abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 20 januari 2021 @ 12:41:29 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197526495
quote:
10s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:05 schreef Enchanter het volgende:
Voor de Fok!ers die KOZP een warm hart toedragen en een einde willen maken aan dat racistische carnaval
Hier een spoedcursus van KOZP

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat echt werken ook :')
Manmanman...

Maar begrijp ik nou goed dat ze oa "culturele toe-eigening" tegen willen gaan door iets van iemand anders zijn cultuur te vinden? _O-
  woensdag 20 januari 2021 @ 12:45:57 #202
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197526566
quote:
10s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:05 schreef Enchanter het volgende:
Voor de Fok!ers die KOZP een warm hart toedragen en een einde willen maken aan dat racistische carnaval
Hier een spoedcursus van KOZP

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat echt werken ook :')
Stumpers met spiekbriefjes...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 20 januari 2021 @ 12:46:53 #203
186611 Haags
pi_197526582
quote:
10s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:05 schreef Enchanter het volgende:
Voor de Fok!ers die KOZP een warm hart toedragen en een einde willen maken aan dat racistische carnaval
Hier een spoedcursus van KOZP

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat echt werken ook :')
_O-

Sodemieter toch op joh met die onzin.
Zonder wrijving geen glans
pi_197526686
quote:
10s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:05 schreef Enchanter het volgende:
Voor de Fok!ers die KOZP een warm hart toedragen en een einde willen maken aan dat racistische carnaval
Hier een spoedcursus van KOZP

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat echt werken ook :')
Ik vermoed dat er heel wat KZOP-mensen spontaan mee in de polonaise worden geduwd. Dat zou tenminste mijn reactie zijn geweest toen ik nog wel carnaval vierde. "Kom gozer, niet moeilijk doen maar lekker aansluiten."

Geen carnavalvierder die hierover een serieus gesprek gaat voeren, want iedereen die daar wel voor in de mood is zit thuis, of is al verkleed als moeder aarde of iets anders veel te politiek corrects voor het feest.
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:25:11 #205
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197527353
quote:
10s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:05 schreef Enchanter het volgende:
Voor de Fok!ers die KOZP een warm hart toedragen en een einde willen maken aan dat racistische carnaval
Hier een spoedcursus van KOZP

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat echt werken ook :')
Als ze het op die manier zouden doen zou het hele sentiment er omheen anders zijn. Mis alleen nog het stukje dat ze ook open moeten staan voor de ander zijn zienswijze, net zoals ze dat verlangen van de andere partij. \

In de praktijk willen ze alleen maar schoppen en plunderen lijkt het wel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:27:14 #206
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197527403
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:37 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Die gedachte zit er helemaal niet achter. De oorspronkelijke gedachte achter het verkleden tijdens de heidense lentefeesten was heel anders en nergens is het feest op dusdanige wijze geëvolueerd dat het verkleden was om je tegen discriminatie te beschermen.

Het is wel zo dat in de Middeleeuwen het feest deels werd gevierd door de sociale orde voor een paar dagen om te draaien (de sleuteloverdracht). Maar het idee van verkleden hangt daar niet echt mee samen, al is dat wel in de traditie van het met de overdracht gepaard gaande ridiculiseren van de bestaande orde te rijmen. Het ridiculiseren van de machthebber is een evolutie van de machtsoverdracht en dat is op zijn beurt ook overgegaan in het op de hak nemen van geldende normen en waarden.

En sommige mensen menen dat het dan leuk is om als arabier met een bom op pad te gaan met carnaval. Feitelijk past dat gewoon binnen de evolutie van carnaval vanaf de middeleeuwen, maar of dat goede smaak is lijkt me wel terecht punt van discussie.
Welke gedachte zit er dan wel achter?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:37:49 #207
3542 Gia
User under construction
pi_197527628
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:52 schreef TyVole het volgende:
Verkleedtip Carnaval 2022: Zwarte Piet.
Oh, zeker! Perfect plan.
pi_197527740
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:27 schreef sanger het volgende:

[..]

Welke gedachte zit er dan wel achter?
Het is niet zo dat carnaval één feest vanuit één traditie is, dus dat is lastig uit te leggen. Vandaar ook dat er op verschillende plaatsen anders met het verkleden wordt omgegaan. Maar de traditie van carnaval sinds de middeleeuwen is er één van spot drijven met de gevestigde orde en die kant is het verkleden dan ook opgegaan in eerste instantie. Overigens kent dat ook al een traditie vanuit de Romeinen, waar tijdens het Saturnus feest de slaven en hun meesters zich als elkaar verkleedde. Het omdraaien van de rol, wat je dus nu ook weer terugziet bij de sleuteloverdracht.

Maar het zit ook in de traditie van maskers om de geesten weg te jagen, of juist om de geesten van voorouders te eren. Er zitten nogal wat heidense tradities in christelijke en vooral katholieke feesten. In de 11e eeuw zat er ook bij dat deze heidense feesten verboden waren en het verkleden was om niet herkend te worden.

Maar verkleden om racisme tegen te gaan zit echt nergens in de traditie. Dat wordt hier echt verzonnen. Gelijkheid of verbergen van sociale status kun je er met wat fantasie in terugzien, maar gelijkheid in het kader van discriminatie of racisme wordt er in dit topic bij verzonnen. Sterker nog, het is meer geëvolueerd naar het spot drijven met de ander ongeacht of hij/zij lid is van een hogere sociale orde. Je zou juist kunnen zeggen dat racisme daarmee zijn intreden heeft gedaan en dat dat juist PRECIES NIET in de traditie past van carnaval. Immers, carnaval is hier gericht op het spot drijven met de gevestigde orde, niet met minderheden.

Het is maar hoe je het wilt bekijken hoor, want door spot te drijven met minderheden drijf je ook de spot met de normen en waarden van de samenleving en dat past weer juist wel bij carnaval.
pi_197527822
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik vermoed dat er heel wat KZOP-mensen spontaan mee in de polonaise worden geduwd. Dat zou tenminste mijn reactie zijn geweest toen ik nog wel carnaval vierde. "Kom gozer, niet moeilijk doen maar lekker aansluiten."

Geen carnavalvierder die hierover een serieus gesprek gaat voeren, want iedereen die daar wel voor in de mood is zit thuis, of is al verkleed als moeder aarde of iets anders veel te politiek corrects voor het feest.
Of gewoon te bezopen om er serieus op in te gaan.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:59:28 #210
3542 Gia
User under construction
pi_197528146
Het verkleden met carnaval, tijdens de optochten, is vooral om spot te drijven met maatschappelijke issues.
Helaas was er de afgelopen jaren al een verbod op het dragen van islamitische kleding, zoals sjeik of boerka. Die religie mag je al niet bespotten, ongeacht de maatschappelijke issues.
Dat vind ik al belachelijk. Moet gewoon ook kunnen.

Buiten de optocht vinden mensen het gewoon leuk om in de huid te kruipen van een beroepsgroep, etnische groep of zelfs een dier of stuk fruit, zie Bob de Bouwer of verpleegster, de indiaan of de arabier, een kikkerpak of als banaan.
Dit heeft niets te maken met de draak steken.
Vraag me ook af of indianen, cowboys en verpleegsters in Nederland zich beledigd voelen door de carnavalsvierders.

De arabier wel, waarschijnlijk en helaas.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 20-01-2021 14:17:47 ]
pi_197528646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:59 schreef Gia het volgende:
Het verkleden met carnaval, tijdens de optochten, is vooral om spot te drijven met maatschappelijke issues.
Helaas was er de afgelopen haren al een verbod op het dragen van islamitische kleding, zoals sjeik of boerka. Die religie mag je al niet bespotten, ongeacht de maatschappelijke issues.
Dat vind ik al belachelijk. Moet gewoon ook kunnen.

Toch, als dat al een onderdeel is van hoe mensen carnaval vieren, dan is dat maar zeer beperkt 'traditie'. Het bespotten van maatschappelijke issues is helemaal geen onderdeel die in de traditie verankerd is.

Natuurlijk zijn tradities niet in beton gegoten en kun je opperen dat het inmiddels die kant op geëvolueerd is, maar dat is dan maar heel lokaal en je moet dat dan zien in het licht van de eigenlijke traditie van het bespotten van de machthebber.

En ik vind het historisch heel moeilijk om daarin het bespotten van minderheden een plek te geven, anders dan dat je daarmee de normen en waarden van de machthebber bespot. Maar dat over de rug van minderheden is vergezocht en bovendien overbodig en neigt daadwerkelijk naar racisme.

Let wel, dat is een analyse op historische grond. Een feest ontwikkelt zich en mogelijk is het bespotten van minderheden over 20 jaar wel een traditie binnen carnaval. KOZP levert in die zin hiermee gewoon een bijdrage aan de evolutie van het feest om te proberen dat deel er uit te krijgen.

Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
pi_197528846
Het beste is gewoon zo min mogelijk verkleden, in alle kroegen en clubs is het tijdens carnaval zo afgeladen vol met mensen dat de condens van de muren naar beneden druipt, Mij kon je aan het eind van zo'n avond altijd helemaal uitwringen. Het beste zou eigenlijk gewoon je adamskostuum zijn. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:19:13 #213
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197528941
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:16 schreef Hathor het volgende:
Het beste is gewoon zo min mogelijk verkleden, in alle kroegen en clubs is het tijdens carnaval zo afgeladen vol met mensen dat de condens van de muren naar beneden druipt, Mij kon je aan het eind van zo'n avond altijd helemaal uitwringen. Het beste zou eigenlijk gewoon je adamskostuum zijn. :')
Er is maar een klein groepje mensen dat ik in adamskostuum wil zien.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:20:15 #214
3542 Gia
User under construction
pi_197528984
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Toch, als dat al een onderdeel is van hoe mensen carnaval vieren, dan is dat maar zeer beperkt 'traditie'. Het bespotten van maatschappelijke issues is helemaal geen onderdeel die in de traditie verankerd is.

Natuurlijk zijn tradities niet in beton gegoten en kun je opperen dat het inmiddels die kant op geëvolueerd is, maar dat is dan maar heel lokaal en je moet dat dan zien in het licht van de eigenlijke traditie van het bespotten van de machthebber.

En ik vind het historisch heel moeilijk om daarin het bespotten van minderheden een plek te geven, anders dan dat je daarmee de normen en waarden van de machthebber bespot. Maar dat over de rug van minderheden is vergezocht en bovendien overbodig en neigt daadwerkelijk naar racisme.

Let wel, dat is een analyse op historische grond. Een feest ontwikkelt zich en mogelijk is het bespotten van minderheden over 20 jaar wel een traditie binnen carnaval. KOZP levert in die zin hiermee gewoon een bijdrage aan de evolutie van het feest om te proberen dat deel er uit te krijgen.

Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
KOZP moet zich lekker met zichzelf bemoeien. Wij willen niet dat zij bepalen hoe onze feesten evolueren.

Opzouten en handen af van Carnaval.
pi_197528998
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:16 schreef Hathor het volgende:
Het beste is gewoon zo min mogelijk verkleden, in alle kroegen en clubs is het tijdens carnaval zo afgeladen vol met mensen dat de condens van de muren naar beneden druipt, Mij kon je aan het eind van zo'n avond altijd helemaal uitwringen. Het beste zou eigenlijk gewoon je adamskostuum zijn. :')
Voor mij is het traditie dat ik het vliegtuig pak naar een land waar ik er niet mee geconfronteerd word.

Probleem opgelost.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:21:37 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197529042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:37 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
En sommige mensen menen dat het dan leuk is om als arabier met een bom op pad te gaan met carnaval. Feitelijk past dat gewoon binnen de evolutie van carnaval vanaf de middeleeuwen, maar of dat goede smaak is lijkt me wel terecht punt van discussie.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
Of iemand het nou wel of niet smaakvol of een leuk pakje moet vinden is niet aan jou om te bepalen.
pi_197529117
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:20 schreef Gia het volgende:

[..]

KOZP moet zich lekker met zichzelf bemoeien. Wij willen niet dat zij bepalen hoe onze feesten evolueren.

Opzouten en handen af van Carnaval.
Dat mag jij vinden, maar dat is helemaal niet relevant. Hoe bloedirritant ze ook zijn, ze zijn onderdeel van de maatschappij en hebben er dus invloed op.
pi_197529142
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]


[..]

Of iemand het nou wel of niet smaakvol of een leuk pakje moet vinden is niet aan jou om te bepalen.
Vandaar dat ik dat stuk ook aankondig als 'mijn mening' en punt van discussie.

Ik bepaal niks, ik geef alleen aan dat je het er over mag hebben.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:26:36 #219
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197529252
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Toch, als dat al een onderdeel is van hoe mensen carnaval vieren, dan is dat maar zeer beperkt 'traditie'. Het bespotten van maatschappelijke issues is helemaal geen onderdeel die in de traditie verankerd is.

Natuurlijk zijn tradities niet in beton gegoten en kun je opperen dat het inmiddels die kant op geëvolueerd is, maar dat is dan maar heel lokaal en je moet dat dan zien in het licht van de eigenlijke traditie van het bespotten van de machthebber.

En ik vind het historisch heel moeilijk om daarin het bespotten van minderheden een plek te geven, anders dan dat je daarmee de normen en waarden van de machthebber bespot. Maar dat over de rug van minderheden is vergezocht en bovendien overbodig en neigt daadwerkelijk naar racisme.

Let wel, dat is een analyse op historische grond. Een feest ontwikkelt zich en mogelijk is het bespotten van minderheden over 20 jaar wel een traditie binnen carnaval. KOZP levert in die zin hiermee gewoon een bijdrage aan de evolutie van het feest om te proberen dat deel er uit te krijgen.

Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
je verkleden als indiaan is niet hetzelfde als bespotten.
Of mag ik zo meteen ook niet meer Indisch koken ?
Of mogen niet westerse allochtonen geen westerse kleding meer aan ?



Ik ben inmiddels overleden
pi_197529499
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
Die voegen juist wat toe, dat is ook carnaval. Natuurlijk aantrappen tegen de beter gestelde of elite onder ons, maar ook andere of eigen culturen op de hak nemen. Als je naar een optocht kijkt is meer dan 50% een "act" wat de eigen cultuur op de hak neemt, vooral in Limburg dan. Lopen toch ook mensen rond als typische boer op klompen, of als gierige Hollander, pedofiele priester etc. nog nooit iemand over gehoord. Carnaval is een inclusief feest, dat wil zeggen dat iedereen die wil meevieren mag en kan meevieren, donker gekleurde Nederlanders zijn van harte welkom (en ook veelal aanwezig) zelfs moslims, kom lekker meevieren en hossen hoef je nog geen bier voor te drinken.

Maar daar gaat het dit groepje niet om, dit groepje hoort bij die woke ziekte wat de westerse samenleving aan het verpesten is. Dit zijn de types die staande ovaties geven als er een praalwagen voorbij komt die Trump of rechtse politici als nazi's wegzet maar hysterisch en schuimbekkend losgaan als er een praalwagen is die een moslim afbeeld met een bomgordel. Het is weer vooral de woke mening wat gevolgd moet worden, druipend in de hypocrisie.

Neemt iemand aanstoot aan carnaval en het lukt die mafklappers om het verboden te krijgen dan denk ik dat vele carnavalsvereningen een nieuwe taak hebben, oftewel alles, en werkelijk alles van andere culturen hier ook verboden zien te krijgen. Braziliaans carnaval kan echt niet meer in deze tijd, dat open bloot voor die tere kinderzieltjes die niet zijn opgegroeid met Sat1 of gelovigen die er aanstoot aannemen, dus verbieden! Hoofdoekjes? Nou kan je zeggen dat mensen in een carnavalskostuum dit 100% vrijwillig dragen, er worden geen mensen mee onderdrukt en mensen hebben er niet dagelijks last van, dus ook maar verbieden dan maar want ik neem daar aanstoot aan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is al voorspelt toen dit radicale groepje haar gezicht liet zien dat het ze niet gaat om zwarte piet maar om de Nederlandse cultuur en dan vooral die van de witte blanke man/vrouw, en het wordt weer bevestigd. Toch ziekelijk dat die linkse partijtjes de grootste en er openlijk vooruitkomende groep racisten in dit land een hand boven het hoofd blijft houden. Zelfde mensen, zelfde groep, maar het standpunt tegen laten we zeggen hoofddoekjes of ritueel slachten en er was een storm van verontwaardiging losgebarsten in de linkse media en links politieke partijtjes.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:34:08 #221
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:45:46 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197530049
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:23 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Vandaar dat ik dat stuk ook aankondig als 'mijn mening' en punt van discussie.

Ik bepaal niks, ik geef alleen aan dat je het er over mag hebben.
Jij vindt dat er leukere pakjes bestaan:

"Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes."

En je bent van mening dat er een discussie over andermans smaak gevoerd moet worden:

"Maar of dat goede smaak is lijkt me wel terecht punt van discussie."

Daarmee insinueer je dat ze het toch echt verkeerd zien en dat ze toch echt niet de juiste smaak hebben.
pi_197530089
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]

je verkleden als indiaan is niet hetzelfde als bespotten.
Of mag ik zo meteen ook niet meer Indisch koken ?
Of mogen niet westerse allochtonen geen westerse kleding meer aan ?



De context van het verkleden maakt natuurlijk ook wel uit. En de waarheidsgetrouwheid van de verkleding, in hoeverre er sprake is van raciale stereotypen die overdreven worden of iets dergelijks.

Maar iedereen mag daarover zijn eigen mening hebben hoor. Ik vind het prima. Het enige wat ik probeerde te doen was om het te plaatsen in de context van de historie van carnaval. En daarin klinkt mijn eigen mening uiteraard ook door.

Als kind ging ik verkleed als ninja, dat zou van KOZP ook niet meer mogen. Ik heb ook heel wat chineesjes gezien, met geschminkte ogen in die tijd. En natuurlijk de indiaantjes die achterna werden gezeten door cowboys. Zou een native american zich daardoor beledigd hebben gevoeld? Ik weet het niet en het boeit me ook niet zo veel.

Waar het mij om gaat is dat mensen hier de discussie nogal makkelijk kapot willen slaan met een simpele 'het is traditie, daar moeten ze zich niet mee bemoeien' zonder zich te realiseren dat tradities evolueren door de hele geschiedenis, juist omdat mensen zich er mee bemoeien. Zo is carnaval uiteindelijk ook ooit ontstaan en gevormd tot wat het nu is. En over 300 jaar ziet het er weer anders uit. Dat is ook cultuur hè, dat dingen niet hetzelfde blijven.

Net als met Zwarte Piet. Over 2 generaties kan het echt niemand meer een ruk schelen dat die pieten ooit zwart waren. Is het feest dan weg? Is het voor kinderen minder leuk? Natuurlijk niet, niemand geeft een neuk hoor. En daar hebben mensen zich dan 40 jaar druk over gemaakt en elkaar aangevallen.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:49:38 #224
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197530190
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Waar het mij om gaat is dat mensen hier de discussie nogal makkelijk kapot willen slaan met een simpele 'het is traditie, daar moeten ze zich niet mee bemoeien' zonder zich te realiseren dat tradities evolueren door de hele geschiedenis, juist omdat mensen zich er mee bemoeien. Zo is carnaval uiteindelijk ook ooit ontstaan en gevormd tot wat het nu is. En over 300 jaar ziet het er weer anders uit. Dat is ook cultuur hè, dat dingen niet hetzelfde blijven.
Zeiken over "culturele toe-eigening" en ondertussen andermans cultuur en tradities aanvallen...
pi_197530204
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij vindt dat er leukere pakjes bestaan: "Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes."

En je bent van mening dat er een discussie over andermans smaak gevoerd moet worden: "Maar of dat goede smaak is lijkt me wel terecht punt van discussie." Daarmee insinueer je dat ze het toch echt verkeerd zien en dat ze toch echt niet de juiste smaak hebben.
Ik vind dat er leukere pakjes zijn. Klopt, sorry, ik wist niet dat ik dat niet mocht vinden van je.

En ja, ik vind dat er terecht een discussie gevoerd mag worden over goede smaak. Excuses als ik je tegen het hoofd stoot met een mening. Ik draag niemand op wat hij/zij moet dragen, maar ik vind wel dat er over gesproken mag worden. Sorry, maar als dat niet mag van jou, wie is er dan bij wie een mening op aan het dringen?
pi_197530380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zeiken over "culturele toe-eigening" en ondertussen andermans cultuur en tradities aanvallen...
Precies wat ik zeg. Cultuur en traditie zijn niet statisch. Ik snap niet wat daar nou zo moeilijk aan is. Niets is nog zoals het 200 jaar geleden was, ook carnaval niet. Dus waarom zou je dan nu niet accepteren dat het er over 200 jaar anders uitziet dan nu. Dat is echt een aartsconservatieve houding.

Je kunt het zien als aanval, en vanuit jou redenatie snap ik dat, maar feitelijk zijn dit soort groeperingen gewoon onderdeel van onze cultuur en oefenen ze invloed uit. Daar kun je je tegen verzetten en dat doe je ook. Maar per saldo is die invloed er gewoon, of je dat nu wilt of niet.

En andere mensen, zoals jij, oefenen invloed de andere kant op om het te houden zoals het is en dat is ook goed. Per saldo evolueert een traditie daarom langzamer dan wanneer die invloed er niet is. Ik snap alleen van beide kanten niet waarom dat op zo'n agressieve (verbaal en non verbaal) manier moet.
  woensdag 20 januari 2021 @ 14:58:13 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197530433
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Ik vind dat er leukere pakjes zijn. Klopt, sorry, ik wist niet dat ik dat niet mocht vinden van je.
Dat mag je vinden, maar het is geen argument in deze. Dat jij iets anders leuk vindt wil niet zeggen dat de buurman het daar mee eens moet zijjn, die trekt gewoon zijn eigen plan. Daar heb jij je helemaal niet mee te bemoeien.

quote:
En ja, ik vind dat er terecht een discussie gevoerd mag worden over goede smaak. Excuses als ik je tegen het hoofd stoot met een mening. Ik draag niemand op wat hij/zij moet dragen, maar ik vind wel dat er over gesproken mag worden. Sorry, maar als dat niet mag van jou, wie is er dan bij wie een mening op aan het dringen?
Smaak is een persoonlijk iets, of ga je volgende week ook een discussie in de buurt houden over welk automerk wel of niet getuigt van een goede smaak? Dat je het uberhaupt al ter discussie wil stellen wat wel of geen goede smaak is mbt het verkleden vind ik al bizar. Laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen en bemoei je er gewoon niet mee.
pi_197530488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat mag je vinden, maar het is geen argument in deze. Dat jij iets anders leuk vindt wil niet zeggen dat de buurman het daar mee eens moet zijjn, die trekt gewoon zijn eigen plan. Daar heb jij je helemaal niet mee te bemoeien.
[..]

Smaak is een persoonlijk iets, of ga je volgende week ook een discussie in de buurt houden over welk automerk wel of niet getuigt van een goede smaak? Dat je het uberhaupt al ter discussie wil stellen wat wel of geen goede smaak is mbt het verkleden vind ik al bizar. Laat iedereen dat lekker voozichzelf bepalen en bemoei je er gewoon niet mee.
Dus jij dringt mij iets op waarvan je het zelf niet accepteert als een ander het jou opdringt? Ik moet maar accepteren dat jij een mening hebt, maar ik mag mijn mening niet geven.

Dat is wel lekker makkelijk in een discussie. Jij mag wel vinden dat Carnaval moet blijven zoals het is, want dat is jouw vrijheid, maar een ander mag niet de vrijheid hebben om dat ter discussie te stellen.

Ow, de ironie.
pi_197530590
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Precies wat ik zeg. Cultuur en traditie zijn niet statisch. Ik snap niet wat daar nou zo moeilijk aan is. Niets is nog zoals het 200 jaar geleden was, ook carnaval niet. Dus waarom zou je dan nu niet accepteren dat het er over 200 jaar anders uitziet dan nu. Dat is echt een aartsconservatieve houding.

Je kunt het zien als aanval, en vanuit jou redenatie snap ik dat, maar feitelijk zijn dit soort groeperingen gewoon onderdeel van onze cultuur en oefenen ze invloed uit. Daar kun je je tegen verzetten en dat doe je ook. Maar per saldo is die invloed er gewoon, of je dat nu wilt of niet.

En andere mensen, zoals jij, oefenen invloed de andere kant op om het te houden zoals het is en dat is ook goed. Per saldo evolueert een traditie daarom langzamer dan wanneer die invloed er niet is. Ik snap alleen van beide kanten niet waarom dat op zo'n agressieve (verbaal en non verbaal) manier moet.
Tradities veranderen ook altijd, maar na verloop van tijd, niet van de één op de andere dag omdat een groep beroepswerkelozen hun subsidie veilig willen stellen. Daarnaast gaat het om de hypcorisie, het zijn selectieve zaken die aangepast moeten worden aan tradities, en al die selectieve zaken verwijzen naar de blanke man/vrouw.

Vertel mij eens hoe het eigenlijk kan dat als het gaat om Nederlandse tradities we in Nederland maar moeten toegeven en aanpassen, althans dat wordt dan geroepen, ook door velen op dit forum. Maar als ik mij niet vergis zijn de mensen die roepen dat wij ons maar moeten aanpassen ook dezelfde mensen die provoceren, uitdagen en mensen verketteren zodra aangegeven wordt dat andere tradities (lees: tradities van niet Nederlanders) aangepast moeten worden. Dan is het opeens racisme en moeten we maar de andere kant op kijken als het ons niet bevalt. Hun cultuur/traditie moet immers gerespecteerd worden, en er zijn heel wat tradities van "allochtonen" in dit land wat een stuk kwalijker zijn dan iemand die zich als indiaantje verkleed met carnaval.

Een tip wat mij heel vaak is gegeven, door menig linksmens op dit forum: Als het je niet bevalt kijk je maar de andere kant op!
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:06:27 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197530732
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Dus jij dringt mij iets op waarvan je het zelf niet accepteert als een ander het jou opdringt? Ik moet maar accepteren dat jij een mening hebt, maar ik mag mijn mening niet geven.

Dat is wel lekker makkelijk in een discussie. Jij mag wel vinden dat Carnaval moet blijven zoals het is, want dat is jouw vrijheid, maar een ander mag niet de vrijheid hebben om dat ter discussie te stellen.

Ow, de ironie.
Niks ironisch aan, zoals ik al zei, jij gaat ook niet voor de buurt bepalen welke auto iedereen dient te rijden of welke gordijnen iemand voor de ramen dient te hangen ihkv "de goede smaak", daar zouden we terecht heel vreemd van opkijken. Maar jij gaat in het geval van carnaval wel even bepalen wat wel of geen "goede smaak" is en hoe anderen zich dienen te verkleden, je wil er iig op zijn minst een discussie over voeren.
pi_197530759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:02 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Tradities veranderen ook altijd, maar na verloop van tijd, niet van de één op de andere dag omdat een groep beroepswerkelozen hun subsidie veilig willen stellen. Daarnaast gaat het om de hypcorisie, het zijn selectieve zaken die aangepast moeten worden aan tradities, en al die selectieve zaken verwijzen naar de blanke man/vrouw.

Vertel mij eens hoe het eigenlijk kan dat als het gaat om Nederlandse tradities we in Nederland maar moeten toegeven en aanpassen, althans dat wordt dan geroepen, ook door velen op dit forum. Maar als ik mij niet vergis zijn de mensen die roepen dat wij ons maar moeten aanpassen ook dezelfde mensen die provoceren, uitdagen en mensen verketteren zodra aangegeven wordt dat andere tradities (lees: tradities van niet Nederlanders) aangepast moeten worden. Dan is het opeens racisme en moeten we maar de andere kant op kijken als het ons niet bevalt. Hun cultuur/traditie moet immers gerespecteerd worden, en er zijn heel wat tradities van "allochtonen" in dit land wat een stuk kwalijker zijn dan iemand die zich als indiaantje verkleed met carnaval.

Een tip wat mij heel vaak is gegeven, door menig linksmens op dit forum: Als het je niet bevalt kijk je maar de andere kant op!
Zoals gezegd, van beide kanten vind ik de manier van discussiëren niet heel handig. En tradities veranderen soms best heel snel hoor. Wat een gekke gedachte dat dat niet zou kunnen. De Heidense feesten die carnaval voorgingen werden ook van het ene op het andere moment verboden wat grote gevolgen had voor hoe ze gevierd werden, om het maar even in deze context te houden.

Dat je het daar niet mee eens bent is een tweede en dat snap ik ook best. Maar ik verwacht ook niet dat er nu van het één op het andere moment iets veranderd omdat KOZP iets vindt. Daarvoor is er te veel tegengeluid.
pi_197530811
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niks ironisch aan, zoals ik al zei, jij gaat ook niet voor de buurt bepalen welke auto iedereen dient te rijden of welke gordijnen iemand voor de ramen dient te hangen ihkv "de goede smaak", daar zouden we terecht heel vreemd van opkijken. Maar jij gaat in het geval van carnaval wel even bepalen wat wel of geen "goede smaak" is.
Zoals gezegd, ik bepaal niet wat goede smaak is. Ik geef aan dat er discussie over mag zijn en dat dat goed is. Net als dat ik met mijn buurman discussie mag hebben over het feit dat ik Opel een rot merk vind. Dat mag ik vinden hoor, net als dat jij mag vinden dat een pakje van een arabier met een bomgordel prima is met carnaval.
pi_197530851
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:19 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Er is maar een klein groepje mensen dat ik in adamskostuum wil zien.
Als je bezopen bent ziet iedereen er veel beter uit. ;)
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:13:17 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197530931
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:08 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Zoals gezegd, ik bepaal niet wat goede smaak is. Ik geef aan dat er discussie over mag zijn en dat dat goed is. Net als dat ik met mijn buurman discussie mag hebben over het feit dat ik Opel een rot merk vindt. Dat mag ik vinden hoor, net als dat jij mag vinden dat een pakje van een arabier met een bomgordel prima is met carnaval.
Ga jij de buurman dan ook verbieden om een Opel te rijden of ga jij hem dagelijks even met de vragenlijst in de hand vragen wat hij zelf van zijn kut Opel vindt? Want dat is waar het om draait in deze discussie, je mag best een mening hebben over iets maar beperk en verveel een ander er niet mee. Hou je mening maar lekker achter je eigen voordeur.
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:19:13 #235
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197531104
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Maar iedereen mag daarover zijn eigen mening hebben hoor. ....
Hier sla je de spijker op z'n kop , het probleem met KOZP is , dat alleen hun mening waar is , heb je een andere mening dan ben je een racist , xenofoob , islamofoob , transfoob en weet ik veel wat nog meer.
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:23:36 #236
3542 Gia
User under construction
pi_197531225
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Dus jij dringt mij iets op waarvan je het zelf niet accepteert als een ander het jou opdringt? Ik moet maar accepteren dat jij een mening hebt, maar ik mag mijn mening niet geven.

Dat is wel lekker makkelijk in een discussie. Jij mag wel vinden dat Carnaval moet blijven zoals het is, want dat is jouw vrijheid, maar een ander mag niet de vrijheid hebben om dat ter discussie te stellen.

Ow, de ironie.
Iemand die geen carnaval viert, hoeft niet voor carnavalsvierders te bepalen hoe die zich mogen verkleden.

Ik bemoei me niet met jouw kleding, bemoei je niet met mijn kleding.

KOZP wil middels bedreiging feestjes waar zij niet aan deelnemen veranderen, onder het mom van: "alles verandert in de loop der tijd."

Ja, klopt, wacht dat dan rustig af en dwing die verandering niet af door bedreiging.
pi_197531278
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ga jij de buurman dan ook verbieden om een Opel te rijden of ga jij hem dagelijks even met de vragenlijst in de hand vragen wat hij zelf van zijn kut Opel vindt? Want dat is waar het om draait in deze discussie, je mag best een mening hebben over iets maar beperk en verveel een ander er niet mee. Hou je mening maar lekker achter je eigen voordeur.
Ik begrijp niet zo goed waar je boosheid jegens mij vandaan komt. Raak je altijd zo geirriteerd als iemand vindt dat iets ter discussie gesteld mag worden?

Zoals eerder aangegeven, de manier van discussie voeren mag wel anders van mij, maar in jouw wereld mag niemand een mening uiten als het niet jouw mening is. Ironisch genoeg exact hetgeen waar je anderen van beschuldigt. Dat vind ik wel een beetje eng hoor.
pi_197531366
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Iemand die geen carnaval viert, hoeft niet voor carnavalsvierders te bepalen hoe die zich mogen verkleden.

Ik bemoei me niet met jouw kleding, bemoei je niet met mijn kleding.

KOZP wil middels bedreiging feestjes waar zij niet aan deelnemen veranderen, onder het mom van: "alles verandert in de loop der tijd."

Ja, klopt, wacht dat dan rustig af en dwing die verandering niet af door bedreiging.
Dingen veranderen natuurlijk alleen maar door externe invloeden, dat is het hele concept van evolutie.

En nogmaals, de manier van discussie staat me bij KOZP vaak niet aan, maar ik zie niet waarom de discussie zelf er niet zou mogen zijn.
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:47:56 #239
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197531745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij vindt dat er leukere pakjes bestaan:

"Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes."

En je bent van mening dat er een discussie over andermans smaak gevoerd moet worden:

"Maar of dat goede smaak is lijkt me wel terecht punt van discussie."

Daarmee insinueer je dat ze het toch echt verkeerd zien en dat ze toch echt niet de juiste smaak hebben.
Dit zijn leukere pakjes:
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197531783
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:47 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dit zijn leukere pakjes:
[ afbeelding ]
Objectief vastgesteld bij deze. Geen discussie meer over mogelijk.

Kleine kanttekening, sommige mensen zie ik toch liever met bomgordel.

Maar dat is mijn mening hè, ik wil daar niemand mee beledigen en ik wil die gedachte ook zeker niet opdringen.
  woensdag 20 januari 2021 @ 16:05:50 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 20 januari 2021 @ 16:07:16 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197532131
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Ik begrijp niet zo goed waar je boosheid jegens mij vandaan komt. Raak je altijd zo geirriteerd als iemand vindt dat iets ter discussie gesteld mag worden?

Zoals eerder aangegeven, de manier van discussie voeren mag wel anders van mij, maar in jouw wereld mag niemand een mening uiten als het niet jouw mening is. Ironisch genoeg exact hetgeen waar je anderen van beschuldigt. Dat vind ik wel een beetje eng hoor.
Dat jij zelf niet inziet dat anderen zich aan dienen te passen aan jouw normen en waarden, dat is pas eng.
pi_197532226
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 16:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij zelf niet inziet dat anderen zich aan dienen te passen aan jouw normen en waarden, dat is pas eng.
Maar dat is nu net de hele grap. Ik stel alleen dat er discussie mag zijn. Sterker, ik vind dat er discussie moet zijn over onderwerpen. Dat is vrijheid.

Niet jouw vrijheid, waar iedereen feestjes moet vieren zoals jij het wil en zoals het volgens jou in de traditie past (zonder dat je iets van de historische achtergrond van die traditie weet, wat het extra hilarisch maakt). En waar je je mening alleen achter de voordeur mag geven, behalve dan natuurlijk als het jouw mening is. Die vrijheid, daar pas ik voor.
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:35:43 #244
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197545398
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Toch, als dat al een onderdeel is van hoe mensen carnaval vieren, dan is dat maar zeer beperkt 'traditie'. Het bespotten van maatschappelijke issues is helemaal geen onderdeel die in de traditie verankerd is.

Natuurlijk zijn tradities niet in beton gegoten en kun je opperen dat het inmiddels die kant op geëvolueerd is, maar dat is dan maar heel lokaal en je moet dat dan zien in het licht van de eigenlijke traditie van het bespotten van de machthebber.

En ik vind het historisch heel moeilijk om daarin het bespotten van minderheden een plek te geven, anders dan dat je daarmee de normen en waarden van de machthebber bespot. Maar dat over de rug van minderheden is vergezocht en bovendien overbodig en neigt daadwerkelijk naar racisme.

Let wel, dat is een analyse op historische grond. Een feest ontwikkelt zich en mogelijk is het bespotten van minderheden over 20 jaar wel een traditie binnen carnaval. KOZP levert in die zin hiermee gewoon een bijdrage aan de evolutie van het feest om te proberen dat deel er uit te krijgen.

Mijn persoonlijke mening is dat bespotten van alles en iedereen mag, maar dat ook met carnaval er best wat gevoel voor smaak mag zijn. Raciale stereotypes voegen weinig toe, maar om nou een kind te verbieden om als indiaan te gaan vind ik erg ver gaan. Tegelijkertijd zijn er ook gewoon veel leukere pakjes.
Het gaat KOZP naar eigen zeggen om de culturele toeeigening. Dus zelfs als je een pakje aandoet die op een positieve manier verwijst naar anders dan blank is het voor KOZP al taboe.

Stel je wilt je als Usain Bolt verkleden omdat je bv. fan bent. Waarom mag dat niet? Stel je wilt je als Escobar verkleden omdat je fan bent van Narcos, dan mag dat ook al niet.

Waarom niet? Waarom mogen blanken dat niet? Waarom mogen native amerikanen en afrikanen wel in westerse kledij rondlopen zonder dat daar sprake is van cultural appropriation?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:36:54 #245
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197545410
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Voor mij is het traditie dat ik het vliegtuig pak naar een land waar ik er niet mee geconfronteerd word.

Probleem opgelost.

Ik zie het niet dus het is er niet? Struisvogel en zeer politiek......

Maar natuurlijk is het probleem niet weg.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:37:27 #246
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197545415
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Of iemand het nou wel of niet smaakvol of een leuk pakje moet vinden is niet aan jou om te bepalen.
Dat is anders wel de huidige maatschappelijke tendens. Het gaat niet meer om jouw intentie maar om de ontvanger die er aanstaat aan zou kunnen nemen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:43:03 #247
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_197545493
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:47 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dit zijn leukere pakjes:
[ afbeelding ]
Totdat een man het aandoet :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_197545572
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ga jij de buurman dan ook verbieden om een Opel te rijden of ga jij hem dagelijks even met de vragenlijst in de hand vragen wat hij zelf van zijn kut Opel vindt? Want dat is waar het om draait in deze discussie, je mag best een mening hebben over iets maar beperk en verveel een ander er niet mee. Hou je mening maar lekker achter je eigen voordeur.
Dit is toch een forum om te debatteren over het nieuws? Dan mag iedereen toch zijn mening ventileren? Jij bent toch niet verplicht te reageren of aanwezig te zijn? Want je moet toch wel weten dat er door velen met een abjecte mening meestal op de man gespeeld wordt en niet meer op de inhoud?
pi_197545743
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik zie het niet dus het is er niet? Struisvogel en zeer politiek......

Maar natuurlijk is het probleem niet weg.
Het probleem hoeft van mij ook niet weg. Ik vind carnaval alleen een dom feest en woon in een stad waar het volop gevierd wordt. En dus ga ik weg.

Ik ben me er volledig van bewust dat het nog gewoon doorgaat als ik er niet ben hoor. Maar voor mij is het probleem opgelost.
pi_197546005
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:35 schreef sanger het volgende:

[..]

Het gaat KOZP naar eigen zeggen om de culturele toeeigening. Dus zelfs als je een pakje aandoet die op een positieve manier verwijst naar anders dan blank is het voor KOZP al taboe.

Stel je wilt je als Usain Bolt verkleden omdat je bv. fan bent. Waarom mag dat niet? Stel je wilt je als Escobar verkleden omdat je fan bent van Narcos, dan mag dat ook al niet.

Waarom niet? Waarom mogen blanken dat niet? Waarom mogen native amerikanen en afrikanen wel in westerse kledij rondlopen zonder dat daar sprake is van cultural appropriation?
Natuurlijk mogen blanken hetzelfde als anders gekleurden. Alleen racisten vinden van niet. Die zien verschil in, en leggen de nadruk op, huidskleur.

Gewoon negeren dat clubje en Sinterklaas met Zwarte Piet en Carnaval vieren zoals je zelf wil.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')