abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 januari 2021 @ 19:37:53 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_197368641
In een cleanroom mag je niet eten en drinken, en kun je ook niet zomaar even naar de wc. Op niveau 'D-grade' hoef je alleen andere kleding aan met wat PBM's dus dan is omkleden om pauze te hebben of naar de wc te gaan in principe wel mogelijk, maar op het niveau 'B-grade' ben je erg lang bezig om te gownen, en kan je eigenlijk niet zomaar naar buiten om even pauze te houden.
Vaak is de enige pauze- en WC-mogelijkheid tijdens de lunchpauze.

Is er een wet die zegt hoelang je (aan een stuk) in een cleanroom mag werken? Ik heb niks kunnen vinden namelijk.
pi_197368700
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 januari 2021 @ 19:46:25 #3
408813 crew  trein2000
pi_197368992
Welke CAO is dit?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 12 januari 2021 @ 20:03:19 #4
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_197369530
quote:
maar ook als je niks kan eten of drinken? of niet kan pissen?
pi_197369839
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 20:03 schreef Ypmaha het volgende:

[..]

maar ook als je niks kan eten of drinken? of niet kan pissen?
Dat kan je ook niet in een productielijn toch?
pi_197370059
Er zijn zoveel beroepen waarbij het niet kan. Volgens mij zijn de eerste 2 posts heel duidelijk.
Het is een half uur bij meer dan 5,5 uur werk, wat je mag splitsen in 2x een kwartier.

Deze regel mag ongedaan gemaakt worden in een CAO. Dus is het relevant wat het CAO hier over zegt.
Ik vermoed dat in het CAO iets zal staan over ploegentijden en aangegeven rusttijden conform het rooster.

-edit-
Ook denk ik dat het goed is dat de wet niet alles dicht timmert. Je moet met gezond verstand naar de situatie kunnen kijken en daar partijen met verschillende belangen tegen over elkaar zetten. Zoals dat bij een CAO ook gebeurt.
pi_197373640
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 20:03 schreef Ypmaha het volgende:
maar ook als je niks kan eten of drinken? of niet kan pissen?
4 uur zonder eten, drinken of plassen is misschien niet comfortabel maar is het ondoenlijk?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197385964
mag je er niet uit om te plassen, of kies je er zelf voor omdat het veel werk is om in en uit de cleanroom te komen waardoor de drempel hoog is?
  woensdag 13 januari 2021 @ 19:36:09 #9
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_197390933
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:36 schreef Holenbeer het volgende:
mag je er niet uit om te plassen, of kies je er zelf voor omdat het veel werk is om in en uit de cleanroom te komen waardoor de drempel hoog is?
tjah, als het moet dan moet het maar het is gewoon vaak niet handig, laat staan omdat je een uur verder bent als je weer terug bent
  donderdag 14 januari 2021 @ 16:11:40 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_197406781
Ik heb hiermee te maken gehad in een vorige job. Er is geen limiet aan het aantal uren werk in een cleanroom. Maar het is wel zo, dat er soms geen daglicht is in de cleanroom. Ook is vaak de verlichting niet in natuurlijke kleur. Daarom voldoet het niet aan een goede werkplek. Het is echter niet een argument dat meteen een halszaak is.

Het komt er op neer, dat je in gesprek moet gaan met de arbo deskundige in de organisatie. Die gaat geen uitsluitsel geven, maar toch kun je zeggen dat je weinig comfortabel werkt als je meer dan X uren in de cleanroom zit. En dan kun je kijken of er andere werkzaamheden zijn.

In de praktijk kan het politiek beter zijn, om zelf hier sturing aan te geven. Bijv. je werk in de cleanroom afmaken, en daarna zelfstandig kiezen om bureauwerk te doen elders in het pand.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_197407280
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:11 schreef Hallmark het volgende:
Ik heb hiermee te maken gehad in een vorige job. Er is geen limiet aan het aantal uren werk in een cleanroom. Maar het is wel zo, dat er soms geen daglicht is in de cleanroom. Ook is vaak de verlichting niet in natuurlijke kleur. Daarom voldoet het niet aan een goede werkplek. Het is echter niet een argument dat meteen een halszaak is.

Het komt er op neer, dat je in gesprek moet gaan met de arbo deskundige in de organisatie. Die gaat geen uitsluitsel geven, maar toch kun je zeggen dat je weinig comfortabel werkt als je meer dan X uren in de cleanroom zit. En dan kun je kijken of er andere werkzaamheden zijn.

In de praktijk kan het politiek beter zijn, om zelf hier sturing aan te geven. Bijv. je werk in de cleanroom afmaken, en daarna zelfstandig kiezen om bureauwerk te doen elders in het pand.
Licht hoeft niet in een natuurlijke kleur te zijn. Er moet voldoende licht zijn en het mag niet in de weg zitten met bijvoorbeeld noodverlichting. Eisen aan de kleur zijn mij volkomen niet bekend.
  maandag 18 januari 2021 @ 14:01:17 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_197485630
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:41 schreef investeerdertje het volgende:
Eisen aan de kleur zijn mij volkomen niet bekend.
Er zijn zelden specifieke eisen te noemen qua arbo. Het gaat er om, dat je je als goed werkgever gedraagt. Heb jij wel eens in een cleanroom gezeten? Sommige cleanrooms hebben normaal licht. Sommigen hebben geel licht, omdat de lichtbron effect kan hebben op bepaalde processen (bijv. lithografie). Daar wil je echt niet de hele dag in zitten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_197485826
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:01 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Er zijn zelden specifieke eisen te noemen qua arbo. Het gaat er om, dat je je als goed werkgever gedraagt. Heb jij wel eens in een cleanroom gezeten? Sommige cleanrooms hebben normaal licht. Sommigen hebben geel licht, omdat de lichtbron effect kan hebben op bepaalde processen (bijv. lithografie). Daar wil je echt niet de hele dag in zitten.
Niet specifiek een cleanroom, wel ruimten met vergelijkbaar licht. Of zonder ramen. Zelfs als een werkgever zich als goed werkgever gedraagt kan het zo zijn dat zaken onaangenaam zijn. Dat is dan part of the job.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:12:33 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_197567939
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:14 schreef investeerdertje het volgende:
Zelfs als een werkgever zich als goed werkgever gedraagt kan het zo zijn dat zaken onaangenaam zijn. Dat is dan part of the job.
Dat is waar, en dat lees ik eigenlijk ook wel in de berichten van TS.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')