abonnement Unibet Coolblue
pi_197367602
Zo snel mogelijk gaan isoleren, en dan beginnen met je dak...

Hier jaren 30 hoekhuis van 180m2 en afgelopen maand 227m3 verbruikt.
  Moderator dinsdag 12 januari 2021 @ 19:41:35 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197368951
Ik had in december 400 m3 gas met een bijna vrijstaand huis (zit aan 1 kant minder dan de helft gekoppeld aan de buren) uit de jaren 70. Wel groot, 220m2.

Heb alleen spouw-isolatie, dak en vloer amper en enkel glas met voorzetramen.

Even ter referentie.

[ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 12-01-2021 20:09:10 ]
pi_197369435
Wij hebben december 403m3 verstookt in onze pas gekochte tweekapper uit 1974

De 12 jaar oude ketel is gisteren vervangen en de 3 zone vloerverwarming (garage 55m2 + keuken) ga ik handmatig bedienen met radiatorknoppen ipv de 2 extra thermostaten en 24v bediening.

Alle tochtstrippen + raamsluitingen heb ik vernieuwd.

Met zonnepanelen zouden we een wat electrisch kunnen verwarmen in het kantoortje. Thuiswerken is funest voor de stookkosten.
  Moderator dinsdag 12 januari 2021 @ 20:20:08 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197370215
Wij hebben in december 189 m3 verstookt, maar dat is wel een tussenwoning uit de jaren '30 van een kleine 150m2 woonopppervlak.

Voorschot bij energieleverancier was 147 euro, en dat heb ik paar weken geleden verlaagd naar 74 euro want ik kreeg bijna 600 euro terug, en inmiddels krijg ik alweer over de 100 euro terug, maar, wij hebben dan wel zonnepanelen (sinds september).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_197370311
In de woonkamer gaan werken en boven (beeld)bellen.

Of brandt een kaarsje.
pi_197370552
Hier ondanks thuiswerken en veel meer thuis juist een veel lager gasverbruik over de maand december....

Hier vrijstaande woning +/- 150 m2, goed geïsoleerd, vloer, muur en dakisolatie, overal hr++ glas en ketel geplaatst in okt. 2019.

Wij hebben 169m3 verbruikt in december 2020. Hiervan heeft mijn vriend de eerste 2 weken fulltime thuis gewerkt. Ikzelf de laatste 2 weken fulltime thuis geweest.
Toch fors minder gas verbruikt dan in 2019: 210m3. Toen waren we echt veel minder thuis, zijn zelfs nog een paar dagen weggeweest.
pi_197371103
Oliegevulde radiator op stroom in de werkkamer zetten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197371144
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar je moet natuurlijk wel een spouw hebben om te kunnen isoleren ..
Nee hoor. Er zijn ook andere mogelijkheden om te isoleren. Die zijn alleen een stuk duurder en ingrijpender.
Ons huis is een hoekwoning uit 1902 zonder spouw. De warmtepomp pruttelt hier nu met een aanvoertemperatuur van 29 graden.


Een gasverbruik van 430 kuub in december zal resulteren in een jaarverbruik van rond de 3000m3.
Een vrijstaand huis zonder spouw- en dakisolatie zal vermoedelijk energielabel F hebben.
Zonder isolatie in een vrijstaand huis is er zeer veel warmteverlies door de muren. Een ongeisoleerde spouwmuur heeft een Rc van 0,35.
Het warmteverlies in Watt per graad per m2 is 1/rc ofwel bijna 3W/K/m2.

Bij een binnentemperatuur van 20 graden en buiten 5 graden, hebben we een dT van 15K. Ofwel een warmteverlies van 45W per m2. Neem een zijgevel in de woonkamer van 24m² (8m lang, 3m hoog). Dan zit je op ruim 1000W. Ofwel elk uur 1kWh warmte en 24 kWh per dag aan warmte. Uit één m3 gas produceert een cv-ketel ongeveer 8kWh warmte.
Dat ene stukje zijgevel is dan al verantwoordelijk voor het gebruik van pakweg 3m³ gas per dag bij winterse temperaturen. Ofwel 90m³ in een wintermaand met gemiddeld 5 graden Celsius .

Zou datzelfde stukje muur voorzien zijn van 4 a 5 cm spouw isolatie, dan is de Rc waarde ongeveer 1,4. Het warmteverlies is dan nog maar 0,71W/K/m². Een factor 4 lager!

Dus ja. Isoleren, isoleren en isoleren is het devies!

Bij thuiswerkers kunnen slimme radiatorknoppen met zone-regeling (bijv. EvoHome) ook voor een aardige reductie zorgen in energiekosten. Je kunt de verwarming dan zo instellen dat tijdens werktijd alleen de werkkamer echt verwarmd wordt en niet het hele huis. En na werktijd juist de woonkamer. Een besparing tussen 10 en 30% moet hiermee mogelijk zijn bij een slecht geïsoleerd huis.

[ Bericht 52% gewijzigd door Ivo1985 op 12-01-2021 21:13:05 ]
pi_197371621
520 kuub (8/12 tm 07/01). 230m², helaas geen spouwmuurisolatie want huis is geschilderd. Er zit wel dakisolatie in maar dat is al duizend jaar oud, dus dat ga ik vervangen.
pi_197372408
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar je moet natuurlijk wel een spouw hebben om te kunnen isoleren ..
Ik ben opgegroeid in een huis uit 1902, enkelsteens volgens mij. Met de nodige scheuren in de buitenmuren.
Mijn vader heeft hier in de jaren 80 gewoon een extra buitenmuur omheen gemetseld. Hij heeft aan de bouwvakkers in de buurt gevraagd hoe dat moest.
Maar dat is misschien een beetje bruut. :P
pi_197372464
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:32 schreef gukde het volgende:
egroeid in een huis uit 1902, enkelsteens volgens mij. Met de nodige scheuren in de buitenmuren.
Mijn vader heeft hier in de jaren 80 gewoon een extra buitenmuur omheen gemetseld. Hij heeft aan de bouwvakkers in de buurt gevraagd hoe dat moest.
Maar dat is misschien een beetje bruu
Ja, waarom niet, feitelijk bouwen ze nieuwbouw-woningen ook nog steeds op dezelfde manier: eerst de binnenmuren en de vloeren, en dan de buitenmuur, de schil, eromheen.
  Moderator dinsdag 12 januari 2021 @ 21:41:50 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197372718
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 20:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee hoor. Er zijn ook andere mogelijkheden om te isoleren. Die zijn alleen een stuk duurder en ingrijpender.
Ons huis is een hoekwoning uit 1902 zonder spouw. De warmtepomp pruttelt hier nu met een aanvoertemperatuur van 29 graden.


Een gasverbruik van 430 kuub in december zal resulteren in een jaarverbruik van rond de 3000m3.
Een vrijstaand huis zonder spouw- en dakisolatie zal vermoedelijk energielabel F hebben.
Zonder isolatie in een vrijstaand huis is er zeer veel warmteverlies door de muren. Een ongeisoleerde spouwmuur heeft een Rc van 0,35.
Het warmteverlies in Watt per graad per m2 is 1/rc ofwel bijna 3W/K/m2.

Bij een binnentemperatuur van 20 graden en buiten 5 graden, hebben we een dT van 15K. Ofwel een warmteverlies van 45W per m2. Neem een zijgevel in de woonkamer van 24m² (8m lang, 3m hoog). Dan zit je op ruim 1000W. Ofwel elk uur 1kWh warmte en 24 kWh per dag aan warmte. Uit één m3 gas produceert een cv-ketel ongeveer 8kWh warmte.
Dat ene stukje zijgevel is dan al verantwoordelijk voor het gebruik van pakweg 3m³ gas per dag bij winterse temperaturen. Ofwel 90m³ in een wintermaand met gemiddeld 5 graden Celsius .

Zou datzelfde stukje muur voorzien zijn van 4 a 5 cm spouw isolatie, dan is de Rc waarde ongeveer 1,4. Het warmteverlies is dan nog maar 0,71W/K/m². Een factor 4 lager!

Dus ja. Isoleren, isoleren en isoleren is het devies!

Bij thuiswerkers kunnen slimme radiatorknoppen met zone-regeling (bijv. EvoHome) ook voor een aardige reductie zorgen in energiekosten. Je kunt de verwarming dan zo instellen dat tijdens werktijd alleen de werkkamer echt verwarmd wordt en niet het hele huis. En na werktijd juist de woonkamer. Een besparing tussen 10 en 30% moet hiermee mogelijk zijn bij een slecht geïsoleerd huis.
Al die getallen zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel; ik vind dat op één of andere manier nooit zo heel begrijpelijk :@ :X

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:32 schreef gukde het volgende:

[..]

Ik ben opgegroeid in een huis uit 1902, enkelsteens volgens mij. Met de nodige scheuren in de buitenmuren.
Mijn vader heeft hier in de jaren 80 gewoon een extra buitenmuur omheen gemetseld. Hij heeft aan de bouwvakkers in de buurt gevraagd hoe dat moest.
Maar dat is misschien een beetje bruut. :P
Je ziet wel een hele hoop dat ze er van die schuimen platen op de buiten muren monteren en dan vervolgens het huis stucadoren. Maar ja dan zit je wel met al je kozijn en de goten e.d. als je daar 10 á 15 cm bij voorplakt.
pi_197373133
T
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:04 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja, wel dubbel glas. We hebben geen spouwisolatie (want: woning is 100 jaar oud, dus spouw is niet geschikt voor isolatie). Dak is niet geïsoleerd.
Wij liepen hier ook tegenaan. Woning uit 1961, meteen de kozijnen vervangen door kunststof / dubbel glas.

Een tip, want dit ga je niet 1-2-3 oplossen; neem zone-verwarming. Dat kan heel simpel door bijv. een Evohome systeem aan te schaffen. Draai alle radiatoren dicht, en verwarm alleen waar je verblijft. Bij ons is dat de woonkamer en slaapkamer. Richt je in eerste instantie in deze ruimtes op kierafdichting. Dat is goedkoop (een patroon acrylkit kost niks) en je hebt het dan comfortabel warm, zonder dat je meteen leegloopt op de stookkosten. Vervolgens kun je sparen voor rigoureuzere maatregelen. Kierafdichting wordt vaak onderschat, maar scheelt in een oud huis enorm. De warmtepomp mag onderaan de lijst, mogelijk is dit überhaupt geen optie gezien je geen spouw hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knuppel1983 op 12-01-2021 22:01:41 ]
pi_197373334
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:41 schreef Vonkenboer het volgende:

Al die getallen zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel; ik vind dat op één of andere manier nooit zo heel begrijpelijk :@ :X

Je moet het electrotechnisch bekijken. De Rc is de weerstand. Het temperatuursverschil is de spanning V en de warmteverliesstroom is de stroom I. Neem dan de wet van Ohm: I = V/R en je hebt het principe van isoleren om de warmtestroom te verminderen.

Hoe hoger de spanning (temperatuursverschil) des te hoger de stroom. En hoe hoger de weerstand R, des te lager de stroom. En andersom.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 12-01-2021 22:24:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197373435
Slimme thermostaten (radiatorkranen) kunnen ook helpen. Dan stel je per kamer in wanneer er verwarmd wordt, slaat de boel vanzelf uit als je van huis bent en wordt de ketel alleen bevraagd als er ergens echt verwarmd moet worden.
dag
pi_197375526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Je moet het electrotechnisch bekijken. De Rc is de weerstand. Het temperatuursverschil is de spanning V en de warmteverliesstroom is de stroom I. Neem dan de wet van Ohm: I = V/R en je hebt het principe van isoleren om de warmtestroom te verminderen.

Hoe hoger de spanning (temperatuursverschil) des te hoger de stroom. En hoe hoger de weerstand R, des te lager de stroom. En andersom.
LOL, maar het is helemaal waar ook nog. _O-
pi_197378903
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 23:13 schreef qajariaq het volgende:
LOL, maar het is helemaal waar ook nog. _O-
Je kan het nog leuker maken met de weerstand R Rtot: een aantal isolatielagen plus spouw plus steen is serieschakeling van de sucecssievelijke R's.

De R is weer d/Lamda, waarin d de dikte en Lambda de warmtegeleidingscoefficient van de stof is. Serieschakeling is dan weer parallelschakeling va de Lambda's L: (1/Ltot = (1/L1 + 1/L2 ) etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197379450
Isoleren is de echte oplossing. Tijdelijke oplossing zou ik een airco/inverter hangen op de werkkamer (met mogelijk zonnenpanelen als toevoeging).

Zo kan je de verwarming overdag uitlaten (of laag zetten) en alleen de werkkamer verwarmen met een zeer efficiente inverter. Ook meteen handig voor in de zomer aangezien het waarschijnlijk ook erg warm gaat worden in een niet geisoleerd huis.

Het gebruik van een inverter is al goedkoper/efficienter dan stoken op gas, helemaal als je zonnenpanelen gebruikt. Maar het grote voordeel is, dat je lokaal kan verwarmen en koelen. Het enige nadeel is dat het een zacht blazend geluid maakt en dat je bewegende luchtstroom hebt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197379852
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 09:26 schreef boegschroef het volgende:
Isoleren is de echte oplossing. Tijdelijke oplossing zou ik een airco/inverter hangen op de werkkamer (met mogelijk zonnenpanelen als toevoeging).

Zo kan je de verwarming overdag uitlaten (of laag zetten) en alleen de werkkamer verwarmen met een zeer efficiente inverter. Ook meteen handig voor in de zomer aangezien het waarschijnlijk ook erg warm gaat worden in een niet geisoleerd huis.

Het gebruik van een inverter is al goedkoper/efficienter dan stoken op gas, helemaal als je zonnenpanelen gebruikt. Maar het grote voordeel is, dat je lokaal kan verwarmen en koelen. Het enige nadeel is dat het een zacht blazend geluid maakt en dat je bewegende luchtstroom hebt.
Even een fabeltje uit de wereld helpen ;)

Zonnepanelen hebben een eigen rendement / terugverdientijd.
Voor de kosten van het verwarmen of koelen maakt het niet uit of je zonnepanelen hebt.
Dat je rekening zakt komt door het rendement van de zonnepanelen maar die daling in ¤ is gelijk, of je nu elektrisch koelt/verwarmt of niet.

Wél kan elektrisch verwarmen of koelen de terugverdientijd van zonnepanelen verkorten als je een overschot hebt. Maar daarvoor moet je alweer meer stroom opwekken dan dat je jaarlijks verbruikt.

Vanaf 2023 ligt het verhaal iets anders. Dan wordt salderen afgebouwd en is direct verbruik (terwijl de zon schijnt) gunstig omdat een opgebruikte kWh uit je panelen dan 100% opbrengt. Vanaf dat jaar gaat je verhaal iets meer op.
pi_197379916
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Vanaf 2023 ligt het verhaal iets anders. Dan wordt salderen afgebouwd en is direct verbruik (terwijl de zon schijnt) gunstig omdat een opgebruikte kWh uit je panelen dan 100% opbrengt. Vanaf dat jaar gaat je verhaal iets meer op.
Dit was wel wat ik in gedachte had toen ik het typte. Zeker omdat je juist direct je stroom gebruikt aangezien je overdag aan het werk bent en gaat koelen/verwarmen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197379999
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 09:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit was wel wat ik in gedachte had toen ik het typte. Zeker omdat je juist direct je stroom gebruikt aangezien je overdag aan het werk bent en gaat koelen/verwarmen.
Ondanks dat ben je dan alleen het rendement van je zonnepanelen aan het verhogen, niet andersom.
Zonnepanelen zijn een investering, die verdien je in x jaar terug met de besparing op je energierekening.
Je bespaart echter niet op stookkosten met zonnepanelen. Die kosten zijn altijd extra.

Dan de panelen en afbouw saldering: verwarmen doe je met name in de winter. In de winter is de opbrengst van je zonnepanelen door de lage zonstand doorgaans onvoldoende om je verwarming te laten draaien. Daarnaast zijn de dagen korter, zo had ik gisteren alleen tussen 10:00 en 15:45 een bruikbare opbrengst, daarna was het al te donker buiten.

Ik zou TS niet adviseren om te investeren in warmtepompen, airco's of zonnepanelen vóór de isolatie in orde is.
Evengoed ben ik een tevreden eigenaar van een warmtepomp én zonnepanelen ;)

Volgorde (pas de tijdlijn aan op je budget, 10 of 15 jaar is vlot zat om alle punten aan te pakken).

- isoleren
- isoleren
- isoleren, eventueel vloerverwarming aanleggen en anders kijken naar LTV-convectoren
- eventueel gasloos maken (warmtepomp)
- zonnepanelen plaatsen

Doe "slimme" dingen, HR++ glas kan je bijvoorbeeld combineren met schilderen van de kozijnen. Vloerverwarming combineren als je met de vloer aan de gang gaat, etc.
Pak eerst het "laaghangend fruit" aan, de simpelste dingen die je kan doen die in verhouding het goedkoopst zijn.

Als je budget "oneindig" is kan je die zonnepanelen uiteraard direct leggen maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. Dan kan je je geld maar 1x uitgeven en dan is isoleren de eerste stap.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-01-2021 10:13:49 ]
pi_197380265
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zou TS niet adviseren om te investeren in warmtepompen, airco's of zonnepanelen vóór de isolatie in orde is.
Evengoed ben ik een tevreden eigenaar van een warmtepomp én zonnepanelen ;)

Daar ben ik het dus niet mee eens, het is aan TS om te kijken wat het beste voor hem werkt.

Voor een investering ~800 euro kan je het gas verbruik enorm verlagen door met een inverter alleen de kamer te verwarmen waar je overdag aan het werk bent. Daar zit de besparing.
Zonder isolatie is het natuurlijk dwijlen met de kraan open, maar het gaat zeker besparen.

Zelf heb ik dit ook gedaan door afgelopen zomer een airco te hangen in mijn werkkamer waarmee ik ook kan verwarmen. Mijn gas verbruik is enorm gedaald --> meer dan 50% (ik werkte al veel thuis) het extra verbruik van electra (ik heb geen zonnenpanelen, denk er wel over na) is nauwelijks gestegen.

Andere oplossing is om beneden te gaan werken en alle radiatoren boven dicht te zetten ;)
Of een andere electrische kachel (olie gebaseerd) zetten in de werkkamer en de centrale verwarming uit/laag laten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197380711
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 10:21 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus niet mee eens, het is aan TS om te kijken wat het beste voor hem werkt.

Voor een investering ~800 euro kan je het gas verbruik enorm verlagen door met een inverter alleen de kamer te verwarmen waar je overdag aan het werk bent. Daar zit de besparing.
Zonder isolatie is het natuurlijk dwijlen met de kraan open, maar het gaat zeker besparen.

Zelf heb ik dit ook gedaan door afgelopen zomer een airco te hangen in mijn werkkamer waarmee ik ook kan verwarmen. Mijn gas verbruik is enorm gedaald --> meer dan 50% (ik werkte al veel thuis) het extra verbruik van electra (ik heb geen zonnenpanelen, denk er wel over na) is nauwelijks gestegen.

Andere oplossing is om beneden te gaan werken en alle radiatoren boven dicht te zetten ;)
Of een andere electrische kachel (olie gebaseerd) zetten in de werkkamer en de centrale verwarming uit/laag laten.
Die ¤800 kan je wat mij betreft beter gebruiken voor de isolatiemaatregelen.

Maar het ging me vooral om het "zonnepanelen" stukje, aangezien dat een misvatting is.
Die zonnepanelen zijn een prima investering die zichzelf wel terug verdient. Maar zolang je nog andere punten moet aanpakken is het te vroeg.
pi_197381272
Zoals iedereen al zegt. Begin met isoleren. Behalve de besparing in stookkosten zorgt dat ook voor een behaaglijker binnenklimaat.
Vooral het dak is belangrijk om goed te isoleren. Vaak is dat ook relatief eenvoudig te realiseren. Vloer isoleren icm vloerverwarming draagt in hoge mate bij aan het comfort.
Muren is lastig zeg je. Toch zou ik mij daarover laten informeren wat de mogelijkheden zijn. Zeker als je ook de ramen en kozijnen wilt vervangen door hr++ glas en geïsoleerde kozijnen. Je kan het dan in een keer goed afwerken.
Hoe groot en efficiënt zijn je radiators? Grotere radiators zorgen er voor dat de delta t eenvoudiger wordt bereikt zodat je op een lagere temperatuur kan verwarmen. Ik heb in huis op eerste en tweede verdieping eco radiatoren geïnstalleerd. Die verwarmen eerst het voorblad en pas daarna de muurkant. Zo gaat er minder warmte de muur in.
Als belangrijkste om het nu behaaglijk te hebben in de ruimte waar je aan het werk bent is het installeren van een systeem als bijvoorbeeld evohome. Dan verwarm je alleen de ruimte waar je bent. Zorgt icm een goed programma ook voor wakker worden in een warme kamer en een badkamer die warm is als je er wilt zijn.

Is het niet zo dat je momenteel redelijk voordelig kan bijlenen om je huis aan te passen met een of meer van deze zaken? Gezien je huidige verbruik zouden je maandlasten wel eens niet zo heel veel kunnen stijgen bij een veel hoger comfort gevoel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')