abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8078683
In een aantal topics stonden wat interessante opmerkingen over het gedrag van mensen online ten opzichte van gedrag IRL dus.....een vraag, een mening en weer een vraag.

Is het zo dat mensen online anders zijn dan in het zogenaamde echte leven. Ik denk van wel.

Ik denk dat mensen online meer zichzelf zijn dan dat ze in eerste instantie IRL zijn. Online hoef je je niet te schamen voor je gedrag, online kun je ongeneerd je mening opdringen zonder voor de consequenties op te draaien, online kan je je diepste gevoelens aan vreemden kwijt. De reden: anonimiteit. Het wordt gebruikt en misbruikt maar maakt het allemaal niet minder echt. Er is geen verschil tussen het echte leven en de virtuele wereld waarin inmiddels miljoenen mensen hun toevlucht gezocht hebben. Of wel?

Zijn mensen online meer zichzelf dan off line?

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_8078733
Ik denk dat oogcontact het grote verschil maakt. Op Fok heb je geen oogcontact, dus is er automatisch een grotere afstand dan irl. Zodoende ben je minder kwetsbaar en kun je dus meer zeggen/delen.

Denk ik

pi_8078743
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 23:56 schreef thoth het volgende:
Zijn mensen online meer zichzelf dan off line?
Ja zeer zeker, op internet kan je meer jezelf zijn door inderdaad die anonimiteit.. Ook is het gewoon makkelijker om er dingen uit te gooien.. Ik ben irl altijd heel vrolijk, gezellig, en probeer nooit chagrijnig oid te doen, terwijl ik op internet wel mijn depri-buien durf te laten zien.. Misschien is dat ook omdat internetcontact zo veel sneller vergankelijk is.. Als de ene je niet meer aanstaat, heb je zo nieuw contact gevonden, terwijl je bij je irl vrienden je toch meer moet inhouden, uit angst ze anders te verliezen.
pi_8078827
Kwa mening ben ik 'in het gewone leven' niet anders dan online. En als ik een pisbui heb, dan merkt men dat online ook wel hoor.
Eigen brokjes eerst.
pi_8078852
Helaas ben ik online hetzelfde als IRL
pi_8078857
anomiteit maakt mensen eerlijker, mij ook. ik denk dat dat het grootste verschil is met normale mensen, je hebt ook een flinke categorie fakers denk ik

niemand kent me, ik kan zeggen en schrijven wat ik wil, waarover wil en ik word er niet persoonlijk op aangekeken, plus dat iets typen vaak stukken makkelijker is dan iets zeggen tegen iemand.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  Admin vrijdag 24 januari 2003 @ 00:05:27 #7
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_8078877
Ik ben overal mezelf, tenzij het niet meegerekend wordt dat je soms niet alles van jezelf laat zien.

Zo heb ik als ik verdrietig ben geen zin dat hier te laten zien, maar ben ik wel gewoon mezelf. Op school doe ik gewoon mee met alles van de lessen en projectwerk, maar laat ik persoonlijke dingen thuis, en toch ben ik gewoon mezelf.

Dus eik: overal mezelf, alleen niet helemaal.

I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_8078966
Online kan je natuurlijk wel meer uithalen als je wat van computers en die zooi weet... maar IRL moet je toch gewoon je zelf blijven
Als je dan toch op een forum aan het spammen ben, doe het dan goed!!! [b][url=http://www.forumspam.tk]http://www.forumspam.tk/[/url][/b][br] Shoarma? JA! In [b][url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/245449/4/25]Het Grote Shoarma Topic[/url][/b]
  vrijdag 24 januari 2003 @ 00:12:04 #9
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_8079015
Ik ben online wel een stuk meer open over mezelf over sommige dingen. Zo kan ik online me politieke voorkeur duidelijker maken en beter verdedigen als IRL. Daarnaast ben ik tegen bepaalde vrienden en vriendinnen die ik veel msn spreek veel meer open als dat ik bij ze op bezoek ben. Mwah weet ook niet hoe het komt, maar om 1 of andere reden kan ik hier veel beter me hard luchten als in het echt. Zal wel met (gedeeltelijk) met de anonimiteit te maken hebben.
»» Democracy is so overrated »»
  vrijdag 24 januari 2003 @ 00:12:27 #10
38606 Loesje29
stiekem 30...
pi_8079020
IRL heb ik wat meer mijn ´happy-face´ op terwijl ik het eigenlijk niet zo voel. Als mensen bv. vragen of er iets is, en je zegt vriendelijk glimlachend ´nee hoor´. Gewoon omdat je geen zin hebt om de onvermijdelijke vraag ´wat is er dan´ te gaan beantwoorden.

Hier ben je niets verplicht, heb je afstand omdat je de mensen niet ´in het echt kent´ dus heb je nooit het gevoel dat je toneel hoeft te spelen.

Hm... aan de andere kant... ik denk dat de mensen IRL méér kanten van je te zien krijgen. Mensen die hier wel eens een probleem posten kunnen misschien al gauw wat zwaar-op-de-hand en serieus overkomen, terwijl het in het dagelijks leven ook gewoon enorme giegelkonten kunnen zijn.

Maak er weer een enorm kletsverhaal van, en kan eigenlijk niet eens een slotconclusie trekken

Wat ik WEL denk... is dat het ´fake´ gehalte op bv. chatboxen extreem veel hoger ligt dan op een forum als dit. Bij chatten doen er volgens mij veel mensen zich veel mooier/leuker/interessanter voor dan ze zijn. En ik denk dat die ´drang´ er hier niet zo is.

Off-topic: Zit jij hier een beetje topics te openen terwijl je eigenlijk mijn mail zou moeten lezen? hehe

People are like pieces of a puzzle: we all fit together but not all of us connect.
pi_8079205
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 00:12 schreef Loesje29 het volgende:
IRL heb ik wat meer mijn 'happy-face' op terwijl ik het eigenlijk niet zo voel. Als mensen bv. vragen of er iets is, en je zegt vriendelijk glimlachend 'nee hoor'. Gewoon omdat je geen zin hebt om de onvermijdelijke vraag ,wat is er dan, te gaan beantwoorden.

Hier ben je niets verplicht, heb je afstand omdat je de mensen niet in het echt kent, dus heb je nooit het gevoel dat je toneel hoeft te spelen.

Hm... aan de andere kant... ik denk dat de mensen IRL méér kanten van je te zien krijgen. Mensen die hier wel eens een probleem posten kunnen misschien al gauw wat zwaar-op-de-hand en serieus overkomen, terwijl het in het dagelijks leven ook gewoon enorme giegelkonten kunnen zijn.

Maak er weer een enorm kletsverhaal van, en kan eigenlijk niet eens een slotconclusie trekken

Wat ik WEL denk... is dat het 'fake' gehalte op bv. chatboxen extreem veel hoger ligt dan op een forum als dit. Bij chatten doen er volgens mij veel mensen zich veel mooier/leuker/interessanter voor dan ze zijn. En ik denk dat die 'drang' er hier niet zo is.

Kan ik me volkomen bij aansluiten.
Mijn glas is half leeg, maar gelukkig is de fles nog vol. PROOST !!!
  † In Memoriam † vrijdag 24 januari 2003 @ 01:33:23 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8080378
* Loedertje is hier veel liever dan irl
  vrijdag 24 januari 2003 @ 01:56:45 #13
30961 Knaller
knalt er op los
pi_8080661
Ben op internet (chatten/forum) wel wat opener ja... vind het veel makkelijker om zo te praten!!
In het echt ben ik wat meer verlegen en een beetje vaag ... mja ut is toch je karakter hé!
"A single rose can be my garden, a single friend my world."
  vrijdag 24 januari 2003 @ 09:37:41 #14
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8082242
IRL kan je eerder gekwetst worden dat online.
Denk dat het daardoor komt, plus een stukje verlegenheid dat ook niet meespeelt op internet...
Geluk is een richting, geen punt
pi_8082825
Ik ben eigenlijk ook veel opener op forums. IRL is het al gauw een stuk confronterender, ik moet mensen echt kunnen vertrouwen voor ik dingen aan ze vertel. Op internet is dat minder: je kent die mensen verder niet, ze hebben geen reden om misbruik te maken van die informatie omdat ze jou ook niet kennen.
Pesez le matin que vous n'irez peut-être pas jusqu'au soir,
Et au soir que vous n'irez peut-être pas jusqu'au matin.
pi_8082882
Erhm ja ligt eraan waar bij vrienden ben ik net zo als hier floep er alles uit wat ik denk. Maar ja als ik iemand niet goed ken ben ik wel anders ja dan let je meer op wat je zegt.

En dat doe ik hier meestal niet en toch ken ik niemand naja niet goed iig

-
pi_8083048
online ben ik zoals ik bij goede vrienden ben....ik zeg alles wat ik wil...
en in het echt bij mensen die ik net ken ben ik nog een beetje verlegen..stilletjes...zeg niet alles wat ik denk omdat ik eerst moet kijken wat ik allemaal kan zeggen tegen diegene...
dus er zit wel verschil tussen, maar niet heel veel..bij mij dan iig
pi_8083239
hier ben ik in sommige opzichten opener, maar het is hier ook makkelijker om te jokken.
  vrijdag 24 januari 2003 @ 12:44:16 #19
31186 0_o
See my shadow changing
pi_8084526
Nee, hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik baseer dit op mijn eigen ervaringen.

Ik vind het bijvoorbeeld (meestal) totaal niets aan om met mn vriendin te chatten. Ik praat veel en veel liever in het echt met haar, omdat ik dan ook haar gezichtsuitdrukking erbij zie. Er gaat een hoop van haar spontaniteit verloren tijdens het chatten. Erg jammer.

Ook chatten met een bepaalde vriend van mij is niets aan. In het echt is het een hele spontane en amikale jongen, maar weer vervaagd dat hier door te chatten met hem.

You're lying to your self again, suicidal imbecile
pi_8084650
Ik heb geen blad voor de mond op het forum en ook niet IRL
IRL speel ik met types en op het forum ook...

Ik denk nie echt dat ik veel verschil met het forum, behalve dan dat je IRL kunt zien dak je in de zeik neem en op een forum niet.

Een groot voordeel van internet is dat je je voor kunt doen zoals je wilt, zo maak ik daar ook soms handig gebruik van.

Probeer dus geen beeld te creeren op basis van wat uitspraken op een forum, IRL kan dat ook niet.

vrijdag 24 januari 2003 @ 12:53:35 #21
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_8084690
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 12:50 schreef Tranceptor het volgende:
Ik heb geen blad voor de mond op het forum en ook niet IRL
IRL speel ik met types en op het forum ook...

Ik denk nie echt dat ik veel verschil met het forum, behalve dan dat je IRL kunt zien dak je in de zeik neem en op een forum niet.

inderdaad, bij mij precies zo.....neem op het forum geen blad voor de mond en kan fijn mensen sarren. Ik ben IRL precies zo, helps me to get trough those horrible days
pi_8088075
IRL ben ik precies hetzelfde als over internet
  vrijdag 24 januari 2003 @ 15:44:55 #23
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8088163
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 15:40 schreef FouteMensenStaff het volgende:
IRL ben ik precies hetzelfde als over internet
Trek je er dan ook zo'n bek bij

Merk dat op mn werk in overdrachtsmappen (werk in de zorg) steeds vaker smileys worden gebruikt

Geluk is een richting, geen punt
pi_8088526
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 15:44 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]

Trek je er dan ook zo'n bek bij

Merk dat op mn werk in overdrachtsmappen (werk in de zorg) steeds vaker smileys worden gebruikt

Soms wel
pi_8088552
Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')