abonnement Unibet Coolblue
pi_197380946
quote:
Zwols vloggezin zet oma's begrafenis online, tot woede van familie: 'Alle grenzen overschreden’

Het vloggende gezin Bellinga uit Zwolle heeft zich de woede op de hals gehaald van enkele familieleden door beelden online te zetten van de begrafenis van hun 90-jarige oma. Nicht Bianca: ,,Ze hebben alle grenzen overschreden.’’ Oom Willem: ,,Geen woorden voor.’’

Het Zwolse gezin Bellinga is een begrip op YouTube. Ze hebben een eigen kanaal met 510 duizend abonnees en ontvingen in 2018 een VEED Award voor hun dagelijkse, inmiddels lucratieve vlogs. Met ‘Bellinga Vlog #1964' zijn ze volgens een aantal familieleden echter te ver gegaan.

Begrafenis
In de bewuste vlog (die 7 januari werd geplaatst) was te zien hoe het gezin naar Texel toog voor vakantie, maar daarvoor nog even de begrafenis van oma bezocht. Beelden daarvan verschenen in de vlog.

Dat schoot enkele andere Bellinga’s in het verkeerde keelgat, waarop Daniël Bellinga (de vloggende vader van het stel) de beelden ‘blurde’ en eronder schreef: ‘Als onze eerbetoon aan oude oma Bellinga mochten we wat mooie sfeerbeeldjes maken op haar begrafenis. Er is toestemming gevraagd aan de gene die in beeld waren. Achteraf waren hier andere familieleden het niet mee eens. Vandaar dat de beelden geblurd zijn. Onze Excuses daarvoor.’

Grens overschreden
Nicht Bianca uit Nieuwleusen kan er nog steeds niet over uit wat haar neef heeft gedaan. ,,Dat zij als gezin filmpjes maken, moeten ze zelf weten, maar dit was een privékwestie die de hele familie aangaat. Ze hebben echt een grens overschreden.’’

Volgens haar was voorafgaand aan de begrafenis afgesproken dat er geen beelden van de begrafenis online zouden komen. ,,Op de dag van de begrafenis, mijn oma is 28 december begraven in Genemuiden, werd de kist gedragen door haar zes zoons. Daarvan was mijn vader er één, net als Daniëls vader.’’

,,Mijn man zag op een gegeven moment dat Daniël een tas onder zijn arm droeg alsof hij ze stiekem aan het filmen was. Dat bleek kennelijk het geval: een paar dagen later verschenen de beelden online. Ik kon ze zelf niet bekijken omdat ik - net als een aantal neven en nichten - overal door hen ben geblocked, omdat ik er eerder al eens iets van had gezegd toen er tijdens een familiebijeenkomst bij oma werd gefilmd.’’

Niet leuk
Nicht Bianca zoekt nu een keer zelf de publiciteit. ,,Om uit te leggen dat vloggen niet altijd even leuk is. Ik draag dezelfde achternaam, het is ook mijn oma en we zitten met de hele familie in rouw. Dan gaat het te ver om op deze manier te worden geconfronteerd met dat verdriet.’’

,,Het filmpje waarop je gewoon de uitvaartdienst kan zien met ook de rest van de familie herkenbaar in beeld, was na de eerste dag al 130 duizend keer bekeken en we zitten hier totaal niet op te wachten. Respectloos. Mijn oma zou dit ook nóóit zo hebben gewild.’’

Hoe het nu verder gaat binnen de familie? ,,Iedereen is boos, althans vijf van de zes broers en hun aanhang, waaronder dus mijn vader. De oudste broer, Daniëls vader, is aan dat vloggen gewend. Wat we precies gaan doen, weet ik nog niet, maar mijn vader heeft alvast zijn rechtsbijstandsverzekering gebeld om te checken of zijn privacy is geschonden.’’

Ome Willem
Haar vader Willem Bellinga, oom van vlogger Daniël, bevestigt dat. ,,Want mij is niet om toestemming gevraagd en ik kom vol in beeld tijdens het dragen van de kist. En ik wil dat niet. Ik ben heel boos dat er sneaky beelden zijn gemaakt met zo’n aktetas waar een verborgen camera in zat.’’

Wat hij wil? ,,Dat Daniël alle beelden van internet haalt waarop ik sta. YouTube, Instagram, álles. Dat schijnt lastig te zijn, maar dat is dan zijn probleem. Hij is echt te ver gegaan, Daniël gaat over lijken. Hij verdient geld aan het overlijden van zijn eigen oma, ik heb er geen woorden voor.’’

Daniël Bellinga: ‘Oprechte excuses’
Daniël Bellinga laat in een reactie aan de Stentor weten: ,,Mijn vader organiseerde de begrafenis en ik heb hem om toestemming gevraagd. De tas waarmee ik stiekem zou hebben gefilmd, was mijn laptoptas, die wilde ik niet in de auto laten liggen. Ik heb gewoon herkenbaar staan filmen. Of wij verdienen aan deze beelden? Daarop geef ik geen commentaar.’’

,,Het is volgens mij verder een eervol filmpje geworden, maar kennelijk vond niet iedereen dat. Op het moment dat duidelijk werd dat enkele familieleden het niet zo leuk vonden, hebben we direct de beelden op alle social media geblurd en namen en reacties eronder weggehaald. Ik heb mijn excuses aangeboden aan enkele familieleden en doe dat bij dezen nogmaals. Ik hoop dat hiermee de kous af is en dat onze oma in vrede kan rusten.’’

Korte tijd na het contact tussen Daniël Bellinga en de Stentor blijkt de bewuste video van het YouTube-kanaal verwijderd.
https://www.destentor.nl/(...)erschreden~ad50e9c9/
pi_197380961
Ophef om niets.
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:05:51 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197380966
Bah, geldwolven.
pi_197381035
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ophef om niets.
Ik lees het woord ophef anders alleen in jouw post.

De keerzijde van opportunistisch vloggedrag belichten is mi niet gelijk ophef. Bovendien had die vlog gewoon nog online gestaan als de familie geen contact had opgenomen met De Stentor.
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:11:58 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197381075
Waar maken ze zich druk om? :')

Boeh, begrafenis op camera. Waarom is dit nieuws?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197381092
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:09 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik lees het woord ophef anders alleen in jouw post.

De keerzijde van opportunistisch vloggedrag belichten is mi niet gelijk ophef. Bovendien had die vlog gewoon nog online gestaan als de familie geen contact had opgenomen met De Stentor.
Nou als er een hoop mensen zich druk maken om iets mag je dat ophef noemen.
Gewoon normaal Nederlands.

Dat de rest van het land er niet wakker van ligt, is iets anders.
pi_197381099
Het zou maar familie van je zijn... Sowieso vind ik die familievloggers erg dubieus. Dat je je eigen privacy opgeeft voor geld is tot daar aan toe, maar kinderen kunnen die keuze nog helemaal niet maken.
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:14:03 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197381109
quote:
,,Het is volgens mij verder een eervol filmpje geworden, maar kennelijk vond niet iedereen dat. Op het moment dat duidelijk werd dat enkele familieleden het niet zo leuk vonden, hebben we direct de beelden op alle social media geblurd en namen en reacties eronder weggehaald. Ik heb mijn excuses aangeboden aan enkele familieleden en doe dat bij dezen nogmaals. Ik hoop dat hiermee de kous af is en dat onze oma in vrede kan rusten.’’
Wat een hypocriet gelul zeg. Zelf de heilige maagd Maria spelen hier :')
pi_197381113
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou als er een hoop mensen zich druk maken om iets mag je dat ophef noemen.
Een paar familieleden die met een vlog van de begrafenis van een dierbare in hun maag zitten zijn tegenwoordig al een hoop mensen die zich druk maken? Verder lees ik niks over mensen die zich druk maken. Volgens mij is het tegenwoordig wel iets te hip om alles op te blazen tot ophef.

Zelf heb ik dit gepost omdat ik me verwonderde over dit gedrag van de vlogfamilie. Niet omdat ik me druk maak.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2021 11:15:00 ]
pi_197381185
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:13 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Het zou maar familie van je zijn... Sowieso vind ik die familievloggers erg dubieus. Dat je je eigen privacy opgeeft voor geld is tot daar aan toe, maar kinderen kunnen die keuze nog helemaal niet maken.
Raar inderdaad. De vraagtekens bij deze video zijn terecht, want dit riekt erg naar alles doen voor de views.
pi_197381224
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:11 schreef Mikeytt het volgende:
Waar maken ze zich druk om? :')

Boeh, begrafenis op camera. Waarom is dit nieuws?
Omdat er misschien kinderen zijn van die overledene die van mening zijn dat zoiets privé is en graag willen dat hun leed niet met heel Nederland wordt gedeeld door een of andere gekke aandachtsgeile vlogfamilie.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_197381228
Vlogfamilies ............ Is er iets erger dan dat ? Treurig ook dat die kinderen totaal geen keuze hebben en moeten opgroeien in een omgeving met amper privacy omdat pa en ma aandachtsgeil zijn. Voor de volgers zal er daarom binnenkort nog wel eens een nieuw kind geneukt worden, alles voor de likes en aandacht.

Het bevreesd me overigens ook dat schijnbaar een half miljoen mensen dit dagelijks kijken :') Wie zijn die mensen ;(
U MAD?
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:20:42 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197381233
M'n dochter kijkt die vlogs. Helaas.

Deze mensen kennen echt geen schaamte daarom verbaasd dit me niets.

quote:
Of wij verdienen aan deze beelden? Daarop geef ik geen commentaar.''
Zeg dan gewoon ja man. Natuurlijk verdien je hieraan. het is hun broodwinning.
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:20:58 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197381237
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:20 schreef de_boswachter het volgende:
Treurig ook dat die kinderen totaal geen keuze hebben en moeten opgroeien in een omgeving met amper privacy omdat pa en ma aandachtsgeil zijn.
Spijker en kop.
pi_197381289
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:20 schreef de_boswachter het volgende:
Vlogfamilies ............ Is er iets erger dan dat ? Treurig ook dat die kinderen totaal geen keuze hebben en moeten opgroeien in een omgeving met amper privacy omdat pa en ma aandachtsgeil zijn. Voor de volgers zal er daarom binnenkort nog wel eens een nieuw kind geneukt worden, alles voor de likes en aandacht.

Het bevreesd me overigens ook dat schijnbaar een half miljoen mensen dit dagelijks kijken :') Wie zijn die mensen ;(
"ja maar de kinderen vinden het leuk hoor, dat zeggen ze zelf!"

Ja muts, je kan kleine kinderen alles laten zeggen wat je wil. Die overzien nog helemaal niet de lange termijn of mogelijke gevolgen.

Grote kans dat zulke kinderen later problemen krijgen waar die constante drang van hun ouders om alles te filmen en online te delen de oorzaak van is.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_197381365
Vlogfamilies :r :r
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_197381418
Alles voor de clicks.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_197381878
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:20 schreef de_boswachter het volgende:
Wie zijn die mensen
Voor een groot deel dus (jonge) kinderen.
  woensdag 13 januari 2021 @ 12:05:20 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197382023
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Omdat er misschien kinderen zijn van die overledene die van mening zijn dat zoiets privé is en graag willen dat hun leed niet met heel Nederland wordt gedeeld door een of andere gekke aandachtsgeile vlogfamilie.
Dus zij vinden dat het prive is, dus verontwaardigd zijn als andere familieleden het niet prive vinden?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 13 januari 2021 @ 12:06:37 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_197382039
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:29 schreef Solotovski het volgende:
Vlogfamilies :r :r
Ik sluit mij hier volkomen bij aan.
pi_197382221
Die stem van die vrouw.... afschuwelijk.
pi_197382245
Johnny en Kees Vlogger. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 13 januari 2021 @ 12:31:30 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_197382441
Een begrip op youtube? :') 500k subs maar amper 100k views per video :') :') :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_197382562
quote:
15s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:31 schreef junkiesietze het volgende:
Een begrip op youtube? :') 500k subs maar amper 100k views per video :') :') :')
Zij werken er niet meer naast.
quote:
Daniel: “We werken hier fulltime aan. Negentig procent van ons inkomen komt uit reclameblokjes op YouTube over onze vlogs. En we krijgen soms spullen in ruil voor gratis reclame op ons kanaal.
https://www.trouw.nl/nieu(...)ht-geleefd~b7ef7cdb/
pi_197382633
Met een verborgen tas camera beelden maken van een uitvaart :') hoe diep kun je zinken. Triestelingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')