abonnement Unibet Coolblue
pi_197507344
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?

Ik mis daarin echt de logica.
Omdat het op zich niet logisch is. Maar je levensduur van de tweede wasmachine zijn ze verantwoordelijk voor als je er voor betaald hebt. Dat is nu eenmaal.
pi_197507391
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:01 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Terechte opmerking. Ik sta er hetzelfde in, maar toch niet omdat de leverancier heeft aangegeven dat de oorzaak van alle ellende een fabrieksfout betreft die (blijkbaar) niet gemaakt kan worden.

Vergelijk het met een laptop: je kan een laptop prima gebruiken zonder een werkende fan op je GPU. Pas bij zwaardere of langdurige belasting kapt hij er dan mee.

Is het product dan non conform?
Dat lijkt me wel, ja :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197507407
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?

Ik mis daarin echt de logica.
Het gaat niet om de specifieke 2e (of volgende) machine, maar om de verstreken duur ten opzichte van de aanschafdatum.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197507421
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:17 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

In dit geval is hij meegeleverd, maar niet werkend. (Zie edit). Na retour voor reparatie blijkt deze ook niet te repareren door een fabrieksfout. Je krijgt een nieuwe laptop.

In dat geval zie ik de eerste laptop als non conform. Hetzelfde kán zijn met de wasmachine.

Je opmerking over fabrieksfout kan alles zijn: In mijn ogen is het enige dat terzake doet het feit dat dit niet hersteld kan worden. Het gaat nu niet meer om reparatie, maar om de vervanging van het hele product. Dan kan je in mijn ogen niet anders dan concluderen dat het eerste product non conform geweest moet zijn, want anders maak je hem wel?

Als ik TS was, zou ik dit aandragen bij de leverancier en verzoeken de geleden schade, in dit geval de gedeeltelijk vervalen garantietermijn, te vergoeden met 7:21 BW achter de hand.

Wil dit niet baten, dan via de geschillencommissie (indien aangesloten). Is dat laatste niet het geval, dan via de juridische afdeling.

Mijn inschatting is dat TS dan een goede kans van slagen heeft.
*als* hij zwart op wit heeft dat ze een verwijtbare fout hebben gemaakt, prima. Maar in 7:21BW staat nergens dat de termijn niet ingegaan is? Er staat juist dat er de termijn is om te herstellen. Of lees ik het nu echt zo fout? :)
pi_197507457
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

*als* hij zwart op wit heeft dat ze een verwijtbare fout hebben gemaakt, prima. Maar in 7:21BW staat nergens dat de termijn niet ingegaan is? Er staat juist dat er de termijn is om te herstellen. Of lees ik het nu echt zo fout? :)
Ik interpreteer dat op basis van “het vergoeden van de geleden schade”. Een garantietermijn van, zegge 6 maanden, inplaats van 12 maanden, is wel degelijk geleden schade, wanneer het eerste product non conform is gebleken.
pi_197507498
(En het aantoonbaar daaruit voortvloeit)
pi_197507503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:24 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Ik interpreteer dat op basis van “het vergoeden van de geleden schade”. Een garantietermijn van, zegge 6 maanden, inplaats van 12 maanden, is wel degelijk geleden schade, wanneer het eerste product non conform is gebleken.
Ik wens je sterkte, die ga je er niet door krijgen. Het is staand dat er geen nieuwe garantietermijn voor een vervangend product gegeven hoeft te worden.
pi_197507536
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik wens je sterkte, die ga je er niet door krijgen. Het is staand dat er geen nieuwe garantietermijn voor een vervangend product gegeven hoeft te worden.
Behalve wanneer het product nom conform is gebleken. :P

Bij reparaties klopt het dat je geen nieuwe garantietermijn krijgt voor het gehele product, maar alleen voor het nieuwe onderdeel.
pi_197507566
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:27 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Behalve wanneer het product nom conform is gebleken. :P

Bij reparaties klopt het dat je geen nieuwe garantietermijn krijgt voor het gehele product, maar alleen voor het nieuwe onderdeel.
Een product kan niet binnen de redelijke termijn stuk gaan bij bedoeld gebruik, tenzij het een fabricagefout is. Dat is het hele idee achter de redelijke termijn. Een product wat in die periode stuk gaat is altijd non conform.

En niet alleen voor het nieuwe onderdeel, ook bij vervanging voor de gehele vervanger.
pi_197507793
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een product kan niet binnen de redelijke termijn stuk gaan bij bedoeld gebruik, tenzij het een fabricagefout is. Dat is het hele idee achter de redelijke termijn. Een product wat in die periode stuk gaat is altijd non conform.

En niet alleen voor het nieuwe onderdeel, ook bij vervanging voor de gehele vervanger.
Nu haal je in mijn ogen 2 dingen door elkaar: een ondeugdelijk product en een non conform product.

Maargoed, hier kunnen we het uren over hebben. TS zijn vraag was of hij iets met de garantietermijn kan. Het antwoord op zijn vraag is ja, wanneer het om een non conform product gaat.

De vraag of dat zo is kan TS na onderzoek waarschijnlijk het beste zelf inschatten. Lijkt dat het geval te zijn, dan is dit TS zijn beste kans om iets met die garantietermijn te kunnen, me dunkt. :)
pi_197507987
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:37 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Nu haal je in mijn ogen 2 dingen door elkaar: een ondeugdelijk product en een non conform product.

Maargoed, hier kunnen we het uren over hebben. TS zijn vraag was of hij iets met de garantietermijn kan. Het antwoord op zijn vraag is ja, wanneer het om een non conform product gaat.

De vraag of dat zo is kan TS na onderzoek waarschijnlijk het beste zelf inschatten. Lijkt dat het geval te zijn, dan is dit TS zijn beste kans om iets met die garantietermijn te kunnen, me dunkt. :)
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit geeft hier de mogelijkheid om gebruik te maken van wettelijke garantie. Het is niet dat TS een wasdroger verkocht is met de tekst dat hij er z'n was mee schoon kan maken. Me dunkt zal hij nog net niet uitgelachen worden als hij hier om gaat vragen.

Edit: Ik heb m'n eerste zin verkeerd verwoord:
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit is de reden dat je hier vervanging krijgt. Dat IS je wettelijke garantie.

Die verwoording is misschien duidelijker
pi_197508041
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit geeft hier de mogelijkheid om gebruik te maken van wettelijke garantie. Het is niet dat TS een wasdroger verkocht is met de tekst dat hij er z'n was mee schoon kan maken. Me dunkt zal hij nog net niet uitgelachen worden als hij hier om gaat vragen.

Edit: Ik heb m'n eerste zin verkeerd verwoord:
Het kan zijn dat ik het geheel niet snap he, maar de non-conformiteit is de reden dat je hier vervanging krijgt. Dat IS je wettelijke garantie.

Die verwoording is misschien duidelijker
Voor de volledigheid: ik interpreteer de wet m.b.t. een ondeugdelijk product als “een product dat iets mankeert” en een “non conform product” als een product dat in eerste instantie niet geleverd had mogen worden.

In TS zijn geval is het eerste, maar óók het tweede van toepassing.

Een product dat niet naar behoren functioneert met als oorzaak een onherstelbare fabrieksfout, had niet geleverd mogen worden. Hij krijgt niet voor niets een nieuwe van ook nog eens een ander merk.

Dan is er zoals ik het zie geen sprake meer van een ondeugdelijk product, maar een non conform product.
pi_197508146
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:51 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Voor de volledigheid: ik interpreteer de wet m.b.t. een ondeugdelijk product als “een product dat iets mankeert” en een “non conform product” als een product dat in eerste instantie niet geleverd had mogen worden.

In TS zijn geval is het eerste, maar óók het tweede van toepassing.

Een product dat niet naar behoren functioneert met als oorzaak een onherstelbare fabrieksfout, had niet geleverd mogen worden. Hij krijgt niet voor niets een nieuwe van ook nog eens een ander merk.

Dan is er zoals ik het zie geen sprake meer van een ondeugdelijk product, maar een non conform product.
Kun je deze interpretatie met gerichte passages uit de wet onderbouwen? Ik kan ze immers niet terugvinden.

(Een geen zin in is ook prima overigens).
pi_197508243
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Kun je deze interpretatie met gerichte passages uit de wet onderbouwen? Ik kan ze immers niet terugvinden.
Ergens vanavond heb ik tijd daar eventueel in te duiken. Dan kom ik daar inhoudelijk op terug.

Het grootste praktische verschil tussen “ondeugdelijk” en “non conform” voor TS m.b.t. zijn garantietermijn, is dat bij een non conform product de feitelijke levering nog niet heeft plaatsgevonden, totdat TS een conform product heeft ontvangen. Omdat de garantietermijn begint vanaf het moment dat een consument zijn product heeft ontvangen, houdt dat voor TS in dat zijn feitelijke garantietermijn gaat lopen vanaf het moment dat hij zijn nieuwe product ontvangt.

Ter herhaling van wat ik eerder zei: de wasmachine had in eerste instantie niet geleverd mogen worden. Dat maakt het niet alleen een ondeugdelijk product, maar een non conform product.

[ Bericht 0% gewijzigd door tuinkabouter5000 op 19-01-2021 16:14:52 ]
pi_197510707
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:10 schreef sloopkogel het volgende:
Beste Fokkers,

3 november 2019 hebben wij een spiksplinternieuwe wasmachine gekocht.
Wij hebben er niks anders dan ellende mee gehad. 2x monteur geweest.
Blijkt een fabrieksfout te zijn in de machine.
Omdat wij het helemaal zat waren hebben wij gedreigd met " ontbinden koopovereenkomst ".
Nou krijgen wij bericht dat wij een andere machine krijgen. ( van een ander merk)
Prima allemaal.....wij blij.
Maar nu krijgen we het volgende emailtje en die begrijpen wij niet echt:

De garantie van uw huidige apparaat gaat over op dit nieuwe type, dat wilt zeggen dat u op uw nieuwe apparaat tot 3 november 2021 garantie heeft - dit omdat er geen nieuwe aankoop plaatsvind.

Dus we krijgen volgende week een andere nieuwe machine maar hebben maar ongeveer 10 maanden garantie?
Kan dat zo maar? Mogen ze dat doen?

Voor mij gevoel heb ik toch gewoon recht op 2 jaar garantie?

Ik hoor graag als iemand dit weet

Sloopkogel
Je hebt 2 jaar garantie vanaf de datum van aankoop 1e wasmachine. Die 2e wasmachine valt dus onder die eerste garantietermijn.
pi_197526436
Je hebt 2 jaar garantie vanaf de koopovereenkomst, dit ben je overeen gekomen bij de aankoop. Het leveren van een nieuwe machine is geen nieuwe koopovereenkomst. Daarom loopt de garantie af op 3 november 2021.

Echter mag je van een wasmachine wel verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat.

Dus als de nieuwe machine op 4 november stuk gaat, heb je nog steeds recht op reparatie of vervanging. Alleen moet je dan in principe wel zelf bewijzen, dat de oorzaak aan het product zelf ligt.
.
pi_197526897
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:38 schreef Fer het volgende:
Je hebt 2 jaar garantie vanaf de koopovereenkomst, dit ben je overeen gekomen bij de aankoop. Het leveren van een nieuwe machine is geen nieuwe koopovereenkomst. Daarom loopt de garantie af op 3 november 2021.

Echter mag je van een wasmachine wel verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat.

Dus als de nieuwe machine op 4 november stuk gaat, heb je nog steeds recht op reparatie of vervanging. Alleen moet je dan in principe wel zelf bewijzen, dat de oorzaak aan het product zelf ligt.
Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:36:03 #43
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_197527601
Ooit 40 jr geleden een cv ketel gekocht nr 100 van de productielijn, eerste jaar alle onderdelen vervangen een bonk ellende. Garantie werd toen met een jaar verlengd maar de ellende bleef. Even flink op je poot spelen, en toen kreeg ik een complete nieuwe cv met de gebruikelijke garantie vanaf het moment van plaatsen.
De winkelier en of fabrikant flink onder druk zetten dat je een en ander openbaar maakt, zorg wel dat je alle reparatie bonnen hebt. Je zult verstelt zijn van het resultaat.
pi_197527955
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.
Van een Miele (random voorbeeld) van 1500+ mag je terecht andere verwachtingen hebben dan van een willekeurig B- of C-merk waar je ¤300 voor betaalde, ja :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197533864
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Afhankelijk van welk merk machine natuurlijk. Als je een in de shit hebt moet je niet raar opkijken dat hij dat niet vol kan houden.
Ja je mag minder verwachten van een goedkope machine, maar ook van een Candy mag de trommel niet breken na 3 jaar.
.
pi_197545301
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?

Ik mis daarin echt de logica.
Dat is dan iets tussen TS en fabrikant.
De winkel moet voldoen aan de 2 jaars garantie van het eerste apparaat, dat kan alleen voldaan worden in dit geval door een gelijkwaardig apparaat er voor terug te geven omdat reparatie niet mogelijk is.

Bij winkel loopt het dus nog 10 maanden door (als deze nieuwe stuk gaat), maar daarna kan je nog prima bij de fabrikant terecht.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 09:52:57 #47
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_197545680
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef Lienekien het volgende:

Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?

Ik mis daarin echt de logica.
Niet de verwachte levensduur, maar de garantie van de winkelier. Dat zijn 2 compleet verschillende dingen. Voor de nieuwe machine kun je volgens mij na afloop van de winkelgarantie wel aanspraak maken op de fabrieksgarantie.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:07:18 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197545919
De verkoper mag bepalen hoeveel garantie hij biedt. De wettelijke garantie, die is gebaseerd op de te verwachten levensduur van het apparaat, kan langer zijn. Ook voor de wettelijke garantie is de verkoper verantwoordelijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197546004
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:07 schreef Lienekien het volgende:
De verkoper mag bepalen hoeveel garantie hij biedt. De wettelijke garantie, die is gebaseerd op de te verwachten levensduur van het apparaat, kan langer zijn. Ook voor de wettelijke garantie is de verkoper verantwoordelijk.
Dat geldt voor het eerste apparaat en die word "gerepareerd" en gehonoreerd door vervanging van de machine.
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:23:49 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197546134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat geldt voor het eerste apparaat en die word "gerepareerd" en gehonoreerd door vervanging van de machine.
Op dat tweede apparaat zit ook wettelijke garantie.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')