abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 januari 2021 @ 13:01:14 #1
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197383071
Ik slik al ruim 2 jaar lang escitalopram 10mg tegen ernstige depressieve klachten. Het soort depressie waarbij je zò ziek bent, dat zelfs starten met therapie niet mogelijk is.

Ik heb het nu dus zo'n twee jaar geslikt. Van het merk TEVA. Kreeg ik 6 weken geleden bij de apotheek ineens een ander, generiek merk: aurabindo. We zijn nu een paar weken verder en ik ben echt doodziek.

Ik heb last van:
- suïcidale gedachten
- depressieve gevoelens
- paniekaanvallen
- derealisatie en depersonalisatie
- tics en ijlen, alsof je koorts hebt

Best wel heftig dus. Nadat ik een paar dagen suïcidaal rond heb gelopen en me ineens realiseerde dat het zomaar aan het switchen van merk zou kunnen liggen, ben ik naar de huisarts gegaan. Na twee dagen werden deze gedachten al een stuk minder, maar nu heb ik constant het gevoel dat ik op een totaal andere planeet rondloop en mijn lichaam niet van mezelf is.

Ik ben op zoek naar lotgenoten die hetzelfde meegemaakt hebben als ik. Hoe is het herstel bij jullie verlopen? Hoe voelde je jezelf en hoe deed jij de pijn verlichten?
pi_197383190
Ik heb laatst ergens online vergelijkbare ervaringen gelezen maar nu weet ik niet meer waar.
Als ik het weer terugvind laat ik het je weten.
What's the name of the game?
pi_197383283
Slaat nergens op, gewoon dat oude markt middel terug eisen, desnoods via een psychiater
  woensdag 13 januari 2021 @ 13:15:23 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197383307
Wat zei je huisarts? Heb je nu wel weer het goede merk?
The love you take is equal to the love you make.
pi_197383781
Het is een hele zoektocht om een antidepressiva te zoeken voor een patiënt want de effecten zijn altijd heel persoonlijk. Het dus is absurd dat je zomaar een ander krijgt voorgeschreven zonder dit te hebben besproken met een psychiater, of zonder afbouwen van je andere medicatie.

Neem direct contact op met wie jou de antidepressiva heeft voorgeschreven, want dit is levensgevaarlijk.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_197383828
Ik herken het. Partner slikte origineel lexapro. Na jaren ineens ander merk. Geen klachten daardoor ioverigens maar meer het gevoel dat je werd afgeserveerd met een b merk. Aangegeven bij de huisarts en die heeft de apotheek opdracht gegeven origineel lexapro te geven. Huisarts zag ook liever het origenele merk.

Volgens mij is het meer een marge spelletje van de apotheek zodat ze meer geld kunnen pakken.
pi_197383853
Ik dacht al dat ik in het verleden een topic als deze had beantwoord, maar helaas gebeuren deze kutdingen nog steeds.

Topic met een TS met hetzelfde probleem: R&P / Zorgverzekeraars en generieke medicijnen (antidepressiva)?

Mijn antwoord:
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2019 15:37 schreef Erasmus het volgende:
Dat generieke medicatie niet altijd werkt tov het origineel is bekend. Maar ik heb het idee dat de zorgverzekeraar het origineel wel kan vergoeden maar het gewoon expres moeilijker voor je maken, of het maar als coulance te laten lijken zodat je maar aan de veel goedkopere generieke kan blijven. Of hopen dat je het origineel zelf betaalt en de declaratie vergeet, ze werken immers met een winstoogmerk.

Er kan alleen geen zorg geweigerd worden door zowel de apotheek, als de artsen en de verzekeraar, dus als je niet lekker gaat op een Sandoz variant van je medicijn dan moeten ze je alsnog het origineel geven en vergoeden.

Tip: mochten ze zeggen dat je zelf moet betalen voor het origineel, weiger dat, sta sterk in je schoenen en spam je zorgverzekeraar ter plekke weer tot je het weer gratis/vergoed mee kan krijgen.
Wat ik hier nog aan kan toevoegen:

• Neem per direct contact op met je psychiater.
• Laat hem of haar een nieuw herhaalrecept voorschrijven met het gewenste merk onder het kopje "medische noodzaak".
• Apotheek hoort vanaf dat moment niet moeilijk te doen na een recept voor medische noodzaak.
• Probeer kort te sluiten met de apotheker of psychiater dat dit niet meer gebeurt. Denk aan een aantekening in je dossier bij de apotheek zodat het juiste merk automatisch besteld en gegeven wordt ipv de generieke (een zo goedkoop mogelijke generieke variant van de medicatie geven wordt helaas nog wel onder druk van de verzekeraars gedaan).

Dit is allemaal te danken aan de zorgverzekeraars met een preferentiebeleid anno 2021. Alles moet zo goedkoop mogelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 13-01-2021 13:49:47 ]
pi_197383945
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:44 schreef Erasmus het volgende:
Ik dacht al dat ik in het verleden een topic als deze had beantwoord, maar helaas gebeuren deze kutdingen nog steeds.

Topic met een TS met hetzelfde probleem: R&P / Zorgverzekeraars en generieke medicijnen (antidepressiva)?

Mijn antwoord:
[..]

Wat ik hier nog aan kan toevoegen:

• Neem per direct contact op met je psychiater.
• Laat hem of haar een nieuw herhaalrecept voorschrijven met het gewenste merk onder het kopje "medische noodzaak".
• Apotheek hoort vanaf dat moment niet moeilijk te doen na een recept voor medische noodzaak.
• Probeer kort te sluiten met de apotheker of psychiater dat dit niet meer gebeurt. Denk aan een aantekening in je dossier bij de apotheek zodat het juiste merk automatisch besteld en gegeven wordt ipv de generieke (een zo goedkoop mogelijke generieke variant van de medicatie geven wordt helaas nog wel onder druk van de verzekeraars gedaan).

Dit is allemaal te danken aan de zorgverzekeraars met een preferentiebeleid anno 2021. Alles moet zo goedkoop mogelijk.
Echt hé, om boos van te worden. Alsof ze het recht hebben te spelen met iemand z’n psyche.
pi_197384036
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:51 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Echt hé, om boos van te worden. Alsof ze het recht hebben te spelen met iemand z’n psyche.
Als je vanaf dag 1 al een generieke variant van Sandoz of whatever slikt, ander verhaal. Dan komt de apotheker/verzekeraar er nog goed mee weg ook.

Maar tussentijds van merk switchen ivm kosten heeft gewoon gevaarlijke gevolgen zoals TS het in zijn OP omschrijft, het is niet op 1 op 1 hetzelfde. Met uitzondering van de werkzame stof, maar daar bestaat een pilletje niet 100% uit. Dat lijken mensen nogal te vergeten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 13-01-2021 13:57:03 ]
pi_197384388
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:56 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Als je vanaf dag 1 al een generieke variant van Sandoz of whatever slikt, ander verhaal. Dan komt de apotheker/verzekeraar er nog goed mee weg ook.

Maar tussentijds van merk switchen ivm kosten heeft gewoon gevaarlijke gevolgen zoals TS het in zijn OP omschrijft, het is niet op 1 op 1 hetzelfde. Met uitzondering van de werkzame stof, maar daar bestaat een pilletje niet 100% uit. Dat lijken mensen nogal te vergeten.
Onze huisarts had het precies ook over de samenstelling. De werkzame stof zal hetzelfde zijn maar hoe is de pil verder opgebouwd en hoe is de werkzame stof verdeeld over de pil.
  woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:11 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197384488
Lang leve de marktwerking in de zorg waarbij zorgverzekeraars bepalen welk middel deze maand vergoed wordt.
Als je arts je niet het specifieke merk wil of kan voorschrijven dan zul je moeten kijken wat er met je verzekeraar mogelijk is qua vergoeding van het niet-preferente medicijn.

Mijn verzekeraar vergoed dan het bedrag van het preferente medicijn en de rest moet ik zelf betalen, geen idee over wat voor prijsverschillen het gaat met AD, want ik heb andere medicatie, maar het last hebben van bijverschijnselen bij een ander merk medicatie is wel herkenbaar en ik begreep dat het niet heel eenvoudig is voor een arts om hard te maken dat het echt merk X moet zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197384665
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:08 schreef -marz- het volgende:
Ik heb laatst ergens online vergelijkbare ervaringen gelezen maar nu weet ik niet meer waar.
Als ik het weer terugvind laat ik het je weten.
Was dat niet gewoon op die medicatiewebsite waar heel veel patiënten ervaringen uitwisselen over antidepressiva? Weet zo even niet hoe die site heet, maar als je googlet op 'ervaringen antidepressiva' en eventueel nog jouw soort erachter, dan kom je daar snel. Blauw-groen-rode site.
Somebody that I used to know
  woensdag 13 januari 2021 @ 14:50:28 #13
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197385062
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:44 schreef Erasmus het volgende:
Ik dacht al dat ik in het verleden een topic als deze had beantwoord, maar helaas gebeuren deze kutdingen nog steeds.

Topic met een TS met hetzelfde probleem: R&P / Zorgverzekeraars en generieke medicijnen (antidepressiva)?

Mijn antwoord:
[..]

Wat ik hier nog aan kan toevoegen:

• Neem per direct contact op met je psychiater.
• Laat hem of haar een nieuw herhaalrecept voorschrijven met het gewenste merk onder het kopje "medische noodzaak".
• Apotheek hoort vanaf dat moment niet moeilijk te doen na een recept voor medische noodzaak.
• Probeer kort te sluiten met de apotheker of psychiater dat dit niet meer gebeurt. Denk aan een aantekening in je dossier bij de apotheek zodat het juiste merk automatisch besteld en gegeven wordt ipv de generieke (een zo goedkoop mogelijke generieke variant van de medicatie geven wordt helaas nog wel onder druk van de verzekeraars gedaan).

Dit is allemaal te danken aan de zorgverzekeraars met een preferentiebeleid anno 2021. Alles moet zo goedkoop mogelijk.
Dat is de pest, ik sta al zo'n anderhalf jaar niet meer onder behandeling. De antidepressiva deed haar werk goed, en psychotherapie deed niets meer voor mij.

Ik ben nu dus niet langer aangesloten bij een psych. Ik sta nu op de wachtlijst en het kan twee maanden duren voordat ik iemand te spreken krijg.

Schandalig. Mijn hersenen zijn nu helemaal naar de knoppen omdat er een paar eurocent bespaard moest worden.
  woensdag 13 januari 2021 @ 14:57:29 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197385186
quote:
7s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:50 schreef Scooteraar het volgende:

[..]

Dat is de pest, ik sta al zo'n anderhalf jaar niet meer onder behandeling. De antidepressiva deed haar werk goed, en psychotherapie deed niets meer voor mij.

Ik ben nu dus niet langer aangesloten bij een psych. Ik sta nu op de wachtlijst en het kan twee maanden duren voordat ik iemand te spreken krijg.

Schandalig. Mijn hersenen zijn nu helemaal naar de knoppen omdat er een paar eurocent bespaard moest worden.
Maar wat zei je huisarts dan?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 13 januari 2021 @ 15:06:16 #15
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197385361
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar wat zei je huisarts dan?
Volhouden, en op tijd aan de bel trekken als het niet meer gaat. :')

Ik heb in elk geval mijn oude merk weer terug. Ik ga straks wel even de apotheek bellen; ik ben héél benieuwd hoe het precies zit met die "leveringsproblemen". Volgens mij ben ik gewoon keihard voorgelogen.
  woensdag 13 januari 2021 @ 15:31:13 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197385852
quote:
7s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:06 schreef Scooteraar het volgende:

[..]

Volhouden, en op tijd aan de bel trekken als het niet meer gaat. :')

Ik heb in elk geval mijn oude merk weer terug. Ik ga straks wel even de apotheek bellen; ik ben héél benieuwd hoe het precies zit met die "leveringsproblemen". Volgens mij ben ik gewoon keihard voorgelogen.
Sterkte ermee.

En trek inderdaad op tijd aan de bel bij je huisarts!
The love you take is equal to the love you make.
pi_197390176
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:13 schreef christmastsunami het volgende:
Slaat nergens op, gewoon dat oude markt middel terug eisen, desnoods via een psychiater
Precies dit.
Maar zie dat maar eens aan de doorgeschoten verzekeraars uit te leggen tegenwoordig.
En de farmaceuten die prijzen laten woekeren.
Zoveel mensen zie ik in de praktijk met dit probleem. En dan krijgen ze als tegenantwoord: maar het is hetzelfde medicijn, en dan van een ander merk. Maar dit is gewoon bullshit. Er zit wel degelijk verschil tussen bepaalde merken (wat eigenlijk ook niet zou mogen).
pi_197390311
Wel jammer dat je denkt dat je bent voorgelogen. Er zijn altijd zo veel medicijnen niet leverbaar, en dan speelt de verzekering ook nog een rol. Kan me niet voorstellen dat ze er over liegen.
pi_197391480
quote:
7s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:06 schreef Scooteraar het volgende:

[..]

Volhouden, en op tijd aan de bel trekken als het niet meer gaat. :')

Ik heb in elk geval mijn oude merk weer terug. Ik ga straks wel even de apotheek bellen; ik ben héél benieuwd hoe het precies zit met die "leveringsproblemen". Volgens mij ben ik gewoon keihard voorgelogen.
Ik vermoed zo dat de apotheek het verschil moet bijleggen (of heel erg hard moet leuren bij hun zorgverzekering) en dat ze daar niet zoveel zin in hebben en daarom jou voorhouden dat je toch echt het generieke middel moet hebben. Just saying... (m.a.w. laat je niet afschepen).
Somebody that I used to know
  zaterdag 16 januari 2021 @ 14:39:04 #20
365714 Vansschoen
Beetje raar, maar wel lekker!
pi_197445156
Teva en Aurobindo zijn beide generiek.
Het merk medicijn is Lexapro.

Vaak zit het bij mensen ook tussen de oren dat het anders werkt.

Maar als je zelf denkt dat het echt zoveel invloed heeft kun je ook de apotheker spreken, die mag ook voor jou bepalen dat je Teva als medische noodzaak krijgt, vaak doen ze niet zo moeilijk als het om een medische noodzaak voor een bepaald generiek gaat.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 14:42:05 #21
365714 Vansschoen
Beetje raar, maar wel lekker!
pi_197445225
Er zijn trouwens echt heel veel medicijnen niet leverbaar, er wordt niet over gelogen. Als je m.n. hebt en het medicijn is leverbaar bestellen ze dat echt wel voor je.
pi_197445770
Kun je niet verslaafd raken aan die medicijnen als je ze al zo lang slikt?
pi_197445906
quote:
7s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:06 schreef Scooteraar het volgende:
Volhouden, en op tijd aan de bel trekken als het niet meer gaat.
Bedoelde de huisarts dat je maar gewoon die van het verkeerde merk moest gaan slikken of wat? Misschien ook maar eens van huisarts wisselen dan?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 16:09:47 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197447077
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:15 schreef Chia het volgende:

[..]

Bedoelde de huisarts dat je maar gewoon die van het verkeerde merk moest gaan slikken of wat? Misschien ook maar eens van huisarts wisselen dan?
Wat staat er nou onder?
The love you take is equal to the love you make.
pi_197447294
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat staat er nou onder?
Het klinkt alsof de huisarts dat advies gaf voordat het TS was gelukt de juiste medicijnen van de apotheek te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2021 16:25:51 ]
  zaterdag 16 januari 2021 @ 16:23:59 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197447312
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:22 schreef Chia het volgende:

[..]

Het klinkt alsof de huisarts dat advies gaf voordat haar was gelukt de juiste medicijnen van de apotheek te krijgen.
Dat maak ik er niet uit op.

En het is een hij, volgens mij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197447336
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat maak ik er niet uit op.

En het is een hij, volgens mij.
Daarom vraag ik ook wat die huisarts nou bedoelde :P en ja klopt is een hij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2021 16:25:26 ]
pi_197450330
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:08 schreef colivo het volgende:
Kun je niet verslaafd raken aan die medicijnen als je ze al zo lang slikt?
Mijn ervaring met een antidepressiva als dit is dat je heel langzaam moet afbouwen, extreem langzaam.

Dus ja je raakt hier wel afhankelijk van.

Ik slik zelf nog steeds een extreem lage dosis. En ik denk niet dat ik er ooit nog van afkom. Als ik het probeer krijg ik de klachten waarom ik het ooit voorgeschreven kreeg, gewoon keihard terug of als ik jet vergeet.

Verslaving is misschien niet het goede woord. Maar eigenlijk is het wel zo.
pi_197452135
@ lichtknopje Veel zorgverzekeraars hebben preferentiebeleid en bepalen wat voor merk wordt voorgeschreven. Als een apotheek afwijkt van hun eigen preferentie. Als zij daar van afwijken moeten ze inderdaad geld toeleggen op hun medicatie. En like it or not, apotheken zijn private instellingen, vaak onderdeel van grote ketens, die aandeelhouders hebben en winst willen maken.

M'n vrouw is apotheker en moet dit soort gesprekken nog wel es voeren met mensen. Als je dit onredelijk vindt, kun je dat moeilijk apothekers aanrekenen. De medicijnmarkt is een klassiek voorbeeld van de wrijving omtrent private bedrijven die enorme maatschappelijke verantwoordelijkheden hebben.
-
pi_197452184
Ik denk dat de problemen met medicijnwissel vaak "tussen de oren zit" (want: dezelfde werkzame stoffen), maar dat maakt het niet minder ernstig natuurlijk. Heb er zelf geen problemen mee gehad toen ik op een ander merk overging in elk geval.
-
pi_197452213
@christmastsunami: je kunt naast fysieke ook psychische afhankelijkheid kweken. Als je jaren antidepressiva of angstremmers gebruikt, kun je geestelijk afhankelijk worden.
-
pi_197452596
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 20:21 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de problemen met medicijnwissel vaak "tussen de oren zit" (want: dezelfde werkzame stoffen), maar dat maakt het niet minder ernstig natuurlijk. Heb er zelf geen problemen mee gehad toen ik op een ander merk overging in elk geval.
Hiermee doe je een aantal mensen ernstig tekort. Omdat jij er geen last van heb gehad, betekent het nog niet dat anderen er ook geen last van hebben. Bij sommigen zit het misschien tussen de oren, maar zeker niet bij iedereen. Ik geloof zeker dat de samenstelling en de verdeling van de werkzame stof binnen de pil uitmaakt voor hoe je lichaam erop reageert. En voor sommigen maakt dat echt verschil, wat de apotheek ook beweert. (hoorde laatst een voorbeeld van een medicijn dat het ene merk iets meer geperst was dan het andere. En daardoor was de opnameverdeling in het lichaam al anders. En voor sommigen niet goed. Het zit vaak NIET tussen de oren).
Somebody that I used to know
pi_197452660
Ik denk wel dat je een probleem tussen de oren hebt als je je eigen ervaring als n=1 beschouwd.
pi_197453632
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 20:41 schreef Chia het volgende:
Ik denk wel dat je een probleem tussen de oren hebt als je je eigen ervaring als n=1 beschouwd.
Nou en, klachten kunnen atypisch zijn en iemands psyche is nou niet echt een vakgebied waar we nou veel van weten.
pi_197453648
Daarom juist
  zaterdag 16 januari 2021 @ 21:31:49 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197453702
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 20:41 schreef Chia het volgende:
Ik denk wel dat je een probleem tussen de oren hebt als je je eigen ervaring als n=1 beschouwd.
’N = 1’ is toch hetzelfde als ‘dit is alleen mijn ervaring’?
The love you take is equal to the love you make.
pi_197453796
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 21:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

’N = 1’ is toch hetzelfde als ‘dit is alleen mijn ervaring’?
Gewoon dat je uitgaat van 1 onderzoeksresultaat en dat als argument gebruikt.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 22:14:44 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197454866
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 21:35 schreef Chia het volgende:

[..]

Gewoon dat je uitgaat van 1 onderzoeksresultaat en dat als argument gebruikt.
Dat ligt eraan als argument waarvoor. Als de stelling is ‘dat is mij overkomen, dus dan kan het anderen ook overkomen, maar hoeft niet’ lijkt het me prima. Als de stelling is ‘dat is mij niet overkomen dus het is uitgeloten dat het anderen wel overkomt’, is het nogal dubieus.
The love you take is equal to the love you make.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 22:47:31 #39
269689 crew  Viv
pi_197455811
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 20:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hiermee doe je een aantal mensen ernstig tekort. Omdat jij er geen last van heb gehad, betekent het nog niet dat anderen er ook geen last van hebben. Bij sommigen zit het misschien tussen de oren, maar zeker niet bij iedereen. Ik geloof zeker dat de samenstelling en de verdeling van de werkzame stof binnen de pil uitmaakt voor hoe je lichaam erop reageert. En voor sommigen maakt dat echt verschil, wat de apotheek ook beweert. (hoorde laatst een voorbeeld van een medicijn dat het ene merk iets meer geperst was dan het andere. En daardoor was de opnameverdeling in het lichaam al anders. En voor sommigen niet goed. Het zit vaak NIET tussen de oren).
Dit. Zelfs bij hetzelfde medicijn in dezelfde samenstelling van dezelfde fabrikant is het een keer misgegaan.

Schildkliermedicijn Thyrax veranderde alleen van verpakking (van een potje naar een doordrukstrip), en vele mensen die al jaren stabiel waren raakten daardoor ontregeld (aantoonbaar met labwaarden).

Bij sommige geneesmiddelen komt het dus nogal nauw. Natuurlijk zal de verwachting van de patiënt ook een rol spelen ("Ik word afgescheept met een goedkoper alternatief, dit zal wel mindere kwaliteit zijn dan.."), maar er zijn wel degelijk verschillen.
pi_197456000
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 22:47 schreef Viv het volgende:

[..]

Dit. Zelfs bij hetzelfde medicijn in dezelfde samenstelling van dezelfde fabrikant is het een keer misgegaan.

Schildkliermedicijn Thyrax veranderde alleen van verpakking (van een potje naar een doordrukstrip), en vele mensen die al jaren stabiel waren raakten daardoor ontregeld (aantoonbaar met labwaarden).

Bij sommige geneesmiddelen komt het dus nogal nauw. Natuurlijk zal de verwachting van de patiënt ook een rol spelen ("Ik word afgescheept met een goedkoper alternatief, dit zal wel mindere kwaliteit zijn dan.."), maar er zijn wel degelijk verschillen.
De "halfwaarde tijd" kan toch anders zijn? Als ze verschillend geproduceerd zijn. "Film omhuld", "capsule", etc.!?
pi_197458735
Ik beweer niet dat het altijd tussen de oren zit; ik vermoed wel dat psychosomatische factoren vaak een rol spelen. En ik doe er geen mensen mee tekort, want ik erken de problematiek. "Tussen de oren" maakt de problematiek niet minder reëel; daar weet ikzelf alles van.

Maar blijkbaar ligt dit voor sommigen gevoelig en mag je je eigen ervaringen niet meewegen. Laten we vanaf nu dan maar weer het de apotheken aanrekenen :Y
-
pi_197458789
Idd, laten we elkaar woorden in de mond leggen :Y
pi_197458802
Ik lees namelijk alleen dat zorgverzekeraars en hun beleid iets wordt aangerekend (als je dat al zo wilt interpreteren). Maar apothekers liggen blijkbaar nogal gevoelig bij jou.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 08:10:24 ]
pi_197458816
Ik snap dat ook nooit. Is dat veranderen van merk een geldkwestie?
Succes TS.
pi_197459543
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 22:47 schreef Viv het volgende:

[..]

Dit. Zelfs bij hetzelfde medicijn in dezelfde samenstelling van dezelfde fabrikant is het een keer misgegaan.

Schildkliermedicijn Thyrax veranderde alleen van verpakking (van een potje naar een doordrukstrip), en vele mensen die al jaren stabiel waren raakten daardoor ontregeld (aantoonbaar met labwaarden).

Bij sommige geneesmiddelen komt het dus nogal nauw. Natuurlijk zal de verwachting van de patiënt ook een rol spelen ("Ik word afgescheept met een goedkoper alternatief, dit zal wel mindere kwaliteit zijn dan.."), maar er zijn wel degelijk verschillen.
Nocebo effect
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:12 schreef DaveighChase het volgende:
Ik snap dat ook nooit. Is dat veranderen van merk een geldkwestie?
Succes TS.
Na een tijdje vervallen de patenten en dan kan het echt gigantisch goedkoper nagemaakt worden. Daarom is de farmaceutische industrie er enorm bij gebaat om steeds nieuwe medicatie uit te brengen.
pi_197459720
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:06 schreef colivo het volgende:

[..]

Nocebo effect
[..]

Na een tijdje vervallen de patenten en dan kan het echt gigantisch goedkoper nagemaakt worden. Daarom is de farmaceutische industrie er enorm bij gebaat om steeds nieuwe medicatie uit te brengen.
Je kan het ook zo bekijken, als een patiënt iets van nocebo ervaart dan is het misschien gewoon zo.

Sommige medicijnen hebben een waslijst aan mogelijke bijwerkingen. Dan gaat dat nocebo argument lekker niet meer op.
pi_197460231
@ Chia Ja hoor, het onderwerp ligt heel gevoelig omdat ik wat nuance in Lichtknopje haar post wil aanbrengen. :')

Succes TS :)
-
pi_197460280
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:06 schreef colivo het volgende:

[..]

Nocebo effect
[..]

Na een tijdje vervallen de patenten en dan kan het echt gigantisch goedkoper nagemaakt worden. Daarom is de farmaceutische industrie er enorm bij gebaat om steeds nieuwe medicatie uit te brengen.
Geldkwestie dus :{
pi_197460430
Behalve eerder genoemde redenen zijn er ook nog medicijnkostenafspraken gemaakt onder invloed van de politiek. Hierdoor zijn fabrikanten soms minder geneigd voor die prijs te leveren, daardoor ontstaan tekorten. Soms word ik gevraagd een tablet om te zetten naar 0,5 stuks van een sterkere dosering, raad eens welke actie uiteindelijk duurder is.

Wat ook weg kwalijk is, is dat er soms medicatie met anderstalige doosjes uitgeleverd wordt in Nederland. Heel verwarrend en is een recept voor medicatiegebruik.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 17 januari 2021 @ 11:11:23 #50
269689 crew  Viv
pi_197460488
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik beweer niet dat het altijd tussen de oren zit; ik vermoed wel dat psychosomatische factoren vaak een rol spelen. En ik doe er geen mensen mee tekort, want ik erken de problematiek. "Tussen de oren" maakt de problematiek niet minder reëel; daar weet ikzelf alles van.

Maar blijkbaar ligt dit voor sommigen gevoelig en mag je je eigen ervaringen niet meewegen. Laten we vanaf nu dan maar weer het de apotheken aanrekenen :Y
Apothekers valt niets aan te rekenen hier. Switchen van merk gebeurt omdat zorgverzekeraars dat afdwingen en vanwege leveringsproblemen van de fabrikanten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')