FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Contract bij hobby werk
TjjWesterzaterdag 16 januari 2021 @ 15:54
Ik heb ooit bij een oude werkgever een CE rijbewijs gehaald , nu heeft een famillielid van mij een transportonderneming, om mijn vaardigheden bij te houden en gewoon voor de leuk spring ik regelmatig bij.

Meestal belt hij mij als hij iets bezonders heeft of bij een leuke internationale rit, gemiddeld 1 keer per maand maar er zijn ook tijden geweest dat het 1 keer in het kwartaal was, afgelopen december heb ik 15 dagen bijgesprongen(had toch vakantie).

Ik krijg per rit een paar euro(meestal tussen de 50 en 100) maar geld verdienen is niet mijn doel.

Nu vroeg ik me af hoe we dat contractueel moeten regelen, is het voldoende als hij mij een nul uren oproepconteact geeft?? Of moet hij mij als zelfstandige inhuren??
Ferzaterdag 16 januari 2021 @ 15:58
Volgens is het niet verplicht. Als jij het verdienste maar opgeeft bij je jaaraangifte.
TjjWesterzaterdag 16 januari 2021 @ 15:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:58 schreef Fer het volgende:
Volgens is het niet verplicht. Als jij het verdienste maar opgeeft bij je jaaraangifte.
Nee volgens de wet is het niet verplicht, volgens de verzekering wel. Daarom dat ik wil informeren wat de beste optie is zonder dat het hem bakken met geld gaat kosten.

Zijn bedrijf zit in een typische situatie dat ze niet genoeg werk hebben voor een extra personneelslid maar soms die wel nodig hebben.
TechLightzaterdag 16 januari 2021 @ 16:00
Denk dat je inderdaad beter iets kan regelen, bijvoorbeeld ivm verzekering. Persoonlijke verzekeringen dekken vaak geen 'bedrijfsmatige' activiteiten. Als je iets verdiend met een activiteit kan dat al snel zo gezien worden. Dat geldt overigens voor beide kanten: als je niet officieel ingehuurd wordt, kan de verzekering van de andere kant ook moeilijk gaan doen. Zeker met verkeer/vervoer zou ik daar mee uit kijken omdat dat over behoorlijk grote bedragen kan gaan.
TjjWesterzaterdag 16 januari 2021 @ 16:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:00 schreef TechLight het volgende:
Denk dat je inderdaad beter iets kan regelen, bijvoorbeeld ivm verzekering. Persoonlijke verzekeringen dekken vaak geen 'bedrijfsmatige' activiteiten. Als je iets verdiend met een activiteit kan dat al snel zo gezien worden. Dat geldt overigens voor beide kanten: als je niet officieel ingehuurd wordt, kan de verzekering van de andere kant ook moeilijk gaan doen. Zeker met verkeer/vervoer zou ik daar mee uit kijken omdat dat over behoorlijk grote bedragen kan gaan.
Precies daarom dat het geregeld moet worden.

Het schijnt dat de all risk verzekering een werknemer/inhuur clausule heeft, wisten wij niks van.
Peterzaterdag 16 januari 2021 @ 21:10
Je kunt toch gewoon op oproepbasis ingehuurd worden?

Heb je trouwens code 95 en houd je die bij? Dat is wel verplicht voor commercieel vervoer.. https://www.cbr.nl/nl/rij(...)js-c-met-code-95.htm

En het is wel inkomen dat je volgens mij gewoon moet melden bij de belastingdienst. Ik zou het als resultaat overige werkzaamheden opvoeren.
Pap89zondag 17 januari 2021 @ 08:49
Ja hoe doe je het met je code 95?

Want die paar 100jes per keer dekken amper de kosten van je code 95.

En je digitale bestuurderskaart etc?
TjjWesterzondag 17 januari 2021 @ 10:26
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:49 schreef Pap89 het volgende:
Ja hoe doe je het met je code 95?

Want die paar 100jes per keer dekken amper de kosten van je code 95.

En je digitale bestuurderskaart etc?
De bestuurderskaart heb ik gewoon aangevraagd, was 9 tientjes geloof ik.

Code 95 heb ik en is nog geldig, als ik straks nascholing moet gaan doen dan moet ik eens naar de kosten gaan kijken, dat duurt nog even.

Het bedrijf laat haar chauffeurs in grote groepen nascholing doen omdat de prijs dan flink zakt, waarschijnlijk kan ik goedkoop daar aansluiten.
tstilezondag 17 januari 2021 @ 17:53
Dit is gewoon een oproep dienstverband. Je werkt onder instructie van het bedrijf met hun bedrijfsmiddel.

Dus je moet gewoon op de loonlijst.

Zzp in transport kan alleen als het bedrijf geen goederenvervoer voor derden doet. Maar een transportbedrijf doet dat meestal wel.

Het transport is anders dan andere bedrijven. Het ouderwetse middenstandsdiploma is hier nog verplicht. Ook moet je je eigen voertuig hebben(mag ook huur of lease zijn). En nog wat meer eisen. Zoek maar eens op Niwo vergunning.

Freelancen op de vrachtwagen komt een hoop bij kijken.

Maargoed, in de transportsector is een hoop gesjoemel en dingen die niet helemaal in de haak zijn. Dat gaat vaak lang goed vanwege het gebrek aan controle.

Dat is wel zuur voor de zzp'ers en bedrijven die wel helemaal eerlijk volgens de regels werken en sociale premies afdragen en/of alle kosten maken om een niwo vergunning te halen.