https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-lijfsbehoud.htmlquote:Het is een van de economische 'winnaars' in de coronacrisis: Just Eat Takeaway, in Nederland bekend als Thuisbezorgd. In het vierde kwartaal van 2020 steeg het aantal bestellingen wereldwijd met 57 procent. Het bedrijf groeide de afgelopen jaren ook door buitenlandse overnames en is inmiddels actief in 23 landen.
Omdat de Horeca zich graag in de hoek laat duwen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:07 schreef osodevo het volgende:
Ook hier krijgt 1 partij nogal erg veel macht. Waarom is nog niemand op het idee gekomen om een concurrent te beginnen of een open oplossing te bedenken?
Zoals Just Eat? https://nos.nl/artikel/23(...)-maanden-strijd.htmlquote:Op woensdag 13 januari 2021 22:07 schreef osodevo het volgende:
[..]
Waarom is nog niemand op het idee gekomen om een concurrent te beginnen of een open oplossing te bedenken?
Omdat die worden opgekocht door Thuisbezorgd, of weggeconcurreerd.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:07 schreef osodevo het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-lijfsbehoud.html
Ook hier krijgt 1 partij nogal erg veel macht. Waarom is nog niemand op het idee gekomen om een concurrent te beginnen of een open oplossing te bedenken?
quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:07 schreef osodevo het volgende:
[..]
Ik denk dat ze die al uitgekocht hebben.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-lijfsbehoud.html
Ook hier krijgt 1 partij nogal erg veel macht. Waarom is nog niemand op het idee gekomen om een concurrent te beginnen of een open oplossing te bedenken?
Er zijn genoeg concurrenten die het geprobeerd hebben (of nog proberen).quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:09 schreef Aanmodderfakker het volgende:
Ideeen en alternatieven genoeg. Alleen het is nogal een gigant natuurlijk .
Daar kiezen ze zelf voor.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:11 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik probeer sowieso altijd direct bij het restaurant te bestellen, dat scheelt ze zo enorm veel geld.
Om diezelfde reden is er ook geen enkele aanleiding om je druk te maken dat ze nu massaal failliet gaan. Er zijn na Corona weer plenty gelukszoekers die hopen snel rijk te worden van lauw bier voor 3,25 euro en en een zwarte tosti voor 12.99quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:17 schreef Fred het volgende:
[..]
Daar kiezen ze zelf voor.
De horeca in Nederland kenmerkt zich door huilende eenlingen, in plaats van dat ze collectief of met een alternatief komen of collectief een lagere commissie afdwingen.
Veel van die toko's zijn juist bekender geworden dankzij Thuisbezorgd, zonder hen zouden ze veel minder omzet hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:10 schreef falling_away het volgende:
Ik probeer altijd op de website van het restaurant zelf te bestellen. Dat werd mij door meerdere bezorgrestaurants met klem gevraagd, en er is eigenlijk geen voordeel om thuisbezorgd te gebruiken. (Behalve voor restaurants zonder eigen webshop natuurlijk)
Concurrenten van thuisbezorgd krijgen geen voet aan de grond, en als dat wel zo is worden ze overgenomen.
Zolang mensen dat kopen en dat dus oké vinden is er markt voor.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:20 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Om diezelfde reden is er ook geen enkele aanleiding om je druk te maken dat ze nu massaal failliet gaan. Er zijn na Corona weer plenty gelukszoekers die hopen snel rijk te worden van lauw bier voor 3,25 euro en en een zwarte tosti voor 12.99
Voor de luie consument wel een voordeel natuurlijk: alles in één app. Of bedoelde je dat niet?quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:10 schreef falling_away het volgende:
Ik probeer altijd op de website van het restaurant zelf te bestellen. Dat werd mij door meerdere bezorgrestaurants met klem gevraagd, en er is eigenlijk geen voordeel om thuisbezorgd te gebruiken. (Behalve voor restaurants zonder eigen webshop natuurlijk)
Concurrenten van thuisbezorgd krijgen geen voet aan de grond, en als dat wel zo is worden ze overgenomen.
https://123bezorgd.nl/quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:11 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Zoals Just Eat? https://nos.nl/artikel/23(...)-maanden-strijd.html
Thuisbezorgd slokt alles op wat een beetje lekker loopt, of je moet van die bagger zoals Butlon hebben.
*edit*
Lol, had een linkje naar butlon gemaakt, gaat die stuk omdat ze actief hotlinken blokkeren, naar de fucking hoofdpagina
Zoals ik al zei, bagger.
Het voordeel van thuisbezorgd is dat alles in 1 app zit, snel werkt en gewoon makkelijk is. Bestellen via vage niet werkende websites van een willekeurige snackbar of pizzeria is niet heel handig.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:10 schreef falling_away het volgende:
Ik probeer altijd op de website van het restaurant zelf te bestellen. Dat werd mij door meerdere bezorgrestaurants met klem gevraagd, en er is eigenlijk geen voordeel om thuisbezorgd te gebruiken. (Behalve voor restaurants zonder eigen webshop natuurlijk)
Concurrenten van thuisbezorgd krijgen geen voet aan de grond, en als dat wel zo is worden ze overgenomen.
Ik meen dat de commissie voor Thuisbezorgd 30% is. Wat ik mij afvraag: ben je als deelnemend restaurant verplicht om op je eigen website dezelfde prijzen als op Thuisbezorgd te hanteren? Ik neem eigenlijk aan van wel en dat dat goed dichtgetimmerd is, maar ik weet het niet.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:10 schreef falling_away het volgende:
Ik probeer altijd op de website van het restaurant zelf te bestellen. Dat werd mij door meerdere bezorgrestaurants met klem gevraagd, en er is eigenlijk geen voordeel om thuisbezorgd te gebruiken. (Behalve voor restaurants zonder eigen webshop natuurlijk)
Concurrenten van thuisbezorgd krijgen geen voet aan de grond, en als dat wel zo is worden ze overgenomen.
Geloof het wel.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:45 schreef Repentless het volgende:
Wat ik mij afvraag: ben je als deelnemend restaurant verplicht om op je eigen website dezelfde prijzen als op Thuisbezorgd te hanteren? I
ik ken er een paar die op de thuisbezorgd bon zeggen dat je 10% krijgt bij bestellen op hun eigen website.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:45 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik meen dat de commissie voor Thuisbezorgd 30% is. Wat ik mij afvraag: ben je als deelnemend restaurant verplicht om op je eigen website dezelfde prijzen als op Thuisbezorgd te hanteren? Ik neem eigenlijk aan van wel en dat dat goed dichtgetimmerd is, maar ik weet het niet.
Zo niet: dan is het toch handiger om de gerechten op je eigen website 10 of 15% goedkoper aan te bieden dan op TB? Is slechts een paar Euro verschil voor de klant, maar misschien toch een motivatie om direct op de website te bestellen (als het gebruiksgemak van TB minder belangrijk is voor klanten dan iets minder betalen, ook dat weet ik niet). Dat levert 15 tot 20% pure winst op t.o.v. TB bestellingen.
Het lijkt me echter, nogmaals, een dusdanige open deur dat dit niet mogelijk is.
dat is iddquote:Op woensdag 13 januari 2021 22:52 schreef Blackst4r het volgende:
Of je gebruikt gewoon geen thuisbezorgd
Daar bedoel ik de restaurants mee. Zelf ga ik overigens altijd proberen op de site zelf. Maar merk dat ik bij sommigen alsnog gelinked word naar de thuisbezorgd site
Dan mis je dus de klanten die te lui zijn om verder te kijken dan TBquote:Op woensdag 13 januari 2021 22:52 schreef Blackst4r het volgende:
Of je gebruikt gewoon geen thuisbezorgd
Daar bedoel ik de restaurants mee. Zelf ga ik overigens altijd proberen op de site zelf. Maar merk dat ik bij sommigen alsnog gelinked word naar de thuisbezorgd site
Onzin.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:45 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik meen dat de commissie voor Thuisbezorgd 30% is.
dat valt idd mee:quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:57 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Onzin.
De commissie is veel lager.
Ik denk dat je een percentage hebt gehoord voor bestellingen waarbij bezorgers van Thuisbezorgd worden ingezet. Dit resulteert in een hogere commissie maar de ondernemer hoeft dan geen eigen bezorgers meer te betalen, die kosten zijn voor Thuisbezorgd.
Tja, dan ben je wel snel klaar met bestellen via die eigen websites. Het principe van de lokale ondernemer steunen vind ik prima, maar dan moet het wel maximaal dezelfde prijs zijn als op TB. Zijn/haar winst is dan de bespaarde commissie. Is de prijs hoger dan op TB (bijvoorbeeld tijdens acties zoals jij aangeeft), dan doen ze echt iets verkeerd. Je levert als klant dan al het gebruiksgemak in van TB en moet daar ook nog eens meer voor betalen, terwijl ze sowieso al meer marge hebben vanwege jouw moeite.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:49 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Geloof het wel.
Zie ook wel eens dat restaurants op hun eigen site dan een 'gratis' blikje drinken en dergelijke erbij geven vanaf x bedrag. Maar wel dezelfde bedragen hanteren.
Maar sinds ik op eigen site van de lokale Sushi tent eens 10 euro meer kwijt was (op een bestelling van 40 euro) als dat het me bij thuisbezorgd had gekost. Omdat ze daar wel het halve assortiment in de aktie hadden en bij hun eigen site niet (en ik kwam er later pas achter). Bestel ik alles gewoon bij thuiszorgd.
Dat is al sinds jaar en dag een policy bij Thuisbezorgd.nl ja, de gelijke-prijs-garantie. De prijzen moeten online hetzelfde zijn, het is/was zelfs zo dat de prijs in de zaak hetzelfde moest zijn. Het hele idee was dat Thuisbezorgd nooit direct duurder mocht lijken, als jij online voor 7 euro een broodje döner bestelt en later op hun website of in de zaak ziet dat ie maar 6 euro kost was dat al een verkeerd imago van Thuisbezorgd. De menukaart was gewoon leidend, de commissie hapt daarmee direct een stuk marge weg die je niet mag verrekenen. Tegenwoordig zie je idd veel "gratis blikje frisdrank bij eigen website", het is/was ook een ding of gratis bezorging via eigen website wel mocht maar via thuisbezorgd opeens 2 euro, of verschillende "gratis bezorging vanaf x euro" bedragen. Bij UberEats en Deliveroo zijn de prijzen juist een stuk hoger dan de echte prijzen om de commissie te verrekenen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:45 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik meen dat de commissie voor Thuisbezorgd 30% is. Wat ik mij afvraag: ben je als deelnemend restaurant verplicht om op je eigen website dezelfde prijzen als op Thuisbezorgd te hanteren? Ik neem eigenlijk aan van wel en dat dat goed dichtgetimmerd is, maar ik weet het niet.
Zo niet: dan is het toch handiger om de gerechten op je eigen website 10 of 15% goedkoper aan te bieden dan op TB? Is slechts een paar Euro verschil voor de klant, maar misschien toch een motivatie om direct op de website te bestellen (als het gebruiksgemak van TB minder belangrijk is voor klanten dan iets minder betalen, ook dat weet ik niet). Dat levert 15 tot 20% pure winst op t.o.v. TB bestellingen.
Het lijkt me echter, nogmaals, een dusdanige open deur dat dit niet mogelijk is.
Dat maakt het al een ander verhaal.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:57 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Onzin.
De commissie is veel lager.
Ik denk dat je een percentage hebt gehoord voor bestellingen waarbij bezorgers van Thuisbezorgd worden ingezet. Dit resulteert in een hogere commissie maar de ondernemer hoeft dan geen eigen bezorgers meer te betalen, die kosten zijn voor Thuisbezorgd.
Mooie uitleg, thanks.quote:Op woensdag 13 januari 2021 23:23 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Dat is al sinds jaar en dag een policy bij Thuisbezorgd.nl ja, de gelijke-prijs-garantie. De prijzen moeten online hetzelfde zijn, het is/was zelfs zo dat de prijs in de zaak hetzelfde moest zijn. Het hele idee was dat Thuisbezorgd nooit direct duurder mocht lijken, als jij online voor 7 euro een broodje döner bestelt en later op hun website of in de zaak ziet dat ie maar 6 euro kost was dat al een verkeerd imago van Thuisbezorgd. De menukaart was gewoon leidend, de commissie hapt daarmee direct een stuk marge weg die je niet mag verrekenen. Tegenwoordig zie je idd veel "gratis blikje frisdrank bij eigen website", het is/was ook een ding of gratis bezorging via eigen website wel mocht maar via thuisbezorgd opeens 2 euro, of verschillende "gratis bezorging vanaf x euro" bedragen. Bij UberEats en Deliveroo zijn de prijzen juist een stuk hoger dan de echte prijzen om de commissie te verrekenen.
Ik heb een paar jaar bij de club gewerkt, was altijd leuk en vaak genoeg gehoord "We stoppen met jullie! Te hoge commissie! We starten ons eigen platform en heben al 40 restauranthouders die mee doen!"
Meer dan het standaard "och wat jammer, nou succes en dikke doei" praatje hoefde je niet te doen want het lukt ze toch nooit en de volgende 2 restaurants stonden al weer in de rij. Bizar wat voor monopoliepositie ze toen al hadden. Misschien een leuk dingetje voor de ACM in de toekomst, om over de Autoriteit Persoonsgegevens nog maar te zwijgen.
er is volgens mij een tv-programma geweest dat Thuisbezorgd onder de loep nam.quote:Op woensdag 13 januari 2021 23:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Mooie uitleg, thanks.
Wellicht kun je er niet over uitweiden, maar: wat was/is de consequentie van afwijken van de prijzen op TB? Een boete of verwijdering van het platform?
Daarnaast: ik lees dat inmiddels meer dan 8.000 restaurants in Nederland zijn aangesloten bij TB. Het lijkt me bijna onmogelijk om continu te monitoren of zij zich aan de afspraken die jij schetst (online en in de zaak zelf dezelfde prijzen hanteren) houden. Wordt dat actief gecontroleerd?
Same.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:10 schreef falling_away het volgende:
Ik probeer altijd op de website van het restaurant zelf te bestellen.
Daarom zet je op je eigen site met grote letters: Boven de x euro geen bezorgkosten.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:45 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik meen dat de commissie voor Thuisbezorgd 30% is. Wat ik mij afvraag: ben je als deelnemend restaurant verplicht om op je eigen website dezelfde prijzen als op Thuisbezorgd te hanteren? Ik neem eigenlijk aan van wel en dat dat goed dichtgetimmerd is, maar ik weet het niet.
Zo niet: dan is het toch handiger om de gerechten op je eigen website 10 of 15% goedkoper aan te bieden dan op TB? Is slechts een paar Euro verschil voor de klant, maar misschien toch een motivatie om direct op de website te bestellen (als het gebruiksgemak van TB minder belangrijk is voor klanten dan iets minder betalen, ook dat weet ik niet). Dat levert 15 tot 20% pure winst op t.o.v. TB bestellingen.
Het lijkt me echter, nogmaals, een dusdanige open deur dat dit niet mogelijk is.
Dat is het probleem vaak wel, of websites welke nog ergens rond het jaar 1998 zijn blijven hangen. Het hebben van een eigen, efficiënte website is feitelijk gewoon een vereiste heden ten dagen.quote:Op donderdag 14 januari 2021 20:42 schreef Fer het volgende:
Hier veel zaken, als je naar hun website zoekt, kom je vanzelf weer op een site via Thuisbezorgd.
Te gierig om een paar 100 te investeren in een eigen webshop.
Portals als thuisbezorgd en booking.com zijn echt fijn om een beeld te krijgen van het aanbod aan restaurants en hotels. Bestellen en boeken doe je vervolgens telefonisch of via de eigen website van het hotel ipv via de webportal van zo'n belastingontduikende multinational.quote:Op woensdag 13 januari 2021 22:23 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Voor de luie consument wel een voordeel natuurlijk: alles in één app. Of bedoelde je dat niet?
Vind ik inderdaad ook erg triest, in 2012 nog niks hebben, oké, in 2016 is het dom maar in 2020 is het gewoon onwil of bewust dom zijn.quote:Op donderdag 14 januari 2021 20:42 schreef Fer het volgende:
Hier veel zaken, als je naar hun website zoekt, kom je vanzelf weer op een site via Thuisbezorgd.
Te gierig om een paar 100 te investeren in een eigen webshop.
Het was vaak gewoon een waarschuwing richting de restauranthouder, vaak wisten ze niet dat het niet mocht of is het een keer bewust gedaan en heeft de callcentermedewerker niet doorgevraagd. Het was routine om een kopie van de nieuwe menukaart te vragen als opeens alle gerechten of alle schotels 1 euro duurder moesten worden op de site.quote:Op woensdag 13 januari 2021 23:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Mooie uitleg, thanks.
Wellicht kun je er niet over uitweiden, maar: wat was/is de consequentie van afwijken van de prijzen op TB? Een boete of verwijdering van het platform?
Daarnaast: ik lees dat inmiddels meer dan 8.000 restaurants in Nederland zijn aangesloten bij TB. Het lijkt me bijna onmogelijk om continu te monitoren of zij zich aan de afspraken die jij schetst (online en in de zaak zelf dezelfde prijzen hanteren) houden. Wordt dat actief gecontroleerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |