abonnement Unibet Coolblue
pi_197394756
Ik wil weg van de bekende grote tech giganten zoals MS en Google. Maar wat zouden jullie mij aanraden als het gaat om alledaagse zaken zoals email en cloudopslag?
pi_197394904
Tja, dat ligt eraan waarom je er weg wil. Ik kan je hier bijvoorbeeld wel Dropbox aanraden, maar dat is ook gewoon een grote multinational.
pi_197395227
Ms kan je vervangen door Linux.
Zoeken in google door DuckDuckGo.

Maar veilige mail of cloud gaat je wat geld kosten.

Voor de veiligheid hoef je het niet te doen, MS is veilig. En professionele hackers gebruiken on onontdekte exploits.

Dus tenzij je iets te verbergen hebt als bijvoorbeeld een homofiele huurmoordenaar, maak je geen zorgen.
pi_197395347
Voor cloud opslag en email: zelf hosten. Kost niet veel geld, maar je hebt er wel kennis voor nodig en wat vrije tijd om alles op te zetten.
pi_197395555
Het zou pas zoden aan de dijk zetten als we dat massaal zouden doen.
  woensdag 13 januari 2021 @ 22:59:35 #6
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_197395713
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:51 schreef osodevo het volgende:
Het zou pas zoden aan de dijk zetten als we dat massaal zouden doen.
Waarbij je andere partijen de kans geeft de nieuwe giganten te worden?
pi_197395981
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:51 schreef osodevo het volgende:
Het zou pas zoden aan de dijk zetten als we dat massaal zouden doen.
Er komt hopelijk een tijd dat Big Tech Big Fail word.
Dus; doe mee.
Ik ben te lui om Linux aan te leren, maar heb wel een Linux foon besteld, de Librem 5 en dan moet ik wel, waarna ik hoop dat Linux (mint of zo) voor mij gaat 'leven' :)
pi_197396043
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 23:20 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Er komt hopelijk een tijd dat Big Tech Big Fail word.
Dus; doe mee.
Ik ben te lui om Linux aan te leren, maar heb wel een Linux foon besteld, de Librem 5 en dan moet ik wel, waarna ik hoop dat Linux (mint of zo) voor mij gaat 'leven' :)
Bij linux heb je altijd de mogelijkheid om de 'live' versie te proberen zonder het echt te installeren. Dat doe je met een schijf of usb stick. Op pc of laptop.

Linux Mint is het makkelijkste.
pi_197396184
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 23:27 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Bij linux heb je altijd de mogelijkheid om de 'live' versie te proberen zonder het echt te installeren. Dat doe je met een schijf of usb stick. Op pc of laptop.

Linux Mint is het makkelijkste.
Thanks, heb ik al uitgeprobeerd; werkt verrekte soepel, heb al wel een en ander gevonden inmiddels. :)
Hier een paar linkjes voor andere beginners:
https://webwereld.nl/test(...)-windows-10-3780899/
https://webwereld.nl/nieu(...)or-chaletos-3771777/
https://www.linux-club.nl/whatsapp-voor-linux/
  donderdag 14 januari 2021 @ 08:57:42 #10
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_197398747
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:33 schreef christmastsunami het volgende:
Ms kan je vervangen door Linux.
Zoeken in google door DuckDuckGo.

Maar veilige mail of cloud gaat je wat geld kosten.

Voor de veiligheid hoef je het niet te doen, MS is veilig. En professionele hackers gebruiken on onontdekte exploits.

Dus tenzij je iets te verbergen hebt als bijvoorbeeld een homofiele huurmoordenaar, maak je geen zorgen.
Veilige mail hoeft helemaal geen geld te kosten. Protonmail bijvoorbeeld is in de basis gratis (1gb opslag maar dat wel). Je kan er wel grotere pakketten afnemen, dat kost wel geld. En protonmail staat juist bekend om zijn anonimiteit en extra beveiliging. Alle mails worden bijvoorbeeld versleuteld verstuurd.

Cloud storage is wel echt een lastige, omdat dit bijna altijd grote multinationals zijn. Moet ook haast wel omdat de servers ten eerste erg veel geld kosten en ten tweede deze meestal in meerdere landen verdeeld staan. Dat kan Jantje van de buren niet zomaar even ophoesten en regelen. Dus tsja, cloudstorage wordt een uitdaging.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_197398756
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:13 schreef osodevo het volgende:

Ik wil weg van de bekende grote tech giganten zoals MS en Google. Maar wat zouden jullie mij aanraden als het gaat om alledaagse zaken zoals email en cloudopslag?
Dat hangt er een beetje vanaf of je het zelf allemaal wil doen (kost vooral regelmatig veel tijd) of dat je het uit handen wil geven (kost vooral regelmatig veel geld).

De 'kost veel tijd' route als voorbeeld:

Een Linux distro moet op elke computer van maximaal 5 jaar oud totaal geen enkel probleem zijn. Zeker als er een SSD of beter in zit. Ik ben zelf tevreden met Debian, xfce desktop en LibreOffice, maar dat is puur een persoonlijke mening. Wat voor jou prima werkt is prima.
Email kun je regelen op een goedkope vps met behulp van Mail In A Box. Thuis hosten is bijna onmogelijk als je geen zakelijk internetabonnement hebt die dit toestaat.
Cloud opslag kun je regelen op een goedkope vps met Nextcloud. Thuis hosten is mogelijk.
Backups zijn complex en moet je zelf regelen.

De 'kost veel geld' route als voorbeeld:

Je koopt een laptop waar vooraf al een Linux distro met support geïnstalleerd is. Deze is (hopelijk) geoptimaliseerd voor de Linux distro die er op staat en geeft je een mogelijkheid tot jarenlange support op zowel software als hardware.
Email kan bijvoorbeeld bij ProtonMail.
Cloudopslag kan bijvoorbeeld bij Stack.
Backups zijn in principe alleen nodig voor je laptop zelf.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mr_Belvedere op 14-01-2021 09:15:38 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 14 januari 2021 @ 09:01:18 #12
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_197398806
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 23:20 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Er komt hopelijk een tijd dat Big Tech Big Fail word.
Dus; doe mee.
Ik ben te lui om Linux aan te leren, maar heb wel een Linux foon besteld, de Librem 5 en dan moet ik wel, waarna ik hoop dat Linux (mint of zo) voor mij gaat 'leven' :)
Hoezo aan te leren? Er zijn zo ontzettend veel verschillende Linux versies, enkele zelfs bijna 1-op-1 kopie van Windows. Zelf ben ik geen Linux fan, heb verschillende versies gebruikt in het verleden maar ik loop toch regelmatig tegen problemen aan (zo werken niet alle programma's die ik nodig heb op Linux). Vandaar dat ik toch bij Windows blijf. Qua mail online opslag zit ik niet bij grote tech jongens... mail gebruik ik Proton, en opslag heb ik zelf geregeld. Eigen serverrack bij een host.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_197398984
Mail: Proton
Besturingssysteem PC/laptop: Linux Debian
Besturingssysteem mobiel: Graphene OS
Playstore: F-droid

Probeer zoveel mogelijk open-source alternatieven te gebruiken. Verder kun je heel veel dingen zelf hosten op een simpele linuxbak (bijv. RaspberryPi 4 8gb of oude PC).

Ik heb ooit eens geprobeerd om een topic hierover te starten, maar dat was geen groot succes. :P Toch host ik verschillende dingen al een jaar met succes op mijn Linux bak.

DIG / Het grote selfhosted-topic #1
Uitvinder van de biersmiley.
pi_197433309
Hoe vind je iemand met veel kennis van linux om zoiets production ready te krijgen?

Vooral op gebied van security lijkt mij dat geen overbodige luxe.
pi_197437517
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:59 schreef Scuidward het volgende:
Waarbij je andere partijen de kans geeft de nieuwe giganten te worden?
Wat als big tech door little tech of local tech zou worden vervangen?

Dus in plaats van je mail bij google te doen zoek je een lokale IT boer waar je een mail pakket afneemt.
En daar betaal je dan ook voor met de garantie dat hij niet stiekem je mail doorspit om een profiel van je te maken.
Techneuten nemen dan iets waarin ze meer controle hebben en gewone mensen laten het beheer over aan de plaatselijke ITer.

En zou er niet een peer to peer social medium gemaakt kunnen worden?
Dat wil zeggen dat je je plaatjes en timeline niet op één enorm platform hebt maar op je eigen server.
Die communiceert dan weer via open protocollen met andere servers waarbij je eenvoudig en veilig kunt bepalen wat je met wie deelt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:03:36 #16
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_197441122
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 00:27 schreef jeroen25 het volgende:
En zou er niet een peer to peer social medium gemaakt kunnen worden?

Voor social mediums zie ik dit niet snel gebeuren. Ten eerste omdat mensen gewend zijn dat het gratis is, hoeveel geld is een social medium jou waard? Ten tweede werkt een social medium het fijnst als je vrienden er ook gebruik van maken. Heel gechargeerd gezegd is het sociale van het social medium een stuk minder wanneer je er geld voor vraagt. Tenzij het peer to peer per definitie de kosten een stuk lager maakt, is dat een garantie?

Zelf heb ik parallel daaraan weleens nagedacht over een text-based social medium. Dan zijn in elk geval je kosten lager.
pi_197443299
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:58 schreef osodevo het volgende:
Hoe vind je iemand met veel kennis van linux om zoiets production ready te krijgen?

Vooral op gebied van security lijkt mij dat geen overbodige luxe.
Kijk eens naar DockSTARTer. Daar ben ik ook mee begonnen, dat is makkelijk te doen na wat research.

Overigens kun je het ook fixen met een Synology NAS, dat is helemaal easy.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:03 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Voor social mediums zie ik dit niet snel gebeuren. Ten eerste omdat mensen gewend zijn dat het gratis is, hoeveel geld is een social medium jou waard? Ten tweede werkt een social medium het fijnst als je vrienden er ook gebruik van maken. Heel gechargeerd gezegd is het sociale van het social medium een stuk minder wanneer je er geld voor vraagt. Tenzij het peer to peer per definitie de kosten een stuk lager maakt, is dat een garantie?

Zelf heb ik parallel daaraan weleens nagedacht over een text-based social medium. Dan zijn in elk geval je kosten lager.
Mastodon is een soort Twitter waarbij iedereen zijn eigen server kan installeren. Wint best aan populariteit de laatste tijd.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_197443627
quote:
16s.gif Op donderdag 14 januari 2021 08:57 schreef IW2B het volgende:

[..]


Cloud storage is wel echt een lastige, omdat dit bijna altijd grote multinationals zijn. Moet ook haast wel omdat de servers ten eerste erg veel geld kosten en ten tweede deze meestal in meerdere landen verdeeld staan. Dat kan Jantje van de buren niet zomaar even ophoesten en regelen. Dus tsja, cloudstorage wordt een uitdaging.
Valt mee hoor, je kan bijv iets als het open source nextcloud installeren op een vps (of desnoods op een computer thuis). Dat werkt prima, met apps voor alle platformen. Ik gebruik het oa voor automatische cloud backup van alle foto's en films die ik met mijn telefoon maak.
pi_197449827
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:03 schreef Scuidward het volgende:
Voor social mediums zie ik dit niet snel gebeuren. Ten eerste omdat mensen gewend zijn dat het gratis is, hoeveel geld is een social medium jou waard? Ten tweede werkt een social medium het fijnst als je vrienden er ook gebruik van maken. Heel gechargeerd gezegd is het sociale van het social medium een stuk minder wanneer je er geld voor vraagt. Tenzij het peer to peer per definitie de kosten een stuk lager maakt, is dat een garantie?
Het dichtst bij gratis zou zijn dat je je data en de software op je eigen computer houdt.
Dan moet je natuurlijk nog een internetaansluiting en computer hebben maar die heb je dan toch al.
Dan zou het aan de opensourcebeweging zijn om de nodige software te ontwikkelen.

Voor de tweakers kan dat bestaan uit losse modules waarmee ze kunnen knutselen, voor de digibeten zou een simpele installer waarin ze alleen maar de map met hun foto's hoeven aan te wijzen kunnen volstaan.

Wellicht zou er nog iets van infrastructuur moeten bestaan om alle peers met elkaar in contact te brengen.
Dat zou dan aan de privacyidealisten overgelaten kunnen worden.

Zodra je de deur uit gaat houdt dat natuurlijk op.
Opslag, rekenkracht en dataverkeer kost gewoon geld.
En als je dan geen geld betaalt dan betaal je met data of advertenties.

Maar de meesten kijken natuurlijk alleen naar dat eerste. En gemak.
quote:
Zelf heb ik parallel daaraan weleens nagedacht over een text-based social medium. Dan zijn in elk geval je kosten lager.
Dat zou zeker schelen.
Het normale verkeer zou je dan uit tekst laten bestaan en plaatjes en filmpjes via torrents laten lopen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197450765
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:40 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Het dichtst bij gratis zou zijn dat je je data en de software op je eigen computer houdt.
Dan moet je natuurlijk nog een internetaansluiting en computer hebben maar die heb je dan toch al.
Dan zou het aan de opensourcebeweging zijn om de nodige software te ontwikkelen.

Voor de tweakers kan dat bestaan uit losse modules waarmee ze kunnen knutselen, voor de digibeten zou een simpele installer waarin ze alleen maar de map met hun foto's hoeven aan te wijzen kunnen volstaan.

Wellicht zou er nog iets van infrastructuur moeten bestaan om alle peers met elkaar in contact te brengen.
Dat zou dan aan de privacyidealisten overgelaten kunnen worden.

Zodra je de deur uit gaat houdt dat natuurlijk op.
Opslag, rekenkracht en dataverkeer kost gewoon geld.
En als je dan geen geld betaalt dan betaal je met data of advertenties.

Maar de meesten kijken natuurlijk alleen naar dat eerste. En gemak.
[..]

Dat zou zeker schelen.
Het normale verkeer zou je dan uit tekst laten bestaan en plaatjes en filmpjes via torrents laten lopen.
Dat was/is er denk ik nog wel.

Het heet IRC.:')
pi_197466365
Zoeken: duckduckgo
Cloudopslag: MyCloud
Office: LibreOffice
email provider: ProtonMail
browser: Brave browser

Aangaande Linux: er zijn distributies die alles voor je regelen, je krijgt dan alles kant en klaar geïnstalleerd, zoals met Windows, en kan het gelijk gebruiken. Een erg goede vind ik persoonlijk Solus Linux. Dump het op een usb stick en je kan het zo installeren... een kind kan de was doen.

Erg fijn vind ik aan Linux dat ik gewoon door kan werken terwijl hij aan het updaten is en hij mij exact vertelt wat hij wil updaten. Bij solus krijg je je updates ook nog mooi gecategoriseerd (noodzakelijik, beveiligingsupdates, de rest). Bij Solus heb ik gemerkt de CLI (command line) eigenlijk niet nodig te hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')