abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197406902
Zo simpel als het kan zijn, vind ik het al met al bijzonder mooi; een in z'n geheel bereide kip.

Tal van manieren om het te bereiden, maar ook de nodige uitdagingen.


Geniet een specifieke soort kip de voorkeur?

Zout je de kip een flinke poos van tevoren?

Laat je de kip drogen in de koelkast?

Hoe bereik je krokant vel?

Prik je gaatjes in het vel?

Houd je van een krokant velletje?

Ga je enkel voor het strooien van kruiden of moet er nog wat met olie of iets dergelijks gebeuren?

Favoriete mix van kruiden/specerijen?

Vul je de kip?

Is de oven goed genoeg, doe je nog wat met een pan of moet het bijvoorbeeld toch echt van het spit gecombineerd met houtskool?

Op de rugzijde, verticaal of toch "gevlinderd"?

Wat voor temperatuur in de oven?

Welke ovenfunctie gebruik je?

Voorkeur voor een specifieke kerntemperatuur?

Hoe voorkom je uitdroging van de borst terwijl de bouten de juiste gaarheid bereiken?

Hoelang laat je de kip rusten?

Tips met betrekking tot het aansnijden?

Welk deel vind je het lekkerst?

Favoriete condimenten/bijgerechten?

Ben je een gek die de "oesters" laat zitten?

Heb je meerdere recepten (voor verschillende gelegenheden)?

Hoe vaak bereid/eet jij een hele kip?

Jouw lekkerste hele kip?


Ik ben simpelweg benieuwd naar de kennis en ervaring van anderen, van recepten tot technieken!
  Leukste jonkie 2022 donderdag 14 januari 2021 @ 16:21:28 #2
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_197406951
Blik bier in zijn reet en hup op de barbecue :9~
-XOXO- Je maintiendrai
pi_197406954
Hoi, ik ben dol op hele gebraden kip!

Wat bedoel je met "Ben je een gek die de 'oesters' laat zitten?"
pi_197407001
Hele bek vol veren
pi_197407060
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:21 schreef Kanaroe het volgende:
Hoi, ik ben dol op hele gebraden kip!

Wat bedoel je met "Ben je een gek die de 'oesters' laat zitten?"
Kippenoesters zijn de stukjes vlees aan beide zijden van de rug van de kip die uit een holte van het karkas gepeuterd moeten worden en ook wel als sot l’y laisse – de gek laat ze zitten – worden aangeduid. In restaurant Vossius serveerde Robert Kranenborg ooit een memorabel voorgerecht waarin de kippenoesters geglaceerd waren met vloeibaar gemaakte foie gras, anno nu maakt Rogier van Dam in Lastage iets heel lekkers met dit ‘vergeten vlees’. Kippenoesters zou je kunnen rangschikken onder de ‘incourante delen’ waarvoor geldt dat de gek ze inderdaad weggooit, zoals de tong van de kabeljauw, het oor van het varken, de lever van de mul.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_197407114
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:27 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Kippenoesters zijn de stukjes vlees aan beide zijden van de rug van de kip die uit een holte van het karkas gepeuterd moeten worden en ook wel als sot l’y laisse – de gek laat ze zitten – worden aangeduid. In restaurant Vossius serveerde Robert Kranenborg ooit een memorabel voorgerecht waarin de kippenoesters geglaceerd waren met vloeibaar gemaakte foie gras, anno nu maakt Rogier van Dam in Lastage iets heel lekkers met dit ‘vergeten vlees’. Kippenoesters zou je kunnen rangschikken onder de ‘incourante delen’ waarvoor geldt dat de gek ze inderdaad weggooit, zoals de tong van de kabeljauw, het oor van het varken, de lever van de mul.
Ja, ik noem dat 'het muisje' van de kip, het lekkerste stukje.
Maar wat bedoelt TS met 'laten zitten'.......daar ben ik benieuwd naar. Moeten ze eruit, moeten ze opgegeten worden, of juist niet, zoiets!
Of, je bent een "gek" als je ze laat zitten en niet opeet...hmmzz, dat zal het wel zijn
pi_197408612
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:27 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Kippenoesters zijn de stukjes vlees aan beide zijden van de rug van de kip die uit een holte van het karkas gepeuterd moeten worden en ook wel als sot l’y laisse – de gek laat ze zitten – worden aangeduid. In restaurant Vossius serveerde Robert Kranenborg ooit een memorabel voorgerecht waarin de kippenoesters geglaceerd waren met vloeibaar gemaakte foie gras, anno nu maakt Rogier van Dam in Lastage iets heel lekkers met dit ‘vergeten vlees’. Kippenoesters zou je kunnen rangschikken onder de ‘incourante delen’ waarvoor geldt dat de gek ze inderdaad weggooit, zoals de tong van de kabeljauw, het oor van het varken, de lever van de mul.
Zijn dat die vieze korrelige grauwe stukjes die je tussen de botten weg kan pulken?
Somebody that I used to know
pi_197408868
Gegrild van een kraampje. Tegen die 6¤ kun je zelf amper beter grillen.

Alhoewel ik wel benieuwd naar kip, die constant met de borst omlaag gegrild is. Misschien dat er dan meer sap in blijft lopen.
.
  donderdag 14 januari 2021 @ 18:13:09 #9
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_197409071
Praat over de hel en je komt er.
  Moderator donderdag 14 januari 2021 @ 19:34:53 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197410932
Tijdje terug heb ik een hele kip in de oven gedrukt. Een mooie kip bij de Sligro gehad (¤15 ofzo) en die in de oven gedaan.

Was lekker, daar niet heel, maar ik koop liever een bak met vleugels en gooi die in de oven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197411410
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 18:03 schreef Fer het volgende:
Gegrild van een kraampje. Tegen die 6¤ kun je zelf amper beter grillen.

Weet ik niet. Hier in de Randstad hebben we winkelketen 'Kippie', en die hebben best lekkere kip, maar het is soms toch wat droog. Als ik zelf kip aanbraad in de braadpan en daarna in de oven stop, is het toch echt sappiger. Alleen heb ik de perfecte kruidenmix nog niet gevonden.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  donderdag 14 januari 2021 @ 19:55:47 #12
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
  Moderator donderdag 14 januari 2021 @ 19:57:45 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197411520
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:54 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Weet ik niet. Hier in de Randstad hebben we winkelketen 'Kippie', en die hebben best lekkere kip, maar het is soms toch wat droog. Als ik zelf kip aanbraad in de braadpan en daarna in de oven stop, is het toch echt sappiger. Alleen heb ik de perfecte kruidenmix nog niet gevonden.
Ook buiten de Randstad hoor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197411682
quote:
14s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ook buiten de Randstad hoor.
Oh echt? Ja wij in de Randstad denken soms dat de wereld ophoudt daarbuiten
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_197413301
Ik dacht gisteren nog dat ik weer eens een kipje moet halen :9 We eten ingeveer eens in de zes weken een kip. Ik koop ze bij de Lidl of Makro, daar hebben ze Label Rouge-kippen.

We maken hem eigenlijk grofweg op twee manieren. Ik wil vaker varieren maar het komt er niet van.

Manier 1:
Op de barbecue op de chickensitter met daarin wat vocht (bier bijvoorbeeld), kruiden en citroen. We grillen dan ook gelijk groenten er bij. Meestal is de kip dan gekruid met kipkruiden.

Manier 2:
In de oven in een 4 literschaal. Onderop aardappels, pompoen, mais, tuinerwten, champignons, knoflook, ui. Kip ingesmeerd met een mengsel van Provençaalse kruiden, citroensap, zout, peper en olijfolie. Er gaan tijm en citroen in de holte. De rest van het kruidenmengsel gaat over de groenten. De kip gaat met de borst naar beneden op de aardappels en de groente.
50-60 minuten, 200 graden, hetelucht.
Spoilers!
  donderdag 14 januari 2021 @ 21:52:08 #16
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_197415095
Hou van een hele kip uit de oven (voorgebraad of niet). Maar heb ooit ergens onderweg gegeten in een klein (en niet duur) restaurant waar ze een ‘Spaanse kip’ serveerde.
Die was zo godslekker. Geen idee hoe ze dat gedaan hebben, is me nooit gelukt en ook nooit meer tegen gekomen. Heb meerdere recepten geprobeerd, maar niets kwam echt in de buurt.

Zelf maak ik verschillende varianten. Op de bbq, in de oven. Wel fan van smaakvol en krokant velletje. De ‘oesters’ laat ik zitten, maar eet ik zelf niet.
Vullen doe ik regelmatig met verschillende zaken. Van citroen tot zoetigheid (fruit). Vaak gecombineerd met wat pit (ik hou van de combi zoet en pittig). En afhankelijk van de keuze verschillende kruiden

Het is soms ook wat schipperen omdat je een hele kip niet alleen eet. Mijn zoon bv houdt van uitgesproken smaken en zout. Ik ben meer van combinaties en niet teveel zout. Als ik denk dat ik mijn nieren voel verschrompelen vindt hij het lekker. Zo hou ik ook van de borst en hij meer van de poten.
Gelukkig houden we beiden van wat pit erin, een krokant vel en sappigheid.

Meestal ligt mijn kip het meeste op de borst, ik wil
dat niet droog hebben. Heb liever geen krokant vel daar dan minder sappig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_197415695
Hongaarse paprika kip.
(paprikás csirke)
pi_197420147
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 17:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zijn dat die vieze korrelige grauwe stukjes die je tussen de botten weg kan pulken?
Die je zegmaar hebt bovenaan de binnenkant van de poot/dij? Ik heb me dus altijd afgevraagd wat dat is
pi_197420931
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 08:59 schreef emmyemmy2 het volgende:

[..]

Die je zegmaar hebt bovenaan de binnenkant van de poot/dij? Ik heb me dus altijd afgevraagd wat dat is
Weet niet precies waar ze zitten, maar ik kan ze altijd tussen de botten vandaan peuteren. Lijken wel ingewanden oid. Fijn dat ik niet de enige ben die zich afvraagt wat het is.
Somebody that I used to know
  vrijdag 15 januari 2021 @ 10:20:40 #20
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_197421045
Ik denk dat jullie de restanten van de longen bedoelen?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_197421163
Die 'oesters' zitten aan de rugzijde, in 2 kleine botholtes net boven de bil. Het zijn er 2 en ze zien er uit als eivormige mini-filetjes van ongeveer 2-3 centimeter lang. Als je kip goed gaar is kun je ze mooi in hun geheel uit het karkasje wippen.
Leuke discussie dit trouwens! Op zoek naar de Oesters in een topic over Kip!
pi_197421312
Laatst toevallig twee keer gemaakt. Beide keren in bakblik in de oven. Recept van Jamie Oliver. 45 min op borst, daarna roodschilaardappelen in partjes eromheen en 45 min op rug.
Kip ingesmeerd met peper, zout en olijfolie. Eerste keer gevuld met citroen en tijm. Tweede keer met sinaasappel.
Met citroen was lekkerder, maar ook iets droger.
Waren beiden hele kippen van Picnic.
Met name de aardappelen worden gruwelijk lekker bij de kip in het bakblik. :9.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 10:47:12 #23
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_197421363
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 10:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Laatst toevallig twee keer gemaakt. Beide keren in bakblik in de oven. Recept van Jamie Oliver. 45 min op borst, daarna roodschilaardappelen in partjes eromheen en 45 min op rug.
Kip ingesmeerd met peper, zout en olijfolie. Eerste keer gevuld met citroen en tijm. Tweede keer met sinaasappel.
Met citroen was lekkerder, maar ook iets droger.
Waren beiden hele kippen van Picnic.
Met name de aardappelen worden gruwelijk lekker bij de kip in het bakblik. :9.
Dat laatste geloof ik direct. Het mengsel van olie en het gesmolten kippevet zal wel op de aardappeltjes druipen. Dat smaakt heerlijk.
Praat over de hel en je komt er.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 10:50:35 #24
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_197421411
Ik deed mn hele kip de laatste keer in de sous vide. 10 uur. En daarna even gegrilled.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 15 januari 2021 @ 11:00:18 #25
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_197421577
Was een keer eten bij iemand die zette kippenbouten in de oven in een aluminium bak met gaatjes met daaronder aardappeltjes. Het losgekomen vet druipte in de oven op de aardappeltjes.
Zo, dat was hemels eten.
Praat over de hel en je komt er.
pi_197426472
Wat ook lekker is is je kippetje beboteren. Maak een kruidenboter met verse groene kruiden, knoflook en/of citroenrasp en stop de boter onder het borstvel voor je hem de oven inschuift. Ik probeer meestal ook nog wat van die boter onder het vel van de bouten te stoppen.
So wie so ben ik fan van citroen bij de kip!
  zondag 17 januari 2021 @ 10:40:25 #27
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_197459972
Gevlinderde kip (voor gelijke garing van de delen) met kruiden onder het vel :9
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_197460878
Ik ben ook nog steeds op zoek naar de perfecte manier, maar wat ik sowieso doe is inderdaad boter met verse kruiden en knoflook onder het vel. Citroen stop ik er altijd in. Bij ons gaat ie aan het draaispit in de oven, heerlijk :9
  Tettenkoning dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:36 #29
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_197502906


[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 19-01-2021 12:21:59 (TTK is ergens anders.) ]
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_197515410
Warme hele kippetjes uit hypermarkten als Carrefour, Auchan, Hypersol etc. tijdens een roadtrip door Frankrijk en/of Spanje O+ _O_

Dit is wel mijn guilty pleasure :@ zo’n kippetje van de Carrefour en die op een rustige rustplaats langs de tolweg eten komt niet eens in de buurt van goede hele kippen door iemand met kunde. :+

[ Bericht 8% gewijzigd door Erasmus op 19-01-2021 21:10:46 ]
  dinsdag 19 januari 2021 @ 21:12:14 #31
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_197515492
Wat overigens niet aan te raden is is om je kip in olijfolie en citroensap te marineren, en hem vervolgens op een gasbbq gevuld met lavastenen op de camping te garen. Tenzij je de halve Franse camping op ramp-bezoek wilt hebben vanwege de rookkolom.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_197678463
Deze zijn wel leuk om te checken, wel wat meer werk dan gewoon een kippetje in de oven doen.


pi_197681477
Leuke video's, fijne kok! Water in de mond, al is het nog ochtend :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')