Omdat het op zich niet logisch is. Maar je levensduur van de tweede wasmachine zijn ze verantwoordelijk voor als je er voor betaald hebt. Dat is nu eenmaal.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?
Ik mis daarin echt de logica.
Dat lijkt me wel, jaquote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:01 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Terechte opmerking. Ik sta er hetzelfde in, maar toch niet omdat de leverancier heeft aangegeven dat de oorzaak van alle ellende een fabrieksfout betreft die (blijkbaar) niet gemaakt kan worden.
Vergelijk het met een laptop: je kan een laptop prima gebruiken zonder een werkende fan op je GPU. Pas bij zwaardere of langdurige belasting kapt hij er dan mee.
Is het product dan non conform?
Het gaat niet om de specifieke 2e (of volgende) machine, maar om de verstreken duur ten opzichte van de aanschafdatum.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?
Ik mis daarin echt de logica.
*als* hij zwart op wit heeft dat ze een verwijtbare fout hebben gemaakt, prima. Maar in 7:21BW staat nergens dat de termijn niet ingegaan is? Er staat juist dat er de termijn is om te herstellen. Of lees ik het nu echt zo fout?quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:17 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
In dit geval is hij meegeleverd, maar niet werkend. (Zie edit). Na retour voor reparatie blijkt deze ook niet te repareren door een fabrieksfout. Je krijgt een nieuwe laptop.
In dat geval zie ik de eerste laptop als non conform. Hetzelfde kán zijn met de wasmachine.
Je opmerking over fabrieksfout kan alles zijn: In mijn ogen is het enige dat terzake doet het feit dat dit niet hersteld kan worden. Het gaat nu niet meer om reparatie, maar om de vervanging van het hele product. Dan kan je in mijn ogen niet anders dan concluderen dat het eerste product non conform geweest moet zijn, want anders maak je hem wel?
Als ik TS was, zou ik dit aandragen bij de leverancier en verzoeken de geleden schade, in dit geval de gedeeltelijk vervalen garantietermijn, te vergoeden met 7:21 BW achter de hand.
Wil dit niet baten, dan via de geschillencommissie (indien aangesloten). Is dat laatste niet het geval, dan via de juridische afdeling.
Mijn inschatting is dat TS dan een goede kans van slagen heeft.
Ik interpreteer dat op basis van “het vergoeden van de geleden schade”. Een garantietermijn van, zegge 6 maanden, inplaats van 12 maanden, is wel degelijk geleden schade, wanneer het eerste product non conform is gebleken.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
*als* hij zwart op wit heeft dat ze een verwijtbare fout hebben gemaakt, prima. Maar in 7:21BW staat nergens dat de termijn niet ingegaan is? Er staat juist dat er de termijn is om te herstellen. Of lees ik het nu echt zo fout?
Ik wens je sterkte, die ga je er niet door krijgen. Het is staand dat er geen nieuwe garantietermijn voor een vervangend product gegeven hoeft te worden.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:24 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ik interpreteer dat op basis van “het vergoeden van de geleden schade”. Een garantietermijn van, zegge 6 maanden, inplaats van 12 maanden, is wel degelijk geleden schade, wanneer het eerste product non conform is gebleken.
Behalve wanneer het product nom conform is gebleken.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wens je sterkte, die ga je er niet door krijgen. Het is staand dat er geen nieuwe garantietermijn voor een vervangend product gegeven hoeft te worden.
Een product kan niet binnen de redelijke termijn stuk gaan bij bedoeld gebruik, tenzij het een fabricagefout is. Dat is het hele idee achter de redelijke termijn. Een product wat in die periode stuk gaat is altijd non conform.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:27 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Behalve wanneer het product nom conform is gebleken.
Bij reparaties klopt het dat je geen nieuwe garantietermijn krijgt voor het gehele product, maar alleen voor het nieuwe onderdeel.
Nu haal je in mijn ogen 2 dingen door elkaar: een ondeugdelijk product en een non conform product.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een product kan niet binnen de redelijke termijn stuk gaan bij bedoeld gebruik, tenzij het een fabricagefout is. Dat is het hele idee achter de redelijke termijn. Een product wat in die periode stuk gaat is altijd non conform.
En niet alleen voor het nieuwe onderdeel, ook bij vervanging voor de gehele vervanger.
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit geeft hier de mogelijkheid om gebruik te maken van wettelijke garantie. Het is niet dat TS een wasdroger verkocht is met de tekst dat hij er z'n was mee schoon kan maken. Me dunkt zal hij nog net niet uitgelachen worden als hij hier om gaat vragen.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:37 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Nu haal je in mijn ogen 2 dingen door elkaar: een ondeugdelijk product en een non conform product.
Maargoed, hier kunnen we het uren over hebben. TS zijn vraag was of hij iets met de garantietermijn kan. Het antwoord op zijn vraag is ja, wanneer het om een non conform product gaat.
De vraag of dat zo is kan TS na onderzoek waarschijnlijk het beste zelf inschatten. Lijkt dat het geval te zijn, dan is dit TS zijn beste kans om iets met die garantietermijn te kunnen, me dunkt.
Voor de volledigheid: ik interpreteer de wet m.b.t. een ondeugdelijk product als “een product dat iets mankeert” en een “non conform product” als een product dat in eerste instantie niet geleverd had mogen worden.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit geeft hier de mogelijkheid om gebruik te maken van wettelijke garantie. Het is niet dat TS een wasdroger verkocht is met de tekst dat hij er z'n was mee schoon kan maken. Me dunkt zal hij nog net niet uitgelachen worden als hij hier om gaat vragen.
Edit: Ik heb m'n eerste zin verkeerd verwoord:
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit is de reden dat je hier vervanging krijgt. Dat IS je wettelijke garantie.
Die verwoording is misschien duidelijker
Kun je deze interpretatie met gerichte passages uit de wet onderbouwen? Ik kan ze immers niet terugvinden.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:51 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Voor de volledigheid: ik interpreteer de wet m.b.t. een ondeugdelijk product als “een product dat iets mankeert” en een “non conform product” als een product dat in eerste instantie niet geleverd had mogen worden.
In TS zijn geval is het eerste, maar óók het tweede van toepassing.
Een product dat niet naar behoren functioneert met als oorzaak een onherstelbare fabrieksfout, had niet geleverd mogen worden. Hij krijgt niet voor niets een nieuwe van ook nog eens een ander merk.
Dan is er zoals ik het zie geen sprake meer van een ondeugdelijk product, maar een non conform product.
Ergens vanavond heb ik tijd daar eventueel in te duiken. Dan kom ik daar inhoudelijk op terug.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kun je deze interpretatie met gerichte passages uit de wet onderbouwen? Ik kan ze immers niet terugvinden.
Je hebt 2 jaar garantie vanaf de datum van aankoop 1e wasmachine. Die 2e wasmachine valt dus onder die eerste garantietermijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 12:10 schreef sloopkogel het volgende:
Beste Fokkers,
3 november 2019 hebben wij een spiksplinternieuwe wasmachine gekocht.
Wij hebben er niks anders dan ellende mee gehad. 2x monteur geweest.
Blijkt een fabrieksfout te zijn in de machine.
Omdat wij het helemaal zat waren hebben wij gedreigd met " ontbinden koopovereenkomst ".
Nou krijgen wij bericht dat wij een andere machine krijgen. ( van een ander merk)
Prima allemaal.....wij blij.
Maar nu krijgen we het volgende emailtje en die begrijpen wij niet echt:
De garantie van uw huidige apparaat gaat over op dit nieuwe type, dat wilt zeggen dat u op uw nieuwe apparaat tot 3 november 2021 garantie heeft - dit omdat er geen nieuwe aankoop plaatsvind.
Dus we krijgen volgende week een andere nieuwe machine maar hebben maar ongeveer 10 maanden garantie?
Kan dat zo maar? Mogen ze dat doen?
Voor mij gevoel heb ik toch gewoon recht op 2 jaar garantie?
Ik hoor graag als iemand dit weet
Sloopkogel
Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 12:38 schreef Fer het volgende:
Je hebt 2 jaar garantie vanaf de koopovereenkomst, dit ben je overeen gekomen bij de aankoop. Het leveren van een nieuwe machine is geen nieuwe koopovereenkomst. Daarom loopt de garantie af op 3 november 2021.
Echter mag je van een wasmachine wel verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat.
Dus als de nieuwe machine op 4 november stuk gaat, heb je nog steeds recht op reparatie of vervanging. Alleen moet je dan in principe wel zelf bewijzen, dat de oorzaak aan het product zelf ligt.
Van een Miele (random voorbeeld) van 1500+ mag je terecht andere verwachtingen hebben dan van een willekeurig B- of C-merk waar je ¤300 voor betaalde, jaquote:Op woensdag 20 januari 2021 13:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.
Ja je mag minder verwachten van een goedkope machine, maar ook van een Candy mag de trommel niet breken na 3 jaar.quote:Op woensdag 20 januari 2021 13:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.
Dat is dan iets tussen TS en fabrikant.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?
Ik mis daarin echt de logica.
Niet de verwachte levensduur, maar de garantie van de winkelier. Dat zijn 2 compleet verschillende dingen. Voor de nieuwe machine kun je volgens mij na afloop van de winkelgarantie wel aanspraak maken op de fabrieksgarantie.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:
Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?
Ik mis daarin echt de logica.
Dat geldt voor het eerste apparaat en die word "gerepareerd" en gehonoreerd door vervanging van de machine.quote:Op donderdag 21 januari 2021 10:07 schreef Lienekien het volgende:
De verkoper mag bepalen hoeveel garantie hij biedt. De wettelijke garantie, die is gebaseerd op de te verwachten levensduur van het apparaat, kan langer zijn. Ook voor de wettelijke garantie is de verkoper verantwoordelijk.
Op dat tweede apparaat zit ook wettelijke garantie.quote:Op donderdag 21 januari 2021 10:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat geldt voor het eerste apparaat en die word "gerepareerd" en gehonoreerd door vervanging van de machine.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |