abonnement Unibet Coolblue
pi_197421032
Hey all, ik zou graag wat advies/tips willen voor een nieuwe ondervloer.

Ik woon in een (huur) flat die super gehorig is. Ik woon op de bovenste verdieping en onder mij woont een mevrouw die een nogal harde stem heeft (vanwege haar doofheid) en met een omgedraaid dag- en nacht ritme.
Ik woon hier al best een tijd en wil nu graag nieuw laminaat gaan leggen met een beter geluid isolerende ondervloer. Er ligt nu alleen van dat zilverfolie onder gelijk op de betonnen vloer.

Mijn idee is om op deze bestaande vloer (de zilverfolie en het oude laminaat) eerst laagpolig tapijt te leggen voor wat meer demping. Daarover een rubber ondervloer, dan groene platen en dan pas het nieuwe laminaat. Qua hoogte van de plinten gaat dit makkelijk.

Zou dit een goed plan zijn of heeft iemand betere ideeën/tips? Het gaat puur om het dempen van stemgeluid (luchtgeluid). Andere gewone leefgeluiden heb ik helemaal geen moeite mee. Ik ben mij ervan bewust dat luchtgeluid bijna niet te dempen is, maar als het maar ietjes rustiger zou kunnen worden.

Ik hoop dat iemand kan helpen :)
pi_197421065
gaan je deuren dan nog wel open?
pi_197421092
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 10:23 schreef Dries4Ever het volgende:
gaan je deuren dan nog wel open?
Denk het wel, die zit best hoog gelukkig en anders zou ik er een stukje af kunnen zagen. Ik heb nog een extra deur op zolder liggen voor als ik er ooit uit ga en het in de orginele staat weer terug moet zetten.
pi_197421826
De oude vloer dempt waarschijnlijk helemaal niet. Die zou ik er in ieder geval eerst uit halen. Daarna met een goed dempende ondervloer en nieuw laminaat zal het altijd wel iets helpen. Of het genoeg is durf ik geen uitspraken over te doen.
pi_197422184
In een appartement moet je sowieso een extra dempende ondervloer nemen. Dat zilvere spul is dat niet, dus die zou ik sowieso weghalen want dat doet niets. Er zijn laminaatvloeren te koop met een geluiddempende onderlaag, oa karwei verkoopt die. Ik denk dat een combi van die 2 het maximale is wat je gaat halen.

Eventueel kan je kijken of het mogelijk is het plafond van de onderbuurvrouw te isoleren. Ik weet niet wat exact de constructie is, maar je zou kunnen kijken of het mogelijk is het plafond vol te spuiten met isolerend spul.
pi_197424060
Bedankt beide :)

Ik geloof inderdaad dat deze vloer helemaal niet dempt.
Dus toch het oude laminaat en de zilveren vloer eerst eruit halen? Zou dat niet toch voor nog wat extra demping zorgen?

Ik had nog even gekeken voor het geluidsdempende laminaat, maar kan het bij karwei niet vinden op de site. Wel bij Ikea. Demping 21dB. Zou dat wat zijn?

We krijgen volgend jaar een renovatie van alle woningen. Geen idee of ze dan ook iets doen aan de isolatie (want er komen heel veel klachten over geluidsoverlast), maar ik zou het kunnen aangeven of ze inderdaad iets kunnen doen met de plafonds.
pi_197424138
Ik vraag me wel echt af of de vloer de grote boosdoener is in deze. De reden dat men doorgaans een isolerende ondervloer neemt is om het eigen contactgeluid te reduceren.

Dit gaat echter niet over contactgeluid, maar over het stemgeluid van de onderburen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het geluid zich voornamelijk via andere wegen naar jouw woning begeeft.
pi_197427148
Je heb fermacell platen die een laag isolatie hebben en daarna een soort geperst papier. Dit dempt het geluid heel erg goed.

Voorbeeld: https://www.debouwmarktshop.nl/Fermacell-2E32-vloerplaat


Wellicht is het ergens anders goedkoper, heb gewoon de eerste link gepakt via Google.

Hier kan gewoon je laminaat overheen.
pi_197427183
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:31 schreef AToontje87 het volgende:
Ik vraag me wel echt af of de vloer de grote boosdoener is in deze. De reden dat men doorgaans een isolerende ondervloer neemt is om het eigen contactgeluid te reduceren.

Dit gaat echter niet over contactgeluid, maar over het stemgeluid van de onderburen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het geluid zich voornamelijk via andere wegen naar jouw woning begeeft.
Idd. Vaak geleiden bijv de verwarmingsbuizen ook heel veel geluid
pi_197427216
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds een maand of 10 dus ben benieuwd naar oplossingen. Stel dat het binnenkomt via de verwarming oid want kun je daar dan aan doen?
pi_197427366
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:43 schreef speedfightrage het volgende:
Je heb fermacell platen die een laag isolatie hebben en daarna een soort geperst papier. Dit dempt het geluid heel erg goed.

Voorbeeld: https://www.debouwmarktshop.nl/Fermacell-2E32-vloerplaat


Wellicht is het ergens anders goedkoper, heb gewoon de eerste link gepakt via Google.

Hier kan gewoon je laminaat overheen.
Als je dan nog ruimte hebt kun je er redupax plaatjes onder leggen ipv de groene platen. Isoleert nog net ff wat meer op zowel geluid als warmte
pi_197427416
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:47 schreef PaarsBeestje het volgende:
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds een maand of 10 dus ben benieuwd naar oplossingen. Stel dat het binnenkomt via de verwarming oid want kun je daar dan aan doen?
Alle buizen isoleren. Wat in een huurhuis niet te doen is dus dan zou ik verhuizen
pi_197435450
Ik heb een tijd terug laminaat gelegd bij mensen en die hadden een speciale ondervloer gekocht, waren rollen, en dat spul was heel zwaar. Dat leek mij wel echt goed spul. Klopt ook met de theorie, je wil gewicht om geluid te dempen.

Nu moet je alleen zelf verder zoeken want weet niet hoe dat spul heet. :+

Zou dan zelf als je de hoogte hebt eerst groene platen leggen, daarna dat spul en daarop het laminaat.
pi_197436038
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:28 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb een tijd terug laminaat gelegd bij mensen en die hadden een speciale ondervloer gekocht, waren rollen, en dat spul was heel zwaar. Dat leek mij wel echt goed spul. Klopt ook met de theorie, je wil gewicht om geluid te dempen.

Nu moet je alleen zelf verder zoeken want weet niet hoe dat spul heet. :+

Zou dan zelf als je de hoogte hebt eerst groene platen leggen, daarna dat spul en daarop het laminaat.
Is een beetje foam achtig of niet? Had familielid ook, beetje dit spul achtig?
https://www.estillon.com/(...)10db-15-x-10m-15-m2/
  vrijdag 15 januari 2021 @ 23:18:51 #15
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_197436557
Het is sowieso sociaal om een goed dempende ondervloer neer te leggen, maar dat doe je meestal om je eigen contactgeluid niet over te brengen naar de buren. Ik sluit me aan bij Atoontje87, onderzoek eerst hoe het geluid zich naar jouw woning verplaatst. Identificeer alle mogelijke kieren, verwarmingsbuizen, etc. die evt. geluid kunnen overbrengen.
2000 light years from home
pi_197439262
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:53 schreef Puala het volgende:

[..]

Is een beetje foam achtig of niet? Had familielid ook, beetje dit spul achtig?
https://www.estillon.com/(...)10db-15-x-10m-15-m2/
Ja dat lijkt er wel heel erg op inderdaad!
pi_197463513
Thanks allemaal weer voor de goeie tips :)

Gelukkig lopen de verwarmingsbuizen niet door naar de andere woningen. Dus het geluid moet wel door de vloer/muren komen dan.

Ik had idd gelezen over dat je veel gewicht moet gebruiken voor demping. Ik zag dit voorbij komen in mijn zoektocht:
https://www.vloervoordeel(...)DEAQYAyABEgJVIfD_BwE

Dit is redelijk zwaar rubber. Dat zou ik dan onder het laminaat kunnen leggen. En daaronder iets van die Redupax platen en direct op het beton een laag laagpolig tapijt. Oude meuk gaat eruit en dan zou ik een 3 dubbele ondervloer hebben. Hopelijk is dat genoeg voor iets minder stemgeluid.

Qua laminaat ga ik denk ik voor de Ikea Tundra. Ook daar zit een demping in als ik Ikea mag geloven :) verder heb ik al hoogpolige kleden liggen en gordijnen die ook dempen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')