abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8079900
ik zit met een dilemma... want wij gaan binnenkort verhuizen van het platteland naar de nieuwbouw. Maar nou hebben we 2 hele lieve katten waar ik persoonlijk erg aan gehecht ben, die een jaar of vijf oud zijn en hun hele leven buiten hebben doorgebracht.

Nou is het dilemma of 1. meenemen wat erg moeilijk is om ze bijvoorbeeld zindelijk te krijgen en te laten ennen of 2. achterlaten bij de nieuwe bewoners van ons huis (als ze dat willen) zodat ze hun leventje hier voort kunnen zetten zonder wennen enzo...

heeft iemand tips of ervaring hiermee?

Seriously!?
pi_8080210
Twee weken binnenhouden, kattenbaktraining, meelopen met de eerste buitenstapjes
Eigen brokjes eerst.
  vrijdag 24 januari 2003 @ 01:27:48 #3
14627 deurmat
Best een leuke user.
pi_8080314
Meenemen natuurlijk !

Je moet ze wel een tijd binnenhouden ja. En heb je daar een tuin? Anders moet je ze eerst daar wat laten lopen en in de buurt blijven. Onze kat liep terug naar het oude huis, maar ik denk dat jouw afstand daarvoor te groot is. Je hebt dan kans dat ze helemaal in de war raken als ze in onbekend gebied komen.

Langzaam laten wennen en veel troetelen
(Ik heb het gevoel dat mijn vrouwelijke kant spreekt op dit moment)

Later word ik mijzelf in het groot.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 januari 2003 @ 01:41:47 #4
22592 crew  Ole
pi_8080477
met 5 jaar kunnen ze volgens mij nog wel aan iets nieuws wennen hoor..
maar wel een belangrijke vraag: kunnen ze bij je nieuwe huis ook naar buiten???
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_8084371
ja ze kunnen daar wel naar buiten... het vervelende is helemaal dat dit een tijdelijke woning is voor een maand of 4 of 5. Dus als ze hier gewend zijn moeten ze weer (een paar kilometer) verhuizen

volgens kattenexperts wennen ze niet snel aan een kattenbak op deze leeftijd, maar als je doorzet moet het toch kunnen lijkt me?

Seriously!?
pi_8084463
ja het moet kunnen. Ongeveer een week geleden hebben wij een ouder echtpaar gevonden die graag een zwerfkat bij ons in de buurt in huis namen. (Willem, een forse rode kater van 4 jaar, niet wild..we weten zeker dat het een zwerver is want het gezin dat hem in huis had is naar Griekenland vertrokken om daar te gaan wonen en hij bleef achter..) Nou echt binnen een paar dagen al was de kater gewend aan de bak, aan het leven binnen en aan de mensen! Dus het kan wel op die leeftijd.

Bovendien wordt het aangeraden katten rond de 8-9 jaar niet meer te verhuizen maar dat heb ik ook vaak zat hardstikke goed zien gaan hoor! als je ze mee wilt nemen zou ik dat dus zeker doen!

She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_8085162
ja het kan dus wel... dat vind ik ook, maar ondertussen ben ik de enige hier in huis die vind dat ze mee moeten en zit de rest allerlei dingen te bedenken om ze hier te laten en dan een nieuw katje uit het asiel te halen... waar ik dan weer niet voor ben

want de katten zijn hier het buitenleven gewend, ze zijn met ons heel tam, maar als er vreemden komen (al is het familie die vaak komt) zijn ze heel schuw, dus achterlaten bij de nieuwe bewoners van dit huis is ook niet echt een oplossing omdat dat wel eens mis zou kunnen gaan

en het laten wennen aan de kattebak die we hier sinds kort hebben staan wil ook niet bepaald lukken

Seriously!?
pi_8086183
Je laat je katten toch niet zomaar achter!!
Wij zijn 2x verhuisd en elke keer gaan onze beessies mee.
Wij hebben er 8 en die laat ik echt niet achter.
Ok ik heb mazzel dat het binnen katten zijn.
Maar katten wennen gauw genoeg. Als je ze maar de tijd geeft om ff door het nieuwe huisje te gaan lopen zodat ze alles kunnen verkennen en als je maar laat zien waar de bak, eten en drinken staat. En meestal na een week gaat het al harstikke goed.
Bij ons was het zelf 's avonds al gelijk harstikke goed.

Maar stel die anderen nemen een nieuw katje uit het asiel en jullie gaan weer verhuizen willen ze die ook weer achter laten??!!

Ik snap het niet

Ik vind het maar raar je kat hoort toch bij het gezin?

pi_8086218
Als je wil kun je de bak ook aantrekkelijker voor ze maken doormiddel van Valeriaan pray.

Ik hoop echt dat je ze niet achterlaat. Katten wennen gauw genoeg aan een nieuwe plek.
Succes

pi_8089182
Afgelopen zomer hebben we 2 weken op het huis van mijn schoonouders gepast en op hun drie katten.
We hebben toen onze eigen 3 katten gewoon meegenomen. Wel met hun eigen bak en krabpaal.
Alledrie waren ze na 3 dagen helemaal gewend aan hun nieuwe plekje. 1 kat vond ook de tuin erg leuk. Ook de luchtjes van de hond (die mee op vakantie was) en de aanwezigheid van 3 andere katten was totaal geen probleem.

Het lijkt me sterk dat je ze dus niet mee kan verhuizen.

pi_8091890
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 13:18 schreef ImPrEzA het volgende:
ja het kan dus wel... dat vind ik ook, maar ondertussen ben ik de enige hier in huis die vind dat ze mee moeten en zit de rest allerlei dingen te bedenken om ze hier te laten en dan een nieuw katje uit het asiel te halen... waar ik dan weer niet voor ben
dat vind ik inderdaad raar, 2 andere katten aan hun lot overlaten (zo noem ik het maar ja, omdat je geen idee hebt hoe het met de nieuwe bewoners zal gaan) en dan wel een andere uit het asiel plukken? Ik krijg het idee dat je medebewoners katten zien als gebruiksvoorwerpen, of deel van het interieur...

ik zou ze in ieder geval nooit achterlaten...

It's all up to you
pi_8092290
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 19:13 schreef TearSong het volgende:

[..]

dat vind ik inderdaad raar, 2 andere katten aan hun lot overlaten (zo noem ik het maar ja, omdat je geen idee hebt hoe het met de nieuwe bewoners zal gaan) en dan wel een andere uit het asiel plukken? Ik krijg het idee dat je medebewoners katten zien als gebruiksvoorwerpen, of deel van het interieur...

ik zou ze in ieder geval nooit achterlaten...

nou zo is het ook niet bepaald hoor... ze denken nu wel dat dat het beste is voor de katten omdat een expert op het forum van Alle Dieren Tellen Mee heeft gezegd dat buitenkatten in de nieuwbouw nooit wennen
Seriously!?
pi_8093504
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 19:36 schreef ImPrEzA het volgende:

[..]

nou zo is het ook niet bepaald hoor... ze denken nu wel dat dat het beste is voor de katten omdat een expert op het forum van Alle Dieren Tellen Mee heeft gezegd dat buitenkatten in de nieuwbouw nooit wennen

pfft die experts kunnen zoveel zeggen Ik heb het tegendeel vaak bewezen gezien hoor. Gewoon de katten de eerste paar weken binnen houden, anders kan het zijn dat ze proberen hun oude omgeving terug te vinden en dan zie je ze dus nooit meer...vaak gaat dat zonder problemen. Katten hechten zich wel aan een omgeving maar ook aan mensen. Ik heb 2 katten die zich overal thuis voelen zolang ik maar in de buurt ben...onderschat dat soort dingen niet...

Een andere optie is de situatie uitleggen aan de nieuwe bewoners, en vragen of ze de katten eventueel bij het huis willen mocht het niet lukken met jullie katten in de nieuwbouw. Dan kunnen jullie kijken of het lukt of niet, en gaat het nou echt niet dan kunnen jullie de katten in ieder geval weer terug brengen naar hun omgeving op het platteland?

It's all up to you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')