abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:04:39 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197501791
Als je nadenkt over vermogensopbouw op lange termijn (minsten 10+ jaar), dan zijn er verschillende opties:

• aandelen (al dan niet in beheer)
• grondstoffen (bijvoorbeeld goud)
• crypto (waarbij je nog kunt kiezen tussen bitcoin of altcoins)
• vastgoed (al dan niet in beheer)
• kunst (daar weet ik zelf niets van helaas)
• cash (al dan niet in een sok of op een bankrekening)

Niemand kan in de toekomst kijken, maar alle bovenstaande zaken hebben voordelen en nadelen. Risico's en mogelijkheden. Pro's en cons. Hoe langer ik er over nadenk hoe moeilijker ik het vind: waar doe je goed aan? Aan "geld op de bankrekening laten staan" zit waarschijnlijk het minste risico (al kun je daar ook aan twijfelen door alle geldpersen die aanstaan en per minuut-corona sneller zullen gaan draaien).

Enerzijds wil je het liefst vermogensopbouw, maar vermogenshandhaving zou soms ook al fijn zijn in een veranderende wereld.

Zijn hier mensen die nog andere opties weten? Hoe bepalen jullie wat wijsheid is? Gokken? Spreiden? Als je (zoals ik) geen clue hebt, lijkt spreiden nog het beste om in elk geval niet teveel te verliezen. Maar het voelt allemaal heel erg sub-optimaal... Eigenlijk heb ik geen hele duidelijke concrete vraag met dit topic, maar ben dus vooral benieuwd naar hoe jullie een keuze maken uit mogelijkheden om met je (overschot van) geld om te gaan... ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door JeOma op 19-01-2021 11:18:09 ]
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197501856
whisky
pi_197502059
Over kunst en natuur/bosgrond betaal je in elk geval geen vermogensbelasting.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:21:50 #4
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197502078
Verzamel objecten
Lego
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:26:28 #5
149454 GSbrder
Les extrmes se touchent
pi_197502162
Spreiden. En de aandelenmarkt is een stuk groter dan crypto/kunst, dus ik denk dat een gespreide aandelenportefeuille al veel andere vermogenstitels in zich heeft.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_197502219
Alles behalve cash. Het beste is tegen lage rente schulden aangaan in euro’s en zoveel mogelijk gespreid dingen van kopen. Maakt niet ut wat.
Gott strafe das treulose Italien!
pi_197502257
indexfonds
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:35:46 #8
35768 descon
Music is the answer
pi_197502341
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:04 schreef JeOma het volgende:
Als je nadenkt over vermogensopbouw op lange termijn (minsten 10+ jaar), dan zijn er verschillende opties:

Niemand kan in de toekomst kijken, maar alle bovenstaande zaken hebben voordelen en nadelen. Risico's en mogelijkheden. Pro's en cons. Hoe langer ik er over nadenk hoe moeilijker ik het vind: waar doe je goed aan? Aan "geld op de bankrekening laten staan" zit waarschijnlijk het minste risico (al kun je daar ook aan twijfelen door alle geldpersen die aanstaan en per minuut-corona sneller zullen gaan draaien).

Enerzijds wil je het liefst vermogensopbouw, maar vermogenshandhaving zou soms ook al fijn zijn in een veranderende wereld.

Zijn hier mensen die nog andere opties weten? Hoe bepalen jullie wat wijsheid is? Gokken? Spreiden? Als je (zoals ik) geen clue hebt, lijkt spreiden nog het beste om in elk geval niet teveel te verliezen. Maar het voelt allemaal heel erg sub-optimaal... Eigenlijk heb ik geen hele duidelijke concrete vraag met dit topic, maar ben dus vooral benieuwd naar hoe jullie een keuze maken uit mogelijkheden om met je (overschot van) geld om te gaan... ;)
Cash is alleen interessant met een deflatie scenario.

Voor de rest alleen investeren in zaken die je snapt / begrijpt.

Makkelijkste is een gespreide ETF waar je geld in gooit.
Mixing for a living
pi_197502635
Spreiding in ETF's en indexfondsen en hoog dividend aandelenfondsen.

Criteria waar je naar kan kijken bij je overige opties:

1) Hoe is de liquiditeit
2) Het dividend
3) De VRH

Kunst, goud en antiek hebben geen dividend en een liquiditeit van het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Zou mij niet bekoren.

Verder doe ik zelf wat met opties, om n aandelen te vangen n optiepremie op te strijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 19-01-2021 12:03:16 ]
pi_197502949
Dat soort zaken zijn geen vermogensopbouw, je hebt immers vermogen nodig in de eerst plaats.

Het is vermogen behouden.
En met mazzel kun je het later verkopen met winst, als in, dat je voor dezelfde, bijv., 1000 euro meer kan kopen dan tig jaar geleden.
pi_197504085
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat soort zaken zijn geen vermogensopbouw, je hebt immers vermogen nodig in de eerst plaats.

Het is vermogen behouden.
En met mazzel kun je het later verkopen met winst, als in, dat je voor dezelfde, bijv., 1000 euro meer kan kopen dan tig jaar geleden.
Dus als die 1000 euro 10% meer word, dan heb je geen vermogen opgebouwd? Is die 1000 euro geen vermogen?
pi_197504153
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dus als die 1000 euro 10% meer word, dan heb je geen vermogen opgebouwd? Is die 1000 euro geen vermogen?
Als die 1100 je net zoveel koopt als moment van inleg, dan is het vermogensbehoud.

Ja of je moet enorme mazzel hebben met overgewaardeerde aandelen zoals amazon of de bitcoin waanzin wat plots of in korte tijd explosief stijgt in waarde.

Maar dan hebben we het over speculeren, wat vaker tot vermogensverlies zal lijden dan andersom.
pi_197504216
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als die 1100 je net zoveel koopt als moment van inleg, dan is het vermogensbehoud.

Ja of je moet enorme mazzel hebben met overgewaardeerde aandelen zoals amazon of de bitcoin waanzin wat plots of in korte tijd explosief stijgt in waarde.

Maar dan hebben we het over speculeren, wat vaker tot vermogensverlies zal lijden dan andersom.
Nou, ik zou mij er maar wat beter in verdiepen. Want inflatie komt lang niet bij de 4-10%, waarbij 4% bij de huisbank prima veilig te halen is en 10 bij een fonds als vwrl (3 jarig is +-10% en dan je dividend nog).

In een jaar word 1000 euro niet ineens net zoveel waard als 1100.
pi_197504398
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:04 schreef JeOma het volgende:

Uit hoeveel miljoen bestaat je vermogen, dit is wel belangrijk voor het spreidingsvraagstuk...
pi_197507442
lange termijn opties
Arrr!
  dinsdag 19 januari 2021 @ 15:30:08 #16
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_197507608
Mijn FOR gaat naar een (groen)fonds, geen schokkend rendement, maar wel fijn voor de aftrek en voor mijn gemoedsrust. De rest gaat in mijn huis. Als de hypotheek is afbetaald, dan zie ik daarna wel verder.

Ik heb ook genoeg cash (op de bank) om een jaar geen opdracht te hebben. Wanneer de hypotheek is afbetaald zal dat aanzienlijk langer zijn uiteraard.

Ik heb een virtuele aandelen portefeuille die ik nu twee jaar bijhoud. Het is me niet gelukt om de index te verslaan. :')
Fine, fuck you then! - Getrouwd met Mohmi
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 17:14:34 #17
189961 ex
aperture science
pi_197510053
Ik het het gespreid, gedeelte cash (10%) gedeelte stock (erf's, 80%) en 'anders' (goud, vastgoed doormiddel van etf's ook, 10%).

Het idee is dat je zo blijft inleggen dat het risico niet echt uitmaakt en dan langzaam verkopen vanaf het pensioen moment + leven van dividen, idee is dat ik nog ongeveer 10/15 jaar inleg en dan langzaam ga afbouwen qua 'ik moet' werken.

Ik heb het volledig uit handen gegeven trouwens.
The cake is a lie!
pi_197510504
Wereldwijd gespreid aandelen index fonds gaat 9/10 keer het beste rendement opleveren over een periode van 10 jaar. Tweede plaats waarschijnlijk vastgoed.

Een aandeel is een onderdeel van een bedrijf. En dat bedrijf creeert ieder jaar waarde door het maken van winst, en de groei van het bedrijf.

Alle andere verzamelopjecten zoals crypto, whiskey of kunst is puur hopen dat later er iemand meer voor betaald. In de tijd dat je wacht is heeft crypto of een schilderij niet in eens allemaal waarde gecreerd. In de tijd dat je wacht terwijl je aandelen bezit zijn elke werkdag duizend zo niet tienduizende werknemers bezig om waarde te creeeren voor het bedrijf.
pi_197510527
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:29 schreef LXIV het volgende:
Alles behalve cash. Het beste is tegen lage rente schulden aangaan in euro’s en zoveel mogelijk gespreid dingen van kopen. Maakt niet ut wat.
Gespreid ding kasstromen opleveren.. Je kan wel leuk 2 auto's op afbetaling kopen maar daar wordt je dus ondanks de inflatie nogsteeds arm van.
pi_197510563
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:37 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

Gespreid ding kasstromen opleveren.. Je kan wel leuk 2 auto's op afbetaling kopen maar daar wordt je dus ondanks de inflatie nogsteeds arm van.
Twee auto's is ook niet wat er bedoeld werd gok ik zo. Maar zaken op afbetaling kopen kan degelijk een erg verstandige financiele keuze zijn :-)
pi_197510583
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:37 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

Je moet wel assets kopen en geen liabilities
pi_197510598
En pas op! Geld sparen kost geld!
pi_197523568
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 17:35 schreef kareldekikker455 het volgende:
Wereldwijd gespreid aandelen index fonds gaat 9/10 keer het beste rendement opleveren over een periode van 10 jaar. Tweede plaats waarschijnlijk vastgoed.

Een aandeel is een onderdeel van een bedrijf. En dat bedrijf creeert ieder jaar waarde door het maken van winst, en de groei van het bedrijf.

Alle andere verzamelopjecten zoals crypto, whiskey of kunst is puur hopen dat later er iemand meer voor betaald. In de tijd dat je wacht is heeft crypto of een schilderij niet in eens allemaal waarde gecreerd. In de tijd dat je wacht terwijl je aandelen bezit zijn elke werkdag duizend zo niet tienduizende werknemers bezig om waarde te creeeren voor het bedrijf.
Welk fonds raad jij aan? Ik zoek nog een wereld indexfonds met lage kosten maar wel dividend, als ik naar de afgelopen jaren kijk hebben dergelijke fondsen mij het meest opgeleverd, maar neem dan nu vooral "lokale" fondsen.
pi_197523804
Designertassen
pi_197527796
Ik investeer veel in boeken over persoonlijke financin en beleggen, zou je ook moeten doen.
pi_197532261
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Beleggen in ETF levert genoeg rendement op voor vermogensobouw, mits je het goed doet en geduldig bent. Ik ben 10 jaar geleden begonnen, toen met een relatief klein bedrag (2500 euro) en elke maand 50 euro en wanneer ik iets extra over had, stopte ik dat er ook in. In die 10 jaar heb ik nu 15k euro aan winst opgebouwd. als je belegd moet je langetermijn denken, minimaal 20 jaar zodat je profijt hebt van de rente op rente.
pi_197532393
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:14 schreef Queryn het volgende:

[..]

Beleggen in ETF levert genoeg rendement op voor vermogensobouw, mits je het goed doet en geduldig bent. Ik ben 10 jaar geleden begonnen, toen met een relatief klein bedrag (2500 euro) en elke maand 50 euro en wanneer ik iets extra over had, stopte ik dat er ook in. In die 10 jaar heb ik nu 15k euro aan winst opgebouwd. als je belegd moet je langetermijn denken, minimaal 20 jaar zodat je profijt hebt van de rente op rente.
Nou ja wie het kleine niet eert enzo maar ~6000 in 10 jaar tijd is ook niet wowie.
Tenminste 6000 jaar 10 jaar geleden was toch meer waard dan nu, het is dus eigenlijk 5000.
pi_197532768
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nou ja wie het kleine niet eert enzo maar ~6000 in 10 jaar tijd is ook niet wowie.
Tenminste 6000 jaar 10 jaar geleden was toch meer waard dan nu, het is dus eigenlijk 5000.
Jij haalt rijk worden en vermogen opbouwen door elkaar. 15K winst overigens, niet 6000. over nog een 10 jaar wordt die 15K winst 30 - 40K winst. 10 jaar daarna, verdubbelt het weer enz enz. Lange termijn denken.
pi_197532868
En hij rekent met een. Torenhoge bizarre inflatie
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')