of een VVE. Gewoon vinger bij de pols en mond op tijd opentrekken. Dan gaat het meestal wel goed.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197524400
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Aan elk contract kan gemorreld worden is mijn ervaring.
Geld is geld.
Ja, geld is geld. Juist daarom ga je dit niet voor elkaar krijgen. Een ontwikkelaar zit er niet op te wachten om speciaal voor één koper alle aktes e.d. aan te moeten passen. En ook niet om ergens in het complex één berging over te houden. Moeten ze weer moeite doen om dat ding aan een andere bewoner te verkopen, terwijl zo'n berging nauwelijks iets oplevert.
pi_197524536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:52 schreef HMS het volgende:
Wat je nu vertelt is dat de splitsingsakte op zich prima mee te leven valt. Dus nu opleeten met het HR. Alhoewel, ik woonde in een flatcomplex waar ze in het HR hadden opgenomen dat de balkons een bepaalde kleur moesten zijn. En toch hadden er 3 bewoners gewoon een andere kleur. Toen is er wel 5 vergaderingen over gesteggeld over wat dan wel en niet. Uitkomst - er gebeurde niets. Bestuur had de beowners verzocht het te veranderen, de betreffende bewoners zeiden nee, en toen was het klaar. Een rechtzaak zag men als weggegooid geld van de VVE.

Dus, zo een HR is ook maar wat ermee gedaan wordt. Ook een leuke is - HR is opgesteld, en een paar van de nieuwe bewoners zijn het ergens niet mee eens en blijven dwarsliggen. Wat dan?
Ook voor dit soort dingen geldt dat je moet bedenken dat je samen met de andere bewoners de VvE bent. Alles wat de VvE laat doen wordt dus door jullie samen betaald. De VvE kan best juridische procedures opstarten tegen onwillige bewoners, maar dan is inderdaad de vraag wat dat gaat kosten en of het je dat waard is (even los van zaken die lopen via de RBV van de VvE).

Overigens wel apart dat de balkons verschillende kleuren hadden. Meestal zorgt de VvE voor het buitenschilderwerk.
  woensdag 20 januari 2021 @ 11:23:01 #69
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197524885
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:29 schreef Skv het volgende:

[..]

Wij betalen flink minder bijdrage aan de VVE dan de eigenaren van de appartementen. De kosten die horen bij de appartementen (gemeenschappelijke ruimtes, onderhoud aan zonnepanelen etc) worden alleen omgeslagen over de woningen die hier gebruik van maken.

Onze VVE-bijdrage is 60E per maand oid, en dat is inclusief opstalverzekering, onderhoud van de berging en onderhoud aan de gemeenschappelijke inpandige parkeerplaatsen.

De constructie klinkt inderdaad vergelijkbaar met die van jou. Wat is jouw ervaring met de VVE? Leverde dit gezeik op? En hoe keken kopers hiernaar bij verkoop?
De VVE was vooral oude mensen en die wilde niet teveel betalen, dat was gunstig. 2 keer per jaar een vergadering van 2 uur. Daar kon ik meeleven.

Ik was mijn huis binnen 1 maand kwijt (ruim 3 jaar geleden), geen negatieve ervaring dus.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 20 januari 2021 @ 11:26:50 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197524960
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:23 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

De VVE was vooral oude mensen en die wilde niet teveel betalen, dat was gunstig. 2 keer per jaar een vergadering van 2 uur. Daar kon ik meeleven.

Ik was mijn huis binnen 1 maand kwijt (ruim 3 jaar geleden), geen negatieve ervaring dus.
Hoe het bij een VvE gaat is afwachten en weet je pas als je er woont.
Je hebt te maken met wettelijke eisen voor bijvoorbeeld het MOP.

Maar in ons geval speelden er ook andere belangen. Het was een ex-huur flat, dus gedeeltelijk verkocht en gedeeltelijk in handen van één maatschappij. En dan spelen er andere belangen, want de maatschappij heeft geen last van verminderd woongenot. Wél van hogere lasten waar ze de huur niet mee kunnen verhogen.

En natuurlijk de minder intelligente medemens die een ALV gebruikt om continue, en elke keer weer, hun persoonlijke issues te bespreken :') Dat kostte, vooral toen wij er net woonden, echt erg veel tijd. Toen het bestuur werd overgenomen door bewoners ging het een flink stuk beter, dat moet ik zeggen. Maar gelukkig ben ik er al een tijdje weg :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197525000
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]


[..]

Ja ja, als dit, als dat, bla bla. Ik gaf alleen aan hoe het hier gaat. Als voorbeeld. Natuurlijk werkt niet elke VvE op dezelfde manier. Hier gaat het echter op de manier die @:daNpy ook aangeeft.

En ik ga er inderdaad van uit dat je een nette burger bent en geen fraude pleegt.
Ik heb het ook niet over fraude. Wel over dat de stemming van de VvE bepaald wie de klus gaat doen en dat dit dus niet altijd de goedkoopste of de beste is.
  woensdag 20 januari 2021 @ 11:42:11 #72
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197525256
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hoe het bij een VvE gaat is afwachten en weet je pas als je er woont.
Je hebt te maken met wettelijke eisen voor bijvoorbeeld het MOP.

Maar in ons geval speelden er ook andere belangen. Het was een ex-huur flat, dus gedeeltelijk verkocht en gedeeltelijk in handen van één maatschappij. En dan spelen er andere belangen, want de maatschappij heeft geen last van verminderd woongenot. Wél van hogere lasten waar ze de huur niet mee kunnen verhogen.

En natuurlijk de minder intelligente medemens die een ALV gebruikt om continue, en elke keer weer, hun persoonlijke issues te bespreken :') Dat kostte, vooral toen wij er net woonden, echt erg veel tijd. Toen het bestuur werd overgenomen door bewoners ging het een flink stuk beter, dat moet ik zeggen. Maar gelukkig ben ik er al een tijdje weg :P
Eens. Het eerste wat je moet doen bij een klacht of verzoek is kijken of het volgens de splitsingsakte een onderdeel is van de VVE of dat het persoonlijk is. Anders betaal je voor zaken waar jij niet voor verantwoordelijk bent.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 20 januari 2021 @ 11:58:05 #73
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197525628
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:41 schreef Skv het volgende:

[..]

Nee. Het is een klein blok van een paar rijtjeswoningen. Links en rechts buren dus. Voordeur aan de straat, achterdeur aan de tuin. Ook geen gemeenschappelijke ingang.

We zijn overigens ook zelf verantwoordelijk voor alle beheer en onderhoud aan de woning. Daar betalen we ook niet voor aan de VVE. Wel betalen we de vvee een kleine bijdrage voor gezamenlijke inpandige parkeerplaatsen en onderhoud berging.
Dus de woning zelf is niet in de VVE statuten benoemd als onderdeel van de werkingssfeer van de VVE? Dan kunnen ze dus ook niets zeggen over jouw schilderwerk.... Eigenlijk is dus alleen je berging onder de VVE?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_197525747
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:08 schreef Sodemieters het volgende:
Je doet net alsof de VvE een of ander monster is waar je aan overgeleverd bent en dat er genoegen in schept om jou veel te veel te laten betalen voor allerlei onzinnige werkzaamheden.

De VvE is echter niet iets dat zich buiten jou afspeelt. Jij bent onderdeel van de VvE, net zoals de andere eigenaren. En die andere eigenaren zitten er ook niet op te wachten om meer te betalen dan nodig is. Als jij denkt dat dingen niet nodig zijn, of slimmer aangepakt kunnen worden, dan meld je dat tijdens de vergadering. En als je een goed verhaal hebt, dan kun je de andere eigenaren daar vast van overtuigen. Desnoods ga je zelf actief deelnemen aan de VvE, in het bestuur of een commissie.
Nou, heb hier het geval gelezen van iemand die een flat kocht van de WBV. Bleek dat de WBV meerderheid van stemmen in de VvE-vergadering had (gewoon >50% van de appartementen in bezit gehouden).
De nieuwe eigenaren hadden geen ruk in te brengen, en konden als nieuwkomers, hun beurs trekken voor jarenlang achterstallig onderhoud.

Dus ik en een VvE: :X :N :N .

Al was het maar omdat ik zelf uitmaak wat er aan m'n huis gebeurt en dat het liefste ook zelf uitvoer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197533779
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over fraude. Wel over dat de stemming van de VvE bepaald wie de klus gaat doen en dat dit dus niet altijd de goedkoopste of de beste is.
Misschien verwoord ik het gewoon onduidelijk hoor, maar volgens mij zeg ik het nu voor de derde keer: ik gaf een voorbeeld hoe het hier (dus bij mij in het complex) werkt mbt de VvE. Waarmee ik dus aangeef dat het op deze manier heel goed kan werken.

En ja, dat kan in andere complexen heel anders werken. Het heeft echter niet zoveel zin om steeds aan te komen met posts waarin je mijn voorbeeld aanvalt en bestrijdt wat ik zeg. Mijn voorbeeld klopt. Bij mij in het complex zit het exact zoals ik zei.

En nogmaals: als eigenaar van een woning heb je (bij mij in het complex!) de mogelijkheid (dus niet de verplichting!) om 'mee te doen' als het schilderwerk van de appartementen gedaan wordt. Over het algemeen pakt dat gunstiger uit dan zelf een schilder inhuren, maar als de offerte je niet aan staat, dan doe je dus lekker niet mee. Dan regel je zelf een schilder, of je pakt zelf een kwast. Wat jij wil.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2021 17:35:00 ]
pi_197534814
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Misschien verwoord ik het gewoon onduidelijk hoor, maar volgens mij zeg ik het nu voor de derde keer: ik gaf een voorbeeld hoe het hier (dus bij mij in het complex) werkt mbt de VvE. Waarmee ik dus aangeef dat het op deze manier heel goed kan werken.
Nee, ik reageer hooguit op je standpunt van fraude en als aanvulling dat het niet perse beter hoeft te zijn. Het KAN allemaal, maar als je gaat googlen dan kom je er vlot achter dat het meestal niet zo is.
quote:
En ja, dat kan in andere complexen heel anders werken. Het heeft echter niet zoveel zin om steeds aan te komen met posts waarin je mijn voorbeeld aanvalt en bestrijdt wat ik zeg. Mijn voorbeeld klopt. Bij mij in het complex zit het exact zoals ik zei.
Dan heb je een gunstig complex
quote:
En nogmaals: als eigenaar van een woning heb je (bij mij in het complex!) de mogelijkheid (dus niet de verplichting!) om 'mee te doen' als het schilderwerk van de appartementen gedaan wordt. Over het algemeen pakt dat gunstiger uit dan zelf een schilder inhuren, maar als de offerte je niet aan staat, dan doe je dus lekker niet mee. Dan regel je zelf een schilder, of je pakt zelf een kwast. Wat jij wil.
Wat jij wil. Yup, totdat de VvE beseft dat ze eigenaar zijn van die kozijnen. Maar ok :-)

Reageer dan niet :)
pi_197535288
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik reageer hooguit op je standpunt van fraude
Dat ging om het punt van KrekelJapie. Hij gaf aan dat je privé nog wel eens een schilder kunt regelen die bereid is geen btw te rekenen. Daarop reageerde ik door te stellen dat ik er van uitga dat we allemaal nette mensen zijn en dus niet frauderen.

quote:
Wat jij wil. Yup, totdat de VvE beseft dat ze eigenaar zijn van die kozijnen. Maar ok :-)
Dat weten ze heel goed, maar eigenaar zijn betekent nog niet dat je ook per definitie verantwoordelijk bent voor al het onderhoud. Formeel geldt daarvoor bij ons dat het schilderwerk van de eengezinswoningen de verantwoordelijkheid is van de bewoner, maar de VvE biedt aan om ze (tegen betaling uiteraard) mee te laten nemen door de schilder die ook de appartementen doet. Mocht je zelf de kwast ter hand willen nemen, dan is dat geen gunstig aanbod. Mocht je zelf een schilder hebben willen regelen, dan kan het wel een gunstig aanbod zijn.
pi_197535573
Neem aan dat je wel de kozijnen moet onderhouden. Als ze verrot zijn moet de VvE deze wel vervangen.
pi_197536359
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Neem aan dat je wel de kozijnen moet onderhouden. Als ze verrot zijn moet de VvE deze wel vervangen.
Alleen maar als de kozijnen bestempeld zijn als gezamenlijk/VVE. Dit is niet vanzelf sprekend, zeker niet in de situatie van TS.

Vandaar het advies om in de documenten goed te bekijken welke zaken onder de VVE gaan vallen en welke niet. Alleen dan kun je beoordelen of je daarin wilt stappen.

Zelf heb ik ervaring met een VVE voor een eensgezinswoning, maar dat was een VVE van 2 leden. De laatste twee huizen van elk blok waren zo uitgevoerd dat er een overlap was qua verdiepingsvloeren. In onze stukken was bepaald dat alleen het dak gezamenlijk was, samen met de fundering. Geen schilderwerk, geen kozijnen, dat was alleen voor de eigen woning zelf.
Een VVE voor twee heeft ook weer zijn eigen uitdagingen, maar bij ons liep dat prima, alles gelukkig netjes in overleg.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_197559142
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:18 schreef Essebes het volgende:

[..]

Alleen maar als de kozijnen bestempeld zijn als gezamenlijk/VVE. Dit is niet vanzelf sprekend, zeker niet in de situatie van TS.

Vandaar het advies om in de documenten goed te bekijken welke zaken onder de VVE gaan vallen en welke niet. Alleen dan kun je beoordelen of je daarin wilt stappen.

Zelf heb ik ervaring met een VVE voor een eensgezinswoning, maar dat was een VVE van 2 leden. De laatste twee huizen van elk blok waren zo uitgevoerd dat er een overlap was qua verdiepingsvloeren. In onze stukken was bepaald dat alleen het dak gezamenlijk was, samen met de fundering. Geen schilderwerk, geen kozijnen, dat was alleen voor de eigen woning zelf.
Een VVE voor twee heeft ook weer zijn eigen uitdagingen, maar bij ons liep dat prima, alles gelukkig netjes in overleg.
De kozijnen en het onderhoud daarvan moet ik zelf regelen.

Evenals de onderhoud aan de rest van mijn woning. Inclusief het dak en de gevels. Ik betaal geen onderhoud aan de vve voor mijn woning. Alleen voor de berging en gemeenschappelijke parkeergarage.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197563854
Ik ben geen jurist en heb veel reacties even snel gescanned, maar dit lijkt me nogal tricky. De constructie dat je woning los staat van de VVE lijkt me niet ongebruikelijk, maar hoe zit het als er bijvoorbeeld funderingswerkzaamheden moeten plaatsvinden aan de ruimte van je berging?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197568450
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 00:46 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen jurist en heb veel reacties even snel gescanned, maar dit lijkt me nogal tricky. De constructie dat je woning los staat van de VVE lijkt me niet ongebruikelijk, maar hoe zit het als er bijvoorbeeld funderingswerkzaamheden moeten plaatsvinden aan de ruimte van je berging?
Dan valt dat onder VvE, dat lijkt me het probleem niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197569814
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan valt dat onder VvE, dat lijkt me het probleem niet.
En wie denkt je dat de VVE betaald, ook als er een tekort is?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 22 januari 2021 @ 12:09:30 #84
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197569958
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

En wie denkt je dat de VVE betaald, ook als er een tekort is?
Iedereen, en naar rato. Dus voor de berging en garage zijn dat kleine(re) bijdrages dan appartementen. Maar meebetalen moet je wel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197570007
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Iedereen, en naar rato. Dus voor de berging en garage zijn dat kleine(re) bijdrages dan appartementen. Maar meebetalen moet je wel.
Dat snap ik, maar dit voelt gewoon aan als een situatie waar je gezeik mee kan krijgen, ik zou er niet aan beginnen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 22 januari 2021 @ 12:12:34 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197570013
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dit voelt gewoon aan als een situatie waar je gezeik mee kan krijgen, ik zou er niet aan beginnen.
Helemaal mee eens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197570154
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dit voelt gewoon aan als een situatie waar je gezeik mee kan krijgen, ik zou er niet aan beginnen.
Dat geldt dan voor alle VvE leden; gezeik naar ratio. Dus voor de TS veel minder kans, vanwege de geringe participatie. VvE-leden die een compleet appartement hebben in het VvE-complex, zullen veel meer betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 12:27:26 #88
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_197570214
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:28 schreef Skv het volgende:

[..]

Die huur je individueel van de warmte- en koudeleverancier.
Dat contract zou ik ook nog even goed uitpluizen. Geldt de warmtewet of ben je overgeleverd aan de grillen van de leverancier?
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_197570362
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat geldt dan voor alle VvE leden; gezeik naar ratio. Dus voor de TS veel minder kans, vanwege de geringe participatie. VvE-leden die een compleet appartement hebben in het VvE-complex, zullen veel meer betalen.
Er zijn zat redenen waarom een VVE geen voordelen bied, hou daar ook rekening mee als je wilt verkopen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197570623
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:28 schreef Skv het volgende:

[..]

Die huur je individueel van de warmte- en koudeleverancier.
Een warmtepomp huren in je koopwoning, een VVE voor een eensgezinswoning.

Voor mij al 2 redenen om verder te kijken.
pi_197571748
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:37 schreef raptorix het volgende:
Er zijn zat redenen waarom een VVE geen voordelen bied, hou daar ook rekening mee als je wilt verkopen.
Oh, dat ben ik helemaal met je eens. Ik zou ook voor TS een - advies uitgeven, want z'n steminbreng is waarschijnlijk ook gering, m.a.w. hij is afh. van de grote meute in de flat.

Maar qua financiën, is de bijdrage ook gering.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-01-2021 15:57:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197578706
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:27 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Dat contract zou ik ook nog even goed uitpluizen. Geldt de warmtewet of ben je overgeleverd aan de grillen van de leverancier?
Op de Leveringsovereenkomst is de Warmtewet van toepassing.

[ Bericht 4% gewijzigd door Skv op 22-01-2021 20:43:22 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197578849
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een warmtepomp huren in je koopwoning, een VVE voor een eensgezinswoning.

Voor mij al 2 redenen om verder te kijken.
Er zijn vrij weinig alternatieven in mijn stad. Er wordt weinig gebouwd. Als ik kon kiezen tussen wel of niet vve dan zou ik kiezen voor niet. Maar het is nu onderdeel van de hele package deal van de woning. Qua nieuwbouw zijn er eigenlijk geen andere opties hier, alles wat ze bouwen is vanwege de beperkte beschikbare ruimte een appartement.

Per eengezinswoning op deze locatie waren er 80 inschrijvingen. Waar wij dus de 'winnende' van hebben. De kans dat ik er een vergelijkbare ontwikkeling komt én we weer bovenaan uitkomen is ontzettend klein.

Vooralsnog heb ik in dit topic geen argumenten gelezen waarom ik het echt niet zou moeten willen doen. Mijn conclusie is vooralsnog dat de belangrijkste reden 'liever niet want kans op gezeik' is. Dat durf ik wel aan.

Oh ja, en bestaande bouw: been there, done that. Diverse biedingen uitgebracht. Zelfs met 40-50K overbieden werden we nog zesde. Relatief gezien (nog) duurder dan waar we nu naar kijken. Voordeel is wel dat er vaak geen VVE is. :+)

[ Bericht 4% gewijzigd door Skv op 22-01-2021 20:50:45 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197583218
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een warmtepomp huren in je koopwoning, een VVE voor een eensgezinswoning.

Voor mij al 2 redenen om verder te kijken.
Vve is een groot woord in deze, het betreft alleen de berging. (Vind 60 euro voor onderhoud berging en parkeerplaats dan wel duur , hoeveel daarvan zijn administratiekosten? :P).

Wp huren is wel suf.. dat ben ik met je eens :).
pi_197583810
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:51 schreef Sport_Life het volgende:
Vve is een groot woord in deze, het betreft alleen de berging.
Nee, ook de woning. Zie de tekst die TS daar eerder over citeerde (#49). Hij wordt niet de eigenaar van de woning, hij krijgt het gebruiksrecht.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2021 00:42:05 ]
pi_197584835
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:51 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Vve is een groot woord in deze, het betreft alleen de berging. (Vind 60 euro voor onderhoud berging en parkeerplaats dan wel duur , hoeveel daarvan zijn administratiekosten? :P).

Wp huren is wel suf.. dat ben ik met je eens :).
Zoals ik schreef zit ook de opstalverzekering van de woning bij in dat bedrag.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197584881
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Nee, ook de woning. Zie de tekst die TS daar eerder over citeerde (#49). Hij wordt niet de eigenaar van de woning, hij krijgt het gebruiksrecht.
Ik krijg een appartementensrecht, wat wel degelijk eigendom is.

http://www.advocaten.nl/appartementsrecht-splitsing-van-eigendom/

Het appartementsrecht is een zakelijk recht en heeft een plaats gekregen in boek 5 van ons Burgerlijk Wetboek. Veel mensen denken dat het appartementsrecht een beperkt recht is. Bij een beperkt recht spreekt men over een moederrecht en een dochterrecht. Het moederrecht is het recht op eigendom (het meest omvattende recht), het dochterrecht is een recht dat is afgeleid van het moederrecht. Beperkte rechten zijn bijvoorbeeld vruchtgebruik, erfdienstbaarheid en erfpacht. Het appartementsrecht is geen beperkt zakelijk recht omdat elk appartementsrecht een deel van het eigendomsrecht op een gebouw is. We spreken dus wel degelijk over eigendom en dus niet over een afgeleide daarvan.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_197586474
Ik begrijp er helemaal niets meer van…...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197586969
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 03:12 schreef Skv het volgende:
Ik krijg een appartementensrecht, wat wel degelijk eigendom is.
Dat is meer een definitiekwestie. Je bent straks lid van een vereniging die een complex in eigendom heeft. Met andere woorden: alle eigenaren samen zijn de eigenaar van het hele complex. Daarbij heb je een gebruiksrecht op je woning (plus berging e.d.) en een medegebruiksrecht op de gemeenschappelijke ruimten.

Sport_Life zei dat de VvE alleen de berging betreft en dat klopt dus niet. De woning valt ook onder de VvE en dat heeft gevolgen: je gaf zelf al aan dat er bijv. regeltjes zijn voor dakkapellen e.d.
pi_197587024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:07 schreef verita het volgende:
Waarom moet de grond van de VVE blijven? Is het huis nu goedkoper omdat je de grond niet betaald? Of betaal je deze wel? indien ja, zou ik nooit met deze constructie akkoord gaan. Trammelant over plaatsen van airco's, verfkleuren, plaatsen van schuttingen, ballotage van toekomstige kopers zijn maar een paar dingen waar ik aan denk.
Indirect is de grond weer eigendom van de eigenaren van de woningen.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')