einzeinz | maandag 18 januari 2021 @ 12:13 |
De accu van mijn wagen moest vervangen worden en online heb ik een nieuwe accu (Varta) gekocht. Ondanks dat ik de correcte gegevens + jaartal van mijn voertuig heb ingegeven heb ik toch een 'probleem'. De rode en blauwe aansluiting/polen (waar de accu mee verbonden wordt) zijn in de nieuwe autobatterij veel smaller dan de oude accu die in de wagen zat. Daardoor kan ik de nieuwe accu niet aansluiten en staat mijn wagen nu stil. Is er iemand die een oplossing weet/kent? | |
Moass | maandag 18 januari 2021 @ 12:15 |
Passende accu kopen. | |
einzeinz | maandag 18 januari 2021 @ 12:19 |
Het is een passende hoor. | |
daNpy | maandag 18 januari 2021 @ 12:19 |
Raar, meestal zijn die smalle aansluitingen echt voor kleine auto's als de oude Swift. Ik zou ook een nieuwe adviseren. | |
daNpy | maandag 18 januari 2021 @ 12:20 |
De juiste accu dan. | |
TheFreshPrince | maandag 18 januari 2021 @ 12:21 |
Of de klemmen (en misschien een deel van de kabels) in je auto zijn ooit vervangen of je hebt niet de juiste accu voor jouw auto. Ik gok op het laatste. Verder geef je weinig informatie over het merk, type, jaartal, welke motor, etc. En dat geldt ook voor de accu. M'n eerste werkgever had een Seat Terra ( ) diesel als bedrijfsauto. Daar moest een nieuwe accu in komen. Dus ik er mee naar de garage. Op het moment dat ze de nieuwe willen monteren zie ik dat de polen verwisseld zijn t.o.v. de accu die eruit kwam en kon ik de garage behoeden voor schade Zo zie je maar, het kan fysiek passen... dat wil niet zeggen dat je de juiste hebt... (dat kan je ook heel verkeerd lezen). | |
Geerd | maandag 18 januari 2021 @ 12:22 |
Fotos | |
LoveAtFirstDrive | maandag 18 januari 2021 @ 12:24 |
Altijd ook kijken welke accupolen je hebt (diameter) en dan opletten dat die je bestelt dat ook hebt. Zou ‘m terugsturen en andere kopen. Anders moet je de klemmen vervangen, lijkt me meer werk dan andere accu. | |
einzeinz | maandag 18 januari 2021 @ 12:24 |
Accu is: Varta Accu BLUE DYNAMIC (545155033) Voertuig: Nissan Micra (1998) | |
#ANONIEM | maandag 18 januari 2021 @ 12:25 |
| |
Moass | maandag 18 januari 2021 @ 12:26 |
In dat geval: trappers inbouwen. | |
daNpy | maandag 18 januari 2021 @ 12:26 |
De US grille is nog afzichtelijker dan de Europese. | |
einzeinz | maandag 18 januari 2021 @ 12:30 |
Zo'n pooladapterset is vast de oplossing? | |
TheFreshPrince | maandag 18 januari 2021 @ 12:31 |
Oké, en hoe ben je bij die accu uitgekomen? Ergens kenteken of model ingevoerd? Of gewoon een accu gezocht die voldeed aan de specificaties / maten? | |
TheFreshPrince | maandag 18 januari 2021 @ 12:31 |
Klinkt meer als een extra kans op startproblemen. Je verdubbelt met zo'n adapter het oppervlak, grotere kans op corrosie. En als zo'n adapter van een ander soort metaal gemaakt is, gaat dat nog eens veel sneller. [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2021 12:41:16 ] | |
daNpy | maandag 18 januari 2021 @ 12:33 |
I was right tho' @Treinhomo Ik heb niet het idee dat deze TS op hulp zit te wachten gezien de toon in zijn/haar posts. | |
Dingest | maandag 18 januari 2021 @ 12:44 |
Dan heb je een accu met JIS-polen gekocht, terwijl hier DIN-polen de norm is. JIS-aansluiting komt vaak voor bij Japanse modellen (al worden die vaak ook wel aangepast voor de Europese markt). Zo'n setje poolhulzen is de ene oplossing, omruilen voor eentje met dikkere DIN-polen is de andere. | |
Fer | maandag 18 januari 2021 @ 20:35 |
Lijken hier een soort ringen in te zitten | |
Dingest | maandag 18 januari 2021 @ 20:39 |
Ja, dat zijn poolhulzen Setje zal nog geen 10e kosten. | |
einzeinz | dinsdag 19 januari 2021 @ 12:41 |
Ja, kenteken en alle bijhorende informatie ingegeven. Zo kwamen ze bij deze batterij uit. Die Belgische webshop neemt geen batterijen meer terug na 14 dagen. Maar moest er al 10 dagen op wachten vooraleer hij geleverd werd. Heb een setje gekocht, was 6,99 euro. Die knul in de autohandel zei dat ik deze nodig heb. | |
Fer | dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17 |
Als ik die Micra K11 invul bij de Nederlandse sites krijg ik ook accu’s met dunne Polen te zien. | |
TheFreshPrince | dinsdag 19 januari 2021 @ 13:23 |
*** insert random foto van Kubica *** | |
einzeinz | dinsdag 19 januari 2021 @ 14:43 |
Je krijgt overal dunne polen, net even opnieuw getest. | |
Dingest | dinsdag 19 januari 2021 @ 16:04 |
Als het goed is horen die 14 dagen pas in te gaan nadat jij het pakket ontvangen hebt, niet na de dag van betaling Maar goed, dat zijn poolhulzen inderderdaad, en voor 7 euro ben je nu ook klaar | |
einzeinz | dinsdag 19 januari 2021 @ 17:15 |
Het is niet dat die poolhulzen nu gaan zorgen voor een slecht contact tussen motor en batterij? | |
Fer | dinsdag 19 januari 2021 @ 17:48 |
Zolang ze van metaal zijn, gaat het goed. | |
Dingest | dinsdag 19 januari 2021 @ 18:00 |
Nope, als de klem erop zit draai je het ook nog eens strak aan (daarom zit die gleuf erin) dus je behoudt rondom volledig contact. De kans is groot dat als je bij de volgende accu wissel of zo de klemmen losgooit, de huls gewoon blijft zitten. Kans op (galvanische) corrosie is net zo groot als met standaard DIN-polen. | |
tstile | dinsdag 19 januari 2021 @ 18:47 |
Ik zou die adapters wel claimen bij de webshop, mits zij op basis van je kenteken deze accu voorstelden en ook niet willen ruilen. En als ze dat niet doen ff review op google plaatsen. | |
Dingest | dinsdag 19 januari 2021 @ 18:58 |
Mja, er zijn een boel redenen waarom dit prima op kentekenbasis voorgeschoteld kan zijn; accuklemmen zijn pas bij de dealer vervangen ipv fabrieksaf, fabrieksaf zijn er wel DIN-klemmen geleverd maar met hulzen en standaard de JIS-accu (toen er ooit een DIN-accu in is gezet zijn uiteraard de hulzen niet bewaard gebleven), geleverde fabrieksspecificaties kloppen gewoon niet voor de Europese markt. Als je zelf onderdelen koopt, moet je altijd controleren of wat je koopt overeenkomt met het onderdeel dat je wilt vervangen. Soms zijn er nu eenmaal meerdere varianten. Nou komen DIN-JIS verschillen niet veel voor en je moet het maar net weten (en ik zou er zelf ook niet aan gedacht hebben), maar TS heeft in wezen gewoon zelf het 'verkeerde' onderdeel gekocht Wat de webshop wel zou kunnen doen is erbij zetten dat dit een accu met JIN-polen is en dat je misschien deze hulzen nodig hebt. Beetje klantvriendelijke service, maar dat zijn ze niet verplicht. Als ik een koppakking(set) koop krijg ik ook lang niet overal de info erbij over de kopbouten bijvoorbeeld. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 19 januari 2021 @ 19:29 |
Aantal jaar terug voor mijn vriendin haar toenmalige Toyota Starlet uit 1998 ook via kenteken een accu gezocht en kwam er ook eentje met JIS-polen uit en haar auto had DIN-polen. Daar ga je echt geen geld voor terugkrijgen hoor, zou wat zijn 😂 | |
TheFreshPrince | dinsdag 19 januari 2021 @ 19:41 |
Dat is niet helemaal gezegd. Je hebt afhankelijk van het gebruikte materiaal van klem, bus en pool toch altijd kans op galvanische corrosie, deels door de gebruikte, verschillende metalen en deels door het potentiaalverschil. En je verdubbelt met zo'n bus het oppervlak waar die corrosie op kan optreden. Maar goed, misschien is dat in de praktijk een minder groot probleem dan de theoretische nadelen. | |
Dingest | dinsdag 19 januari 2021 @ 19:48 |
In de praktijk is die kans inderdaad niet zo heel groot, en heb je er sowieso kans op Corrosie als probleem ben ik maar een handjevol keren tegengekomen, grootste oorzaak bij issues is toch gewoon een defecte accu. Beetje monteur merkt het bij de APK ook wel op als hij de accu controleert (die hoort immers vast te zitten). Heb je er wel last van, is het zo opgelost natuurlijk: gewoon even schoonkrabben | |
TheFreshPrince | dinsdag 19 januari 2021 @ 19:51 |
True, vroegâh had ik standaard wel wat gereedschap bij me in de auto, rateltje, ijzerdraad, koperborsteltje, slangklemmetje, stukje slang, hamer, etc. Vooral in de tijd dat ik met de oude Volvo 740 rondreed kon je daar onderweg snel wat mee fiksen. Bij de Corolla werp je een blik onder de motorkap en daar vind je bij de 2.0 geen accu | |
Sounddragon | vrijdag 22 januari 2021 @ 15:25 |
Nee. Leer voor de volgende keer; Nissan, en nog wel meer jappen (en Fiat), hebben dat geneuzel al tig jaar met dikke en dunne polen. je kunt de complete poolklemmen vervangen als je lengte hebt op de kabel (kost je 2cm ofzo), of die adaptertjes, maar ik ben daar geen fan van. Als je de boel met adapters monteert, make sure dat je ze (ná het monteren!) lekker dik volprakt met Vaseline, dat houdt water en dus ook troep tussen het spul vandaan. vooral aan de bovenkanten dus, waar het water ertussen kan lopen. Dan komt het wel goed | |
einzeinz | zondag 24 januari 2021 @ 10:47 |
Zelfs met de adapter past het nog niet Mijn schoonvader zal zien of hij er lood kan tussen steken. Hij zegt dat het dan wel opgelost zal zijn en evt. nog afplakken met tape. | |
pvdplanet | zondag 24 januari 2021 @ 10:52 |
Die adapters zijn gewoon niet goed. Heb hier een setje van lood liggen die wel geschikt zijn |