abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197387637
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:55 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Bovendien konden ze het niet maken om het driecijferantwoord nu in de hele puzzel niet voor te laten komen, terwijl het een paar jaar terug zelfs een geheel eigen vraagnummer kreeg!
Ben ik het niet mee eens, juist de klasse waarin het drie cijferige getal zit is anders dan de klasse van het één cijferige. Ten tweede wordt er niet gevraagd naar drie cijfers, die twee cijfers aan het begin zijn namelijk echt een titel.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:00 schreef Legoblokje het volgende:
Ik had ook de niet-beroemdheid gevonden bij 21a, maar omdat die erg lastig te vinden was en ik de wel-beroemdheid een veel logischer antwoord vond heb ik ook daarvoor gekozen. Maar het zal beide goedgerekend worden.
Ja maar je moet de vraag beantwoorden, ik heb niet het gevoel dat ik die beantwoord met de beroemdheid, of in ieder geval minder goed dan met de niet-bekende.

En ja zal beide goedgekeurd worden. Maar ach ik hou wel van een risicootje nemen :P
pi_197387843
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:05 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens, juist de klasse waarin het drie cijferige getal zit is anders dan de klasse van het één cijferige. Ten tweede wordt er niet gevraagd naar drie cijfers, die twee cijfers aan het begin zijn namelijk echt een titel.
[..]

Ja maar je moet de vraag beantwoorden, ik heb niet het gevoel dat ik die beantwoord met de beroemdheid, of in ieder geval minder goed dan met de niet-bekende.

En ja zal beide goedgekeurd worden. Maar ach ik hou wel van een risicootje nemen :P
Vind je dan niet dat de beroemdheid nu schandelijk genegeerd is in de puzzel en dat hij daarmee tekort wordt gedaan?
pi_197387867
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:11 schreef pi31415 het volgende:

[..]

SPOILER: 16
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat begint is dus juist het probleem. Wat moet ik in vredesnaam met die data!?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197387902
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:04 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Wie had je als niet-beroemdheid?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197387951
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:14 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Vind je dan niet dat de beroemdheid nu schandelijk genegeerd is in de puzzel en dat hij daarmee tekort wordt gedaan?
Elk persoon is even speciaal in mijn ogen, ook onbekende mensen :)
pi_197387971
Iemand trouwens al hints van de AIVD gespot?
pi_197388072
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:15 schreef MScript het volgende:

[..]

Dat begint is dus juist het probleem. Wat moet ik in vredesnaam met die data!?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197388110
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:24 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: thema+16
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197388188
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:16 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die heeft ook geen naam :)
(Althans, het personage)
pi_197388292
Wat was eigenlijk de clue achter 27? De vraag wijst een duidelijke richting op maar ik heb nooit het licht gezien.
pi_197388294
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:26 schreef CarloV het volgende:

SPOILER: thema+16
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, nu wel!
pi_197388381
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:35 schreef studentPHD het volgende:
Wat was eigenlijk de clue achter 27? De vraag wijst een duidelijke richting op maar ik heb nooit het licht gezien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197389281
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:11 schreef pi31415 het volgende:

[..]

SPOILER: 16
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: dooien
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197390751
quote:
6s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:17 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Maar ik snap PZZLD wel, want intuïtief is dit lastig, zeker de ontkenning van een aanname. We kunnen dan wel een waarheidsschema maken en naar de nulletjes en eentjes kijken, maar dat is niet hetzelfde als begrijpen wat het betekent.
Laat mij eens een poging doen...

Een voorbeeld van een uitspraak: Als de zon schijnt, dan ben ik vrolijk.
Dit is een aanname. Deze uitspraak is waar als:
1) De zon schijnt en ik vrolijk ben. Logisch, want dat is precies wat de aanname zegt.
2) De zon niet schijnt en ik vrolijk ben. Klopt ook, want de uitspraak zegt niet dat ik ALLEEN vrolijk ben als de zon schijnt. Misschien ben ik ook wel vrolijk als ik 100 punten op de Kerstpuzzel scoor ;)
3) De zon niet schijnt en ik niet vrolijk ben. De uitspraak klopt nog steeds, want ze doet alleen een uitspraak over mijn humeur als de zon WEL schijnt. De uitspraak kan dus niet worden ontkracht, en is dus waar. Dit is waarschijnlijk het scenario waar de meeste onduidelijkheid vandaan komt. Als je er in begrijpelijke termen (zon, humeur) over nadenkt voel je vast wel aan dat de aanname bij dit scenario nog steeds klopt.

De uitspraak is NIET waar als:
4) De zon schijnt en ik NIET vrolijk ben. Want er werd juist gezegd dat ik dan WEL vrolijk zou zijn. Maar dat is niet zo in dit scenario, dus klopt de uitspraak niet.

En nu de ontkenning van de uitspraak, i.e. het scenario als de uitspraak wordt gedaan door een dubbelagent (of vrouwelijke man van een onzijdige manager of zoiets vaags :9 ):
De uitspraak is dus een leugen, dus klopt niet. Het enige scenario waarin de uitspraak niet klopt is scenario 4, dus je weet dat je met dat scenario te maken hebt als de uitspraak wordt gedaan door een dubbelagent.

In de opgave is het aannamegedeelte iets complexer, maar de redenering gaat daar nog steeds op.
Je legt het begrijpelijk uit, en toch blijf ik er (met mijn beperkte brein) bij dat je logischerwijze niet kan zeggen of de uitspraak waarheid is of niet. We hadden in deze puzzel 2 keuzes: spion of dubbelagent (waarheid of leugen). Laten we voor het gemak van het voorbeeld dan zeggen spion = zon en regen = dubbelagent.

Bij punt 4 zeg je: de uitspraak is niet waar als de zon schijnt en ik niet vrolijk ben, maar aangezien je helemaal niet weet of ik vrolijk ben of niet (oftewel je weet het scenario niet), kan jij ook niet bepalen of de zon dan ook daadwerkelijk schijnt of dat het misschien stiekem wel regent?? En misschien ben ik wel vrolijk alleen als het regent. En als je dan naar jouw punt 2 kijkt: OOK als de zon niet schijnt, ben je vrolijk, ga je er daarbij wel vanuit dat je zowel vrolijk bent als de zon schijnt EN als je 100 punten haalt. Maar die mogelijkheid heb je in deze puzzel niet. Want het is OF de zon die schijnt, OF je haalt 100 punten, waardoor je vrolijk wordt, Je kan tenslotte niet beide (spion of dubbelagent) zijn. Je hebt maar één van beide rollen. Dus met jouw voorbeeld kan je dus niet bepalen, als ik vrolijk ben, of dat nou komt door de zon of door de 100 punten.

Als ik als dubbelagent zou zeggen "als de zon schijnt, dan ben ik vrolijk", en ik lieg dus, had ik daarmee als eerlijk persoon gezegd: "als het regent, dan ben ik vrolijk" OF "als de zon schijnt, dan ben ik niet vrolijk" OF zelfs "als het regent, dan ben ik niet vrolijk".

Maar goed, dit druist enorm in tegen al mijn logica en daarom heb ik een hekel aan dit soort puzzels. Gelukkig hadden we een controlemechanisme, waardoor ik kon vaststellen dat al mijn niet gedefinieerde spionnen allemaal spion moesten zijn.
pi_197390968
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197392300
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:24 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD puzzel 2023:
1b, 3a, 6, 13ab, 22, 26a, 27
pi_197393406
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 20:28 schreef Malaka81 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, ik heb 16b nu ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik ben bij nader inzien toch niet meer zo zeker van die link met het thema die ik meende te herkennen na Carlo's spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197393531
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:13 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

Ah, ik heb 16b nu ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik ben bij nader inzien toch niet meer zo zeker van die link met het thema die ik meende te herkennen na Carlo's spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 16+thema
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En voor de liefhebbers:
SPOILER: 17+thema
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197393605
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:17 schreef CarloV het volgende:
SPOILER: Beroemdheid in 21a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: wat ik er van vind
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197393856
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:22 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

SPOILER: wat ik er van vind
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 21+10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197393982
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 21+10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gezien de inhoudelijke link met het schaken, denk ik niet dat ze toevallig al een schaakpuzzel hadden klaarliggen die ze mooi konden inzetten toen die beroemdheid ineens overleed.
pi_197394151
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:39 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Gezien de inhoudelijke link met het schaken, denk ik niet dat ze toevallig al een schaakpuzzel hadden klaarliggen die ze mooi konden inzetten toen die beroemdheid ineens overleed.
Nou daar heb ik wel een redenering voor
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar zonder dat alles, 10 dagen voor uitgave van de puzzel dit van de grond af in elkaar zetten is wel heel straf. Knap als dat echt het geval is geweest.
pi_197394217
Bedoel je niet 40 dagen?
pi_197394348
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:50 schreef WitteIris het volgende:
Bedoel je niet 40 dagen?
Oh heb ik me weer een maand verrekend? Ik moet echt een keer gaan slapen :P

Nee 40 dagen kan wel :P
pi_197395865
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 19:29 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Bij punt 4 zeg je: de uitspraak is niet waar als de zon schijnt en ik niet vrolijk ben, maar aangezien je helemaal niet weet of ik vrolijk ben of niet (oftewel je weet het scenario niet), kan jij ook niet bepalen of de zon dan ook daadwerkelijk schijnt of dat het misschien stiekem wel regent?? En misschien ben ik wel vrolijk alleen als het regent. En als je dan naar jouw punt 2 kijkt: OOK als de zon niet schijnt, ben je vrolijk, ga je er daarbij wel vanuit dat je zowel vrolijk bent als de zon schijnt EN als je 100 punten haalt. Maar die mogelijkheid heb je in deze puzzel niet. Want het is OF de zon die schijnt, OF je haalt 100 punten, waardoor je vrolijk wordt, Je kan tenslotte niet beide (spion of dubbelagent) zijn. Je hebt maar één van beide rollen. Dus met jouw voorbeeld kan je dus niet bepalen, als ik vrolijk ben, of dat nou komt door de zon of door de 100 punten.

Als ik als dubbelagent zou zeggen "als de zon schijnt, dan ben ik vrolijk", en ik lieg dus, had ik daarmee als eerlijk persoon gezegd: "als het regent, dan ben ik vrolijk" OF "als de zon schijnt, dan ben ik niet vrolijk" OF zelfs "als het regent, dan ben ik niet vrolijk".

Maar goed, dit druist enorm in tegen al mijn logica en daarom heb ik een hekel aan dit soort puzzels. Gelukkig hadden we een controlemechanisme, waardoor ik kon vaststellen dat al mijn niet gedefinieerde spionnen allemaal spion moesten zijn.
Het lastige is dat wij als mensen niet volgens een strak, geformaliseerd, logisch patroon redeneren. Ik snap je voorbeelden uit je voorlaatste alinea heel goed. In de normale/niet-geformaliseerde wereld zien wij dat als tegengestelde uitspraken dus past het ene mooi bij het spreken van de waarheid en het andere past mooi bij liegen. Maar het voorbeed bij liegen is in dit geval niet het tegenovergestelde van het voorbeeld bij het spreken van de waarheid. Het is wel iets dat iets heel anders zegt, en wij mensen vegen dat dan met onze fuzzy logic hersenen op een grote hoop om het behapbaar te houden (allemaal onbewust natuurlijk) en noemen het liegen/jokken/misleiden. Als we steeds via een formele logica zouden converseren zou dat veel omslachtiger gaan.

Om op deze manier over deze materie te kunnen praten vereist een bepaalde mindset; dat snap ik heel goed. Wat misschien het beste werkt bij dit soort opgaven is om de connectie met de echte wereld los te laten en het te zien als een wiskundig systeem dat zich aan de regels houdt. De regels van de propositielogica. Misschien is het een bruikbare analogie dat je bij de slager een pond gehakt koopt (echt niet exact 500 gram, maar wel bij benadering en dat is goed genoeg in die situatie) en dat je bij het vinden van het aantal factoren van een getal jezelf wel aan een heel precies, goed gedefinieerd wiskundig systeem houdt.

Het kan goed zijn dat je niet kan bepalen of iemand een spion is omdat je het scenario niet kent. Je merkt dat terecht op, omdat je niet weet of het regent, etc. In mijn voorbeeld zijn er immers ook 3 scenario's mogelijk als er de waarheid wordt gesproken. Daarom kan je met 1 losse uitspraak niets beginnen. Het is juist de combinatie met een andere uitspraak waardoor je misschien scenario's kan uitsluiten. Misschien kan je wel aantonen dat medewerker X geen leugen vertelt omdat dat tot een tegenspraak leidt.
pi_197398017
Je kunt zelfs voorbeelden verzinnen waarbij je met één "als,dan"-uitspraak alles kunt achterhalen.

"Als A, dan B", in de notatie van de propositielogica "A → B", is hetzelfde als ¬A ∨ B. Als een dubbelspion een dergelijke uitspraak doet, moet zowel ¬A als B onwaar zijn om de gehele uitspraak een leugen te laten zijn. Dat betekent dat A wel waar is en B niet.

Nu kom je Mr X tegen, die zegt: "Als ik spion ben, heet mijn dochter Truus." Als Mr X een dubbelagent is, moet "ik ven spion" waar zijn en "mijn dochter heet Truus" niet. Dat is een tegenspraak, dus Mr X kan geen dubbelagent zijn. Hij is spion, de A in zijn "A → B" is waar en daarom moet B ook waar zijn: zijn dochter heet Truus.

Volgend jaar in de kerstpuzzel: modale logica. Een spion liegt, een dubbelagent spreekt de waarheid, een man beweert altijd dat iets zeker is, een vrouw beweert altijd dat iets mogelijk is. En dan uitspraken als "Ik weet zeker dat als ik een vrouw ben, mijn partner dubbelagent is."
pi_197398045
Haha ik kom er net achter wat het eerste getal van 24 moet zijn en ik heb hem gewoon goed gegokt! Hoe klein is die kans ;)
pi_197398205
Nu de Belgische puzzel is ingediend, wil ik mijn hersenen verder trainen met de Nererlands versie. Zijn er bepaalde opgaves waar ik ver weg moet van blijven, als Belg zijnde? En voor diegene die meedoen aan de beide puzzels: welke opgaves raden jullie aan, in lijn met de Belgische versie?
pi_197398456
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 08:09 schreef mbo_osese het volgende:
Nu de Belgische puzzel is ingediend, wil ik mijn hersenen verder trainen met de Nererlands versie. Zijn er bepaalde opgaves waar ik ver weg moet van blijven, als Belg zijnde? En voor diegene die meedoen aan de beide puzzels: welke opgaves raden jullie aan, in lijn met de Belgische versie?
Ik verwacht dat jij opgave 4 vrij snel doorhebt.
pi_197400606
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 09:39 schreef studentPHD het volgende:
Zou iemand mij wat hints voor 8 en 28 kunnen sturen of die kunnen posten? Voor 8 heb ik de sleutel maar ondanks uren zoeken nog niet het slot kunnen vinden. En ik ben ook benieuwd wat jullie gevonden hebben voor 3iv!

Als dank een hint voor 4:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197401490
De hints staan online!
pi_197401510
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 10:45 schreef MScript het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197401593
Oke...
Ik ben nu de gepubliceerde hints op de kerstpuzzel-website aan het doorlezen en nu zie ik dat ik waarschijnlijk niet het antwoord op 4 heb gegeven wat ze zochten.

Toch vind ik mijn antwoord serieus veel mooier en, zoals ik nu begrijp, vind ik het gezochte antwoord een beetje sneu...
Kerstpuzzel onwaardig zelfs!
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197401645
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:38 schreef MScript het volgende:
Oke...
Ik ben nu de gepubliceerde hints op de kerstpuzzel-website aan het doorlezen en nu zie ik dat ik waarschijnlijk niet het antwoord op 4 heb gegeven wat ze zochten.

Toch vind ik mijn antwoord serieus veel mooier en, zoals ik nu begrijp, vind ik het gezochte antwoord een beetje sneu...
Kerstpuzzel onwaardig zelfs!
De invariant is niet het gezochte antwoord. Er staat een tekst gecodeerd.
pi_197401863
AAAAARRRRGGHHHHH...
Edit:(niet zo fijne mensen)...
De tekst erboven was gewoon een afleidingsmanoeuvre!

:( :( :(

[ Bericht 3% gewijzigd door MScript op 14-01-2021 11:55:00 (niet zo aardig taalgebruik) ]
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197401938
Kan iemand mij de hint naar het thema in opgave 8 uitleggen?
Edit: Verdulleme

[ Bericht 8% gewijzigd door Beerrend op 14-01-2021 12:04:12 ]
pi_197402156
Er zijn blijkbaar 11 verborgen themahints, maar er staan maar 9 verschillende opgaven, of hadden bepaalde opgaven meer hints?

En een hint in 8? Hoe dan???
pi_197402225
De hint bij 19 _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 47% gewijzigd door mister_xxx op 14-01-2021 12:29:33 ]
pi_197402257
SPOILER: 8+thema
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197402464


[ Bericht 100% gewijzigd door mister_xxx op 14-01-2021 12:27:52 (Dubbel) ]
pi_197402481
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:25 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan denk ik dat ik dezelfde hint heb gevonden, ik had hem in mijn laatste vakje toegevoegd want ik vond het de minste van alles wat ik al had :P

Edit: Ik kom erachter dat je niet het thema-hint bedoelt waarschijnlijk :P

[ Bericht 9% gewijzigd door CarloV op 14-01-2021 13:50:07 ]
pi_197402856
Straks wordt het thema de bonuspunten waard, omdat niemand alle hints heeft :P
pi_197402923
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:47 schreef Beerrend het volgende:
Straks wordt het thema de bonuspunten waard, omdat niemand alle hints heeft :P
Dat heb ik ook niet :P
pi_197402994
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 07:37 schreef pi31415 het volgende:
Je kunt zelfs voorbeelden verzinnen waarbij je met één "als,dan"-uitspraak alles kunt achterhalen.

"Als A, dan B", in de notatie van de propositielogica "A → B", is hetzelfde als ¬A ∨ B. Als een dubbelspion een dergelijke uitspraak doet, moet zowel ¬A als B onwaar zijn om de gehele uitspraak een leugen te laten zijn. Dat betekent dat A wel waar is en B niet.

Nu kom je Mr X tegen, die zegt: "Als ik spion ben, heet mijn dochter Truus." Als Mr X een dubbelagent is, moet "ik ven spion" waar zijn en "mijn dochter heet Truus" niet. Dat is een tegenspraak, dus Mr X kan geen dubbelagent zijn. Hij is spion, de A in zijn "A → B" is waar en daarom moet B ook waar zijn: zijn dochter heet Truus.

Volgend jaar in de kerstpuzzel: modale logica. Een spion liegt, een dubbelagent spreekt de waarheid, een man beweert altijd dat iets zeker is, een vrouw beweert altijd dat iets mogelijk is. En dan uitspraken als "Ik weet zeker dat als ik een vrouw ben, mijn partner dubbelagent is."
Mmmmm... interessant!

Trouwens, ik weet niet wie WolframAlpha op het forum noemde, maar nog bedankt voor de tip! Dat is mooi speelgoed :)
pi_197403428
Volgens mij zijn de puzzelmakers gewoon de tel kwijtgeraakt met hoeveel hints ze hebben verstopt, als die van 22 een hint is (en dat had ik ook), dan kan ik zo nog minimaal 6 opgaven noemen met zulke type hints.
pi_197404682
Welke had je niet dan Carlo? En die van 22 is toch juist een overduidelijke hint omdat die er bewust is ingestopt?

Wij zaten er overigens compleet naast met het thema. Het was onze eerste kerstpuzzel en we merkten bij sommige vragen (en het thema) een flink gebrek aan ervaring. Zo had niemand in ons team ooit eerder een caesarshift gedaan en we moesten dus hard werken bij de crypto opgaven (bij meerdere opgaves zonder succes)! We denken zo'n 60 punten te hebben gehaald. Hoe zit dat met andere teams die het voor het eerst deden?

27 is ook zo'n voorbeeld van wat moeilijk is als onervaren puzzelaar. Als je daar nog nooit van hebt gehoord en er niet toevallig langs komt bij het zoeken, dan wordt die heel moeilijk. Met die hint los je 'm binnen een half uur op.
pi_197404727
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:25 schreef WitteIris het volgende:
Welke had je niet dan Carlo? En die van 22 is toch juist een overduidelijke hint omdat die er bewust is ingestopt?

Wij zaten er overigens compleet naast met het thema. Het was onze eerste kerstpuzzel en we merkten bij sommige vragen (en het thema) een flink gebrek aan ervaring. Zo had niemand in ons team ooit eerder een caesarshift gedaan en we moesten dus hard werken bij de crypto opgaven (bij meerdere opgaves zonder succes)! We denken zo'n 60 punten te hebben gehaald. Hoe zit dat met andere teams die het voor het eerst deden?

27 is ook zo'n voorbeeld van wat moeilijk is als onervaren puzzelaar. Als je daar nog nooit van hebt gehoord en er niet toevallig langs komt bij het zoeken, dan wordt die heel moeilijk. Met die hint los je 'm binnen een half uur op.
Als ervaren puzzelaar was 27 ook een drama hoor :P

Los daarvan is 60 punten een zeer mooie score voor een eerste deelname, netjes gedaan!
pi_197404778
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:14 schreef mister_xxx het volgende:
De hint bij 19 _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat die puur dient ter verificatie. De opdracht is straightforward, maar het is wel handig als je je antwoord kunt controleren.

Trouwens, die hint bij 15, verwijst die alleen naar de eerste stap? Wij hadden wel de eerste stap daar (denken we), maar daarna tastten we compleet in het duister.
pi_197405028
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:25 schreef WitteIris het volgende:
Welke had je niet dan Carlo? En die van 22 is toch juist een overduidelijke hint omdat die er bewust is ingestopt?
Ik heb die thema van 20 niet, ik weet wat er zou moeten en ik kan me wel voor de kop slaan. Heb er wel hele lange titels gevonden, maar dat is waarschijnlijk onbewust. De rest heb ik (denk ik) wel. Maar je weet het natuurlijk maar nooit :P
pi_197405148
Geen verborgen hint in 6 dus? Die heb ik dan goed hard geforceerd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')