abonnement Unibet Coolblue
pi_197417510
Hi all.

Het scenario is als volgt. Mijn contract loopt over 3 weken af. Er is geen sprake van stilzwijgend verlengen of iets in die trend.

Nou is het geval dat ik 1 maart bij een andere toko aan de slag ga. Mijn huidige baas weet nog van niets en naar mijn weten wil hij mij graag houden in het team. Het zal voor hem uit het niets komen wanneer ik zal aangeven dat ik af zie van een nieuw contract en over een paar weken zal vertrekken.

Nu zit ik met het punt, moet ik nu alsnog een ontslagbrief overhandigen zoals dat vaak gaat binnen een opzegtermijn e.d? Of kan ik gewoon aangeven dat ik af zie van een nieuw contract en na de betreffende eind datum van mijn huidige contract gewoon vertrek?

Just to be sure hier dat ik niet genaaid wordt uiteindelijk.
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_197417640
Je zegt dat er geen sprake is van enige verlenging dus je bent half februari werkloos?
pi_197417656
Ik weet niet wat voor omgeving je werkt, maar is het niet gek om te zeggen: “mijn contract loopt binnenkort af, laten we even een kop koffie drinken.” En dan geef je aan dat je weg gaat, waarom, dat je de boel netjes afrondt en overdraagt. Dan kan je elkaar toch altijd recht in de ogen blijven kijken? Wie weet kom je elkaar later nog weer eens tegen in het werkveld of privé.
pi_197417697
Zorg iig dat je contract met je nieuwe werkgever is getekend voordat je iets tegen je huidige werkgever zegt.
Verder is het wel netjes om 1 of 2 maanden tevoren aan te geven dat je een andere baan hebt. Dus 1 maart starten bij nieuwe werkgever zou ik dat komende 2 weken een keer melden. Kan je huidige werkgever alvast opzoek naar een vervanger.

Het is echt not-done om te wachten tot de laatste week oid, dan geef je je huidige werkgever een behoorlijke schop na en dat is niet handig..
  donderdag 14 januari 2021 @ 23:47:35 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197417719
Hoe lang is je huidige contract? Als dat langer is dan 6 maanden, dan moet je werkgever zich aan de aanzegtermijn houden. D.w.z. dat hij op tijd moet laten weten of hij je contract wel of niet wil verlengen. Dit moet minstens een maand van tevoren, schriftelijk.

Volgens mij geldt voor jou geen opzegging.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197417727
Thanks voor de antwoorden. Erg bruikbaar!
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
  donderdag 14 januari 2021 @ 23:49:26 #7
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_197417747
Hieronder uitleg met referenties:

Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.
Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Opzegtermijn in proeftijd
Zit u nog in uw proeftijd? Dan heeft u geen opzegtermijn. U kunt per direct ontslag nemen en uw contract opzeggen. Uw dienstverband stopt dan meteen.

Overigens heeft in dit geval de werkgever niet aan zijn plicht gedaan als het klopt wat je zegt en je contract >=6mnd is, deze moet namelijk één maand voor einde contract aangeven of deze verlengd wordt of niet, hier kan zelfs een boete tegenover staan
pi_197418106
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 23:49 schreef ralfie het volgende:
Hieronder uitleg met referenties:

Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.
Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Opzegtermijn in proeftijd
Zit u nog in uw proeftijd? Dan heeft u geen opzegtermijn. U kunt per direct ontslag nemen en uw contract opzeggen. Uw dienstverband stopt dan meteen.

Overigens heeft in dit geval de werkgever niet aan zijn plicht gedaan als het klopt wat je zegt en je contract >=6mnd is, deze moet namelijk één maand voor einde contract aangeven of deze verlengd wordt of niet, hier kan zelfs een boete tegenover staan
Interessant. Waar kan ik meer informatie vinden omtrent dat laatste?
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_197418279
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 00:14 schreef sigurrosz het volgende:

[..]

Interessant. Waar kan ik meer informatie vinden omtrent dat laatste?
Klik op zijn link?

Maar als je op een leuke manier uit elkaar wilt gaan, zou ik dit niet ter sprake brengen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 15 januari 2021 @ 00:38:16 #10
408813 crew  trein2000
pi_197418425
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 23:47 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang is je huidige contract? Als dat langer is dan 6 maanden, dan moet je werkgever zich aan de aanzegtermijn houden. D.w.z. dat hij op tijd moet laten weten of hij je contract wel of niet wil verlengen. Dit moet minstens een maand van tevoren, schriftelijk.

Volgens mij geldt voor jou geen opzegging.
Consequentie daarvan is overigens geen (stilzwijgende) verlenging maar een maand loon (evt naar rato).
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197419770
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 23:47 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang is je huidige contract? Als dat langer is dan 6 maanden, dan moet je werkgever zich aan de aanzegtermijn houden. D.w.z. dat hij op tijd moet laten weten of hij je contract wel of niet wil verlengen. Dit moet minstens een maand van tevoren, schriftelijk.
Denk eraan: dat mag ook als (standaard)bepaling zijn opgenomen in het contract. Dus dat erin staat 'hierbij laten we weten dat we niet verlengen'.
Dan mag de werkgever best verlengen, en als 'ie niet verlengd heeft hij aan de aanzeggingsverplichting voldaan.

Mooie regel hè?

edit; even een paar bronnetjes erbij:
quote:
Gezien het bovenstaande is het voor de werkgever mogelijk om bij aanvang van het dienstverband in de arbeidsovereenkomst 'aan te zeggen' dat het dienstverband na het verstrijken van de bepaalde duur niet zal worden voortgezet. Op deze manier voorkom je als werkgever de aanzegvergoeding verschuldigd te zijn indien je niet uiterlijk 1 maand voor het einde van het dienstverband, of te laat, schriftelijk aanzegt dat de arbeidsovereenkomst niet wordt voortgezet. Let echter wel op dat je met de aanzegging 'niet voortzetting' niet voldoet aan de aanzegverplichting indien je dus wel wenst voor te zetten.

https://keizersgracht.nl/artikel-einde-dienstverband/
quote:
Sommige werkgevers kiezen ervoor om alvast in de arbeidsovereenkomst een zogenoemde 'aanzegging bij voorbaat' op te nemen. Dat is een bepaling waarin staat dat de arbeidsovereenkomst zal eindigen op een bepaalde datum en dat de arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd. Daarmee wordt voldaan aan de aanzegverplichting en voorkomt de werkgever dat zij de aanzegvergoeding verschuldigd is. Een dergelijke aanzegging bij voorbaat wordt toegestaan door de rechter.

https://www.gca.nl/aanzeg(...)arbeidsovereenkomst/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 januari 2021 @ 08:54:04 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_197420097
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 00:14 schreef sigurrosz het volgende:

[..]

Interessant. Waar kan ik meer informatie vinden omtrent dat laatste?
:D Mooi dit. Je vroeg om info omdat je het zelf goed wilde doen. Je wil ten slotte weg, maar nu blijkt dat er heel misschien een kansje is op een paar extra centjes is het ineens interessant! :o
***
pi_197420134
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 08:54 schreef BE het volgende:

[..]

:D Mooi dit. Je vroeg om info omdat je het zelf goed wilde doen. Je wil ten slotte weg, maar nu blijkt dat er heel misschien een kansje is op een paar extra centjes is het ineens interessant! :o
My thoughts exactly...
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_197420218
Wil je het fatsoenlijke antwoord of het juridische antwoord?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 11:04:05 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197421642
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 08:16 schreef sigme het volgende:

Dan mag de werkgever best verlengen, en als 'ie niet verlengd heeft hij aan de aanzeggingsverplichting voldaan.
Nee, dat mag dus niet.

Bron: je eigen bronnen.

quote:
Let echter wel op dat je met de aanzegging 'niet voortzetting' niet voldoet aan de aanzegverplichting indien je dus wel wenst voor te zetten.
Je mag dat er dus wel inzetten, maar alleen als bij aanvang van het contract al duidelijk is dat er echt niet verlengd gaat worden. Anders is het het omzeilen van de WWZ en dat kan natuurlijk niet. Er is dus dan niet aangezegd en zelfs als er dan verlengd wordt of er toch een intentie is om te verlengen, kun je de vergoeding opeisen. Als een werkgever deze mogelijkheid misbruikt om de wet te omzeilen en naar gelieve contracten wel of niet te verlengen, is de aanzegging niet juist.

Als dit zo makkelijk kon zonder gevolgen, zou die bepaling nu standaard al in elk contract staan en de wet de prullenbak in kunnen.
pi_197422122
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:04 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat mag dus niet.

Bron: je eigen bronnen.
Beter lezen: dat is als de werkgever het contract wil voortzetten
quote:
Je mag dat er dus wel inzetten, maar alleen als bij aanvang van het contract al duidelijk is dat er echt niet verlengd gaat worden. Anders is het het omzeilen van de WWZ en dat kan natuurlijk niet. Er is dus dan niet aangezegd en zelfs als er dan verlengd wordt of er toch een intentie is om te verlengen, kun je de vergoeding opeisen. Als een werkgever deze mogelijkheid misbruikt om de wet te omzeilen en naar gelieve contracten wel of niet te verlengen, is de aanzegging niet juist.

Als dit zo makkelijk kon zonder gevolgen, zou die bepaling nu standaard al in elk contract staan en de wet de prullenbak in kunnen.
Oh, er zijn veel werkgevers die dit er dan ook standaard in hebben staan. Er zijn al wel zaken over geweest; rechter keurt het goed. Geen aanzegging van niet-verlengen nodig bij afloop als het vanaf het begin in het contract staat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 januari 2021 @ 12:05:46 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197422644
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Beter lezen: dat is als de werkgever het contract wil voortzetten
[..]

Oh, er zijn veel werkgevers die dit er dan ook standaard in hebben staan. Er zijn al wel zaken over geweest; rechter keurt het goed. Geen aanzegging van niet-verlengen nodig bij afloop als het vanaf het begin in het contract staat.

quote:
2.7.
Daaruit vloeit voort dat De Ruit, uiterlijk 30 november 2018 op de voet van artikel 7:668 BW aan [verzoeker] had moeten voldoen aan haar aanzegverplichting, indien zij de verlengde arbeidsovereenkomst niet had willen verlengen. Dat is niet gebeurd.

Artikel 1.1. derde alinea van de onder 2.1.(Werkgever hecht er -nu voor alsdan- waarde aan om aan de werknemer aan te zeggen dat deze arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd - nadat die is geëindigd van rechtswege niet zal worden voortgezet. Aldus wordt hierbij voldaan aan de wettelijke aanzegverplichting van de werkgever als bedoeld in artikel 7:668 BW. Door ondertekening van deze arbeidsovereenkomst erkent de werknemer dat de werkgever aan zijn wettelijke aanzegverplichting heeft voldaan. De werknemer zal daarom gaan aanspraak kunnen maken op de aanzegboete als bedoeld in artikel 7:668 lid 3 BW.) in de tussenbeschikking weergeven arbeidsovereenkomst, kan niet zo worden uitgelegd dat deze bepaling ook zijn werking behoudt wanneer de arbeidsovereenkomst geacht wordt stilzwijgend op dezelfde voorwaarden te zijn verlengd, zoals hier is geschied.

Dat zou namelijk de bescherming van [verzoeker] die volgt uit artikel 7:667 BW gelezen in verband met artikel 7:668 BW volledig te niet doen en het is niet denkbaar dat de wetgever dit bedoeld of gewild heeft.
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2019:12005

En nogmaals, de wet heeft bedoeld om werknemers eerder duidelijkheid te geven wat er met hun contract gaat gebeuren. Als een werkgever een dergelijke bepaling misbruikt alleen maar om onder de aanzegvergoedingen uit te komen en het praktijk is dat er toch allerlei contracten gewoon verlengd worden, dan is dat uiteraard in strijd met de geest van de wet en zal een rechter niet anders kunnen oordelen dan dat dit niet de bedoeling is. Werknemer ontbreekt het dan immers aan die door de wetgever gewenste eerdere duidelijkheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zelva op 15-01-2021 12:13:22 ]
pi_197425284
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:05 schreef Zelva het volgende:

[..]

[..]

https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2019:12005

En nogmaals, de wet heeft bedoeld om werknemers eerder duidelijkheid te geven wat er met hun contract gaat gebeuren. Als een werkgever een dergelijke bepaling misbruikt alleen maar om onder de aanzegvergoedingen uit te komen en het praktijk is dat er toch allerlei contracten gewoon verlengd worden, dan is dat uiteraard in strijd met de geest van de wet en zal een rechter niet anders kunnen oordelen dan dat dit niet de bedoeling is. Werknemer ontbreekt het dan immers aan die door de wetgever gewenste eerdere duidelijkheid.
Ja da's toch wéér iets anders?

Ik weet niet wat je precies probeert te bewijzen.
Het zit zo:
Een werkgever MAG in de arbeidsovereenkomst opnemen dat de arbeidsovereenkomt niet verlengd gaat worden.
In dat geval hoeft een werkgever NIET ook nog een maand voor het einde dat te herbevestigen.

Als de werkgever aan het eind van het arbeidscontract het contract tóch voort wil zetten, mag dat ook. Maar dan hoort de werkgever dan wel te zeggen (moet zelfs, juridisch, maar daar wordt niet vaak een punt van gemaakt door mensen die net een contractverlenging hebben gehad, maar het is wel eens gebeurd).

Uit de combinatie van de twee bovenstaande punten volgt dat er werkgevers zijn die zich niks gelegen laten liggen aan de geest van de wet. En dat komt niet naar boven in uitspraken want
a) als de arbeidsovereenkomst eindigt, dan was de bepaling terecht
b) als de arbeidsovereenkomst wordt verlengd, dan gaat de werknemer de werkgever niet voor het gerecht slepen

Ik heb ze toen ik een jaartje of 5 geleden solliciteerde een aantal keer gezien, de contracten waarin het standaard stond en waarin mondeling werd toegelicht dat bij 'goed bevallen' er uiteraard een vervolgcontract komt. Ik zit nogal in een luxe-positie, waardoor ik makkelijk werkgevers kan afwijzen en een deurtje verder kijken.
En ik vind deze bepaling toevallig nu net heel belangrijk, zolang ik het mij kan veroorloven weiger ik te werken voor dergelijke werkgevers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:33:50 #19
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197426949
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:22 schreef sigme het volgende:
a) als de arbeidsovereenkomst eindigt, dan was de bepaling terecht
Dat is nu het punt. Dat is niet zo.

Het is pas terecht als het contract echt geen kans had om verlengd te worden.

Als een werkgever het misbruikt omdat hij geen zin had in gedoe met aanzegplichten en in de praktijk gewoon lekker zelf nog bepaalt op welk moment een contract nog wordt verlengd en wanneer niet meer, bijvoorbeeld nog een dag vantevoren, dan is dat in strijd met de geest van de wet. Die wet beoogt immers dat werknemers eerder duidelijkheid hebben over wat er met hun contract gaat gebeuren.

Als een contract direct bij het begin wordt aangezegd van hij gaat niet verlengd worden en in de praktijk worden dergelijke contracten bij die werkgever toch te pas en te onpas verlengd, dan is die aanzegging alleen voor de bühne en heeft de werknemer niet de in de wet beoogde duidelijkheid verkregen.
pi_197427767
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 23:32 schreef sigurrosz het volgende:
Hi all.

Het scenario is als volgt. Mijn contract loopt over 3 weken af. Er is geen sprake van stilzwijgend verlengen of iets in die trend.

Nou is het geval dat ik 1 maart bij een andere toko aan de slag ga. Mijn huidige baas weet nog van niets en naar mijn weten wil hij mij graag houden in het team. Het zal voor hem uit het niets komen wanneer ik zal aangeven dat ik af zie van een nieuw contract en over een paar weken zal vertrekken.

Nu zit ik met het punt, moet ik nu alsnog een ontslagbrief overhandigen zoals dat vaak gaat binnen een opzegtermijn e.d? Of kan ik gewoon aangeven dat ik af zie van een nieuw contract en na de betreffende eind datum van mijn huidige contract gewoon vertrek?

Just to be sure hier dat ik niet genaaid wordt uiteindelijk.
Je kan het gewoon mondeling zeggen tegen je werkgever dat je ergens anders gaat werken. Je hoeft geen ontslagbrief te overhandigen Het contract wordt dan sowieso automatisch niet verlengd. En 1 maart begin je bij je nieuwe werkgever.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 15 januari 2021 @ 16:29:42 #21
408813 crew  trein2000
pi_197428032
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:33 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat is nu het punt. Dat is niet zo.

Het is pas terecht als het contract echt geen kans had om verlengd te worden.

Als een werkgever het misbruikt omdat hij geen zin had in gedoe met aanzegplichten en in de praktijk gewoon lekker zelf nog bepaalt op welk moment een contract nog wordt verlengd en wanneer niet meer, bijvoorbeeld nog een dag vantevoren, dan is dat in strijd met de geest van de wet. Die wet beoogt immers dat werknemers eerder duidelijkheid hebben over wat er met hun contract gaat gebeuren.

Als een contract direct bij het begin wordt aangezegd van hij gaat niet verlengd worden en in de praktijk worden dergelijke contracten bij die werkgever toch te pas en te onpas verlengd, dan is die aanzegging alleen voor de bühne en heeft de werknemer niet de in de wet beoogde duidelijkheid verkregen.
@sigme heeft in deze gelijk. Dit mag. Dat daarmee die wet een dode letter is geworden maakt daarbij blijkbaar voor de rechter niet uit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197428807
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

@:sigme heeft in deze gelijk. Dit mag. Dat daarmee die wet een dode letter is geworden maakt daarbij blijkbaar voor de rechter niet uit.
@Zelda had gelijk moeten hebben.

Zelda heeft het *juiste* idee. Ik vertel enkel hoe het in de juridische werkelijkheid is, en ik vind het heel verkeerd dat het zo is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197481151
@sigme heeft het al goed uitgelegd dus dat hoef ik niet te herhalen. Wat ik nu een interessante vraag vind is wil je het juiste juridische antwoord? Dat heb je nu.

Of handel je vanuit goed fatsoen zoals je in je OP aangeeft te gaan doen?
Alius aliud dicit
pi_197481890
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:29 schreef trein2000 het volgende:
is pas terecht als het contract echt geen kans had om verlengd te worden.

Als een werkgever het misbruikt omdat hij geen zin had in gedoe met aanzegplichten en in de praktijk gewoon lekker zelf nog bepaalt op welk moment een contract nog wordt
Toch ergens wel een beetje gek; wel naar de letter maar niet naar de geest van de wet, zo voor mij als niet-jurist. Want het idee was dat men tijdig duidelijkheid heeft. Als een werkgever gedurende de looptijd op elk moment kan wisselen door een nieuwe aanzegging te doen, is daarvan geen sprake meer (maar anderzijds: die duidelijkheid is er nog steeds uiterlijk 1 maand voor het verstrijken).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197482041
Maar wat als in het contract is aangezegd dat er niet verlengd gaat worden maar de werkgever op de laatste dag aanzegt alsnog te willen verlengen, is hij dan te laat en een boete verschuldigd?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')