Nee, maar een referendum moet wel zin hebben. Een peiling van Ipsos kan er wel wat naast zitten, maar echt niet >20 procentpunt. Een referendum kost gewoon zo'n 30 miljoen, dat moet je niet zo maar weg gooien.quote:Op zondag 25 september 2022 13:22 schreef NM07 het volgende:
[..]
Een peiling vind ik toch niet zo betrouwbaar, leg de vraag maar een keer in een officieel bindend referendum voor. Gaat meer om het principe, dat ook de monarchie democratisch gelegitimeerd is ja of nee. De bevolking is nooit (bindend) gevraagd, en peilingen zijn ook maar steekproeven en geen wetgeving.
Misschien heb je gelijk, al zie ik het niet als weggegooid geld. Het kan juist vertrouwen geven in het systeem en aan de bevolking. Wellicht is het referendum te combineren met een aantal andere vraagstukken zodat het nog wat waardevoller is.quote:Op zondag 25 september 2022 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar een referendum moet wel zin hebben. Een peiling van Ipsos kan er wel wat naast zitten, maar echt niet >20 procentpunt. Een referendum kost gewoon zo'n 30 miljoen, dat moet je niet zo maar weg gooien.
Meloni geld als 'soft eurosceptisch'quote:Op zondag 25 september 2022 12:12 schreef Hanca het volgende:
Wat uit de Nederlandse pers begrijp (van de Italiaanse bronnen kan ik lastig bepalen of ze links of rechts zijn en hoe betrouwbaar ze zijn) is Meloni wel erg conservatief en behoorlijk rechts, maar is ze niet echt anti-EU. Wel is ze tegen meer bevoegdheden naar de EU schuiven. Ben dus benieuwd hoe dit voor de EU uit zal pakken. Ze is geen Orban en ook zeker geen Morawiecki, maar het botst denk ik wel behoorlijk met de plannen van Macron, Scholz en Von der Leyen. Nou vind ik wat tegenwicht tegen hun plannen (Europese President en minister van buitenlandse zaken, Europese belastingen, enz) niet zo erg, maar nationalistisch-rechts is natuurlijk ook niet alles. En ik hoop vooral dat ze de Italiaanse economie wel wil blijven hervormen. En dat lijkt me zeker met Salvini als partner erg lastig.
Uiteindelijk is het natuurlijk enorm zonde dat Draghi veel te snel weg moest.
Wouw. Even kijken wat de gevolgen gaan zijn.quote:Op zondag 25 september 2022 23:06 schreef hollandia02 het volgende:
#ElezioniPolitiche2022
Fratelli d’Italia 23%
M5S 18%
PD 16%
Lega 14%
ItalExit 7%
Forza Italia 6%
Azione/ItaliaViva 5%
PCI 4%
Italia Sovrana e Popolare 3%
Vita 2%
Moderati 1%
Insieme per il Futuro 1%
Exitpoll
Zal allemaal zo'n vaart niet lopen, de olietanker die de Italiaanse bureaucratie heet heb je niet zomaar even bijgestuurd.quote:Op zondag 25 september 2022 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Wouw. Even kijken wat de gevolgen gaan zijn.
En Matterella zit er nog.quote:Op zondag 25 september 2022 23:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zal allemaal zo'n vaart niet lopen, de olietanker die de Italiaanse bureaucratie heet heb je niet zomaar even bijgestuurd.
M5S toch niet zo rechts nationalistisch tegenwoordig?quote:Op zondag 25 september 2022 23:39 schreef BlackLining het volgende:
![]()
![]()
Je zult goddome maar hebben dat de twee grootste partijen in je land rechts nationalistisch van aard zijn![]()
Goh, waarom zouden ze nou net die naam gekozen hebben als partij?quote:Op zondag 25 september 2022 23:51 schreef Houtenbeen het volgende:
feitje![]()
Fratelli d'Italia is ook de eerste zin van het volkslied
Je hebt inderdaad gelijk als ik zo wat lees. Baseerde mee wat op hun samenwerking met Lega.quote:Op zondag 25 september 2022 23:48 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
M5S toch niet zo rechts nationalistisch tegenwoordig?
quote:De radicaal-rechtse Georgia Meloni heeft de overwinning opgeëist in de Italiaanse verkiezingen
Is uitstekende samenvatting van haar gedrag en denkbeelden.quote:
Ze is wel radicaal, in elk geval zeer radicaal conservatief. Daar is toch weinig aan gelogen?quote:
Wilders...?quote:Op maandag 26 september 2022 10:38 schreef NM07 het volgende:
Verbazingwekkend hoe er altijd hysterisch wordt geschreeuwd om een ''ruk naar rechts'', die er dan vervolgens een puinzooi van maken. Wilders, Trump, Johnson waren ook al zo'n enorm succes. Maar dit keer is het echt anders hoor!111!!
Rutte II toch toen hij wegliep.quote:
Dat was Rutte I, maar Wilders heeft daar inderdaad wel bewezen zeer ongeschikt te zijn.quote:
Trump heeft enorm veel schade aangericht.quote:Op maandag 26 september 2022 10:38 schreef NM07 het volgende:
Verbazingwekkend hoe er altijd hysterisch wordt geschreeuwd om een ''ruk naar rechts'', die er dan vervolgens een puinzooi van maken. Wilders, Trump, Johnson waren ook al zo'n enorm succes. Maar dit keer is het echt anders hoor!111!!
Meloni heeft zich al tegen Putin gekeerd en is ook steeds meer pro-EU. Dus ik denk dat dat uiteindelijk wel mee valt.quote:Op maandag 26 september 2022 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Trump heeft enorm veel schade aangericht.
Meloni kan dat ook, als ze besluit zich volledig tegen de EU te keren en met Salvini en Ome Berlus de kant van Putin te kiezen.
Gelukkig is het vaak zo dat het voor de populisten toch vaak aanzienlijk ingewikkelder wordt als er daadwerkelijk bestuurd moet worden, in plaats van wat oneliners in de ring te smijten vanaf de zijkant. Uiteindelijk vervalt het geheel dan tot een onbestuurbare puinzooi en komt er van 'regeren' niet veel meer terecht.
Het is wel zielig voor de stemmers, zij willen immers dat er een andere weg ingeslagen wordt, en als een president/premier het achteraf niet kan waarmaken wat er beloofd is, is het helemaal zuur.quote:Op maandag 26 september 2022 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Meloni kan dat ook, als ze besluit zich volledig tegen de EU te keren en met Salvini en Ome Berlus de kant van Putin te kiezen.
Gelukkig is het vaak zo dat het voor de populisten toch vaak aanzienlijk ingewikkelder wordt als er daadwerkelijk bestuurd moet worden, in plaats van wat oneliners in de ring te smijten vanaf de zijkant. Uiteindelijk vervalt het geheel dan tot een onbestuurbare puinzooi en komt er van 'regeren' niet veel meer terecht.
Het probleem ligt hem meestal bij de voorgestelde andere weg die mischien wel leuk klinkt, vooral verpakt in nietszeggende one liners, maar die meestal keihard vast loopt als het in aanraking komt met de echte wereld en je er beleid van moet maken.quote:Op maandag 26 september 2022 11:24 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het is wel zielig voor de stemmers, zij willen immers dat er een andere weg ingeslagen wordt, en als een president/premier het achteraf niet kan waarmaken wat er beloofd is, is het helemaal zuur.
Je hebt ook enige eigen verantwoordelijkheid om je niet te laten inpakken door de eerste de beste flierefluiter die je bullshit verkoopt.quote:Op maandag 26 september 2022 11:24 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het is wel zielig voor de stemmers, zij willen immers dat er een andere weg ingeslagen wordt, en als een president/premier het achteraf niet kan waarmaken wat er beloofd is, is het helemaal zuur.
Mooi, laat Italie maar lekker uit de EU stappen, liever kwijt dan rijk.quote:Op maandag 26 september 2022 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat moeten de VVD'ers wel niet denken dan LOL. Die zijn er ook allemaal mooi ingetrapt.quote:Op maandag 26 september 2022 11:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt ook enige eigen verantwoordelijkheid om je niet te laten inpakken door de eerste de beste flierefluiter die je bullshit verkoopt.
Mooi, ze wil geen slaaf meer zijn van de financiële instituten? Dikke prima, afbetalen en oprotten.quote:
Net zoals bij ons?quote:Op maandag 26 september 2022 12:35 schreef EinarBoe het volgende:
Waarom kan je nou weer een absolute meerderheid in het parlement behalen met 40-45% van de stemmen. Gewoon een keer een normaal verkiezingssysteem optuigen, is dat nou werkelijk teveel gevraagd?
60% van de zetels gaat volgens FPTP districten. Daarom zijn er ook coalities gevormd voor de verkiezingen zoals op rechts (Meloni-Salvini-Berlusconi)quote:Op maandag 26 september 2022 12:35 schreef EinarBoe het volgende:
Waarom kan je nou weer een absolute meerderheid in het parlement behalen met 40-45% van de stemmen. Gewoon een keer een normaal verkiezingssysteem optuigen, is dat nou werkelijk teveel gevraagd?
Ja. Kutsysteem derhalve.quote:Op maandag 26 september 2022 12:43 schreef L3gend het volgende:
[..]
60% van de zetels gaat volgens FPTP districten. Daarom zijn er ook coalities gevormd voor de verkiezingen zoals op rechts (Meloni-Salvini-Berlusconi)
Kijk eens, de zoveelste die ageert tegen een onzichtbare vijand die niemand bij naam kan noemen.quote:
Lekker schelden met een term waar niks mee gedaan kan worden en qua beleid niks mee wordt gedaan. Lekker hysterisch kiezers binnenhalen en er volgens niks mee doen qua beleid.quote:Op maandag 26 september 2022 12:46 schreef XSbig het volgende:
[..]
Kijk eens, de zoveelste die ageert tegen een onzichtbare vijand die niemand bij naam kan noemen.
De namen zijn onzichtbaar, maar de uitwerking, de 'aanval' niet. De wereld zit vol met uitdragers van wat ze hier aangeeft te schuwen.quote:Op maandag 26 september 2022 12:46 schreef XSbig het volgende:
[..]
Kijk eens, de zoveelste die ageert tegen een onzichtbare vijand die niemand bij naam kan noemen.
Wie zijn die uitdragers dan? Want dat zou dan ‘de vijand’ moeten zijn toch.quote:Op maandag 26 september 2022 14:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De namen zijn onzichtbaar, maar de uitwerking, de 'aanval' niet. De wereld zit vol met uitdragers van wat ze hier aangeeft te schuwen.
Of ze er beleid op kan/zal baseren, betwijfel ik ook. Ik zou op zijn minst de import van vreemd volk en dat hele gendergeneuzel keihard ondermijnen en die deugpaus uit het vaticaan trappen. Onder het mom van de bestrijding van buitenlandse inmenging. Dat schijnt het tegenwoordig goed te doen bij de zelfbenoemde beschermers van democratie.
Nou, zo onzichtbaar is die nieuwe culturele trend niet hoor. En het blijkt wederom dat lang niet iedereen dit wil, dus dan krijg je weerstand. Uitstekend om te zien.quote:Op maandag 26 september 2022 12:46 schreef XSbig het volgende:
[..]
Kun je dit verder uiteenzetten en onderbouwen? Italië heeft toch weinig te maken met de Islam?quote:Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Een focus op gezin en religie en (eigen)cultuur klinkt als een islam/christen ideaal.
Mischien moet je goed lezen wat Bosbeetle zegt en niet alleen aanslaan op het woord islam? De abrahamitische religies verschillen niet zo veel van elkaar in vele opzichten.quote:Op maandag 26 september 2022 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, zo onzichtbaar is die nieuwe culturele trend niet hoor. En het blijkt wederom dat lang niet iedereen dit wil, dus dan krijg je weerstand. Uitstekend om te zien.
[..]
Kun je dit verder uiteenzetten en onderbouwen? Italië heeft toch weinig te maken met de Islam?
Dat de focus op gezin (hoeksteen van de samenleving) religie en een dwingende cultuur (opgeheven vingertje), nou precies de dingen zijn die waar je de focus op ziet bij christen en moslim partijen/groeperingen. Ze zijn natuurlijk tegen moslims in dit geval maar het grappige van dit soort conservatieven is dat ze meestal exact dezelfde doelen hebben als diegene tegen wie ze ageren.quote:Op maandag 26 september 2022 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
Kun je dit verder uiteenzetten en onderbouwen? Italië heeft toch weinig te maken met de Islam?
De paus uit het vaticaan trappen? Ze moeten dus de leider van een bevriende natie ontvoeren?quote:Op maandag 26 september 2022 14:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Of ze er beleid op kan/zal baseren, betwijfel ik ook. Ik zou op zijn minst de import van vreemd volk en dat hele gendergeneuzel keihard ondermijnen en die deugpaus uit het vaticaan trappen. Onder het mom van de bestrijding van buitenlandse inmenging. Dat schijnt het tegenwoordig goed te doen bij de zelfbenoemde beschermers van democratie.
Dat is correct. Sowieso zouden ze eenmaal per 10 jaar die hele tent moeten doorlichten.quote:Op maandag 26 september 2022 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De paus uit het vaticaan trappen? Ze moeten dus de leider van een bevriende natie ontvoeren?
Niets te klagen toch? Ik zie dit enkel als een positieve ontwikkeling.quote:Op zondag 25 september 2022 23:39 schreef BlackLining het volgende:
![]()
![]()
Je zult goddome maar hebben dat de twee grootste partijen in je land rechts nationalistisch van aard zijn![]()
Dat kun je natuurlijk verwachten, die zullen zich vast flink zitten ergeren en hadden waarschijnlijk liever Letta zien winnen.quote:
Dat zie ik, maar waarom zou je hier überhaupt de Islam bij betrekken? Dat heeft hier niets mee te maken.quote:Op maandag 26 september 2022 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien moet je goed lezen wat Bosbeetle zegt en niet alleen aanslaan op het woord islam? De abrahamitische religies verschillen niet zo veel van elkaar in vele opzichten.
Niemand heeft het over een dwingende cultuur of een opgeheven vingertje. Dat is meer jouw eigen interpretatie.quote:Op maandag 26 september 2022 15:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat de focus op gezin (hoeksteen van de samenleving) religie en een dwingende cultuur (opgeheven vingertje), nou precies de dingen zijn die waar je de focus op ziet bij christen en moslim partijen/groeperingen. Ze zijn natuurlijk tegen moslims in dit geval maar het grappige van dit soort conservatieven is dat ze meestal exact dezelfde doelen hebben als diegene tegen wie ze ageren.
Ja? Duitsland moet ook eens in de 10 jaar Nederland doorlichten, of mag dat dan weer niet?quote:Op maandag 26 september 2022 15:40 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Dat is correct. Sowieso zouden ze eenmaal per 10 jaar die hele tent moeten doorlichten.
Correct.quote:Op maandag 26 september 2022 15:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja? Duitsland moet ook eens in de 10 jaar Nederland doorlichten, of mag dat dan weer niet?
Zoals je in het tweede gedeelte van je post naar iemand anders zegt, zou je dit verder kunnen uiteenzetten en onderbouwen met meerdere bronnen?quote:Op maandag 26 september 2022 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, zo onzichtbaar is die nieuwe culturele trend niet hoor. En het blijkt wederom dat lang niet iedereen dit wil, dus dan krijg je weerstand. Uitstekend om te zien.
[..]
Hier: https://elezioni.interno.(...)/20220925/scrutiniSIquote:Op maandag 26 september 2022 16:18 schreef Hanca het volgende:
Zijn er trouwens al meer definitieve zetelaantallen? Met waarschijnlijk 43% een meerderheid in beide kamers, het blijft toch een gedrocht van een kiesstelsel. Die 43% is ook best hoopgevend voor de rest: waarschijnlijk zijn er binnenkort weer verkiezingen omdat dit type regering wereldwijd al nooit lang blijft zitten en ze in Italië altijd al sneller van regering wisselen dan van stropdas.
Dat kan ik zeker. Maar ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel. Je hebt dat filmpje uit die link bekeken neem ik aan? Daar wordt het erg duidelijk uitgelegd. Waar er in eerder decennia nog werd gedacht in normen en waarden zoals de nucleaire familie en nationale trots zie je tegenwoordig meer een hele losgeslagen en hedonistisch idee van relatie/romantiek/familie en geslacht waarbij tevens het gevoel van een nationale identiteit is vervangen bij velen door een voorkeur voor multiculturalisme en kosmopolitisme. Ten slotte wordt religieus zijn (helemaal als het gaat om het christendom) niet bekeken als iets positief. Zogenaamd allemaal zo bekrompen en onderdrukkend.quote:Op maandag 26 september 2022 16:01 schreef XSbig het volgende:
[..]
Zoals je in het tweede gedeelte van je post naar iemand anders zegt, zou je dit verder kunnen uiteenzetten en onderbouwen met meerdere bronnen?
Ik heb dat filmpje zeker bekeken, en wat ik al eerder aangaf, wie is nou die vijand tegen wie iedere rechts populist aan het ageren is?quote:Op maandag 26 september 2022 16:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kan ik zeker. Maar ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel. Je hebt dat filmpje uit die link bekeken neem ik aan? Daar wordt het erg duidelijk uitgelegd. Waar er in eerder decennia nog werd gedacht in normen en waarden zoals de nucleaire familie en nationale trots zie je tegenwoordig meer een hele losgeslagen en hedonistisch idee van relatie/romantiek/familie en geslacht waarbij tevens het gevoel van een nationale identiteit is vervangen bij velen door een voorkeur voor multiculturalisme en kosmopolitisme. Ten slotte wordt religieus zijn (helemaal als het gaat om het christendom) niet bekeken als iets positief. Zogenaamd allemaal zo bekrompen en onderdrukkend.
Dat kun je het benoemen van deze zichtbare culturele verschuiving wel wegzetten als een 'onzichtbare vijand', maar Meloni slaat de spijker op de kop. En deze culturele trend zal jou ook vast niet zijn ontgaan.
Het zou mij verbazen als ze de zomer halen.quote:Op maandag 26 september 2022 16:40 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af hoe lang dit goed gaat. Lega leeg gegeten. Positie van Salvini op de weegschaal. Lega wil namelijk meer autonomie voor de regios. Maar Meloni staat voor meer centraal gezag vanuit Rome. Daar ligt het eerst probleem al.
Voor beiden wijzigingen is een grodswetswijziging nodig. En daar hebben ze te weinig zetels voor, samen. Salvini zal zich toch ergens moeten onderscheiden.
Italië gaat een zware winter tegemoet, net als alle andere EU landen. Meloni zal echt het geld van de EU niet willen riskeren. En zal dus ook het hervormingsprogramma zoals afgesproken doorgang moeten geven.
Het lijkt me een zware taak om alles bijeen te houden. Haar nieuwe regering, het land (het noorden vraagt andere zaken dan het zuiden), en de miljarden van de EU.
Dat is traditie in Italiequote:Op maandag 26 september 2022 17:20 schreef XSbig het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als ze de zomer halen.
Ja. Maar niet perse nieuwe verkiezingen hè.quote:
Klopt en het VK haalt Italie aardig in tegenwoordig, inderdaad, dat zullen we maar de zegeningen van Brexit noemenquote:Op maandag 26 september 2022 17:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Maar niet perse nieuwe verkiezingen hè.
Dan moeten ze van de president gewoon opnieuw gaan formeren. De vorige verkiezingen hebben ook binnen het precedent meerdere presidenten opgeleverd. Conte en Draghi.
Ach. Een soort UK, dus. 🤣
Ik denk met de oorlog van Rusland dat het zwaartepunt van de EU-politiek meer richting Oost Europa gaat verschuiven. Olaf Scholz kondigde dat laatst al aan.quote:Op maandag 26 september 2022 17:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt en het VK haalt Italie aardig in tegenwoordig, inderdaad, dat zullen we maar de zegeningen van Brexit noemen
Ik ben benieuwd, ik verwacht er vrij weinig van, eigenlijk, maar dat is vooral omdat politiek in Italie altijd een bijzonder verhaal is.
Het probleem is dat het Italiaanse (en het Zuid-Europese) electoraat niet wil hervormen. Iedere keer dat een regering zich aan de Europese begrotingsregels wil houden zal deze worden weggestemd.quote:Op maandag 26 september 2022 16:40 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af hoe lang dit goed gaat. Lega leeg gegeten. Positie van Salvini op de weegschaal. Lega wil namelijk meer autonomie voor de regios. Maar Meloni staat voor meer centraal gezag vanuit Rome. Daar ligt het eerst probleem al.
Voor beiden wijzigingen is een grodswetswijziging nodig. En daar hebben ze te weinig zetels voor, samen. Salvini zal zich toch ergens moeten onderscheiden.
Italië gaat een zware winter tegemoet, net als alle andere EU landen. Meloni zal echt het geld van de EU niet willen riskeren. En zal dus ook het hervormingsprogramma zoals afgesproken doorgang moeten geven.
Het lijkt me een zware taak om alles bijeen te houden. Haar nieuwe regering, het land (het noorden vraagt andere zaken dan het zuiden), en de miljarden van de EU.
Tja, in feite is dat in Noord-Europa niks nieuws: Vlaanderen houdt Wallonië in stand, West-Duitsland houdt Oost-Duitsland in stand en zelfs in Nederland heb je welvarende gebieden die het geld verdienen voor de rand van het land. Zo lang het welvaartsniveau in Noord-Europa niet daalt door die ondersteuning van het zuiden, denk ik niet dat dat snel een echt probleem gaat worden.quote:Op maandag 26 september 2022 18:43 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het probleem is dat het Italiaanse (en het Zuid-Europese) electoraat niet wil hervormen. Iedere keer dat een regering zich aan de Europese begrotingsregels wil houden zal deze worden weggestemd.
Nu probeert de ECB, met het opkopen van waardeloze staatsobligaties en het laag houden van de rente, deze Zuid-Europese landen overeind te houden. Dit leidt onherroepelijk tot een welvaarttransfer van Noord- naar Zuid-Europa. Dit gaat goed totdat het Noord-Europese electoraat er schoon genoeg van heeft. Dan heb je echt stront aan de knikker.
Puinhopen van links.quote:Op maandag 26 september 2022 19:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou lekker, straks half Europa met rechts populistische partijen.
Salvini kan dus zo ook over paars?quote:Op maandag 26 september 2022 23:20 schreef L3gend het volgende:
Zetelverdeling:
Kamer 400 zetels
Rechts: 237 zetels
- Meloni 119 zetels
- Salvini 66 zetels
- Berlusconi 45 zetels
Links: 85 zetels
5S: 52 zetels
Midden: 21 zetels
Senaat: 200 zetels
Rechts: 115 zetels
- Meloni 65 zetels
- Salvini 30 zetels
- Berlusconi 18 zetels
Links: 44 zetels
5S: 28 zetels
Midden: 9 zetels
Dus royale meerderheid voor rechtse blok, maar geen 2/3 meerderheid, Meloni en Salvini geen meerderheid samen, dus ze blijven afhankelijk van Berlusconi partij. En anti-rechts blok te versplinterd in 3 machtsblokken.
Ik snap niet wat je bedoelt? Ik heb alleen de zetelverdeling weergegeven van de machtsblokken inclusief de losse partijen in het rechtse blok. Rechts heeft een royale meerderheid dus ik neem aan dat Meloni premier wordt en rechts coalitie gaat leiden. Natuurlijk is geen een Italiaanse regering stabielquote:Op maandag 26 september 2022 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Salvini kan dus zo ook over paars?
Midden/links.
Of hoe tel je?
Ik zou Meloni eerst de winter laten doen. Btw. Lijkt me al moeilijk genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |