abonnement Unibet Coolblue
pi_197449331
Wat achtergrondinformatie;
https://www.rtlnieuws.nl/(...)olitiek-verkiezingen

https://www.trouw.nl/nieu(...)en-te-doen~b529e943/

Het linkse blok dus. Politieke partijen PvdA, GroenLinks en de SP.

In 2020 diende ze samen een tegenbegroting in. Dat was het eerste concrete wapenfeit van het hernieuwde linkse blok. Later hebben PvdA en GroenLinks afgesproken niet zonder elkaar te regeren. https://nos.nl/artikel/23(...)volgend-kabinet.html
Schijnbaar werd de SP daar al weer vergeten tot teleurstelling van de SP: https://joop.bnnvara.nl/v(...)raait-niet-zonder-sp

Hoe lang zal het linkse blok deze keer standhouden? Is het enkel voor/tijdens de verkiezingen of zal men er zodra de warme zeteltjes in vak K binnen handbereik liggen het linkse blok even vergeten?
Wat nu Asscher weg is? Hoe gaat men campagne voeren zonder elkaar voor de voeten te lopen?
pi_197449354
Tvfipo

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2021 18:21:15 ]
pi_197449402
Ik hoop het niet, alsjeblieft geen gure linkse winter
Hallo
pi_197449627
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:23 schreef Sebbeszweet het volgende:
Ik hoop het niet, alsjeblieft geen gure linkse winter
Liever een gure linkse winter dan een extreem rechtse, facistische hel.
pi_197449676
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:32 schreef Lariekoek11 het volgende:

[..]

Liever een gure linkse winter dan een extreem rechtse, facistische hel.
Beiden hoeft niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 16 januari 2021 @ 18:57:10 #6
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197450240
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:32 schreef Lariekoek11 het volgende:

[..]

Liever een gure linkse winter dan een extreem rechtse, facistische hel.
Waarbij ook nog eens in eigen land onderschat wordt hoe rechts de VVD al is. Het PVV gedachtegoed zit daarin al verwerkt.

In het buitenland ziet men dit duidelijker.

En het geld? Dat bleek er uiteindelijk toch te zijn, en wordt met vakken verspild

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 16-01-2021 19:05:18 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197450337
Dat is echt wat we nodig hebben na de Corona crisis die het meest geld ooit heeft gekost. Een links blok wat nog meer wilt uitgeven.
pi_197451295
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:32 schreef Lariekoek11 het volgende:

[..]

Liever een gure linkse winter dan een extreem rechtse, facistische hel.
Wat een vergelijking weer
Hallo
pi_197451423
Het topic gaat over het linkse blok en hoe zich dat ontwikkelt of kan ontwikkelen.
pi_197456222
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
Later hebben PvdA en GroenLinks afgesproken niet zonder elkaar te regeren. https://nos.nl/artikel/23(...)volgend-kabinet.html
Ik denk dat ze een vooruitziende blik hebben. Ze zitten straks inderdaad allemaal op de reservebank.

Wat toch een triest gedoe. Ga ergens voor staan en niet verschuilen achter ‘als hij niet mee mag doen dan doe ik ook niet meer mee’. Zeg dan gewoon dat je alleen oppositie wil voeren.
pi_197457991
Waar is d66 in de OP
  zondag 17 januari 2021 @ 08:51:06 #12
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197458968
Blokje dan toch, want electoraal slaan die drie nou niet bepaald een deuk in een pak boter. Waarom de PvD en CU niet tot de potentiële onderdelen van dat blok rekenen?

Ik blijf er overigens bij dat zo'n blok -ondanks goede sociaal economische standpunten mbt bijvoorbeeld de zorg en de woningmarkt- nooit een serieuze kans maakt te groeien tot aantallen waarmee geregeerd kan worden zolang men niet strenger is op immigratie en kritiekloos de woke ideologie blijft omarmen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 17 januari 2021 @ 09:02:02 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197459030
Doorgaans heeft die linkse samenwerking een levensduur van een week ofzo

Overigens zouden de PvdA en Groenlinks gewoon eens moeten gaan fuseren. Die partijen verschillen nauwelijks nog van elkaar.
pi_197459083
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:51 schreef AgLarrr het volgende:
Blokje dan toch, want electoraal slaan die drie nou niet bepaald een deuk in een pak boter. Waarom de PvD en CU niet tot de potentiële onderdelen van dat blok rekenen?

Ik blijf er overigens bij dat zo'n blok -ondanks goede sociaal economische standpunten mbt bijvoorbeeld de zorg en de woningmarkt- nooit een serieuze kans maakt te groeien tot aantallen waarmee geregeerd kan worden zolang men niet strenger is op immigratie en kritiekloos de woke ideologie blijft omarmen.
Welke goede sociaal economische standpunten ten aanzien van woningmarkt en zorg?

Ik zie het sociale deel op zich wel, maar het economische aspect wordt nogal eens vergeten bij die partijen.
pi_197459136
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:51 schreef AgLarrr het volgende:
Blokje dan toch, want electoraal slaan die drie nou niet bepaald een deuk in een pak boter. Waarom de PvD en CU niet tot de potentiële onderdelen van dat blok rekenen?
Omdat het hier toch verder gaat, met name PvdA en GL hebben moties op hun congressen aangenomen dat ze niet zonder elkaar gaan regeren. CU en PvdD hebben zoiets niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197459153
Laat maar
  zondag 17 januari 2021 @ 10:14:32 #17
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197459633
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:10 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik zie het sociale deel op zich wel, maar het economische aspect wordt nogal eens vergeten bij die partijen.
Want Nederland heeft het de laatste tien jaar economisch fantastisch gedaan in vergelijking met gemiddeld genomen linksere regeringen in Duitsland, Denemarken, Finland, Zweden? Niet bepaald.

Nog afgezien van de telkens weer terugkomende waarschuwingen van IMF, Europese Commissie en OESO over dat er te hard bezuinigd is, de kwaliteit van bestuur versnipperd raakt en achteruit holt, dat onze mate van ongelijkheid economische groei kost, onze opgeblazen financiële sector, de met politieke besluiten opgeblazen huizenmarkt, Nederland steeds meer een lege dozen schuif land wordt enz.

quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:51 schreef AgLarrr het volgende:
tot aantallen waarmee geregeerd kan worden zolang men niet strenger is op immigratie en kritiekloos de woke ideologie blijft omarmen.
Zit wel wat in maar dat hele woke gedoe wordt ook groter gemaakt in de media. Het is zeker niet zo dat ze daar heel veel tijd aan besteden.

Daarnaast is het natuurlijk typisch dat er altijd krantenkoppen verschijnen met 'is Nederland wel klaar voor een vrouw?' maar nooit 'is Duitsland wel voorbereid op een man als leider?'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197459736
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Want Nederland heeft het de laatste tien jaar economisch fantastisch gedaan in vergelijking met gemiddeld genomen linksere regeringen in Duitsland, Denemarken, Finland, Zweden? Niet bepaald.

Nog afgezien van de telkens weer terugkomende waarschuwingen van IMF, Europese Commissie en OESO over dat er te hard bezuinigd is, de kwaliteit van bestuur versnipperd raakt en achteruit holt, dat onze mate van ongelijkheid economische groei kost, onze opgeblazen financiële sector, de met politieke besluiten opgeblazen huizenmarkt, Nederland steeds meer een lege dozen schuif land wordt enz.

Ik heb het toch helemaal niet over hoe het nu is? Het ging toch over het linkse blok?

Als ik een alternatief zoek voor de VVD, wil ik wel een partij die een goed vergezicht heeft en verantwoord economisch beleid voert.
pi_197459990
Dit topic gaat idd over het linkse blok en hoe zich dat gaaat ontwikkelen of hoe dat in het verleden heeft uitgepakt.
Stokpaardjes met andere onderwerpen hebben hier geen plaats.
D66 zit er niet bij omdat de gezamenlijke tegenbegroting (dat was de aftrap voor een links blok) werd opgesteld door GL, PvdA en SP.
pi_197460018
ondertussen zo marginaal dat het misschien wel stand houdt deze keer.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:45:53 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197460053
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik heb het toch helemaal niet over hoe het nu is? Het ging toch over het linkse blok?
Ja, en dus hoe een meer Duits en Scandinavisch economisch beleid, wat dat blok wil, meer dan prima werkt... Met een hoger besteedbaar inkomen bovendien, en voor normale burgers geen exploderende lasten.

En natuurlijk niet continu peperdure inhuurkrachten binnenhalen.

Je kunt het niet hebben over realistisch en realiseerbaar wensdenkenbeleid zonder ook de huidige situatie erbij te betrekken (en hoe kostbaar en verspillend dat wel niet is).

quote:
Als ik een alternatief zoek voor de VVD, wil ik wel een partij die een goed vergezicht heeft en verantwoord economisch beleid voert.
Al dan niet geveinsde visieloosheid is een deugd in dit land, en maakten de vier laatste premiers handig gebruik van...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 10:57:57 #22
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197460253
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Want Nederland heeft het de laatste tien jaar economisch fantastisch gedaan in vergelijking met gemiddeld genomen linksere regeringen in Duitsland, Denemarken, Finland, Zweden? Niet bepaald.

Nog afgezien van de telkens weer terugkomende waarschuwingen van IMF, Europese Commissie en OESO over dat er te hard bezuinigd is, de kwaliteit van bestuur versnipperd raakt en achteruit holt, dat onze mate van ongelijkheid economische groei kost, onze opgeblazen financiële sector, de met politieke besluiten opgeblazen huizenmarkt, Nederland steeds meer een lege dozen schuif land wordt enz.
[..]
Ik ben het hier - misschien voor het eerst? - volmondig mee eens.

quote:
Zit wel wat in maar dat hele woke gedoe wordt ook groter gemaakt in de media. Het is zeker niet zo dat ze daar heel veel tijd aan besteden.

Daarnaast is het natuurlijk typisch dat er altijd krantenkoppen verschijnen met 'is Nederland wel klaar voor een vrouw?' maar nooit 'is Duitsland wel voorbereid op een man als leider?'.
Misschien, hoewel de verkiezingsprogramma's wel allemaal hoofdstukken over dit thema bevatten. Ik vind de kwestie Kautar binnen GL daar ook bij horen. Maar misschien is dat allemaal minder ideologisch gedreven dan ik denk, en vooral pragmatiek om zetels bij DENK en BIJ1 weg te houden. Ik zou het laatste begrijpen overigens, de meer rechter partijen doen het ook richting PVV / FvD.

En inderdaad, die koppen over of Nederland klaar is voor een vrouw vind ik ook vreemd. Ik vind dat hele vrouw zijn sowieso geen issue. Een vrouw maakt niet een betere premier omdat ze vrouw is. Bovendien hebben we al aardig wat vrouwelijke staatshoofden gehad, maar die zijn dan weer niet gekozen natuurlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_197460315
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 19:00 schreef Lowkeyz het volgende:
Dat is echt wat we nodig hebben na de Corona crisis die het meest geld ooit heeft gekost. Een links blok wat nog meer wilt uitgeven.
Links zorgt beter voor de staatsschuld dan rechts. Komt omdat links 'linkse' hobby's bekostigt met hogere belasting voor de rijken en rechts 'rechtse' hobby's bekostigt met meer geld lenen omdat ze de belastingen verlagen waarmee niemand iets mee opschoot
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_197460364
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, en dus hoe een meer Duits en Scandinavisch economisch beleid, wat dat blok wil, meer dan prima werkt... Met een hoger besteedbaar inkomen bovendien, en voor normale burgers geen exploderende lasten.

En natuurlijk niet continu peperdure inhuurkrachten binnenhalen.

Je kunt het niet hebben over realistisch en realiseerbaar wensdenkenbeleid zonder ook de huidige situatie erbij te betrekken (en hoe kostbaar en verspillend dat wel niet is).
[..]

Al dan niet geveinsde visieloosheid is een deugd in dit land, en maakten de vier laatste premiers handig gebruik van...
Ik wil hier graag verder op in gaan met de mensen van POL en heb daarom een topic geopend over hoe ik er in sta, ik wil het een keer goed uitleggen.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:21:18 #25
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197460675
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:57 schreef AgLarrr het volgende:
Misschien, hoewel de verkiezingsprogramma's wel allemaal hoofdstukken over dit thema bevatten. Ik vind de kwestie Kautar binnen GL daar ook bij horen. Maar misschien is dat allemaal minder ideologisch gedreven dan ik denk, en vooral pragmatiek om zetels bij DENK en BIJ1 weg te houden. Ik zou het laatste begrijpen overigens, de meer rechter partijen doen het ook richting PVV / FvD.

En inderdaad, die koppen over of Nederland klaar is voor een vrouw vind ik ook vreemd. Ik vind dat hele vrouw zijn sowieso geen issue. Een vrouw maakt niet een betere premier omdat ze vrouw is. Bovendien hebben we al aardig wat vrouwelijke staatshoofden gehad, maar die zijn dan weer niet gekozen natuurlijk.
Je doet het al snel verkeerd: zet je er helemaal geen minderheden op, omdat die kwaliteit er (helaas) niet is en niet is gecultiveerd, dan krijg je ook de wind van voren. De beschuldiging van een hypocriete blanke partij (terwijl het bepleiten van o.a. goede huisvesting en onderwijs zodat de kwaliteit naar boven komt weinig hypocriet is).

Helaas zijn er recentelijk steeds minder mensen met kleur in de tweede kamer gekomen. Stond een artikel over in Trouw.

Alle bedreigingen, structurele vernielingen van moskeeën en intimidatie helpen daarbij niet. Dan gaan die mensen liever wat anders doen in de luwte. Dit mag men niet onderschatten, al deze bedreigingen en bestorming van gemeentehuizen.

Ook omdat het zijn van doorsnee kamerlid een zware, onderbemande en onderbetaalde baan is (met beperkte autonomie dankzij regeerakkoorden e.d.) en wordt gezien als een opstapje tot iets hogers. Als dat hogers (een ministerschap en fractievoorzitter) bijna automatisch is afgesloten, dan houdt het al snel op. Het perspectief van backbencher, en dan niet in het circuitje van semi-overheid terecht komen, schrikt af.

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 17-01-2021 11:30:50 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:56 #26
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197460923
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Links zorgt beter voor de staatsschuld dan rechts. Komt omdat links 'linkse' hobby's bekostigt met hogere belasting voor de rijken en rechts 'rechtse' hobby's bekostigt met meer geld lenen omdat ze de belastingen verlagen waarmee niemand iets mee opschoot
De extreem dure kinderopvang in Nederland is hiervan ook een goed voorbeeld.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-snackbar-a4006309

Geld doorsluizen naar private equity en de top 5% in plutocratie Nederland.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197461155
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De extreem dure kinderopvang in Nederland is hiervan ook een goed voorbeeld.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-snackbar-a4006309

Geld doorsluizen naar private equity en de top 5% in plutocratie Nederland.
Allemaal mooie punten waar links op zou kunnen scoren. Vreemd dat ze zo historisch laag staan in de peilingen.
Om dan weer terug te komen bij het linkse blok, waarom beginnen ze niet gezamenlijk een campagne om dit soort zaken aan het brede publiek te vertellen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 11:44:35 ]
pi_197461178
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Allemaal mooie punten waar links op zou kunnen scoren. Vreemd dat ze zo historisch laag staan in de peilingen.
Ze zijn tegen Zwarte Piet en voor massa migratie. Dat doet het niet zo lekker op Facebook.
pi_197461257
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ze zijn tegen Zwarte Piet en voor massa migratie. Dat doet het niet zo lekker op Facebook.
Er is geen enkele partij voor "massa-immigratie". Sowieso is massa-immigratie een lege term, iets wat helemaal niet voor komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197461281
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ze zijn tegen Zwarte Piet en voor massa migratie. Dat doet het niet zo lekker op Facebook.
Veruit de meeste mensen zitten niet op Facebook. En van de meeste mensen die op Facebook zitten zal maar een klein percentage niet om Zwarte Piet malen en een iets groter percentage zal zich druk maken om immigratie.
Overigens is de SP net iets strenger mbt migratie dan de andere twee. Enkel GroenLinks zit zo'n beetje op het uiterste van deze 3. Hier hebben we dus al gelijk een puntje te pakken waarop het linkse blok geen blok is en waarop ze elkaar mogelijk kunnen gaan bestrijden. Wellicht is dat ook een reden waarom de SP al een mes in de rug is gestoken toen GroenLinks en de PvdA samen afspraken niet zonder elkaar te regeren en daarbij de SP links lieten liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 11:51:08 ]
pi_197461335
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er is geen enkele partij voor "massa-immigratie". Sowieso is massa-immigratie een lege term, iets wat helemaal niet voor komt.
Ik chargeer. Zo zien Henk en Annie het op Facebook en SBS6 wel natuurlijk.

quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Veruit de meeste mensen zitten niet op Facebook. En van de meeste mensen die op Facebook zitten zal maar een klein percentage niet om Zwarte Piet malen en een iets groter percentage zal zich druk maken om immigratie.
Overigens is de SP net iets strenger mbt migratie dan de andere twee. Enkel GroenLinks zit zo'n beetje op het uiterste van deze 3. Hier hebben we dus al gelijk een puntje te pakken waarop het linkse blok geen blok is en waarop ze elkaar mogelijk kunnen gaan bestrijden. Wellicht is dat ook een reden waarom de SP al een mes in de rug is gestoken toen GroenLinks en de PvdA samen afspraken niet zonder elkaar te regeren en daarbij de SP links lieten liggen.
Het gaat er om dat een groot deel van Nederland redelijk 'simpel' is en met de onderbuik redeneert. Die zijn gevoelig voor oneliners waarbij de schuld wordt gelegd bij iemand anders dan henzelf. Het verhaal van solidariteit en 'samen voor elkaar' wat SP en GroenLinks graag vertellen, doet daar geen kwartje vallen.

Alleen als het gaat om meer handen aan het bed en dan is de PVV een partij die beide werelden verenigt. Anderen krijgen de schuld, maar oma wordt wel gewassen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 11:54:06 #32
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197461336
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Allemaal mooie punten waar links op zou kunnen scoren. Vreemd dat ze zo historisch laag staan in de peilingen.
Om dan weer terug te komen bij het linkse blok, waarom beginnen ze niet gezamenlijk een campagne om dit soort zaken aan het brede publiek te vertellen?
Omdat SP toch een beetje een slechte naam heeft. En als je even het partijprogramma doorbladert, denk je echt "waar betalen ze het allemaal van?". GL is links op internationaal niveau, de lage en middenklasse mogen bloeden voor hun linkse idealen, in plaats van alleen eerlijkere verdeling binnenslands.

PvdA gooit dan weer potentie weg door in bed te kruipen met GL. Als ze dat los zouden laten en een heel klein beetje een 2017 FvD verhaal, kunnen ze heel groot worden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 januari 2021 @ 11:54:58 #33
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197461353
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Dat doet het niet zo lekker op Facebook.
Omdat Facebook begrijpelijk genoeg een anti-linkse bias heeft, en mensen manipuleert.

https://www.wsj.com/amp/a(...)olutions-11590507499

https://www.theverge.com/(...)news-feed-algorithms

https://www.theverge.com/(...)her-jones-zuckerberg


Daarnaast schatten mensen de samenlevingen veel gelijker in dan die in werkelijkheid zijn. Deels omdat er binnen hun eigen leefwereld kleinere verschillen bestaan.

Maar goed, het is ook gewoon zo dat overal in de wereld de zittende leiders in de plus staan nu met corona. Ook als ze van linkse huize zijn. En zittende premiers worden in Nederland bijna nooit weggestemd.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197461408
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Omdat Facebook begrijpelijk genoeg een anti-linkse bias heeft, en mensen manipuleert.

https://www.wsj.com/amp/a(...)olutions-11590507499

https://www.theverge.com/(...)news-feed-algorithms

https://www.theverge.com/(...)her-jones-zuckerberg

Daarnaast schatten mensen de samenlevingen veel gelijker in dan die in werkelijkheid zijn. Deels omdat er binnen hun eigen leefwereld kleinere verschillen bestaan.

Maar goed, het is ook gewoon zo dat overal in de wereld de zittende leiders in de plus staan nu met corona. Ook als ze van linkse huize zijn. En zittende premiers worden in Nederland bijna nooit weggestemd.
Facebook is een enge bubbel, klopt. Maar hetzelfde geldt voor de mediazuilen en dat zorgt er voor dat mensen met een bepaalde mening niet makkelijk het andere geluid horen. En helaas is het geluid van partijen als de PVV en FvD veel eenvoudiger over te brengen dan dat van GroenLinks of de PVDA.

Nuance is een lastig iets voor mensen die met de onderbuik denken.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:58:15 #35
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197461417
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Omdat SP toch een beetje een slechte naam heeft. En als je even het partijprogramma doorbladert, denk je echt "waar betalen ze het allemaal van?"
Waarom wordt dat nou nooit gevraagd van rechtse partijen? Waar betalen ze al die boterzachte bailouts (geld komt nooit terug), de jubelton, de peperdure kinderopvang, de JSF en de 2 miljard aan ingehuurde consultants van.

Verder laten genoeg landen zien dat een iets hogere lastendruk - wat maar deels bij twee keer modaal neer komt - prima te betalen is.

Dit filmpje gaat ook op voor Nederland en zijn kinderopvang:
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197461428
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Omdat SP toch een beetje een slechte naam heeft. En als je even het partijprogramma doorbladert, denk je echt "waar betalen ze het allemaal van?". GL is links op internationaal niveau, de lage en middenklasse mogen bloeden voor hun linkse idealen, in plaats van alleen eerlijkere verdeling binnenslands.

PvdA gooit dan weer potentie weg door in bed te kruipen met GL. Als ze dat los zouden laten en een heel klein beetje een 2017 FvD verhaal, kunnen ze heel groot worden.
Ik denk idd dat de PvdA als linkse middenpartij de potentie heeft om iig te verdubbelen ten opzichte van nu.
Helaas hebben ze zich vastgeketend aan GroenLinks. Ik ben dus ook ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Zowel tijdens de verkiezingen als tijdens de formatie.
pi_197461442
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom wordt dat nou nooit gevraagd van rechtse partijen? Waar betalen ze al die boterzachte bailouts (geld komt nooit terug), de jubelton, de peperdure kinderopvang, de JSF en de 2 miljard aan ingehuurde consultants van.
Omdat dit topic over het linkse blok gaat. Het staat je vrij om een eigen topic te openen waarin naar hartelust rechtse partijen besproken kunnen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 11:59:43 ]
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:59:34 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197461443
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Facebook is een enge bubbel, klopt. Maar hetzelfde geldt voor de mediazuilen en dat zorgt er voor dat mensen met een bepaalde mening niet makkelijk het andere geluid horen. En helaas is het geluid van partijen als de PVV en FvD veel eenvoudiger over te brengen dan dat van GroenLinks of de PVDA.

Nuance is een lastig iets voor mensen die met de onderbuik denken.
Dat is ook weer gechargeerd, op zijn zachts gezegd, ik zie op Facebook never nooit iets rechts voorbij komen omdat mijn vrienden niet rechts zijn en geen rechtse zaken steunen.

Facebook creeert bubbels, ja, maar die zijn er over het hele spectrum.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:00:16 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197461461
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik denk idd dat de PvdA als linkse middenpartij de potentie heeft om iig te verdubbelen ten opzichte van nu.
Helaas hebben ze zich vastgeketend aan GroenLinks. Ik ben dus ook ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Zowel tijdens de verkiezingen als tijdens de formatie.
Los van de koppeling met GL is de PvdA notoir sterk ik hun eigen mensen van het schild af trappen op cruciale momenten. Daar hebben ze helemaal geen anderen bij nodig, blijkt ook in de toeslagenaffaire wel weer.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_197461475
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is ook weer gechargeerd, op zijn zachts gezegd, ik zie op Facebook never nooit iets rechts voorbij komen omdat mijn vrienden niet rechts zijn en geen rechtse zaken steunen.

Facebook creeert bubbels, ja, maar die zijn er over het hele spectrum.
Idd, zo zag ik op Facebook, toen ik het nog had, voornamelijk zaken waar vrienden mee bezig waren en racefietsen, MTB's en fotografie gerelateerde zaken. Geen politiek.
pi_197461531
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is ook weer gechargeerd, op zijn zachts gezegd, ik zie op Facebook never nooit iets rechts voorbij komen omdat mijn vrienden niet rechts zijn en geen rechtse zaken steunen.

Facebook creeert bubbels, ja, maar die zijn er over het hele spectrum.
Je onderschrijft toch mijn punt? Ik zeg dat het een enge bubbel is waar je niet snel een ander geluid hoort. Ik gaf niet aan dat het een rechts medium is, dat was Klopkoek.

Overigens heeft hij daar wel gelijk in, want Zuckerberg is wel degelijk een enge rechtse rakker die zijn platform alles behalve neutraal heeft ingericht.

Blijft mijn punt dat het 'rechtse' verhaal veel makkelijker over te brengen is dan het 'linkse'.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:05:38 #42
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197461572
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je doet het al snel verkeerd: zet je er helemaal geen minderheden op, omdat die kwaliteit er (helaas) niet is en niet is gecultiveerd, dan krijg je ook de wind van voren. De beschuldiging van een hypocriete blanke partij (terwijl het bepleiten van o.a. goede huisvesting en onderwijs zodat de kwaliteit naar boven komt weinig hypocriet is).

Helaas zijn er recentelijk steeds minder mensen met kleur in de tweede kamer gekomen. Stond een artikel over in Trouw.
De vraag is of dit erg is in termen van representatie. Om te beginnen gaat representatie (veel) verder gaat dan kleur alleen. Dus net als man of vrouw zijn, zou kleur (etniciteit) geen enkel issue moeten zijn: het gaat om waarden en belangen.
Nu ken ik ken ik de statistieken niet precies, maar ik meen dat de verhoudingen van aantal kleurlingen( :') welk woord is hier gepast?) in de samenleving versus die in de TK nog aardig klopt, en voor sommige bevolkingsgroepen significant groot is.

quote:
Alle bedreigingen, structurele vernielingen van moskeeën en intimidatie helpen daarbij niet. Dan gaan die mensen liever wat anders doen in de luwte. Dit mag men niet onderschatten, al deze bedreigingen en bestorming van gemeentehuizen.

Ook omdat het zijn van doorsnee kamerlid een zware, onderbemande en onderbetaalde baan is (met beperkte autonomie dankzij regeerakkoorden e.d.) en wordt gezien als een opstapje tot iets hogers. Als dat hogers (een ministerschap en fractievoorzitter) bijna automatisch is afgesloten, dan houdt het al snel op. Het perspectief van backbencher, en dan niet in het circuitje van semi-overheid terecht komen, schrikt af.
Ja, dit is onderdeel van de betonrot van ons staatsbestel. If shit goes in, shit comes out.. We hadden het er in het toeslagaffaire topic ook al over: dit gaat dieper dan alleen een kabinet dat 'zijn verantwoordelijkheid' moet nemen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 12:07:06 #43
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197461606
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:03 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Je onderschrijft toch mijn punt? Ik zeg dat het een enge bubbel is waar je niet snel een ander geluid hoort. Ik gaf niet aan dat het een rechts medium is, dat was Klopkoek.

Overigens heeft hij daar wel gelijk in, want Zuckerberg is wel degelijk een enge rechtse rakker die zijn platform alles behalve neutraal heeft ingericht.

Blijft mijn punt dat het 'rechtse' verhaal veel makkelijker over te brengen is dan het 'linkse'.
Dat laatste komt doordat rechtse verhalen richting de onderbuik gaan en niet het hoofd, denk ik.

(on) bewust inspelen op vooroordelen en vooringenomenheid is makkelijker.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 12:13:25 #44
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197461700
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik denk idd dat de PvdA als linkse middenpartij de potentie heeft om iig te verdubbelen ten opzichte van nu.
Helaas hebben ze zich vastgeketend aan GroenLinks. Ik ben dus ook ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Zowel tijdens de verkiezingen als tijdens de formatie.
Voor mij persoonlijk is GL ook gewoon de reden om niet PvdA te stemmen nu. Mij interesseert dat lijsttrekker verhaal vrij weinig, ze vertegenwoordigen allemaal dezelfde partij, en die partij komt het beste op voor wat ik belangrijk vind nu. GL is ondertussen juist de partij die lijnrecht tegenover mij staat, die wil ik absoluut niet in het kabinet. Dat geldt ook voor een groot deel van de PvdA achterban.

Ze lijken niet verder te kunnen kijken dan het "links" labeltje.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_197461704
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat laatste komt doordat rechtse verhalen richting de onderbuik gaan en niet het hoofd, denk ik.

(on) bewust inspelen op vooroordelen en vooringenomenheid is makkelijker.
Absoluut. Nuance is sowieso al lastig, maar als het de onderbuik weg moet nemen lijkt het onmogelijk.

Ik herinner me het referendum over de Europese grondwet nog. Uiteindelijk stemt Nederland tegen omdat een groot deel bang is het volkslied en de eigen vlag kwijt te raken. Dat had Wilders in de koppies gekregen.

Terwijl ik, als academisch geschoolde hoogbegaafde en zeer betrokken wereldbewoner, geen idee had van wat ik moest stemmen omdat de gevolgen gewoon niet te overzien waren.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 12:15:57 #46
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197461738
Even op de OP inhakend, je ziet bij alle serieuze partijen aan de rechterkant dat men economisch naar links opschuift, de bevolking doet dat ook blijkt uit peilingen, wat echter niet naar links schuift zijn de sociaal-culturele aspecten.

Voor een linkse partij is het dus nogal lastig om terrein te winnen op economisch links zijn als die ruimte al ingenomen wordt door, theoretisch, rechtse partijen, blijft over het sociaal-culturele verhaal waar het nu juist de traditionele linkse achterban is die richting het rechtse geluid op dat gebeid schuift.

Ik denk dat de vraag mischien gerechtvaardigd is of de linkse partijen, behoudens GL die zich naar mijn gevoel op de hoger opgeleiden richt, zich wel op de juiste kiezers richten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:20:35 #47
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_197461805
Ik hoop dat dit blok heel snel als een kaartenhuis in elkaar stort. Of blok, ik zou het ook eerder een fles gemengde azijn noemen.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:26:15 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197461899
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
Even op de OP inhakend, je ziet bij alle serieuze partijen aan de rechterkant dat men economisch naar links opschuift, de bevolking doet dat ook blijkt uit peilingen
Denk jij dat dit oprecht en gemeend is of dat het de Trump en PVV tactiek is? Met veel marketing en vorm.

Bij CDA en D66 lijkt het me wel oprecht, gezien de invloed van de leden (en omdat het partijkader altijd al wat linkser was), moet ik zeggen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 12:27:06 #49
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_197461919
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
Even op de OP inhakend, je ziet bij alle serieuze partijen aan de rechterkant dat men economisch naar links opschuift, de bevolking doet dat ook blijkt uit peilingen, wat echter niet naar links schuift zijn de sociaal-culturele aspecten.

Voor een linkse partij is het dus nogal lastig om terrein te winnen op economisch links zijn als die ruimte al ingenomen wordt door, theoretisch, rechtse partijen, blijft over het sociaal-culturele verhaal waar het nu juist de traditionele linkse achterban is die richting het rechtse geluid op dat gebeid schuift.

Ik denk dat de vraag mischien gerechtvaardigd is of de linkse partijen, behoudens GL die zich naar mijn gevoel op de hoger opgeleiden richt, zich wel op de juiste kiezers richten.
Links is gewoon te lief en beschaafd. Naiëf haast, dat ze denken dat een figuur als Baudet zich wat aantrekt van hypocrisie en leugens.Dat zie je ook in Amerika. Juist een agressievere, 'dirtbag' vorm van campagne voeren (AOC, Sanders) slaat aan. Dat was ook de reden waarom links vroeger sterker was: hard opkomen voor je achterban, niet alles uit handen geven aan rechts.

  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 12:28:14 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197461940
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:13 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Absoluut. Nuance is sowieso al lastig, maar als het de onderbuik weg moet nemen lijkt het onmogelijk.

Ik herinner me het referendum over de Europese grondwet nog. Uiteindelijk stemt Nederland tegen omdat een groot deel bang is het volkslied en de eigen vlag kwijt te raken. Dat had Wilders in de koppies gekregen.

Terwijl ik, als academisch geschoolde hoogbegaafde en zeer betrokken wereldbewoner, geen idee had van wat ik moest stemmen omdat de gevolgen gewoon niet te overzien waren.
Dat is het nou ook precies. Het is voor niemand helemaal te bevatten, dus wordt het door alle partijen op versimpelingen gegooid. Dat vlag verhaal was dan weer schromelijk overdreven, maar uiteindelijk is het wel een symbool van wat de EU nu heeft gedaan; nationale politiek ondergeschikt maken.

Daarom is de anti-Brexit campagne ook zo'n flop geworden, ze speelden niet in op gevoelens of zaken die iedereen kan bevatten. Als je alle argumenten van beide kanten zag, zou je zelf ook bijna voor gaan stemmen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 12:30:00 #51
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197461958
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Denk jij dat dit oprecht en gemeend is of dat het de Trump en PVV tactiek is? Met veel marketing en vorm.

Bij CDA en D66 lijkt het me wel oprecht, gezien de invloed van de leden (en omdat het partijkader altijd al wat linkser was), moet ik zeggen.
Nee, het is opportunisme, natuurlijk, bij al de rechtse partijen. Het is simpelweg een reactie op het feit dat de stemmer economisch naar links beweegt en vasthouden aan principes zoals neo-liberalisme (VVD, CDA en D66 grof gezegd) is dan uitermate onverstandig.

Probleem voor links veranderd daar niet mee, je kan als linkse partij hooguit wijzen op het nabije verleden en hoe de rechtse partijen het probleem veroorzaakt hebben maar het geheugen van de kiezer is meestal vrij kort.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197461991
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is het nou ook precies. Het is voor niemand helemaal te bevatten, dus wordt het door alle partijen op versimpelingen gegooid. Dat vlag verhaal was dan weer schromelijk overdreven, maar uiteindelijk is het wel een symbool van wat de EU nu heeft gedaan; nationale politiek ondergeschikt maken.

Daarom is de anti-Brexit campagne ook zo'n flop geworden, ze speelden niet in op gevoelens of zaken die iedereen kan bevatten. Als je alle argumenten van beide kanten zag, zou je zelf ook bijna voor gaan stemmen.
En daarmee houdt het bestaande systeem zichzelf in stand, toch? Vanuit de bestaande situatie doorgaan, steeds verwijzend naar dezelfde vijand en dezelfde broeders, blijft goed gaan. Tenzij de oppositie er in slaagt te laten zien dat een alternatief beter is en dat lukt ze niet omdat je daarvoor heel veel mensen moet overtuigen van het feit dat hun wereldbeeld niet klopt.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:33:37 #53
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_197462025
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is het nou ook precies. Het is voor niemand helemaal te bevatten, dus wordt het door alle partijen op versimpelingen gegooid. Dat vlag verhaal was dan weer schromelijk overdreven, maar uiteindelijk is het wel een symbool van wat de EU nu heeft gedaan; nationale politiek ondergeschikt maken.

Daarom is de anti-Brexit campagne ook zo'n flop geworden, ze speelden niet in op gevoelens of zaken die iedereen kan bevatten. Als je alle argumenten van beide kanten zag, zou je zelf ook bijna voor gaan stemmen.
En daarom is het mooi dat het bindend referendum is afgeschaft. Een van de weinige vlakken waarop ik het eens ben met de VVD.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:34:28 #54
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_197462039
In die zin zou je links het Feyenoord van de politiek kunnen noemen. Succesvol in een ver verleden maar al lang ingehaald door de realiteit maar dit zelf nog niet doorhebben.
pi_197462057
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:33 schreef Briqq het volgende:

[..]

En daarom is het mooi dat het bindend referendum is afgeschaft. Een van de weinige vlakken waarop ik het eens ben met de VVD.
Ja, ook mee eens. Ook omdat het de zoveelste keer was dat D66 door de mand viel met het kapotschieten van de eigen kroonjuwelen als het ze even slecht uitkwam.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:37:27 #56
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_197462097
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ja, ook mee eens. Ook omdat het de zoveelste keer was dat D66 door de mand viel met het kapotschieten van de eigen kroonjuwelen als het ze even slecht uitkwam.
Ach, D66 kwam erachter dat de ratio van de massa soms ver te zoeken is. Voortschrijdend inzicht. Wel terecht dat ze ervoor worden afgestraft, hoe jammer het ook is aangezien ze veel competente lui aan boord hebben.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:37:43 #57
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197462101
quote:
9s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:34 schreef damsco het volgende:
In die zin zou je links het Feyenoord van de politiek kunnen noemen. Succesvol in een ver verleden maar al lang ingehaald door de realiteit maar dit zelf nog niet doorhebben.
De realiteit dat 'linkse' landen het op vele vlakken beter doen en toekomstbestendiger zijn, met een extreem lage staatsschuld. Ja?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 12:40:57 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197462172
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

En daarmee houdt het bestaande systeem zichzelf in stand, toch? Vanuit de bestaande situatie doorgaan, steeds verwijzend naar dezelfde vijand en dezelfde broeders, blijft goed gaan. Tenzij de oppositie er in slaagt te laten zien dat een alternatief beter is en dat lukt ze niet omdat je daarvoor heel veel mensen moet overtuigen van het feit dat hun wereldbeeld niet klopt.
Het bestaande systeem houdt stand omdat iedere partij die eindelijk de VVD weet leeg te trekken uiteindelijk implodeert. Eerst met PvdA, daarna met FvD. Er zijn heel veel mensen die VVD stemmen omdat ze geen alternatief hebben, ook al is het stiekem niet de beste optie. Dat FvD het zo geweldig deed bij de PS moet toch wel een signaal zijn aan de hele politiek waar potentie ligt?

PvdA en D66 slaan de plank compleet mis met het zoeken van een visplek. Die kiezen ervoor om in het vaarwater van GL te zitten.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 januari 2021 @ 12:41:11 #59
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197462177
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:37 schreef Briqq het volgende:

[..]

Ach, D66 kwam erachter dat de ratio van de massa soms ver te zoeken is. Voortschrijdend inzicht. Wel terecht dat ze ervoor worden afgestraft, hoe jammer het ook is aangezien ze veel competente lui aan boord hebben.
Na het lezen van de geschriften van Van Mierlo zie ik nog steeds wel wat in meer directe democratie.

Kan ik echter moeilijk zo direct uitleggen vanaf de telefoon.

In veel landen werken referenda gewoonweg prima, maar het gaat niet vanzelf.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197462187
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:37 schreef Briqq het volgende:

[..]

Ach, D66 kwam erachter dat de ratio van de massa soms ver te zoeken is. Voortschrijdend inzicht. Wel terecht dat ze ervoor worden afgestraft, hoe jammer het ook is aangezien ze veel competente lui aan boord hebben.
Dat van die competente lui kan ik ergens wel volgen. En op zich is het goed als je voortschrijdend inzicht toont. Helaas is het bij D66 te vaak zo dat ze hun eigen idealen verloochenen op het moment dat het in gaat tegen wat ze op dat moment willen bereiken. Dat maakt ze volstrekt ongeloofwaardig als partij, het zijn echt de grootste draaikonten van de Nederlandse politiek.

Maar goed, dat zie je ook in mindere mate bij het CDA. Al is het bij die partij omdat ze vaak wat minder uitgesproken zijn waardoor ze iets makkelijk meebuigen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 12:44:20 #61
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197462229
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:37 schreef Briqq het volgende:

[..]

Ach, D66 kwam erachter dat de ratio van de massa soms ver te zoeken is. Voortschrijdend inzicht. Wel terecht dat ze ervoor worden afgestraft, hoe jammer het ook is aangezien ze veel competente lui aan boord hebben.
Om vervolgens nog steeds te claimen voor een referendum te zijn. Ze worden afgestraft voor het afschieten van hun idealen als het goed uit komt, niet omdat ze als een partij zijn gaan inzien dat het niet helemaal goed werkt. Zorg en onderwijs zijn onder hun ogen ook goed uitgekleed.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_197462246
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het bestaande systeem houdt stand omdat iedere partij die eindelijk de VVD weet leeg te trekken uiteindelijk implodeert. Eerst met PvdA, daarna met FvD. Er zijn heel veel mensen die VVD stemmen omdat ze geen alternatief hebben, ook al is het stiekem niet de beste optie. Dat FvD het zo geweldig deed bij de PS moet toch wel een signaal zijn aan de hele politiek waar potentie ligt?

PvdA en D66 slaan de plank compleet mis met het zoeken van een visplek. Die kiezen ervoor om in het vaarwater van GL te zitten.
Sowieso is het een verkeerd uitgangspunt als je als partij een visplek zoekt bij een andere partij. Je hebt je eigen standpunten die je moet verdedigen, niet gaan zoeken wat electoraal handig is om te roepen of je standpunten aan te passen aan wat mensen willen horen.
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Na het lezen van de geschriften van Van Mierlo zie ik nog steeds wel wat in meer directe democratie.

Kan ik echter moeilijk zo direct uitleggen vanaf de telefoon.

In veel landen werken referenda gewoonweg prima, maar het gaat niet vanzelf.
Het ligt natuurlijk aan het onderwerp. Iets als een Europese Grondwet of een Brexit leent zich niet voor een referendum. De onderbuik is dan veel te makkelijk aan te spreken en de nuance wordt niet gehoord/begrepen.
pi_197462298
Zou dat nieuwe 'Splinter' als progressief linkse partij niet de oplossing kunnen zijn voor mensen die zich niet herkennen in het Linkse blok als alternatief voor Rutte?
  zondag 17 januari 2021 @ 12:49:04 #64
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197462307
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Knipoogje het volgende:
Links zorgt beter voor de staatsschuld dan rechts. Komt omdat links 'linkse' hobby's bekostigt met hogere belasting voor de rijken en rechts 'rechtse' hobby's bekostigt met meer geld lenen omdat ze de belastingen verlagen waarmee niemand iets mee opschoot
Vandaar dat de staatsschuld onder "rechts" Rutte zo gedaald is tot aan begon van de crisis...

Je ziet juist dat in de tijden van regeren door PVDA en CDA de schulden oplopen imho.
So we just called him Fred
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 januari 2021 @ 12:54:42 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197462424
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Het ligt natuurlijk aan het onderwerp. Iets als een Europese Grondwet of een Brexit leent zich niet voor een referendum. De onderbuik is dan veel te makkelijk aan te spreken en de nuance wordt niet gehoord/begrepen.
Dat kan de andere kant net zo goed doen. De pro-Brexit kant heeft uiteindelijk geen complete leugens verspreid, ze lieten alleen details weg. De anti-kant was vooral bezig met de pro-kant belachelijk maken, zelfs met niks doen hadden ze meer bereikt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_197462465
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:49 schreef Fred het volgende:

[..]

Vandaar dat de staatsschuld onder "rechts" Rutte zo gedaald is tot aan begon van de crisis...

Je ziet juist dat in de tijden van regeren door PVDA en CDA de schulden oplopen imho.
Je ziet vooral dat er bij de VVD veel boekhouders rondlopen die anders denken over investeren bij een crisis. Zonder nu in te willen gaan op wat en wanneer de beste keuze is. Voor beide keuzes is iets te zeggen, namelijk.

Punt is wel dat als je de programma's van SP, Pvda en GL leest er vooral maatregelen in staan die geld kosten. Waar ze het vandaan halen is vaak een raadsel. Doorgaans is dat bij de VVD wat beter in balans, omdat dat in de aard van de partij zit.

Het is wel de reden waarom een kabinet zonder de VVD vrij moeilijk denkbaar is, er is iemand nodig die op de centen let, waarbij er een punt te maken is dat dat de afgelopen jaren misschien te veel is gebeurd en ook op de verkeerde plekken.
  zondag 17 januari 2021 @ 12:59:31 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197462492
Referenda zie ik als het communisme. Klonk ooit leuk op papier. Maar in werkelijkheid is het een ramp. Je gaat inhoudelijke besluitvorming neerleggen bij mensen die daar geen enkele verantwoording over hoeven af te leggen. Dat is een recipe for disaster.

Dat D66 daarin zijn eigen troep heeft mogen opruimen was wel vrij genant natuurlijk. Maar het is beter zo. Van mij mag het idee nog verder de prullenbak in.
pi_197462622
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, het is opportunisme, natuurlijk, bij al de rechtse partijen. Het is simpelweg een reactie op het feit dat de stemmer economisch naar links beweegt en vasthouden aan principes zoals neo-liberalisme (VVD, CDA en D66 grof gezegd) is dan uitermate onverstandig.

Probleem voor links veranderd daar niet mee, je kan als linkse partij hooguit wijzen op het nabije verleden en hoe de rechtse partijen het probleem veroorzaakt hebben maar het geheugen van de kiezer is meestal vrij kort.
Het CDA is natuurlijk christen democratisch en niet liberaal of neo-liberaal. Compleet andere stromingen.
Probleem voor links is niet zozeer dat ze het netjes spelen, dat doen ze namelijk net zo min als de andere partijen (FvD, DENK en PVV even daargelaten). Het verhaal slaat niet meer aan, het beter uitleggen komt mensen denk ik de strot uit en mensen zien wel dat links vol in gaat op identiteitspolitiek en klimaat. Zaken die voor veel kiezers nadelig uitpakken. Ga een huiseigenaar namelijk maar eens warm maken voor een investering van 20 a 30 duizend euro aan zijn huis, een investering die zichzelf vaak niet meer terugverdient. Links is de natuurlijke achterban verloren (de arbeider). Daar zit de kern. Vervolgens zie je een identiteitscrisis waar ze nu eigenlijk nog in zitten.
  zondag 17 januari 2021 @ 13:10:01 #69
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197462728
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:49 schreef Fred het volgende:

[..]

Vandaar dat de staatsschuld onder "rechts" Rutte zo gedaald is tot aan begon van de crisis...

Je ziet juist dat in de tijden van regeren door PVDA en CDA de schulden oplopen imho
.
Dit is feitelijk gewoon niet waar. Volstrekt onjuist. Post 17 hier:
POL / Gure linkse winter is coming

Sterker nog, de laagste staatsschuld ooit werd bereikt op het eind van het kabinet Den Uyl. In 1977.


De staatsschuld zou paradoxaal nog veel lager hebben gelegen in 2019 zónder al die over de top bezuinigingen. Die bezuinigingen hebben de staatsschuld, paradoxaal, alleen maar vergroot.

De landen met de laagste staatsschulden zijn niet ontoevallig de meer 'linksige' landen zoals Duitsland en Zweden. Stukken lager dan pakweg Italië, Hongarije of Verenigd Koninkrijk.

Rechts daarentegen wil helemaal geen extreem lage staatsschuld als dat dan toch dreigt te gebeuren:
https://www.parool.nl/nie(...)te-brengen~be879b00/

twitter
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:14:30 #70
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_197462817
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:05 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het CDA is natuurlijk christen democratisch en niet liberaal of neo-liberaal. Compleet andere stromingen.
Probleem voor links is niet zozeer dat ze het netjes spelen, dat doen ze namelijk net zo min als de andere partijen (FvD, DENK en PVV even daargelaten). Het verhaal slaat niet meer aan, het beter uitleggen komt mensen denk ik de strot uit en mensen zien wel dat links vol in gaat op identiteitspolitiek en klimaat. Zaken die voor veel kiezers nadelig uitpakken. Ga een huiseigenaar namelijk maar eens warm maken voor een investering van 20 a 30 duizend euro aan zijn huis, een investering die zichzelf vaak niet meer terugverdient. Links is de natuurlijke achterban verloren (de arbeider). Daar zit de kern. Vervolgens zie je een identiteitscrisis waar ze nu eigenlijk nog in zitten.
Spijker op de kop. Maar daarbij wil ik zeggen dat we hier hetzelfde zien als in Amerika: niemand ziet zich als arbeider. Je bent arbeider als je je tijd verkoopt voor geld. 90% van de bevolking dus. Maar we kijken neer op arbeiders en denken dat dat mensen zijn die putjes scheppen op achterop de vuilniswagen staan. Et voila: verdeel en heers.

Vandaar ook die gigantische wildgroei aan newspeak die bedrijven hebben ingevoerd om werknemers geen werknemers te hoeven noemen. Het gros van de bevolking voelt zich geen arbeider, ook al zijn ze dat wel. En als ze geraakt worden door een belastingmaatregel, toeslagencircus of zien dat bedrijven miljardensteun krijgen worden ze (terecht) boos.

En dan komt rechts met het bekende verhaaltje: het is de EU/vluchteling/immigrant waar je boos op moet zijn. En omdat we onszelf voorliegen dat 'we' middenklasse zijn willen we daar graag in geloven. Liever dat dan dat we moeten erkennen dat we niet allemaal maatschappelijke winnaars zijn.

  zondag 17 januari 2021 @ 13:15:10 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197462830
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:05 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het CDA is natuurlijk christen democratisch en niet liberaal of neo-liberaal. Compleet andere stromingen.
Probleem voor links is niet zozeer dat ze het netjes spelen, dat doen ze namelijk net zo min als de andere partijen (FvD, DENK en PVV even daargelaten). Het verhaal slaat niet meer aan, het beter uitleggen komt mensen denk ik de strot uit en mensen zien wel dat links vol in gaat op identiteitspolitiek en klimaat. Zaken die voor veel kiezers nadelig uitpakken. Ga een huiseigenaar namelijk maar eens warm maken voor een investering van 20 a 30 duizend euro aan zijn huis, een investering die zichzelf vaak niet meer terugverdient. Links is de natuurlijke achterban verloren (de arbeider). Daar zit de kern. Vervolgens zie je een identiteitscrisis waar ze nu eigenlijk nog in zitten.
Het CDA deint ook gewoon mee op populaire economische inzichten. Dat was ooit het "neoliberalisme" en toen roetsje het CDA van die glijbaan. En nu is de omgekeerde beweging populair en gaan ze daar weer in mee. Dat is overigens ook zo voor de meeste andere partijen zoals D66, CU, PvdA en zelfs de VVD. En je kan het ook niet kwalijk nemen want andere tijden zijn andere inzichten.
  zondag 17 januari 2021 @ 13:24:54 #72
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463025
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:05 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De vraag is of dit erg is in termen van representatie. Om te beginnen gaat representatie (veel) verder gaat dan kleur alleen. Dus net als man of vrouw zijn, zou kleur (etniciteit) geen enkel issue moeten zijn: het gaat om waarden en belangen.
Het onderliggende idee is natuurlijk dat vrouwen deze waarden en belangen van andere vrouwen beter kunnen invoelen, en daardoor voor betere resultaten zorgen van bedrijven en organisaties. Diversiteit zorgt bewezen voor betere resultaten.

Los daarvan was mijn observatie gewoonweg: zet als GroenLinks minderheden op de lijst en je krijgt een hoop gebash. Doe je dat niet dan krijg je ook kritiek, de kritiek van hypocrisie en blank bolwerk.

Plaats de VVD echter wat vrouwen hoog op de lijst, dan is er plots geen enkele discussie meer. Dat zit krampachtig en geforceerd zou zijn.


quote:
Ja, dit is onderdeel van de betonrot van ons staatsbestel. If shit goes in, shit comes out.. We hadden het er in het toeslagaffaire topic ook al over: dit gaat dieper dan alleen een kabinet dat 'zijn verantwoordelijkheid' moet nemen.
Natuurlijk gaat dat dieper maar het is voor mij wel duidelijk welke partijen een rol spelen in het normaliseren van rechts-populistisch gedachtegoed, en dat dan in de praktijk brengen ook.

Dat werkt dan de hele overheid en politie door.

Iets met een aap, een ladder, een tuinslang en een banaan.

[ Bericht 34% gewijzigd door Klopkoek op 17-01-2021 13:30:08 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:27:09 #73
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197463074
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:10 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is feitelijk gewoon niet waar. Volstrekt onjuist. Post 17 hier:
POL / Gure linkse winter is coming

Sterker nog, de laagste staatsschuld ooit werd bereikt op het eind van het kabinet Den Uyl. In 1977.
[ afbeelding ]
Het is maar net wat je gebruikt om de staatsschuld te meten:
1970 was de staatsschuld nog "slechts" 35 miljard, na 40 jaar kabinetten met PvdA en CDA aan het roer is dat opgelopen tot 375 miljard.

Gemeten per inwoner van de bevolking is dat van zo'n 2600 euro in 1970 naar zo'n 22.500 Euro per inwoner in 2010.
So we just called him Fred
pi_197463163
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:14 schreef Briqq het volgende:

[..]

Spijker op de kop. Maar daarbij wil ik zeggen dat we hier hetzelfde zien als in Amerika: niemand ziet zich als arbeider. Je bent arbeider als je je tijd verkoopt voor geld. 90% van de bevolking dus. Maar we kijken neer op arbeiders en denken dat dat mensen zijn die putjes scheppen op achterop de vuilniswagen staan. Et voila: verdeel en heers.

Vandaar ook die gigantische wildgroei aan newspeak die bedrijven hebben ingevoerd om werknemers geen werknemers te hoeven noemen. Het gros van de bevolking voelt zich geen arbeider, ook al zijn ze dat wel. En als ze geraakt worden door een belastingmaatregel, toeslagencircus of zien dat bedrijven miljardensteun krijgen worden ze (terecht) boos.

En dan komt rechts met het bekende verhaaltje: het is de EU/vluchteling/immigrant waar je boos op moet zijn. En omdat we onszelf voorliegen dat 'we' middenklasse zijn willen we daar graag in geloven. Liever dat dan dat we moeten erkennen dat we niet allemaal maatschappelijke winnaars zijn.

[ afbeelding ]
Oorspronkelijk kwamen de partijen die opkwamen voor 'de arbeiders' natuurlijk op voor de mensen in de fabrieken en andere lage lonen onderdelen van de arbeidsmarkt. Het is een beetje een definitie kwestie. Als ik denk aan arbeiders dan denk ik niet aan mijzelf, als kantoormannetje met 2x modaal. Ik heb wel een baas, maar ik werk niet onder het juk van een prikklok met een autoritair leidinggevende die me dagelijks opdraagt wat ik moet doen.

Ik vind dat echt iets anders en de beloning die ik ontvang maakt dat ook. Om die reden ben ik dan ook minder gevoelig voor de beschuldigingen richting welke bevolkingsgroep dan ook over de aantasting van mijn rijkdom. Ik zou andere keuzes maken om verschillende redenen, maar dat is iets anders.
  zondag 17 januari 2021 @ 13:32:51 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197463181
Maargoed de opkomst van het "neoliberalisme" rond 1980 wordt door linkse propagandisten ook geregeld as een soort boos sprookje neergezet. Alsof we in de jaren 70 in een paradijsje leefde waar nooit werkloosheid, woningnood of armoede was. En toen kwamen ineens de boze neoliberalen die dat allemaal stuk gemaakt hebben.

In werkelijkheid was de economie in die tijd volledig vastgelopen in de stagflatiecrisis, doordat de dominante ideologie van toen tegen de grens aan was gelopen. Daar heeft de politieke ommezwaai van toen een einde aan kunnen maken en de welvaart is sindsdien voor iedereen verbeterd. Alleen heeft die koers niet lang geleden zin Waterloo gevonden en zoeken we naar iets nieuws.
pi_197463263
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:27 schreef Fred het volgende:

[..]

Het is maar net wat je gebruikt om de staatsschuld te meten:
1970 was de staatsschuld nog "slechts" 35 miljard, na 40 jaar kabinetten met PvdA en CDA aan het roer is dat opgelopen tot 375 miljard.

Gemeten per inwoner van de bevolking is dat van zo'n 2600 euro in 1970 naar zo'n 22.500 Euro per inwoner in 2010.
Het is inderdaad maar net hoe je het wilt bekijken en met welke politieke kleur je naar de feiten kijkt.

Er wordt vanuit beide kampen ook nogal graag geroepen dat 'hun' weg de enige juiste is, iets wat ik weiger te geloven.
  zondag 17 januari 2021 @ 13:36:55 #77
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463284
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:27 schreef Fred het volgende:

[..]

Het is maar net wat je gebruikt om de staatsschuld te meten:
1970 was de staatsschuld nog "slechts" 35 miljard, na 40 jaar kabinetten met PvdA en CDA aan het roer is dat opgelopen tot 375 miljard.

Gemeten per inwoner van de bevolking is dat van zo'n 2600 euro in 1970 naar zo'n 22.500 Euro per inwoner in 2010.
Dit is een zeer misleidende voorstelling van zaken.

Zonder het hier te hebben over zaken zoals inflatie, BBP groei en geldontwaarding. Een euro in 1970 is niet dezelfde als een euro in 2010.

Splits dit eens uit naar kabinet. Dan zie je het patroon.

Tot en met Balkenende 1:
https://sargasso.nl/staat(...)e-linkse-kabinetten/

Voor de kabinetten 2 tot 4:
https://www.destaatsschul(...)450-miljard-euro.jpg
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:39:48 #78
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463353
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Het is inderdaad maar net hoe je het wilt bekijken en met welke politieke kleur je naar de feiten kijkt.
Nee, mooi niet:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jeea.12154
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:41:03 #79
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197463379
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
Zeer misleidende voorstelling van zaken.
Misleidend, omdat?
So we just called him Fred
  zondag 17 januari 2021 @ 13:41:43 #80
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197463389
quote:
Iedere burger heeft toch het recht op zijn eigen manier naar de staatsschuld te kijken?
So we just called him Fred
  zondag 17 januari 2021 @ 13:43:59 #81
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463435
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:14 schreef Briqq het volgende:

[..]

Spijker op de kop. Maar daarbij wil ik zeggen dat we hier hetzelfde zien als in Amerika: niemand ziet zich als arbeider. Je bent arbeider als je je tijd verkoopt voor geld. 90% van de bevolking dus. Maar we kijken neer op arbeiders en denken dat dat mensen zijn die putjes scheppen op achterop de vuilniswagen staan. Et voila: verdeel en heers.

Vandaar ook die gigantische wildgroei aan newspeak die bedrijven hebben ingevoerd om werknemers geen werknemers te hoeven noemen. Het gros van de bevolking voelt zich geen arbeider, ook al zijn ze dat wel. En als ze geraakt worden door een belastingmaatregel, toeslagencircus of zien dat bedrijven miljardensteun krijgen worden ze (terecht) boos.

En dan komt rechts met het bekende verhaaltje: het is de EU/vluchteling/immigrant waar je boos op moet zijn. En omdat we onszelf voorliegen dat 'we' middenklasse zijn willen we daar graag in geloven. Liever dat dan dat we moeten erkennen dat we niet allemaal maatschappelijke winnaars zijn.

[ afbeelding ]
De truuk is om werknemers te verdelen tussen vast en flex, tussen jong en oud en andere gemaakte tegenstellingen. Heeft rechts heel welbewust zo gedaan.

Plus, van iedereen een investeerder, huizenbezitter en zelfstandige te maken. Iedereen een eigen kleine mini-kapitalist.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:49:23 #82
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463542
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:41 schreef Fred het volgende:

[..]

Misleidend, omdat?
Omdat een euro in 1970 niet dezelfde is als die in 2010. Om daarmee eens te beginnen. En omdat je het niet uit splitst naar kabinet.

Daarom - het is trollen. 2010 is daarbij ook nog eens een zeer voordelige einddatum, middenin de bankencrisis.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:50:46 #83
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463572
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:41 schreef Fred het volgende:

[..]

Iedere burger heeft toch het recht op zijn eigen manier naar de staatsschuld te kijken?
Fred de postmodernist.

Normaal gesproken een stroman waar rechts tegenaan schopt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 13:55:46 #84
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197463669
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:49 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat een euro in 1970 niet dezelfde is als die in 2010. Om daarmee eens te beginnen. En omdat je het niet uit splitst naar kabinet.

Daarom - het is trollen. 2010 is daarbij ook nog eens een zeer voordelige einddatum, middenin de bankencrisis.
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Ik ben geen econoom, net zoals nog eens 99,99% van de kiezers. Het helpt dan niet als je mensen uit gaat maken voor troll.
So we just called him Fred
  zondag 17 januari 2021 @ 13:56:02 #85
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_197463673
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Oorspronkelijk kwamen de partijen die opkwamen voor 'de arbeiders' natuurlijk op voor de mensen in de fabrieken en andere lage lonen onderdelen van de arbeidsmarkt. Het is een beetje een definitie kwestie. Als ik denk aan arbeiders dan denk ik niet aan mijzelf, als kantoormannetje met 2x modaal. Ik heb wel een baas, maar ik werk niet onder het juk van een prikklok met een autoritair leidinggevende die me dagelijks opdraagt wat ik moet doen.

Ik vind dat echt iets anders en de beloning die ik ontvang maakt dat ook. Om die reden ben ik dan ook minder gevoelig voor de beschuldigingen richting welke bevolkingsgroep dan ook over de aantasting van mijn rijkdom. Ik zou andere keuzes maken om verschillende redenen, maar dat is iets anders.
En dat is precies wat ik aankaart: veel mensen denken dat ze mijlenver afstaan van de putjesschepper of de vuilnisman, maar de werkelijkheid is dat 'wij', dus ook de bovenmodaal verdienende kantoormannetjes, eerder behoren tot de onderlaag volgens degenen die het vermogen in handen hebben. Wij zijn immers nog steeds werknemers, en 2x modaal verdienen betekent niet dat je positie heel veel beter is dan modaal of zelfs daaronder. Als er een crisis komt of het bedrijf vindt ons niet meer nuttig, dan wacht ons hetzelfde lot als dat van de minima.
  zondag 17 januari 2021 @ 14:02:44 #86
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197463822
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:55 schreef Fred het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je er naar kijkt.
Dat is gemakzuchtig postmodernisme.

De periode die je noemt van 1970 tot 2010 had overigens vaker een centrum-rechts kabinet dan een centrum-linkse. De VVD zat er langer in dan de PvdA, en het CDA al helemaal.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 14:07:28 #87
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197463932
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:02 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is gemakzuchtig postmodernisme.
Dat mag jij best vinden.

quote:
De periode die je noemt van 1970 tot 2010 had overigens vaker een centrum-rechts kabinet dan een centrum-linkse. De VVD zat er langer in dan de PvdA, en het CDA al helemaal.
Dat ligt er maar net aan hoe je het CDA plaatst in het politieke veld. Mijn optiek zijn ze een stuk linkser dan in jouw ogen denk ik.
So we just called him Fred
pi_197464398
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:56 schreef Briqq het volgende:

[..]

En dat is precies wat ik aankaart: veel mensen denken dat ze mijlenver afstaan van de putjesschepper of de vuilnisman, maar de werkelijkheid is dat 'wij', dus ook de bovenmodaal verdienende kantoormannetjes, eerder behoren tot de onderlaag volgens degenen die het vermogen in handen hebben. Wij zijn immers nog steeds werknemers, en 2x modaal verdienen betekent niet dat je positie heel veel beter is dan modaal of zelfs daaronder. Als er een crisis komt of het bedrijf vindt ons niet meer nuttig, dan wacht ons hetzelfde lot als dat van de minima.
Ik weet dat dat is wat jij aankaart, ik ben het er alleen niet mee eens.
  zondag 17 januari 2021 @ 14:30:49 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197464512
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:27 schreef Fred het volgende:

[..]

Het is maar net wat je gebruikt om de staatsschuld te meten:
1970 was de staatsschuld nog "slechts" 35 miljard, na 40 jaar kabinetten met PvdA en CDA aan het roer is dat opgelopen tot 375 miljard.

Gemeten per inwoner van de bevolking is dat van zo'n 2600 euro in 1970 naar zo'n 22.500 Euro per inwoner in 2010.
In 1970 kostte een biertje ook een kwartje ofzo
  zondag 17 januari 2021 @ 14:45:46 #90
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197464910
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:07 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat mag jij best vinden.
[..]

Dat ligt er maar net aan hoe je het CDA plaatst in het politieke veld. Mijn optiek zijn ze een stuk linkser dan in jouw ogen denk ik.
Het CDA was ooit wel een centrum-linkse partij, met deze neiging, maar niet meer sinds de jaren 90.

Alweer: het gaat niet om 'mijn ogen' maar inhoudelijke en objectieve feiten:
https://mobile.twitter.com/hamidsarve/status/1277744413582729216
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 15:24:03 #91
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197465930
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:59 schreef Hexagon het volgende:
Referenda zie ik als het communisme. Klonk ooit leuk op papier. Maar in werkelijkheid is het een ramp. Je gaat inhoudelijke besluitvorming neerleggen bij mensen die daar geen enkele verantwoording over hoeven af te leggen. Dat is een recipe for disaster.

Dat D66 daarin zijn eigen troep heeft mogen opruimen was wel vrij genant natuurlijk. Maar het is beter zo. Van mij mag het idee nog verder de prullenbak in.
Referenda werken prima in vele landen. Communisme niet. Belangrijk verschil lijkt me.

Dit vergt echter wel onderhoud aan de rest van het systeem. Zoals de WOB en partijfinanciering. Je kunt niet zomaar het referendum invoeren als er elders rot in het stelsel zit.

Wat vind jij er eigenlijk van dat steeds minder mensen bij gemeenteraadsverkiezingen gaan stemmen? Terwijl ze steeds meer bevoegdheden krijgen (en dat niet aan kunnen, peperduur). Wat daaraan te doen?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 16:53:51 #92
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197468514
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik ben het hier - misschien voor het eerst? - volmondig mee eens.
[..]

Misschien, hoewel de verkiezingsprogramma's wel allemaal hoofdstukken over dit thema bevatten. Ik vind de kwestie Kautar binnen GL daar ook bij horen. Maar misschien is dat allemaal minder ideologisch gedreven dan ik denk, en vooral pragmatiek om zetels bij DENK en BIJ1 weg te houden. Ik zou het laatste begrijpen overigens, de meer rechter partijen doen het ook richting PVV / FvD.

En inderdaad, die koppen over of Nederland klaar is voor een vrouw vind ik ook vreemd. Ik vind dat hele vrouw zijn sowieso geen issue. Een vrouw maakt niet een betere premier omdat ze vrouw is. Bovendien hebben we al aardig wat vrouwelijke staatshoofden gehad, maar die zijn dan weer niet gekozen natuurlijk.
Dit is nu wat ik bedoel

twitter

De DPG (en anderen) voert expres dit soort uitersten op zoals Akwasi met als doel om op zich valide punten belachelijk te maken.

Dit wordt dan opgeschaald en op heel links geplakt, het gaat dan aan partijen zoals GroenLinks kleven. Dat is m.i. niet correct.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Leukste jonkie 2022 zondag 17 januari 2021 @ 16:55:20 #93
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197468551
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarbij ook nog eens in eigen land onderschat wordt hoe rechts de VVD al is. Het PVV gedachtegoed zit daarin al verwerkt.

In het buitenland ziet men dit duidelijker.

En het geld? Dat bleek er uiteindelijk toch te zijn, en wordt met vakken verspild
VVD heeft de afgelopen 8 jaar allemaal Groenlinks beleid lopen uitvoeren joh :') _O-
Je maintiendrai -XOXO-
  zondag 17 januari 2021 @ 18:00:03 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197470406
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 15:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Referenda werken prima in vele landen. Communisme niet. Belangrijk verschil lijkt me.

Dit vergt echter wel onderhoud aan de rest van het systeem. Zoals de WOB en partijfinanciering. Je kunt niet zomaar het referendum invoeren als er elders rot in het stelsel zit.
Probleem met het referendum is dat het heel gemakkelijk te manipuleren is met leugens en laffe retoriek. Wie een complexe boodschap moet verdedigen is vrijwel kansloos. Daarbij hebben velen blijkbaar maar weinig verantwoordelijkheidsgevoel. En de gevolgen zijn enorm. We zien in de UK dat de hele politiek er door gegijzeld werd. Ruimte om op basis van nieuwe inzichten iets anders te doen was er niet meer.

Politici die slechte besluiten maken moeten zich in ieder geval nog verantwoorden en kunnen onder druk van de gevolgen en van boze kiezers nog hun slechte besluiten terugdraaien. Dat kan bijna niet bij zo'n referendum. Daarom zijn ze bij de FvD ook zo dol op referenda. Prima manier om kritische minderheden het zwijgen op te leggen.

quote:
Wat vind jij er eigenlijk van dat steeds minder mensen bij gemeenteraadsverkiezingen gaan stemmen? Terwijl ze steeds meer bevoegdheden krijgen (en dat niet aan kunnen, peperduur). Wat daaraan te doen?
Dat is natuurlijk geen goede zaak. Een deel van de oplossing zit wel in het communicatiebeleid van de gemeente en de partijen. In Eindhoven is de opkomst vaak dramatisch. Ik heb toen in de werkgroep raadscommunicatie gezeten en daarmee hebben we trend wel wat kunnen keren. Zo hebben we geld uitgetrokken om Studio040, onze lokale tv-omroep, professioneler te maken met een eigen politiek programma. Ook hebben we townhall meetings georganiseerd voor heikele onderwerpen. En in samenwerking met de partijen is een soort politieke scene opgezet waarbij allerlei openbare bijeenkomsten van partijen gepromoot worden om zo mensen te bereiken. Ook wordt er meer samengewerkt met buurtverenigingen om raadsleden met bewoners in gesprek te laten gaan. Dat ligt nu op de tv-zender na wel op zijn gat door COVID, dus ik ben benieuwd wat het effect is.

Er moet sowieso wel meer steun zijn voor lokale media. Zonder hen kun je als lokale politiek moeilijk mensen bereiken en burgers laten weten wat er speelt. Hoe dat toekomstbestendig moet worden daar heb ik ook niet direct antwoord op. Maar er zou in ieder geval over moeten worden nagedacht.
  zondag 17 januari 2021 @ 18:43:13 #95
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197471785
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:00 schreef Hexagon het volgende:
Dat is natuurlijk geen goede zaak. Een deel van de oplossing zit wel in het communicatiebeleid van de gemeente en de partijen. In Eindhoven is de opkomst vaak dramatisch. Ik heb toen in de werkgroep raadscommunicatie gezeten en daarmee hebben we trend wel wat kunnen keren. Zo hebben we geld uitgetrokken om Studio040, onze lokale tv-omroep, professioneler te maken met een eigen politiek programma. Ook hebben we townhall meetings georganiseerd voor heikele onderwerpen. En in samenwerking met de partijen is een soort politieke scene opgezet waarbij allerlei openbare bijeenkomsten van partijen gepromoot worden om zo mensen te bereiken. Ook wordt er meer samengewerkt met buurtverenigingen om raadsleden met bewoners in gesprek te laten gaan. Dat ligt nu op de tv-zender na wel op zijn gat door COVID, dus ik ben benieuwd wat het effect is.

Er moet sowieso wel meer steun zijn voor lokale media. Zonder hen kun je als lokale politiek moeilijk mensen bereiken en burgers laten weten wat er speelt. Hoe dat toekomstbestendig moet worden daar heb ik ook niet direct antwoord op. Maar er zou in ieder geval over moeten worden nagedacht.
In hoeverre zijn raadsleden een afspiegeling van de bevolking? Of ligt het inkomen van een gemiddeld raadslid vier keer zo hoog als de bevolking? (Zoals in Arnhem midden jaren 90, waar ze ook allemaal in dezelfde paar wijken woonden; zoals opgetekend in het klassieke boek 'niet spreken met de bestuurder').

Om nog even een ontopic opmerking te maken: de economische structuur van Nederland met relatief veel ITers en financiële dienstverlening helpt de linkse politiek ook niet. Dat is bij landen met daadwerkelijke hoogwaardige maakindustrie (Duitsland, Denemarken) anders.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197471870
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De truuk is om werknemers te verdelen tussen vast en flex, tussen jong en oud en andere gemaakte tegenstellingen. Heeft rechts heel welbewust zo gedaan.

Plus, van iedereen een investeerder, huizenbezitter en zelfstandige te maken. Iedereen een eigen kleine mini-kapitalist.
Daarbij is heel effectief de toegang tot het sociale vangnet voor de die groepen praktisch afgesloten. Bezit je een huis, of wat spaargeld of ben je zelfstandige, dan mag je eerst alles wat je opgebouwd hebt opmaken voordat een recht ontstaat. Daarmee wordt het draagvlak en sympathie voor de verzorgingsstaat ondermijnd.

Je ziet het ook in het onderwijs. De afschaffing van de basisbeurs heeft voor mijn gevoel afgestudeerden veel egoïstischer gemaakt dan 20 of 30 jaar geleden. Ze hebben nu immers zelf in hun opleiding geïnvesteerd dus alle beloning komt hen nu toe, de investering moet worden terugverdiend.
  zondag 17 januari 2021 @ 18:58:54 #97
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197472162
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:46 schreef Havermout2 het volgende:
Je ziet het ook in het onderwijs. De afschaffing van de basisbeurs heeft voor mijn gevoel afgestudeerden veel egoïstischer gemaakt dan 20 of 30 jaar geleden. Ze hebben nu immers zelf in hun opleiding geïnvesteerd dus alle beloning komt hen nu toe, de investering moet worden terugverdiend.
Ze zullen ook minder snel gaan demonstreren met zoveel schulden om je nek.

Je ziet inderdaad wel dat dit de studiekeuze beïnvloed en meer mensen voor het snelle geld gaan.
https://www.scienceguide.(...)wijs-en-zorgstudies/


Denk ook niet dat Trump toestanden (met andere retoriek) niet in Nederland kunnen gebeuren. Integendeel, Nederland is in vele opzichten veel kwetsbaarder dan de VS... (de trias politica, de WOB, de financiering stromen, pluralisme in de media enz.)

De belastingen voor een doorsnee werknemer zijn nog steeds vrij hoog, maar de gemiddelde lastendruk en de sociale uitgaven zijn dat niet, die zijn onder het EU27 gemiddelde.

quote:
Bezit je een huis, of wat spaargeld of ben je zelfstandige, dan mag je eerst alles wat je opgebouwd hebt opmaken voordat een recht ontstaat. Daarmee wordt het draagvlak en sympathie voor de verzorgingsstaat ondermijnd.
Er is *heel veel* wetenschappelijk bewijs voor dat deze 'fear of falling' populisten enorm in de kaart spelen. Ze vangen geen stemmen van 'deplorables' maar mensen die drie maanden werkloosheid daar vanaf zitten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 19:16:09 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197472530
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In hoeverre zijn raadsleden een afspiegeling van de bevolking? Of ligt het inkomen van een gemiddeld raadslid vier keer zo hoog als de bevolking? (Zoals in Arnhem midden jaren 90, waar ze ook allemaal in dezelfde paar wijken woonden; zoals opgetekend in het klassieke boek 'niet spreken met de bestuurder').
Dat was in Eindhoven eigenlijk heel prima in de tijd dat ik er zat. We hebben ook bijstandsmoeders, een zwaar gehandicapte, een postbode en een schoonmaker in de raad gehad in de tijd dat ik er zat. Ook de klassieke allochtonengroepen heb ik allemaal voorbij zien komen.

Alleen de steeds grote wordende groep expats is een lastige.
pi_197472553
Toen ik werkloos werd kreeg ik gewoon een werkloosheidsuitkering. Voor elk jaar dat je gewerkt hebt krijg je een maand uitkering van 70% van je laatst ontvangen loon. Dat voor maximaal 2 jaar geloof ik (indien je dus 24 jaar gewerkt hebt). Bijbaantjes tellen mee dus de eerste 5 maand krijg je al praktisch cadeau. Ik had toen ook een eigen huis, auto enzovoort. Daar heb ik niets van hoeven inleveren.

Het is een vangnet en geen hangmat en je moet gemotiveerd blijven om te solliciteren.
De vergelijking met de VS wordt getrokken in dit topic, doe dat dan ook eens met ons sociale vangnet. Dan zal je zien dat we het hier best voor elkaar hebben.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 19:18:16 ]
pi_197472608
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 18:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In hoeverre zijn raadsleden een afspiegeling van de bevolking? Of ligt het inkomen van een gemiddeld raadslid vier keer zo hoog als de bevolking? (Zoals in Arnhem midden jaren 90, waar ze ook allemaal in dezelfde paar wijken woonden; zoals opgetekend in het klassieke boek 'niet spreken met de bestuurder').
Dat is natuurlijk fout, maar dat het gemiddelde inkomen hoger is is prima. Een volksvertegenwoordiging hoeft geen dwarsdoorsnede te zijn.

We hebben bijna een half miljoen verstandelijk gehandicapten in Nederland, maar gelukkig is niet 1 op de 34 volksvertegenwoordigers verstandelijk gehandicap (al zouden dan misschien de verzorgers niet steeds naar achter worden geschoven in de strategie, ze stonden vooraan, nu staan ze half februari...).
2,5 miljoen van de Nederlanders boven de 16 hebben moeite met lezen en schrijven, toch zitten er gelukkig geen laaggeletterden in de Tweede Kamer.

Dus die opmerking of het gemiddelde inkomen wel gelijk is aan het gemiddelde inkomen van een plaats vind ik niet terecht. Laat alsjeblieft de mensen die inderdaad vaak hoger opgeleid zijn en mede daardoor ook complexiteit van problemen kunnen doorzien in de gemeenteraden zitten. En ja, dan hebben ze ook vaak een hoger inkomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')