abonnement Unibet Coolblue
pi_197441213
Mijn huis heeft een plat dak. Voordeel is veel ruimte en rechte muren boven en heb een dakterras en zonnepanelen laten aanbrengen.

Veel huizen hebben echter schuine daken. Wat zijn nou de voordelen/nadelen tussen de 2 en hoe maken bouwers of architecten een keuze bij het ontwerpen van een huis?
.
pi_197441347
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:08 schreef Fer het volgende:
Mijn huis heeft een plat dak. Voordeel is veel ruimte en rechte muren boven en heb een dakterras en zonnepanelen laten aanbrengen.

Veel huizen hebben echter schuine daken. Wat zijn nou de voordelen/nadelen tussen de 2 en hoe maken bouwers of architecten een keuze bij het ontwerpen van een huis?
Een schuin dak met pannen gaat zeker 70 jaar mee.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197441617
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:17 schreef halfway het volgende:

[..]

Een schuin dak met pannen gaat zeker 70 jaar mee.
Klopt en een platdak maar 20 jaar,,, dus zomaar ff zonnepanelen klappen is niet handig.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_197441618
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:08 schreef Fer het volgende:
Mijn huis heeft een plat dak. Voordeel is veel ruimte en rechte muren boven en heb een dakterras en zonnepanelen laten aanbrengen.

Veel huizen hebben echter schuine daken. Wat zijn nou de voordelen/nadelen tussen de 2 en hoe maken bouwers of architecten een keuze bij het ontwerpen van een huis?
Esthetisch. Een vrijstaand huis met plat dak, oogt al gauw als een grote garage.

Afwatering is een puntje, idem windgevoeligheid: > bij plat dak. Plus vochtophoping onder de dampdichte laag bij een plat dak. Pannendak ventileert.

Vroeger was de dakbedekking van een plat dak, na 20 jaar aan vervanging toe, misschien zijn hedendaagse EPDM's een langer leven beschoren. Pannendak met keramische pannen gaat makkelijk 80 jaar mee.

Onder een platdak werd het vroeger bloedheet, misschien met een dikke laag isolatie van tegenwoordig wat minder effect. van zonne-instraling.

De muren en kozijnen worden bij overstekende goten (puntdak), beter tegen weersinvloeden beschermd.

Ik zie dus meer nadelen dan voordelen aan een plat dak. Binneshuis heeft een schuin dak natuurlijk minder BVO's.

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 16-01-2021 11:41:52 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:01 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197441657
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:08 schreef Fer het volgende:
Veel huizen hebben echter schuine daken. Wat zijn nou de voordelen/nadelen tussen de 2 en hoe maken bouwers of architecten een keuze bij het ontwerpen van een huis?
Dat is een samenspel tussen:
- gewenste afmetingen
- gewenste inhoud
- focus op snel/goedkoop bouwen vs eenvoudig/goedkoop onderhoud
- gewenste klimaat in de woning
- kosten van materialen
- bouwvoorschriften
- economische omstandigheden

Een plat dak levert de meeste inhoud op per vierkante meter met dezelfde bouwhoogte en is relatief goedkoop om te bouwen. De onderhoudskosten zijn echter weer hoger en de woning neemt meer warmte op.

Een schuin dak levert minder inhoud op per vierkante meter met dezelfde bouwhoogte en is relatief duur. De onderhoudskosten zijn weer een stuk lager en de woning neemt minder warmte op.

In Nederland bouwen we traditioneel met een schuin dak, als je naar de afgelopen 120 jaar kijkt dan zie je dat een plat dak in grote lijnen wordt toegepast bij of tijdens:
- economische tegenslag
- grote vraag naar woningen
- hoogbouw
So we just called him Fred
pi_197447858
Het is ook beetje traditie natuurlijk en dus ook een nostalgische trend... :) Het is immers allemaal met riet en daarna met pannen begonnen... Bijkomend voordeel je hebt een zolder.

Andere bijkomstige voordelen, gebreken zijn gemakkelijker op te sporen en relatief goedkoper te repareren.

Lekkage in plat dak is heel vaak alles nieuw laten leggen. Flikken valt snel van de regen in de drup.
pi_197447909
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:34 schreef Chinless het volgende:

[..]

Klopt en een platdak maar 20 jaar,,, dus zomaar ff zonnepanelen klappen is niet handig.
Zonnepanelen ook 20 jaar en bijkomend voordeel is dat je dak langer meegaat.
Dus mwoah niet handig??
Zorg wel voor frisse dakbedekking voordat je ze erop gooit.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')