abonnement Unibet Coolblue
pi_197421073
Beste Fokkers,

Voor een verbouwing van de tuin/huis zal er een lening met mijn vader gaan plaatsvinden. Ik weet dat er een rente gevraagd móet worden omdat het anders een schenking is en je dan belastingproblemen krijgt. Zijn er vastgestelde rentepercentages, slimme omwegen etc. Eigenlijk zouden we het in de hypotheek opnemen van het deel dat al afbetaald is plus de waardevermeerdering t.o.v drie jaar geleden/verbouwingsplannen. Uiteindelijk was dit voor ons geen optie momenteel. Zelfs met lening zitten we in ieder geval nog ruim onder onze max. dus geen enkel probleem.

Zijn er verder nog voorwaarden waar deze lening aan moet voldoen? Mijn vader is hier redelijk flexibel in en samen willen we gewoon het bedrag lenen (plusminus 30k) zonder te veel gedoe.
- Met zuidelijke groet -
pi_197421367
Het deel dat je leent is geen schenking, alleen de rente (als je geen of te weinig rente betaalt).

Wat ik heb begrepen is dat alle rente beneden de 6% wordt beschouwd als "geschonken" maar als dat binnen de jaarlijkse schenkingsgrens valt, je er geen belasting over hoeft te betalen.

6% van ¤30.000 is ¤1.800 en dat zou ruim binnen de grens van ¤6604 (2021) vallen.
Je zou dus ongeveer ¤110.000 renteloos kunnen lenen zonder problemen.

Mocht ik hier wat over het hoofd zien, dan word ik vast wel gecorrigeerd.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2021 10:53:19 ]
pi_197421625
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 10:24 schreef Schnitzels het volgende:
Zijn er verder nog voorwaarden waar deze lening aan moet voldoen? Mijn vader is hier redelijk flexibel in en samen willen we gewoon het bedrag lenen (plusminus 30k) zonder te veel gedoe.
De lening moet een standaard lening zijn, zijn wel diverse documenten voor te vinden.
Verder moet je, als je in aanmerking wil komen voor de HRA de lening terug betalen (liniear of annuitair).

Stel je maakt een lening van 50k, af te betalen over (fictief) 30 jaar.
Dan los je 138,89 af per maand = 1666,66 aflossing per jaar
Reken je met 5% rente dan betaal je het eerste jaar 2259.83 aan rente.
Jij krijgt dan (even 33% aftrek gerekend, is te laag maar je weet maar niet wat de wetgever hierover verzint in de toekomst) 745,74 euro terug van de belasting
Heb jij dus netto 3180,76 euro betaald, je vader kan die weer schenken per jaar.

Jij hebt een "gratis" lening van 50k en je vader houd die 745 euro over per jaar.

Je kan ook zeggen ik wil het echt aflossen dan schenk je dus 1666 euro minder, dus maar 1500 euro schenken.
Dan heb jij een gratis lening (betaald effectief alleen aflossing), immers 1500 schenking + 745 HRA = rente verplichting.
Je vader houd dan 745 euro aan netto rente vergoeding over op 50k = 1,5%

Moet je wel netjes per bank betaling per maand de aflossing/rente betaling doen EN je vader mag dan 1 maal per jaar een losse schenking doen... LET OP ZONDER verwijzing naar elkaar, een schenking mag niet een verplichting zijn.
Je kan verder natuurlijk schuiven met die schenking om het % aan te passen, meer schenken verlaagt het % minder schenken...
pi_197422439
@Schnitzels

Je ouder(s) mag eenmaal een bedrag van ¤26881,- belastingvrij schenken. Jij mag zelf beslissen waaraan dit besteed wordt. Dit kun je terugvinden op de website van de belastingdienst.

https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Het terugbetalen van deze schenking kan plaatsvinden door je ouder(s) jaarlijks ¤3244,- te schenken.

De vraag is of de termijn die je dan krijgt acceptabel is voor je ouder(s).

Als ik hier iets beweer wat niet klopt word ik graag gecorrigeerd
pi_197422581
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:53 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Het terugbetalen van deze schenking kan plaatsvinden door je ouder(s) jaarlijks ¤3244,- te schenken.
In 2021 zijn de schenkingen eenmalig verhoogd.. gaan in 2022 weer "terug" omlaag.

Voor de rest is het gewoon zonde om hiervoor je eenmalige schenking te misbruiken .... tenminste in mijn mening.
pi_197422662
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:01 schreef namliam het volgende:

[..]

In 2021 zijn de schenkingen eenmalig verhoogd.. gaan in 2022 weer "terug" omlaag.

Voor de rest is het gewoon zonde om hiervoor je eenmalige schenking te misbruiken .... tenminste in mijn mening.
Goed om te weten.

En dat is inderdaad een afweging die TS zou moeten maken. Je zou dan inderdaad geen gebruik meer kunnen maken van de eenmalige belastingvrije schenking van ¤105.302,-, te besteden aan een eigen woning

Stel dat de vader van TS veel vermogen heeft, zou je in plaats van de ¤26881,- kunnen kiezen voor een veel hoger bedrag, mits dit besteed wordt aan een eigen woning. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen zien als voorschot op de erfenis.

Voor zover ik weet mag dit namelijk ook gebruikt worden voor de aflossing van een hypotheek. Van dit laatste weet ik echter niet precies wat de voorwaarden zijn.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 12:16:14 #7
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_197422846
Wat wel relevant is:
Heeft vader meer kinderen? Wil hij het bedrag echt terug wil hij het schenken (eenmalig of verspreid over jaren)?

Ik denk dat je doelt op een lening waarop je hypotheekrenteaftrek wil. Voorwaarden zijn dan hetzelfde als bij een ‘gewone’ lening: jaarlijks aflossen, uiterlijk binnen 30 jaar helemaal. De rente moet redelijk marktconform zijn. Daar valt over te twisten omdat er ws geen hypotheek zal rusten op deze lening. Soms is een hogere rente gunstig ivm hypotheekrenteaftrek icm schenken.
pi_197422995
Volgens mij moet je dit ook schriftelijk vastleggen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_197426859
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het deel dat je leent is geen schenking, alleen de rente (als je geen of te weinig rente betaalt).

Wat ik heb begrepen is dat alle rente beneden de 6% wordt beschouwd als "geschonken" maar als dat binnen de jaarlijkse schenkingsgrens valt, je er geen belasting over hoeft te betalen.

6% van ¤30.000 is ¤1.800 en dat zou ruim binnen de grens van ¤6604 (2021) vallen.
Je zou dus ongeveer ¤110.000 renteloos kunnen lenen zonder problemen.

Mocht ik hier wat over het hoofd zien, dan word ik vast wel gecorrigeerd.
Dus het rentepercentage dat je kunt terugschenken moet afgetrokken worden van eventuele schenkingen?

Stel je zit daar al aan, dan kun je niets speciaals meer met een lage of hogere rente (behalve de HRA).

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:03 schreef namliam het volgende:

[..]

De lening moet een standaard lening zijn, zijn wel diverse documenten voor te vinden.
Verder moet je, als je in aanmerking wil komen voor de HRA de lening terug betalen (liniear of annuitair).

Stel je maakt een lening van 50k, af te betalen over (fictief) 30 jaar.
Dan los je 138,89 af per maand = 1666,66 aflossing per jaar
Reken je met 5% rente dan betaal je het eerste jaar 2259.83 aan rente.
Jij krijgt dan (even 33% aftrek gerekend, is te laag maar je weet maar niet wat de wetgever hierover verzint in de toekomst) 745,74 euro terug van de belasting
Heb jij dus netto 3180,76 euro betaald, je vader kan die weer schenken per jaar.

Jij hebt een "gratis" lening van 50k en je vader houd die 745 euro over per jaar.

Je kan ook zeggen ik wil het echt aflossen dan schenk je dus 1666 euro minder, dus maar 1500 euro schenken.
Dan heb jij een gratis lening (betaald effectief alleen aflossing), immers 1500 schenking + 745 HRA = rente verplichting.
Je vader houd dan 745 euro aan netto rente vergoeding over op 50k = 1,5%

Moet je wel netjes per bank betaling per maand de aflossing/rente betaling doen EN je vader mag dan 1 maal per jaar een losse schenking doen... LET OP ZONDER verwijzing naar elkaar, een schenking mag niet een verplichting zijn.
Je kan verder natuurlijk schuiven met die schenking om het % aan te passen, meer schenken verlaagt het % minder schenken...
Dit klinkt al vrij ingewikkeld |:(

Bedrag 30k, er is al een deel schenking buiten deze lening om. Bedrag mag geleend worden van mijn vader en in theorie zou hij met enkel de aflossing genoegen nemen. Maar dat mag nu eenmaal niet. Maar hoe kan het dan het gunstigst. Hoge rente zou dan evt. gunstiger zijn omdat de lening tbv huis verbouwing is. Dus HRA. Dat deel kan eraf. Maar de rest van dit deel, in jouw voorbeeld 67% is dan wel voor mij. Dus dan denk ik, de laagst mogelijke rente is dan juist beter?

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:53 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
@:schnitzels

Je ouder(s) mag eenmaal een bedrag van ¤26881,- belastingvrij schenken. Jij mag zelf beslissen waaraan dit besteed wordt. Dit kun je terugvinden op de website van de belastingdienst.

https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Het terugbetalen van deze schenking kan plaatsvinden door je ouder(s) jaarlijks ¤3244,- te schenken.

De vraag is of de termijn die je dan krijgt acceptabel is voor je ouder(s).

Als ik hier iets beweer wat niet klopt word ik graag gecorrigeerd
Eenmalige schenking gaan we nu niet doen, verwachten we ooit een betere situatie voor.

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:06 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]

Goed om te weten.

En dat is inderdaad een afweging die TS zou moeten maken. Je zou dan inderdaad geen gebruik meer kunnen maken van de eenmalige belastingvrije schenking van ¤105.302,-, te besteden aan een eigen woning

Stel dat de vader van TS veel vermogen heeft, zou je in plaats van de ¤26881,- kunnen kiezen voor een veel hoger bedrag, mits dit besteed wordt aan een eigen woning. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen zien als voorschot op de erfenis.

Voor zover ik weet mag dit namelijk ook gebruikt worden voor de aflossing van een hypotheek. Van dit laatste weet ik echter niet precies wat de voorwaarden zijn.
Zie hierboven, de eenmalige wil ik hier niet voor gebruiken. Puur de lening en dan zo gunstig mogelijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:16 schreef kloon_bassie het volgende:
Wat wel relevant is:
Heeft vader meer kinderen? Wil hij het bedrag echt terug wil hij het schenken (eenmalig of verspreid over jaren)?

Ik denk dat je doelt op een lening waarop je hypotheekrenteaftrek wil. Voorwaarden zijn dan hetzelfde als bij een ‘gewone’ lening: jaarlijks aflossen, uiterlijk binnen 30 jaar helemaal. De rente moet redelijk marktconform zijn. Daar valt over te twisten omdat er ws geen hypotheek zal rusten op deze lening. Soms is een hogere rente gunstig ivm hypotheekrenteaftrek icm schenken.
Schenken niet, wel gewoon lening om terug te betalen. Rente gewoon zo laag als mogelijk in principe omdat dat niet nodig is voor hem, maar wel voor de belastingdienst. Of natuurlijk hoog als daar trucjes voor zijn om er beiden beter van te worden.
- Met zuidelijke groet -
pi_197427088
Annuiteitenlening afspreken van 10/20/30 jaar obv rente van 5%. Vader schenkt de betaalde rente jaarlijks terug obv schenkingsvrijstelling. Komt hierdoor neer op de renteloze lening.

TS kan daarnaast de 5% aftrekken van de belasting. TS krijgt hierdoor geld toe op de lening.

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 15-01-2021 17:55:27 ]
pi_197427673
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:29 schreef Schnitzels het volgende:
Stel je zit daar al aan, dan kun je niets speciaals meer met een lage of hogere rente (behalve de HRA).
Nee, als je al aan je schenking vrije bedrag zit... kan je niks "bijzonders" meer behalve de HRA.

Er zijn natuurlijk grijze gebieden, wie betaald de gezamelijke vakantie bijvoorbeeld?
Als jij samen met Pa op vakantie gaat en deze betaald de vakantie en al het eten + souveniers etc, vallen formeel ook onder schenking.
Of als Pa een nieuwe auto voor je koopt.
Of als Pa een bijzonder Batman stripboek op de veiling koopt en aan jou geeft
etc. etc...
  vrijdag 15 januari 2021 @ 16:31:05 #12
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_197428049
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Annuiteitenlening afspreken van 10/20/30 jaar obv rente van 5%. Vader schenkt de betaalde rente jaarlijks terug obv schenkingsvrijstelling. Komt hierdoor meer op de renteloze lening.

TS kan daarnaast de 5% aftrekken van de belasting. TS krijgt hierdoor geld toe op de lening.
Dan is dit de beste oplossing. Je moet het inderdaad vastleggen maar dat hoeft niet bij een notaris. Een ondertekende overeenkomst met de voorwaarden is voldoende om HRA te ontvangen.
pi_197429184
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:08 schreef namliam het volgende:

[..]

Nee, als je al aan je schenking vrije bedrag zit... kan je niks "bijzonders" meer behalve de HRA.

Er zijn natuurlijk grijze gebieden, wie betaald de gezamelijke vakantie bijvoorbeeld?
Als jij samen met Pa op vakantie gaat en deze betaald de vakantie en al het eten + souveniers etc, vallen formeel ook onder schenking.
Of als Pa een nieuwe auto voor je koopt.
Of als Pa een bijzonder Batman stripboek op de veiling koopt en aan jou geeft
etc. etc...
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:31 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Dan is dit de beste oplossing. Je moet het inderdaad vastleggen maar dat hoeft niet bij een notaris. Een ondertekende overeenkomst met de voorwaarden is voldoende om HRA te ontvangen.
Duidelijk. Met HRA is het wel leuk dat je iets terugkrijgt, maar het grootste deel betaal je alsnog. Dus een rente van 4/5% het laagst dat mogelijk is, dat is dan het meest raadzaam lijkt me.
- Met zuidelijke groet -
pi_197429218
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:08 schreef namliam het volgende:

[..]

Nee, als je al aan je schenking vrije bedrag zit... kan je niks "bijzonders" meer behalve de HRA.

Er zijn natuurlijk grijze gebieden, wie betaald de gezamelijke vakantie bijvoorbeeld?
Als jij samen met Pa op vakantie gaat en deze betaald de vakantie en al het eten + souveniers etc, vallen formeel ook onder schenking.
Of als Pa een nieuwe auto voor je koopt.
Of als Pa een bijzonder Batman stripboek op de veiling koopt en aan jou geeft
etc. etc...
Wacht, je noemt een auto krijgen een grijs gebied van een schenking? Kom op zeg...
pi_197429412
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:42 schreef Schnitzels het volgende:

[..]


[..]

Duidelijk. Met HRA is het wel leuk dat je iets terugkrijgt, maar het grootste deel betaal je alsnog. Dus een rente van 4/5% het laagst dat mogelijk is, dat is dan het meest raadzaam lijkt me.
Niet als je de rente die je betaald over de lening, weer teruggeschonken krijgt. Dan krijg je geld toe op de lening.
pi_197429896
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:42 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

[..]

Duidelijk. Met HRA is het wel leuk dat je iets terugkrijgt, maar het grootste deel betaal je alsnog. Dus een rente van 4/5% het laagst dat mogelijk is, dat is dan het meest raadzaam lijkt me.
Is natuurlijk wel "all in the family" liever 3% netto betaald aan je pa dan 1% aan een bank .... tenminste vind ik dan.
pi_197429938
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wacht, je noemt een auto krijgen een grijs gebied van een schenking? Kom op zeg...
Tja je hebt auto's van 100 euro en van 100.000 euro en heel veel er tussen....
Neem het batman stripje dat ik ook als voorbeeld aanhaalde, 2 miljoen euro op de veiling... tja ergens gaat het tegen de lamp licht geven en dan valt het ook bij de belastingdienst op....
pi_197430264
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:24 schreef namliam het volgende:

[..]

Tja je hebt auto's van 100 euro en van 100.000 euro en heel veel er tussen....
Neem het batman stripje dat ik ook als voorbeeld aanhaalde, 2 miljoen euro op de veiling... tja ergens gaat het tegen de lamp licht geven en dan valt het ook bij de belastingdienst op....
2 miljoen waarde (immers dat betaalde je er voor) is niet een grijs gebied, dat is een diehard schenking. Een nieuwe auto voor 100¤? Kom even. Wat een bak onzin weer
  vrijdag 15 januari 2021 @ 19:03:53 #19
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_197430692
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:42 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

[..]

Duidelijk. Met HRA is het wel leuk dat je iets terugkrijgt, maar het grootste deel betaal je alsnog. Dus een rente van 4/5% het laagst dat mogelijk is, dat is dan het meest raadzaam lijkt me.
Laag is in dit geval niet gunstig omdat het bedrag wat je betaalt in de familie blijft. Let wel, jouw vader blijft die 30k als bezitting houden in Box 3. Hij betaalt hier dus wel vermogensrendementsheffing over als hij boven de grens komt. Hier meer info over de voorwaarden:
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bank

Marktconform hoeft dus niet per se 2% of iets dergelijks te zijn. Je kan ook op zoek gaan naar de rente van leningen zonder onderpand tegen 30 jaar vast. Dan is de rente al een stuk hoger. Die kan je ook aanhouden.

Hier een voorbeeldje van lening tegen 2% en tegen 5% uitgaande van 37% HRA (vanaf 2023 het maximum).

Lening 30k 5%
Rente jaar 1.500
Ontvangen HRA 37% -555

Jij betaalt netto 945

Jouw vader ontvangt 1500. Indien zijn vermogen hoger is totaal betaalt hij nog grofweg 1,3% vermogensrendementsheffing over 30.000 = 390.

Vader ontvangt netto 1110.

Je leest het goed, de belastingdienst spekt de familie Schnitzel jaarlijks met 165 euro (dit wordt langzaam minder omdat je aflost op je schuld en minder rente gaat betalen). Je vader zou het verschil met je kunnen delen door jou jaarlijks bijvoorbeeld 1000 euro te schenken. Dan ontvang jij netto 55 euro en jouw vader 110 euro. En daarmee blijf je ruim binnen de jaarlijkse vrijgestelde schenking.

Lening 30k 2%
Rente jaar 600
Ontvangen HRA 37% -222

Jij betaalt netto 378

Jouw vader ontvangt 600. Indien zijn vermogen hoger is totaal betaalt hij nog grofweg 1,3% vermogensrendementsheffing over 30.000 = 390.

Vader ontvangt netto 210

Bij 2% betaalt familie Schnitzel dus geld aan de belastingdienst. Dat wordt veroorzaakt door de vermogensrendementsheffing boven een bepaald bedrag. Hogere rente is dus gunstig!

Let wel, je gaat meer per maand betalen omdat je moet aflossen, voorkeur dus annuitaire hypotheek. Hier te berekenen: https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html
pi_197430768
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

2 miljoen waarde (immers dat betaalde je er voor) is niet een grijs gebied, dat is een diehard schenking. Een nieuwe auto voor 100¤? Kom even. Wat een bak onzin weer
Nou ja voor jou "nieuw" in werkelijkheid natuurlijk 16e hands... Overigens heb ik het niet perse over een auto waar je in kan rijden... Ik krijg gewoon een speelgoed auto'tje kado: https://www.ad.nl/auto/ve(...)elgoedauto~a96a72c6/

Of zo iets, tja, of het grijs, donker grijs, zwart of bloed rood/zwart is... daar bestaan dan weer verschillende meningen over....

Strikt genomen is een kroketje trekken bij de Febo op rekening van Pa ook een schenking. Maarja je gaat niet elk kroketje, patatje, broodje bij elkaar optellen als schenking in een jaar.
pi_197430869
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:08 schreef namliam het volgende:

[..]

Nou ja voor jou "nieuw" in werkelijkheid natuurlijk 16e hands... Overigens heb ik het niet perse over een auto waar je in kan rijden... Ik krijg gewoon een speelgoed auto'tje kado: https://www.ad.nl/auto/ve(...)elgoedauto~a96a72c6/

Of zo iets, tja, of het grijs, donker grijs, zwart of bloed rood/zwart is... daar bestaan dan weer verschillende meningen over....

Strikt genomen is een kroketje trekken bij de Febo op rekening van Pa ook een schenking. Maarja je gaat niet elk kroketje, patatje, broodje bij elkaar optellen als schenking in een jaar.
Je hebt het over een nieuwe auto in je post. Hou op met draaien, je lijkt D66 wel. Alles wat je noemde is geen grijs gebied en dat weet je heel goed.
pi_197431497
Waarom denk je dat ik het Batman stripje er bij zet?
Het gaat toch juist om de extremen, heeft niks met draaien te maken...

Het begint bij een patatje dat Pa betaald, een dinertje, een nieuwe video camera of laptop, een net pak, een luxe 4 weken lange vakantie op een cruise schip, een mooi schilderij voor aan de muur, en ga zo maar door het loopt allemaal op... Wie geeft dat allemaal aan? En waar ligt de grens? En wat tel je dan op?

Het ene schilderij is het andere niet, net zoals de ene auto niet de andere auto is.... Tja een stripboekje dat in de kast staat wie geeft dat zelfs op bij de vermogens belasting? Terwijl deze in dit geval wel blijkbaar 2 miljoen vertegenwoordigd?
pi_197431843
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:29 schreef Schnitzels het volgende:

Eenmalige schenking gaan we nu niet doen, verwachten we ooit een betere situatie voor.
[..]

Zie hierboven, de eenmalige wil ik hier niet voor gebruiken. Puur de lening en dan zo gunstig mogelijk.
[..]
Duidelijk. Ik weet niet hoe oud je bent (of hoe oud je fiscaal partner is), maar een eenmalige schenking als zodanig is toegestaan tot en met je 40e verjaardag. Houd dit in gedachte bij een dergelijke overweging.

Verder denk ik dat de constructie van @KrekelJapie dan de meest wijze optie zou zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door tuinkabouter5000 op 15-01-2021 20:10:44 ]
pi_197431921
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:45 schreef namliam het volgende:
Waarom denk je dat ik het Batman stripje er bij zet?
Het gaat toch juist om de extremen, heeft niks met draaien te maken...
[quote]je noemt allemaal dure zaken, een strip die je voor veel geld koopt is geen grijs gebied. Hoe je het ook wilt brengen.
Het begint bij een patatje dat Pa betaald, een dinertje, een nieuwe video camera of laptop, een net pak, een luxe 4 weken lange vakantie op een cruise schip, een mooi schilderij voor aan de muur, en ga zo maar door het loopt allemaal op... Wie geeft dat allemaal aan? En waar ligt de grens? En wat tel je dan op?[/quote]bij de waarde, en dat doet elke zichzelf respecterende burger die de regels respecteert bij zulke bedragen.
quote:
Het ene schilderij is het andere niet, net zoals de ene auto niet de andere auto is.... Tja een stripboekje dat in de kast staat wie geeft dat zelfs op bij de vermogens belasting? Terwijl deze in dit geval wel blijkbaar 2 miljoen vertegenwoordigd?
Een nieuwe auto, je eigen term, is per definitie meer waard dan de vrijstelling. Anders zou je het woord nieuw niet gebruiken maar "een auto". Maar oke.

Als het een verzamelobject is zou ik het stripboek zeker niet opgeven, net zo min als de muntenverzameling. Als je soms artikelen van je verzameling verkoopt daarentegen dan zou ik het aangeven.

Dat jij en anderen de wet overtreden maakt het geen goed advies of een grijs gebied. Zeker niet als de wet daar vrij duidelijk over is.
pi_197433401
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:03 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Laag is in dit geval niet gunstig omdat het bedrag wat je betaalt in de familie blijft. Let wel, jouw vader blijft die 30k als bezitting houden in Box 3. Hij betaalt hier dus wel vermogensrendementsheffing over als hij boven de grens komt. Hier meer info over de voorwaarden:
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bank

Marktconform hoeft dus niet per se 2% of iets dergelijks te zijn. Je kan ook op zoek gaan naar de rente van leningen zonder onderpand tegen 30 jaar vast. Dan is de rente al een stuk hoger. Die kan je ook aanhouden.

Hier een voorbeeldje van lening tegen 2% en tegen 5% uitgaande van 37% HRA (vanaf 2023 het maximum).

Lening 30k 5%
Rente jaar 1.500
Ontvangen HRA 37% -555

Jij betaalt netto 945

Jouw vader ontvangt 1500. Indien zijn vermogen hoger is totaal betaalt hij nog grofweg 1,3% vermogensrendementsheffing over 30.000 = 390.

Vader ontvangt netto 1110.

Je leest het goed, de belastingdienst spekt de familie Schnitzel jaarlijks met 165 euro (dit wordt langzaam minder omdat je aflost op je schuld en minder rente gaat betalen). Je vader zou het verschil met je kunnen delen door jou jaarlijks bijvoorbeeld 1000 euro te schenken. Dan ontvang jij netto 55 euro en jouw vader 110 euro. En daarmee blijf je ruim binnen de jaarlijkse vrijgestelde schenking.

Lening 30k 2%
Rente jaar 600
Ontvangen HRA 37% -222

Jij betaalt netto 378

Jouw vader ontvangt 600. Indien zijn vermogen hoger is totaal betaalt hij nog grofweg 1,3% vermogensrendementsheffing over 30.000 = 390.

Vader ontvangt netto 210

Bij 2% betaalt familie Schnitzel dus geld aan de belastingdienst. Dat wordt veroorzaakt door de vermogensrendementsheffing boven een bepaald bedrag. Hogere rente is dus gunstig!

Let wel, je gaat meer per maand betalen omdat je moet aflossen, voorkeur dus annuitaire hypotheek. Hier te berekenen: https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html
Helemaal helder! Dat kan idd wel een gunstige constructie zijn.
- Met zuidelijke groet -
pi_197434501
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:01 schreef investeerdertje het volgende:
Als het een verzamelobject is zou ik het stripboek zeker niet opgeven, net zo min als de muntenverzameling. Als je soms artikelen van je verzameling verkoopt daarentegen dan zou ik het aangeven.
Een verzamel object dat je van je Pa krijgt dat 2 miljoen waard is ... zou je zeker niet aangeven? En een auto van 10k wel? En een auto niet opgeven is crimineel, maar dat stripboek niet.....

Jah, ok, nou snap ik het weer.
pi_197435085
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:42 schreef namliam het volgende:

[..]

Een verzamel object dat je van je Pa krijgt dat 2 miljoen waard is ... zou je zeker niet aangeven? En een auto van 10k wel? En een auto niet opgeven is crimineel, maar dat stripboek niet.....

Jah, ok, nou snap ik het weer.
Nee een verzamelobject zoals jij als voorbeeld gaf, voor de vermogensbelasting, zou ik niet opgeven. Jij zegt vermogensbelasting, lees je eigen posts even voor je gaat reageren.

Voor de schenkbelasting kan ik niet anders dan dit moeten opgeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')